Gisteren ontplofte het internet. Vlak voordat het embargo van Assassin’s Creed: Unity verliep, waren mensen de game al aan het streamen en spelen. En wat blijkt de game heeft enorm veel last van pop-up en andere grafische glitches. En dat terwijl er vooraf zo hoog van de toren werd geblazen. Bij sommige mensen was de game zelfs bijna onspeelbaar met framerate problemen waarbij af en toe onder 20 a 15 fps gedoken werd.
Ik heb AC: Unity op pu.nl een 85 gegeven. De extreme glitches en bugs die sommige websites doen vermelden, heb ik niet ervaren. Ik schrijf ik mijn recensie: “Toch betaalt AC: Unity een flinke tol. En die tol komt in technische onvolkomendheden waar je simpelweg niet omheen kunt: tussenfilmpjes die niet altijd even lekker overgaan in gameplay, pop-up van personages in drukke(re) gebieden, de bekende guard/voorbijganger die vast komt te zitten in een steegje en tot het eind der tijden tegen een muur op blijft lopen, mensen die in de lucht zweven, klungelige AI van voorbijgangers, Arno die half in de muur opgaat, vloeren die onder je voeten wegzakken en ga zo maar door. In alle eerlijkheid, dit vind je in élke sandbox game maar in AC: Unity valt het wel erg op. Het is eeuwig zonde want het staat een Gold Award in de weg. n die game qua content en gameplay namelijk wel verdiend.”
Het gekke is dat sommige lezers boos zijn omdat ze het cijfer te laag vinden. “Wat als er nu een patch komt die alles oplost?” vraagt iemand. En daar zit hem de crux. Uitgevers en ontwikkelaars zijn doorgeslagen in de ratrace van de jaarlijkse releasecarrousel. Ze calculeren inmiddels in dat ze een game niet netjes afkrijgen op dedag en calculeren een Day One patch in. Het probleem is dat bij AC: Unity een Day One patch zaken voor een groot deel oplost, maar lang niet alles. Dus komt er, naar ik hoop, nog een patch. Hoe dan ook, het verdient verre van de schoonheidsprijs.
Vroeger maakten ontwikkelaars games en kwamen ze er vlak na release pas achter dat er zaken niet klopten. Dan draaiden ze snel een patch in elkaar die de boel rechttrok. Nu gaan ontwikkelaars er al van uit dat ze het niet redden. Maar doordat de Day One patch standaard in hun systeem zit, is de urgentie van vlekkeloos werk afleveren steeds minder geworden. En dat wreekt zich nu. Je ziet het bij alle grote releases van de afgelopen tijd. Driveclub heeft nog steeds geen PlayStation Plus versie en bij de lancering ontbraken veel opties en modi. Call of Duty had/ heeft problemen. The Evil Within was ronduit onspeelbaar zonder Day One patch. Halo: The Master Chief Collection schijnt problemen te hebben. Mijn collega die Dragon Age recenseert stuit op bugs waardoor hij simpelweg niet verder komt in de game. Battlefield 4 was ruim een jaar lang buggy online. Waar is het mis gegaan? De perfecte game bestaat niet, maar de laatste jaren is de staat van uitgekomen games zeer zorgwekkend.
Afgelopen weekend was ik op BlizzCon en de passie van de ontwikkelaars en van de fans is ongekend. Blizzard is een van de weinige bedrijven die net zo lang schaaft aan haar games totdat ze perfect zijn. Natuurlijk de launch van Diablo III was niet vlekkeloos maar als je kijkt naar de trackrecord van Blizzard is die fantastisch. Alles wat Blizzard aanraakt verandert in goud en dat is simpelweg omdat ze niet meedoen aan de gekte. Is een game niet goed genoeg, dan trekken ze zonder morren gewoon één of twee extra jaar ontwikkeltijd er voor uit. Of in extreme gevallen stoppen ze gewoon met Titan, de MMO die World of Warcraft op moest volgen. Naast Blizzard is alleen Nintendo in staat om enorm gepolijste games af te leveren die nagenoeg technisch perfect zijn. Dat is een verontrustende ontwikkeling en één die de gamesindustrie zich ten zeerste moet aanrekenen.
Column Jan Meijroos: De perfecte game bestaat niet?
Laatste reacties
Terugkomend op Blizzard.. Zij doen ook niet alles goed maar je ziet gewoon dat zij de liefde hebben voor de producten (Daarom hebben zij ook relatief vrij weinig games uitgebracht) Kijk ik naar bijvoorbeeld EA en (het nieuwe EA) Ubisoft dan zie je dat meerendeel van de troep uit die stallen komt, en ook Activision gaat die kant op. Het Unity-debacle gaat Ubisoft hopelijk niet in de koude kleren zitten. Developers moeten gewoon eens normaal gaan doen en de kwaliteit uitbrengen die wij van ze verwachten, ook als dat betekent dat die games later komen dan gepland.
Bij Nintendo games is een game-breaking bug een toevalligheid (Pokemon bijv.) maar veel developers zouden daar eens moeten gaan kijken. Mijn Wii U is de meest betrouwbare console die onder de TV staat. Kan geen PS4 of Xbox One tegenop. ding is nog nooit gecrasht of niks en games werken gewoon out of the box. Die snappen tenminste dat je zonder gezeik moet kunnen gamen!
Quote:
.... Misschien moeten wij als gamers wat geduldiger zijn, en niet zo zeuren als er een game uitgesteld wordt?
Ik klaag NOOIT als een game uitgesteld wordt, het getuigd van moed en realiteitszin bij een uitgever als ze een game uit durven te stellen. Problematisch wordt als een game wordt uit gesteld, en dan ALSNOG niet goed in elkaar zit. Driveclub is daar een recent voorbeeld van, maar ook Unity was uitgesteld (al was het maar met twee weken).
Ik snap het wel, November is EXTREEM belangrijk, een release in het voorjaar kost meteen bakken met geld, zowel inkomsten als uitgaven, maar Ubi heeft dan ook wel heel veel hooi op de vork genomen, door The Crew, Unity EN Rogue binnen een maand uit te willen brengen. het zijn vast verschillende devteams, maar het heeft TOCH invloed op elkaar.
IK ga in ieder geval eerst AC IV: Freedom Cry spelen (nu in de mats in de PSN Store), over een tijdje zal ik Unity wel een keer kopen...
Quote:
...Mijn Wii U is de meest betrouwbare console die onder de TV staat.
Oh, je bedoelt die console met die ENORME day-one patch die je MOEST installeren omdat de console anders niet werkte?
Nee, echt STUKKEN beter... >.<
Oh, en ook Sonic BOOM schijnt weer flink buggy te zijn...
Nee, ALLE consoles en ALLE games hebben (helaas) last van bugs...
"Ze nemen inmiddels op de koop toe dat ze een game niet netjes afkrijgen op release dag en calculeren een Day One patch in"
Toon vedomme een keer ballen en beoordeel de game dan niet met een 8,5. Een game beoordeel je toch als geheel of ligt dat aan mij!? Of is júllie fanbase dan boos? Of zijn jullie te afhankelijk van de advertentieinkomsten zodat jullie niet durven/mogen.
Ik kan hier zo pissig van worden he...
Ik vind het maar dubieus. Want uitgevers als deze zijn voor jullie natuurlijk wel belangrijk voor de boterham op de plank.
Moeten reviewers niet van totaalcijfers afstappen? Het levert alleen verwarring op als een game wordt beoordeeld om zijn geweldige verhaal - terwijl de volgende game met fantastische gameplay wordt afgekraakt om zijn framerate. De beoordelingscriteria zijn veel te willekeurig geworden waardoor dat cijfer aan de onderkant compleet nietszeggend is geworden.
Ik begrijp dat wel - games zijn tegenwoordig zo uiteenlopend en zijn niet zo makkelijk te beoordelen als andere media. Een boek kun je simpelweg beoordelen om het verhaal, bij een film is het verhaal wat minder belangrijk (het hoeft maar 2 uur in te vullen) maar nog steeds van belang, terwijl je ook iedere acteur individueel kunt beoordelen, het camerawerk, effecten, de regie van de actiescenes.
Bij een game heb je ook nog eens te maken met specs, art direction, het verhaal moet uren lang boeiend blijven zoals bij een boek, de gameplay moet leuk zijn - en het liefst ook nog origineel, de muziek moet bijdragen aan de immersie (meer dan bij een film), er moet een uitdaging in zitten (waardoor ik eigenlijk al 1,5 generatie lang amper games hoger dan een 8/10 vind verdienen), etc.
