Dark Souls 2 is een game die fans niet gaat teleurstellen, beter nog: dit deel kan misschien nog wel beter zijn dan zijn voorgangers Demon Souls en Dark Souls. Dit betekent wel weer dat DR 2 niet voor iedereen is weggelegd, want ook dit deel is weer meedogenloos tegenover de speler. Dood zul je vaak gaan, maar daardoor geeft de uiteindelijke overwinning wel juist meer voldoening.
Tijdens de presentatie werd er al een tipje van de sluier qua verhaal opgelicht. Dit keer gaat het niet, meer zoals bij het eerdere deel over vuur (daar kon je door vuur het leven van de mens door laten gaan), maar dit keer gaat het over een vloek. Een vloek waar jouw karakter aan lijdt en om er van af te komen ga je op zoek naar een genezing. Meer werd er niet verklapt, maar ik verwacht dat de speler dat, zoals we gewend zijn van de serie, zelf mag gaan uitvogelen tijdens het spelen.
De demo die wij mochten proberen had alles wat ik van een Dark Souls game verwacht. Het was moeilijk, het zag er grimmig en duister uit en de gameplay was geweldig. In het eerdere deel vond ik de gameplay al erg goed, maar het is in Dark Souls 2 gelukt om de besturing nog beter te maken. De bewegingen waren net even wat soepeler en het reageerde verbluffend goed. De graphics zijn ook een stuk beter geworden, er is meer aandacht besteed aan details van de omgeving en aan de bewegingen van de karakters en vijanden. Ook zijn er een aantal veranderingen toegepast tegenover deel 1. De eerste verandering die mij erg opviel, is dat de vijanden die je verslaat niet meer aan je voeten blijven hangen, ze vallen op de grond en liggen gelijk vast. Dit is niet echt heel realistisch maar wel beter dan een of ander skelet dat je constant mee sleurt. Een andere verandering die het spel nog moeilijker gaat maken is dat je nu wel geraakt kan worden terwijl je een vijand “backstabbed”.
Een belangrijk onderdeel van Dark Souls 2 is de aanwezigheid en soms de afwezigheid van licht. Zo kan je plekken tegenkomen waar je totaal niks kan zien zonder een toorts mee te nemen. Met deze fakkel kun je ook vijanden slaan en wat vuurschade toebrengen. Een fakkel in je linker hand brengt ook een nadeel met zich mee, je bent namelijk kwetsbaarder zonder een schild in je linker hand. Erg spannend dus om deze duistere plekken te betreden.
Conclusie
Dark Souls 2 heeft de potentie om weer een geweldig deel uit de serie te worden. De voldoening die je krijgt bij het verslaan van een moeilijke vijand is ongekend en zal ook bij dit deel weer de kracht van het spel worden. De vernieuwende factoren van Dark Souls 2 zijn veelbelovend en voelden goed aan in de demo. Ik kan dan ook niet minder dan 5 budgies geven, want dit deel kan wel eens het beste deel worden uit de serie.