Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview WWE 2K14

WWE 2K14 is een vervolg op WWE 2013 en is de eerste worstelgame sinds Take-Two de licentie in februari heeft overgekocht van het failliete THQ. Het worstelgenre heeft de Benelux nooit zo kunnen pakken, toch is er elk jaar een aardige schare fans die deze game geheid toevoegen aan hun collectie. Mijn laatst gespeelde worstelgame dateert inmiddels alweer van een decennia geleden: ik weet nog dat ik toen onder de indruk was van de immense grootte van André the Giant en dat ik met de snelle Hulk Hogan iedereen de baas probeerde te zijn. Al kwam het toen voornamelijk neer op uit de ring springen en zoeken naar stoelen en ander meubilair om de competitie op een oneerlijke manier een kopje kleiner te maken. Er is veel veranderd in de afgelopen, ik was dan ook onder de indruk van WWE 2K14.



Pure nostalgie in de 30 Years of Wrestling-campagne
Iedereen weet inmiddels wel dat American Wrestling-gevechten redelijk ‘scripted’ zijn. Waarom genieten dan jaarlijks nog steeds zoveel Amerikanen van deze sport als de winnaar achter de schermen eigenlijk al bekend is? Dat komt omdat het bij worstelen meer gaat dan om het gevecht. Het gaat om de sfeer die zich rondom een specifieke wedstrijd afspeelt. Een wedstrijd staat niet op zich, maar is vaak onderdeel van een verhaallijn die verteld wordt. In de nieuwe 30 Years of Wrestling-campagne zijn diverse van deze verhaallijnen na te spelen. Er zijn meer dan 45 historische wedstrijden in totaal en bij elke verhaallijn zijn de originele video’s terug te bekijken die zich rondom een vete afspelen. Ook al blijft het typisch Amerikaans, de echte video’s zitten zo goed in elkaar dat de emoties die hier in terug komen je echt een oppepper geven naar het daadwerkelijke gevecht toe. Zo is er een gevecht tussen Shawn Michaels en old-timer Ric Flair, waarbij Ric Flair op een tour zit om nog eenmaal alle bekende worstelaars uit te schakelen, dit om te laten zien dat hij het nog steeds kan. Wanneer hij nog één keer zou verliezen, zou hij stoppen met worstelen. De manier hoe Ric Flair Shawn uitdaagt om tegen hem te vechten is redelijk indrukwekkend. Shawn Michaels wil namelijk eerst niet aan dit gevecht meedoen, maar neemt uiteindelijk toch de uitdaging aan.



Het toevoegen van deze originele video’s is echt een grote plus. Het zorgt er niet alleen voor dat je helemaal in de WWE-sfeer komt, maar het biedt tevens de kans om weer een beetje in de WWE-wereld te kruipen. Je hebt als het ware een WWE-geschiedenisboek bij de hand; alle verhalen die je hebt gemist kun je tenslotte nu herbekijken en herspelen. Zo raak je tevens gemakkelijker bekend met de nieuwe vechters die de WWE rijk is, terwijl je tegelijkertijd nostalgie kunt ophalen met de legendarische gevechten zoals die tussen Hulk Hogan en André the Giant, waarbij de Hulk enorm zijn best moest doen om de loodzware André op te tillen. Andersom kunnen jongeren zo kennismaken en bekend raken met de oude vechters die de WWE op de kaart hebben gezet.

Tot slot krijgen de gevechten zelf nog een vleugje extra authenticiteit met zich mee door de zogenaamde ‘historical objectives’. Zo moet je bijvoorbeeld een vechter uit de ring slingeren om hem vervolgens vast te pinnen op de tafel van de commentatoren, of moet je een bepaalde ‘signature move’ uitvoeren. Deze objectieven zijn niet zomaar willekeurig gekozen, maar zijn gebaseerd op de daadwerkelijke gevechten die hebben plaatsgevonden. Overigens zijn ze wel optioneel, dus je bent niet verplicht de opdrachten uit te voeren. Plezier hebben staat dan ook centraal.