Ik zou in reviews het liefst een gemakkelijk vergelijkbare opbouw willen zien zonder cijfers, waar eerst een algemene intro wordt gegeven waaruit blijkt wat voor een game het is - in hoeverre die gehyped is en wat de ontwikkelgeschiedenis is, daarna een scoreloze review over het verhaal, daarna een beoordeling over de art direction en de muziek (die samen toch de sfeer van het spel vormen), daarna een beoordeling enkel over de gameplay, samen met de herspeelbaarheid van het spel en de lengte en ten slotte een hoofdstukje over de specs (resolutie, framerateconsistentie etc.) die normale mensen kunnen overslaan.
Quote:
[..]Oh, je bedoelt die console met die ENORME day-one patch die je MOEST installeren omdat de console anders niet werkte?
Dat was een firmware update, geen game patch. Iets totaal anders, en daar doen alle grote console-devs aan. Ook de PS4 en Xbox One waren niet veilig voor een day-one OS update. Het staat echter los van individuele game patches waar het hier over gaat.
Over Sonic BOOM: "Schijnt" is speculatie. Ik heb wel wat dingen gezien maar kan er nog niet over oordelen of die game echt zo middelmatig gaat zijn als de horrorverhalen.
Quote:
"Naast Nintendo is alleen Blizzard in staat om enorm gepolijste games af te leveren die nagenoeg technisch perfect zijn." - even gefixt.
"Ze nemen inmiddels op de koop toe dat ze een game niet netjes afkrijgen op release dag en calculeren een Day One patch in"
Toon vedomme een keer ballen en beoordeel de game dan niet met een 8,5. Een game beoordeel je toch als geheel of ligt dat aan mij!? Of is júllie fanbase dan boos? Of zijn jullie te afhankelijk van de advertentieinkomsten zodat jullie niet durven/mogen.
Ik kan hier zo pissig van worden he...
Ik vind het maar dubieus. Want uitgevers als deze zijn voor jullie natuurlijk wel belangrijk voor de boterham op de plank.
"Ze nemen inmiddels op de koop toe dat ze een game niet netjes afkrijgen op release dag en calculeren een Day One patch in"
Toon vedomme een keer ballen en beoordeel de game dan niet met een 8,5. Een game beoordeel je toch als geheel of ligt dat aan mij!? Of is júllie fanbase dan boos? Of zijn jullie te afhankelijk van de advertentieinkomsten zodat jullie niet durven/mogen.
Ik kan hier zo pissig van worden he...
Ik vind het maar dubieus. Want uitgevers als deze zijn voor jullie natuurlijk wel belangrijk voor de boterham op de plank.
Ik geloof ook geen zak van een eerlijke 8.5 voor AC Unity. Als ik kijk naar onze eigen recensieschaal is een 8.5 een GOTY-waardige game. Dat is AC Unity absoluut niet. Het riekt meer naar omkoperij of andere smerige zaakjes die ik hier niet zal benoemen. Ik weet wel dat mijn taak als criticus heel simpel is: Een open en eerlijke mening geven over games. Zou fijn zijn als mijn collega's zich eens achter de oren krabben of dit soort cijfers wel geheel eerlijk zijn, ik denk persoonlijk van niet.
Zouden gamesites en magazines niet eens verantwoording moeten afleggen aan het publiek over de vele betaalde perstrips, goodies, games, consoles, tablets etc die ze ontvangen en zouden ze niet eens duidelijk moeten maken dat diezelfde sites en magazines de lichten aanhouden door advertentie-inkomsten van bv Ubisoft en EA?
En dan kun je wel eeuwig blijven roepen dat het een 2-way street is waarin iedereen elkaar nodig heeft...ja, alleen de journalist de uitgever toch een beetje meer.
Lees eens wat reviews en kijk hoe vernietigend er soms wordt uitgehaald naar de technische aspecten van AC, om er vervolgens doodleuk een 8,5 of 9 op te plakken. En dan om het hardste schreeuwen dat "je zelf maar moet spelen voor je eigen oordeel"...NEE DUS! Dan kun je meteen het hele recenseren schrappen; ik verwacht dat een jounalist kundig en integer te werk gaat en mij informeert over de game die komen gaat. Ik kan niet alles zelf spelen en daarom moet ik vertrouwen op de kunde van anderen. Of ik het idee achter AC leuk vind is persoonlijk, of de game naar behoren werkt niet!
En ipv dat de consument mondiger is en een beter product eist, klimmen ze in de pen om Ubisoft, de vleesgeworden Lucifer, te verdedigen met alle macht. Ipv dat ze hun teleurstelling richten op Ubisoft na wat weer een sof blijkt, gaan ze het internet af om AC en Ubisoft te beschermen... Ze moeten iets tot de patch die de game redelijk stabiel laat draaien.
Jounalisten en consumenten zullen eerst moeten veranderen, anders gebeurt er niets. Als 9 miljoen mensen een opgewarmde drol als Watch Dogs kopen en grote sites blijven maar herhalen dat de hype real is, waarom zou Ubisoft dan veranderen? Af en toe heb ik te doen met die goeie sukkels in Kyoto, die nog vinden dat een game perfect moet zijn alvorens hij de deur uitgaat... Ze worden beschimpt en vernederd, niet alleen door hun concurrenten, maar door de schapen die zichzelf een weldenkend gamer en consument beschouwen. Als Nintendo de standaard was, dan hadden we deze discussie niet elke week, maar eens in het jaar en wél om problemen die onvermijdelijk zijn.
Ik heb net wat reviews gelezen, het verhaal is geweldig maar technisch in zeer slechte staat. Wat ik dan zou doen is wachten met kopen en kijken of dit verholpen wordt.
Als mensen dan ook eens kappen met pre-orderen van games van bijv. Ubisoft/EA, nemen ze misschien wel eens de tijd om hun product fatsoenelijk af te leveren. Nu is het zo van oooh het spel verkeerd in technisch slechte staat maar er hebben toch zoveel mensen gepre-orderd dus we verkopen die handel gewoon lekker, cashen doen we toch wel.
Zal wel nooit gebeuren helaas.
Hiermee past de heer Meijroos een simpel trucje toe om zichzelf een integer journalist te laten lijken: "de mensen kunnen wel roepen om een hoger cijfer, daar ga ik niet in mee... Ik vertel het zoals het is".
Nou Jan, dat doe je niet...je geeft het een 8,5. Sowieso akkoord gaan met de hele praktijk dat het embargo verloopt 12 uur na launch en dat Unity gepusht moet worden en Rogue niet is misselijkmakend. Stop met het pretenderen dat het normaal is. En ik snap dat het lastig is om de zaak nog helder te zien, het vorige event bij Ubisoft wás ook gezellig, ze zijn ook attent met het uitdelen van leuke goodies en Leon is ook een super toffe vent waar iedereen graag vriendjes mee is... Dus dan is het moeilijk om ze teleur te stellen, dan is het lastig om te zeggen op de volgende borrel dat de game gewoon kut was. Het is voornamelijk lastig omdat er dan geen volgende borrel is voor je, omdat Leon ineens niet je brother van een andere mother blijkt als je kritisch bent. Het is moeilijk omdat niet alleen Ubisoft een 8,5 verwacht, maar de pakken bij jullie op kantoor ook.... Er komt toch al zo weinig binnen, zonder Ubi kun je je blad en site wel opdoeken.
Maar voor de liefde van God, doe dan niet net alsof je in de bres springt voor de gamer. Wijzig je Linked in en noem jezelf nooit meer jounalist... Je bent gewoon een schrijvende mercenary die kunstjes vertoont voor degene die het best betaald. Ik doe het ook elke dag, maar ik heb geen groot publiek tieners dat me dagelijks volgt en vertrouwt op m'n kunnen en integriteit.
Quote:
Nog een ding! Deze zin is misselijkmakend: "Het gekke is, sommige lezers zijn boos… omdat ze het cijfer te laag vinden"
Hiermee past de heer Meijroos een simpel trucje toe om zichzelf een integer journalist te laten lijken: "de mensen kunnen wel roepen om een hoger cijfer, daar ga ik niet in mee... Ik vertel het zoals het is"
Nou Jan, dat doe je niet...je geeft het een 8,5. Sowieso akkoord gaan met de hele praktijk dat het embargo verloopt 12 uur na launch en dat Unity gepusht moet worden en Rogue niet is misselijkmakend. Stop met het pretenderen dat het normaal is. En ik snap dat het lastig is om de zaak nog helder te zien, het vorige event bij Ubisoft wás ook gezellig, ze zijn ook attent met het uitdelen van leuke goodies en Leon is ook een super toffe vent waar iedereen graag vriendjes mee is... Dus dan is het moeilijk om ze teleur te stellen, dan is het lastig om te zeggen op de volgende borrel dat de game gewoon kut was. Het is voornamelijk lastig omdat er dan geen volgende borrel is voor je, omdat Leon ineens niet je brother van een andere mother blijkt als je kritisch bent. Het is moeilijk omdat niet alleen Ubisoft een 8,5 verwacht, maar de pakken bij jullie op kantoor ook.... Er komt toch al zo weinig binnen, zonder Ubi kun je je blad en site wel opdoeken.
