Na Jaren van Modern Warfares, Black Opsen en een Ghost vond Activision het tijd om hun laatste telg, Call of Duty Advanced Warfare, in een nieuw jasje te steken. Nou ja nieuw, natuurlijk heeft de game nog steeds de typische COD-vibe, maar de verschuiving van de setting naar veertig jaar in de toekomst biedt heel wat nieuwe gameplay mogelijkheden. Zo heb je de beschikking over futuristische wapens, nieuwe perks, gadgets en dragen alle soldaten deze keer een exoskelet waarmee je sneller en krachtiger om de hoek kunt komen. En niet alleen om de hoek, want dit exoskelet geeft je ook de mogelijkheid om door middel van een ‘boost jump’ de strijd hogerop te zoeken. Ook kun je met deze nieuwe uitrusting een boost dodge, slide, dash of slam inzetten, waardoor de gameplay tegelijkertijd verrassender als chaotischer lijkt te worden. Ondanks het feit dat de basis van de gameplay nog absoluut voelt als een COD-game, is het maar de vraag of deze chaos niet te veel de overhand gaat krijgen.
Dat ontwikkelaar Sledgehammer behoorlijk fantasierijk te werk is gegaan bewijzen ook de andere nieuwe features die Advanced Warfare biedt. Je kunt bijvoorbeeld in de ‘Create an operator’-modus je eigen karakter costumizen en hebt veel meer mogelijkheden om jouw uitrusting naar je eigen speelstijl aan te passen. In plaats van het ‘Pick 10-systeem’ uit Black Ops II kun je nu namelijk maar liefst dertien punten verdelen aan je uitrusting. Daarbij moet wel gezegd worden dat de scorestreaks (de vervanger van killstreaks) ook deel uitmaken van dit Pick 13-systeem, waardoor het uitbalanceren van een goede uitrusting nog belangrijker wordt.
Verder verdienen spelers na het spelen van een multiplayer potje ‘loot’ in de vorm van een supply drop, waar één tot drie verschillende items in kunnen zitten. Zo kun je spelenderwijs items verdienen om je karakter verder te costumizen of nieuwe wapens en gadgets unlocken. Dat er maar liefst 350 wapens, gloednieuwe maps en een aantal nieuwe multiplayer-modi zijn, verbaast de doorgewinterde COD-speler natuurlijk niet. Wij hebben in ieder geval weer een nieuwe dosis enthousiasme gekregen voor deze nieuwe COD-game, al is de hoop dat het chaos-gevaar online straks niet de overhand gaat nemen. Vooralsnog krijgen de mannen van Sledgehammer echter het voordeel van de twijfel.
Kinderen zijn gek op dingen verzamelen. Waren het vroeger plakplaatjes, knikkers of flippo’s, sinds 2011 verzamelen de kids ook ‘Skylanders’. Natuurlijk blijft het concept een geniale commerciële zet van Activision, want de kleurrijke poppetjes zijn tot nog toe een gouden inkomstenbron voor de uitgever. Dat de Sky(lander) the limit is, bleek deze Gamescom wel weer met het tonen van de vierde uitbreiding in het Skylander-universum, genaamd Skylanders Trap Team.
In dit nieuwste deeltje heb je niet alleen de beschikking over tientallen nieuwe Skylanders, maar kun je met behulp van het nieuwe ‘Traptanium Portal’ ook bepaalde vijandelijke Skylanders vangen met een Traptanium Chrystal. Nadat je het kristal in de Portal hebt gedrukt, zie je de vijand gevangen worden op het scherm waarna je vervolgens de gevangen vijand hoort doorpraten via het geluidsboxje van de Traptanium Portal. Hierna kun je de gevangen vijand zelf gebruiken, waarbij zijn karakteristieke wapens en skills vaker dan eens van pas kunnen komen. Omdat je zowel een kristal, als een Skylander tegelijkertijd kunt gebruiken, is het mogelijk om met één druk op de knop te wisselen tussen de beide karakters. Een soort Tag Team optie dus, dat zo ook nog eens voor een beetje extra tactiek zorgt.
Een nieuwe game betekent natuurlijk ook nieuwe Skylanders, die dit keer bestaan uit een aantal schattige mini-Skylanders en een gevarieerd aantal ‘gewone’ Skylanders. Ook de oude karakters zijn uiteraard weer gewoon te gebruiken, terwijl de omgekeerde route helaas niet te bewandelen is. Tot slot bracht Activision naar buiten dat de volledige game ook voor de Tablet (iPad, Kindle-Fire en Android-tablets) uitgebracht gaat worden, dat precies dezelfde ervaring moet gaan bieden als de consoleversie. Hoewel het allemaal wel erg commercieel gericht is met weer nieuwe set die moet worden aangeschaft, lijkt dit nieuwe deel ook weer pure fun voor de jongere gamer te worden. The limit is nog lang niet bereikt dus!
Het is nog maar vier weken te gaan voor Destiny in de schappen ligt, dus vormde de speelsessie op de Gamescom vooral een laatste check van alles wat we al wisten; Bungie brengt een indrukwekkend grote wereld naar de console, waarin singleplayer, co-op en multiplayer één groot geheel worden. Of je nu in je eentje een gebied veilig stelt, met een aantal medespelers een grot verkent of je je in een vijf tegen vijf potje bevindt, de wereld van Destiny leeft en ziet er fantastisch uit. Je personage ontwikkelt zich ook over al deze gamemodi, met de diepte die van RPG’s kennen. Veel content heeft de game dus zeker, maar de vraag is wel een beetje of het overzicht niet snel verloren raakt.
Wat bij Destiny nu vooral de doorslag lijkt te gaan geven is de kwaliteit van de gameplay. Hoewel Destiny overstroomt van de mogelijkheden, is het in de kern immers nog altijd een first-person shooter. In de multiplayer (the Crucible) lijkt het in eerste instantie wel goed te zitten, met snelle gameplay die door de verschillend ontwikkelde spelers een interessante verdieping kent. Ook de singleplayer en co-op missies voelen in eerste instantie goed aan met spannende omgevingen. Toch begon er iets te knagen na de uren die we inmiddels in de game hebben gestopt: Destiny voelt af en toe wel erg aan als een veredelde schiettent. De tegenstanders lijken altijd recht op hun doel af te rennen, schieten of vliegen en dus lijkt van AI nauwelijks sprake.
Aan productiewaarde ontbreekt het bij Destiny duidelijk niet en de game lijkt content te gaan bieden die een ieder tijden bezig kan houden. We houden echter een slag om de arm wat de replaywaarde van de game betreft. Wanneer de schietactie op de lange duur inderdaad te eentonig wordt zou Destiny namelijk wel eens veel eerder in de kast kunnen belanden dan een Budgetgamer lief is. Het zou echter kunnen dat we door het spelen van alleen de eerste delen van het spel een vertekend beeld hebben, dus laat die uiteindelijke versie maar komen!