Zoals er ieder jaar op voetbalgebied een heftige strijd gaande is tussen Fifa en PES, zo kent de shooterwereld de laatste jaren een soortgelijk gevecht tussen EA’s Battlefield en Activision’s Call of Duty games. En nu deze games de next-gen consoles aan gaan doen, is het natuurlijk extra interessant om te kijken wie dit jaar de beste papieren heeft om deze virtuele oorlog als winnaar uit de bus te komen.
Battlefield 4
Battlefield 4 was op de Gamescom zo populair, dat EA zelfs twee exact gelijke booths voor de game had neergezet. Alleen de multiplayer was te spelen, het is immers duidelijk dat shooters daar de laatste jaren volledig om draaien. Battlefield 3 wordt nog altijd veel online gespeeld, maar de aantocht van de nieuwe consoles roept natuurlijk om een nieuwe update. Dit lijkt dan ook vooral wat Battlefield 4 wordt: een update. Maar dan wel een update waarin vrijwel alles een beetje beter wordt.
Natuurlijk valt de grafische pracht direct op. Battlefield 3 is nog alles behalve verouderd, maar zijn opvolger laat echt weer ongelofelijk mooie beelden zien. Ook kan nu nog meer kapot, tot enorme flatgebouwen of dammen aan toe. Ook op andere manieren kan het Battlefield worden veranderd terwijl je speelt, zo kunnen bijvoorbeeld liften worden uitgeschakeld door elektra in een gebouw af te sluiten en kunnen deuren en poorten worden geopend of gesloten. ‘Levolution’ noemt EA dit. Belangrijk nieuws qua verbeteringen is verder dat er nu ook met 64 mensen online kan worden gespeeld op de console. Doordat de maps nu vaker zijn gericht op strijd ter zee, ter land en in de lucht, belooft dit een grote kans op enorm grootschalige gevechten, precies waar Battlefield zo goed in is.
Een ander interessant feit is dat de Commander rol weer terug is. Als Commander kon je in Battlefield 2 één speler de doelen bepalen voor de verschillende squads en bijvoorbeeld luchtaanvallen op radarstoorzenders inzetten. Deze rol kan nu nog beter vervuld worden, omdat dit nu kan worden gedaan met een tablet, extern van de TV. Het mooie aan deze rol is, dat hij ook spelers, die niet met een vaste groep of clan spelen, samen kan brengen om doelen te voltooien. Toch lijkt het nog even afwachten of de hedendaagse gamer, die gewoon lekker wil rondknallen, op een dergelijke functie zit te wachten. Maar dat de Commander rol het tactische aspect van Battlefield 4 verhoogd, is in ieder geval zeker.
Conclusie
EA laat met Battlefield 4 zien dat het de weg, die het met het vorige deel ingeslagen was, op overtuigende wijze vervolgd. Maar dat we Battlefield 4 zeker niet als ‘slechts’ een update moeten zien, bewijst de uitgebreide ‘Levolution’, de optie om met 64 man online te kunnen spelen op de consoles, de grootschalige zeeslagen en de Commander mode. Het wiel is dan wel niet opnieuw uitgevonden, maar laten we zeggen dat Battlefield 4 dan wel een heel mooi setje nieuwe velgen heeft gekregen.
Call of Duty: Ghosts
De absolute koning van de shooters was de afgelopen jaren zonder twijfel Call of Duty. Ondanks de kritieken dat iedere game eigenlijk hetzelfde trucje uithaalt, verkoopt de serie nog steeds als een trein. Net als bij Battlefield 4 was ook nu slechts de multiplayer te spelen, maar zeg nou zelf … daar koop je als COD-fan de games toch uiteindelijk voor.
Met Call of Duty: Ghosts is ontwikkelaar Infinity Ward weer aan de beurt om de grote schare fans tevreden te stellen. Zou de studio zich iets aangetrokken hebben van de negatieve geluiden die de laatste jaren klinken?
