Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom 2013: Potentie van de Xbox One

Het kan wel gezegd worden dat de introductie van de Xbox One tot nu toe desastreus is verlopen. Hoewel de grimmige sfeer rondom de Xbox One inmiddels wat bedaard is, mede doordat Microsoft het een en ander heeft terug genomen, blijft de nieuwe Xbox toch een flinke achterstand houden ten opzichte van de PlayStation 4. Voor elke drie PlayStation 4 pre-orders staat er slechts 1 Xbox One.

Tijdens de Gamescom hebben we wat beter kennis kunnen maken met het nieuwe Xbox One dashboard en de vernieuwingen van dichterbij kunnen bekijken. Na de presentatie werd het ons duidelijk hoe slecht Microsoft zijn marketing eigenlijk heeft ingezet: veel mensen dachten bijvoorbeeld dat de console alleen maar met de stem aan te zetten was. Na het nieuwe dashboard en zijn functies van dichterbij te hebben bekeken, zijn we des te meer verbaasd over de aanpak van Microsoft, want de Xbox One lijkt zijn concurrentie op sommige vlakken een paar flinke stappen voor te zijn.



‘ Xbox On’
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat er straks drie manieren zijn om je Xbox One aan te zetten. Je kunt zeggen ‘ Xbox on’, je kunt zwaaien naar de console, of je kunt gewoon middels de controller de Xbox One aanzetten. Wanneer je voor de Kinect zit en je hebt een account, dan zal de Kinect je automatisch herkennen en je inloggen op je account. Je hoeft dus niet langer in te signen, de Kinect herkent je.

Ook de besturing van het nieuwe dashboard is nu op meerdere manieren mogelijk. Hierbij viel het vooral op hoe goed de stemherkenning nu werkt. Door commando’s te geven als ‘ Xbox Films’, ‘Xbox Achievements’ en ‘Xbox play game’, wordt er super snel gewisseld tussen de verschillende features. Het was indrukwekkend om te zien hoe snel het ging en hoe gemakkelijk het eigenlijk werkte. Uiteraard kun je ook gewoon gebruikmaken van de controller, maar we denken dat met de nieuwe Kinect spraakherkenning echt de nieuwe norm kan gaan worden, simpelweg omdat het nu sneller lijkt te werken dan de controllerbesturing.

De Kinect gaat verder dan dat. Heb je een vriend of vriendin die langskomt die zijn account al eens eerder heeft ingeladen op jouw Xbox, dan zal de Xbox One deze persoon ook meteen herkennen. Zodra deze persoon voor de console staat wordt zijn meest recente profiel automatisch ingeladen met het commando ‘Xbox One sign me in’. Het steeds opnieuw ophalen van een account is, dankzij de Xbox Cloud technologie, verleden tijd.
Geniaal hierbij is dat wanneer je beiden bent ingelogd, de Kinect registreert wie er praat. Wanneer je bijvoorbeeld om je achievements vraagt, zal hij automatisch de achievements inladen van de persoon die het commando geeft.



Did you see that? Wow!
Een coole nieuwe feature is het commando ‘Xbox Record that’. Wanneer je dit commando geeft, slaat je Xbox One automatisch de laatste 30 seconden van je speeltijd op. Heb je bijvoorbeeld net een briljante goal gescoord of maakte je een vette inhaalmanoeuvre of kill, dan kun je met een simpel commando meteen de laatste 30 seconden van je gameplay terughalen en ook uploaden naar het internet.

Wat verder ook een grote verbetering is, is het feit dat je nooit meer updates of patches voor je games zult hoeven te downloaden. Tijdens de stand-by stand zal je Xbox namelijk elke nacht de updates binnenhalen die je games of het dashboard vereisen. Geen wachttijden dus meer voordat je kunt gaan gamen. Uiteraard moet je je Xbox One hiervoor wel op een stand-by modus laten staan, maar er werd ons verzekerd dat dit niet meer dan een paar watt aan stroom zou kosten.

Vernieuwingen aan je Game account
Tot slot gaat ook je persoonlijke account enkele upgrades krijgen. Ten eerste wordt de vriendenlijst uitgebreid van 100 naar 1000 vrienden. Nieuw is verder dat je à la Twitter iemand kan volgen. Wanneer je dit doet zul je in je timeline de meest recente achievements zien van alle mensen die je volgt. De limiet aan mensen die je kunt volgen is oneindig, dus je kunt zoveel mensen volgen als je wilt. Vooral in Amerika, waar gamers nu de progressie van hun idolen kunnen gaan volgen, zal dit aanslaan.

Interessant zijn ook de timed achievements. Niet langer zullen games gebonden zijn aan de 1000 punten grens, in plaats daar van zullen ontwikkelaars gedurende het jaar achievements kunnen gaan toevoegen, waarbij het mogelijk is om tijdelijke achievements online te zetten zodat je bijvoorbeeld een bepaald doel binnen een bepaald aantal weken moet halen.


Eerste impressie
De Xbox One heeft flink wat over zich heen gekregen maar nu de storm wat is gaan liggen, wordt duidelijk dat de Xbox One zeker nog niet afgeschreven dient te worden en wel degelijk een kans verdient. Persoonlijk had ik het voorheen nooit zo met stemherkenning, maar ik denk eerlijk dat de Xbox One hier verandering in gaat brengen. Het zal zeker in het begin wat vreemd aanvoelen om steeds naar je Xbox te roepen, maar het lijkt met de nieuwe Kinect echt sneller te werken dan het gebruik van een controller. Het werkt echt en zelfs Sony lijkt overstag en meldde afgelopen maandag aan Eurogamer dat ze ook stemherkenningssoftware zullen gaan installeren op de PlayStation 4, deze zal gaan werken via de PlayStation 4 camera die los van de console geleverd wordt.

Microsoft heeft zijn marketing tot nu toe verziekt, maar lijkt de concurrentie toch een paar stappen voor te zijn. Natuurlijk moet het nog blijken of de voice control niet per ongeluk geactiveerd gaat worden of dat er nog de nodige kinderziektes in blijven zitten, maar één ding is zeker, de Xbox One is zo enorm gebruiksvriendelijk en werkt zo soepel, dat het duidelijk is geworden dat de strijd nog lang niet is gestreden.

Geplaatst door Budgetgaming.nl op 10-09-2013
Aantal keer bekeken: 16062

Laatste reacties

avatar van ModderFokker
ModderFokker ( 955 ) 10-09-2013 22:08
Grappig denkbeeld.
Xbox One ligt dus eigenlijk op alle fronten achter maar doordat het voice recognition heeft ligt het dus een paar stappen voor ??
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 10-09-2013 22:10
En stemherkenning moet het ding speciaal maken?

Wat als Sony met de PSeye ook stemherkenning doet dan zoals aangegeven...

Concurrentie een paar stappen voor? Eh?

"Tijdens de stand-by stand zal je Xbox namelijk elke nacht de updates binnenhalen die je games of het dashboard vereisen. Geen wachttijden dus meer voordat je kunt gaan gamen."

Dat doet de PS3 al met PS+... Lijkt of ze een paar stappen achter lopen
avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 10-09-2013 22:13
Rol: Toevoeg Moderator
Quote:
En stemherkenning moet het ding speciaal maken?

Wat als Sony met de PSeye ook stemherkenning doet dan zoals aangegeven...

Concurrentie een paar stappen voor? Eh?

"Tijdens de stand-by stand zal je Xbox namelijk elke nacht de updates binnenhalen die je games of het dashboard vereisen. Geen wachttijden dus meer voordat je kunt gaan gamen."

Dat doet de PS3 al met PS+... Lijkt of ze een paar stappen achter lopen

Hmm ja, ben juist voor deze functie ook weer heel blij met PS Plus.
Maar goed, ik koop zowel de PS3 als Xbox One over een paar jaar in de aanbieding, dus komt goed.

Ben nog blij met m'n PS3 en Xbox 360, presteren goed genoeg voor mij.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-09-2013 22:17
Quote:
Het kan wel gezegd worden dat de introductie van de Xbox One tot nu toe desastreus is verlopen.

Tot nu toe? Tot de E3 ongeveer, daarna werd de introductie stukken beter. En dat je hem gewoon aan kon zetten was toch allang duidelijk?

