Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Downloadable content VS Fysieke content

Tegenwoordig is er haast voor elke game wel Downloadable Content (DLC) beschikbaar. Om het maximale uit een game te halen moet je er haast wel aan toegeven. Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen door te zeggen dat ik een hekel heb aan DLC. Ik hoef geen extra auto’s of meer outfits voor mijn characters als ik al het volle pond voor een game heb neergelegd. Maar waarom heb ik hier nou zo’n schijthekel aan en heb ik tegelijkertijd een verzameldrang naar extra fysieke content? Ik heb bijvoorbeeld al aardig wat geld geïnvesteerd in Skylanders, en ook Disney Infinity en de Amiibofiguurtjes van Nintendo staan hoog op mijn persoonlijke verlanglijstje. Ik zal mijn vreemde brein proberen uit te leggen.

Een keer heb ik toegegeven aan de geldzucht van de gameontwikkelaar. Infinity Ward zal destijds vast heel erg blij zijn geweest toen ik vier extra maps kocht voor Call of Duty: Modern Warfare 2. Samen met wat vrienden speelde ik avond aan avond Team Deathmatch en op een gegeven moment kwam ik bijna aan een maand aan volle speeltijd. Ik kende elke map tot in de details uit mijn hoofd en het werd hoog tijd voor wat nieuws. Het was dus een logische stap om wat extra maps aan te schaffen in de online store, maar tot aan de dag van vandaag krijg ik een naar gevoel bij het kopen van DLC.

Als ik een game vanaf de release in huis wil halen betaal ik meestal rond de 60 euro. Natuurlijk zijn er meer manieren om goedkoper aan games te komen maar dat is een heel andere discussie die ik hier nu niet wil starten. Dus, ik ga naar de winkel, ik neem zes tientjes mee, ga naar huis en begin te spelen. Na een maand spelen zie ik dat er weer nieuwe content uit is gekomen voor de game en dat ik die, uiteraard tegen betaling, kan downloaden. Noem mij een azijnzeiker maar waarom zou ik naast de volle prijs die ik al betaald heb nu weer tien euro extra uitgeven om een nieuwe missie te spelen met de Adéwalé, de kwartiermeester van Edward Kenway in Assassin's Creed IV: Black Flag? Waarom kon de uitgever dit niet direct bij de launch aan de game toevoegen, en waarom gunnen ze ons niet gewoon wat gratis DLC? Ik heb tenslotte vorige maand de volledige prijs betaald voor, naar nu blijkt, een niet volledige game. Natuurlijk besef ik dat het extra’s zijn en dat het nooit bedoeld was om in de originele game te verwerken maar in de tijd van de Super Nintendo kon ik dit soort dingen ontgrendelen als ik de game had uitgespeeld of wanneer ik een simpele code invoerde.

Een nog veel grotere bron van ergernis betreffende DLC is Destiny. Het nieuwste spel van Bungie lijkt eigenlijk niet af. Alles lijkt ingesteld op een continu verdienmodel middels de aankomende DLC. Toegegeven, tot nu toe zijn er tijdelijke gratis bounties maar er schijnt een pack aan te komen met meerdere Story Missions en nieuwe Strikes (missies met bazen) en Raids (extra moeilijke missies met bazen). Hiermee geeft Bungie dus eigenlijk toe dat de game niet af was op de release en kan er mooi nog even extra gecasht worden. Waarschijnlijk ga ik bij Destiny wel toehappen want voor mij is dit best een verslavende game aan het worden. Ik moet en zal level 30 (en wie weet welk level te behalen valt na het aanschaffen van de DLC) bereiken en daarvoor is het nodig dat ik aardig wat uurtjes investeer in het vinden en upgraden van de juiste gear.

Er zijn ook uitzonderingen op mijn tirade. Neem bijvoorbeeld Killer Instinct voor de Xbox One of Driveclub voor de Playstation 4. De makers laten me gratis kennis maken met de game en wanneer het bevalt kan ik extra content kopen. Eigenlijk is dit gewoon een nieuwe en snellere vorm van de vroegere demo discs. Persoonlijk ben ik ook hier niet zo’n grote fan van omdat ik al mijn games fysiek in de kast wil zien staan maar ik begrijp het concept wel. De prijs hiervan komt ook netjes overeen met de volledige prijs van een retail game of is zelfs goedkoper. Toch blijft het voor mij maar een zweverig cloud concept waar ik niet snel aan zal beginnen. Man, ik denk dat ik oud begin te worden.

Tegelijkertijd noemt mijn vriendin me af en toe een kinderachtige nerd en ik kan haar moeilijk ongelijk geven. Skylanders: Trap Team ligt namelijk vanaf deze week in de winkels en daar kijk ik echt naar uit! Tegelijkertijd met dit vierde deel verschijnen er ook weer een kleine 60 (al dan niet) nieuwe figuurtjes. Dit getal komt nagenoeg overeen met het aantal Skylanders dat ik op dit moment al in de kast heb staan. Het vreemde is dat dit een nog veel duurdere en extra verslavende vorm van het aansmeren van content is dan een aantal nieuwe maps in Call of Duty. En toch accepteer ik deze vorm wel omdat ik het gevoel heb dat ik er echt iets voor terug krijg.

Omdat ik alle gebieden wilde verkennen in Skylanders: Swap Force (het vorige deel) had ik sowieso minimaal 8 extra Skylanders, van zo’n 20 euro per stuk, nodig. In totaal was ik dus meer dan 200 euro kwijt aan één game en als ik erover nadenk zie ik een enorme kronkel in mijn brein. Ik ben dus wel bereid om 200 euro uit te geven aan een kiddy game maar 15 euro voor extra content in een game die ik meer dan 500 uur speel zorgt voor een naar gevoel. Wat kunnen mensen soms toch rare wezens zijn.