In de presentatie van COD: Ghosts wordt de nadruk in eerste instantie vooral gelegd op de geijkte vernieuwingen, die elk deel van COD met zich meebrengt. Zo zijn er nu bij ‘create a soldier’ maar liefst 20.000 combinaties mogelijk en kun je deze keer zelfs als vrouwelijke soldaat rondlopen. Zeer geëmancipeerd natuurlijk, maar dit Call of Dames-aspect zal weinig gamers echt kunnen boeien. Interessanter is de toevoeging van een nieuwe class, Marksman Rifle genaamd, die een combinatie vormt van een Sniper en Assault class. Maar ook door het aanpakken van de Perks moet COD: Ghosts net weer wat frisser gaan voelen. Voor de Perks zijn namelijk slechts 8 punten te verdelen en wanneer je bedenkt dat sommige Perks al 5 punten kosten, is de optelsom snel gemaakt. Door het inwisselen van je tweede wapen, granaten of gadget voor punten kun je dan wel weer meer Perks kiezen, maar dat het uitrusten van je soldaat deze keer wat meer tactisch vermogen vereist is wat mij betreft een welkome ontwikkeling. Verder zijn er weer zo’n twintig nieuwe Killstreaks, waarbij er één absoluut uitspringt. Na vijf kills heb je namelijk de mogelijkheid om je trouwe hond Riley op te roepen en die is (cliché-alert) zeker niet voor de poes. Wanneer een tegenstander nadert blaft en gromt hij, om vervolgens met zijn scherpe tanden voor de nekbijt eh –slag te zorgen. Zelfs nadat je zelf het loodje hebt gelegd blijft Riley vijanden aanvallen tot hij weer met je verenigd wordt.
Andere opvallende vernieuwingen zijn de mogelijkheid om een knee-slide uit te voeren en om het hoekje te kijken. Wederom kleine aanpassingen, maar het zorgt wel voor het gevoel veel soepeler te kunnen bewegen. Bovendien zag COD: Ghosts er op de next-gen consoles eindelijk weer een beetje redelijk uit, al komt het zeker niet in de buurt van concurrent Battlefield.
Al deze vernieuwingen zijn natuurlijk heel leuk, maar je vraagt je vast of hoe COD: Ghosts nou echt speelt. Tot het moment dat ik zelf met de multiplayer aan de slag mocht, was ik nog niet echt overtuigd, maar al binnen een paar minuten spelen was ik om. COD: Ghosts speelt gewoon weer ouderwets lekker! En met de toevoeging van nieuwe multiplayer modes als Search & Rescue (net als Search & Destroy, maar je blijft leven als je Tag gered wordt), Cranked (een kill versterkt je snelheid en schade, maar je hebt slechts 30 seconden om je volgende kill te maken) en Blitz (ieder team verdedigd een portal, stapt je door een vijandige portal dan verdien je punten). Clan wars wordt ook een groot concept binnen COD: Ghost. Zo kun je nu heel gemakkelijk een clan aanmaken en clan-oorlogen uitvechten. Tijdens deze oorlogen vecht je tegen andere clans om een aantal gebieden. Je kunt een gebied veroveren waardoor je punten krijgt. Hoe langer je het gebied in bezit hebt, hoe meer je wordt aangevallen, het wordt dus steeds moeilijker om de gebieden te behouden. Nadat de oorlog is afgelopen, wat meestal twee weken duurt, wint de clan met de meest behaalde punten. Wat opvallend is aan deze clan-oorlogen is dat de clans op de zelfde manier worden geselecteerd als een normale match. Er wordt gekeken naar de ranking en dergelijke om eerlijke oorlogen te kunnen voeren. Zo lijkt COD: Ghosts op het gebied van uitdaging weer behoorlijk aan terrein gewonnen te hebben.
Conclusie
Call of Duty: Ghosts biedt veel kleine vernieuwingen die ervoor zorgen dat de COD-serie in ieder geval weer een deeltje langer mee kan. Het zijn niet de grootse veranderingen die sommige gamers wensen, maar ze zorgen, in combinatie met de ijzersterke gameplay, toch weer voor pure online fun. En dat is uiteindelijk datgene dat de COD-serie groot heeft gemaakt. Call of Duty: Ghosts heeft dan wel niet zulke mooie velgen gekregen als Battlefield 4, maar dat Infinity Ward de ‘oude’ velgjes weer laat glimmen als vanouds is dan zeker de ‘next best thing’.