Quote:
De Xbox One heeft flink wat over zich heen gekregen maar nu de storm wat is gaan liggen, wordt duidelijk dat de Xbox One zeker nog niet afgeschreven dient te worden en wel degelijk een kans verdient.

Dat was voor de Gamecom toch ook al duidelijk?

Quote:
Microsoft heeft zijn marketing tot nu toe verziekt, maar lijkt de concurrentie toch een paar stappen voor te zijn.

Nogmaals: Met tot nu toe zeg je dat ze nog steeds hun marketing verzieken. Je artikel zegt het tegenovergestelde. Daarbij hebben ze na de E3 een hoop goed gemaakt. Tijdens de E3 was het inderdaad slechte marketing maar daarna viel het wel mee.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 10-09-2013 22:52
Nee, na E3 was het nog steeds prut. Tig 180's maar nog steeds gedraai.

Nu ook weer die draaierij over het feit dat de PS4 40 tot 50% krachtigere GPU heeft, met die MS marketing gast op Neogaf.

Het is nog steeds niet best met MS en de communicatie
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-09-2013 22:53
Quote:
Nee, na E3 was het nog steeds prut. Tig 180's maar nog steeds gedraai.

Nu ook weer die draaierij over het feit dat de PS4 40 tot 50% krachtigere GPU heeft, met die MS marketing gast op Neogaf.

Het is nog steeds niet best met MS en de communicatie

Verschillen de meningen over.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 10-09-2013 23:03
Niet echt, 3rd party onafhankelijke developers hebben dat al wel bevestigd. Natuurlijk verschilt MS van mening daarover, is geen beste marketing als de concurrentie 100 Euro goedkoper is, maar een GPU heeft die 50% meer krachtig is.

Daar is ook geen verschil van mening over te krijgen:

Xbone GPU: 12 compute units
PS4: 18 compute units

Ze draaien zo ongeveer op dezelfde snelheid qua GPU. En veel moeilijker is het niet.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-09-2013 23:05
Nope, niet iedereen vindt het na de E3 prut en niet iedereen vindt de communicatie slecht. Dat over die GPU zal wel en dat boeit me ook niet echt.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 10-09-2013 23:08
Dus je vindt het tof dat ze eerst de indie developers wegjagen door een publisher te eisen, maar dan onder druk van PS4 die ze het zonder laat doen en slechte verkopen zo een draai moeten maken? En dat ze die DRM eruit slopen, maar onlangs ook alweer in een interview zeggen dat ze hopen dat ze die zooi tzt weer terug hopen te brengen?

Ik zie die goede communicatie niet echt hoor. AFgezien dat ze proberen te (s)lijmen met een gratis Fifa game in de box.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-09-2013 23:11
Vind het juist netjes dat ze fouten toegeven en proberen te veranderen. Maar goed, laten we hier niet verder offtopic gaan en in het desbetreffende topic verder discusseren.
avatar van Zombilly5446
Zombilly5446 ( 82 ) 10-09-2013 23:16
mensen die de game industrie het liefst verpesten (microsoft)
moetje nooooit financieel steunen...

avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-09-2013 23:24
Quote:
mensen die de game industrie het liefst verpesten (microsoft)
moetje nooooit financieel steunen...


Dan kun je ook niets meer van Sony en een hoop publishers kopen.
avatar van Zombilly5446
Zombilly5446 ( 82 ) 10-09-2013 23:26
Quote:
[..]


Dan kun je ook niets meer van Sony en een hoop publishers kopen.

dat is heel anders man...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-09-2013 23:29
Quote:
[..]


dat is heel anders man...

Waarom is dat anders?
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 10-09-2013 23:35
Omdat Sony naast geld willen verdienen echt een hart voor games heeft. Dat zie je aan wat ze dit jaar nog uitbrengen voor de PS3, waaronder The Puppeteer.

Creativiteit, liefde voor gaming.

Microsoft? Toen Kinect kwam zo ongeveer niks meer van hun hand voor de 360, behalve het recyclen van de zoveelste Gears, Fable, Forza en Halo.
avatar van Rudey
Rudey ( 2310 ) 10-09-2013 23:37
Ik ben het wel met TimD eens. Microsoft heeft fouten gemaakt, maar die zetten ze wel recht en ook al probeerden ze een andere, wellicht gefaalde koers in te slaan. Ze hebben uiteindelijk toch maar gedaan wat de markt het liefst ziet.

Het lijkt me net iets te ver gaan om de Xbox One volledig af te schrijven. Het is nog maar de vraag wat Sony met PS Plus gaat doen op de PS4. Het duurt denk ik wel even voordat dat op gang komt. Plus is geweldig, maar de eerste maanden gaan ze echt geen dure retailgames vrijgeven. Omzet mislopen zonder dat het nodig is.

Op papier is de PS4 wat krachtiger, maar waarschijnlijk gaat het grafisch weinig tot geen verschil maken bij 3rd party titles. Met het gegeven tot nu toe, "klinkt", maar dan ook alleen klinkt, de PS4 aantrekkelijker. Tijd zal het leren.

Hoe kan je oordelen over iets waar je zelf je handen nog niet op hebt gelegd? Daarom vind ik het nu allemaal wat te vroeg om daar zo over te gaan speculeren. Wacht een tijdje en zie vanzelf welke console het beste uit de bus komt. Momenteel heeft de PS4 een voorsprong, maar het kan echt nog alle kanten op.
avatar van Msnk
Msnk ( 1000 ) 10-09-2013 23:37
Dit is gewoon lachwekkend, godverdomme zeg. Niet te geloven dat ik ooit een Xbox-fanboy was. En niet zomaar ff, maar gewoon dik 12 jaar

Erg humoristisch artikel verder.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 10-09-2013 23:47
Quote:
Dit is gewoon lachwekkend, godverdomme zeg. Niet te geloven dat ik ooit een Xbox-fanboy was. En niet zomaar ff, maar gewoon dik 12 jaar

Erg humoristisch artikel verder.

Idem, ik was meer fan van de originele xdoos dan de PS2 toendertijd. Had Xbox Live al op dat ding voordat ik m'n 360 kocht. Eerste jaren 360, was ik helemaal gek op die console. Gears 1 Multiplayer, voor 1.5 jaar vele avonden per week gespeeld. Maar na een jaar of 3 a 4 kwam de klad erin bij MS, en Sony kwam op stoom met de PS3.

Nu is de 360 zo ongeveer alleen nog maar een stand alone Rockband/Guitar Hero apparaat hier. Zeker nadat ik voor evenveel geld als XBL voor alleen online toegang voor al m'n Playstation consoles van deze generatie PS+ kon krijgen met maandelijks gratis games te spelen.
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 11-09-2013 00:46
"Microsoft heeft zijn marketing tot nu toe verziekt, maar lijkt de concurrentie toch een paar stappen voor te zijn."

AHAHAHAHA
avatar van Frankie
Frankie ( 6022 ) 11-09-2013 01:52
Quote:
Het is nog maar de vraag wat Sony met PS Plus gaat doen op de PS4. Het duurt denk ik wel even voordat dat op gang komt. Plus is geweldig, maar de eerste maanden gaan ze echt geen dure retailgames vrijgeven. Omzet mislopen zonder dat het nodig is.

Mwjoah, valt wel mee. Launch titel Driveclub is straks via Plus beschikbaar, zonder een aantal tracks en auto's die in de retail versie zitten. Lang niet slecht, kudos voor Sony.
avatar van Yuria the Witch
Yuria the Witch ( 309 ) 11-09-2013 02:11
"Microsoft heeft zijn marketing tot nu toe verziekt, maar lijkt de concurrentie toch een paar stappen voor te zijn."
Eeeh, hahaha, nee.

How Sony Plans To Win The Entertainment War
Sony’s next Xbox-killing move

Ik wil de kinect echt niet. Ik vind dat de kinect geen nut heeft voor mij als gamer. Ik zou een X1 kopen alleen als ik hem zonder de kinect kan krijgen. De launch line-up is ook niet zo aantrekkelijk voor mij. Ik vind de PS4 titels leuker en interessanter.
avatar van Tielo
Tielo ( 143 ) 11-09-2013 02:40
Kan dit artikel niet beter de impotentie van Xbox One heten?
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 08:51
Quote:
[..]


Mwjoah, valt wel mee. Launch titel Driveclub is straks via Plus beschikbaar, zonder een aantal tracks en auto's die in de retail versie zitten. Lang niet slecht, kudos voor Sony.