De gevechten
Diverse gameplay-onderdelen uit WWE 2013 zijn ‘getweaked’ of hebben een flinke make-over gekregen. Zo lopen de worstelaars net wat sneller dan voorheen en zijn de loop- en renanimaties nu een stuk vloeiender. Om het probleem uit WWE 2013 te halen dat online tegenspelers alleen maar renaanvallen toepassen, is er een zogenaamde ‘start-up motion’ toegevoegd, zodat je een aanval makkelijker ziet aankomen en je zo beter kunt verdedigen door een tegenaanval toe te passen. Elke aanval is immers te verdedigen met een tegenaanval. Om dit te doen, moet je op het juiste moment de rechtertrigger indrukken: doe je dit precies op het goede moment, dan zet je meteen een succesvolle tegenaanval in. De tijd die je hebt om de trigger in te drukken is echter wel enorm kort, dus het is een kwestie van goed timen. Voorheen was het zo dat dit resulteerde in een ‘stalemate’-situatie, deze krachtmeting hebben ze er nu echter uit het spel gelaten om de gevechten sneller te maken. Ook is het nu weer mogelijk om buiten de ring te vechten en om vanonder de worstelring diverse wapens, zoals een stoel of knuppel, te halen die je kunt gebruiken in het gevecht. Daarnaast zitten de commentatoren vlak bij de ring en niets voelt zo goed als een vechter op hun tafel te lanceren.



Daarbij komt nog eens dat de sfeer in de ring ook goed is neergezet. Vooral de introducties van de worstelaars zit bijzonder goed in elkaar. De introductie van bijvoorbeeld The Undertaker, een worstelaar die naar eigen zeggen nog nooit een wedstrijd verloren heeft, maakt je gewoon daadwerkelijk ongemakkelijk wanneer hij met bliksemschichten achter zich, donderende muziek en zijn lange regenjas naar het podium komt lopen. Ook het publiek is het noemen waard: ze staan met borden te zwaaien en juichen allemaal mee. Electronic Arts kan met FIFA nog wat leren van hoe het publiek bij deze game in elkaar zit. Het enige wat als puntje van kritiek hier wel gegeven mag worden, is dat sommige worstelaars er wat gedateerd uitzien. Ik denk dan ook dat dit het grootste verbeterpunt moet worden voor WWE 2K15 wanneer die op de volgende generatie consoles uitkomt. Al is dit laatste nog niet bevestigd.

Creëer je eigen ervaring
Wanneer je klaar bent met het doorspelen van de campagne en genoeg hebt van de standaard onlinegevechten is er nog de Universe-modus. De mogelijkheden zijn hier zeer uitgebreid. Van het simpel aanpassen van de kleuren van de bekende worstelaars (zowel hun tenue tijdens hun introductie als in de ring), tot het volledig creëren van een eigen strijder.

Belangrijker nog is dat je een geheel eigen kampioenschap in elkaar kunt zetten, waarbij je tot en met de overwinningsriem alles naar je hand kunt zetten. Als je echt een worstelfanaat bent, is dit ongetwijfeld de modus die je zoet gaat houden tot het volgende deel.



Eerste impressie
In het korte tijdsbestek dat ik met WWE 2K14 heb doorgebracht, ben ik werkelijk weer in de gehele WWE-scene gezogen. Ik was dan ook onder de indruk van de 30 Years of Wrestlemania-campagne. Een kleine kanttekening die ik moet geven is wel dat ik alleen de Ric Flair- en Shawn Michaels-verhaallijn heb mogen aanschouwen, het is dus nog niet bekend hoe goed de andere verhaallijnen in elkaar zitten. Echter, als deze net zo verzorgd zijn als diegene die ik heb gezien, dan wordt dit een mooie campagne die de nodige nostalgische momenten combineert met de potentie om wat bij te leren van de WWE-historie. Uiteindelijk moet je wel iets met de WWE hebben om de game interessant te houden. Grafisch zien de arena’s en alles eromheen er goed uit, alleen sommige worstelaars ogen gek genoeg wat gedateerd aan. Of de gevechten zelf interessant blijven, lees je in de recensie wanneer we hier wat dieper in kunnen duiken, maar dat deze titel de nodige kwaliteit biedt, is na deze hands-on al duidelijk.