Maar voor de liefde van God, doe dan niet net alsof je in de bres springt voor de gamer. Wijzig je Linked in en noem jezelf nooit meer jounalist... Je bent gewoon een schrijvende mercenary die kunstjes vertoont voor degene die het best betaald. Ik doe het ook elke dag, maar ik heb geen groot publiek tieners dat me dagelijks volgt en vertrouwt op m'n kunnen en integriteit.
Hiermee past de heer Meijroos een simpel trucje toe om zichzelf een integer journalist te laten lijken: "de mensen kunnen wel roepen om een hoger cijfer, daar ga ik niet in mee... Ik vertel het zoals het is"
Nou Jan, dat doe je niet...je geeft het een 8,5. Sowieso akkoord gaan met de hele praktijk dat het embargo verloopt 12 uur na launch en dat Unity gepusht moet worden en Rogue niet is misselijkmakend. Stop met het pretenderen dat het normaal is. En ik snap dat het lastig is om de zaak nog helder te zien, het vorige event bij Ubisoft wás ook gezellig, ze zijn ook attent met het uitdelen van leuke goodies en Leon is ook een super toffe vent waar iedereen graag vriendjes mee is... Dus dan is het moeilijk om ze teleur te stellen, dan is het lastig om te zeggen op de volgende borrel dat de game gewoon kut was. Het is voornamelijk lastig omdat er dan geen volgende borrel is voor je, omdat Leon ineens niet je brother van een andere mother blijkt als je kritisch bent. Het is moeilijk omdat niet alleen Ubisoft een 8,5 verwacht, maar de pakken bij jullie op kantoor ook.... Er komt toch al zo weinig binnen, zonder Ubi kun je je blad en site wel opdoeken.
Maar voor de liefde van God, doe dan niet net alsof je in de bres springt voor de gamer. Wijzig je Linked in en noem jezelf nooit meer jounalist... Je bent gewoon een schrijvende mercenary die kunstjes vertoont voor degene die het best betaald. Ik doe het ook elke dag, maar ik heb geen groot publiek tieners dat me dagelijks volgt en vertrouwt op m'n kunnen en integriteit.
.
Niks meer aan toe te voegen, Slater. Kan een lid van Neogaf deze column aub daar plaatsen? Dit balletje moet maar eens gaan rollen ipv onder het kleed geschoven worden.
-Super Mario 3D World
-Pikmin 3
-Dark Souls 2
-Wonderful 101
-Mario Kart 8
-Bayonetta 2
en...ok... Reaper of Souls
Maar het publiek krijgt wat het verdient aangezien al deze geweldige games hooguit 10/20% verkopen tov multiplatformtitels als Destiny, Watch Dogs, en AC: Unity. Vooral die laatste 2 IP's snap ik de ballen van waarom dat ZO verkoopt...wat een eenheidsworst! Destiny was tenminste in concept een mooi idee (maar het enige wat ik wilde na het zien van streams was BL2 en Pre Sequel spelen).
Ik denk ook dat er een reden is dat ik nog geen currentgen console in huis heb: van alle games lijkt alleen Shadow of Mordor lijkt een aanschaf waard (en hopelijk volgend jaar Witcher 3 en Bloodborne). Ach, het zorgt in ieder geval dat ik niet zoals vroeger van Game naar Game hop, maar rustig de tijd neem om die enkele parel wel volledig uit te spelen.
Quote:
Idee voor een volgende column:
Zouden gamesites en magazines niet eens verantwoording moeten afleggen aan het publiek over de vele betaalde perstrips, goodies, games, consoles, tablets etc die ze ontvangen en zouden ze niet eens duidelijk moeten maken dat diezelfde sites en magazines de lichten aanhouden door advertentie-inkomsten van bv Ubisoft en EA?
En dan kun je wel eeuwig blijven roepen dat het een 2-way street is waarin iedereen elkaar nodig heeft...ja, alleen de journalist de uitgever toch een beetje meer.
Lees eens wat reviews en kijk hoe vernietigend er soms wordt uitgehaald naar de technische aspecten van AC, om er vervolgens doodleuk een 8,5 of 9 op te plakken. En dan om het hardste schreeuwen dat "je zelf maar moet spelen voor je eigen oordeel"...NEE DUS! Dan kun je meteen het hele recenseren schrappen; ik verwacht dat een jounalist kundig en integer te werk gaat en mij informeert over de game die komen gaat. Ik kan niet alles zelf spelen en daarom moet ik vertrouwen op de kunde van anderen. Of ik het idee achter AC leuk vind is persoonlijk, of de game naar behoren werkt niet!
En ipv dat de consument mondiger is en een beter product eist, klimmen ze in de pen om Ubisoft, de vleesgeworden Lucifer, te verdedigen met alle macht. Ipv dat ze hun teleurstelling richten op Ubisoft na wat weer een sof blijkt, gaan ze het internet af om AC en Ubisoft te beschermen... Ze moeten iets tot de patch die de game redelijk stabiel laat draaien.
Jounalisten en consumenten zullen eerst moeten veranderen, anders gebeurt er niets. Als 9 miljoen mensen een opgewarmde drol als Watch Dogs kopen en grote sites blijven maar herhalen dat de hype real is, waarom zou Ubisoft dan veranderen? Af en toe heb ik te doen met die goeie sukkels in Kyoto, die nog vinden dat een game perfect moet zijn alvorens hij de deur uitgaat... Ze worden beschimpt en vernederd, niet alleen door hun concurrenten, maar door de schapen die zichzelf een weldenkend gamer en consument beschouwen. Als Nintendo de standaard was, dan hadden we deze discussie niet elke week, maar eens in het jaar en wél om problemen die onvermijdelijk zijn.
Zouden gamesites en magazines niet eens verantwoording moeten afleggen aan het publiek over de vele betaalde perstrips, goodies, games, consoles, tablets etc die ze ontvangen en zouden ze niet eens duidelijk moeten maken dat diezelfde sites en magazines de lichten aanhouden door advertentie-inkomsten van bv Ubisoft en EA?
En dan kun je wel eeuwig blijven roepen dat het een 2-way street is waarin iedereen elkaar nodig heeft...ja, alleen de journalist de uitgever toch een beetje meer.
Lees eens wat reviews en kijk hoe vernietigend er soms wordt uitgehaald naar de technische aspecten van AC, om er vervolgens doodleuk een 8,5 of 9 op te plakken. En dan om het hardste schreeuwen dat "je zelf maar moet spelen voor je eigen oordeel"...NEE DUS! Dan kun je meteen het hele recenseren schrappen; ik verwacht dat een jounalist kundig en integer te werk gaat en mij informeert over de game die komen gaat. Ik kan niet alles zelf spelen en daarom moet ik vertrouwen op de kunde van anderen. Of ik het idee achter AC leuk vind is persoonlijk, of de game naar behoren werkt niet!
En ipv dat de consument mondiger is en een beter product eist, klimmen ze in de pen om Ubisoft, de vleesgeworden Lucifer, te verdedigen met alle macht. Ipv dat ze hun teleurstelling richten op Ubisoft na wat weer een sof blijkt, gaan ze het internet af om AC en Ubisoft te beschermen... Ze moeten iets tot de patch die de game redelijk stabiel laat draaien.
Jounalisten en consumenten zullen eerst moeten veranderen, anders gebeurt er niets. Als 9 miljoen mensen een opgewarmde drol als Watch Dogs kopen en grote sites blijven maar herhalen dat de hype real is, waarom zou Ubisoft dan veranderen? Af en toe heb ik te doen met die goeie sukkels in Kyoto, die nog vinden dat een game perfect moet zijn alvorens hij de deur uitgaat... Ze worden beschimpt en vernederd, niet alleen door hun concurrenten, maar door de schapen die zichzelf een weldenkend gamer en consument beschouwen. Als Nintendo de standaard was, dan hadden we deze discussie niet elke week, maar eens in het jaar en wél om problemen die onvermijdelijk zijn.
Tja het gekozen onderwerp hier mbt niet perfecte games bij release had ik toevallig van de week in mijn hoofd zitten. Forza 5 op de one was ook een goed voorbeeld. De game werd behoorlijk stevig gerecenseerd en scoorde gemiddeld een 7,9. Persoonlijk vond ik de achteruitgang van de auto's van 300+ naar 200 niet zo erg omdat de balans nog steeds goed was. De andere minpunten mbt microtransacties vond ik ook geen punt omdat ik al gauw door had dat je het totaal niet nodig hebt. Maar ook hier volgde na 3 weken een patch die veel goedmaakte en weer wat later werd het circuit aantal gelukkig uitgebreid. Als die game opnieuw becijferd moest worden scoorde deze vast hoger. Dat terzijde ik was het op voorhand al niet met de in mijn ogen te strenge 7,5jes niet eens omdat de game hemels speelde qua rijgevoel/ervaring (assists off uiteraard).
