Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

PC vs. Console gaming - hoe relevant is de discussie nog?

Een beetje gamer is het vast niet ontgaan dat de discussie tussen Console gaming en PC gaming vandaag de dag nog in volle gang is. Waar de PS4 en Xbox One uitstekende en betaalbare opties zijn om de nieuwste games op hoge kwaliteit te spelen, zweren veel PC gamers erbij dat er niets gaat boven een gouwe ouwe high-end gaming PC.

Maar hoe relevent is die discussie nou nog eigenlijk? Iedereen die het gaming wereldje de laatste tijd in de gaten heeft gehouden, zal hebben gemerkt dat verschillende grote namen (Valve, Alienware) bezig lijken te zijn met het vinden van een middenweg tussen PC gaming en Console gaming.

De Alienware Alpha
Misschien wel de grootste jongen in het PC gaming wereldje heeft een tijdje terug een gloednieuw apparaat op de markt gebracht, die volgens hen ‘de vrijheid van PC gaming en de toegankelijkheid van Consoles’ samenbrengt in een unieke gaming ervaring.



De Alienware Alpha is in principe niets meer dan een krachtige gaming PC, maar dan verpakt in een klein maar fijn console-achtig doosje. Vanaf 550,- kun je al een Alpha in huis halen waarmee je de nieuwste spellen zonder veel moeite op de hoogste settings kunt spelen, mits je bereid bent om niet op een hogere resolutie dan 1080p te gaan knallen.

Onder de motorkap zit ofwel een vierde generatie i3, i5 of i7 processor met respectievelijk 4 en 8GB RAM geheugen. Het zware werk wordt vooral gedaan door een aangepaste versie van de NVIDIA GTX 860m kaart die in veel Alienware laptops verstopt zitten.

Met de Alpha kun je naast gamen natuurlijk ook gewoon video’s bekijken, e-mails versturen en lekker surfen op het net zoals op een normale PC (alles draait namelijk op Windows 8.1), maar de focus ligt vooral op het spelen van de nieuwste games op de hoogste settings met het gemak van een console.

Windows 10 Xbox app
Naast Alienware is natuurlijk ook Microsoft volop bezig met de toekomst van PC en Console gaming. Het interessante bij Microsoft is dat ze in beide markten thuis zijn, met zowel de Xbox One als Games for Windows. Lange tijd leek het erop alsof die twee gedeeltes onafhankelijk van elkaar te werk gingen, maar in een gelekte technical preview van Windows 10 lijken de Amerikanen de krachten van de Xbox te gaan bundelen met die van Windows PC’s.

In de gelekte preview zit namelijk een Xbox app verstopt waarmee je direct een connectie hebt met je Xbox Live account. Zo kun je met de app je achievements op Xbox Live zien, je friendlist bekijken en ook cross-chatten met je vrienden die op de Xbox aan het gamen zijn. Het daadwerkelijk spelen van games via de app lijkt geen optie te zijn.





Op 21 januari vindt er een Microsoft event plaats waar de Amerikanen een consumenten test-versie van Windows 10 zullen presenteren. Naar verwachting zal een deel van de presentatie worden gewijd aan gamen op Windows 10 met de nieuwe DirectX 12 en wellicht zien dus ook een link met het Xbox ecosysteem.

De ´heilige graal´ onder gamers
Microsoft en Alienware zijn natuurlijk niet de enige die door hebben dat de volgende generatie gamers zich in een steeds transparantere wereld zullen begeven.

Zo heeft Sony de Playstation Now service waarmee je altijd en overal games tussen verschillende Sony apparaten kunt streamen. Je kan bijvoorbeeld PS4 games op je PS Vita of zelfs Xperia smartphone spelen zolang je snel internet tot je beschikking hebt.

