Het ticket is geboekt, het huisje gereserveerd en de eerste uitnodigingen voor afspraken druppelen langzaam binnen. De E3, die in de 2e week van juni plaatsvindt, is nog anderhalve maand van ons verwijderd, maar het begint nu toch al wel flink te kriebelen.
Sinds een paar jaar slaan we met een hele club van Power Unlimited (en dit jaar ook IGN) kamp op in een huis in de Hollywood Hills, huren we een paar auto’s en combineren we een week keihard werken met heel veel lol. En ook al wordt het dit jaar mijn 11e of 12e keer dat ik naar de E3 ga, ik heb ieder jaar weer ongelofelijk veel zin. Toch is het dit jaar extra speciaal allemaal en dat heeft alles te maken met de nieuwe consoles.
Sony lichtte al eerder dit jaar een tipje van de next-gen sluiter op en vanavond is bekend geworden dat Microsoft daadwerkelijk op 21 mei een onthullingsevent gaat houden in Redmond, Amerika. Dat is allemaal voorspel, het echte vuurwerk gaat de 2e week van juni knallen in Los Angeles. Dan is de wereldpers verzameld en is het een week lang aangenaam gekkenhuis. Het zijn niet alleen de nieuwe apparaten die hun kunsten gaan tonen, het wordt ook eens tijd dat prijzen, releasedata en launchgames bevestigd gaan worden. Het is de tijd dat third-party partijen als Activision, EA, Ubisoft, Bethesda en Take Two hun kaarten op tafel moeten gaan leggen als het om next-gen gaat. Daarnaast zijn er natuurlijk nog tientallen, zo niet honderden, games die voor de huidige generatie uit gaan komen, want denk maar niet dat die in één klap niet meer ondersteund gaan worden.
Kortom; het wordt druk in Los Angeles, drukker dan ooit… en het was al zo druk. Want rondlopen op de E3 is fantastisch, het is ook vermoeiend en gekmakend druk. Drie dagen lang lopen we ons blaren op de voeten, rennen we van afspraak naar afspraak, nemen we video-items op, doen we interviews, rijden we van A naar B, doen we drankjes op recepties en proberen we per nacht minimaal 4 uur slaap te pakken. Dat laatste is voor de jongens die moeten monteren een verhaal apart. Die slapen meestal een deel overdag en monteren tot een uur of drie à vier uur ’s nachts, zodat de kijkers van pu.nl in de ochtend onze kersverse bevindingen kunnen zien en horen.
Eigenlijk is de E3 nu al een beetje begonnen. De komende weken zijn er tal van zogenaamde pre-E3 evenementen van uiteenlopende uitgevers. Allemaal om alvast de aandacht te claimen van diverse journalisten om attentie te genereren voor de diverse games. Want afgezien van de Amerikaanse redacties van Gamespot en IGN (die lopen daar zomaar met een 25+ man rond) ben je in Los Angeles altijd onderbezet. Zelfs met 8 man sterk kunnen we nog niet alle afspraken en games checken, hoe graag we ook willen.
Ik weet nog niet zo goed wat ik allemaal wel en niet ga zien, waar ik wel en niet naar toe ga, wat ik moet laten vallen en waar ik absoluut naar toe wil. Er is simpelweg zoveel te zien straks. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar waar jullie naar uitkijken. Natuurlijk zal next-gen voor een heel groot deel de meeste aandacht trekken, maar er zijn vast wel een paar games waar je in het bijzonder naar uitkijkt. En wat gaat Nintendo doen? Kunnen zijn nog kabaal maken tussen de next-gen shows van Microsoft en Sony? En wie weet gaat Ubisoft weer los. Die heeft ieder jaar nog een nieuwe ip aangekondigd op de E3. Zouden ze dit jaar naast Watch_Dog, Splinter Cell en Assassin’s Creed weer met iets heel nieuws komen? En die nieuwe game van Respawn Entertainment; de langverwachte shooter? Wordt die daadwerkelijk onthuld? En gaat Valve nog een wit konijn uit een hoge hoed toveren met de naam Half-life 3? Of is dat ijdele hoop? Allemaal vragen waar we in juni hopelijk antwoord op krijgen…
E3 Voorpret
Laatste reacties
Ik hoop dat ontwikkelaars eens met iets echt vernieuwends komen en niet COD13 en Assasin's Creed 24. Ook die social meuk van de PS3 kan me niet boeien alsof Youtube al niet vol genoeg staat met gameplay video's. Next gen? Meer van hetzelfde met iets betere graphics, denk dat ik nog even bij mijn PS3 blijf totdat ie de geest geeft of totdat Microsoft, Sony, Valve of Nintendo (of een nieuwe partij) echt met iets vernieuwends komt in de gameindustrie.
