Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview Battlefield 4 Vs. Call of Duty: Ghosts



Zoals er ieder jaar op voetbalgebied een heftige strijd gaande is tussen Fifa en PES, zo kent de shooterwereld de laatste jaren een soortgelijk gevecht tussen EA’s Battlefield en Activision’s Call of Duty games. En nu deze games de next-gen consoles aan gaan doen, is het natuurlijk extra interessant om te kijken wie dit jaar de beste papieren heeft om deze virtuele oorlog als winnaar uit de bus te komen.

Battlefield 4
Battlefield 4 was op de Gamescom zo populair, dat EA zelfs twee exact gelijke booths voor de game had neergezet. Alleen de multiplayer was te spelen, het is immers duidelijk dat shooters daar de laatste jaren volledig om draaien. Battlefield 3 wordt nog altijd veel online gespeeld, maar de aantocht van de nieuwe consoles roept natuurlijk om een nieuwe update. Dit lijkt dan ook vooral wat Battlefield 4 wordt: een update. Maar dan wel een update waarin vrijwel alles een beetje beter wordt.



Natuurlijk valt de grafische pracht direct op. Battlefield 3 is nog alles behalve verouderd, maar zijn opvolger laat echt weer ongelofelijk mooie beelden zien. Ook kan nu nog meer kapot, tot enorme flatgebouwen of dammen aan toe. Ook op andere manieren kan het Battlefield worden veranderd terwijl je speelt, zo kunnen bijvoorbeeld liften worden uitgeschakeld door elektra in een gebouw af te sluiten en kunnen deuren en poorten worden geopend of gesloten. ‘Levolution’ noemt EA dit. Belangrijk nieuws qua verbeteringen is verder dat er nu ook met 64 mensen online kan worden gespeeld op de console. Doordat de maps nu vaker zijn gericht op strijd ter zee, ter land en in de lucht, belooft dit een grote kans op enorm grootschalige gevechten, precies waar Battlefield zo goed in is.


Een ander interessant feit is dat de Commander rol weer terug is. Als Commander kon je in Battlefield 2 één speler de doelen bepalen voor de verschillende squads en bijvoorbeeld luchtaanvallen op radarstoorzenders inzetten. Deze rol kan nu nog beter vervuld worden, omdat dit nu kan worden gedaan met een tablet, extern van de TV. Het mooie aan deze rol is, dat hij ook spelers, die niet met een vaste groep of clan spelen, samen kan brengen om doelen te voltooien. Toch lijkt het nog even afwachten of de hedendaagse gamer, die gewoon lekker wil rondknallen, op een dergelijke functie zit te wachten. Maar dat de Commander rol het tactische aspect van Battlefield 4 verhoogd, is in ieder geval zeker.



Conclusie
EA laat met Battlefield 4 zien dat het de weg, die het met het vorige deel ingeslagen was, op overtuigende wijze vervolgd. Maar dat we Battlefield 4 zeker niet als ‘slechts’ een update moeten zien, bewijst de uitgebreide ‘Levolution’, de optie om met 64 man online te kunnen spelen op de consoles, de grootschalige zeeslagen en de Commander mode. Het wiel is dan wel niet opnieuw uitgevonden, maar laten we zeggen dat Battlefield 4 dan wel een heel mooi setje nieuwe velgen heeft gekregen.



Call of Duty: Ghosts
De absolute koning van de shooters was de afgelopen jaren zonder twijfel Call of Duty. Ondanks de kritieken dat iedere game eigenlijk hetzelfde trucje uithaalt, verkoopt de serie nog steeds als een trein. Net als bij Battlefield 4 was ook nu slechts de multiplayer te spelen, maar zeg nou zelf … daar koop je als COD-fan de games toch uiteindelijk voor.
Met Call of Duty: Ghosts is ontwikkelaar Infinity Ward weer aan de beurt om de grote schare fans tevreden te stellen. Zou de studio zich iets aangetrokken hebben van de negatieve geluiden die de laatste jaren klinken?