Exact en daarnaast krijg je ook Resogun, de spirituele opvolger van Star Dust, welke toch echt ook een grote release is.

Ze zeiden van PS+ voor PSVita ook dat Sony (gestart in november 2012) niet constant grote games kreeg, omdat de PSVita nog niet zo lang op de markt was. Nou, ik heb sindsdien toch vele, vele grote AAA games via PS+ kunnen downloaden.

Vanaf launch bij PS4 is nog een stapje verder, maar ieder lid betaald 50 Euro per maand, dus het is niet dat de developer er niks voor krijgt, Sony betaald een mooi bedrag aan een 3rd party developer, of als het een 1st party game is funden ze het eventueel zelf.

Heb er goed vertrouwen in dat PS+ waar voor z'n geld geeft zoals het nu voor PS3/PSVita ook doet.

XBL aan de andere kant... In die bijna 10 jaar dat ik XBL member was, was het meeste wat ik kreeg een avatar van Microsoft. En die paar games die ze vanaf juni tot november weg geven aan 360 XBL users is alleen om te zorgen dat ze niet overstappen naar PS3/PS4 met PS+ voordat de Xbone er is. Helaas alleen dat de Xbone nu pas in 2014 hier komt valt er een gat van paar maand straks zonder games als MS er weer mee ophoudt in november...
avatar van Tielo
Tielo ( 143 ) 11-09-2013 09:11
Quote:
maar ieder lid betaald 50 Euro per maand

Nee joh da's per jaar, niet per maand
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 09:21
Quote:
[..]


Nee joh da's per jaar, niet per maand

Lol typefoutje zo in de ochtend, heb zelf ook PS+ dus natuurlijk per jaar :-)
Maar goed, strekking van het verhaal verder zelfde!
avatar van Heinster
Heinster ( 1001 ) 11-09-2013 10:29
Ik denk dat de meesten hier een te roze bril op hebben betreffende Nitnendo, Sony en Microsoft... We moeten ze allemaal blijven bekritiseren en "niets" slikken

Anders zien we DRM weer terugkomen, komt localisatie per land nog (wat websites zoals zavvi en dergelijke nutteloos maken voor ons), gaat 2de hands deaud (en dus ook hier tradingboard)... Kortom concurrentie wordt vermoord en prijzen keihard kunstmatig hoog gehouden zoals je ook al met Nintendo's eigen titels ziet...

Alle 3 de partijen zijn makkelijk in staat een website zoals deze overbodig te maken en iedereen die dat ook maar een beetje vergeeft is een dief van zijn eigen portemonnee en die van anderen.

Nee Microsoft heeft bij mij een enorm nare nasmaak achtergelaten en ik kan me niet voorstellen de eerste 4-5 jaar nog terug te komen (na mijn huidige x360). Maar ik ben niet blind dat Sony alsnog hetzelfde kan doen...

*het volgende klinkt saai en samenzweerderig voor mensen die het nieuws hebben gemist de afgelopen paar maanden via 'reguliere' nieuwsbronnen.

En alsjeblieft mensen, ga nu naar nu.nl of nos en zie hoever de NSA bezig is met spionage van alle burgers én bedrijven... Niet enkel qua privacy, maar ook voor concurrentie posities te beschermen... Dus ja Kinect en de nieuwe camera van Sony zijn "wel" iets om je druk over te maken.

Microsoft, Google en een aantal andere grote bedrijven hebben al deels bekend inderdaad informatie door te spelen en overal in te kunnen zien... Android, Blackberry OS, IOS, OSX en bovenal Wndows zijn al aangegeven opengesteld of open gebroken voor het PRISM project. Maarja als je spelletje spelen belangrijker is... Je vrijheid voor een spelletje...

Een geïnformeerd publiek krijgt meer gedaan, dan makke schapen...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 10:54
Quote:
. Kortom concurrentie wordt vermoord en prijzen keihard kunstmatig hoog gehouden zoals je ook al met Nintendo's eigen titels ziet...

Met alle respect maar niets is minder waar. Vaak liggen de titels van Nintendo zelf (Pikmin, Wario, Mario, Luigi) meteen bij de release voor rond de 35 euro in de schappen. En soms betaal je 50 euro, maar dan krijg je er ook wat extra's bij. Mensen zeuren toch ook niet dat een game als Grand Theft Auto niet snel goedkoper dan veertig euro wordt?

Quote:

Alle 3 de partijen zijn makkelijk in staat een website zoals deze overbodig te maken en iedereen die dat ook maar een beetje vergeeft is een dief van zijn eigen portemonnee en die van anderen.

Als ze willen stoppen met winstmaken en elk jaar quitte draaien kunnen ze dat vooral doen. Maar dat doen ze niet, want het zijn bedrijven die winst willen maken. En welk bedrijf wil dat nou niet?

Daarbij is de kans groot dat wanneer ze jou idee opvolgen en elke game voor een budgettitel van dertig euro in de winkel liggen dat door financiele risico's geen originele titels meer worden gemaakt. Want waarom een Mirror's Edge (die toentertijd gereleased werd voor dertig euro) halen als Gears of War voor hetzelfde geld in de winkel ligt?

Quote:
En alsjeblieft mensen, ga nu naar nu.nl of nos en zie hoever de NSA bezig is met spionage van alle burgers én bedrijven... Niet enkel qua privacy, maar ook voor concurrentie posities te beschermen... Dus ja Kinect en de nieuwe camera van Sony zijn "wel" iets om je druk over te maken.

Spionage van gewone burgers? Denk niet dat ze er belang bij hebben een pizza-etende, op bed liggende, tegen zijn Kinect roepende gamer te zien.

Quote:
Nee Microsoft heeft bij mij een enorm nare nasmaak achtergelaten en ik kan me niet voorstellen de eerste 4-5 jaar nog terug te komen (na mijn huidige x360). Maar ik ben niet blind dat Sony alsnog hetzelfde kan doen...

Waarom Microsoft wel en Sony niet, die duidelijk na de releaseprijs van Microsoft er ineens onder ging liggen? Dat zijn toch dezelfde tactieken?
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 10:57



Heinster ^

lol sorry kon het niet laten :-)

M.b.t. NSA, dat heeft met name betrekking op Amerikaanse bedrijven als Microsoft, Google etc. Alles binnen de landgrenzen mogen ze bij die bedrijven regelen.

Sony (althans Sony Japan en Europa), vallen daar niet onder. Daar kunnen ze evt nog proberen door hacken in te breken, maar dat zal zelfs de NSA bij een gameconsole niet snel doen, aangezien een computer/PC van iemand meer/interessantere info heeft dan iemand die voor z'n PSEye zit te gamen. Microsoft's reputatie ligt hier meer onder vuur, aangezien ze zelf al met Skype videocalls meekijken bleek onlangs uit het nieuws en de NSA direct in Hotmail/Outlook alles kan zien.

Maar goed, nog steeds: iets teveel aluminium hoedje effect dat laatste deel van je post.

Wat wel klopt is dat concurrentie goed is en dat je bedrijven altijd als consument moet blijven wijzen op slechte zaken. Zo heeft de consument Sony er toe gedwongen orde op zaken te stellen voor de PS3, al heeft dat enige tijd geduurd, werpt z'n vruchten wel af. Arrogante Sony die bij de launch van de PS3 zei: 'als 600 Euro/USD te duur is, dan neem je toch gewoon een 2e of 3e baan' en dat soort ongein, ze slackten enorm met het online netwerk e.d. Dat is allemaal flink beter geworden. En de PS4 is zelfs helemaal om, zeker met de vrijheid voor indie developers.

Zo is het ook goed dat MS een pak slaag kreeg na de E3 presentatie, ze veranderen dingen positief voor de consument.

Nintendo... Is de enige die wat doof lijkt te blijven. Online zit nog steeds niet op het niveau van XBL/PSN, ze blijven de oude IP's recyclen en komen met weinig nieuws, de WiiU blijft te duur tov de huidige generatie goedkopere consoles (PS360 kan je kopen voor elk 160 a 180 Euro) en de aanstaande next gen met PS4 op slechts 399 Euro.