Quote:
Ik zeg toch ook dat ik dat helemaal met je eens ben? En het is inderdaad steeds meer van hetzelfde. Daarom heb ik mijn abo op de PU ook opgezegd. Teveel kwasten zoals Ward, Wouter, Graddus en nu ook Jan die gewoon weinig origineel zijn in het schrijven van hun stukjes. Jammer, want Jan was echt mijn favoriet als het ging om een review over een RTS game enzo
[..]
Weinig negatiefs aan mijn post: T enige wat ik zeg is dat Jans teksten niet echt uit columns bestaan, maar meer uit dagboekstukjes.
Leuk om te lezen, maar niet echte columns. Mag best gezegd worden.
Weinig negatiefs aan mijn post: T enige wat ik zeg is dat Jans teksten niet echt uit columns bestaan, maar meer uit dagboekstukjes.
Leuk om te lezen, maar niet echte columns. Mag best gezegd worden.
Quote:
[..]
Ik zeg toch ook dat ik dat helemaal met je eens ben? En het is inderdaad steeds meer van hetzelfde. Daarom heb ik mijn abo op de PU ook opgezegd. Teveel kwasten zoals Ward, Wouter, Graddus en nu ook Jan die gewoon weinig origineel zijn in het schrijven van hun stukjes. Jammer, want Jan was echt mijn favoriet als het ging om een review over een RTS game enzo
Ik zeg toch ook dat ik dat helemaal met je eens ben? En het is inderdaad steeds meer van hetzelfde. Daarom heb ik mijn abo op de PU ook opgezegd. Teveel kwasten zoals Ward, Wouter, Graddus en nu ook Jan die gewoon weinig origineel zijn in het schrijven van hun stukjes. Jammer, want Jan was echt mijn favoriet als het ging om een review over een RTS game enzo
Was ook gericht op degene boven je! Heb je gequote om die ander uit te leggen waarom ik Jans stukjes steeds minder vind worden. Excuses als het verkeerd overkwam!
Ik zou echt een moord doen om is een keer mee naar de E3 te gaan. En denk dat ik als een klein kind ga flauwvallen als ik de sony presentatie mocht bijwonen. Jammer dat dit niet voor het gewone publiek is. Ik ga maar weer braaf de online stream bekijken midden in de nacht...
Quote:
Ik denk dat de meeste gamers dat wel zouden willen. En dat is eigenlijk ook zo jammer aan deze column. Het gaat niet echt inhoudelijk over de E3, maar vooral over de hele rambam eromheen. De auto's die ze huren en de villa met zwembad waar ze in verblijven. Als je de PU leest krijg je zelfs nog mee dat ze bijna ruzie maken wie op welke kamer mag slapen. Jemig ik ben nu al 30 jaar en super verslaafd aan gaming geweest. Ik heb vanaf de commodore 64 alle consoles en pc's gehad, en zeker van elke console meer dan 85% van alle belangrijke games wel gespeeld.
Ik zou echt een moord doen om is een keer mee naar de E3 te gaan. En denk dat ik als een klein kind ga flauwvallen als ik de sony presentatie mocht bijwonen. Jammer dat dit niet voor het gewone publiek is. Ik ga maar weer braaf de online stream bekijken midden in de nacht...
Ik zou echt een moord doen om is een keer mee naar de E3 te gaan. En denk dat ik als een klein kind ga flauwvallen als ik de sony presentatie mocht bijwonen. Jammer dat dit niet voor het gewone publiek is. Ik ga maar weer braaf de online stream bekijken midden in de nacht...
Ik hoop zelf ook nog eens binnen te komen, het lijkt me een geweldige ervaring.
Nu vind ik het veels te veel commercieel worden, als dat het al niet was.
