Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Impressie: Firstlook 2014



Games, boothbabes en goodies! Afgelopen weekend was alweer de zevende editie van Firstlook in de jaarbeurs in Utrecht. We hebben in Nederland misschien niet dezelfde grootsheid als de E3 of de Gamescom, maar in tegenstelling tot de drukte van de Gamescom, waar je in de wachtrij makkelijk een trilogie aan films kan kijken, speel je hier wel makkelijker meerdere games. Al werd het dit jaar wel moeilijker gemaakt door populaire demo’s van The Evil Within, Assassin’s Creed Unity, Evolve, Project Cars (met Oculus Rift) en Super Smash Bros. Allemaal games met wachtrijen van 3-4 uur. Het werd al vrij snel duidelijk dat er met de toevoeging van een tweede beurshal ook een hele hoop meer bezoekers waren meegekomen. Ook al waren het (nog) geen Keulse taferelen was het wel knetterdruk. Met primeurs als Until Dawn, goodiehunts tot je er bij neerviel en een flink Indiegames-paviljoen, was er dit jaar gelukkig wel zat te doen om een dag mee te vullen.



Wereldprimeur
Until Dawn, een nieuwe horrorgame op de PS4, was op Firstlook voor het eerst speelbaar voor het publiek. Het is een erg filmische game geworden zoals Beyond: Two Souls, met veel cutscenes en keuzemomenten. Daarnaast kun je rondlopen binnen een statisch derdepersoons cameraperspectief om de omgeving te verkennen en richt je jouw zaklamp met de bewegingssensor van de controller. De game draait op de grafische engine van Killzone Shadow Fall en samen met acteerprestaties van o.a. Hayden Panettiere (Heroes) steekt het qua presentatie in ieder geval goed in elkaar. Het speelt als een soort interactieve horrorfilm met daarin onvermijdelijke clichés zoals ‘jumpscares’, het wel of niet opsplitsen van een groepje en brute sterfscènes met levensbeslissende keuzes. Deze game is voornamelijk interessant als je houdt van cinematische games en films gevuld met horrorclichés zoals Cabin In The Woods.



Firstlook Award
Ubisoft en Assassin’s Creed Unity trokken flink wat aandacht aan en sleepten daarmee de Firstlook Awards voor ‘Beste Stand’ en ‘Beste Game’ binnen. De andere games op de Ubisoft-stand waren The Crew, Far Cry 4 en Assassin’s Creed Rogue.
In Unity zijn de gigantische natuurgebieden uit Black Flag weer omgeruild voor een enorme stad en zijn groepsgevechten weer een stuk moeilijker geworden. Ook heb je wat meer vrijheid in het uitvoeren van missies en ziet Parijs er lekker sfeervol en mistig uit. Door deze aspecten komt AC Unity enigszins over als een nextgen upgrade van de eerste Assassin’s Creed. Een grote nieuwe stap in de serie dus, met een focus op de hoofdgameplay en naast de co-op geen extraatjes. Voor de fans van de gevarieerde gameplay van Black Flag is Assassin’s Creed Rogue juist interessant, omdat het voornamelijk een losstaande uitbreiding op dit deel lijkt te worden.



Grootste wachtrij
Het was indrukwekkend om op het Firstlook hoofdpodium Mario, Sonic en Mega Man het uit te zien vechten in de Super Smash Bros. competitie. De rij voor het spelen van Super Smash Bros. ging dan ook tot de muren van de jaarbeurs en verder, waardoor er al gauw 3DS multiplayergroepjes gevormd werden. Verder waren er op de bescheiden stand van Nintendo veel games te zien zoals Splatoon, Captain Toad, Bayonetta 2, Sonic Boom en Yoshi’s Woolly World. In Captain Toad ziet de 3D World engine er nog steeds geweldig uit en worden naast de bekende puzzels, ook eindbazen en Pokemon Snap-achtige levels op rails toegevoegd. Of het genoeg uitdaging biedt en de volle veertig euro waard is, valt nog moeilijk te zeggen.
Dichterbij de release is Sonic Boom, waarbij duidelijk de Jak & Daxter achtergrond van de studio zichtbaar is. De hogesnelheidsecties worden afgewisseld door adventuregameplay, die best veel weg heeft van de klassieke PS2/PS3 platformers. Ik ben benieuwd of deze nieuwe richting echt past bij Sonic, maar het ziet er in ieder geval verfijnder uit dan de laatste paar Sonic games. Ook leuk om te zien waren de prototypes voor de Amiibo figuren. Het wordt nog interessant om te zien of Nintendo’s inhaalslag in de NFC verzamelfiguren gimmick veel op gaat leveren later dit jaar.