Om op jouw punt in te gaan mbt betrouwbaarheid. Ik zou daarom zeker niet op een enkele review afgaan maar vind de gemiddelde reviewscores voor mij nog steeds een perfecte afspiegeling voor de werkelijkheid. Als ik een average score check van een game binnen mijn interessegebied dan moet het raar lopen dat ik er gevoelsmatig meer dan een halve punt vanaf zou zitten. Sterker nog, ik kan me slechts één game herinneren die ik lager/hoger dan 0,5 verschil inschaalde dan de gemiddelde score. Dat betrof Resistance Fall of Men wat ik een zeer matige game vond. Maar ik ben iig niet afhankelijk , heb wellicht een goed gevoel wat/hoe de gemiddelde gamer graag speelt, althans dat denk ik dan maar. Wat Jan betreft heb ik zelf altijd een zeer betrouwbaar gevoel. Het is iig ook nog iemand die binnen de industrie makkelijk aanspreekbaar is en altijd een eerlijk verhaal wilt houden. Ik volgde hem alleen niet in zijn recensie van de laatste Thief maar daar kwam de gemiddelde score van gamerankings weer van pas. De demo die ik daarna speelde deed de rest om de game te laten liggen.
Watchdogs was idd niet de 9+ die men op voorhand had verwacht maar een opgewarmde drol was het zeker niet. De game begon voor mij heel matig en werd daarna leuker zeker wanneer je de carview op 1st person zette anders was die ervaring vrij ruk. De 8jes waren imo op zijn plaats.
Het kwalijke van dit soort releases zijn de embargo'sdie pas vervallen NA release. Daarmee censureren ze (slechte)publiciteit over de game totdat een groot deel van de consumenten het product al gekocht hebben. Pre orders zijn daarmee eigenlijk ook een grote veroorzaker van dit soort taferelen bij uitgevers als Ubisoft en EA.
Hij levert z'n column in, krijgt zijn doekoe en is weer pleite.
Om eerlijk te zijn: als de site die me iedere week weer betaalt voor de column tevreden is en het blijkbaar voldoende pagehits oplevert om die kosten eruit te halen, zou het mij ook niet boeien wat de geregistreerde leden vinden. Als mensen de geschreven content echt slecht vonden zouden ze niet op de volgende column klikken, namelijk.
Edit: hoe fout kan ik zijn? Tof dat hij de moeite neemt
Edit: ik zie wel nu dat de ongewijzigde editie er opstaat, blijkbaar zijn de wijzigingen niet opgeslagen in de tekst, dit gaan we zoefie even aanpassen.
Quote:
Heren en dames, kunnen we het gewoon houden op de column, het lijkt me niet nodig om elke keer je te richten op de persoon die er achter zit. Willen jullie echt geen columns meer van Meijroos, dan luisteren we er natuurlijk naar. We zijn nog steeds een community, maar elke keer hem afvallen is imo ook wat kort door de bocht en redelijk onnodig. :-)
B
Edit: ik zie wel nu dat de ongewijzigde editie er opstaat, blijkbaar zijn de wijzigingen niet opgeslagen in de tekst, dit gaan we zoefie even aanpassen.
B
Edit: ik zie wel nu dat de ongewijzigde editie er opstaat, blijkbaar zijn de wijzigingen niet opgeslagen in de tekst, dit gaan we zoefie even aanpassen.
We hebben het toch over zijn rol als journalist? En we gaan in op wat hij zegt. Het houdt de community blijkbaar (terecht) bezig. Het zou fijn zijn als hij ook een reactie geeft.
Het zijn eigenlijk met name Activision, EA en Ubisoft
Ik kan me even geen first day patch zonder welke het spel onspeelbaar is herinneren van een Valve titel of Naughty dog spel.
Quote:
OoT liep op 18 fps en dat is volgens velen de beste game ooit gemaakt. Sowieso hadden de meeste N64 framerate issues. Ook de '3D' games op de Megadrive en SNES hadden vaak een dramatisch lage fps. En op de PS1 en PS2 liepen maar weinig games op 60 fps.
Sinds het mogelijk was om patches uit te brengen is de kwaliteit naar de haaien gegaan. Tegenwoordig is 30 FPS (i.p.v. 60 FPS) normaal, is het normaal dat de frame rate niet altijd stabiel is, is het normaal dat er af en toe een beetje slowdown is... Dat had je vroeger toch veel minder.
Quote:
[..]
We hebben het toch over zijn rol als journalist? En we gaan in op wat hij zegt. Het houdt de community blijkbaar (terecht) bezig. Het zou fijn zijn als hij ook een reactie geeft.
We hebben het toch over zijn rol als journalist? En we gaan in op wat hij zegt. Het houdt de community blijkbaar (terecht) bezig. Het zou fijn zijn als hij ook een reactie geeft.
De column gaat over het feit dat games onafgemaakt uitgebracht worden, niet over de rol van Jan als journalist.
Quote:
Heren en dames, kunnen we het gewoon houden op de column, het lijkt me niet nodig om elke keer je te richten op de persoon die er achter zit. Willen jullie echt geen columns meer van Meijroos, dan luisteren we er natuurlijk naar. We zijn nog steeds een community, maar elke keer hem afvallen is imo ook wat kort door de bocht en redelijk onnodig. :-)
Edit: ik zie wel nu dat de ongewijzigde editie er opstaat, blijkbaar zijn de wijzigingen niet opgeslagen in de tekst, dit gaan we zoefie even aanpassen.
Edit: ik zie wel nu dat de ongewijzigde editie er opstaat, blijkbaar zijn de wijzigingen niet opgeslagen in de tekst, dit gaan we zoefie even aanpassen.
Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind... Als je als columnist nog nooit bent bedreigd met de dood, ben je je zeepkist niet waardig.
Zijn column lees ik met interesse, maar ik vind het zeker net zo boeiend om de rol van Jan en kompanen hierin belicht te zien. Als zij de uitgever niets dan lof toedichten, waar een ferme waarschuwing op de plaats is....waarom zouden ze dan ooit veranderen?
De game die écht af is zien we veel vaker als Jan niet zomaar alles slikt wat Ubisoft hem toewerpt: de barricades op jongen, voor gamers jong en oud!
Quote:
[..]
De column gaat over het feit dat games onafgemaakt uitgebracht worden, niet over de rol van Jan als journalist.
De column gaat over het feit dat games onafgemaakt uitgebracht worden, niet over de rol van Jan als journalist.
Jan heeft het zelf over zijn rol als journalist en geeft de reden waarom AC: Unity een lager cijfer krijgt. Daar reageren mensen dan ook op...
Quote:
[..]
De column gaat over het feit dat games onafgemaakt uitgebracht worden, niet over de rol van Jan als journalist.
De column gaat over het feit dat games onafgemaakt uitgebracht worden, niet over de rol van Jan als journalist.
Nee ik reageerde op het feit dat hij als persoon werd aangevallen. Maar dat is niet het geval. En het gaat niet alleen over onafgemaakte games...
Maar bedankt, moderator, nu gaat het hier helemaal meer nergens over. In plaats van alles in goede banen te leiden ontspoort het lekker zo. Leek me een boeiende discussie te worden, waar men wat van kan opsteken, maar dat mag blijkbaar niet.
Het leuke is dat Jan zijn nergens op reageert omdat hij gewoon netjes zijn coverage en beloningen krijgt op/van BG. Wat jullie er van vinden verder zal hem verder een worst wezen. Aan de ene kant heel slim om geen lijntje te onderhouden met je lezers. Aan de andere kant vind ik dat juist het leukste van mijn vak als gamejournalist. Feedback van de lezers zodat ik mezelf kan verbeteren. De één kan er tegen, de ander niet... Deal with it.
Overigens berichtje aan de admins. Is het wel handig om schaamteloos door de linken naar de PU recensie van AC Unity? Lijkt me reclame maken voor je eigen partij, maar dat kan aan mij liggen. Jullie tolereren het van jullie forumleden ook niet. Één lijn trekken lijkt me geen overbodige luxe!
Quote:
In het verleden heeft Jan wel eens gereageerd op comments onder zijn column, maar ik kan mij voorstellen dat Jan er op deze manier ook geen zin in heeft.
Mja de mods zijn weer aan het overachieven vandaag.
Het leuke is dat Jan zijn nergens op reageert omdat hij gewoon netjes zijn coverage en beloningen krijgt op/van BG. Wat jullie er van vinden verder zal hem verder een worst wezen. Aan de ene kant heel slim om geen lijntje te onderhouden met je lezers. Aan de andere kant vind ik dat juist het leukste van mijn vak als gamejournalist. Feedback van de lezers zodat ik mezelf kan verbeteren. De één kan er tegen, de ander niet... Deal with it.