En altijd maar weer dat Call of Duty.....
Quote:
In het begin keek ik wel uit naar dit soor events. Via livestream vanachter je pc kijken enzo.
Nu vind ik het veels te veel commercieel worden, als dat het al niet was.
En altijd maar weer dat Call of Duty.....
Nu vind ik het veels te veel commercieel worden, als dat het al niet was.
En altijd maar weer dat Call of Duty.....
Vindt ik ook.
Quote:
In het begin keek ik wel uit naar dit soor events. Via livestream vanachter je pc kijken enzo.
Nu vind ik het veels te veel commercieel worden, als dat het al niet was.
En altijd maar weer dat Call of Duty.....
Nu vind ik het veels te veel commercieel worden, als dat het al niet was.
En altijd maar weer dat Call of Duty.....
Helemaal mee eens.
Quote:
Toch blijf ik de reportages van Gametrailers en IGN erg interessant vinden.[..]
Helemaal mee eens.
Helemaal mee eens.
En -in mindere mate- Gamekings ook, ook al hebben die gasten nergens verstand van, die E3 items zijn de enige keren dat ik ooit op hun site kom.
Quote:
[..]
Toch blijf ik de reportages van Gametrailers en IGN erg interessant vinden.
En -in mindere mate- Gamekings ook, ook al hebben die gasten nergens verstand van, die E3 items zijn de enige keren dat ik ooit op hun site kom.
Toch blijf ik de reportages van Gametrailers en IGN erg interessant vinden.
En -in mindere mate- Gamekings ook, ook al hebben die gasten nergens verstand van, die E3 items zijn de enige keren dat ik ooit op hun site kom.
Het is opzich ook wel interessant, maar ik denk dat het ook wel kan komen omdat ik een dagje ouder wordt en door de jaren heen al zoveel gamebeurzen via websites en livestreams heb gevolgt dat het nieuwe er wel een beetje vanaf is. Vroeger zat ik met goosebumbs achter mijn pc scherm als er weer een leuke titel voorbij kwam, en zat ik te juichen van plezier.
Dat heb ik nu totaal niet meer..
Het boeit me niet veel meer, ik zie wel wanneer het uit komt en als het zover is dan heb ik er uiteindelijk wel wat plezier van, maar dan op het moment dat ik het ook daadwerkelijk in huis heb.
Quote:
Ik kan me nog wel herinneren van de E3-presentatie van Nintendo toen ze Zelda Twilight Princess aankondigden. De Zelda-muziek begon en ik kreeg gewoon kippenvel! Dat zijn de momenten die ik mis tegenwoordig op de E3.
Daarom is het zonde dat Nintendo nu zijn eigen nieuws onder eigen fans verspreidt. De glans is van de E3 af.
Quote:
[..]
Daarom is het zonde dat Nintendo nu zijn eigen nieuws onder eigen fans verspreidt. De glans is van de E3 af.
Daarom is het zonde dat Nintendo nu zijn eigen nieuws onder eigen fans verspreidt. De glans is van de E3 af.
Het is niet alleen Nintendo hoor. Door de continue stroom aan informatie via internet en sociale media is het gewoon niet meer zo spannend. Jaren geleden las je in een maandelijks tijdschrift wat er misschien kwam. Ik zat dan al elke maand te wachten op dat tijdschrift, moet je bedenken hoe gewenst dan het E3-nummer was! Die magie, dat wachten, de spanning, is gewoon weg van de gehele E3. Microsoft kondigt de nieuwe Xbox een kleine maand voor de E3 aan, dus die hebben waarschijnlijk ook geen echte knaller meer op de E3. Punt is dus dat bedrijven naar eigen evenementen verschuiven; Nintendo met de Direct, MS en Sony met hun eigen evenementen etc. E3 blijft straks niet veel meer van over dan het spelen van demo's.
Quote:
Kan de titel van deze stukjes tekst niet beter verandert worden naar Jan's dagboek oid? Is niet echt een column.
Inderdaad of beter gewoon helemaal die naam weglaten, misschien dat meer mensen ze dan gaan lezen en vervolgens er achter komen dat het niet zo de moeite waard is
Is wel weer lastig voor de "fans" moeten ze ALLE stukjes gaan lezen op BG.