Binnenhuis streamen met je eigen Wi-Fi netwerk is een ding, maar de snelheid van het huidige 4G netwerk (200+ Mbps!) maakt het ook mogelijk om on-the-go je favoriete A-titels te streamen op je smartphone. Dit werkt omdat de PS4 thuis al het zware rekenwerk verricht en je smartphone of PS Vita alleen maar beeld (720p), geluid en controls hoeft te ontvangen. Nu alleen nog hopen dat menig uitgever haar servers op orde krijgt bij de release van nieuwe games (lees: zoals bijvoorbeeld dag 1 van de beruchte Destiny release).

Hoe dan ook, hiermee heeft Sony wel als een van de eersten de deur geopend naar de ‘heilige graal’ voor veel gamers, namelijk het los breken uit het eigen domein en geheel transparant kunnen gamen met mede-gamers op andere platformen.

Bovenstaande ontwikkelingen laten zien dat de grens die de PC gamer van de Console gamer (en console gamers onderling) wist te scheiden met de dag vager wordt. Prachtige graphics, geweldige gameplay en reboots van oude franchises hebben we ondertussen wel gezien. Wat we nu nog missen is de heilige graal in al haar glorie.

Straks maakt het niet meer uit of je de nieuwste Halo op je PC speelt, op de volgende generatie Xbox of dat je in de trein zit en de game naar je smartphone laat streamen via 4G. Cross-play tussen verschillende platformen wordt ongetwijfeld de toekomst voor alle gamers en met een beetje geluk kunnen we dan eindelijk de discussie tussen PC gaming en Console Gaming op het virtuele slagveld uitvechten.

Geplaatst door Budgetgaming.nl op 07-01-2015
Aantal keer bekeken: 13131

Laatste reacties

avatar van The_Gamer
The_Gamer ( 2819 ) 07-01-2015 18:03
Lijkt mij maar niks eerlijk gezegd. Ik wil niet streaming, gewoon een game in doosje kopen en spelen op het apparaat, met dat concept is niks mis volgens mij.
avatar van DragonflySoldier
DragonflySoldier ( 5913 ) 07-01-2015 18:28
Quote:
Lijkt mij maar niks eerlijk gezegd. Ik wil niet streaming, gewoon een game in doosje kopen en spelen op het apparaat, met dat concept is niks mis volgens mij.

+1 Leuk voor de mensen die dat willen dat streamen. Maar ik denk dat veel mensen het nog veel fijner vinden om een game in de winkel te halen. Ook omdat je deze games nog kunt verkopen etc.
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1817 ) 07-01-2015 18:52
Ik vindt het streamen niks omdat er nog teveel nadelen aan hangen. Maar zo'n alphabox die aan steam hangt waar je gewoon games ff downloadt en op je tv speelt is wel ideaal. Maar ik hang gewoon de pc aan de tv, controller erbij, vindt die alphabox niet echt meerwaarde, alleen ziet er wat netter uit bij je tv.
avatar van Ronnybb2
Ronnybb2 ( 571   3) 07-01-2015 19:00
Er gaat niks boven een mooie game collectie!
avatar van Mathorne
Mathorne ( 246   1) 07-01-2015 19:52
Zelf heb ik nooit echt de PC vs. Console Gaming goed begrepen. Vanaf jongs af aan altijd op alles gegamed en meer gekeken naar welke games er per systeem beschikbaar waren.

Zelf kijk ik tegenwoordig vooral naar welke games ik wil hebben en waar ze het goedkoopste zijn. Ik heb dan ook thuis 10 verschillende consoles en mijn pc aangesloten op mijn tv. Zo heb ik de afgelopen Steam sales een paar leuke games (die ook op de andere consoles zijn uitgebracht) goedkoop gehaald, die ik via de pc met xbox joypad speel op de tv. Via de consoles zou ik die games nooit zo goedkoop kunnen krijgen in de aanbieding dan via de Steam sales.

