Al sinds de jaren 80 domineren consoles de huiskamer. De Nintendo Entertainment System (NES) was in 1986 de eerste. De laatste decennia zijn daar de giganten Sony en Microsoft bijgekomen die naast Nintendo de dienst uitmaken. Jarenlang leken de console- en pc-markt hand-in-hand naast elkaar te kunnen bestaan, tot de opmars van de smartphone en tablet roet in het eten gooide. Hiermee werd de groep gamers weliswaar steeds groter, maar de kwaliteit van veel games steeds minder. Er zijn immers nóg meer keuzes en mogelijkheden voor gamers om hun geld aan te besteden en daardoor dreigt de markt te verzadigen. Bovendien zijn Apple en Google niet de enigen die op de loer liggen. Een aantal nieuwe spelers staan op het punt om de markt te laten zien wat ze in huis hebben. De grote vraag is dan ook: wat voor invloed gaan deze innovaties op de markt hebben?
Nieuwe spelers
1. De nieuwe ‘consoles’ – Ouya, GameStick, Steam Box
De Steam Box van Valve verschilt duidelijk van de andere twee. Zij richten zich namelijk niet op Android games, maar op pc games. De pc games die je via hun platform Steam speelt worden met deze Steam Box namelijk naar je tv gebracht. Een letterlijke stap van pc naar tv gaming dus.
2. De nieuwe tablets/handhelds – Project SHIELD, Razer Edge
Ook de Razer Edge mikt op deze combinatie, door net als NVIDIA pc games naar de handheld te trekken. Beide apparaten proberen hiermee de concurrentie aan te gaan door te focussen op gaming en met name hardcore gaming. Dus de grafisch sterke en grotere titels, die te zwaar zijn voor een gemiddelde telefoon of tablet. Ze komen ook met toetsenbord en aansluitbare controllers/muis om je tablet om te bouwen tot controller voor een mobiele pc gaming ervaring.
3. Controllers – Oculus Rift, Leap Motion Controller
Dan is er ook nog de Leap Motion Controller, een kleine sensor die je via usb aansluit op je laptop, tablet of pc. Met deze sensor kun je in de lucht ‘swipen’ en ‘touch’ bewegingen maken om je apparaat te besturen. Het belooft veel nauwkeuriger te worden dan Kinect en heeft al een hoop partijen gevonden die er apps voor gaan ontwikkelen, waaronder bijvoorbeeld de bekende mobile game ‘Cut the Rope’. Bovendien lijkt een dergelijk concept ook voor tekenprogramma’s baanbrekend te zijn, dus ook hier ligt de focus niet op gaming alleen.
De nieuwe generatie
Al deze nieuwe hardware innovaties brengen ongetwijfeld een hoop goeds met zich mee. Maar zoals ik me in de inleiding al afvroeg: wordt de gamer er uiteindelijk beter van? Met het huidige aanbod is het al lastig genoeg om te kiezen wat je wel en niet aanschaft. Als je zowel Halo als Uncharted als Mario Galaxy wil spelen, zal je toch echt drie consoles aan moeten schaffen. Ook al richten de meeste nieuwe hardware spelers zich op de kleinere (indie) games, zal de keuze er niet makkelijker op worden. Het zet me aan het denken waarom er niet meer partijen zijn die zich juist richten op samenwerking en crossplatform gaming. Hardware staat wat mij betreft namelijk altijd in dienst van software. Met andere woorden: het gaat uiteindelijk om de games die gespeeld worden. Wordt dit vergeten door de focus op nieuwe hardware of zijn nieuwe technologische ontwikkelingen altijd nodig om een stabiele basis te vormen voor nieuwe gameplay/mechanic innovaties?
Cross-platform
Gelukkig zijn er ook partijen die zich wél richten op samenwerking tussen bestaande middelen en technologie. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe sciencefiction tv-serie Defiance. Deze Amerikaanse serie is geproduceerd in samenwerking met Trion Worlds, die tegelijkertijd de Massive Multiplayer Online game van Defiance maakt. De game is cross-platform te spelen tussen Xbox 360, Playstation 3 en pc. Ze beloven “een revolutionair wekelijks drama dat impact heeft op de game en de speler de kans geeft om de veranderingen aan te brengen in de show”. Een flinke belofte, die na wat verder onderzoek wel genuanceerd wordt. De eerste nuance is dat het beide op zichzelf staande producten zijn. Doordat ze ook zonder elkaar kunnen, heeft het grootste deel dus niets met elkaar te maken. De overlap zit ‘m in kleine dynamische toevoegingen aan bijvoorbeeld de achtergrond. Een speler die berucht wordt in de spelwereld kan zo bijvoorbeeld verwerkt worden in een poster op de achtergrond in de tv-serie. Op deze manier zijn veel elementen al tijdens het filmen ‘flexibel’ gehouden. Het concept lijkt dus meer potentie te hebben dan daadwerkelijk revolutionaire resultaten. Het is dan ook te hopen dat er een tweede seizoen komt, zodat de makers dan wellicht meer content uit de game kunnen halen.
Een ander leuk voorbeeld van cross-platform is het browserspelletje Super Sync Sports van Google. In dit spel kunnen 1 tot 4 spelers in de Chrome-browser simpele mini-games tegen elkaar spelen met hun telefoon (met touch screen) of tablet als controller. Een geniaal staaltje techniek wat enorm laagdrempelig is om te spelen. Je hoeft namelijk geen apart account aan te maken en je hoeft geen nieuw apparaat aan te schaffen.
De toekomst?
De gamessector staat niet stil. Overal om ons heen duiken nieuwe ontwikkelingen en innovaties op die mogelijkheden introduceren om games nóg leuker, toegankelijker en beter te maken. De focus lijkt echter met name op de hardware te liggen, wat ervoor zorgt dat nieuwe ontwikkelaars een eigen positie moeten claimen. Daar is niets mis mee, want bestaansrecht dwing je zelf af zodra je genoeg gamers tevreden kunt stellen. Het is alleen wel te hopen dat de gamer uiteindelijk niet de dupe wordt van deze machtsstrijd en dat fabrikanten niet alleen bezig zijn om hun concurrenten te slim af te zijn. Persoonlijk moedig ik alle nieuwe ontwikkelingen aan en hoop ik dat ze de spelervaring en gameplay tot een hoger level weten te tillen. Zolang alle partijen dit doel voor ogen hebben, komt er een tijd waarin je als gamer elk beschikbaar spel op jouw favoriete apparaat en op jouw manier kunt spelen. Een tijd waarin verschillende partijen de beste mensen bij elkaar zetten om de meest geweldige spelervaringen neer te zetten. Want één ding is in mijn ogen duidelijk: cross-platform gaming heeft de toekomst.