Overigens berichtje aan de admins. Is het wel handig om schaamteloos door de linken naar de PU recensie van AC Unity? Lijkt me reclame maken voor je eigen partij, maar dat kan aan mij liggen. Jullie tolereren het van jullie forumleden ook niet. Één lijn trekken lijkt me geen overbodige luxe!
Het leuke is dat Jan zijn nergens op reageert omdat hij gewoon netjes zijn coverage en beloningen krijgt op/van BG. Wat jullie er van vinden verder zal hem verder een worst wezen. Aan de ene kant heel slim om geen lijntje te onderhouden met je lezers. Aan de andere kant vind ik dat juist het leukste van mijn vak als gamejournalist. Feedback van de lezers zodat ik mezelf kan verbeteren. De één kan er tegen, de ander niet... Deal with it.
Overigens berichtje aan de admins. Is het wel handig om schaamteloos door de linken naar de PU recensie van AC Unity? Lijkt me reclame maken voor je eigen partij, maar dat kan aan mij liggen. Jullie tolereren het van jullie forumleden ook niet. Één lijn trekken lijkt me geen overbodige luxe!
Ik wist nog dat ik me rot spaarde om voor heel veel geld de nieuwe Megaman (deel 2) te kopen. Ik zag al weken vantevoren plaatjes in de magazines staan en ik vond het zo gaaf dat hij meerdere krachten kon krijgen!
Ik klaagde helemaal niet over pop-in van vijanden of knipperende en soms compleet onzichtbare sprites van megaman en vijanden... en dat wanneer de grote sprites op het scherm kwamen het hele spel op 1/2 van de snelheid liep: ik heb die game als klein menneke gewoon uitgespeeld en vond hem vet - bugs & all!
In Mario 64 vond ik het juist supervet om met het kanon precies op een van de torens terecht te komen in het startgebied - en dan door de toren heen te vallen en door de deur te gaan - waarna je aan de andere kant van de deur terecht komt in het kasteel.
Ik vond het bij Assassins creed 3 ook zeer vermakelijk om paarden op het dak tegen te komen - en ik heb ook een vette screenshot gemaakt van een vrouw zonder gezicht op miiverse
De illusie dat zulke bugs in de toekomst minder zouden moeten voorkomen bij open wereld games heb ik dan ook niet - naarmate games groter, gevarieerder en gedetailleerder worden komt het juist steeds vaker voor.
2. Neem reviews zowieso van wie dan ook aan als een korreltje zout, bekijk ook gameplaybeelden en bedenk dan voor jezelf of je de game wilt kopen of niet
3. Games in slechte technisch afleveren is not done (had de game dan nog een maand uitgesteld), shame on you Ubisoft. Voor mij nog een reden om games nooit op releasedatum te kopen
4. Verwijder die link naar de pu, zoals cripple killer ook aangeeft het is het verkapte reclame ( tenzij BG daar natuurlijk een hoop geld voor krijgt ;p )
Dat 't buggy is maakt me niet uit maar 't moet niet zo erg zijn dat ik 't spel gewoon niet kan spelen. Zoals bij mij Advanced Warfare het geval is en dat vind ik gewoon heel naar. Patches en zo boeien mij niet, weet je ik kan wel gaan lopen zeiken als een klein joch maar 't gebeurd toch, ik vind 't zonde om sachorijnig te worden omdat ik even 20 minuten of zo moet wachten. In andere landen hebben ze niet eens de luxe om te kunnen gamen dus ik vind ook wel dat mensen wel heel erg lopen te zeiken zo af en toe.
Dus ja, aan de ene kant vind ik dat 't niet kunnen dat ze vrijwel onspeelbare games uitbrengen maar aan de andere kant kunnen mensen ook wel overdrijven. Er zijn namelijk ook spellen die je gewoon kan spelen wanneer ze uitkomen, hoewel dan niet helemaal perfect maar tenminste speelbaar. 't is pas kut naar mijn mening als je een spel gewoon niet kan spelen.
Quote:
WTF? Waar kan ik daar meer over lezen?OoT liep op 18 fps en dat is volgens velen de beste game ooit gemaakt.
Quote:
Tja, die consoles waren niet gemaakt voor 3D.Ook de '3D' games op de Megadrive en SNES hadden vaak een dramatisch lage fps.
Quote:
PS2 snap ik, want grafisch was dat ding te complex om fatsoenlijk te programmeren, maar PS1 snap ik niet.
En op de PS1 en PS2 liepen maar weinig games op 60 fps.
Quote:
Nog een ding! Deze zin is misselijkmakend: "Het gekke is, sommige lezers zijn boos… omdat ze het cijfer te laag vinden"
Hiermee past de heer Meijroos een simpel trucje toe om zichzelf een integer journalist te laten lijken: "de mensen kunnen wel roepen om een hoger cijfer, daar ga ik niet in mee... Ik vertel het zoals het is".
Hiermee past de heer Meijroos een simpel trucje toe om zichzelf een integer journalist te laten lijken: "de mensen kunnen wel roepen om een hoger cijfer, daar ga ik niet in mee... Ik vertel het zoals het is".
Wat een woede zeg. Het illustreert alleen maar hoe verschillend mensen reviews ervaren, wat ze hopen dat een game krijgt en wat ze graag willen. Ik heb tientallen, wat zeg ik honderden mensen gesproken over AC en de een ervaart wel bugs en glitches en de ander niet. We hebben de game op de redactie gespeeld en de PS4 versie verschilt zeer ten op zichte van de X1 versie (die heb getest). Voor mij waren de bugs geen gamebreakers Het is slordig maar dingen die nu op internet staat heb ik niet gezien, ik ga af op mijn eigen ervaring. Niet op geposte filmpjes die ik niet heb ervaren.
Als er ergens op de wereld een burgeroorlog is en ik wil graag op de hoogte worden gehouden van de situatie aldaar, betekent dit dan dat ik een vlucht moet boeken om zelf het kruit te snuiven? Nee, ik vertrouw op de kennis en kunde van de verslaggever ter plaatse. Dat het beeld van de brandhaard dan enigszins gekleurd is moet ik voor lief nemen, maar als er 5 rakketen vallen in een woonwijk waarbij 100 doden vallen dan kan de journalist dit zo doorgeven, hij kan de raketten tellen en uitgaan van de info over de overledenen ter plaatse. Zo zijn technische imperfecties ook niet multi interpretabel, maar compleet objectief te scoren. En dan heb je ook nog de échte journalist die niet enkel verslag doet van de gang van zaken, maar dieper graaft met als uiteindelijke doel bepaalde misstanden aan de kaak te stellen die níét direct zichtbaar zijn, zoals de barbaarsheid van een regime of in jouw geval de vele leugens van Ubisoft omtrent deze game in het afgelopen jaar.
Dat je het laatste niet doet neem ik je niet eens kwalijk, maar laten we ophouden met de façade en gewoon eens open kaart spelen. Ik weet uit eerste hand hoe de grip van Ubisoft op de industrie is en in Nederland is deze misschien nog wel sterker dan in andere landen. Dat ik jouw reviews niet serieus moet nemen dat wist ik al toen wij beide nog broekies waren, maar er zijn genoeg lezers die niet beter weten dan de kenner te geloven op z'n woord. En omdat jij duidelijk de professionalisering van de game journalistiek nastreeft de laatste jaren, zou het je sieren als je eens te rade gaat bij jezelf of je echt zo zelfstandig denkt als je beweert, of dat misschien de invloed van bepaalde publishers groter is dan je toe wil geven.
Het makkelijkste is om deze kritiek altijd maar af te blijven doen als rants van woedende geeks zonder leven of mensen te beschuldigen van het zien van complotten die er niet zijn. Deze column, zoals de meeste van jouw hand, dient uiteindelijk enkel ter bescherming en/ of verheerlijking van jezelf en ik vraag me sterk af of jij serieus het zicht op de realiteit bent kwijtgeraakt door jarenlang te dansen met de slangen of dat je jezelf blind en doof houdt zodat je je gezin kan voeden.
Invloed van uitgevers is er maar in beperkte mate, niet zo groot als jij hier schetst. In Nederland is men hier gelukkig vrij nuchter. En als je het wat interesseert: sales en redactie zijn gescheiden. Wat en of onze salesafdeling Ubisoft offreert, weet ik niet.
Ik doe kritiek niet af maar als mensen termen als 'dansen met slangen' gaan bezigen, haak ik wel af ja.
Bovendien begeef je je sowieso op heel glad ijs door mijn gezin erbij te betrekken... het staat je netjes.
Haal ik je gezin erbij? Stel je eens niet zo aan... Als ik had gekozen voor de bewoording "geld verdienen" had je wel inhoudelijk geantwoord? Nee, dacht ik al.