Grootste stand
De onofficiële prijs voor de grootste stand ging naar Sony. Hier waren de wachtrijen een stuk beter te doen door de grote hoeveelheid PS4's om Destiny, demo’s van o.a. Until Dawn, The Order 1886, Little Big Planet 3, Bloodborne en Driveclub te kunnen spelen. Naast het filmische Until Dawn en het grafisch indrukwekkende The Order 1886, verdient ook Bloodborne de aandacht. Het spirituele vervolg op Demon’s/Dark Souls heeft een duistere, Victoriaanse setting waar schilden zijn ingeruild voor geweren en transformerende wapens. Ook nodigt het een iets vlottere speelstijl en een meer offensieve en bewegende manier van vechten uit. Buiten de verbeterde graphics, soepele animaties en aanpassingen in de gameplay is het voor fans toch herkenbaar als een door Dark Souls geïnspireerde game.

Speelbaar en deze maand al uit
14 oktober
The Evil Within is in vergelijking met Until Dawn veel meer een horror ‘Hide and Seek’ game, met minder focus op een filmgevoel en meer op actie/stealth gameplay. Ook hier is er sprake van brute actie waardoor het wat doet denken aan een ouderwets goede Resident Evil game, mede doordat je al snel achtervolgd wordt door kettingzaaggeluiden. Tegelijkertijd zijn er ook meer bovennatuurlijke aspecten, wat Evil Within tot een soort mengelmoes maakt van Resident Evil en Silent Hill.

24 oktober
Bayonetta 2 is nog even schaamteloos pervers en gewelddadig als voorheen en werd dan ook achter een groot doek geplaatst om de tere zieltjes van menig Firstlook bezoeker te beschermen. Grafisch komt het dichtbij de Xbox 360/PS3 voorganger, met indrukwekkende levels en een hoge framerate. Deze game trok lang niet zoveel bekijks op de beurs, wat toch jammer is aangezien de ontzettend positieve vroege recensies. De Special Edition bevat overigens ook Bayonetta 1 op de Wii U en is er daarom eentje om in de gaten te houden.

31 oktober
Sunset Overdrive sluit de maand af en is de meest kleurrijke 18+ game die ik in tijden heb gespeeld. Met een gouden combinatie van creatieve wapens zoals in Ratchet & Clank, de zombievernietiging uit Dead Rising en de wendbaarheid en stijl van bijvoorbeeld Jet Set Radio. Zeker de moeite waard als je tijdens een bottenbreeksessie in een Tony Hawk game altijd al dacht: “Hier kan wel wat meer vuurwerk, explosies, achtbanen en zombies bij.”



Indies om trots op te zijn
Een van de leukste stands vormde het Indie-paviljoen. Met veel kortere wachtrijen stonden hier innovatieve games die best wat meer aandacht verdienen. Vind je indiegames vermakelijker dan de jaarlijkse stroom aan ongeïnspireerde vervolgen, dan zitten hier heel interessante games tussen. Neem bijvoorbeeld Guns, Gore & Cannoli, een 2D-shooter met een tekenstijl die zo uit een strip lijkt te springen en een beetje speelt als Metal Slug. Karmaflow vertelt een verhaal op een visuele en muzikale manier met behulp van rockmuziek (waar veel getalenteerde muzikanten aan meewerken) en een beïnvloedbare gamewereld. De game Lethal League is een snoeiharde 2D-vechtgame, waarbij creatieve karakters elkaar indirect knock-out slaan met een bal en honkbalknuppels. En Check In Knock Out, een Super Smash-achtige pixelart game, waarin je onderdelen van het level lostrekt en naar elkaar gooit. Veel van deze indietitels deden niet onder voor populaire arcadetitels op PSN, Steam of Xbox Live.



