Afgelopen jaar zijn er genoeg nieuwe games aangekondigd om je portemonnee angst aan te jagen. Eén gameplay-element in het bijzonder bleef mijn interesse echter wekken in de lange lijst van nieuwkomers. Een vorm van gameplay die ik in enkele games al eerder zag, maar in het verleden nooit echt groot is geworden. Ik heb het over 4-vs-1 gameplay, soms ook wel een vorm van asymmetrische gameplay/co-op genoemd. Over het algemeen is co-op met zijn vieren populair; je zag het in games als Borderlands en Left 4 Dead en het wordt nu ook toegevoegd of uitgebreid in nieuwe delen van Assassin’s Creed en Little Big Planet. Hierbij lijkt ook specifiek 4-vs-1 gameplay weer opgepakt te worden door bekende studio’s met de bedoeling een gamingtrend te starten.
“Nintendo did it first!”, zou je kunnen zeggen. Bij de aankondiging van de Wii U werd je overal doodgegooid met de term ‘asymmetrische gameplay’. Al leek niet iedereen uit de presentaties te halen waar het precies op neerkwam, ging het erom dat de gamepad een compleet ander gameperspectief kan bieden aan één van de spelers. Nintendo Land was de game die dit duidelijk moest maken met mini-games zoals het Pacman-achtige ‘Luigi’s Mansion’, virtueel tikkertje in ‘Mario Chase’ en 4-vs-1 schietgevechten in ‘Metroid Blast’. Bijna twee jaar later is er soms wat kritiek op de afwezigheid van dit soort innovaties in titels als Super Mario 3D World, Mario Kart 8 en de meest recente Donkey Kong Country. Maar terwijl de asymmetrische gameplay hashtags een tijdje verdwenen zijn, heeft Nintendo mogelijk nog best veel mede gamedevelopers geïnspireerd om met dit concept aan de slag te gaan. Kijk maar wat er zoal is aangekondigd:
Bewijsstuk A - Evolve
Release: Februari 2015 - Platforms: PC/PS4/Xbox One
Vier spelers die samen moeten werken om te overleven? Check. Eén speler die een sterke vijand speelt en in zijn eentje het gevecht met de andere vier aangaat? Check.
Evolve wordt gemaakt door de studio van Left 4 Dead en heeft al vele awards binnengehaald. In dit ‘hunter’ versus monster spel steekt de gameplay voor het team van vier grotendeels als First-Person Shooter in elkaar. Voor het monster is het meer een Third-Person action-brawler, maar dan met een interessant evolutie aspect, waardoor een strategische speler zijn monster snel kan upgraden in plaats van blind het gevecht in te razen. Deze game is al een tijdje bekend en is een logisch gevolg uit de bekende co-op survival uit de Left 4 Dead serie. Toch wekte het bij mij en veel anderen meteen de interesse.
Bewijsstuk B - Fable Legends
Release: TBA (Multiplayer Beta in herfst 2014) - Platform: Xbox One
Ook Lionhead Studios doet mee. In Fable Legends ga je voortaan questen met zijn vieren in plaats van in je eentje. Bovendien wordt het bekende goed versus kwaad aspect niet gerepresenteerd door morele keuzes in de verhaallijn, maar met behulp van het 4-vs-1 concept. De vijfde speler is als het ware de ‘villain’ die alle vijanden in de dungeon-achtige omgevingen onder controle heeft. Er is hier eigenlijk sprake van een hybride tussen een soort Real-Time Strategy (RTS) en een Third-Person Role-Playing Game (RPG). Wat mij betreft zijn hybride games altijd welkom en is dit een interessante variatie op dungeon crawlers en/of een ‘horde mode’. Nu heb je namelijk naast de vier helden die samenwerken ook te maken met de onvoorspelbaarheid van een menselijke speler in de vorm van een soort eindbaas.
Bewijsstuk C - Dying Light
Release : Februari 2015 - Platforms: PC/PS3/PS4/Xbox 360/Xbox One
Dying light is een nieuwe zombiegame met een freerunning sausje. Denk aan de gameplay van Mirror’s Edge gecombineerd met de wereld van Dead Island. De game heeft een Pre-order bonus in de vorm van een speciale gamemode genaamd: ‘Be The Zombie’. Vier spelers zijn overlevenden in de normale co-op wereld en een vijfde krijgt de kans om als superzombie los te gaan op het groepje van vier. Echt veel details zijn er nog niet en een ‘infected’ multiplayermode is geen onbekend terrein, maar ook hier is er sprake van 4-vs-1 gameplay in een interessante nieuwe titel. Het is misschien niet even groots uitgewerkt als in andere aangekondigde games, aangezien we het hier hebben over een bonus gamemode, maar vooralsnog hoort deze game wel in dit lijstje. Zeker als de ‘Be The Zombie’ gamemode goed is geïntegreerd in de normale co-op werelden heeft het misschien wat weg van de multiplayer aspecten uit de Dark Souls reeks.