Ik denk wel dat games streamen de toekomst is, maar ik denk niet dat het in de komende jaren de hardware (pc, consoles, toekomstige VR) in totaliteit zal vervangen. Losstaande systemen zijn immers (merendeels nog) niet zo afhankelijk van internet toegang. Streamen ten opzichte van fysieke hardware en games kopen, zal tenminste wel een grote ruimte besparing zijn en mogelijk ook goedkoper. Alleen ben je dan niet officieel eigenaar van de games.

Ik denk dat het vooral afhangt van wat voor soort gamer je bent en hoe (ruim) je woont. Vroeger verzamelde ik alle klassiekers die ik dan meerdere keren uitspeelde. Tegenwoordig heb ik minder ruimte en vrije tijd beschikbaar. En als je gamecollectie stof zit te vangen, dan neemt het onnodig ruimte in beslag en dan lijkt streamen en het virtueel 'kopen' van games nog zo gek nog niet...
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6736   4) 07-01-2015 20:35
Streaming moet je voorlopig nog niet aan beginnen, een ddos aanvalletje (kerstdagen PSN en XBL) en daar zit je dan thuis met geen mogelijkheid om een spel te starten want ja streamen. Uiteindelijk denk ik dat streaming toch wel de standaard zal worden, en het biedt je als consument ook vrijheid. Je hoeft geen dure console meer te kopen, want de server kan alles genereren zoals bijvoorbeeld het concept van Onlive!. (betekent wel dat je meer moet betalen maandelijks)

Tevens ben ik groot fan van een echte verzameling, rekken vol met games dat hoort toch zo!
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2551   2) 07-01-2015 22:44
De Alienware Alpha mag dan nog zo compact zijn, het lost de voor mij twee grootste problemen van PC gaming niet op: het onderhoud van Windows en het moeten upgraden van software en hardware op termijn.

Streaming via wireless vind ik maar niks. Er is sowieso lag, en met draadloos wordt het nog erger want er gaan veel pakketten verloren.
Quote:
Zelf heb ik nooit echt de PC vs. Console Gaming goed begrepen. Vanaf jongs af aan altijd op alles gegamed en meer gekeken naar welke games er per systeem beschikbaar waren.
Als je genoeg geld hebt om op alles te gamen en gebruiksgemak is niet zo belangrijk is dat niet zo vreemd. Maar veel mensen hebben niet genoeg geld om alles te kopen, en ze willen niet prutsen met een PC, dus ze blijven bij (een) console(s).
avatar van RGroenen
RGroenen ( 422   7) 07-01-2015 23:05
De huidige consoles gaan eerder richting pc dan andersom. Systeem software updaten, spellen installeren, patchen etc. Vroeger was het cartridge er in en gaan! Verwacht dat de pc zeker een rol blijft spelen, vooral waar echte power nodig is zoals 4K tv en de Oculus Rift.
avatar van ShadyAce
ShadyAce ( 1235 ) 08-01-2015 09:58
Ach ik kan me in allebei vinden, M'n PC tovert de mooiste graphics op het scherm en is voor bepaalde games gewoon chiller, denk aan een snelle shooter of inmense mmorpg waar je mobs wil targeten, het is net wat makkelijk mijn inziens.
Tegenwoordig heb ik echter vaak gewoonweg geen zin om weer op een bureaustoeltje te gaan zitten achter m'n schermen. Ik werk de hele dag al op de PC dus s'avonds als ik eindelijk thuis ben en niks meer hoef te doen wil ik lekker op de bank hangen met een controller in de handen, dan knal ik dus juist de PS3 of WiiU aan. Oh en binnekort de PS4 uiteraard =D
avatar van KevinEHV
KevinEHV ( 1 ) 08-01-2015 10:16
PC gewoon verbonden aan TV + PC game controller... dat is voor mij iig het fijnst omdat ik veel verschillende genres speel.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 08-01-2015 10:25
PC gaat te hard naar digitaal - kost vaak veel moeite om de games op retail te vinden. Steam geeft fantastische deals maar er gaat voor mij niks boven een muur vol games waar je langs kunt huppelen om er een game uit te trekken.