Grote afwezigen
Teleurstellend was wel dat Microsoft geen eigen Xbox stand had. Al waren de games wel te spelen op de Game Mania stand, was de Xbox One als merk niet sterk aanwezig. Ook was Quantum Break niet speelbaar, terwijl het onlangs aangekondigde Until Dawn wel al op de beursvloer stond. Activision liet Advanced Warfare thuis liggen en nam meerdere oude Call of Duty games mee en ook gamegigant EA liet weinig van zichzelf zien. Zeker een gemiste kans voor deze partijen. Advanced Warfare en Dragon Age Inquisition komen binnenkort al uit en wat dat betreft hadden deze games de beurshallen best wat extra mogen opvullen. Interessante titels die er wel stonden zoals Assassin’s Creed Unity, Project Cars (met een Oculus Rift opstelling) en Super Smash Bros. op de Wii U (met Gamecube controllers) hadden elk maar een paar schermen klaarstaan voor de menigte, niet echt bevorderlijk voor de doorstroming. De verhouding van beschikbare consoles en het aantal gamers was dus jammer genoeg een beetje uit balans op het uitverkochte evenement. Uiteindelijk heeft Firstlook 2014 wel een primeur gebracht, waren er veel gezellige fans en cosplayers aanwezig en was het leuk om veel nieuwe games te zien. Toch hoop ik dat volgend jaar wel alle grote uitgevers langskomen en dat de verhouding tussen de beschikbare consoles en het aantal bezoekers iets beter is.

Geplaatst door Martijn Hamerling op 14-10-2014
Aantal keer bekeken: 5523

Laatste reacties

avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 14-10-2014 10:09
Sonic Boom gemaakt door Naughty Dog? Huh.
avatar van Sjordi
Sjordi ( 688   30) 14-10-2014 10:28
First Look heeft in mijn omgeving voor veel teleurstelling gezorgd. Veel vrienden zijn halverwege de dag naar huis gegaan, omdat het zo slap georganiseerd was.

Microsoft en Advanced Warfare lieten het afweten en dit was merkbaar onder het bezoekend publiek. Ook Skate van Gamekings liet hier zijn mening flink over doorschemeren op het hoofdpodium.

De Smash Bros rij was tot de wand van de beurs, omdat er slechts 3 Wii U's beschikbaar waren om op te spelen en de standvloer verder zo goed als leeg was. Zonde van de oppervlakte en lullig voor het bezoekend publiek die zo dus een kaartje betaald om de hele dag in de rij te staan en zo staand op hun 3DS Smash Bros moesten spelen terwijl ze wachten.

Vooral het feit dat men komt om te gamen en om games in actie te zien die nog niet uit zijn. En dit beide - op de stand van Sony na - bijna niet mogelijk was, heeft tot veel teleurstelling geleid. Als je FIFA, Driveclub en Forza wilde spelen kon je plezier niet op, maar had je ook net zo goed thuis kunnen blijven.

Gelukkig maakte de Sony stand een hoop goed met Destiny, Driveclub, Little Big Planet 3, The Order, Until Dawn en Bloodborne allemaal speelbaar en relatief korte wachttijden van ongeveer 15 minuten.

Lieve standhouders, neem een les aan Sony en stel gewoon 5 tot 12 consoles per spel op om op te spelen. De enige reden waarom het bij Sony minder storm liep, was, omdat mensen meer dan anderhalf uur in de rij moesten staan per game voor Evolve, Smash Bros., Oculus Rift en AC Unity.

Echt een gemiste kans. Hopelijk volgend jaar beter en anders niet.
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 14-10-2014 10:40
@Sjordi

Je weet dat er de-bug consoles nodig zijn voor alle games die nog niet uit zijn?
Zoveel zijn er daar ook weer niet van in NL.
avatar van Hoime
Hoime ( 219 ) 14-10-2014 10:46
Ik wou super graag meedoen met het Smash toernooi ( vooral omdat de wedstrijden erg slap waren, zelfs de finale was niet spectaculair....) en mijn "Smash: open tournament" skills in iedereens gezicht drukken, maar Holy $h*t wat was de rij druk... Ik sprak met een jonge die er al 2,5 uur stond.... Ja Sorry, maar dat is mij echt te lang, hoe graag ik het ook wou.

Verder vond ik het een leuke evenemente ik heb CoD kunnen spelen, onwijs strakke Indië games. Wat goodies gescoord, sonic uitgeprobeerd, Counterstrike gespeeld en wat Zelda items gekocht en tot slot. Een leuke meid leren kennen die een groot fan is van Zelda.
avatar van Dorsos
Dorsos ( 168 ) 14-10-2014 10:56
Quote:
@Sjordi

Je weet dat er de-bug consoles nodig zijn voor alle games die nog niet uit zijn?
Zoveel zijn er daar ook weer niet van in NL.
lijkt mij een uitdaging voor de uitgevers om dat probleem op te lossen. Zou geen excuus moeten zijn imo.