Geplaatst door Yorn Soeteman op 14-10-2013
Aantal keer bekeken: 7970

Laatste reacties

avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16516 ) 14-10-2013 14:43
Niet echt mijn game, maar ziet er wel nice uit!
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 14-10-2013 14:50
Sorry dat ik het zeg, maar deze tekst staat echt boordevol, maar dan ook echt boordevol fouten:

Quote:
Er is veel veranderd in de afgelopen, ik was dan ook onder de indruk van WWE 2K14.

In de afgelopen .... ?

Quote:
Zo is er een gevecht tussen Shawn Michaels en old-timer Ric Flair, waarbij Ric Flair op een tour zit om nog eenmaal alle bekende worstelaars uit te schakelen, dit om te laten zien dat hij het nog steeds kan.

Op een tour zit om bekende worstelaars uit te schakelen? Zo is dit helemaal niet gegaan!

Quote:
Deze objectieven zijn niet zomaar willekeurig gekozen, maar zijn gebaseerd op de daadwerkelijke gevechten die hebben plaatsgevonden. Overigens zijn ze wel optioneel, dus je bent niet verplicht de opdrachten uit te voeren. Plezier hebben staat dan ook centraal.

Als je dingen wilt unlocken, zoals de worstelaars die je bespreekt, zul je zeker weten die objectives moeten halen, anders wordt er niets unlockt

Overigens zijn het objectives en anders doelen. Een objectief is iets heel anders, sommige woorden kun je niet zo makkelijk vertalen.

Quote:
Om dit te doen, moet je op het juiste moment de rechtertrigger indrukken: doe je dit precies op het goede moment, dan zet je meteen een succesvolle tegenaanval in.

In principe zet je dan geen tegenaanval in maar verdedig je jezelf.

Quote:
Voorheen was het zo dat dit resulteerde in een ‘stalemate’-situatie, deze krachtmeting hebben ze er nu echter uit het spel gelaten om de gevechten sneller te maken.

Uhm, nope. De afgelopen paar games is er op geen enkele manier spraken van een stalemate situatie tenzij de situatie erom vroeg. Snap niet hoe je daarbij komt, is dat puur speculatie omdat

Quote:
Mijn laatst gespeelde worstelgame dateert inmiddels alweer van een decennia geleden

je de afgelopen paar games niet gespeeld hebt?

Quote:
Ook is het nu weer mogelijk om buiten de ring te vechten en om vanonder de worstelring diverse wapens, zoals een stoel of knuppel, te halen die je kunt gebruiken in het gevecht.

Een knuppel? Die knuppel zit alleen in de match tussen Foley en Edge in de Mania Mode. In andere matches kun je geen knuppel onder de ring vinden.

Quote:
De introductie van bijvoorbeeld The Undertaker, een worstelaar die naar eigen zeggen nog nooit een wedstrijd verloren heeft, maakt je gewoon daadwerkelijk ongemakkelijk wanneer hij met bliksemschichten achter zich, donderende muziek en zijn lange regenjas naar het podium komt lopen.

Een worstelaar die naar eigen zeggen nog nooit een wedstrijd verloren heeft? Daar klopt niets van. De Undertaker hééft nooit een wedstrijd verloren op Wrestlemania, wel op andere PPV's en de reguliere uitzendingen.

Quote:
Ook het publiek is het noemen waard: ze staan met borden te zwaaien en juichen allemaal mee. Electronic Arts kan met FIFA nog wat leren van hoe het publiek bij deze game in elkaar zit.