Maar goed, 3 grote partijen in de consolebusiness is wel gezond, goed voor de consument

@TimD

Eh Nintendo titels blijven vaak wel erg lang heel hoog aan de prijs. Zelfs Wii titels die al tijden uit zijn, blijven in verhouding duur als je naar de andere platforms kijkt. Zeker de 1st party games van Nintendo. Moet Nintendo natuurlijk zelf weten, maar dat is op zich wel een feit.

Misschien dat dit bij de WiiU anders is omdat die console ook voor geen ene meter verkoopt, dat de winkels op de een of andere manier toch van de games afwillen, maar ik heb zelf een Wii en heb dit bij meerdere games meegemaakt, dat ik dacht waarom is deze game zelfs na een aantal jaren niet goedkoper? Op een ander systeem zijn de 1st party games sneller budgetgames.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 11:15
Quote:
Eh Nintendo titels blijven vaak wel erg lang heel hoog aan de prijs. Zelfs Wii titels die al tijden uit zijn, blijven in verhouding duur als je naar de andere platforms kijkt. Zeker de 1st party games van Nintendo. Moet Nintendo natuurlijk zelf weten, maar dat is op zich wel een feit.

Nope, dat is wederom geen feit maar je mening.

Recent:
Pikmin 3 werd gereleased voor rond de 35 euro.
New Luigi Bros werd gereleased voor rond de 35 euro.
Wario WiiU werd gereleased voor rond de 30 euro.
Nieuwe Zelda kost maar 50 euro (en geen 60, 70, zoals Sony/Microsoft titels)

Daarbij heeft Ubisoft als 3rd Party een sale waarin bijna alle WiiUgames rond de twintig euro zitten.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Daarnaast zijn er games als Super Paper Mario, Mario Galaxy e.d. die als classics ook rond de twintig euro liggen. Nintendo doet in dit opzicht niets anders dan Microsoft of Sony.

Voorbeeldje:
http://www.budgetgaming.nl/game-profile/forza+horizon_Xbox360.html: Forza, gereleased in oktober 2012, ligt nog steeds tussen de 35 en 50 euro.

Quote:
Nintendo... Is de enige die wat doof lijkt te blijven. Online zit nog steeds niet op het niveau van XBL/PSN, ze blijven de oude IP's recyclen en komen met weinig nieuws, de WiiU blijft te duur tov de huidige generatie goedkopere consoles (PS360 kan je kopen voor elk 160 a 180 Euro) en de aanstaande next gen met PS4 op slechts 399 Euro.

Online wil Nintendo niet op het niveau van Xbox/PSN zitten. Nintendo richt zich vooral op singleplayer games. Iets wat in mijn ogen niet verkeerd is (ikzelf heb helemaal niets met online multiplayer).

Zoals Miyamoto zei: Beter een alombekend karakter steeds weer in een goede game afleveren dan halfbakken nieuwe karakters introduceren. Volgens Miyamoto hoeft het niet altijd om vernieuwing te gaan; het gaat om games die leuk om te spelen blijven. En je kan zeggen wat je wilt, maar Nintendo levert áltijd geweldige games af. Daarbij zijn de ideeen binnen de bekende IP's altijd vernieuwend. Kijk bijvoorbeeld naar Mario & Luigi op de DS of de nieuwe Pikmin game.
Ze hebben misschien weinig nieuwe karakters en IP's, maar zijn wel vernieuwend in hardware (kijk naar de tablet en kijk naar de Wii Remote. Games op de WiiU tablet zijn daadwerkelijk een geweldige vernieuwing en ervaring).

En met hoeveel nieuws komt Microsoft eigenlijk?

En de WiiU heeft niets met de huidige generatie consoles te maken. De WiiU is Nintendo's Next-Gen console en die hoeft dus ook niet goedkoper dan de oude PS3 of Xbox te zijn.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 11:32
Leer lezen Tim, ik had het niet over de WiiU games zoals ik al zei (die WiiU verkoopt ook brak), ik had het over de Wii games.

En dat is geen mening, maar een feit. Ik kocht New Super Mario Bros toen hij net uit was voor de volle mep, rond de 50 Euro. Die game is uit sinds wat, ergens 2009. Weet je hoe duur hij nu nog is, eind 2013 dus wel VIER jaar later? 41,99 Euro hier op budgetgamers te vinden. DUS

Super Mario Galaxy 2? Zelfde verhaal. Kwam uit in 2012, nog steeds 41,99 Euro. Ga mij niet vertellen dat dit geen hoge prijs is voor games die al zo lang uit zijn. Ik koop 1st party games zoals LittleBigPlanet 2 uit wat is het 2011 nu voor 15 Euro, zelfs een Game of the Year editie met allerlei DLC. Etc etc.

Ofwel: leer lezen. Ik had het over de Wii

EDIT

Forza Horizon 35 Euro nu, dat was ooit 60. En die is nog geen jaar oud. Zie hierboven, 3 a 4 jaar oude Wii 1st party Nintendo games die nog geen 10 Euro goedkoper zijn geworden.

En zo kan ik wel even door gaan. Pure feiten kerel, maar verdraai ze niet svp...

MS is sinds 2009 op de Kinect toer en komen ze inderdaad met niet zoveel meer. Vroeg in de generatie op de 360 nog wel, daarom heb ik ze ook ingeruild voor Sony. Die geeft door de hele generatie heen nieuw spul. Zelfs nog in 2013, het jaar dat de PS4 komt, krijgt de PS3 nieuwe IP's zoals The Last of Us, The Puppeteer, Beyond.

Nintendo is gewoon enorm aan het recyclen en dan ook nog eens met games die al tientallen jaren er zijn. Niet echt innovatief met nieuwe IP's en dat valt niet te ontkennen.

De WiiiU heeft ongeveer de kracht van een 360, dus gewoon deze generatie. Die opgeblazen DS op de controller geplakt brengt niet zoveel. In hardware is het niet next gen, want het ding kan straks weer niet mee met de PS4/Xbone in gameports omdat die 10x zo krachtig zijn. Eigenlijk het Wii scenario opnieuw zoals deze geen/nauwelijks ports kreeg van de 360/PS3 en wat er kwam was brak (COD e.d.)
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 11:40
Quote:
Leer lezen Tim, ik had het niet over de WiiU games zoals ik al zei (die WiiU verkoopt ook brak), ik had het over de Wii games.

En dat is geen mening, maar een feit. Ik kocht New Super Mario Bros toen hij net uit was voor de volle mep, rond de 50 Euro. Die game is uit sinds wat, ergens 2009. Weet je hoe duur hij nu nog is, eind 2013 dus wel VIER jaar later? 41,99 Euro hier op budgetgamers te vinden. DUS

Super Mario Galaxy 2? Zelfde verhaal. Kwam uit in 2012, nog steeds 41,99 Euro. Ga mij niet vertellen dat dit geen hoge prijs is voor games die al zo lang uit zijn. Ik koop 1st party games zoals LittleBigPlanet 2 uit wat is het 2011 nu voor 15 Euro, zelfs een Game of the Year editie met allerlei DLC. Etc etc.

Ofwel: leer lezen. Ik had het over de Wii

Uhm....

New Super Mario Bros is inmiddels in de winkels stukken goedkoper. Wellicht staat hij nog met dezelfde prijs op BG omdat het een oude game is en niemand de prijs verandert?

Super Mario Galaxy 2 ook: Is inmiddels vanaf 15 euro (o.a. bij Dixons) te koop. Beide argumenten raken dus kant noch wal. Misschien moet je niet alleen van BG uitgaan als je games koopt en ook gewoon eens de winkel inlopen.

Op de rest van je edit ga ik niet in omdat het offtopic gaat en daarbij ook kant noch wal slaat. We gaan het toch niet eens worden. Want met:

Quote:
Nintendo is gewoon enorm aan het recyclen en dan ook nog eens met games die al tientallen jaren er zijn. Niet echt innovatief met nieuwe IP's en dat valt niet te ontkennen.

Blijk je mijn Miyamoto quote gewoon in de wind te slaan. Het draait niet om nieuwe IP's, het draait om een goede gameplayervaring, en dat is wat Nintendo steeds levert.

Quote:
De WiiiU heeft ongeveer de kracht van een 360, dus gewoon deze generatie.

Het gaat niet om graphics, het gaat om gameplay. Tablet levert nieuwe gameplay, tablet levert next-gen game-ervaring.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 11:47
Quote:
[..]


Uhm....