Het is dus maar goed dat ik voorlopig nog geen Wii U in huis heb staan, want ik kan de klok erop gelijk zetten dat ik Nintendo er dan persoonlijk weer bovenop help met al mijn impulsieve Amiiboaankopen, want Nintendo is sowieso nog een aardig stuk toffer dan Skylanders. Link, Fox McCloud, Luigi, Pikachu en noem alle Nintendomascottes maar op, ik zou ze blindelings kopen. Trouwens, nu we het over Pikachu hebben, hoe vet zou het zijn om fysieke Pokémonfiguurtjes te kopen en deze vervolgens in een open wereld Pokémongame te kunnen gebruiken? Nintendo heeft, wat mij betreft, echt de toekomst als ze een hype om hun figuurtjes weten te creëren en hun concept verder weten uit te breiden.

Om nog even terug te komen op downloadable content: ik blijf het geldklopperij vinden maar eens in de zoveel tijd zal zelfs ik eraan moeten geloven. Toch gun ik de ontwikkelaars eigenlijk op deze manier mijn extra centen niet. Bungie zou het voor mij aantrekkelijker kunnen maken door een cool beeldje van een Guardian of Ghost in de winkel te leggen met daarbij een DLC code waarmee je de nieuwe DLC kan downloaden. Ik zou daar zelfs best nog wat meer euro’s voor betalen dan de prijs in de PlayStation of Microsoft Store. De gameverzamelaar in mij wil gewoon graag een keuze in wat hij in huis haalt, in plaats van dat content me via een vaag cloud concept opgedrongen wordt.

Hoe zit het bij jullie? Zien jullie wat in mijn voorstel? Wat is jullie kronkel? Ben jij, net als ik, een nerd voor fysieke games en content of heeft digitaal gamen toch echt de toekomst?

Geplaatst door Rick van der Linden op 09-10-2014
Aantal keer bekeken: 6140

Laatste reacties

avatar van CurlyKirby
CurlyKirby ( 700   1) 09-10-2014 08:15
Je zegt inprincipe gewoon "DLC is slecht, behalve als het mij uitkomt" De grootste cashgrab spel vind je normaal, maar als een spel wat costumes heeft is het gelijk erg....

Ok...
avatar van JBjeroen
JBjeroen ( 1186 ) 09-10-2014 08:34
Ikzelf heb nog maar weinig DLC aangeschaft. Zeker wanneer het aankomt op een paar nieuwe jasjes voor je character vind ik het geldklopperij. Zoals de DLC van the last of us met left behind vond ik een goede toevoeging hoewel ik deze niet heb aangeschaft maar heb gespeeld via de remastered versie. Ik vind dat DLC waardevermeerderend voor een game moet zijn. Een echte toevoeging, dan heb ik er weinig problemen mee.
avatar van Bezherk
Bezherk ( 560 ) 09-10-2014 08:36
Quote:
Je zegt inprincipe gewoon "DLC is slecht, behalve als het mij uitkomt" De grootste cashgrab spel vind je normaal, maar als een spel wat costumes heeft is het gelijk erg....

Ok...

Dat is een correcte samenvatting van wat hij zegt inderdaad... Maar ook waarvan hij wéét dat hij het zegt en dat dat dus raar is. Kortom: toegevoegde waarde?

Ik ben in ieder geval ook heel erg van de fysieke games en heb een broertje dood aan dlc. Nu is het wel zo dat ik, mede daarom, tegenwoordig het geduld kan opbrengen (in de meeste gevallen) bij de aanschaf van een game. Ik koop vrijwel nooit een nieuwe game en lig gemiddeld dan ook een tot twee jaar 'achter' met de games die ik speel. Voordeel daarvan is dat er dan vaak al goty's of 'defenitive editions' zijn van de spellen die ik graag wil spelen.
Een spel als Driveclub zal ik dan ook niet snel aanschaffen. Van wat ik ervan begrepen heb, is dat spel echt onaf. Nog geen dynamisch weer, nog niet alle auto's beschikbaar, tracks die (tegen betaling) aangeboden gaan worden over een periode van ongeveer een jaar. Het Destiny voorbeeld wat je al aanhaalde. Nee, dank u!
Het verpest voor mij in ieder geval voor een deel het enthousiasme waarmee ik 'vroeger' (ik ben immers ook al in de dertig) nog reikhalzend kon uitkijken naar nieuwe games. Ik ben er zelfs bang voor dat, wanneer dit echt de toekomst gaat worden, ik er op een gegeven moment gewoon helemaal geen plezier meer in ga hebben. Nou ja, dan raken de uitgevers één verstokte, casual gamer kwijt. Maar zolang de overgrote meerderheid gewoon alles accepteert wat de uitgevers bedenken, geloof ik niet dat zij daar heel erg wakker van zullen liggen.
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 09-10-2014 08:39
De season pass van bioshock infinite was het anders dubbel & dwars waard.
In het verleden wel es wat dlc gekocht TLoU, dead space etc.
Altijd extra singleplayercontent, extra wapens en skins geef ik helemaal niks om.
avatar van Bezherk
Bezherk ( 560 ) 09-10-2014 08:44
Quote:
[...]Altijd extra singleplayercontent, extra wapens en skins geef ik helemaal niks om.

