Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Klunzigheid tot kunst verheven in The Last of Us

De vraag welke next-gen spelcomputer je dit najaar zou moeten aanschaffen is de laatste weken een stuk minder relevant geworden. Dat komt door ontwikkelaar Naughty Dog dat met The Last of Us bezig is met een zegetocht langs diverse media. Tienen en negens buitelen over elkaar heen en, jawel, dat vertaalt zich deze keer ook in goede verkopen. Het spel staat zelfs al een paar weken in diverse landen bovenaan in de ranglijsten.

De PlayStation 3 hoef je dus nog verre van af te schrijven, want ook Beyond: Two Souls en Gran Turismo 6 komen er nog aan. Toch zou The Last of Us onbedoeld wel eens het hoogtepunt van de PS3 kunnen betekenen, want beter dan dit wordt het voorlopig echt niet. Zonder inhoudelijk spoilers weg te geven heb ik de laatste dagen zitten nadenken over wat TLOU nu zo goed maakt.

Natuurlijk, de personages Joel en Ellie komen knap uit de verf en de band die tussen de twee ontstaat is emotionerend. De geharde Joel die langzaam ontdooit, en de zich oprecht verbazend en verwonderende Ellie die voor het eerst buiten de quarantainezones komt en alles voor het eerst ervaart. Rondlopen in een bos, het bekijken van een wolkenkrabber, dansende vuurvliegjes … doodnormale dingen voor jou en mij, maar voor een 14-jarige die haar hele leven in slecht verlichte pakhuizen en kelders heeft geleefd zijn het stuk voor stuk kleine wonderen.

Het meest knappe van The Last of Us vinden we terug in de uitwerking van de gameplay. Je zou het spel een zombie-game kunnen noemen, een post-apocalyptisch spel. Maar in het gros van die games speel je een stoere gast die, gewapend met een uitgebreid arsenaal, mutanten, bandieten en aliens kapot knalt, ondertussen een sigaret opstekend en flirtend met het lokale barmeisje. Zo niet in TLOU. Joel is een ijzervreter, maar wapens zijn schaars, munitie nog schaarser en al zijn acties gaan hijgend, rochelend en paniekerig.

Je bent altijd in de minderheid. Of het nu geïnfecteerd vijanden betreft, soldaten van het leger of andere menselijke overlevenden die het op je spullen hebben voorzien. Rambo’s houden het nog geen twee minuten vol in de wereld van TLOU. De hoeveelheid stealth is veel groter dan ik vooraf had verwacht en de game is meer survival horror-achtig dan de laatste Resident Evil en Dead Space bij elkaar. Met tape, stukken hout en scharen knutsel je provisorisch messen en slagwapens in elkaar, die meestal al na één of twee keer kapot gaan. Zelfs met een paar spijkerbommen, pijl & boog en shotgun blijft het oppassen geblazen in de wereld van TLOU. Nooit ben je de man die alles onder controle heeft. Steeds moet je op je hoede blijven, en altijd loert er gevaar.

Het feit dat ‘het zeulen met een lange plank om een brug te creëren’ als spelelement nooit stoort, geeft aan hoe goed alledaagse kut-klusjes geïntegreerd zijn in de gameplay. En ja, de game is hard en gewelddadig, volledig in lijn met de meeste 18+ games van tegenwoordig, maar het geweld is nooit stilistisch of cool vormgegeven, eerder klunzig en wanhopig. En dat maakt TLOU juist zo goed. Waar Nathan Drake in Uncharted lachend honderden, zo niet duizenden soldaten over de kling jaagt, hijgt, puft en spuwt Joel bij iedere actie. Hij is moegestreden en is er klaar mee. Ellie veilig houden is uiteindelijk nog het enige waar hij voor leeft. En niet zonder redenen.