In de presentatie van COD: Ghosts wordt de nadruk in eerste instantie vooral gelegd op de geijkte vernieuwingen, die elk deel van COD met zich meebrengt. Zo zijn er nu bij ‘create a soldier’ maar liefst 20.000 combinaties mogelijk en kun je deze keer zelfs als vrouwelijke soldaat rondlopen. Zeer geëmancipeerd natuurlijk, maar dit Call of Dames-aspect zal weinig gamers echt kunnen boeien. Interessanter is de toevoeging van een nieuwe class, Marksman Rifle genaamd, die een combinatie vormt van een Sniper en Assault class. Maar ook door het aanpakken van de Perks moet COD: Ghosts net weer wat frisser gaan voelen. Voor de Perks zijn namelijk slechts 8 punten te verdelen en wanneer je bedenkt dat sommige Perks al 5 punten kosten, is de optelsom snel gemaakt. Door het inwisselen van je tweede wapen, granaten of gadget voor punten kun je dan wel weer meer Perks kiezen, maar dat het uitrusten van je soldaat deze keer wat meer tactisch vermogen vereist is wat mij betreft een welkome ontwikkeling. Verder zijn er weer zo’n twintig nieuwe Killstreaks, waarbij er één absoluut uitspringt. Na vijf kills heb je namelijk de mogelijkheid om je trouwe hond Riley op te roepen en die is (cliché-alert) zeker niet voor de poes. Wanneer een tegenstander nadert blaft en gromt hij, om vervolgens met zijn scherpe tanden voor de nekbijt eh –slag te zorgen. Zelfs nadat je zelf het loodje hebt gelegd blijft Riley vijanden aanvallen tot hij weer met je verenigd wordt.



Andere opvallende vernieuwingen zijn de mogelijkheid om een knee-slide uit te voeren en om het hoekje te kijken. Wederom kleine aanpassingen, maar het zorgt wel voor het gevoel veel soepeler te kunnen bewegen. Bovendien zag COD: Ghosts er op de next-gen consoles eindelijk weer een beetje redelijk uit, al komt het zeker niet in de buurt van concurrent Battlefield.

Al deze vernieuwingen zijn natuurlijk heel leuk, maar je vraagt je vast of hoe COD: Ghosts nou echt speelt. Tot het moment dat ik zelf met de multiplayer aan de slag mocht, was ik nog niet echt overtuigd, maar al binnen een paar minuten spelen was ik om. COD: Ghosts speelt gewoon weer ouderwets lekker! En met de toevoeging van nieuwe multiplayer modes als Search & Rescue (net als Search & Destroy, maar je blijft leven als je Tag gered wordt), Cranked (een kill versterkt je snelheid en schade, maar je hebt slechts 30 seconden om je volgende kill te maken) en Blitz (ieder team verdedigd een portal, stapt je door een vijandige portal dan verdien je punten). Clan wars wordt ook een groot concept binnen COD: Ghost. Zo kun je nu heel gemakkelijk een clan aanmaken en clan-oorlogen uitvechten. Tijdens deze oorlogen vecht je tegen andere clans om een aantal gebieden. Je kunt een gebied veroveren waardoor je punten krijgt. Hoe langer je het gebied in bezit hebt, hoe meer je wordt aangevallen, het wordt dus steeds moeilijker om de gebieden te behouden. Nadat de oorlog is afgelopen, wat meestal twee weken duurt, wint de clan met de meest behaalde punten. Wat opvallend is aan deze clan-oorlogen is dat de clans op de zelfde manier worden geselecteerd als een normale match. Er wordt gekeken naar de ranking en dergelijke om eerlijke oorlogen te kunnen voeren. Zo lijkt COD: Ghosts op het gebied van uitdaging weer behoorlijk aan terrein gewonnen te hebben.

Conclusie
Call of Duty: Ghosts biedt veel kleine vernieuwingen die ervoor zorgen dat de COD-serie in ieder geval weer een deeltje langer mee kan. Het zijn niet de grootse veranderingen die sommige gamers wensen, maar ze zorgen, in combinatie met de ijzersterke gameplay, toch weer voor pure online fun. En dat is uiteindelijk datgene dat de COD-serie groot heeft gemaakt. Call of Duty: Ghosts heeft dan wel niet zulke mooie velgen gekregen als Battlefield 4, maar dat Infinity Ward de ‘oude’ velgjes weer laat glimmen als vanouds is dan zeker de ‘next best thing’.



Geplaatst door Budgetgaming.nl op 23-09-2013
Aantal keer bekeken: 8457

Laatste reacties

avatar van Digigizmo
Digigizmo ( 18 ) 23-09-2013 14:38
Op gamescom was battlefield 4 in 2 varianten te spelen, conquest en obliteration, vandaar 2 booths
Heb alleen COD Ghosts kunnen spelen (1 uur wachttijd vs 4 tot 6 uur bij BF4), ging mooi vloeiend en is veel van hetzelfde in voorgaande jaren...
avatar van Trunx
Trunx ( 1428   7) 23-09-2013 14:47
Daarom is cod ook zo fijn,je pakt het op en je doet paar snelle potjes achter elkaar.
avatar van Logical
Logical ( 491 ) 23-09-2013 14:56
''De absolute koning van de shooters was de afgelopen jaren zonder twijfel Call of Duty''

Huh?
avatar van Weltschmerz
Weltschmerz ( 425 ) 23-09-2013 15:39
Quote:
''De absolute koning van de shooters was de afgelopen jaren zonder twijfel Call of Duty''

Huh?