En niet ik, maar jij hebt op meer dan een occasie getracht jouw werk serieus te laten nemen door te veronderstellen dat het wel degelijk échte journalistiek betreft... Je bent vaak genoeg in conclaaf gegaan met "vakgenoten" om duidelijk te maken dat jullie ook journalistiek bedrijven, dus ik vergelijk games niet met een burgeroorlog, maar jou met een echte journalist zoals je zelf zo graag wilt.
Tuurlijk weet ik dat je niet in de spiegel gaat kijken na een opmerking van een willekeurige BGer, laat staan dat je open kaart speelt over de nauwe, onlosmakelijke band tussen de gamejournalist en de uitgever... Maar hou dan gewoon je mond en pak je geld en ga niet proberen recht te praten wat overduidelijk krom is.
Juist ja.
En dan nog het raar vinden dat ik geen inhoudelijke discussie wil aangaan? Los van het feit dat je je lekker veilig vanachter een alias en een foto van een B-acteur verschuilt. Dapper.
Ajuus GinneSchrik.
En over B-acteurs gesproken.... Hoe jij integriteit veinst laat ook te wensen over... Je kan nog wat leren van Slater...
Ook is me niet helemaal helder wat er laf aan is om onder een alias te discussiëren? Bedreigen ofzo dat zou laf zijn, enkele kritische vragen neerleggen bij een columnist lijkt me vrij normaal. Wat moet ik dan doen? Naar jullie hoofdkantoor rijden en je uitdagen tot een duel? Het zijn de middeleeuwen niet.
Quote:
Je weet dat Slater niet echt bestaat he? Het is een fictief personage van acteur Mario López. Maar goed, je schijnt hem goed te kennen.
Nu begint het schrijnend te worden... Ik hou het voor gezien. Het ga je goed Jan!
Jan kwam voor mij altijd over als een erg symphatieke man, en ook ik ben in het verleden een trouw PU lezer geweest. Ik begin de haat jegens Jan ergens wel te snappen. Ik zou ook graag willen geloven dat er een verschil is tussen amerikaanse gamemedia en nederlandse gamemedia, maar het feit dat ik nederlandse gamemedia al jaren niet meer serieus neem zegt eigenlijk al genoeg.
In Amerika is het een probleem, droplullen die werkelijk geen hol geven om gamen en zichzelf liever verheven naar een bijna celebrity status. De PU redactie bestaat enkel uit een groepje uitgerangeerde gamers en hipsters die de passie voor gamen al jaren geleden verloren zijn. Natuurlijk zijn de tripjes leuk en alle extra's die daar bij komen kijken nog meer. Maar het moment dat de game daadwerkelijk gespeeld moet worden haakt de PU redactie af. Wat dat betreft is het een zegen dat de gemiddelde overgehypte AAA game binnen enkele uurtjes door te sprinten is op easy...
Het is echt walgelijk wat voor een blad (en website) de PU is, misschien altijd al geweest, ik had het alleen niet door op jonge leeftijd en de PU userbase is of te jong, te naïef of te dom om dat ook te beseffen. Klik op een willekeurige videoreview op PU.nl en er verschijnen twee drugshoofden op je beeld die voor de camera met enorme tegenzin de wikipedia beschrijving oplezen en vervolgens (als er betaald is) de game de hemel inprijzen of de game op een puberale manier compleet afzeiken. Als het een JRPG is, de bekende clichés van achterhaalde gameplay, belt 'n zippers, tienerprotaganist en een zwak verhaal, om maar de indruk te geven dat de game daadwerkelijk langer dan een uur gespeeld is.
Blijkbaar komt het hard aan voor Jan als hij commentaar leest wat niet afkomstig is van zijn trouwe volgelingen op PU.nl en de circlejerk daaromheen, tot het punt waar de redactie zich een godlike status aanmeet en de alleskenner is betreft video games, terwijl het in realiteit gewoon een groepje uitgerangeerde schrijvers zijn die het wel willen, maar nergens anders aan de bak kunnen.
Supporter van genocide met een enorme grachtengordel eigendunk, van mij hoef je hier geen stukjes meer te plaatsen hoor.
Waarom wordt een game vol met fouten dan rijkelijk beloont? Waarom en hoe is deze tendens ontstaan? Is het niet de taak van de recensent om juist de fouten aan te kaarten? Dat moet toch uiteindelijk de kwaliteit ten goede komen? Of is de commercie echt zo van invloed?
Quote:
Als jij je hieraan stoort dan heb ik toch een donkerbruin vermoeden dat je hier niet helemaal op de juiste plek je columns schrijft, namelijk op een forum. Ik wist trouwens nog niet dat dit afbreuk doet aan de inhoud van reacties, maar blijkbaar denk je daar anders over..." Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind... Als je als columnist nog nooit bent bedreigd met de dood, ben je je zeepkist niet waardig."
Juist ja.
En dan nog het raar vinden dat ik geen inhoudelijke discussie wil aangaan? Los van het feit dat je je lekker veilig vanachter een alias en een foto van een B-acteur verschuilt. Dapper.
Ajuus GinneSchrik.
Juist ja.
En dan nog het raar vinden dat ik geen inhoudelijke discussie wil aangaan? Los van het feit dat je je lekker veilig vanachter een alias en een foto van een B-acteur verschuilt. Dapper.
Ajuus GinneSchrik.
Als jij in je eigen geschreven stuk had geloofd dan had je het ook wel iets beter verdedigd, zo lijkt me, in plaats van elk tegenargument door de wc te spoelen omdat de voorbeelden ter ondersteuning van said argumenten je niet aanstaan.
Wisten jullie al dat Ubisoft zelf heel erg bezig is met de manier waarop het bij de release en review van deze game is gelopen?
link
Erg goede verbetering:
Quote:
Ubisoft said it will change the way it works with reviewers after a number of US critics complained about an embargo set after the game's North American release.
Trouwens - wat gebeurt er nu echt als je een embargo breekt?
Bij een filmembargo is dit al vaker gebeurd en wat blijkt? De marketeers van de film moeten er maar mee omgaan. Waarom hebben de critici in de gamesindustrie die ballen niet?
Als excuus aan Ubisofts zijde wel:
Quote:
Ubisoft said it was difficult to recreate the post-launch environment of games such as Unity before they're released.
Dit klinkt best aannemelijk - aangezien veel fouten écht niet door reviewers zijn gespot en veel issues lijken te zijn opgelost als je off-line speelt.
Quote:
We are working to adapt our services and communications with consumers accordingly, both by changing the way we work with reviewers and by offering customers open betas or other early access to some games, all so that they have the information they need and want
En binnenkort hebben we dus geen reviewers meer nodig!
Nog even mijn persoonlijke mening over de discussie die nu gaande is in de posts boven mij:
We hebben het hier vaak over Objectiviteit en Journalistiek:
We hebben het echter over een review van media - dat heeft niets met objectieve rapportage van feiten te maken! Critici =/= journalisten. Een review is en blijft altijd een opinieartikel. Bij games, die de speler keuzes laat maken in de manier van spelen, is dit zelfs meer zo dan bij de recensie van een boek of een film.
We moeten júist af van het idee dat een recensie objectief moet zijn - het is altijd subjectief. Doen alsof dat niet is levert blijkbaar alleen verwarring op bij veel lezers.
Gelukkig is er tegenwoordig al veel eerlijkheid over hoe de subjectiviteit van de critici verder beinvloed wordt - bij veel artikels en reviews lees ik regelmatig dat het spel tot beschikking werd gesteld door de uitgever, samen met een vliegreis naar een event en een eventuele goodie-bag inclusief een uitleg van de inhoud.
Ik denk erover hier binnenkort een column over te schrijven. Het wordt dan maar een lezercolumnpje waar niemand veel aandacht voor heeft, maar ik denk de moeite van het lezen waard - aangezien ik wel van plan ben voorbeelden aan te dragen van film -en boekcritici, die wat minder kritiek van hun lezers lijken te krijgen.
Een beetje meer objectiviteit zou ik dan ook wel op zijn plaats vinden.
Natuurlijk; een game als Knack hebben we kunnen spelen op een speciaal PS4 review event, waar de sfeer er goed in zit en je hulp bij de game krijgt wanneer iets niet lukt, en dan wil de game ook wel eens beter of leuker lijken dan hij daadwerkelijk is. Ik vond het dan ook vrij opvallend dat onze site in een Knack launchtrailer gequote werd, aangezien alles wat ik op dat moment gezien had, en gelezen had over de game echt ondermaats was. Helemaal voor een Mark Cerny titel, maar dat wil nog altijd niet zeggen dat Sony onze Knack-recensent om had gekocht.
Zelf heb ik destijds een 2DS gekregen van Nintendo om te bespreken op de website. Een erg tof cadeau, natuurlijk, maar dit heb ik nooit mee laten tellen in mijn artikelen. Yoshi's New Island heeft van mij gewoon een laag cijfer gekregen omdat de game niet goed genoeg was.