Ik vrees alleen dat het niet altijd extra singleplayercontent is. Naar mijn mening zijn er games waarbij bijvoorbeeld een sidequest in eerste instantie gewoon in de game zat, maar waar deze er uit wordt gehaald om 'm vervolgens als dlc aan te bieden.
avatar van Teravexis
Teravexis ( 360 ) 09-10-2014 08:44
DLC is ook een lastig geval eerlijk gezegd. Zo is het fijn dat we nadat de game 2 maanden uit is, nog wat extra content kunnen krijgen, maar is dat ook echt 'extra' content? Als het niet in het originele spel paste en nu wordt toegevoegd, kan ik me dat voorstellen. Er zijn echter ook developers die de content wat meer verspreiden, door middel van DLC. Resultaat? Onvolledige game. Dilemma. Nou ja, niet echt. We hebben alle macht in handen: Als we massaal besluiten geen DLC meer te kopen, dan weten de developers wat ze moeten doen. Dit scenario is wel heel onwaarschijnlijk, dus is het ook onwaarschijnlijk dat de 'slechte' DLC zal verdwijnen.

Dit is hetzelfde met pre-order bonussen. Men blijft nog altijd pre-orderen, dus blijven de makers deze kleine bonussen erin stoppen, zodat mensen ook daadwerkelijk blijven pre-orderen. Hoe wil je dit tegengaan? Er geen geld meer aan uitgeven en ja, ook dit scenario is zeer onwaarschijnlijk.

Neem Dark Souls 2 als voorbeeld: De game kostte bij launch €60,- wat vrij normaal is voor een game. Ik herinner me nog een tweet van de developers van DS2, waarin ze zeiden dat ze van plan waren een volledige game te maken, zonder afhankelijk te zijn van DLC. De game is er en ja, hij is compleet. Alleen zie ik dat er nu 3 DLC's zijn uitgekomen, allemaal €10,-. Dus om nu het maximale uit DS2 te halen (en je hebt hem vanaf launch gekocht) zou je dus €90,- kwijt zijn. En dit is niet de enige game die zoiets doet, dus degene die dit het meeste zal voelen, is je portemonnee.

Ook en ik vind DLC een beetje afhangen van wat er tegenover staat. DLC kan exht wat toevoegen aan je game, of daadwerkelijk alleen een cashgrab zijn. Last hebben van die laatste toch altijd.
avatar van Henri-Alexander
Henri-Alexander ( 12778 ) 09-10-2014 08:45
Quote:
Je zegt inprincipe gewoon "DLC is slecht, behalve als het mij uitkomt" De grootste cashgrab spel vind je normaal, maar als een spel wat costumes heeft is het gelijk erg....

Ok...
Eigenlijk is het in dit stukje eerder "DLC is slecht, fysieke content goed". Fysieke figuurtjes koopt hij wel omdat dat als toegevoegde waarde voelt. Ik heb precies hetzelfde. Ik heb de Deluxe Edition van Child of Light gekocht i.p.v. de downloadversie terwijl de fysieke versie een downloadcode voor de game heeft. Nu heb ik echter iets fysieks gekocht, ik zie wat ik er voor terug krijg, geen gebakken lucht.

Ik kan alleen zeggen dat ik het met de columnist eens ben. Ik heb ook een berg Skylanders figures, ik heb de fysieke versie van Child of Light en Infamous: Second Son maar een extra missie downloaden wat mij 5,99 kost daar doe ik niet aan. Al helemaal als die content bij de release van een game al beschikbaar is. Amiibo gaat mij arm maken. Disney Infinity 2.0 Marvel Super Heroes gaat mij arm maken. Skylanders: Trap Team gaat mij arm maken (vette nieuwe figures en EON's Deluxe Figures!). Ik accepteer het gewoon.
avatar van JBjeroen
JBjeroen ( 1186 ) 09-10-2014 08:49
Ik weet niet hoe de start met WOW was maar ik denk dat ze met Destiny hetzelfde willen doen. Alleen hebben ze bij Destiny meteen het idee gehad waardoor ze zo'n game neer hebben gezet als ze nu hebben gedaan, en met WOW is het in de tijd ontwikkeld.
avatar van Miesie
Miesie ( 2353   2) 09-10-2014 09:04
Ik hou meer van digitale versies. Scheelt weer in de kast Maar ik moet toegeven dat ik ook een verzamelwoede heb voor die poppetjes. Vaak koop ik retail spellen om ze uit te spelen. Daarna verkoop ik hem weer en koop ik later in een flinke uitverkoop weer de digitale versie. Maar ik ga natuurlijk geen 70 euro uitgeven aan een spel op psn
avatar van MatthijsG
MatthijsG ( 301 ) 09-10-2014 09:15
Weinig DLC gekocht eigenlijk nu ik erover nadenk. Alleen aan games waar ik heel verslingerd was en die me voor lange tijd konden boeien (lees: die ik drie maanden bijna elke dag/twee dagen heb gespeeld). Toen CoD Bo 1 speelde ik nog vrij fanatiek en kocht ik wel wat map packs, niet alle.
Vind het missen van hoesjes altijd wel jammer. Liefst zou ik naar maar een systeem gaan, of alles digitaal of fysiek. Maar doosjes openmaken blijft altijd leuk!
avatar van L1F3Stream
L1F3Stream ( 5877 ) 09-10-2014 09:26
Vanity DLC komt er hier niet in. Ik speel vrijwel alles met het personage dat door de ontwikkelaar is gecreëerd en met hetgeen bij de release in het spel zit.

Multiplayer DLC in zelden gevallen. Tot nu toe drie spellen waar ik dit heb aangeschaft, enkel omdat ik die spellen ook daadwerkelijk nog speelde zodra de DLC uit kwam.

Single player DLC daarentegen haal ik in veel gevallen wel. Bij Borderlands & Borderlands 2 voegt het een nieuwe ervaring toe en vele uren plezier!
avatar van Bezherk
Bezherk ( 560 ) 09-10-2014 09:38
Quote:
Ik weet niet hoe de start met WOW was maar ik denk dat ze met Destiny hetzelfde willen doen. Alleen hebben ze bij Destiny meteen het idee gehad waardoor ze zo'n game neer hebben gezet als ze nu hebben gedaan, en met WOW is het in de tijd ontwikkeld.