Waarschijnlijk bedoelt hij met koning "meest populair online", wat volgens mij ook wel klopt. Maar de koning van de shooters zou ik het zeker nooit noemen.
avatar van MCT
MCT ( 22 ) 23-09-2013 15:50
Ga dit jaar toch voor COD, na BF3 wil ik nks meer met Battlefield te maken hebben
avatar van Murc
Murc ( 36 ) 23-09-2013 16:43
Na BF3 wil ik niks meer met COD te maken hebben!
avatar van Logical
Logical ( 491 ) 23-09-2013 17:25
Heb tot nu toe alle COD en BF gespeeld. na COD4 of Modern Warefare, wat een toptitel is, is het keihard bergafwaards gegaan met COD. En als ik de trailers moet geloven gaat dat niet veranderen.

BF word daarentegen steeds beter, hoewel ik BF3 in vergelijking met BC2 niet echt beter of slechter vond, maar anders. BF4 is natuurlijk gewoon BF3.5, daar kun je niet omheen. Hopelijk word het volgende deel innovatiever. BC3 zou ik erg op prijs stellen, ik vond dat daar veel meer lol in de game zat.

Allen gespeeld op pc overigens.

En dan nog wat: Levolution, wat kots ik op die term. Ze doen net alsof ze iets heel nieuws brengen. Maar dit is iets wat al jaren in games zit en al jaren veel beter uitgewerkt had moeten worden. Echt triest om er zo speciaal over te gaan lopen doen.
avatar van Itsjustme
Itsjustme ( 1968 ) 23-09-2013 17:40
Waarom heeft COD zo hoog gekregen?
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 27885   22) 23-09-2013 19:28
BF blijft voor mij het leukste; grote maps en voertuigen. COD heb ik wel, maar speel vrijwel nooit. BF4 al preordered en denk dat ik er ook meteen als het kan weer Premium bij koop. Bij BF3 ook gedaan en nooit spijt van gehad; heeeeel veel uren game-plezier voor weinig geld per uur.

Hoe dat gaat met COD Ghosts die clan wars begrijp ik niet helemaal als de clans gemaakt worden via match making, maar de clan oorlog 2 weken duurt...? Dan zitten er steeds andere spelers in de clans of zo? Want als je in een clan zit maar dan een week niet speelt is dat lastig voor de andere spelers in de clan...
avatar van Roidbuster
Roidbuster ( 992 ) 23-09-2013 19:42
Ik heb BF4 ook in de pre-order, wordt ook meteen premium en een next-gen aankoop for sure. Bij BF3 ook premium gekocht en was het dubbel en dwars waard.

Alleen wordt het nu net als bij BF3 dat als je china rising bij de pre-order hebt deze ook weer bij premium krijgt? Is zo zonde

Bij BF3 hadden de mensen met de limited edition de Karkand DLC erbij en moesten de volle mep betalen voor premium waar Karkand ook al bij zat.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 23-09-2013 20:23
Bf bc2 helemaal dolgespeeld, 3 zag er wel mooier uit maar voegde voor mij niks toe en ik was er vrij snel op uitgekeken. Cod eerste pcdelen erg leuk, mw1 ook goed, verder mw2 alleen spec ops een echte toevoeging en alle andere delen waren eigenlijk overbodig. De nieuwe cod komt geheel inspiratieloos over wanneer ik naar de trailers kijk en bf daar wordt ik ook niet veel vrolijker van. Het wordt tijd voor vernieuwing !
avatar van ThaHobbit
ThaHobbit ( 161 ) 23-09-2013 20:47
Rol: BG Redacteur
Quote:
[..]


Waarschijnlijk bedoelt hij met koning "meest populair online", wat volgens mij ook wel klopt. Maar de koning van de shooters zou ik het zeker nooit noemen.

Precies dat bedoelde ik De koning van de shooters? Rainbow Six Raven Shield heeft mij ooit heel wat mooie game-momenten bezorgd
avatar van Ivo001
Ivo001 ( 5595   17) 23-09-2013 23:26
Ik vond bf3 gewoon erg moeilijk. Draaien aimen ging wat stroever dan bij cod, en ik bleef met een oneerlijk gevoelbachter als er weer een tank/heli mij kilde. Ik blijf denk ik gewoon bij cod, daar beleef ik persoonlijk het meeste plezier aan.
Wel kijk ik uit naar Titanfall en ik hoop dat er nog ooit een Homefront 2 komt, want die multiplayer vond ik een leuk concept hebben.
avatar van XboxFreak
XboxFreak ( 84 ) 24-12-2013 17:04
Wow deze graphics zijn echt ongeëvenaard! Echt bruut!