Maandag 14 April – 8:30 uur
Ik word wakker en zet mijn TV aan. Na een kwartiertje RTL Nieuws te hebben gekeken schakel ik over naar het component kanaal en druk op de power-knop van mijn Xbox 360. Maar wat er dan gebeurt, bevalt mij allerminst. Er gebeurt namelijk niks. Maar dan ook echt niks. Het zoemende geluid leert mij dat mijn Xbox wel aanstaat, maar het beeld vertelt mij anders. Er komen geen beelden. Een snelle blik op mijn Xbox, welke uit het zicht staat in mijn TV-meubel, doet mij vermoeden dat ik niet eens meer met het verkeerde been uit bed hoef te stappen om mijn dag te verpesten. Drie rood knipperende LED’s hebben dat al voor mij gedaan.
Een Red Ring of Death, wat kun je ertegen doen? Allereerst dacht ik dat mijn Xbox maar tijdelijke kuren had, de ontkenningsfase. Ik zette mijn Xbox uit en weer aan. Weer die verdomde RRoD. Dan maar de kabels één voor één eruit trekken, en weer aanzetten. Dit lijkt al beter te helpen, hij komt in het menu, maar verder staat hij vast. Ik, denkende dat er verbetering in zit, zet hem opnieuw uit en weer aan, maar daarna krijg ik weer hetzelfde probleem.
9:30
Allereerst ben ik naar de Microsoft Support pagina gegoogled, iets wat jullie na deze uitleg waarschijnlijk niet meer hoeven te doen. Daar vond ik het telefoonnummer van klantenservice: 0800 023 3894. Dit nummer is alleen geldig voor Nederlanders die met een vaste verbinding bellen. Voor mobiel bellen geldt +31 202036606, en voor onze Belgische vrienden geldt 0800 7 9790 en met mobiele telefonie +32 27106180.
13:45
Maar goed, ik ging eerst even naar school. Toen ik later terugkwam, ging ik gelijk proberen of mijn Xbox het weer deed. Maar hij deed het nog steeds niet, dus belde ik naar de klantenservice. #1, Xbox 360, #2 uw Gameconsole. Ik was voorbereid door mede-columnist en ook oud-slachtoffer van een RRoD, Fantje, op een mooi muziekje, maar deze bleef bij mij achterwege. Ik kreeg gelijk een aardige telefoniste met een wat zuiderlijk accent aan de lijn. Ik moest mijn gegevens en mijn serienummer van de Xbox 360 opgeven. Het serienummer zit dicht bij de USB-poorten voor in de console. Het is handig om deze van te voren op te schrijven, zodat je deze gewoon rustig kunt oplezen. De telefoniste legde duidelijk uit wat er allemaal stond te gebeuren, dat ik een email zou krijgen van UPS met een label, die ik op de doos, met de patiënt erin, moest plakken. Zodra je de mail hebt ontvangen, bel je UPS op het telefoonnummer dat staat aangegeven in de mail, 0800 099 1300. Vervolgens maak je een afspraak om de Xbox te laten ophalen.
Woensdag 16 April – 15:30
Omdat ik ongerust werd over het wel of niet komen van de mail, pleegde ik twee dagen na mijn eerste belletje op maandag wederom een belletje aan de klantenservice. Ook deze keer werd ik zeer snel geholpen, na vijftien seconden muziek kreeg ik weer een Limburger aan de lijn. Deze legde uit dat het maximaal 72 uur duurt voordat een aanvraag was verwerkt en je de mail met label en telefoonnummer van UPS krijgt. Hij kon mijn aanvraag wel annuleren, maar dan had ik het risico dat ik weer 72 uur moest wachten. Ik koos er daarom voor om nog maar een dag te wachten.
16:40
Ik was echter wel benieuwd of ik een nieuwe console zou krijgen of niet. Om mijn Xbox te kunnen tracken heb ik een kleine F ergens onder een riggeltje waar normaal de HDD-zit met een CD-marker neergezet. Met de HDD erin valt er niks te zien, en zonder HDD ook niet als je het niet van tevoren weet.
Donderdag 17 April – 11:20
Als ik om elf uur uit school kom check ik gelijk mijn mail, waarin eindelijk het langverwachte UPS-mailtje staat. Ik print de label uit en maak een afspraak via het hierboven genoemde telefoonnummer van UPS. Om half elf maakte ik het belletje. Of ik tot vijf uur thuis beschikbaar was. Ja dat was ik, maar tot zover kwam het niet.
12:45
Na een uurtje stond de koerier van UPS voor mijn deur. Dat is nog eens snelle service! Ik wuif vaarwel aan mijn Xbox terwijl deze langzaam maar zeker uit het zicht wordt gedragen door de koerier, de UPS wagen in. Het lange wachten begint…
Maandag 21 April – 7:30
Vier dagen later krijg ik het bericht dat mijn Xbox is aangekomen in Weiterstadt. En dit krijg ik te weten in opeenvolgend: Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Nederlands (gelukkig), Zweeds, Noors, Fins, Deens, Tsjechisch, Grieks, Pools en Hongaars. Komt die talenknobbel toch nog eens van pas, maar gelukkig vertelt de Nederlandse versie mij:
“We hebben je Xbox ontvangen op ons servicecentrum. We vinden het erg belangrijk om je Xbox zo snel mogelijk te repareren en deze zo goed als nieuw bij je terug te bezorgen. Zodra we de Xbox hebben gerepareerd, nemen we contact met je op en kun je je alvast gaan voorbereiden om verder te spelen.” Dat is in ieder geval goed nieuws. En nu maar hopen dat de reparatie snel verloopt.