Ik denk dat mensen hier een beetje te veel denken dat journalisten vrij snel omgekocht worden. Goodies, trips en cadeautjes zijn leuk, maar een beetje journalist laat zich hier niet door beïnvloeden. Aan het eind van de dag is een recensie puur een mening. Jan is van mening dat de game tof is, maar Jan is ook degene die in zijn Assassin's Creed II review op GameKings zat te verdedigen dat je aan het begin van de game constant dozen moest sjouwen in de tutorial, waarna hij keihard uitgelachen werd door Boris. Jan is nou eenmaal een groot fan van de franchise, en van Ubisoft, maar dat betekent niet dat Jan niet kan zien wanneer een game slecht is. Zoals hij zelf al aangeeft is de game, wanneer je door de fouten heen prikt, erg vermakelijk en is er genoeg te doen in de spelwereld van Unity. Verdient de game daarom het cijfer dat Jan er op plakt? Ik denk het niet (ik heb de game zelf nog niet kunnen spelen), maar aan het eind van de dag is Jan ook maar gewoon een mens met een mening. Een mens waar veel jongere gamers tegenop kijken, dat wel, maar ik geloof niet dat het vriendjes zijn met Leon invloed heeft op zijn mening.
De narcistische reacties van Jan naar Ginneschrik slaan ook kant noch wal, maar bevestigt anderzijds weer het niveau waar we mee te maken hebben. De gamerscene zal zo nooit volwassen worden vrees ik.
Quote:
Aan het eind van de dag is een recensie puur een mening. Jan is van mening dat de game tof is, maar Jan is ook degene die in zijn Assassin's Creed II review op GameKings zat te verdedigen dat je aan het begin van de game constant dozen moest sjouwen in de tutorial, waarna hij keihard uitgelachen werd door Boris. Jan is nou eenmaal een groot fan van de franchise, en van Ubisoft, maar dat betekent niet dat Jan niet kan zien wanneer een game slecht is. Zoals hij zelf al aangeeft is de game, wanneer je door de fouten heen prikt, erg vermakelijk en is er genoeg te doen in de spelwereld van Unity. Verdient de game daarom het cijfer dat Jan er op plakt? Ik denk het niet (ik heb de game zelf nog niet kunnen spelen), maar aan het eind van de dag is Jan ook maar gewoon een mens met een mening. Een mens waar veel jongere gamers tegenop kijken, dat wel, maar ik geloof niet dat het vriendjes zijn met Leon invloed heeft op zijn mening.
Ik denk dat daar het verschil zit tussen wat mensen verwachten van een reviewer. Sommigen zien een review als puur een mening van de recensent, anderen vinden dat een reviewer een spel moet bekijken vanuit het oog van potentiële kopers van de game. Tegenwoordig zijn er genoeg reviewers die zowel hun persoonlijke mening over een game geven en toch een relatief objectief oordeel kunnen vellen over een game met het oogpunt van de lezers in gedachte. Jan is duidelijk niet dat laatste en dat is waar mensen denk ik over klagen.
Quote:
De narcistische reacties van Jan naar Ginneschrik slaan ook kant noch wal, maar bevestigt anderzijds weer het niveau waar we mee te maken hebben. De gamerscene zal zo nooit volwassen worden vrees ik.
Oh, hier geef ik je sowieso gelijk. Jan mag in mijn ogen wel wat inhoudelijker op Ginne ingaan, want wat hij nu doet is tussen de regels door lezen en dat slaat natuurlijk nergens op, want Ginne komt gewoon met goede punten aanzetten. Erg jammer, inderdaad. De narcistische reacties van Jan naar Ginneschrik slaan ook kant noch wal, maar bevestigt anderzijds weer het niveau waar we mee te maken hebben. De gamerscene zal zo nooit volwassen worden vrees ik.
En jup, natuurlijk ken ik het verhaal van Jeff Gerstman, maar dat is een Amerikaanse journalist die te maken heeft met de Amerikaanse divisies van de uitgevers. Ik wil met mijn verhaal niet zeggen dat dat in Nederland niet gebeurt, maar als het al gebeurt, gebeurt het wel echt in veel mindere mate. Ik heb regelmatig contact gehad met uitgevers, aangezien ik ook PR deed, en heb menig NDA ondertekend, maar ik heb zelf nooit iets meegekregen van omkoping of iets in die richting. Maargoed, wij waren dan ook geen PU, natuurlijk.
Ik vind het jammer dan Jan niet inhoudelijk reageert op de vragen hier. Ik ben ook van mening dat er best harder afgestraft mag worden op dergelijke fouten in games. Dat Arno door de grond kan vallen is oké, maar als hetzelfde gebeurd in een Sonic Boom dan kan de game direct afgeschreven worden. Oké, qua production value zijn de games niet te vergelijken, maar op het punt van game breaking bugs mag het geen verschil maken.
Ik merk zelf ook dat ik het al tijden niet meer eens ben met de (p)reviews in de PU. Zo was een minpunt van de game Captain Toad Treasure Tracker dat het geen nieuwe Mario game is. The fuck wil je dan? Was het wel een nieuwe Mario game geweest dan was het minpunt "w'éér een Mario game" geweest. En dit is maar een voorbeeld, zijn er nog veel meer. Zijn ook zo vaak reviews geweest die niet inhoudelijk op de game in gaan of in de vorm van een flauw gesprek zijn. Dit wekt bij mij alleen maar meer de illusie dat, zoals hierboven iemand ook al zei, games amper nog gespeeld worden. Niet alleen bij de PU hoor, maar ook bij andere websites. Ik vind het jammer, want ben al sinds 1997 lid van de PU maar zit er sterk over na te denken mijn abonnement stop te zetten. Ik vind het blad inhoudelijk gewoon niet meer leuk.
Gisteren bijvoorbeeld zat ik naar een aflevering van GameKings te kijken. Kwam een perstrip voor AC: Unity in voor. Er is ook maar werkelijk NIKS over die game gezegd, of dat ze iets hebben laten zien. En in videoreviews van games die je toch minstens een uur of 10 hebt moeten spelen voordat je het einde ziet merk je dat de reviewer niet eens weet hoe een belangrijk onderdeel in de heet o.i.d. Dan gaat bij mij alle geloofwaardigheid weg.
Quote:
Ubisoft die mensen naar de E3 stuurt om ze te paaien vind ik absoluut geen beperkte mate. En er zijn nog een hele batterij aan extra voorbeelden te noemen van kontkruiperij en omkoping in het gaming wereldje. Maar het is tweeledig. Ten eerste zou je als journalist je moeten bedenken of het ethisch verantwoord is om in te gaan op dat soort bizarre voorstellen en ten tweede zouden uitgeverijen kritischer moeten kijken naar de content die er uit voort komt. Sommige verhalen zijn te krom om te klassificeren als een oprecht stukje gamejournalistiek. Maar daar publiceer ik komende maandag zelf wel iets over :-)
Invloed van uitgevers is er maar in beperkte mate, niet zo groot als jij hier schetst. In Nederland is men hier gelukkig vrij nuchter. En als je het wat interesseert: sales en redactie zijn gescheiden. Wat en of onze salesafdeling Ubisoft offreert, weet ik niet.
Lees zijn stukjes op budgetgaming graag, zou het jammer vinden als hij zou stoppen.
Quote:
Ik denk dat het van niemand de intentie is om te zorgen dat Jan stopt met schrijven voor Budgetgaming. Maar Budgetgaming is en blijft een community die graag discussiert. Daarom hebben we ook een erg druk bezocht forum, dus het is niet gek dat er zulke discussies ontstaan onder een 'controversieel' artikel als deze.Lees zijn stukjes op budgetgaming graag, zou het jammer vinden als hij zou stoppen.
GinneSchrik komt bijvoorbeeld met een aantal erg goede punten naar voren. De manier waarop is wellicht verkeerd, maar de vragen die hij stelt bij dit artikel zijn erg interessant. Ik vind het dan ook erg tof dat Jan alsnog de moeite gaat nemen om een aantal vragen en opmerkingen uit de comments te behandelen .
Quote:
Maak dat een ander wijs. Je wou al van in het begin geen discussie aangaan, toen nog geen een van die woorden gevallen was. In de plaats daarvan trollde je ze.Voor de duidelijkheid ik wil met alle liefde inhoudelijk reageren op de argumenten en vragen maar als bepaalde types woorden bezigen als 'zelfmoord' 'haat' ' narcistisch' 'drugshoofden' ' walgelijk' etc, dan voel ik niet echt de behoefte om een dergelijke discussie in te gaan
Quote:
Euh, nee... Discussies zijn er niet per se om elkaar van mening te veranderen.