Verder heb ik het idee dat Firstlook er op achteruit is gegaan in de jaren. Jammer want ik had het voor volgend jaar wellicht een alternatief gevonden voor de Gamescom (daar ben ik dit jaar echt op afgeknapt). Langer dan een half uur wachten ga ik echt niet aan beginnen. Zolang er dan nog leuke dingen te zien zijn in theaters/podia en je goed mee kan kijken met andere gamers die wel in de rij gaan staan zou ik het geen probleem vinden. Ik heb het idee dat dat echter ook tegen valt.

Achja, wellicht behoor ik inmiddels niet meer zo bij de doelgroep en ervaar ik de dingen liever op mijn gemak vanuit mijn luie stoel.
avatar van XMiMAX
XMiMAX ( 265 ) 14-10-2014 11:25
De balans vinden voor een beurs voor publiek is erg moeilijk! Firstlook is geen gamescom en gaat dat ook nooit worden. Hier is Nederland veel te klein voor. De afwezigheid van EA is te verklaren doordat zij geen kantoor meer in de Benelux hebben en dus geen budget hebben/overhebben om te staan op Firstlook. M$ heeft blijkbaar geen interesse meer in de Benelux, zie ook de veel te late release van de X1.

Dat COD:AW niet aanwezig was, is idd een enorm gemiste kans! Via Gamekings en Activision Nederland kregen we te horen dat voor AW er altijd Amerikaanse ontwikkelaars bij moeten zijn om het te showen op een beurs. Er gaat volgens hun volgend weekend bij Afrojack wat gebeuren met AW, vandaar dat ze er niet bij waren. Geen idee of dit waar is.

Verder wil ik aangeven dat het heel lastig is om veel (debug) consoles op een beurs te zetten, zodat er weinig wachtrijen/geen wachtrijen zijn. Er zijn namelijk altijd wachtrijen op een beurs bij de meest populaire games. Weet nog wel toen FL first edition in de Westergasfabriek was, was dat kleinschalig opgezet. Toch heb ik daar 3 uur moeten wachten op een behind closed door ervaring met de nieuwe COD. Dit houd je altijd!! Er moeten idd debug consoles gebruikt worden om nieuwe games, die nog niet uit zijn, te spelen op een beurs. Voor Nederlandse begrippen staan er al enorm veel debugs op Firstlook, meer is gewoon niet mogelijk. Ook uit het buitenland halen is niet te doen, want dit kost enorm veel geld. Iets wat de publishers niet terug verdienen door aanwezig te zijn op Firstlook vanwege de te kleine omgeving in Nederland.

Al met al is het weer enorm knap, wat die gasten dit weekend hebben neergezet. Voor de Benelux is dit de grootste en tofste gamebeurs die er maar kan zijn. Ze weten het goed te balanceren, ondanks alle beperkingen waar ze mee te maken hebben. Simpelweg meer consoles neerzetten betekent dat er oudere games gespeeld gaan worden, omdat dat wel kan op gewone consoles. (Zie de stand met Destiny en oude COD's) Om nieuwe games te blijven houden op Firstlook moeten we de beperkingen en de 'lange' wachtrijen accepteren!
avatar van Thawar
Thawar ( 345 ) 14-10-2014 11:34
Gelukkig had ik early acces kaarten, anders was het echt niet te doen op Firstlook. 's middags werd het echt superdruk en het begint steeds meer op Gamescom te lijken kwa drukte. Rond drie uur kon je daar bijna niet meer rondlopen. Ben toen ook al naar huis gegaan. En op de site van Firstlook stond dat er voor 'betaalbare' catering werd verzorgd. Maar 6 euro voor een broodje hamburger vind ik niet betaalbaar meer.

Quote:
Sonic Boom gemaakt door Naughty Dog? Huh.

De visual art leader van de Jak and Daxter games, Bob Rafei, is de co-founder van Big Red Button
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6574 ) 14-10-2014 16:51
Until Dawn voor de eerste keer speelbaar voor publiek? Vraag me af wat ik in Duitsland op de gamescom speelde dan... Nouja blijkbaar heeft iedereen iets anders gezien op de beurs en was het weer zoals vorig jaar onnodig vervelend bijna als ik de verhalen hier zo lees. Gamescom 2015, here I come!

