Vorige week viel het onvermijdelijke doek voor LucasArts. Disney - sinds de overname van het complete imperium van George Lucas baas van de game-afdeling van LucasArts - kwam, zag en sloot de deuren. Waar velen voor vreesden, is nu bewaarheid geworden.
Op de E3 van 2012 maakte LucasArts nog diepe indruk met Star Wars 1313. Het grimmige spel over de krochten van het Star Wars-universum vormde een startschot voor de next-gen opmars. De beelden en actie die getoond werden (op een dikke PC bleek achteraf) moesten wel bedoeld zijn voor de aankomende generatie spelcomputers. Na de beurs in Los Angeles bleef het echter angstig stil. En toen Disney met vier miljard dollar (en nog een beetje) over de brug kwam om het bedrijf van baardige George over te nemen, duurde het niet lang alvorens de geruchten rondom de noodlottige toekomst van LucasArts rond gingen zingen. Alle projecten zouden sinds de overname ‘on hold’ staan, Disney zou haar toekomstige games uitzetten bij externe ontwikkelaars en mobile games voor telefoons en tablets werden prioriteit. En zo geschiedde.
LucasArts is niet meer en dat doet vrezen voor de toekomst van Star Wars 1313. Zien we die game ooit nog terug, wellicht bij een andere ontwikkelaar, of is het spel voor eeuwig in de ijskast gezet? De tijd zal het leren.
Bij LucasArts denk ik natuurlijk aan Star Wars-games, maar misschien nog wel meer aan de point-and-click adventures waar het bedrijf mee groot is geworden. Toen ik een beginnend pubertje was, speelde ik hoofdzakelijk adventures. Van hofleverancier Sierra waren dat de reeksen Leisure Suit Larry, Police Quest, King’s Quest, Gabriel Knight en Space Quest, en van LucasArts Maniac Mansio, Zak McKracken and the Alien Mindbenders, Indiana Jones and the Last Crusade, het ondergewaardeerde pareltje LOOM en natuurlijk The Secret of Monkey Island. Maar ook Grim Fandango, Day of the Tentacle, Full Throttle, Sam & Max en The Dig.
Toen adventures minder in zwang raakte, ging LucasArts door met het maken van originele ip’s naast het uitventen van de Star Wars-licentie. Er zijn heel veel Star Wars-games verschenen door de jaren heen: slechte, middelmatige, goede maar ook echte klassiekers. Games als X-Wing versus TIE Fighter, Jedi Knight II: Jedi Outcast, Knights of the Old Republic en Rogue Squadron II: Rogue Leader hebben voor altijd een plaats in mijn hart.
Een collega van me sneerde steevast dat de laatste jaren “de Star Wars-licentie buiten in de bosjes verkracht werd door George Lucas en kompanen“. Hij gaat hier voorbij aan de prima games als Star Wars: The Force Unleashed, The Old Republic (niet het succes dat EA, BioWare en LucasArts voor ogen hadden, maar als MMO an sich wel degelijk geslaagd en vernieuwend) en de koddige, grappige LEGO: Star Wars-spellen. Misschien geen van allen klassiekers maar slechte spellen allerminst.
De definitieve neergang van LucasArts als gamebedrijf werd volgens mij ingezet tijdens de ontwikkeling van Star Wars: The Force Unleashed II. Zoveel tijd en liefde de studio in deel 1 had mogen stoppen van het management, zo gehaast en afgeraffeld was het tweede deel. Niet voor niets stapte schrijver en executive producer Haden Blackman voor release met bonje op. Al in de jaren ervoor was het zeer onrustig aan de top. Van 2008 tot 2012 was er voortdurend een wisseling van de wacht en de focus en koers van LucasArts veranderde continu. Bovendien werd er zeer onzorgvuldig met potentievolle licenties omgesprongen. Dat er sinds Indiana Jones and the Fate of Atlantis nooit meer een goede Indy-game is verschenen, de LEGO-games daargelaten, is veelzeggend.
Je zou op zijn Amerikaans kunnen zeggen “they had it coming“, maar ik ben wel de laatste die handenwrijvend staat te dansen op het graf van LucasArts. Toch kan ik Disney wel enigszins begrijpen. LucasArts heeft simpelweg nooit haar volle potentieel weten te bereiken. Ik denk dan ook met weemoed terug aan de tijd dat het bewegende LucasArts-logo tot leven kwam op mijn monitor: een abstract, goudkleurig mannetje dat tijdens het opstarten van een game steevast werd beschoten door een X-Wing of belaagd werd door een lightsaber.
Die tijd ligt voorgoed achter ons…
Bye, bye LucasArts
Laatste reacties
Het is en blijft een bedrijfsnaam, en zelfs al zegt dat wat over de spellen die ze hebben gemaakt in het verleden, is het nog steeds geen garantie voor wat ze nu zouden maken.
Voor adventure games zijn er inmiddels erg goede indie developers, die ik dan liever wat extra aandacht gun dan te snakken naar de gloriedagen van LA, die stiekem toch al een poos voorbij zijn.
Het levend bewijs dat de zucht naar het grote geld funest is voor de creativiteit.
Betreurenswaardig dat de Knights of the Old Republic serie geen vervolg heeft gekregen en in het licht van de huidige omstandigheden ook nimmer zal krijgen.
Er blijft natuurlijk altijd een sprankje hoop...
Gelukkig heeft TellTale het adventurestokje overgenomen want moet eerlijk zeggen dat ik die goeie ouwe point n click games tijd wel begon te missen. Paar weken geleden achter TellTale gekomen, dus genoeg in te halen!
Quote:
Zou er voortaan een spellingscheck over deze artikelen kunnen komen? Zou een stuk prettiger lezen zijn.
Lollige opmerking! Het is spellingcheck ( zonder s ) en jouw eigen zin loopt ook niet bepaald lekker.
Kortom...verbeter de wereld, begin etc etc.