Met als verschil dat er voor WOW geen € 60,- of meer betaald hoefde te worden als je het wilde gaan spelen.
avatar van Inno Vation
Inno Vation ( 5 ) 09-10-2014 09:52
Toch hoeft elke DLC geen geld kosten. Monster Hunter 3 Ultimate heeft bijvoorbeeld gratis DLC.
Ook Nintendo brengt (eindelijk) meer en meer DLC uit, terwijl Nintendo toch bekend staat voor zijn volledige games.
Bij Mario Kart 8 zijn er, naast de gratis Mercedes-Benz DLC, nog twee DLC pakketten die per stuk €8 kosten maar samen €12 zijn. Het is niet noodzakelijk om die pakketten aan te schaffen, maar Nintendo maakt je keuze wel makkelijker. En dan heb ik niet eens over de prijs.

De Amiibo's werken anders dan Skylanders/Disney Infinity. De Amiibo's voor Super Mario Bros. Wii U, zijn niet noodzakelijk om figuren te ontlocken. Je kunt Super Mario Bros. Wii U zonder Amiibo's spelen en dan mis je niets. Zodra de Amiibo namelijk wordt gescand, verschijnt het karakter (FP of Figure Player) in de game met zijn eigen unieke score , experience points en vaardigheden. De bedoeling is om er tegen te vechten of mee samen te werken. Hoe meer de Amiibo vecht, hoe beter hij/zij zal worden.
avatar van Pug205GTi
Pug205GTi ( 4864 ) 09-10-2014 09:53
Nog nooit DLC gekocht, ben er dan ook zwaar op tegen. Ben nog van de oude stempel, die shit had erop moeten staan om vervolgens vrijgespeeld te worden. Denk dan aan kostuums, tracks, auto's, wapens, camo's noem het maar op!! Compleet nieuwe missies/verhaallijnen kan ik me nog wel voorstellen maar dan denk ik ontwikkel nog ff door zodat het er al in zit. Maar goed het is natuurlijk om lekker extra te cashen en mensen trappen er in en kopen het. Ik denk als niemand het ook maar koopt ze hier wel mee stoppen maar dat gaat never nooit meer gebeuren natuurlijk, het is "normaal" geworden in deze tijd.
avatar van Dorsos
Dorsos ( 170 ) 09-10-2014 09:56
Ik koop games het liefst fysiek, alleen als het echt scheelt ten opzichte van een fysiek exemplaar dan haal ik het digitaal binnen. Steam sales vind ik fantastisch, Humble Bundle ook. Daar pik ik altijd wel wat toffe titels op (waarvan ook 90 % nog onaangeroerd is). Komt met name omdat het zo spotgoedkoop is en je zo een boel games kan uitproberen.

Extra content via DLC ben ik niet zon liefhebber van. Liever koop ik een expension disc, maar deze zijn allemaal verleden tijd. Of je moet wachten op een game of the year / remastered versie (zoals ik bij The last of us heb gedaan). Ik koop DLC alleen als ik echt niet zonder kan en/of de prijs lekker laag is. Alleen vind ik het laatste vaak niet het geval: voor 1-4 uurtjes extra (single player) gameplay betaal je soms tot wel 10 euro. Terwijl je de volledige game met het tienvoudige qua content voor een eurootje of 50 gekocht hebt (als het al niet minder is).

Ik ben daarin gewoon ouderwets en koop graag een cd, bluray of game om deze fysiek in de hand te hebben en door het boekje te neuzen (al zijn die er in veel gevallen ook niet beter op geworden). Ook omdat ik niet weet hoe ik bijvoorbeeld mijn DLC over 15 jaar nog kan spelen, zien of luisteren. Wellicht zijn de servers down en kan ik het niet meer downloaden. En ja, ik speel, luister en kijk graag nog eens oude game, film of cd.

avatar van Htbaa
Htbaa ( 12810   8) 09-10-2014 09:59
Quote:
Je zegt inprincipe gewoon "DLC is slecht, behalve als het mij uitkomt" De grootste cashgrab spel vind je normaal, maar als een spel wat costumes heeft is het gelijk erg....

Ok...

Dit.

Overigens heb ik geen moeite met DLC, maar ik weiger het te kopen als het al op de disc staat en je unlock keys moet kopen. Zoals bijvoorbeeld bij Injustice: Gods Among Us het geval is.

Verder is het gewoon een slim verdienmodel. Een publisher kan soms wel tot 200% aan een game verdienen dan wanneer er geen DLC uitgebracht wordt. En ik vind het ook belachelijk dat er spul bewust uit de game wordt gelaten om later toe te voegen. Vroeger had je nog echte addons zoals die voor C&C Red Alert, Aftermath etc.
avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 09-10-2014 10:37
Rol: Toevoeg Moderator
Soms vind ik DLC wel 't geld waard.
Toen ik pas een Xbox 360 met Xbox Live had kocht ik bijvoorbeeld alle map packs van Halo 3, omdat ik daar ook echt HEEL veel uren in spendeerde.

Fable 2 heb ik bijvoorbeeld ook DLC voor gekocht, omdat ik die game gewoon echt goed vind.
DLC is leuk, als je de uren vermaak er maar uithaalt.
avatar van Ghostsoldier
Ghostsoldier ( 1294 ) 09-10-2014 11:08
Vind DLC persoonlijk helemaal niks. Heb alleen dlc aangeschaft bij Mass effect 2 en 3 want ben een te grote fan van die serie om dat te laten liggen. Voor de rest vind ik dat veel dlc het niet waard zijn om te worden aangeschaft.
avatar van Tremmy
Tremmy ( 684   6) 09-10-2014 11:16
Ik schaf nooit DLC aan. Vind het ook onzin. Ik speel de game zoals die is en als hij klaar is stop ik ermee en koop ik een andere game. Tenzij er gratis DLC is. Daar heb ik immers voor betaald. Zo zie ik dat.