New Super Mario Bros is inmiddels in de winkels stukken goedkoper. Wellicht staat hij nog met dezelfde prijs op BG omdat het een oude game is en niemand de prijs verandert?

Super Mario Galaxy 2 ook: Is inmiddels vanaf 15 euro (o.a. bij Dixons) te koop. Beide argumenten raken dus kant noch wal. Misschien moet je niet alleen van BG uitgaan als je games koopt en ook gewoon eens de winkel inlopen.

Op de rest van je edit ga ik niet in omdat het offtopic gaat en daarbij ook kant noch wal slaat. We gaan het toch niet eens worden. Want met:

[..]


Blijk je mijn Miyamoto quote gewoon in de wind te slaan. Het draait niet om nieuwe IP's, het draait om een goede gameplayervaring, en dat is wat Nintendo steeds levert.

SMG2 zie ik bij Dixons online niet staan. Daarnaast, niet alleen bij Budgetgamers, maar bijv ook hier:

http://www.beslist.nl/cddvdrom/d0000062714/Super_Mario_Galaxy_2_-_Wii.html

Nee, zelfs een toevallige uitverkoop bij een winkel veranderd niks aan het feit dat de Wii games lange, zeer lange tijd veel te duur blijven, punt uit. Voor elke andere game op andere platforms zie ik hier of bij een google search/beslist.nl wel veel lagere prijzen staan. En toevallig voor de Wii titels niet eh? Vreemd hoor, raar...

Ja, ga voor de rest voor het gemak even niet in op het feit dat de PS3 wel na 8 jaar nog nieuwe IP's krijgt en Nintendo niet. Of dat Forza/andere PS360 games sneller in prijs dalen dan Nintendo 1st party games. Omdat het waar is.

Die Miyamoto quote... Leuk joh. Maar ondanks dat er weer eens een nieuw dingetje aan gameplay in Mario wordt toegevoegd, terwijl je na 20 jaar nog steeds die ene prinses moet redden, maakt het niet dat Nintendo geen nieuwe game concepten en verhalen in nieuwe IP's maakt. Punt. Dat kan je met een quote proberen te verhullen, maar ook dat is een feit. Ik wil niet de zoveelste keer weer Mario, Zelda en Donkey Kong alleen zien. Ik wil wat nieuws. En ja, dat was ook van MS slecht sinds de Kinect intrede heeft gedaan.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 12:23
Quote:
Maar ondanks dat er weer eens een nieuw dingetje aan gameplay in Mario wordt toegevoegd, terwijl je na 20 jaar nog steeds die ene prinses moet redden, maakt het niet dat Nintendo geen nieuwe game concepten en verhalen in nieuwe IP's maakt. Punt.

Laat de discussie na bovenstaande opmerking maar voor wat het is want over dit meningsverschil gaan we het nooit eens worden want blijkbaar heb jij een andere visie over vernieuwing dan ik. Last of Us of Puppeteer is imo ook niet echt vernieuwing te noemen (maar wel hele goeie games omdat ze oude concepten gewoon goed hergebruiken). Daarbij gaan we nu ook behoorlijk off-topic.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 12:56
Quote:
[..]


Laat de discussie na bovenstaande opmerking maar voor wat het is want over dit meningsverschil gaan we het nooit eens worden want blijkbaar heb jij een andere visie over vernieuwing dan ik. Last of Us of Puppeteer is imo ook niet echt vernieuwing te noemen (maar wel hele goeie games omdat ze oude concepten gewoon goed hergebruiken). Daarbij gaan we nu ook behoorlijk off-topic.

Neen. De prijzen: er is geen meningsverschil, die Wii games zijn op de retailprijs nog achtelijk duur. Feitelijk aangetoond. Sorry, kan er niks anders van maken. Bij Dixons valt die game niet te vinden voor die prijs, ze staan beide overal voor rond de 42 EUro of zelfs nog voor hun originale launchprijs van 50 Euro. Feit.

M.b.t. vernieuwing of een nieuwe IP daar is helemaal geen meningsverschil over. Je kan dezelfde games met wat gameplay vernieuwen, dat is leuk natuurlijk want anders bleef het helemaal hetzelfde, maar het is dezelfde game. Sterker nog: zelfs de gameplay blijft vaak gelijk. Zie de clone New Super Mario Bros U, die nauwelijks afwijkt van NSMB op de Wii afgezien van de speler die de tablet controller vast heeft, maar ook weer niet mind blowing anders.

Nieuwe IP's brengt Nintendo niet uit. Nieuwe IP's zijn games met frisse characters, een nieuwe verhaallijn en de specifieke gameplay. Dat je vervolgens een game kan indelen in een specifiek genre, tja duh. Elk genre is al wel zo'n beetje in de tientallen jaren door meerdere games gedaan. Dat je iets vindt waar het weer op lijkt, moge ook duidelijk zijn.

Maar wederom feitelijk, nieuwe IP's brengt Nintendo niet of op z'n best nauwelijks uit.

Voor MS geldt dit dus ook sinds de Kinect intrede heeft gedaan. Hopelijk doen ze dit anders met de Xbone, maar ik betwijfel het gezien de Kinect deze keer standaard met de console mee komt. Ze trekken eerst de core gamers binnen en vervolgens willen ze de massa binne halen met kids die zwaaien voor een camera. Sony is voor mij de enige die stabiel, sinds ze consoles maken rond halverwege de jaren 90, zich blijven inzetten voor nieuwe IP's en zeker ook de afwijkende nieuwe IP's met sterke creativiteit als Journey, LittleBigPlanet, The Puppeteer, Flower etc.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 13:01
Je bent iets te overtuigd van je eigen gelijk en daarom valt er met jou geen discussie te voeren: Je bekijkt alles met een Sonybril.
Ga er dus niet meer op in. (Journey is creatief goed maar een behoorlijk saaie game trouwens. Ik speel liever een leuke Zelda of Mario dan een saaie Journey. Puppeteer is een standaard platformgame in een nieuw jasje. Zegt dus ook weinig. Maar goed, voor mij is deze discussie klaar.)

Quote:
Neen. De prijzen: er is geen meningsverschil, die Wii games zijn op de retailprijs nog achtelijk duur. Feitelijk aangetoond. Sorry, kan er niks anders van maken. Bij Dixons valt die game niet te vinden voor die prijs

Online niet, in de winkel wel.

Quote:
M.b.t. vernieuwing of een nieuwe IP daar is helemaal geen meningsverschil over. Je kan dezelfde games met wat gameplay vernieuwen, dat is leuk natuurlijk want anders bleef het helemaal hetzelfde, maar het is dezelfde game.

Daar is wel een meningsverschil over: Vind bovenstaande quote namelijk behoorlijke onzin. Zelda Twilight Princess is dus dezelfde game als Zelda the Wind Waker? New Super Mario Bros is dezelfde game als Paper Mario? Onzin.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 13:10
Een retailprijs is feitelijk vast te stellen.

Of een platform nieuwe IP's krijg is feitelijk vast te stellen.

Sorry dat je dat niet kan of wilt onderschrijven, maar daar valt ook niet over te discussieren. Jij wilt nieuwe IP's op eenzelfde voet zetten als vernieuwing van gameplay in een bestaande IP en dat zijn gewoon verschillende zaken.

Je gaat nu vervolgens in op je persoonlijke smaak voor nieuwe IP's, dat is weer een heel ander niveau. En nogmaals: elke nieuwe game kan je in een genre indelen. Vanzelfsprekend is Puppeteer een platformer, duh. Maar de manier van presentatie, combinatie van gameplay elementen (zoals hoofd van t beest, die je kan wisselen), artstyle etc maakt het een unieke game.

Ofwel: op deze manier gaan met name Nintendo fans altijd in de verdediging. Maar gooi alles niet op een hoop. Een nieuwe IP is een nieuwe IP en Nintendo brengt ze niet. Daar valt niet over te discussieren, dat is gewoon ook weer feitelijk vast te stellen. Net zoals dat Microsoft dat niet doet. De discussie was al klaar voordat jij 'em klaar vond, maar op de een of andere manier wil je niet aan de omschrijving van een retailprijs die overal staat en de omschrijving van een nieuwe IP.