Bewijsstuk D - Shadow Realms
Release: 2015 - Platform: PC
Bioware verraste tijdens Gamescom door Shadow Realms aan te kondigen. Een nieuwe co-op dungeon crawler waar de vijfde speler de ‘Shadowlord’ (oftewel ‘dungeon master’) is. Ik denk dat deze titel mogelijk meer aandacht had gekregen als Fable Legends nog niet was losgelaten in de Xbox conferenties. Deze twee zitten immers het dichtst bij elkaar qua type game. Wel wordt Fable Legends meer neergezet als een co-op versie van de welbekende Fable reeks, met de vijfde speler als twist. Shadow Realms lijkt meer zijn roots te vinden in dungeon crawler games van het verleden en/of old-school bordspellen waar ook het ‘one-vs-many’ concept te vinden is met een enkele vijandelijke speler. Door de ‘dungeon master’ rol te laten vervullen door een menselijke speler en de grens op te zoeken tussen RTS en Action-RPG, maakt Shadow Realms mij in ieder geval heel nieuwsgierig.
Bewijsstuk E - Mario Party 10
Release: 2015 - Platform: Wii U
Toch komt Nintendo er ook weer aan met een 4-vs-1 game, deze keer in de vorm van Mario Party 10. Waar je eerst voornamelijk onderling tegen elkaar speelde, kan je nu ook samen een vijfde speler te lijf gaan die als Bowser de eindbaas is op het speelbord en de mini-games. Ik ben benieuwd of de studio’s achter Mario Party 9 en Wii Party deze serie nieuw leven in kunnen blazen met dit idee. Vergeleken met de andere games in dit lijstje kan je dit standaard met vrienden op de bank spelen met behulp van de gamepad. De geluksfactor in Mario Party is niet altijd een positief punt, dus de toevoeging van een Bowser speler kan het meer richting de funfactor van Nintendo Land brengen waar vrijwel alles hectische PvP gameplay is in plaats van irritante CPU willekeurigheid die je nog wel eens tegenkomt.
Co-op, één van de huidige trends
Het aantal 4-vs-1 games valt nog in het niet vergeleken met de hoeveelheid co-op en team games, wat mij betreft een van de grootste huidige trends. Er was op de recente gamebeurzen dan ook een duidelijke focus op team-gameplay en in de zee van aankondigingen vond ik het eerlijk gezegd een beetje jammer dat zoveel games co-op integratie presenteerden als innovatiepunt. Het lijkt nu qua populariteit op een hoogtepunt te zijn met games als Assassin’s Creed Unity, Far Cry 4, Little Big Planet 3, Sunset Overdrive en Crackdown 3. Op zichzelf is er niets mis met een grote verscheidenheid aan co-op games, al lijkt er wel minder sprake van innovatie te zijn als iedereen zich hierop stort. Bovendien zie je tijdens of aan het eind van een gamingtrend vaak dat populaire features in games gestopt worden die er niet per se beter van worden. Zo heeft bijvoorbeeld Assassin’s Creed, net als veel andere games, ooit een aparte multiplayermode gekregen toen dat het onderdeel was dat bijna elke game toevoegde. Persoonlijk vond ik de versus multiplayer in Assassin’s Creed niet even interessant als de singleplayer en uiteindelijk verdween het een beetje in de overdosis aan multiplayermodes van andere spellen. In de twee nieuwste delen van Assassin’s Creed is deze multiplayer overigens weggelaten; in AC Rogue om de focus te leggen op het verhaal en in AC Unity om ruim baan te maken voor de nieuwe co-op ervaring. Wat betreft Assassin’s Creed vind ik co-op al beter bij de core-gameplay passen dan de inmiddels achtergelaten multiplayer. In de ellenlange lijst van co-op aankondigingen hoop ik dat het bij veel games een essentieel onderdeel vormt en niet slechts een populair extraatje is. Het liefst zie ik dan ook games die er iets nieuws mee doen of beter nog, een geheel nieuw type game proberen te zijn.
Kan 4-vs-1 gaming ook trendy worden?