Ik heb laatst een keer DLC gekocht voor Killzone. te weten "Shadow Fall Season Pass" omdat die in de aanbieding wat bij bol. Het was mijn slechtste aankoop ooit! Wat een bagger pakket zeg. Die hele multiplayer modus Coop en PvP van Killzone zuigt echt. Ik heb het code ingeladen en 1 keer geprobeerd en daarna snel terug gegooit in de kast om vooraltijd te laten verstoffen.

Zijn vast meer mensen die dit ook zo zien.
avatar van Volv
Volv ( 69 ) 09-10-2014 11:19
Tot op heden heb ik nog geen enkele DLC aangeschaft. Ik vind het een belachelijk consumentonvriendelijke praktijk en pure geldklopperij. Zeker als je kijkt naar wat de prijs/kwaliteit verhouding tegenwoordig is. Nou is er vast wel DLC te vinden de moeite waard is, maar ik heb besloten uit principe niet te betalen voor DLC. Zelfde geldt voor digital download games (met uitzondering van extreem goedkope steam sales en dergelijke). Kostte me wel wat moeite om de DLC voor Dark Souls niet te kopen/spelen though =p.
Jammer eigenlijk dat expansion packs bijna volledig zijn verdwenen. Die waren meestal dubbel en dwars het geld waard. Nu verdelen ze die echter in kleine stukjes en verkopen ze stuk voor stuk voor de volle mep.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 09-10-2014 11:47
Er zijn nog zat DLC packs die een compleet expansion pack op de game vormen. Wipeout HD Fury was er zoeen, bijvoorbeeld. Die GTA IV packs ook en de Undead Nightmare van Red Dead Redemption.
De DLC van Hyrule Warriors en Mario Kart 8 heb ik ook direct gekocht - je krijgt gewoon erg veel waar voor je geld - een echte expansie van een compleet spel.

Asura's wrath kreeg DLC in plaats van een sequel - waardoor toch iedereen het beoogde einde kon zien, dat vind ik dan ook een prima DLC.

De op de disc aanwezige extra vechters van een Street fighter x Tekken waarvan de unlock key verkocht wordt ben ik dan weer tegen.

Die Adéwale missie - een op zichzelf staand verhaal in de setting en engine van een bestaande game - is een klassiek voorbeeld van een expansie en is dan ook zeker mijn geld waard (in de aanbieding, natuurlijk). Het is ná het hoofdspel ontwikkelde content - niets wat uit het complete hoofdspel is gehaald zoals ze eerder bij Assassins creed II deden.

Ik zie best veel mensen klagen dat je geen grote expansions meer hebt, maar dat deze in kleine stukjes geknipt zijn... dat is in enkele gevallen wel zo (zie Borderlands, bijvoorbeeld - of alle losse missies die je kunt kopen voor Fallout 3, iets wat vroeger een grote expansion zou zijn) - maar de prijzen zijn er ook naar. Voorheen betaalde ik 30/40 euro voor een expansion op een spel van 50 of 60 euro.
Voor NL kan ik niet zo goed terugzoeken - maar bijv. de expansion van Warcraft III (Frozen thrones) had een adviesprijs in america van $35. Ik vind het dus niet erg om 3x 5/7/8/10 euro te betalen voor evenveel content in drie gedeelten zolang ze het maar niet achterhouden in het hoofdspel.

Wat betreft DLC die in kleine plastic poppetjes is verstopt:
Je kunt 12 euro uitgeven aan 16(!) nieuwe racetracks, 6 racers en 8 wagens voor Mario Kart 8 - of je kunt die 12 euro uitgeven voor één spelfiguurtje en een stukje plastic. (Of je koopt beide, wat ik ga doen met die Amiibos)

Waar de overmaat aan kleine (en kleingeprijsde) expansions wel voor zorgt, is dat ik bij veel games (voornaamlijk westerse RPGs) rustig wacht of er een ultimate/complete/goty editie van een spel uitkomt - dit omdat ik ook liefst de complete versie in mijn kast wil hebben staan.
avatar van Pug205GTi
Pug205GTi ( 4864 ) 09-10-2014 12:02
Quote:

De DLC van Hyrule Warriors en Mario Kart 8 heb ik ook direct gekocht - je krijgt gewoon erg veel waar voor je geld - een echte expansie van een compleet spel.

Dit dus, dit kan ik enigzins waarderen, al vind ik dat het gewoon in de game had moeten zitten om vrij gespeeld te kunnen worden maar aan de andere kant (dat was vroeger, moet toch maar eens mee gaan met de tijd), wat je betaalt valt reuze mee voor de content die je krijgt en dat kan ik dan wel weer waarderen. Beter dan €15,- voor 4 maps, 1 wapen en 2 camo's voor je wapens zoals bij CoD.
avatar van IronStrider
IronStrider ( 288   8) 09-10-2014 12:18
Ach, als ik wat leuks zie voor een echt leuke game koop ik het gewoon. Dan wil ik de ontwikkelaars best steunen. Zoals kostuums/chars voor mn favo fighters, extra missies voor Valkyria, extra maps in MK8 of Uncharted 2. Met dank aan budgetgaming betaal ik toch nooit meer de volle mep dus ben ik meer bereid om wat extra's te geven.
Het moet natuurlijk niet te erg worden (SFxT tafarelen of p2w games bijv.)
avatar van Dorsos
Dorsos ( 170 ) 09-10-2014 13:10
Quote:
Vind DLC persoonlijk helemaal niks. Heb alleen dlc aangeschaft bij Mass effect 2 en 3 want ben een te grote fan van die serie om dat te laten liggen. Voor de rest vind ik dat veel dlc het niet waard zijn om te worden aangeschaft.