Het publiek ziet er niet alleen realistischer uit in FIFA, maar het gejoel van het publiek in de WWE games is echt veel te zacht. Ook dat had je kunnen weten na het spelen van de vorige paar titels en de developers hebben al aangegeven dat het geluid voor deze versie niet harder is gemaakt.

Quote:
Ik denk dan ook dat dit het grootste verbeterpunt moet worden voor WWE 2K15 wanneer die op de volgende generatie consoles uitkomt. Al is dit laatste nog niet bevestigd.

Ik denk dat het grootste verbeterpunt toch in de Universemode en de Storydesigner moet gaan zitten. Gameplay boven graphics.

Quote:
Wanneer je klaar bent met het doorspelen van de campagne en genoeg hebt van de standaard onlinegevechten is er nog de Universe-modus. De mogelijkheden zijn hier zeer uitgebreid. Van het simpel aanpassen van de kleuren van de bekende worstelaars (zowel hun tenue tijdens hun introductie als in de ring), tot het volledig creëren van een eigen strijder.

Belangrijker nog is dat je een geheel eigen kampioenschap in elkaar kunt zetten, waarbij je tot en met de overwinningsriem alles naar je hand kunt zetten. Als je echt een worstelfanaat bent, is dit ongetwijfeld de modus die je zoet gaat houden tot het volgende deel.

En dit is wel heel pijnlijk. De modus die je hier bespreekt is niet de Universe mode maar de Creation Mode. In de creation mode kun je alles doen wat je beschreven hebt. In Universe Mode draai je je eigen shows en PPV's en kun je deze volledig spelen. Ook kun je hier de in de intro beschreven verhaallijnen vinden. Waar je in de 30 Years mode oude gevechten naspeelt zul je hier geheel nieuwe ervaringen creëren.

Quote:
Een kleine kanttekening die ik moet geven is wel dat ik alleen de Ric Flair- en Shawn Michaels-verhaallijn heb mogen aanschouwen, het is dus nog niet bekend hoe goed de andere verhaallijnen in elkaar zitten.

Knap dat je op basis daarvan dit al kunt zeggen:

Quote:
Er zijn meer dan 45 historische wedstrijden in totaal en bij elke verhaallijn zijn de originele video’s terug te bekijken die zich rondom een vete afspelen. Ook al blijft het typisch Amerikaans, de echte video’s zitten zo goed in elkaar dat de emoties die hier in terug komen je echt een oppepper geven naar het daadwerkelijke gevecht toe.

Hoe weet je dit als je nog maar één feud hebt nagespeeld?

Quote:
Of de gevechten zelf interessant blijven, lees je in de recensie wanneer we hier wat dieper in kunnen duiken

Ik hoop dat die recensie wordt gedaan door iemand die de serie heeft gespeeld en weet waarover ie praat.

Waarom is Universe (dus niet de Creation Mode) niet besproken? Zit Story Designer weer in de game? In de vorige game zaten een hoop bugs, zo werkte de two count niet optimaal en bleven tegenstanders in tafels hangen, is dat verholpen? Hoe zit het met de nieuwe OMG momenten?

Sorry, maar dit is echt een barslechte preview/hands-on. Fans van de serie spotten alle fouten en leren niets nieuws (dit zie je allemaal al als je de trailer bekijkt) en mensen die de serie niet kennen krijgen allemaal dingen te lezen die niet kloppen en zo dus een totaal verkeerd beeld van de WWE en de game krijgen.

Goed geschreven maar uit alles blijkt dat je te weinig kennis van de serie en WWE in het algemeen hebt om een hands-on over de nieuwe titel te kunnen schrijven.
avatar van Yørn
Yørn ( 4195   27) 14-10-2013 15:09
Rol: Administrator
Bedankt voor de feedback Timd. Even ter info: Het publiek ziet er wel degelijk goed uit, in Fifa 14 is het al een stuk beter dan voorheen maar nog steeds is het publiek nog niet top te noemen. Ik had in ieder geval meer het gevoel dat het publiek waarde toevoegde hier door hoe deze wordt gevisualiseerd dan in Fifa 14.