Ga TLOU spelen en je zult er absoluut geen spijt van krijgen. Speel die onhandige ijzervreter, die hijgende bikkel en ram, knok, spuug, ren, spring, strompel en stroop jezelf een weg door al die narigheid en uitzichtloosheid met in de verte, heel in de verte dat ene sprankje hoop …

Geplaatst door Jan Meijroos / twitter: @janmeijroos op 27-06-2013
Aantal keer bekeken: 10017

Laatste reacties

avatar van Cyrus
Cyrus ( 301 ) 27-06-2013 09:51
Sony heeft met de Playstation 3 voor mij echt aangetoond creativiteit en innovatie hoog in het vaandel te hebben met titels als Little Big Planet, Heavy Rain, Folklore, Infamous, Last of Us, Uncharted en het aankomende Beyond: Two Souls.
Wat dat betreft ga ik ervan uit dat de toekomst nog veel te bieden heeft in de komende generatie...

...maar waar blijft 'The Last Guardian'!?
avatar van BlaBlaBla
BlaBlaBla ( 586 ) 27-06-2013 10:40
Helemaal mee eens Cyrus!
Precies mijn grootste reden om voor de PS4 te gaan.
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 27-06-2013 10:45
@hierboven, true, maar lang niet alle krediet gaat naar Sony zelf.

TLOU vond ik trouwens erg leuk, en is waarschijnlijk de mooiste PS3 game. Maar toch heb ik het gevoel dat het overrated is met al die tienen.
Afhankelijk van hoe je telt, heeft het spel maar ~5 type vijanden, en is de game play erg repetief vergeleken met Uncharted. Uncharted was veel interactiever qua actie. (treinen, vliegtuigen en instortende dingen)

Het aantal vijanden en de lagere hoeveelheid spectakel geeft TLOU natuurlijk wel "iets" meer realisme.
avatar van DieHappy
DieHappy ( 101 ) 27-06-2013 11:00
Ik heb altijd een hekel aan de hype van de pers bij bepaalde games. Ze zien dan alleen de pluspunten en zien niet of noemen niet de minpunten en negeren het feit dat de stijl je ook maar moet aanspreken. Wanneer ze dan ook nog zeggen dat het een verplichte aanschaf is, dan neem ik ze niet meer serieus.
avatar van SGT xan
SGT xan ( 3398   6) 27-06-2013 11:29
Quote:
@hierboven, true, maar lang niet alle krediet gaat naar Sony zelf.

TLOU vond ik trouwens erg leuk, en is waarschijnlijk de mooiste PS3 game. Maar toch heb ik het gevoel dat het overrated is met al die tienen.
Afhankelijk van hoe je telt, heeft het spel maar ~5 type vijanden, en is de game play erg repetief vergeleken met Uncharted. Uncharted was veel interactiever qua actie. (treinen, vliegtuigen en instortende dingen)

Het aantal vijanden en de lagere hoeveelheid spectakel geeft TLOU natuurlijk wel "iets" meer realisme.

Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Misschien waren mijn verwachtingen iets te hoog, maar ik vind het hoogstens een 9 waard.

Minpunten
- Repetitieve gameplay en ik vond het eerlijk gezegd ook niet heel lekker spelen
- Vrij lineair, wat geen minpunt hoeft zijn, maar in zo`n wereld had ik meer verschillende paden verwacht die je op kon gaan.
- Ladders en planken zoeken, omdat Ellie niet kan zwemmen
- Vijanden hebben onbeperkt kogels, maar droppen vrijwel geen ammo als ze dood gaan
- Wapens upgraden heeft weinig effect
- |||Spoiler||| Waarom heeft Ellie wel een mes (als je als Ellie speelt) om mensen direct mee te doden als je ze van achter vastgrijpt en Joel niet |||Spoiler|||
- Als je je aan het verstoppen bent voor vijanden, blijft Ellie vaak gewoon in het gezichtsveld staan van de vijanden, maar die merken haar niet op
- Snel uitgespeeld op hard in 16 uur met veel rondzoeken en vaak dood gaan