Als dat nou net één van de redenen is waarom ik een budgetgamer ben geworden, zodat mijn zuurverdiende centen niet in onzinnige geldputten zoals dat evenement worden gegooid!
Quote:
Oh ja de E3, dat peperdure persevenement dat jaarlijks in Los Angeles wordt gehouden... welke eigenlijk totaal overbodig is geworden in het tijdperk van internet en social media.
Ja, laten we alle leuke evenementen maar meteen afschaffen omdat het ook via Twitter de wereld in kan!
Op deze manier kan het bespaarde geld worden gestoken in een betere afwerking van games en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven.
Quote:
Dit kan omdat het rockstar is en het om gta v gaat. Een game met zo'n grote naam is al gehyped voordat er ook maar iets bekend was. Andere games hebben wel nog deze hype nodig die tijdens een evenement als E3 wordt opgebouwd.[..]
Waarom kan Rockstar zonder geld uit te geven GTA5 wereldwijd online aankondigen met een enorme hype ten gevolge en zonder enige persmuskiet te laten invliegen? Dit terwijl andere uitgevers vele tientallen miljoenen pompen in nutteloze reclamecampagnes en persevenementen. Ja, alle informatie kan online worden verstrekt en door sociale media kan meer hype worden bewerkstelligd!
Op deze manier kan het bespaarde geld worden gestoken in een betere afwerking van games en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven.
Waarom kan Rockstar zonder geld uit te geven GTA5 wereldwijd online aankondigen met een enorme hype ten gevolge en zonder enige persmuskiet te laten invliegen? Dit terwijl andere uitgevers vele tientallen miljoenen pompen in nutteloze reclamecampagnes en persevenementen. Ja, alle informatie kan online worden verstrekt en door sociale media kan meer hype worden bewerkstelligd!
Op deze manier kan het bespaarde geld worden gestoken in een betere afwerking van games en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven.
En "nutteloze reclamecampagnes"? Meer pre-orders van games en betere verkopen liegen er niet om, ze zijn verre van nutteloos. Niet iedere gamer volgt iedere grote studio op twitter, dus de E3 is de perfecte kans om mensen kennis te laten maken met een nieuwe game.
En wat ik bedoelde was: Social Media is leuk en aardig, maar het moet niet het echte leven gaan overnemen. Gewoon blijven organiseren al die evenementen en niet denken dat Twitter voldoende is, want zo zijn er straks helemaal geen leuke evenementen meer.
Het geld wat in de E3 wordt gestoken door uitgevers is vermoedelijk sowieso geld dat in PR gestoken wordt, dus dat wordt sowieso niet in een betere afwerking van games gestopt.
Dat is hun streven waarmee zij zich onderscheiden als bedrijf en daar kan menig uitgever en ontwikkelaar van leren.
Ik ben het ermee eens dat nieuwe initiatieven extra media aandacht moeten krijgen om niet ondergesneeuwd te raken door de grote namen maar dit kan zonder dure pers evenementen en bakken geld over de boeg te gooien aan PR in het tijdperk van internet.
Dat geld is toch wel wat wij als consumenten pompen in deze bedrijven en ik ben van mening dat zij daar verantwoordelijker mee om zouden moeten gaan opdat grote publishers niet weer een kleine studio de nek om hoeven te draaien!
Quote:
Dit voel ik ook in toenemende mate en ik denk steeds meer mensen met ons.[..]
Het is opzich ook wel interessant, maar ik denk dat het ook wel kan komen omdat ik een dagje ouder wordt en door de jaren heen al zoveel gamebeurzen via websites en livestreams heb gevolgt dat het nieuwe er wel een beetje vanaf is. Vroeger zat ik met goosebumbs achter mijn pc scherm als er weer een leuke titel voorbij kwam, en zat ik te juichen van plezier.
Dat heb ik nu totaal niet meer..
Het boeit me niet veel meer, ik zie wel wanneer het uit komt en als het zover is dan heb ik er uiteindelijk wel wat plezier van, maar dan op het moment dat ik het ook daadwerkelijk in huis heb.