Zelf ook groot liefhebber van de serie en heb van deel 1 en 2 alle single player content als DLC gekocht. Echter van deel 3 (nog) niet, deze vind ik veel te duur. Even uit mijn hoofd ben ik nu tussen de 30 en 40 euro kwijt op de xbox om de single player DLC te kopen. De game zelf koop je voor een tientje tegenwoordig en heeft ook veel meer content.

Ik hoop op een heruitgave van deel 1, 2 en 3 incl. alle DLC op disc voor de PS4 en/of XONE. Daar zou ik zo 100 euro voor neerleggen, gewoon omdat ik dan alles in een mooie box heb.
avatar van Mellie
Mellie ( 1026 ) 09-10-2014 13:26
Downloadbare spellen zijn wel makkelijker te verkrijgen, lekker vanuit de comfort uit je eigen huis een nieuwe game spelen. Alleen het nadeel is dat je gebonden bent aan de prijzen die een Microsoft of een Sony bepaald.. Daardoor is er geen concurrentie meer en kunnen de prijzen vaak zelfs duurder dan de fysieke versie worden.

Persoonlijk heb ik liever ook een fysieke versie, dan heb je nog iets tastbaars dat prefereer ik, maar ik kan mij voorstellen dat andere mensen daar niks om geven.
avatar van Darksider
Darksider ( 431   1) 09-10-2014 13:44
Ik hou persoonlijk wel meer van fysieke games maar zie mede door de ps3 meer de voordelen in van digitale games.

DLC kan goed of slecht uitgevoerd zijn en dus wel of niet je geld waard.
Bijvoorbeeld 15 euro voor een nieuw kostuum in een fighter game of 2 nieuwe maps in een shooter is niemands geld waard en is pure oplichterij.

Maar goede lange story DLC voor minder dan 10 euro is juist een verrijking van veel games, denk aan mass effect 2 arrival en 3 citadel , bioschock 2 minerva's den, red dead redemption undead nightmare en Dishonored knife of dunwall.

Daarbij zijn er regelmatig dlc sales in de psn store (deze week bijvoorbeeld voor mass effect 3)
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 09-10-2014 15:58
DLC is in de loop der jaren door gamers gebombardeerd tot 'evil'; content waar we recht heb op hebben wordt uit een game getrokken en ons later voor €15 aangeboden. Maar het oorspronkelijke doel van DLC was erg nobel. Niet alleen kon je de consument wat extra's bieden en als ontwikkelaar een extra cent verdienen (de marge op extra DLC is vele malen groter dan op een game), het gaf de ontwikkelaar de kans om z'n developers full time in dienst te houden; DLC en episodische content maken de industrie veel minder cyclisch.
Maar uiteraard kregen al snel de grote jongens als Activision, Ubi en EA hier lucht van en zij hebben DLC gedegradeerd tot wat het nu is. Dit terwijl juist dit de bedrijven zijn die op zo'n grote schaal games uitpoepen dat juist zij hier minder afhankelijk van zijn.
De kosten voor het ontwikkelen van games zijn gigantisch gestegen de laatste 20 jaar, de games zelf zijn goedkoper dan ooit. Waar we deze generatie nog begonnen met pre-orders van €70, vind je nu bijna elke game al weer voor €50 als je goed zoekt. Bedrijven voelen zich genoodzaakt om games te strippen en in stukjes te verkopen om zo de winst wat op te krikken, of het eerlijk is is een tweede. Ik denk dat de industrie langzaam aan toch meer naar episodische content toe zal moeten gaan waarin de instap wat lager is dan €50 - €60, maar waar je in het totaal in een jaar tijd wél zo'n €80 tot €100 per game kan vangen. Dit bedrag is een realistischere afspiegeling van de waarde van een triple A game, maar zorgt er wél voor dat bedrijven scherp moeten blijven en de klant moeten overhalen tot het kopen van meer. Het DLC / seasonpass hoort dus niet te verdwijnen in mijn optiek, maar de instapprijs zou lager moeten liggen. Een game als DriveClub neem ik even als voorbeeld zoals ik denk dat het voor zowel de dev als de consument interessant kan zijn: je vraagt €15 voor het deel dat nu gratis komt in Plus, bevalt dit dan kun je in hapklare DLC brokken van €15 content bij kopen, vind je het minder dan gedacht of neem je genoegen met 10 auto's en 5 tracks dan laat je het erbij. Op deze manier krijg je je game wél onder de aandacht en kun je per saldo méér verdienen dan je €60, maar de klant hoeft daarentegen ook niet het risico te nemen dat hij een game koopt voor €60 die hij minder vind dan aanvankelijk gedacht.
Om deze industrie gezond te houden zullen wij iets meer moeten gaan betalen over het gehele jaar genomen, maar hierdoor zullen we wél meer kunnen ervaren dan in het verleden. Ontwikkelaars daarentegen zullen beter hun best moeten doen om hun geld te verdienen dan nu: situaties als Destiny zullen dan minder snel voorkomen, want als het de mensen niet bekoort investeren ze niet meer dan de aanvankelijke €15 of €20.
Een ander interessant model is natuurlijk het abo model, maar daarover in een andere column meer! (Denk ik?!)
avatar van M00nwalker
M00nwalker ( 2 ) 09-10-2014 19:22
Tja lang leve de Game of the year edities he. Kost een hele berg geduld maar dan heb je wel wat (lekker alles bijelkaar).
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 09-10-2014 19:58

Dit is kort samengevat waarom ik denk dat het hele dlc businessmodel/gamestreaming de toekomst heeft. Dit is nog maar het begin......
avatar van Mathorne
Mathorne ( 246   1) 09-10-2014 22:48
DLC is wel een goede toevoeging als je echt je vermaakt met een game. Tegenwoordig is de gamemarkt echter zo verzadigd dat ik eerder overga op een nieuwe game, dan dat ik na het uitspelen langer bij een game blijf hangen.