Pluspunten
- Het uiterlijk van het spel
- De relatieontwikkeling tussen Joel en Ellie
- De mensen die je tegenkomt op je reis
- Het kunnen ontwijken van gevechten door er op stealth voorbij te gaan
- De brieven die je in het spel kunt vinden geven achtergrond informatie, waardoor je je meer kunt inleven in het spel
- Animaties en de stemmen van vooral Joel en Ellie zijn erg goed uitgewerkt
avatar van Wasabi!
Wasabi! ( 1476 ) 27-06-2013 11:34
Ach, gaat er om dat je lol hebt in een game, vermaak mij prima, met het licht uit met een actieve subwoofer en surroundset. Je speelt toch, je gaat toch niet op kleine zeurdingetjes letten, je vriend/vriendin is ook niet perfect, jij ook niet. Perfecte auto bestaat ook niet, je koopt ook geen CD om te luisteren of je een oneffenheid hoort, etc.
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 27-06-2013 11:44
Ik wil deze game zo graag alleen moet ik de komende maand even hard sparen anders zit ik in de shit.

Misschien toch maar m'n Tales of Xillia pre-order cancellen, zit er ook nederlandse voice acting in TLOU?

Ik vondt de nederlandse voice acting in Uncharted echt tien keer beter dan de engelse stemmen.
avatar van SGT xan
SGT xan ( 3398   6) 27-06-2013 12:00
Quote:
Ach, gaat er om dat je lol hebt in een game, vermaak mij prima, met het licht uit met een actieve subwoofer en surroundset. Je speelt toch, je gaat toch niet op kleine zeurdingetjes letten, je vriend/vriendin is ook niet perfect, jij ook niet. Perfecte auto bestaat ook niet, je koopt ook geen CD om te luisteren of je een oneffenheid hoort, etc.

Als een spel 10en scoort, dan verwacht ik dat het spel perfect is en dan ga ik me juist storen aan kleine dingen die niet goed zijn.

@ Cruz
In TLOU zit geen Nederlandse voice acting, wel Nederlandse ondertiteling.
avatar van Doomsdayman
Doomsdayman ( 2502 ) 27-06-2013 12:06
Quote:
Ik heb altijd een hekel aan de hype van de pers bij bepaalde games. Ze zien dan alleen de pluspunten en zien niet of noemen niet de minpunten en negeren het feit dat de stijl je ook maar moet aanspreken. Wanneer ze dan ook nog zeggen dat het een verplichte aanschaf is, dan neem ik ze niet meer serieus.

Wat ik een hekel aan heb als mensen een spel gaat beoordelen alleen maar voor de graphics, geluid en verhaal, niet de gameplay.
avatar van Wasabi!
Wasabi! ( 1476 ) 27-06-2013 12:07
Scores zijn persoonlijk, als men te enthousiast is, ziet men dingen over het hoofd, daarom niet te hoge verwachtingen hebben, kan het alleen maar meevallen. Als je een type game reviewd wat je niet boeit, zoals J-RPG, dan zal de game ook laag scoren. De perfecte game bestaat gewoon niet, er valt altijd iets op alles aan te merken. Trouwens, ik heb de UK versie (Amazon.co.uk), alleen russische, poolse en engelse ondertitels..... en dat vind ik ook geen probleem om op engels te spelen.
avatar van Cyrus
Cyrus ( 301 ) 27-06-2013 14:10
Quote:
@hierboven, true, maar lang niet alle krediet gaat naar Sony zelf.
Natuurlijk is de ontwikkelaar verantwoordelijk voor de kwaliteit maar Sony investeert wel in studio's als Media Molecule, Quantic Dream, Naughty Dog, Sucker Punch, Team Ico etcetera en geeft ze veel creatieve vrijheid met een verrijking van het gaming aanbod als gevolg.

Quote:
Scores zijn persoonlijk, als men te enthousiast is, ziet men dingen over het hoofd, daarom niet te hoge verwachtingen hebben, kan het alleen maar meevallen.
Een waarheid van onschatbare waarde!
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 27-06-2013 15:27
Rol: Reviewer
Er komt ook nog een Budgetgaming-recensie (van mijn hand). De game kwam hier wat laat binnen (plus dat ik er echt al een aantal dagen zoet mee ben), maar verwacht 'm dit weekend ergens.

