Ik kan inmiddels stellig zeggen dat The Witcher 3: Wild Hunt zijn voorganger weg zal gaan blazen. Deel 3 gaat verder waar het tweede deel ophield en zal de trilogie rondom Geralt gaan completeren. Goed nieuws is dat The Witcher 3 alleen uitkomt voor de nieuwe consoles en de pc, hierdoor hoeft ontwikkelaar CD Projekt RED op grafisch gebied geen concessies te doen. Het gevolg is een bijzonder sfeervolle en bizar mooie game die een goed idee geeft van wat de grafische mogelijkheden gaan zijn van de Xbox One en PlayStation 4.
Gigantische wereld
De grootste vernieuwing zit hem in het feit dat The Witcher 3 niet langer een lineaire game is maar een open wereld biedt die maar liefst 35 keer groter zal zijn dan die uit The Witcher 2. Je kunt gaan en staan waar je wilt en om het reizen sneller te maken kun je gebruik maken van een paard of zeilboot. Uiteraard is het ook mogelijk om te fast-travellen. Naast de open wereld laat The Witcher 3 ook de potentie van de next-gen consoles zien met alle pracht en praal die de wereld rijk is. Vooral de draw distance is indrukwekkend: geen in het beeld springende vegetatie dus zoals nog wel eens bij Skyrim het geval was. Daarnaast gebeurt er van alles om je heen. Van mensen die allemaal hun dagelijkse taken hebben, tot diverse beesten in het bos en reusachtige walvissen die uit het water even boven komen om lucht te happen terwijl je aan het zeilen bent. Daarnaast is er een weersysteem geïntegreerd dat meer dan ooit effect heeft op alles in de wereld. Van woeste golven aan de zee, tot geroosterde konijnen die hevig heen en weer bungelen aan een touwtje bij de slager. Het is moeilijk allemaal te beschrijven, je moet het echt zien, maar het next-gen gevoel is duidelijk aanwezig wanneer je het allemaal ziet gebeuren.
Onschuldige lijkende keuzes met grote gevolgen
Tijdens de presentatie kregen we één van de hoofdmissies voorgeschoteld. Al gauw werd het duidelijk dat het maken van keuzes weer een belangrijke rol gaat spelen. Wie ga je helpen? Diegene die alles vredig wilt oplossen of de persoon die voor een snelle maar grove oplossing wil gaan? Een keuze die in eerste instantie de juiste lijkt, kan soms compleet anders uitpakken dan je in eerste instantie had verwacht. Hieronder een voorbeeld van zo’n situatie die enige kleine spoilers kan bevatten.
Tijdens één van de missies komt Geralt in een dorp waar dorpsbewoners op mysterieuze wijze worden vermoord. Bewoners worden aan de rand van de stad gevonden gespiest door uit de grond komende takken. Het bestuur van de stad zegt dat een mythisch wezen uit de bossen hier achter zit en dat deze met rust gelaten moet worden. De doden moeten gezien worden als offers. De bewoners van het dorp zijn het hier echter niet mee eens en zij zijn het zat dat ze in angst moeten leven. Ze willen dat de moorden stoppen en bieden Geralt geld om het op te lossen.
Tijdens de speelsessie die ons getoond werd, is er gekozen om de buurtbewoners te helpen en voor het geld te gaan. Na een barre tocht door het bos wordt uiteindelijk het mythische wezen gevonden. De muziek zwelt aan, kraaien vliegen in het rond, de wind verandert constant van richting: het is werkelijk verbazingwekkend hoeveel detail The Witcher 3 kent. Na een gewonnen strijd keert Geralt terug naar het dorp, om er vervolgens achter te komen dat de buurtbewoners het bestuur hebben vermoord. Je overhandigt ze het bewijs van je overwinning en kan er voor kiezen om er iets van te zeggen of verder te gaan met je avontuur. Wel wordt er nog via een cinematische trailer verteld dat het dorp drie maanden later door het Empire leger wordt ingelijfd aangezien er geen bestuur meer is om het dorp in bescherming te nemen. Was het dan toch beter om het bestuur te raadplegen in plaats van de buurtbewoners? Of zou die keuze evenwel donkere gevolgen gehad hebben? Onschuldig lijkende keuzes kunnen grote gevolgen hebben.
Conclusie
The Witcher 3: Wild Hunt ziet er bizar goed uit en laat de potentie zien van wat er wel allemaal mogelijk is op de nieuwe consoles. Je moet het echter niet erg vinden om keuzes te maken die soms verrassend uit kunnen pakken. Tegelijkertijd laat dit wel zien hoe onvoorspelbaar The Witcher 3 kan zijn en dat is toch knap gedaan.
Al met al lijkt de enorme en bizar mooi ogende open wereld, de vele dilemma’s en het ijzersterke verhaal voor een briljant slot te gaan zorgen van de The Witcher-serie. Ook voor nieuwkomers lijkt The Witcher 3 met minstens honderd uur aan gameplay genoeg te gaan bieden. Als er één next-gen game is die je volgend jaar in de gaten moet gaan houden, is het The Witcher 3 wel.