EDIT

lol je toevoeging: 'Online niet, in de winkel wel'. Weer iets nieuws. Nee die is fijn. Tja, ik kan Forza Horizon ook wel voor 10 Euro ergens hebben zien liggen, waar sta jij dan nog met je 35 Euro link? Kom op zeg, de retailprijs is wat Nintendo aangeeft qua prijs. Dat een indviduele winkel mogelijk zo nu en dan z'n opslag moet uitruimen doet niets af aan het feit dat NINTENDO de prijzen hoog houdt voor de game. Wel weer heel vreemd dat het nu ineens online niet goedkoper te krijgen is maar in de winkel wel. Whats next? Niet in bij de winkel in stad X, maar wel in de winkel in stad Y bij jou in de buurt?

EDIT 2

oh we gaan doorediten, ziet er naar uit dat je toch nog niet klaar was met de discussie...

Nogmaals: een nieuwe IP heeft nieuwe characters, een compleet nieuw verhaal, etc etc. Vanzelfsprekend is binnen de IP/franchise er een wijziging mogelijk, zoals je bij Paper Mario ziet, dat heeft niemand ontkent. Maar feitelijk is het geen nieuwe IP. Zucht, tja. Je wilt er niet aan, of je wilt er niet aan. Dat is niet mijn probleem, maar de beschrijving van een nieuwe IP is duidelijk.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 13:15
Quote:
e kan dezelfde games met wat gameplay vernieuwen, dat is leuk natuurlijk want anders bleef het helemaal hetzelfde, maar het is dezelfde game.

Is zulke ongelofelijke onzin dat ik er verder niet meer op inga. Een game kan zo erg vernieuwd worden dat het een compleet andere game is. Dan is een nieuwe IP niet nodig.

Quote:
Maar de manier van presentatie, combinatie van gameplay elementen (zoals hoofd van t beest, die je kan wisselen), artstyle etc maakt het een unieke game.

Rayman Legends is compleet anders dan voorgaande Rayman games. Qua presentatie, combinatie van gameplay elementen, artstyle e.d., maar het is geen nieuwe IP. Is het vernieuwend? Dat zeker.

Waarom persé die noodzaak voor nieuwe IP's? Zie liever een oude vertrouwde formule vernieuwd worden. Liever een goeie nieuwe GTA dan een game als Journey of Flower.

Daarbij:
http://www.eurogamer.net/articles/2013-07-10-nintendo-is-working-on-a-brand-new-franchise

Quote:
Nogmaals: een nieuwe IP heeft nieuwe characters, een compleet nieuw verhaal, etc etc. Vanzelfsprekend is binnen de IP/franchise er een wijziging mogelijk, zoals je bij Paper Mario ziet, dat heeft niemand ontkent. Maar feitelijk is het geen nieuwe IP. Zucht, tja. Je wilt er niet aan, of je wilt er niet aan. Dat is niet mijn probleem, maar de beschrijving van een nieuwe IP is duidelijk.

Ik heb nooit beweerd dat je uitleg van een nieuwe IP niet klopt, ik vertel je alleen dat voor mij een nieuwe IP overbodig is wanneer oude IP's ook enorm vernieuwend kunnen zijn en dat schijn je niet te begrijpen.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 13:23
Ik dacht dat je 2 posts geleden al klaar was met discussieren, klaarblijkelijk niet.

Ik heb ook nooit gezegd dat bestaande IP's niet goed/vermakelijk kunnen zijn. Ik zeg dat ik verwacht dat er ook nieuwe IP's uitgebracht worden.

Die ene IP waar Nintendo nu aan werkt, moge tijd worden. De PS3 krijgt in z'n 8e levensjaar nog 4 nieuwe IPs. Go figure. De Wii werd door Nintendo al zo'n beetje verlaten in 2010/2011, net 4 jaar na introductie. Nice.

Het is fijn dat jij blij bent met het recyclen van het bestaande. Het is goed als een platform naast het bestaande ook nieuw spul krijgt. Vooruitgang weet je wel. Zoals een Xbox met alleen Halo, Forza, Fable en Gears ook te saai is, al houden ze het kwalitatief hoogstaand.

Etc etc. De discussie was ook niet of jij blij bent met dezelfde IP's, het punt was dat Nintendo niet of nauwelijks nieuwe IP's brengt. En dat is bewezen, afgezien van die ene.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 13:26
Quote:

Het is fijn dat jij blij bent met het recyclen van het bestaande.

Deze quote vat volledig samen dat je er, wat Nintendo betreft, niets van snapt. Er wordt namelijk niet alleen maar gerecycled, er wordt binnen bestaande games vrijwel alleen vernieuwing gebracht. Dat kun je geen recyclen noemen. Doe je dat wel dan kijk je alleen naar je eigen gelijk.

Voor mij nu echt einde discussie.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 11-09-2013 13:32
Ah en zelfs de vorige reactie was niet de laatste zoals het er eerder stond.

M.b.t. je laatste opmerking: ik heb alle Nintendo consoles staan, enkel niet de WiiU omdat ik klaar ben met de zoveelste zelfde game maar dan iets mooier en de WiiU heeft nauwelijks games an sich al, zelfs 3rd party blijft weg nog meer als op de Wii. Ik heb ook NSMB en SMG1&2 op de Wii, naast Donkey Kong en Kirby.

Sorry, alhoewel in sommige games de gameplay enigszins verschilt, is er geen constante vernieuwing of zoals jij het nog sterker zegt 'vrijwel alleen vernieuwing'. Het is het tweaken van wat er al is vooral. En ja, ik vind die games wel leuk en vermakelijk, naast alles wat ik op andere consoles speel.

Maar nogmaals, het blijft feitelijk vastgesteld dat Nintendo, net zoals MS de jaren met Kinect, geen/nauwelijks nieuwe IP's uitbrengt. Die ene nieuwe IP die ze aankondigen veranderd daar weinig aan. Nintendo zou gezien hun volle zak met geld jaarlijks 2 tot 3 nieuwe IP's moeten kunnen brengen. Ze melken liever alleen de grote namen uit.
avatar van Zombilly5446
Zombilly5446 ( 82 ) 11-09-2013 13:58
Quote:
[..]Waarom is dat anders?

serieus ?

microsoft ideeen tegen sony ideeen ?
zegt dat niet genoeg ?
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 11-09-2013 14:45
Quote:
[..]


serieus ?

microsoft ideeen tegen sony ideeen ?
zegt dat niet genoeg ?

Nee, dat zegt niet genoeg.
avatar van ToothedBomb
ToothedBomb ( 1597 ) 11-09-2013 15:25
De functie die mensen in massa's naar de winkels moet trekken, is stemherkenning? Daar verkoop je vast een hoop Xbox consoles mee.

Hoe ik het zie zijn beide consoles een beetje op gelijke voet nu. Microsoft vecht alleen nog steeds tegen haar eerdere uitspraken, en tegen de Kinect die klanten dwangmatig door de strot wordt geduwd.

Ik ga sowieso voor de PS4. Ik heb nu toch al PS+ voor m'n Vita en PS3, en daar kan ik ook van profiteren op de PS4. Bovendien brengt Microsoft al jaren geen exclusieve titels meer uit die mij interesseren.
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 11-09-2013 15:30
Vanavond ga ik al die lappen tekst hierboven lezen, vind ik zeer fascinerend! Echt!
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 11-09-2013 16:10
Quote:
Vanavond ga ik al die lappen tekst hierboven lezen, vind ik zeer fascinerend! Echt!

Ik heb het net even snel in vogelvlucht gedaan, lang verhaal kort blablabla sony goed ms baaad mmkay ( mijn excuses kon het niet laten ).

Maar even realistisch het zijn allen commerciele bedrijven met commerciele doelstellingen dus het komt allemaal op hetzelfde neer. Loyaliteit richting een merk is niks meer of minder dan oogkleppen opzetten en al het mooie wat een ander te bieden heeft missen....beoordeel straks na 2 jaar maar wie het goed heeft gedaan en wie niet want op dit moment is er geen merk wat me onder de indruk laat zijn en ze moeten toch minimaal 2 jaar bezig zijn voordat ze enigszins de potentie uit een doos halen.
avatar van DonnyNarko
DonnyNarko ( 334 ) 11-09-2013 17:48
wow iemand wilde een fanboy discussie uitlokken met zijn column of wat?