Zo'n game die negens en tienen krijgt, brengt ook altijd de discussie van het 'cijfer' weer op gang. Voor de ene staat een tien voor perfectie, voor de andere is 't gewoon het beste wat gaming te bieden heeft op 't moment van spelen. Altijd tof om die verschillende meningen naast elkaar te zien.

Er zitten inderdaad wat minpuntjes in de game (zoals dat je stil moet zijn voor de Clickers, terwijl Ellie of een andere metgezel zomaar in het wilde weg rondloopt en lawaai maakt bv) die ik in mijn recensie niet ga doodzwijgen, maar ik heb me er werkelijk geen enkele moment echt aan gestoord. De minpuntjes wegen imo niet op tegen de gigantische lading pluspunten...

Hoe dan ook, ik ga weer verder. Het einde komt namelijk in zicht en er moet nog een recensie geschreven worden
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 238 ) 27-06-2013 15:30
Rol: Reviewer
Heb de game inmiddels al meerdere keren uitgespeeld en ik moet zeggen dat het een bijzondere ervaring was. De negens en tienen die worden uitgedeeld vind ik overigens niet terecht want de game bevat een heleboel bugs en trophies die niet activeren maar ondanks dat maakt het spel op het persoonlijke vlak een hoop goed.

Vind het trouwens opvallend dat zoveel reviews beweren dat je niet veel kogels hebt. Ik heb vrijwel nooit zonder kogels gezeten. The Last of Us is echt een game die je tactisch en slim moet spelen. Veel sneaken en tegenstanders stilletjes uitschakelen wordt daarbij wel gestimuleerd. Maar in vergelijking met de Uncharted games heeft deze game wel veel kleine onvolkomenheden zoals rare animaties bij het beklimmen van ladders, slowdown, vastlopers af en toe en trophies die simpelweg niet registreren. Dat maakt dat het voor mij niet zo'n indrukwekkende ervaring was, ondanks de geweldige setting, personages en wat je allemaal meemaakt. Giraffes. Nuff said.
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 27-06-2013 15:42
Rol: Reviewer
Bijzondere ervaring en niet zo'n indrukwekkende ervaring in één reactie: doe je goed

Nee, ik snap wel waar je naartoe wil. Moet zeggen dat ik tot dusver weinig problemen heb ondervonden van de dingen die je opnoemt - met uitzondering van hier en daar een wat vreemde animatie.

En ja, wie wat rondkijkt in de omgeving en de situaties sneaky aanpakt, heeft op zich altijd voldoende wapens en kogels voor als het wat te heet wordt onder de voeten...
avatar van Epitome
Epitome ( 825   1) 27-06-2013 17:06
Ik moest er eerst inkomen, maar uiteindelijk is deze game puur emotie.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1843   2) 27-06-2013 19:05
Geweldige game voor de PS3. Helemaal top dat Sony, zo laat in deze consolecycle, topgames voor de PS3 blijft uitbrengen. Daar kan MS een punt aanzuigen. Ik heb zijn 360 al weken lang niet meer aangehad....mag hopen dat MS hun publiek serieuzer behandelt dan destijds, want de plotselinge aftocht van de 1e xbox was ronduit een grote schande.
avatar van YurEnami
YurEnami ( 991 ) 28-06-2013 08:22
Ik vind vooral het personage Ellie heel goed gedaan.
Een van de eerste games die ik ooit heb gespeeld waarbij een vrouwelijk hoofdpersonage niet zwaar afhankelijk of overdreven zelfstandig en zelfverzekerd is. De enige recente uitzondering is Tomb Raider.