Het grote voordeel van consoles is echter een beetje weg. Voorheen wist je zéker dat je game foutloos op de console zou draaien. Misschien niet met de mooiste graphics, maar wel zonder te crashen en goed speelbaar. Ook direct speelbaar

Tegenwoordig is dat helemaal niet gegarandeerd. Buggy games worden gereleased, games en consoles blijven vaker hangen. Voor je begint moet je soms uren wachten tot systeemupdate opgevolgd wordt door game-installatie, en dat weer door een patch die deze installatie in grootte doet verbleken.

Consoles beginnen dus alle nadelen van PC gaming te krijgen, maar weinig van de voordelen (goedkoper uit te breiden voor performance boosts, uitbreidbaarheid van games met mods, onbeperkte compatibiliteit met randapparatuur, geen paywall op gebruik van je eigen internetverbinding) - hierdoor is het in mijn kastje hebben staan van een mooie consoleverzameling (die goedkoper used is, fysiek dan) ook de enige reden voor mij om voor console ipv pc te kiezen.
avatar van Freshmaker
Freshmaker ( 39 ) 08-01-2015 10:29
Ik ben altijd een console-type geweest omdat ik games met vienden op de bank het leukste vind, maar zelfs op de console komt dat maar weinig meer voor in games tegenwoordig. Nu ik dan toch een pc erbij heb, ben ik gelukkiger met een echte, en niet zo'n half-breed.
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 08-01-2015 11:55
steam speelt het slim, zorg ervoor dat iedereen alleen bij jouw kan kopen, eerst lokken met aanbiedingen en zorgen dat je vertrouwen wint, werken met code's zodat 2e hands zo goed als onmogelijk wordt, en dan zorgen dat je goedkoper blijft dan retail, zodat de retailers de verkoop opgeven, waardoor je enigste op de markt ben.

consoles geven een extra belevenis, en dat kiezen sommige boven de voordelen van pc gaming, zoals modden (wat ik persoonlijk te veel werk vindt en games vaak te makkelijk maakt)

wel lijkt de middenweg een goede optie, waarin console en pc-gamers samen kunnen komen, Microsoft zou dat goed kunnen door bijvoorbeeld de services aan elkaar te verbinden, een console die volledig het zelfde kan als een pc, tegelijkertijd ook gewoon games op disc afspeelt, digitaal is al mogelijk, het enigste wat ze zouden moeten is de mogelijkheid geven toetsenboord en muis aan te sluiten op je console.
dit zou de ultieme game-console kunnen zijn, gewoon achter je "pc" chatten met vrienden die aan de GTA zitten op een echte internet explorer, waar je ook flashplayer kan gebruiken om daadwerkelijk iets te kunnen in je web-browser
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 08-01-2015 12:17
Wij hadden alleen een PC thuis tot de PS2, dus wilde altijd graag een console omdat ik alleen bij vrienden op de N64 etc. kon spelen. Nu heb ik 5 consoles thuis staan en verlang ik eigenlijk weer naar een goeie PC om een lekkere RTS te spelen. :')
avatar van Spellevent
Spellevent ( 477 ) 08-01-2015 13:12
Ik heb zelf een steambox gebouwd een anderhalf jaar geleden, met een dikke videokaart erin (gtx670, toen hè). Via HDMI aan de TV, en vervolgens natuurlijk steam big picture mode. Dat werkt prachtig, de pc start erin en je ziet windows niet eens meer opstarten.