Daarom word ik best enthousiast van gamedevelopers Turtle Rock Studios, Lionhead Studios, Techland, Bioware en Nintendo die respectievelijk met Evolve, Fable Legends, Dying Light, Shadow Realms en Mario Party 10 allemaal net even een andere kant opgegaan zijn met 4-vs-1 concepten. Door spelers een rol te geven die normaal wordt ingevuld door de computer, door te experimenteren met hybride genres met behulp van de twee perspectieven en door dit allemaal als basis te maken van een game in plaats van een toegevoegde bonusmode, is er genoeg ruimte voor innovatie en een hele reeks games van dit type. Na de inspiratieboost van Nintendo twee jaar geleden en enkele asymmetrische co-op games als Rayman Legends, lijken andere studio’s het stokje dus over te nemen en krijgen we in de toekomst misschien weer een stortvloed aan 4-vs-1 of zelfs ‘one-vs-many’ titels. Of er nu inspiratie is getrokken uit Nintendo Land, uit oude gamemods, uit bordspellen, of dat meerdere gamedevelopers vergelijkbare ideeën hadden; deze asymmetrische gameplay titels komen er dus binnenkort aan. De afgelopen maanden raakte mijn lijstje met interessante games een beetje overspoeld door een overvloed aan (hopelijk nog steeds goede) co-op games. Maar 4-vs-1 zou na de plotseling nieuwe opkomst, mits het goed wordt ontvangen, best de volgende stap kunnen worden. Ik vraag me af hoe jullie het zien? Gaat 4-vs-1 gameplay zich onderscheiden en een nieuwe gamingtrend worden? En wekt deze golf aan games ook jouw interesse? Laat het weten!
4-vs-1 asymmetrische gameplay, de allernieuwste gamingtrend?
Laatste reacties
Quote:
Dit gaat meer om de inbreng van een vijfde persoon. New Super Mario Bros U en volgens mij Rayman Legends doen het goed op de Wii U, waar de vijfde persoon via de gamepad de omgeving kan aanpassen, in positieve of negatieve zin.Voor mijn gevoel is 4 vs 1 er altijd al geweest.. Al sinds de N64, omdat de meeste consoles in die tijd 4 controller ports hadden en je dus met maximum 4 vrienden kon spelen. Er waren toen ook al games al Mario Party en dat is gewoon een trend gebleven die zich heeft herhaald. Ik denk niet dat het iets nieuws is.........
Zelf erg genoten van hetgeen ik gezien/gespeeld heb van Evolve. Ben wel benieuwd wat die extra maanden gaan brengen aan de nodige variatie dat het spel nog wel een beetje mist.
Quote:
Ik moest eigenlijk ook direct denken aan Mario Party, maar daar houd het dan ook wel bij op van wat ik weet.. Dus wat dat betreft is het nu wel hip ja..
Voor mijn gevoel is 4 vs 1 er altijd al geweest.. Al sinds de N64, omdat de meeste consoles in die tijd 4 controller ports hadden en je dus met maximum 4 vrienden kon spelen. Er waren toen ook al games als Mario Party en dat is gewoon een trend gebleven die zich heeft herhaald. Ik denk niet dat het iets nieuws is.........
Quote:
Het zal vast leuk zijn in de juiste samenstellingen met vrienden of clans enzo, maar ik heb al moeite om 1 co-op vriend te vinden die dezelfde games als ik heb en op dezelfde tijden kan en wil spelen, dus dan is het wat lastiger, en dan spreken dat soort games me ook minder aan, omdat je dan wel erg afhankelijk van anderen bent hoe leuk de game zal zijn.
Same here, voor mij een reden om een game met dit concept juist niet te kopen (als het gebruik van deze optie een "must" is). Wil lekker op mijn eigen tempo en wanneer het mij uit komt kunnen gamen en niet afhankelijk moeten zijn van anderen...
Quote:
[..]
Same here, voor mij een reden om een game met dit concept juist niet te kopen (als het gebruik van deze optie een "must" is). Wil lekker op mijn eigen tempo en wanneer het mij uit komt kunnen gamen en niet afhankelijk moeten zijn van anderen...
Same here, voor mij een reden om een game met dit concept juist niet te kopen (als het gebruik van deze optie een "must" is). Wil lekker op mijn eigen tempo en wanneer het mij uit komt kunnen gamen en niet afhankelijk moeten zijn van anderen...
Amen. Ik ben hier ook te autistisch voor.
evolve ga ik zeker kopen, al vraag ik me af hoelang het leuk blijft aangezien je maar een paar wapens krijgt en het monster ook niet veel moves heeft.
ik heb nog nooit een 1st person shooter gespeeld (duke nukem 3d en doom tellen niet mee)
beter meer 4 vs 1 of 2 vs 2