Joel vond ik daarintegen een vrij generiek personage. Bruce Willis met haar en een baard. Ik kan daar nog wat aan toevoegen, maar dan spoil ik waarschijnlijk teveel
avatar van Cyrus
Cyrus ( 301 ) 28-06-2013 10:06
Quote:
Geweldige game voor de PS3. Helemaal top dat Sony, zo laat in deze consolecycle, topgames voor de PS3 blijft uitbrengen. Daar kan MS een punt aanzuigen. Ik heb zijn 360 al weken lang niet meer aangehad....mag hopen dat MS hun publiek serieuzer behandelt dan destijds, want de plotselinge aftocht van de 1e xbox was ronduit een grote schande.
Hoe Microsoft de eerste Xbox onmiddellijk liet afsterven is toch wel een accurate graadmeter gebleken voor het onderhoud wat de Xbox 360 zal genieten in de laatste dagen van zijn levenscyclus; al jaren geen noemenswaardige exclusives meer op Gears, Halo, Fable en Forza na.
Waarschijnlijk gaat na 21 november de stekker eruit en blaast de 360 zijn laatste lucht uit als het aan Microsoft ligt.
Jammer want het is toch één van mijn favoriete consoles.
avatar van DarkForce
DarkForce ( 413 ) 28-06-2013 15:37
Quote:
[..]

Hoe Microsoft de eerste Xbox onmiddellijk liet afsterven is toch wel een accurate graadmeter gebleken voor het onderhoud wat de Xbox 360 zal genieten in de laatste dagen van zijn levenscyclus; al jaren geen noemenswaardige exclusives meer op Gears, Halo, Fable en Forza na.
Waarschijnlijk gaat na 21 november de stekker eruit en blaast de 360 zijn laatste lucht uit als het aan Microsoft ligt.
Jammer want het is toch één van mijn favoriete consoles.
Dan moet je nog even wat persberichten opnieuw lezen. Er is namelijk aangegeven dat de x360 nog honderden nieuwe titels gaat krijgen, en zeker voorlopig niet afgeschreven zal worden.
avatar van Marinu$
Marinu$ ( 1560 ) 28-06-2013 18:42
Quote:
[..]

Hoe Microsoft de eerste Xbox onmiddellijk liet afsterven is toch wel een accurate graadmeter gebleken voor het onderhoud wat de Xbox 360 zal genieten in de laatste dagen van zijn levenscyclus; al jaren geen noemenswaardige exclusives meer op Gears, Halo, Fable en Forza na.
Waarschijnlijk gaat na 21 november de stekker eruit en blaast de 360 zijn laatste lucht uit als het aan Microsoft ligt.
Jammer want het is toch één van mijn favoriete consoles.

Ondanks wat DarkForce zegt ben ik hier ook bang voor. Die 100en titels zullen vnl arcade en indiegames zijn.
Als Microsoft een ding heeft bewezen is dat het geen idee heeft hoeveel gamers sentimentele jongetjes en meisjes zijn die blijven houden van hun "oude" console.
De Xbox en de 360 is het thuis van een aantal prachtige games en ik waardeer de online structuur heel erg, maar Microsoft's gedrag tegenover gamers vind ik vaak tegen het arrogante aan. Ze dringen je zaken op die je niet wil (kinect), hebben vaak waardeloze aanbiedingen die ze groots presenteren en ze hebben hun oude console veel te snel laten doodgaan.
avatar van Cyrus
Cyrus ( 301 ) 28-06-2013 19:17
Quote:
[..]

Dan moet je nog even wat persberichten opnieuw lezen. Er is namelijk aangegeven dat de x360 nog honderden nieuwe titels gaat krijgen, en zeker voorlopig niet afgeschreven zal worden.
Zoals Marinu$ al zei zijn dit arcade titels en geen volwaardige kwaliteits-exclusives van het kaliber 'The Last of Us' en 'Beyond:Two Souls'.
Nee, het is jammer maar Microsoft heeft al geruime tijd geleden besloten dat investeringen in het huidige levens stadium van de 360 niet lucratief zijn op de generieke Kinect titels na.
avatar van PS3-freak
PS3-freak ( 130 ) 28-06-2013 23:14
En dat is iets waar Sony wel echt heel goed in is, de vorige generatie console blijven ondersteunen met nieuwe en goede titels.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 30-06-2013 18:00
Quote:
En dat is iets waar Sony wel echt heel goed in is, de vorige generatie console blijven ondersteunen met nieuwe en goede titels.

Jup!