Dinsdag 22 April – 10:30
En snel verlopen, dat doet de reparatie. Al vermoed ik wel dat men mij gewoon een nieuwe Xbox aansmeert, maar daar kan ik gauw genoeg achterkomen als ik de Xbox eenmaal in mijn handen heb. De volgende dag krijg ik namelijk het bericht dat mijn Xbox is verzonden: “Je Xbox videospelsysteem is verzonden. Je kunt het verwachten binnen de volgende 7 dagen. Bedankt voor je geduld. Nog even, en je kunt weer volop spelen.”
Nog even en je kunt weer volop spelen. Dat vind ik nou eens goed inleven in je klant. Volop spelen. In de tussentijd ben ik echter nog steeds volop aan het spelen. Ik heb mijn DS opnieuw uitgevonden en vermaak mij goed met The World Ends With You, een nieuwe en revolutionaire RPG van Square Enix. Daarnaast heb ik een paar oude RPG’s voor mijn PC opnieuw geïnstalleerd, zoals Fable. Om nou te zeggen dat ik nu niet volop aan het gamen ben, dan zou ik liegen. Ik speel net zo veel als anders, maar dan met wat mindere graphics. Het is roeien met de spanen die je hebt, maar ik kom mijn tijd wel door. Ik hoop alleen dat mijn Xbox nog komt voordat ik 29 april op vakantie ga. Niet zozeer zodat ik nog voor de vakantie nog even kan spelen, en niet, zoals jullie, heel graag GTA IV willen spelen bij launch, maar omdat ik graag wil weten of alles goed verloopt.
Met het bijgeleverde Tracking-nummer hou ik nauwlettend de site van UPS in de gaten. De eerste dag kon de site mijn trackingnummer niet vinden, wat er volgens mij op duidde dat UPS het pakketje nog niet vanuit Weiterstadt had verkregen. Helemaal duidelijk werd het nooit.
Woensdag 23 April – 8:00
De dag erna kreeg ik wel resultaat, maar bleef hij gedurende lange tijd “wachten op factuurgegevens”.
20:00
Maar dan, op 23 April 2008 rond acht uur ’s avonds, rijdt er in Frankfurt een UPS bestelwagen weg met mijn Xbox 360 aan boord weg vanuit het UPS distributiecentrum aldaar. Tenminste, dat zegt de informatie die ik verkrijg via het trackingnummer.
Donderdag 24 april – 8:00
De volgende morgen kijk ik snel op de site van UPS. Tot mijn verassing is mijn Xbox al aangekomen in Rotterdam! Dat betekend dat ik waarschijnlijk vandaag al mijn 360 in mijn armen kan sluiten!
13:15
Nu is het dan zo ver, een zwarte wagen stopt voor mijn huis. Een meneer stapt uit en loopt naar de laadruimte van zijn voertuig, trekt de deur open en kruipt naar binnen. Even later komt hij weer naar buiten en met een pakket in zijn handen, loopt hij naar mijn huis en belt aan.
Nouja, aanbellen was niet meer nodig, ik vloog op de wagen af op het moment dat ik hem in het oog kreeg. Ik tekende even het ontvangstformulier en rende terug naar binnen met de doos in mijn armen. Ik maak de doos open, en het eerste wat ik onderzoek is of ik nog steeds dezelfde Xbox heb. En jawel hoor, de ‘F’ staat er nog op. Vervolgens lees ik even de formulieren door, en het blijkt dat ze naast mijn moederbord ook mijn disc-drive hebben vervangen. Dat vind ik erg netjes, omdat die van mij tot de ‘krassen’-generatie behoorde. Blijkbaar hebben ze aan het serienummer gezien dat deze vervangen moest worden, want ik had hier geen melding van gemaakt.
Vervolgens neem ik de console mee naar boven en sluit hem aan op de kabels. De HDD erin terug op klikken, en dan de controllers opnieuw verbinden via het wireless systeem. Als ik hem opstart vraagt hij of ik een update wil uitvoeren, om de nieuwe Hardware te installeren. Deze duurt ongeveer 30 seconden, waarna ik verder kan met instellingen terugzetten. Beeldscherminstellingen gaan terug naar 720p, en automatisch aanmelden mag van mij ook weer. Verder valt mij op hoe stil mijn nieuwe moederbord is…
Eindelijk, ik kan weer gamen. Het heeft even geduurd, maar wel korter dan van te voren verwacht. Tussen het eerste belletje en de bezorging van UPS zat in totaal tien dagen, wat ik eerlijk gezegd erg netjes vind van Microsoft. Als ik het hele traject een cijfer zou mogen geven, dan zou dit een dikke acht geven. Mensen met een Red Ring of Death hoeven niet bang te zijn, op het moment dat je je Xbox aan de UPS koerier meegeeft is hij in professionele handen.