GinneSchrik en Cruz - hebben zo een vooringenomen mening en zoveel haat in zich huizen, die kan ik toch niet meer op andere gedachtes brengen. En dat is het hele doel van een discussie. Op een volwassen toon met elkaar in gesprek gaan.
Quote:
[..]
De manier waarop is wellicht verkeerd, maar de vragen die hij stelt bij dit artikel zijn erg interessant. Ik vind het dan ook erg tof dat Jan alsnog de moeite gaat nemen om een aantal vragen en opmerkingen uit de comments te behandelen .
De manier waarop is wellicht verkeerd, maar de vragen die hij stelt bij dit artikel zijn erg interessant. Ik vind het dan ook erg tof dat Jan alsnog de moeite gaat nemen om een aantal vragen en opmerkingen uit de comments te behandelen .
Klopt, de manier is niet de juiste. Als je op zo'n manier een discussie ingaat dan sta je wat mij betreft al met 1-0 achter. Als je dan ook nog eens persoonlijk wordt dan is de discussie in feite over. En inderdaad, erg tof dat Jan de moeite neemt om te reageren. Dat sommige hem vervolgens aanvallen op zijn integriteit is jammer.
Eens te meer omdat deze column genoeg stof geeft om over te praten.
ontopic: Tegenwoordig vind ik dat uitgevers te afhankelijk zijn geworden aan het patchen van games. Een game als AC had beter tot zijn recht gekomen als Ubisoft hem met een paar weken had vertraagd. Maar nee, Ubisoft gaat voor het snelle geld en besluit een game die voor zo'n 93% af is te releasen.
In het geval van EA is het veel erger, Battlefield 4 is pas vrij recent goed te spelen. Toch ben ik niet helemaal ontevreden met het begrip patches. Game breaking bugs die pas later door gamers ontdekt worden zijn tegenwoordig vrij eenvoudig te patchen. Dat was in het Snes/DS/N64, ect, tijdperk wel anders
Quote:
Ik heb de afgelopen 15 jaar altijd mijn eigen vliegticket naar de E3 , eten en drinken en overnachtingen betaald. Get your facts straight CrippleKiller.
Het was ook niet op jou gericht. Er zijn mensen in het wereldje in het algemeen die dat soort snoepreisjes maar wat graag aanpakken in ruil voor een hoog cijfer voor een kutgame. Dat probeerde ik te zeggen.
Quote:
Ik,wacht met smart op een reactie van Ginneschrik... Kom op jongske ge het ginneschrik toch?
Hoe graag ik ook de verbale degens kruis, op het moment dat mensen er al dan niet bewust aanstoot aan nemen dan trek ik me terug uit de discussie. Voor mij is dit een hobby, een passie zou je zelfs kunnen zeggen...maar voor Jan is dit meer; het is z'n brood en een groot deel van z'n leven.
Daarom wil ik niet de regen zijn op de Jan-parade die deze column is, daarnaast kan de discussie toch niet inhoudelijk worden gevoerd omdat wij beide fundamenteel verschillen in hoe wij journalistiek zien of wat het doel van een column is.
Weet wel dat het zeker geen haat of nijd is dat mij drijft in deze, ik wil graag de onderste steen boven zien omdat wij dit als gamers verdienen. BG is een ander platform dan dat de PU is en ik ging ervan uit dat een kritische houding van een member ook anders benaderd zou worden. Als iemand een kritische noot durft te slaken verwacht ik meer dan de PU reacties die compleet de inhoud negeren en waarin je weggezet wordt als "hater". Op het moment dat ik ervan werd beticht dat ik Jan's gezin erbij betrok, hetgeen klinkklare onzin is, toen was het voor mij al over. Of hij het nu echt zo ervaart of niet, ik zou het risico niet willen nemen dat ik hem raak met iets dat ook voor mij heilig is.
Quote:
Het kwam toen ook heel zelden voor.
Toch ben ik niet helemaal ontevreden met het begrip patches. Game breaking bugs die pas later door gamers ontdekt worden zijn tegenwoordig vrij eenvoudig te patchen. Dat was in het Snes/DS/N64, ect, tijdperk wel anders
Quote:
Hebben jullie het spel zelf wel gespeeld? Dan zal je zien dat het ontzettend meevalt. Beetje simpel om te roepen hoe belachelijk hoog een cijfer wel niet is en de hele gamejournalistiek meteen te betichten van omkoping, terwijl je de game zelf nog geen seconde hebt gespeeld en dus nog niet eens kan beoordelen of het cijfer al dan niet terecht is.
Ik heb het spel zelf gespeeld (ehhm, de proloog, sequence 1 en een stuk van sequence 2) maar de framerate problemen nemen bij mij echt al mijn plezier weg. Dit had een hele toffe game kunnen zijn (misschien is dat het zelfs ook wel) maar Ubisoft mag zich echt gaan schamen dat ze dit in deze staat op de markt brengen.
Quote:
Wil je alsjeblieft niet zo bijdehand doen en je conclusies trekken? Hebben we hier ff geen behoefte aan...
Quote:
Wil je alsjeblieft niet zo bijdehand doen en je conclusies trekken? Hebben we hier ff geen behoefte aan...
Hou het een beetje respectvol, hij reageert gewoon normaal vanuit zijn eigen ervaring.
Quote:
[..]
Hou het een beetje respectvol, hij reageert gewoon normaal vanuit zijn eigen ervaring.
Hou het een beetje respectvol, hij reageert gewoon normaal vanuit zijn eigen ervaring.
Oui chef, maar dingen uit z'n verband trekken is blijkbaar wel oke...
Quote:
En daar ligt dan ook een beetje het pijnpunt voor mij. Het kan nog zo makkelijk zijn om iets te patchen, maar iets uitbrengen en de patch incalculeren is not done. Zorg gewoon dat je een fatsoenlijk product uit brengt... Als ik een Senseo koopt die lekt breng in m ook terug. Zou met games niet anders moeten zijn.[..]Het kwam toen ook heel zelden voor.
Om AC Unity er bij te halen, die had ik dus direct over de toonbank gesmeten bij de retailer. Wat een bagger :-) Had m overigens ingerolen voor een leuke Nintendo game dan, want zowel bij Microsoft als Sony kun je er niet meer van op aan dat je een betrouwbaar stukje software krijgt. (Overigens is dat bij Nintendo ook niet helemaal waar, maar daar durf ik mijn geld dan wel weer naartoe te brengen.)
Je zou de review kunnen publiceren met een cijfer onder voorbehoudt en deze een of twee weken later kunnen bijstellen bijvoorbeeld.
Als PU zou ik hier gewoon harde regels voor maken aangezien gamedevelopers steeds meer de verkoopcijfers proberen te bevorderen door embargo's steeds later vrij te geven of kritische reviewers helemaal geen game beschikbaar te stellen.
Unity is in potentie een goede game maar de realiteit is dat het vandaag de dag een game is die geen goede game ervaring geeft.
Ik begrijp heel goed dat gamers die de game voor de volle mep hebben aangeschaft pissig zijn, als ze dan ook nog een review voorbij zien komen waar daar niks over wordt vermeld dan is dat natuurlijk al snel 'olie op het vuur'...
Kennelijk bestaat de perfecte game volgens Jan toch wel. Een belachelijk cijfer natuurlijk.
Bij bijvoorbeeld Halo MCC wordt in de PU gezegd dat het spel eigenlijk een gold award verdient (Halo krijgt een 89 en een gold award krijg je vanaf 90), maar omdat het een remake is, en dus geen nieuw spel, geen gold award krijgt.
Bij bijvoorbeeld Halo MCC wordt in de PU gezegd dat het spel eigenlijk een gold award verdient (Halo krijgt een 89 en een gold award krijg je vanaf 90), maar omdat het een remake is, en dus geen nieuw spel, geen gold award krijgt.
Toch blijven deze artikelen aardig om te lezen. Het feit dat er zo veel mensen op reageren zegt genoeg. Haters gunna hate, maar TOCH blijven ze lezen en reageren. Dan doe je het in Jan's geval prima
Quote:
Achja, wat kan ik erop zeggen ? Een column, review, artikel etc. zijn en blijven biased, dus laat je je gewoon niet beïnvloeden of boosmaken door een mening van een ander. Je eigen goede en slechte ervaringen met een game zijn toch wel de meest fundamentele bouwstenen voor het vormen van je mening. Deze en je eigen beleving ermee zijn de zaken die er uiteindelijk wèrkelijk toedoen.
Thx, mijn voornemen alvast voor 2015
Als Jan of wie dan ook dat niet vind... prima!
Oh, en mensen die denken dat een score van 10 een perfecte game zou moeten voorstellen... tsja, dan kun je net zo goed meteen zeggen dat je tussen de 1.0 en 9.5 scoort omdat 0,5 direct hoort vast te lopen op het titelscherm en 10,0 hemelse stralen naar beneden moet afroepen om je in de goddelijke zaligheids des game te baden.