Waar ik me vooral de afgelopen jaren mateloos aan heb geïrriteerd; is dat wanneer je nieuwe DLC aanschaft en dan blijkt het gewoon op de cd te staan! Dus dan weet je zeker dat het de makers gaat om extra geld te verdienen. Ik mis wel die tijd, dat je extra content kon unlocken door gewoon je ingame prestaties, zoals het uitspelen op een hogere moeilijkheidsgraad enz.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 09-10-2014 23:42
Quote:
DLC is wel een goede toevoeging als je echt je vermaakt met een game. Tegenwoordig is de gamemarkt echter zo verzadigd dat ik eerder overga op een nieuwe game, dan dat ik na het uitspelen langer bij een game blijf hangen.

Waar ik me vooral de afgelopen jaren mateloos aan heb geïrriteerd; is dat wanneer je nieuwe DLC aanschaft en dan blijkt het gewoon op de cd te staan! Dus dan weet je zeker dat het de makers gaat om extra geld te verdienen. Ik mis wel die tijd, dat je extra content kon unlocken door gewoon je ingame prestaties, zoals het uitspelen op een hogere moeilijkheidsgraad enz.

Wat me wel opvalt, om even in te haken op DLC die op disc lijkt te staan, is dat veel mensen er van uit gaan dat als er een <1MB download is voor de DLC dit een already-on-disc DLC is (ofwel de gehate 'stripped content'). Dit is echter NIET altijd zo: vaak zitten de daadwerkelijke assets van de DLC al in een eerdere softwareupdate verwerkt - vaak zodat de DLC weer te geven is tijdens multiplayer (zoals de extra wagens in Burnout Paradise, bijvoorbeeld)
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 09-10-2014 23:44
Fysiek.
avatar van Davidov
Davidov ( 14011   2) 09-10-2014 23:51
Zolang ze met spul blijven komen als FC3: Blood Dragon zeg ik: laat maar komen!
avatar van Montalvo
Montalvo ( 2830   2) 09-10-2014 23:59
Wat een onzinnig gezever over DLC. Ik ben nog geen console game tegengekomen waarbij DLC essentieel was om de basis game te spelen. Niemand verplicht je om het aan te kopen. "Ja maar het halve spel staat enkel op de disc" gaat ook niet op, er moet ergens op verdiend worden. Gaming is nog nooit zo goedkoop geweest, 15 jaar geleden betaalde je nog 170 gulden voor bepaalde games, omgerekend naar nu, komt dat neer op bijna 170 euro, en dat terwijl die games veel minder content hadden, geen servers vereisten en er veel minder units werden verkocht.

Ja, er zijn wat vuile on disc DLC's geweest, maar dan trek je toch gewoon een dikke vinger? Je klaagt over DLC, maar je koopt het haast nooit, hoe kan jij dan oordelen of het een meerwaarde is of niet? Als een game tof is, en je verlangt naar meer content, gewoon je portemonee trekken, het is geen miskoop wanneer je geniet van de game.

Als je ergens de schuld moet leggen, is het wel de gamers zelf, die kopen veel meer games dan ze kunnen spelen. Ze geven belachelijk veel geld uit om alle games maar in bezit te hebben, en vervolgens spelen ze iedere game maar half. Kosten plaatje voor 10x 20 uur spelplezier, 500-600 euro. Terwijl je ook 1 game met DLC als bijvoorbeeld Destiny kunnen kopen voor 200 uur spel plezier, kosten? 85-100 euro.

Met DLC ben je vaak goedkoper uit dan zonder.
avatar van Squally
Squally ( 547   3) 10-10-2014 03:53
Inderdaad regelmatig zit dlc content op de disc, voor deze dlc koop je een sleutel voor vaak 32-512kb of zo en dan vragen ze €9,99+ daarvoor dat soort spul zou niet onder dlc horen te vallen en is dan eigelijk een vorm van oplichting.
Wanneer het content is dat inderdaad een bestands grootte heeft van 3mb+ vind ik het dan ook redelijk dat er een gepaste prijs voor gevraagd wordt, alhoewel je niet verplicht bent dlc te kopen doet een ontwikkelaar wel zijn best om het het verleidelijk te maken, en bij FPS heb je dat waarschijnlijk niet zo als bij spellen met een verhaal lijn zoals een rpg, dan voelt het toch niet kopen van dlc dat je mogelijk iets mist, want eerlijk is eerlijk als ze een kompleet nieuw hoofdstuk toevoegen een week of een maand na release, dan hadden ze ook een maandje kunnen wachten om de game op de markt te zetten.
avatar van Blaat01
Blaat01 ( 271 ) 10-10-2014 10:16
Quote:

Gaming is nog nooit zo goedkoop geweest, 15 jaar geleden betaalde je nog 170 gulden voor bepaalde games, omgerekend naar nu, komt dat neer op bijna 170 euro, en dat terwijl die games veel minder content hadden, geen servers vereisten en er veel minder units werden verkocht.
Euh, 170 gulden = 170 euro? Neej, niet echt..
2.20371 guldentjes was het om zo'n eurootje te kopen, als je 169 gulden dus omzet krijg je ongeveer 77 eurootjes. Als je dan een inflatiecalculator erover haalt voor 15 jaar kom je op €105 uit.
Dat is wel meer dan je voor de meeste spellen+DLC betaald, maar je zit er dan alsnog €65 naast, en dat is aardig wat, daar kan je tegenwoordig een nieuw spel voor kopen.

Verder ben ik ook geen fan van DLC. Niet eens persé om de kosten, maar voornamelijk om hoe het eigenlijk spellen verandert heeft.
Als ik later een oude game voor de NES/SNES/N64/GameCube/GB/GBA speel hoef ik niks te missen. Ik kan gewoon alles uit de game unlocken door gewoon het spel te spelen.

