Sinds Warner Bros aan de hand van regisseur Christopher Nolan de Batman-films uit een diep dal wist te trekken, is Batman weer hot! Gelukkig koos Warner Bros er vervolgens niet voor om een zogenaamde filmgame te ontwikkelen, maar liet het de comic-achtergrond van de Batman-serie als grote inspiratiebron dienen. Het gevolg was het geweldige Batman: Arkham Asylum en het waardige vervolg Batman: Arkham City. In het eerste deel sloop, vocht en puzzelde Batman zich een weg door de gangen van Arkham Asylum om de snode plannen van de ontsnapte Joker onschadelijk te maken. Het vervolg speelde zich af in de open wereld van Arkham City en wist het duistere gevoel uit het eerste deel wederom eer aan te doen.
In Batman Arkham: Origins gaan we een paar jaar terug in de tijd, Bruce Wayne is nog maar twee jaar als Batman actief. Lang genoeg om alle Batman-gadgets en martial-arts skills te bezitten, maar dat dit gebrek aan ervaring invloed op de game zal hebben is natuurlijk één ding dat duidelijk is. Het verhaal situeert zich in de open wereld van New Gotham, waardoor het nieuwste Batman-deel qua setting en gameplay een soortgelijke ervaring zal opleveren als bij zijn voorganger: Arkham City.
Natuurlijk kom je weer de nodige badass eindbazen tegen waarbij nieuwkomers Deathstroke, Copperhead en Firefly in eerste instantie het meest zullen opvallen. In de strijd tegen deze ‘bad men’ zijn de nodige gadgets natuurlijk meer dan welkom. Gelukkig werden we hierin op onze wenken bediend, want op de Gamescom werden in ieder geval twee nieuwe gadgets getoond. De eerste waren de Shock Gloves, waarmee je de balans van een gevecht kunt wijzigen door een hele ‘stroom’ vijanden van een fijne elektrische schok te voorzien. Omdat stroom natuurlijk opgaat en Batman een enorme accu op zijn rug vast niet zal waarderen, kunnen de gloves opgeladen worden door het uitdelen van rake klappen. Verder werd de Remote Claw geïntroduceerd, waarmee onze duistere held twee punten met elkaar kan verbinden. Een vijand verbinden met een explosief of zelfs met elkaar levert hiermee heel wat nieuwe manieren op om de straten van Gotham op te schonen. Verwacht echter niet een ontzettend vernieuwende game, want op een aantal verbeterde gameplay-elementen, de nieuwe gadgets en een nieuw verhaal na, is verder veel bij hetzelfde gebleven. Voor de fans van de serie natuurlijk geen probleem, maar of het vernieuwend genoeg is om wederom voor positieve verkoopcijfers te zorgen blijft afwachten. Mijn eerste sessie met Batman: Arkham Origins voelde goed, maar het is uiteindelijk aan Warner Bros om te bewijzen of ze ook voor een derde maal de hoogwaardige kwaliteit van de Batman-serie weten te benaderen.
LEGO Marvel doet weinig nieuws, maar ziet er desondanks goed uit. Vooral het feit dat elk van de 150 helden zijn eigen unieke vaardigheden heeft en dat de wereld nu in zekere mate een open wereld is, zorgt voor bergen aan speelplezier. Toch is deze titel niet voor iedereen en kan het zo zijn dat je na diverse LEGO titels wat verzadigd bent op dit gebied. Uiteindelijk blijft het hetzelfde trucje, maar dan in een nieuw LEGO-jasje.
Net zoals in de film staan auto’s en schaarste van middelen centraal in Mad Max. Max wil de ‘ultimate war machine’ bouwen, maar zal daarvoor eerst gebieden moeten verkennen, allerlei mensachtigen neer moeten leggen en vooral veel aan zijn auto’s werken. Deze auto’s lijken een veel belangrijker element van de gameplay te worden dan in de meeste open wereld games. Nadat je ze in missies verkregen hebt, kun je de auto’s allerlei aanpassingen geven die invloed hebben op hoe ze aanvoelen en in de game kunnen worden gebruikt. In de presentatie werd een grote ijzeren grill voorop een auto geïnstalleerd. Direct zagen we de auto door zijn veren gaan en werd hij logger om mee te rijden. Het voordeel is dat tegenstanders doormiddel van de grill kunnen worden aangevallen terwijl de schade aan je eigen auto beperkt blijft. Dit systeem gaat redelijk diep, waardoor verschillende aanpassingen aan de auto’s (bijvoorbeeld de keuze van het installeren van wapens of juist richten op snel weg rijden) kunnen leiden tot erg verschillende gameplay-ervaringen. Hiernaast gaat Max natuurlijk ook zelf de vijanden te lijf. Omdat er enorme schaarste van middelen heerst in the Wasteland, is het vaak niet mogelijk om meer dan een paar kogels af te vuren voordat er op een ouderwets robbertje vechten moet worden overgegaan. Het vechtsysteem werd nog niet helemaal duidelijk, maar de gevechten zagen er in ieder geval Mad Max stijl heftig uit.