De counter is nieuw, als je RT doet, verdedig je je zelf niet maar zet je nu een counteraanval in.

Betreft de emoties, ik meld dus al in de dat ik maar 1 feud heb gespeeld en dus niet weet of de andere feuds net zo goed in elkaar zitten. Het gaat dus om de originele video's rondom Shawn Michael en Ric Flair.

The Undertaker undefeated series gaat idd om tijdens Wrestlemania. Trouwens is het erg tof dat er in de 30 years of Wrestlemania ook een optie zit genaamd ' Defeat the Streak' en 'Defend the Streak' waarbij je tegen een ubersterke Undertaker speelt, of met The Undertaker tegen een eindeloze rij aan worstelaars moet vechten.

Betreft wapens, ik weet niet hoe het precies ziet, maar bij mij haalde één van mijn tegenstanders tijdens een exhibition match een knuppel onder de stage vandaan. Hij kreeg een 'ring' te zien met een selectie aan wapens waar die uit kon kiezen.

Story designer zit weer in de game, maar hebben nog te weinig van gezien, we kregen voornamelijk te zien hoe je de inner en outer ring attire(dit laatste is nieuw) kon aanpassen en hoe je een custom tournament kon opzetten. Bij dit laatste kon je dan je eigen victory belt designen.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 14-10-2013 15:15
Quote:
De counter is nieuw, als je RT doet, verdedig je je zelf niet maar zet je nu een counteraanval in.

Yukes (developer) had aangegeven dat dit per wrestler verschilt.

Quote:
Trouwens is het erg tof dat er in de 30 years of Wrestlemania ook een optie zit genaamd ' Defeat the Streak' en 'Defend the Streak' waarbij je tegen een ubersterke Undertaker speelt, of met The Undertaker tegen een eindeloze rij aan worstelaars moet vechten.

Kijk, dat is pas nieuws! Daar zitten fans als vrij lang op te wachten.

Quote:
Story designer zit weer in de game, maar hebben nog te weinig van gezien, we kregen voornamelijk te zien hoe je de inner en outer ring attire(dit laatste is nieuw) kon aanpassen en hoe je een custom tournament kon opzetten. Bij dit laatste kon je dan je eigen victory belt designen.

Dat toernament is de King of the Ring Mode, die zit nu naast Exhibition inderdaad ook in Universe.

Universe is in principe de leukste mode uit de WWE games en de mode met de meeste replayvalue. Hierin kun je zowel je eigen show maken als bestaande shows spelen, je eigen rivalries tussen worstelaars maken waarvoor je steeds weer unieke ingame cut scenes en mogelijkheden krijgt.

Wilde niet miereneuken maar volg deze serie al vele jaren (is mijn favogame) dus wilde even her en der dingen verbeteren, vooral om nieuwe spelers die nav van de preview de game zouden kopen nog even op wat andere dingen te wijzen.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 14-10-2013 23:07
leuk spel
heb ze alemaal deze moet ik zekker hebben voor ps3
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 27885   22) 14-10-2013 23:14
Niet echt mijn game; al die vecht-games zien er vaak hetzelfde uit helaas...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 15-10-2013 10:45
Quote:
Niet echt mijn game; al die vecht-games zien er vaak hetzelfde uit helaas...

Dit is geen vechtgame.
avatar van VaultDescendant
VaultDescendant ( 2983 ) 15-10-2013 11:34
Quote:
[..]
Dit is geen vechtgame.

Wat is het dan?
Serieuze vraag trouwens.
Of bedoel je met vechtgames games als Street Fighter en is er een apart genre voor worstel games ofzo?
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 15-10-2013 11:36
Quote:
[..]