Het is opzich ook wel interessant, maar ik denk dat het ook wel kan komen omdat ik een dagje ouder wordt en door de jaren heen al zoveel gamebeurzen via websites en livestreams heb gevolgt dat het nieuwe er wel een beetje vanaf is. Vroeger zat ik met goosebumbs achter mijn pc scherm als er weer een leuke titel voorbij kwam, en zat ik te juichen van plezier.
Dat heb ik nu totaal niet meer..
Het boeit me niet veel meer, ik zie wel wanneer het uit komt en als het zover is dan heb ik er uiteindelijk wel wat plezier van, maar dan op het moment dat ik het ook daadwerkelijk in huis heb.
Na verloop van tijd raak je ongevoelig voor kunstmatige hype en dat zijn evenementen zoals de E3 toch voornamelijk: gebakken lucht hype met wulpse 'booth babes'.
Quote:
Rockstar gaat voor kwaliteit boven kwantiteit!
Dat is bij de meeste andere uitgevers ook zo (b.v. een Ubisoft). Wat je niet lijkt in te zien is dat een game als GTA er nu al staat en dus geen E3 coverage meer nodig heeft. Die franchise staat al. Die hoeft niet meer zo hevig gepromoot te worden. Dat was een paar jaar geleden anders; toen stond Rockstar ook gewoon op de E3.
Maar nieuwe franchises of games hebben het nodig om coverage op zo'n groot event te krijgen. Stel ik ontwikkel nu een game getiteld Budgetgaming Strikes Back. En ik Twitter en Facebook en Social Media me rot. Dan gebeurt er vrij weinig; niemand weet wat die game inhoudt. Maar een goeie trailer tijdens een persconferentie op de E3 kan dat allemaal ineens veranderen. En daar is de E3 goed voor.
En wat ik al zei: Uitgevers die niet naar de E3 gaan stoppen het geld wat ze anders in de E3 hadden gestoken toch in promotie, dus dat maakt wat betreft ''kwaliteit boven kwantiteit'' vrij weinig uit.
Quote:
Het geld wat in de E3 wordt gestoken door uitgevers is vermoedelijk sowieso geld dat in PR gestoken wordt, dus dat wordt sowieso niet in een betere afwerking van games gestopt.
Maar is het niet schandalig dat grote uitgevers wel veel geld uitgeven aan dure PR campagnes om de consument te verleiden maar niet zorgen dat een game goed afgewerkt op de markt verschijnt!?Het geld wat in de E3 wordt gestoken door uitgevers is vermoedelijk sowieso geld dat in PR gestoken wordt, dus dat wordt sowieso niet in een betere afwerking van games gestopt.
Dat laat precies zien waar de prioriteiten van deze bedrijven liggen...
Quote:
[..]
Maar is het niet schandalig dat grote uitgevers wel veel geld uitgeven aan dure PR campagnes om de consument te verleiden maar niet zorgen dat een game goed afgewerkt op de markt verschijnt!?
Dat laat precies zien waar de prioriteiten van deze bedrijven liggen...
Maar is het niet schandalig dat grote uitgevers wel veel geld uitgeven aan dure PR campagnes om de consument te verleiden maar niet zorgen dat een game goed afgewerkt op de markt verschijnt!?
Dat laat precies zien waar de prioriteiten van deze bedrijven liggen...
Er is geld beschikbaar voor promotie en PR, en geld beschikbaar voor de ontwikkeling van games. Dat zijn twee verschillende potjes.
Vraag me daarbij wel af welke niet goed afgewerkte games je bedoelt, want ik zie niet zo vaak games op de E3 voorbijkomen waarvan ik later denk ''niet goed afgewerkt''.
Quote:
Ubisoft!? Laat me niet lachen, dan heb jij Ghost Recon Future Soldier niet gespeelt, wat een slecht afgewerkt geheel. Met een jaarlijkse Assassins Creed uitgave is Ubisoft geen goed voorbeeld van kwaliteit boven kwantiteit.[..]
Dat is bij de meeste andere uitgevers ook zo (b.v. een Ubisoft). Wat je niet lijkt in te zien is dat een game als GTA er nu al staat en dus geen E3 coverage meer nodig heeft. Die franchise staat al. Die hoeft niet meer zo hevig gepromoot te worden. Dat was een paar jaar geleden anders; toen stond Rockstar ook gewoon op de E3.