Over hardware PS4, ja GPU processing power is zwaarder, maar infrastructuur weer net iets limpier, alleen tijd en gebruikervaring zal je denk ik vertellen welke beter draait (en de eisen die je er aan stelt natuurlijk)
avatar van Iveaux007
Iveaux007 ( 18 ) 12-09-2013 00:05
Pfoh, net zeker 10 minuten verspild aan het lezen van een zinloze off - topic discussie...

On topic, geen fan van MS omdat 3 360's bij mij sneuvelden. Zal er dus ook geen weer komen. Wel moet ik dit artikel ongelijk geven. Microsoft toont totaal geen ballen wat zeker in Amerika je de kop kan kosten aangezien we als Europeanen nog steeds niet helemaal meetellen in de oorlog!
avatar van Kokswijk
Kokswijk ( 57 ) 12-09-2013 07:08
Quote:
Pfoh, net zeker 10 minuten verspild aan het lezen van een zinloze off - topic discussie...

On topic, geen fan van MS omdat 3 360's bij mij sneuvelden. Zal er dus ook geen weer komen. Wel moet ik dit artikel ongelijk geven. Microsoft toont totaal geen ballen wat zeker in Amerika je de kop kan kosten aangezien we als Europeanen nog steeds niet helemaal meetellen in de oorlog!
Wij zien geen ballen. ze tonen er genoeg.
Microsoft zet hun schaakstukken de afgelopen maanden compleet gereed voor een All-In-One Home Solution.

Maar goed. Deze discussies hier zijn futiel en je hebt gelijk.
Ons kleine landje betekent helemaal niets.

Misschien is het verstandig om ff af te wachten?
avatar van Iveaux007
Iveaux007 ( 18 ) 12-09-2013 14:58
Ik geef je gelijk dat ze met hun opzet wel ballen getoond hebben.

Het fiasco wat daarna volgde doelde ik meet op, terugkomen van eerder genoemde acties die ze ondernemen wilden. De een noemt het luisteren naar de consument, de ander zwak en angstig.
avatar van Kokswijk
Kokswijk ( 57 ) 12-09-2013 15:11
Quote:
Ik geef je gelijk dat ze met hun opzet wel ballen getoond hebben.

Het fiasco wat daarna volgde doelde ik meet op, terugkomen van eerder genoemde acties die ze ondernemen wilden. De een noemt het luisteren naar de consument, de ander zwak en angstig.
Dat was inderdaad enorm dom.
Ik zei al een keer eerder dat ze geen idee hebben hoe ze features moeten brengen.
Goede PR is:
"Voortaan staan AL je games online! en zijn alle werelden 24 uur in leven door onze 300k servers!!! Onze Developers kunnen hierdoor er vanuit gaan dat je met iedereen een Kinect heeft en je een geweldige interactieve continue spelervaring bieden die zelfs leeft terwijl je er niet bent!"

MS PR:
Ja, euh, altijd online en DRM. ohja en zo'n kinect is verplicht. fawaka.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 12-09-2013 15:17
Als je wil luisteren naar je consument, dan doe je dat constant en als je dat goed doet haal je niet zo'n actie uit als Microsoft. Dan zorg je vooraf dat je gecheckt hebt hoe iets valt bij je doelgroep. Dan zorg je voor de beste functionaliteiten voor de gamers en niet enkel voor de publishers en MS zelf door meer poen te verdienen aan 2e hands verkopen bijvoorbeeld. Dan beperk je vooraf geen indie developers door ze te dwingen een publisher te zoeken, anders kunnen ze hun game niet op XBL aanbieden.

Alles eigenlijk dat Sony wel deed, doen wat de gamer wil. Zelf denken als een gamer, wat je ook duidelijk ziet aan het management van Sony, het zijn allemaal passionele gamers. Bij Microsoft lijken het veelal managers te zijn zonder echte passie voor gaming. Die Don Mattrick die nu exit is bijvoorbeeld. Ik was een super grote Xbox Classic en 360 fan. Toen MS bij de 360 introductie de Xbox helemaal links liet liggen (pas 4 jaar na introductie van het ding) dacht ik nog 'ach, snap het wel voor een relatief nieuwe speler in de markt' en had de verwachting dat ze het met de 360 niet weer zouden flikken. Maar eigenlijk hebben ze dat met de 360 precies weer zo gedaan. Na 4 jaar in de markt te zijn geweest met redelijk goede ondersteuning kwam Kinect en werd het 1st party aanbod van MS zelf erg schaars. Twee maal aan dezelfde steen gestoten als je het goed bekijkt. Voor de next gen kijk ik het met MS wel eerst eens goed uit de boom, voordat ze weer na 4 jaar de echte game support weer laten vallen.

Ze zeggen nu overigens nog steeds dat ze het beter weten dan de consument mbt de DRM e.d., als een soort van trap na/sneer achteraf. Maar dat ze wel moesten. Nog geeneens omdat de community aan het klagen was op het internet, maar omdat hun pre-orders zo enorm tegen vielen, dat is alles waarom ze zijn gaan 'luisteren'. Het is goed dat ze een aantal zaken gewijzigd hebben, maar ik heb er, gezien ook het verleden, gewoon weinig vertrouwen meer in bij Microsoft. Wellicht als die Ballmer exit is (grote, zwetende, blazende en schreeuwende primaat op een podium die gast) en een paar van die andere managers zonder game soul, wellicht dat het dan weer wat wordt met de Xbone.

@Koswijk

Ons landje betekent op totale wereldverkopen niet enorm veel, correct... Maar als je het goed bekijkt is Xbones lancering alleen maar in USA en UK. Die 13 landen die ze nu noemen, hebben ze expres de zuidelijke Europese landen ook als launch gebied toegevoegd, zodat het aantal landen nog ergens op lijkt. Die zuidelijke landen zijn echter zeer Playstation minded en kennen lage Xbox verkopen. MS weet dus dat de allocatie van Xbones met name in USA en UK plaats kan vinden, de rest is opvulling voor de show van 'toch nog 13 landen als launchgebied'. De noord Europese landen, waaronder Nederland, voegen meer toe voor Xbox verkopen als ze deze zouden bedienen.

Feit is dat kerstverkopen erg belangijk zijn in een jaar (merendeel van de consoles worden dan verkocht) en MS gaat deze in een groot deel van Europa en Japan missen. Sony/PS4 gaat hiervan profiteren. Japan is PS4 ook later, maar de Japanners wachten daar wel op. Xbox heeft er nooit een voet aan de grond gekregen en komt ook pas in 2014. Japanners krijgen in november wel de PSVitaTV.

Vooruitzichten voor Xbone, zeker met die enorm op TV/sports USA focus is niet enorm optimaal buiten USA en UK. Microsoft heeft dus nog een lange weg te gaan de komende jaren, om beschadigde imago te herstellen en de Xbone interessant te maken, zeker als het ding 100 Euro duurder blijft dan de meer krachtige concurrent/PS4.

@TimD

Ik begrijp nu je hele verdedigende gedrag omtrent Nintendo en hun hoge retailprijzen ineens ook: je comment in klaagcorner dat Rayman Legends naar meer platforms komt dan enkel WiiU zegt genoeg. Ieder ander zou blij zijn dat meer games de game kan spelen, alleen de Nintendo fanboy baalt dat hij geen exclusieve game meer speelt. Vrij stom. Je speelt een game omdat hij goed is, niet of hij ook op andere platforms draait lijkt me.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 12-09-2013 16:13
Quote:
Ik begrijp nu je hele verdedigende gedrag omtrent Nintendo en hun hoge retailprijzen ineens ook: je comment in klaagcorner dat Rayman Legends naar meer platforms komt dan enkel WiiU zegt genoeg. Ieder ander zou blij zijn dat meer games de game kan spelen, alleen de Nintendo fanboy baalt dat hij geen exclusieve game meer speelt. Vrij stom. Je speelt een game omdat hij goed is, niet of hij ook op andere platforms draait lijkt me.

Um, wat ik zei was:

Quote:
Klaag: Verandert Rayman Legends van WiiU exclusive naar multi-platform, is de WiiU versie nu ook nog eens duurder dan de Xbox en PS3 versie!

Vind het alleen apart dat de versie nu ook nog eens duurder is. Of om volgens jou te redeneren: Ubisoft geeft gamers niet wat ze willen!

