Will Wright, de bedenker van games als The Sims, SimCity en Spore, werkt al een tijdje niet meer voor Maxis en Electronic Arts. Toch duikt de veteraan nog regelmatig op. Hij doet consultancy, is een veelgevraagd spreker en is momenteel bezig met zijn start-up “Stupid Fun Club”. Ik denk dat het niet heel lang meer duurt alvorens hij weer met een game op de proppen komt, immers het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.
Gameindustry Biz had onlangs een interview met Wright en daarin zei de man een paar rake dingen. Een van de meest interessante dingen vond ik zelf, en ik quote:
“No game designer ever went wrong by overestimating the narcissism of their players".
Anders gezegd: het is belangrijk voor spelers om te laten zien dat ze ergens goed in zijn en dat ze daadwerkelijk beter worden. Bovendien is het belangrijk voor spelers dat ze hun vaardigheid kunnen laten zien. Zonder tegenslagen, geen succes. Spelers moeten eerst falen om het plezier van succes te kunnen ervaren. De manier waarop je in een game faalt, moet dus net zo goed ontworpen zijn als de manier waarop je succes boekt. Je moet falen omdat je iets verkeerd doet, niet omdat het spel onevenredig moeilijk is. Tegelijkertijd is progressie van levensbelang in een game. Door beter te worden, een grotere stad te bouwen, meer wapens vrij te spelen, snellere rondetijden neer te zetten, mooiere auto’s vrij te spelen en ga zo maar door… beloont het spel de speler voor zijn inzet en tijd.
Toch zijn games veranderd de laatste jaren. Met name de hang naar progressie, en daar vervolgens mee te kunnen pronken, lijkt tegenwoordig een must in games. Misschien is men wel iets te ver door geslagen in het ‘laten zien hoe goed ik het doe’. Bijna iedere game moet tegenwoordig een link hebben met Facebook en Twitter zodat we op ieder moment kunnen delen met de buitenwereld dat we een bepaald level hebben gehaald, dat we een record hebben verbroken of dat we een nieuwe wagen hebben unlocked. Trophies en Achievements spelen daar ook handig op in, net als de Gamerscore. Ik snap dat het leuk is dat je 1 miljoen punten als gamerscore hebt, maar persoonlijk let ik er eigenlijk nooit op. Hetzelfde heb ik met Achievements en Trophies. Om het maar even heel bot te stellen: het interesseert me echt geen ene mallemoer hoeveel Trophies ik unlock en hoeveel ik Achievements ik haal tijdens het spelen van een game.
Ik ben sowieso meer een singleplayer speler dan een multiplayer speler. Voor mij is de verstrooiing, even weg zijn uit de werkelijkheid, in combinatie met een spannend verhaal of avontuur, vele malen belangrijker dan de hoeveelheid kills ik maak in een sessie Battlefield 3.
Natuurlijk merk ik dat, als ik God of War een paar uur achter elkaar speel, ik beter word in de moordende moves van Kratos dan wanneer ik de eerste 10 minuten weer even aan het uitvogelen ben hoe ik het beste mijn Blades of Athena in kan zetten. En ik vind het heerlijk als ik genoeg zielen heb verzameld om een nieuwe dodelijke knoppencombinatie te unlocken. Maar ik heb zelf nooit de behoefte om dat op ieder moment te moeten delen met de rest van de wereld.
Toch is het delen van prestaties uitgeroepen tot een hoog goed. Bijna iedere EA game heeft een logsysteem waarbij prestaties voortdurend vergeleken worden met die van je vrienden en met die van anderen in diverse wereldwijde ranglijsten. Vanuit een multiplayer standpunt zijn deze mechanismes in games goed te begrijpen, maar het kan tegelijkertijd ook erg intimiderend werken: Als alles wat je doet in games voortdurend langs een lat gelegd wordt van anderen, kan dat beginnende of minder vaardige gamers behoorlijk afschrikken.
Daarnaast kan er ook steeds meer gepronkt worden in singleplayer games. Daar zijn leuke en minder leuke voorbeelden van terug te vinden. De leukste vorm van het tonen van je vaardigheden vind ik persoonlijk terug in ‘maak’-games als Minecraft of LittleBigPlanet. Met name het maken van gamecontent die vervolgens beschikbaar wordt voor andere spelers is top. Zo heb ik persoonlijk heel wat LBP levels gedownload. Aan het andere uiterste van het pronk-spectrum is het speed gamen. Dit verfoei ik echt. Kan iemand mij uitleggen wat er leuk is om een verhalende game in 46 minuten uit te spelen, terwijl het spel bedoeld is om 10 a 15 uur aan te spenderen? Deze trend zie ik ook steeds meer terug bij vakbroeders. Een recensent schrijft dat hij het spel in 6 uur uitspeelde, de volgende heeft het over 5½ uur en voor je het weet spreekt men over een singleplayer campagne van 4 uur. Ik begin me bijkans een schlemiel te voelen dat ik er 8 uur over heb gedaan.