Dat is bij de meeste andere uitgevers ook zo (b.v. een Ubisoft). Wat je niet lijkt in te zien is dat een game als GTA er nu al staat en dus geen E3 coverage meer nodig heeft. Die franchise staat al. Die hoeft niet meer zo hevig gepromoot te worden. Dat was een paar jaar geleden anders; toen stond Rockstar ook gewoon op de E3.
Rockstar staat niet op de E3 omdat die hun hype op andere manieren opbouwen... ofdat nou met GTA, Red Dead of Bully is.
Hun games verkopen wel maar niet dankzij reclame maar dankzij het feit dat hun games garant staan voor kwaliteit.
Wat betreft slecht afgewerkte games die na release met patches worden opgelapt, daar zijn helaas veel te veel voorbeelden van.
Wat betreft 'potjes', een bedrijf moet zorgen dat kosten en baten goed op elkaar afgestemd zijn om te voorkomen dat hun product gebrekkig op de markt verschijnt.
Een regulier bedrijf kan zich dat ook niet permiteren maar de game publishers menen dat wel te kunnen dankzij de alles genezende kracht van de 'software update'.
Goed, ik ga verder met mijn dag dus ik zal verder niet meer reageren. Toedels.
Quote:
Ubisoft!? Laat me niet lachen, dan heb jij Ghost Recon Future Soldier niet gespeelt, wat een slecht afgewerkt geheel. Met een jaarlijkse Assassins Creed uitgave is Ubisoft geen goed voorbeeld van kwaliteit boven kwantiteit.
Bij elke uitgever zitten er tussen een hoop sterke titels ook weleens een misser. Om daar nou alle titels op af te rekenen.
Quote:
Rockstar staat niet op de E3 omdat die hun hype op andere manieren opbouwen... ofdat nou met GTA, Red Dead of Bully is.
Hun games verkopen wel maar niet dankzij reclame maar dankzij het feit dat hun games garant staan voor kwaliteit.
Hun games verkopen wel maar niet dankzij reclame maar dankzij het feit dat hun games garant staan voor kwaliteit.
Rockstar games verkopen omdat de franchises staan. Bully stond wel op de E3 en had een hoop hype en schandaal om zich heen, GTA verkoopt toch wel, en voor Red Dead Redemption is wel een hoop publiciteit gemaakt. LA Noire heeft daarentegen tegenvallend verkocht.
Quote:
Wat betreft slecht afgewerkte games die na release met patches worden opgelapt, daar zijn helaas veel te veel voorbeelden van.
Dat zal best, maar wil wel een paar voorbeelden zien van games die op de E3 flink gehype't zijn en vervolgens niet goed werden afgewerkt.
Quote:
Wat betreft 'potjes', een bedrijf moet zorgen dat kosten en baten goed op elkaar afgestemd zijn om te voorkomen dat hun product gebrekkig op de markt verschijnt.
Een regulier bedrijf kan zich dat ook niet permiteren maar de game publishers menen dat wel te kunnen dankzij de alles genezende kracht van de 'software update'.
Een regulier bedrijf kan zich dat ook niet permiteren maar de game publishers menen dat wel te kunnen dankzij de alles genezende kracht van de 'software update'.
Ga hier maar niet op in, want het lijkt alsof je niet snapt hoe zo'n bedrijf werkt. Enige wat ik zeg; een bedrijf heeft niets voor niets verschillende afdelingen, en daar moet geld naartoe.
Quote:
Goed, ik ga verder met mijn dag dus ik zal verder niet meer reageren. Toedels.
Lijkt me verstandig. Fijne dag!
Je hoeft naar mij toe echt geen insinuaties te maken dat jij beter dan ik begrijpt hoe bedrijfskundig gezien deze uitgevers functioneren. Jouw uitleg is erg oppervlakkig en toont niet aan waarom de uitgaven tussen diverse afdelingen in veel gevallen niet efficiënter op elkaar worden afgestemd.
Laat jij je maar de wol over je ogen trekken door dure persevenementen en flitsende reclamecampagnes. Uiteindelijk gaat het om het daadwerkelijke product en dan doet alle omringende hype er echt niet toe.
Trouwens in tijden van een steeds verder toenemende globale economische en ecologische crisis zijn dit soort zaken al helemaal ondergeschikt.