In het land van de shootergames moet je als ontwikkelaar, sinds de hegemonie van Call of Duty en Battlefield, stevig in je schoenen staan om de strijd met deze giganten aan te durven. Ook dit jaar zullen Call of Duty: Ghosts en Battlefield 4 zonder meer gaan scoren, maar toch was het niet één van deze games, maar de nieuwe sci-fi game Titanfall die daar in Keulen voor het meeste enthousiasme wist te zorgen in het shootergenre.
Een minstens zo interessant gegeven is daarom het feit dat Titanfall exclusief zal verschijnen voor Microsofts platformen (Xbox 360, Xbox One en PC). Zo kan deze nieuwe game zomaar één van de belangrijkste titels voor de Xbox One gaan worden om alsnog de nodige zieltjes te winnen in de komende next-gen oorlog. Respawn Entertainment, waar een aantal ontwikkelaars zitten die ook mee hebben gewerkt aan Call of Duty, is de stille kracht achter deze veelbelovende multiplayer-only shooter die in de eerste helft van 2014 moet gaan uitkomen. De presentatie op de Gamescom begon met een korte introductie waarin de opzet en besturing van Titanfall in vogelvlucht werd doorgenomen, waarna we vol overgave overgingen op datgene waar het vooral om draait: een hands-on met deze veelbelovende game.
In Titanfall gaat het om de strijd tussen grondtroepen en de reusachtige Titans. De grondtroepen in Titanfall bestaan uit de computergestuurde militia en de door de spelers bestuurde soldaten. Deze soldaten zijn eigenlijk de piloten van de Titans, maar aangezien een Titan pas na een bepaalde tijdsduur beschikbaar is (door het maken van kills), zullen spelers het eerst zonder deze mechanische giganten moeten doen. In de demo hadden we, in piloot- en Titanvorm, de mogelijkheid om drie verschillende loadouts uit te proberen met allen hun plus- en minpunten. Bovendien ben je als piloot in het bezit van een boostpack, waarmee je een dubbele sprong kan maken, en heb je de mogelijkheid om horizontaal over muren te rennen. Zo zou je, mocht je het willen, de gehele level kunnen doorkruizen zonder de grond te raken. Deze verhoogde bewegingsvrijheid is bovendien meer dan welkom om de strijd met vijandige spelers, zowel piloten als Titans, aan te kunnen gaan.
Op het moment dat je als speler voor het eerst de beschikking krijgt over een Titan, en deze voor je uit de ruimte ziet landen, zal ongetwijfeld een ‘wow’-gevoel oproepen. De Titans zorgen voor een plotselinge verandering van gameplay door hun enorm krachtige wapens en sterke bepantsering, maar zijn tegelijkertijd ook een stuk logger en langzamer waardoor je als grondsoldaat met een speciaal anti-Titan wapen zeker niet kansloos hoeft te zijn. Als piloot van de Titan ben je tegen grondtroepen natuurlijk wel zwaar in het voordeel en zul je de meeste grondtroepen gemakkelijk neermaaien. Vooral de computergestuurde militia waren makkelijk te doden en leveren snel een hele rits aan kills op. Wanneer je in je enorme Titan zit is het natuurlijk logisch dat je behoorlijk opvalt en voor je het weet ben je het doelwit van een grote massa grondtroepen en, nog veel uitdagender natuurlijk, vijandelijke Titans die de term ‘Titanenstrijd’ meer dan eer aan doen.
Niet alleen de besturing van Titanfall voelt erg goed, maar ook de vernieuwende elementen die in de multiplayer zitten overtuigen. Een voorbeeld hiervan is de ‘Epilogue’ fase aan het einde van een match. In deze fase van de strijd is het al duidelijk welk team er verloren heeft, maar hebben deze ‘losers’ alsnog de mogelijkheid om uit de klauwen van hun overwinnaars te blijven. Om dit te realiseren moeten zij ontsnappen naar het extraction point en ontvang je bij een succesvolle ontsnapping alsnog behoorlijk wat ervaringspunten en de nodige verlichting van je verliespartij. Tegelijkertijd moet de partij die gewonnen heeft dit proberen te voorkomen om zo extra ervaringspunten binnen te harken en natuurlijk de vernedering er nog wat extra in te stampen. Tijdens de presentatie werd verder duidelijk dat Titanfall ook een verhaallijn bezit, bedoeld om als vervanging van de afwezige singleplayer toch een verhaallijn te integreren. Omdat dit door je gehele team ervaart zal worden, kan dit element het teamgevoel juist extra benadrukken en is de gedachte dat je een multiplayer only speelt al snel vergeten. Het is dan ook duidelijk dat Respawn Entertainment, qua vernieuwing en uitgebalanceerde gameplay, goed over de zaken heeft nagedacht.
Titanfall lijkt wat ons betreft een shooter te worden die verrassend genoeg als knaller van 2014 bestempeld kan worden. Microsoft mag in zijn handjes knijpen met deze Xbox-exclusive en heeft met de geplande release van Titanfall in de eerste helft van 2014 natuurlijk het voordeel dat zowel Call of Duty: Ghosts als Battlefield 4 dan alweer een aantal maandjes op de markt zijn. Op ons wist Titanfall in ieder geval een meer dan overtuigende indruk achter te laten, dus de volle vijf Budgies zijn dan ook meer dan verdiend!