Ben zelf multiplatformgamer dus je opmerking slaat nergens op. Daarbij laat je met:

Quote:
Alles eigenlijk dat Sony wel deed, doen wat de gamer wil. Zelf denken als een gamer, wat je ook duidelijk ziet aan het management van Sony, het zijn allemaal passionele gamers.

zelf zien dat er hier maar één fanboy is: één van Sony, jij.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 12-09-2013 16:16
Ah daar is hij toch weer... Foute aannames en slecht lezen is ook een kunst! Ik was Xbox/360 fan meer dan een Sony fan, maar als MS het dusdanig verprutst zoals ze de afgelopen tijd doen, dan jagen ze je vanzelf wel weg. Ik heb hier 2 x 360, 2 x PS3 en een Wii hoor, wees niet bang...

Maar goed een duurdere WiiU game dus. Goh, dat staat ook weer haaks op je eerdere posts van goedkope Nintendo games. Whats next?
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 12-09-2013 16:19
Quote:
Ah daar is hij toch weer... Foute aannames en slecht lezen is ook een kunst!

Nope, dat is het niet, dat talent kun je dus van je cv afschrijven.
En je was eerst Xbox fanboy? Waarom uberhaupt fanboy? Alle consoles zijn de moeite waard om te kopen.

Quote:
Maar goed een duurdere WiiU game dus. Goh, dat staat ook weer haaks op je eerdere posts van goedkope Nintendo games. Whats next?

Een duurdere WiiU game van een andere publisher dan Nintendo zelf. Nintendo's eigen games in nieuwe releases blijven nog altijd goedkoper dan eigen games van Sony of Microsoft.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 12-09-2013 16:22
Daarom heb ik ook 2 x 360, 2 x PS3 en een Wii.

We hebben al vastgesteld dat SMG2 en NSMB voor Wii uit 2009/2010 nog steeds 42 Euro zijn. PS360 games al zo lang op de markt zijn veel goedkoper. Ik snap niet zo goed waarom je die feiten niet aan wilt nemen... Blijkt dat je toch nog langer wil discussieren over iets wat al vastgesteld is.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 12-09-2013 16:24
Jij hebt vastgesteld dat de prijs van SMG2 en NSMB voor de Wii nog steeds 42 euro is (terwijl beide in meerdere winkels tussen de vijftien en dertig euro kosten, ondanks dat hier op BG een andere prijs staat).
Daarbij haal je steeds twee ''voorbeelden'' aan maar ga je er voorbij dat vele, vele, vele Wii titels hier voor minder dan twintig euro op BG staan.

Overigens wel briljant dat zo'n nietszeggende column zoveel comments oplevert.
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 12-09-2013 16:34
Haha, overal zie ik jullie tweeën ellendelange discussies voeren over vanalles, I can dig that
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 12-09-2013 16:43
Zucht, 'meerdere winkels' maar zelfs online bij die winkels niet te vinden. Knap is dat toch. We hebben het ook over Nintendo's officiele retail hoge prijsstelling en niet een lokale aanbieding die jij benoemd maar niet te controleren valt.

Ze zeggen ook altijd: van een idioot kan je een discussie niet winnen, zelfs niet met feiten.Ik ga de winst van deze discussie maar gewoon aan je geven dan is het klaar.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 12-09-2013 16:52
Ze zeggen altijd:Zodra iemand begint te beledigen in een discussie weet je dat hij geen flauw idee heeft waarover ie praat. Ik ga akkoord met een gelijkspel en schud je de hand.

Online prijzen staan niet altijd gelijk aan prijzen in de winkel (en nee, dat ligt niet alleen aan prijsverschillen van elk filiaal, vaak vind je games goedkoper/duurder in de winkel zelf. Goed voorbeeld hiervan is Media Markt. Kwestie van even langsgaan). Heb je in elk geval iets van de discussie geleerd!
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 12-09-2013 16:54
Dit krijgt een staartje
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 12-09-2013 16:56
Quote:
Dit krijgt een staartje

Neuh joh, genoeg posts gezien van Mart waarin wel logica zit of waar ik het wel mee eens ben. Soms ben je het gewoon oneens of zie je dingen anders en dan schiet zo'n discussie niet op. Volgende keer zijn we het misschien wel met elkaar eens en discusseren we met een ander, zo gaat het hier op BG.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 12-09-2013 17:57
*Pakt popcorn en bier en wacht op nieuwe comments van TheMart en TimD*
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 12-09-2013 18:30
Het staartje is er niet, Nintendo retailprijs blijft hoog van hun eigen games en online is er geen bewijs te vinden. Ik kan ook verwijzen naar een winkel waar ik Forza Horizon voor 10 Euro heb zien liggen, meh.

Ik zal van het weekend voor de grap eens de lokale Dixons binnen lopen. Laat ik daar geen SMG2 of NSMB voor de Wii zien boven de 30 Euro TimD of ik benoem je tot Wiiboy van BG
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 12-09-2013 19:58
[quote of ik benoem je tot Wiiboy van BG[/quote]
Het boeit niemand wie jij hoe of wat benoemt. Multiplatformconsoleboy is dan een betere naam.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 12-09-2013 20:30
Of paginakapotmaakman!
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 12-09-2013 21:31
Ik ga de hele discussie niet lezen, maar het klopt natuurlijk wel dat Nintendo spellen achterlijk duur zijn in verhouding, zelfs jaren na de launch date.

De Xbox One is trouwens helemaal zo'n heel slechte console, het is dat ze de negatieve sfeer er rond om hebben hangen, maar de launch-titles van de Xbox One zijn toch duidelijk beter dan van de PS4.

Als je niet van Japanse spellen houd is de Xbox One zeker een optie.
avatar van Subers18
Subers18 ( 15 ) 12-09-2013 23:22
Wat ik mis op de playstation zijn de achievements. De thropys leven minder naar mijn inzicht. Achievements geven extra iets aan het games. Als de ps zo'n systeem krijgt ga ik zeker overstappen.
avatar van Danny24
Danny24 ( 97 ) 13-09-2013 00:01
Ben ook wel benieuwd hoe alles online gaat werken op de PS4. Xboxlive ben ik altijd tevreden over geweest. Hopelijk is dat ook zo op de nieuwe Xbox.

De ene zal altijd blijven zeggen dat de andere een slechtere spelcomputer zal afleveren of slechtere spellen zal gaan maken.
Elke computer heeft zijn eigen exclusieve spellen.

Microsoft heeft naar mijn mening een betere Launch lijst dan Sony, al zien zijn dat wel anders.

Eerst maar eens zien als we de consoles zelf hebben, en dan kan je het ook het beste beoordelen.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 13-09-2013 01:57
Quote:
Wat ik mis op de playstation zijn de achievements. De thropys leven minder naar mijn inzicht. Achievements geven extra iets aan het games. Als de ps zo'n systeem krijgt ga ik zeker overstappen.


En dat extra iets heeft een naam : verslaving. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze dat bij ms goed begrepen hebben inderdaad.
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 13-09-2013 02:00
Da fak is met de pagina hier gebeurd??
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 13-09-2013 02:57
Quote:
[..]


En dat extra iets heeft een naam : verslaving. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze dat bij ms goed begrepen hebben inderdaad.
Serieus?

Trophies zijn naar mijn mening vele malen duidelijker en leuker om te verzamelen dan domme achievements, zeker een platinum halen geeft voldoening die je bij Xbox achievements niet hebt.

En geven mensen überhaupt een hol om achievements, je hebt enkele grote trophy sites maar van Xbox ken ik er geen.
avatar van Roidbuster
Roidbuster ( 992 ) 13-09-2013 03:13
Trueachievements.com
avatar van Sterrezaat
Sterrezaat ( 34 ) 13-09-2013 20:46
poehhhhhhhh wat een lappen tekst...
Iedereen mag zo zijn mening hebben over de xbox one en ps4 maarja...
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 13-09-2013 22:48
Quote:
[..]

Serieus?

Trophies zijn naar mijn mening vele malen duidelijker en leuker om te verzamelen dan domme achievements, zeker een platinum halen geeft voldoening die je bij Xbox achievements niet hebt.

En geven mensen überhaupt een hol om achievements, je hebt enkele grote trophy sites maar van Xbox ken ik er geen.

Zover ik begrepen heb ( gt, ign etc. ) is de algemene mening op internationale sites dat achievements als het verreweg betere systeem worden gezien maar ieder zijn mening.