Misschien ben ik wel een gamer van de oude stempel. Gamen is voor mij toch vooral een bezigheid waarbij ik zoveel mogelijk weg wil zijn van de dagelijkse wereld. Door implementatie van social media en de continue updates van vrienden, word ik uit mijn alternatieve wereld gehaald. De grootste bevrediging haal ik uit het uitspelen van een goede game en al helemaal als die game daarna nog dagen, weken in mijn hoofd rondspookt. Om er vervolgens met gelijkgestemden, in de echte wereld, over te praten en van gedachten te wisselen, dat dan weer wel...
Gamen: een vorm van narcisme?
Laatste reacties
dus dan maar de social media oppikken.
wanneer komen ze weer met een echte goeie game ervaring die niet laat zien hoe goed je het doet.
beyond two souls makkelijke gamerscore of goeie game??
Trophies/Achievements kunnen je wel een prettig gevoel van vooruitgang geven, maar platinums halen vind ik gewoon niet leuk.
Dit verklaart iig waarom ik blind van je reviews uit kan gaan ^^
Ik vind dat EA het goed aanpakt, met het Autolog systeem in NFS, ook al doe je single player doe je toch het element van strijd erin gooien door te zeggen dat je mattie sneller was. Dan wil ik wel nog die tijd natuurlijk gaan verbeteren. Dat vind ik erg goed gedaan.
Maar ik speel ook niet graag spellen waar ik echt beter in moet worden. Ik volg lekker het verhaal en hak me erdoor heen. Ik hoef niet uitgedaagd te worden, wil gewoon lekker het verhaal volgen.
Beyond two souls word gewoon een ijzersterke game, Cmpunk.
Ik gooi er af en toe eens een game in en als deze echt leuk vind dan vind ik trophies behalen geweldig omdat ik dan (vaak na het uitspelen) extra plezier kan beleven aan een spel. Daarnaast vind ik trophies een extra dimensie geven aan games die je niet kan uitspelen, zoals The Sims. Vaak ben je best gauw klaar met een nieuw spel omdat je Sims alle vaardigheden hebben behaald, max carriere en/of levenwens vervuld hebben, maar met een trophy in het vooruitzicht houd je het nog een stuk langer vol!
Speedrun was vroeger met Mario leuk, daarna hield het ook gelijk wel op.
Overigens ben ik het wel met Franckster eens dat het wel leuk moet blijven en niet een grind voor kills of bepaalde items...
Ik begrijp de frustratie van Jan dan ook, de nadruk lijkt steeds meer op multiplayer te liggen binnen vrijwel ieder genre, terwijl er ook genoeg gamers zijn die van een lange singleplayer campaign houden en deze graag op verschillende moeilijkheidsgraden uitspeelt, waaronder ik.
Overigens ben ik er dan ook van overtuigt dat multiplayer de software sales drastisch omlaag heeft gehaald de afgelopen jaren en recensisten die geen multiplayer als een minpunt beschouwen in een review mogen ze gelijk schieten.
Als je een race in Forza hebt gespeeld krijg je direct een scoreboard voor je kiezen hoe goed je rondetijd is in vergelijking met de rest. Maar in de meeste gevallen heb ik geen 'last' van vervelende statistieken van anderen als ik bijvoorbeeld door een RPG heen banjer. En anders trek je gewoon de ethernetkabel uit je modem als je niet verleid of gestoord wilt worden.
Achievements/trophies zie ik, net als Cruz al aanhaalde, als een leuke en aangename toevoeging om een game verder te ontdekken. Regelmatig zie ik door achievements nieuwe elementen van een game die ikanders nooit gecheckt zou hebben. Ik zie het meer als een verrijking dan als een grote competitie waaraan ik mee doe.
It will not help you cope with the anguish and anxiety of our inevitable decay in this human life, however it provides a nice distraction from it...
Quote:
Columns over jezelf, een vorm van narcisme?
haha, touche... maar geldt dat niet voor bijna iedere column?
artikel van Jan was leuk om te lezen, denk wel dat het ook een beetje een generatieding is... ik ben 38, vader van 2 kids, presteren in gamen is geen doel voor mij, ontspanning wel...
@Cyrus; mooi in perspectief gezet, alhoewel ik in verhouding best dus wat tijd besteed aan zand...
Edit: typos