Screenshot van de blokhut met de pods erin
avatar van Djdadream
Djdadream ( 25 ) 14-10-2014 18:17
Afgelopen zaterdag heb ik samen met 2 vrienden (en wisselende een 4de speler) 2 maal (elke keer speel je 2 potjes) Splatoon gespeeld op Firstlook. Wat een geweldige game gaat dit worden! Ziet er goed uit en de gameplay voelt zeer goed aan, dit is echt zo een game waar je een uur voor gaat zitten (of meer) en een paar potjes met vrienden online andere gaat proberen te vernederen. Helaas was er maar 1 map speelbaar, dus kan niet oordelen over hoe verschillend de maps er uit zien.

Met de gamepad bepaal je welke richting je de inkt spuit, wat zeer makkelijk en goed onder de knie te krijgen is. Alleen ook 2 kritiek punten (als beroeps brief klager, kan ik dit niet maken, om niet te vermelden): 1 In deze game moet team speak ingebouwd zitten, anders heb je wat wij afgelopen zaterdag hadden. Dat we met 3 van de 4 dezelfde tactiek en route hadden gekozen, en de tegenstander meer verspreid liep, en dus makkelijker een groot gebied van hun kleur inkt deden onderspuiten. En punt 2 zou ik graag met 1 druk op een knop de map in full screen op het tv scherm krijgen te zien, met nog op de achtergrond de gameplay. Want ik had vaker door op de gamepad te kijken en de map daar klein te zien, het probleem voordat ik weer naar het scherm keek ik inmiddels of af was geschoten met inkt, of als ik weer wilde gaan inkt schieten in de gamepad weer in positie moest gaan krijgen voor de juiste schiet richting. Dat kan in het spel juist zijn of je wel of niet word afgeschoten of iemand raakt, verstandig is om als je toch op de map gaat kijken op de gamepad, onder te duiken in de inkt.

Maar al met al kijk ik zeer uit naar deze game, voor mij een game zoals die nu is een dikke 7. Als er team speak in komt, dan kan je er 2 punten bij tellen. Want als ik wat vroeg aan de medewerkers die de games deden uitleggen, kreeg ik vaak te horen. Dat moeten we even navragen, want we hebben de game ook pas 5 minuten gespeeld voor de beurs open ging.





















avatar van Bigdaddysoldier
Bigdaddysoldier ( 3835   1) 14-10-2014 21:08
Firstlook 2014 viel zeker tegen dit jaar.
Zoals de meeste van jullie al zeggen te lange wachtrijen, te weinig games, te weinig consoles. Noem maar op. Het was minder als vorig jaar er waren minder namen aanwezig. Power Unlimited was er niet. Ook minder goodies al hoewel ik zoals altijd de prijs van de kaartjes eruit haal. Zondag was het wel een beetje gezelliger dan zaterdag.

Ik vind wel dat ze de leeftijd van de ingang op 16+ moeten zetten.
Ben de snotneus pubers een beetje zat die denken dat ze meer recht hebben op de goodie die jij als eerst vangt. (Het lukt ze toch nooit om het van mij af te pakken)

En ze moeten die wannabe youtubers verbieden. Ben je eindelijk aan het gamen na het wachten van 2 uur in de rij komen ze jou lastig vallen.

Ze moeten een beetje organisatie hebben, meer consoles en een grotere ruimte.

Ik heb een vraagje over gamescom is dit meer in het engels of in het duits.
Lijkt mij leuk om er een keer na toe te gaan.

BTW wat ik heb gescoord bij Firstlook 2014:

5x T-shirts van C.O.D Ghosts.
1x T-shirt van T.P.I. GTA V
1x Wii U muts
1x Nintendo hoesje voor telefoon of voor je nunchuck

Posters van Farcry 4, Assassins Creed, Sunset Overdrive,

Code voor Shiny Gengar
Code voor COD BLACK OPS II en COD GHOST voor weapon pack ofzo
avatar van Dorsos
Dorsos ( 168 ) 15-10-2014 13:06
Quote:
F
Ik heb een vraagje over gamescom is dit meer in het engels of in het duits.
Lijkt mij leuk om er een keer na toe te gaan.

Meer Engels, vooral de AAA titels. Amerikaanse ontwikkelaars vertellen ook alles in het Engels. De typische PC hal (zijn Duitsers liefhebber van), is weer meer Duits (qua tekst etc.) maar ook daar kan je met Engels gewoon terecht.