Professor Layton (weet niet meer welk deel) voor de DS had gratis extra puzzels als DLC, maar als ik die nu weer wil spelen (ik heb ze niet op tijd gedownload) zal ik nooit die extra puzzels kunnen krijgen omdat Nintendo de servers er uit heeft gegooid.

Ik vind het heel vet dat er extra tracks komen voor Mario Kart 8. Maar als over x jaar de servers van de Wii U er uit gaan, en mijn Wii U gaat kapot waardoor ik een nieuwe van marktplaats moet halen waar de DLC nog niet op staat, en ik wil weer eens Mario Kart 8 spelen, dan zal ik nooit die extra tracks kunnen unlocken.

En dan heb ik het alleen nog gehad over waarom ik het jammer vind dat Nintendo aan de DLC is begonnen.
Op andere systemen is het vaak, waar je eerst bepaalde speciale manoeuvres moest uithalen zoals binnen een bepaalde tijd een missie voltooien om een speciaal character of kostuum te unlocken, is dat nu gewoon een kwestie van een eurootje neerleggen. Nu heb je inderdaad niks aan die kostuums, en ik zal ze ook heust niet 100 euries neerleggen om alle 100 kostuums te downloaden. Maar het gevoel van dat je door alles uit de game te halen gewoon alles kan unlocken is dan gewoon weg. En dat is jammer.
avatar van Galigula77
Galigula77 ( 376 ) 10-10-2014 11:03
Heb bij de meeste games wel de dlc gehaald,maar wacht vaak tot aanbiedingen bij de meeste. Soms heeft dlc veel toegevoegde waarde bij bv sp content. Maar ik zie ook veel nadelen , Mp content die weinig mensen hebben, hierdoor kan je m zelf dus ook niet spelen. Bij bv cod de dlc die ik voor de zombie mode haal waar ook veel extra mp bij zit die ik, niet gebruik. Bij premium
Pakketten of season passes waar ook de preorder content bij zit die word meegenomen in de "goedkopere" berekening trek ik ook mijn twijfel. Battlefield is daar weer goed in. Er is ook veel goede dlc geweest met veel extra content en hele nieuwe levels. (Borderlands bv)Het toevoegen van een extra moeilijkheid kan ook leuk zijn om de hele game weer op te pakken. zolang het blijft verkopen en er veel geld op binnen komt zal dit ook iets zijn wat blijft bestaan. En misschien inderdaad alleen maar meer zal worden. Why change a winning team zullen de bedrijven denken
avatar van King Bowser
King Bowser ( 15698 ) 10-10-2014 23:42
Als je het zo bekijkt is het inderdaad geldklopperij. Vroeger drukte je ''up, up, down, down, left, right, left, right, A, B, select'' en hoorde je een sound en kon je dingen doen/unlocken. Nu betaal je ervoor. Dat is idd wel heel belachelijk. (vind ik) Maar de DLC (season pass) van bijvoorbeeld Hyrule Warriors is gewoon een must voor mij. Doe ook niet alles maar downloaden, costumes moeten wel heeeeel vet zijn als ik die wil kopen. Tot nu toe is er nog geen enkele costume die ik betaald heb.
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 11-10-2014 12:02
Ik ben wat voorzichtig met DLC. Heb vroeger bijv. inderdaad CoD:MW2 DLC gedownload die ik nu gewoon niet meer terug kan vinden... Of een Season pass gekocht voor L.A. Noire waar ik toen enthousiast over was en eigenlijk nog nooit aangeraakt hebt omdat ik het verhaal nog niet eens had uitgespeeld. Het was een koopje, maar achteraf toch wel zonde van het geld.

Nu komt Nintendo met DLC en ik wacht daar toch nog even mee. Vind het wel heel vet met bijv. Hyrule Warriors, maar ik ben bang dat als ik een season pass koop dat ik straks Super Smash heb en Hyrule Warriors eerst een tijdje niet meer ga spelen en daardoor de helft van m'n season pass heb weggegooid. Zelfde verhaal voor Mario Kart 8 waarbij de 2de DLC pas volgend jaar ergens uitkomt... Kans zit er zelfs in dat ik Fantasy Life en Super Smash eerst op de 3DS nog koop en zelfs Hyrule Warriors daarvoor aan de kant leg en dus de hele season pass niet gebruik
avatar van Doodgraver
Doodgraver ( 615 ) 11-10-2014 21:53
DLC is niet erg, mits het echt uren gameplay met zich mee brengt. Dus niet wat kostuums, extra wapens en wat auto's... Nee echt gewoon dat je er weer dagen tegenaan kan. Vind ik in ieder geval!
avatar van Jeffrey1987
Jeffrey1987 ( 8 ) 12-10-2014 10:22
Voor mij ook geen DLC... Ik wacht vaak met het kopen van een game tot er een "Game of the Year Edition", "Complete Edition", "Ultimate Edition", etc. beschikbaar is zodat ik in een keer de complete game kan aanschaffen. Alleen is het vaak een jaar of langer wachten tot een dergelijke versie beschikbaar is. Dankzij mijn enorme backlog maakt mij dat persoonlijk niet zo veel uit.
avatar van Jawsy
Jawsy ( 376   6) 12-10-2014 17:50
Geen DLC voor mij. Ten eerste vind ik het vaak te duur voor de relatief weinig extra speeltijd die een DLC oplevert en voor extra costumes o.i.d. ga ik al helemaal niet betalen. Daar komt bij dat ik meestal ook wel uitgekeken ben op een spel nadat ik het uitgespeeld heb en liever weer met een hele nieuwe game aan de gang ga ipv DLC te kopen.