Wat is het dan?
Serieuze vraag trouwens.
Of bedoel je met vechtgames games als Street Fighter en is er een apart genre voor worstel games ofzo?

Ik zie games als Street Fighter en Mortal Kombat maar ook games als UFC als echte vechtgames. WWE game is echt puur een wrestlinggame. Controls zijn anders, moves zijn anders en daarbij zijn er ook een hoop dingen die je in een fightgame nooit zult vinden (zoals Story Designer en Universe e.d.).
avatar van Davidov
Davidov ( 13955   2) 15-10-2013 12:10
Lijkt me vet, maar zo'n grote fan ben ik ook weer niet om hier de volle mep voor te betalen. Wachten op de budgetbak dus
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 15-10-2013 16:36
Quote:
[..]


Dit is geen vechtgame.
tuurlijk is dit een vecht game
aleen anders dan Street Fighter en Mortal Kombat
en ik heb de undertaker edition al besteld en dit spel is ook meer voor de wrestling fans
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 16-10-2013 06:57
Mooie gedegen preview van WWE 2K14 en ook natuurlijk de bijdrage van TimD bedankt hiervoor!
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 16-10-2013 10:34
Quote:
[..]
tuurlijk is dit een vecht game
aleen anders dan Street Fighter en Mortal Kombat
en ik heb de undertaker edition al besteld en dit spel is ook meer voor de wrestling fans

Nope, het is een worstelgame. Geen vechtgame.
avatar van VaultDescendant
VaultDescendant ( 2983 ) 16-10-2013 10:39
Zelf denk ik eigenlijk dat Fightinggame/Sportgame (het is uiteraard ook een sport) de hoofdgenres zijn en Wrestlinggame het subgenre binnen Fightinggame/Sportgame.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 16-10-2013 10:46
Quote:
Zelf denk ik eigenlijk dat Fightinggame/Sportgame (het is uiteraard ook een sport) de hoofdgenres zijn en Wrestlinggame het subgenre binnen Fightinggame/Sportgame.

Het is ook niet echt een sport, het is meer entertainment. Je kunt het in elk geval geen vechtgame noemen.
avatar van VaultDescendant
VaultDescendant ( 2983 ) 16-10-2013 10:53
Ik heb eens voor de lol op google gezocht wat andere mensen denken en blijkbaar is er overal een discussie over wat voor genre het zou moeten zijn. Hangt er echt vanaf aan wie je het vraagt.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 16-10-2013 18:44
Quote:
[..]


Het is ook niet echt een sport, het is meer entertainment. Je kunt het in elk geval geen vechtgame noemen.
is toch een vecht game tim d jij denk altijd dat je alles beter weet

entertainment ja en dat maakt het nog wel een vechtgame
in mijn ogen
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 16-10-2013 19:06
Quote:
[..]

is toch een vecht game tim d jij denk altijd dat je alles beter weet

entertainment ja en dat maakt het nog wel een vechtgame
in mijn ogen

Voor iemand met de usernaam WWE weet je toch vrij weinig van de WWE af. Wat ze daar doen heet namelijk niet vechten, maar worstelen. De game is dus geen vecht maar een worstelgame.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 16-10-2013 20:40
Quote:
[..]


Voor iemand met de usernaam WWE weet je toch vrij weinig van de WWE af. Wat ze daar doen heet namelijk niet vechten, maar worstelen. De game is dus geen vecht maar een worstelgame.
ja ok tuurlijk is wrestling maar in mijn ogen ook vechten

en hoezo weet ik er niet veel van kijk al toen ik 6 was en ben nu 26

dan zal je ufc ook geen vechten kunnen noemen

ook al is het wwe entertaiment en verhaal lijnen tog zie je ze worstelen
wat dus ook onder vechten valt
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 22-10-2013 14:59
UFC en wrestling is natuurlijk totaal wat anders (alhoewel er ook in UFC wel gebruik wordt gemaakt van wrestlingmoves).