Maar, de ellende met games die nèt niet helemaal lekker werken steekt toch te vaak de kop op: bijvoorbeeld Shadow of Mordor heeft een heel irritant probleem met een audioglitch ongeveer 50% van de keren dat ik het opstart, en dan moet ik de game weer opnieuw starten. Steam heeft blijkbaar ook een issue met mijn xbox controller waardoor die over HDMI ook gaat haperen. Veel games starten op in een submenuutje dus moet ik alsnog naar de muis grijpen om door te klikken. Sommige games zijn alleen beschikbaar in de client van de distibuteur (dragon age 2, mass effect 3), en dat is nog op te lossen door een softlinkje aan te maken in Steam (wel weer gedoe). Vervolgens zijn er ook een hoop games niet met controller te spelen, ook al zijn er wel console varianten van (diablo 3, mass effect, dragon age).

Er zijn ook voordelen, namelijk dat de steamcodes (dus niet direct op steam kopen, maar weer via via zoeken, grijze markt) bij release goedkoper zijn dan de console tegenhanger (35 om 50 euro gemiddeld). En natuurlijk dat er een aantal pure pc klassiekers op gespeeld kunnen worden, zoals the witcher franchise, divine divinity, wasteland, baldurs gate, starcraft, etc.

Echter het kan me bijna niet meer boeien, het is me teveel gedoe. Zoals anderen ook al zeiden, je komt thuis en je wil gamen, enje wil niet eerst een uur patches of updates downloaden, of uitzoeken waarom het spel hapert of wat er verder aan mankeert. Die dingen gebeuren ook wel op de console, maar dan heeft iedereen er last van en komt er wel een patch. Ook zie ik mezelf niet echt gamen met vrienden op steam, dat gebeurt eerder op de Playstation.

Er zal altijd een groep mensen blijven die wil pc gamen, omdat de graphics altijd beter zullen zijn, omdat de games goedkoper of 'gratis' zijn, of omdat ze geen console mogen kopen van hun ouders o.i.d. Maar zolang het gamen op de PC niet zo gestroomlijnd is als op de consoles, is het wat mij betreft een gelopen race in het voordeel van de spelcomputer.
avatar van BloodArchsage
BloodArchsage ( 312 ) 08-01-2015 13:21
Ik heb de PC "Master" Race vs. "Peasant" Race altijd al stom gevonden.
Gamede altijd op de PC maar sinds vorig jaar toch een console gekocht (Xbox One) en heb er helemaal geen spijt van.
Ik vind het lekker afwisselend zoals shooters op de PC en de exclusives en sommige third party games op me Xbox One.
Mijn neefje was eerst pro PC en nu die bij mij op de Xbox One hebt gespeeld is die toch bij gedraaid dat een console toch niet zo slecht is in o.a. graphics en controller.

En een console kopen is toch wat goedkoper dan een PC upgrade want daar is de mijne ook weer aan toe om alle nieuwe games van dit jaar en volgend jaar op high/ultra te kunnen draaien.

Ze blijven elk hun nadelen en voordelen hebben maar met beide om te kunnen gamen heb ik niet veel te klagen
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 08-01-2015 13:33
Quote:
En een console kopen is toch wat goedkoper dan een PC upgrade want daar is de mijne ook weer aan toe om alle nieuwe games van dit jaar en volgend jaar op high/ultra te kunnen draaien.

Je hoeft een PC alleen up te graden (in korte tijd) als je max wilt blijven spelen. Je kan ook op medium gaan spelen, wat vaak nogsteeds mooier is dan consoles. Consoles upgrade je ook niet.

Daarnaast zijn console games ~10 euro duurder dan PC games (Sony en MS moeten ook verdienen), dus dit maakt consolegaming niet perse goedkoper.
avatar van BloodArchsage
BloodArchsage ( 312 ) 08-01-2015 13:47
Quote:
Je hoeft een PC alleen up te graden (in korte tijd) als je max wilt blijven spelen. Je kan ook op medium gaan spelen, wat vaak nog steeds mooier is dan consoles..
Ik vind voor mezelf PC gaming juist voor high/ultra omdat de hardware er voor is en ik upgrade niet tijdens ik doe dat meestal in 1x.

Quote:
Daarnaast zijn console games ~10 euro duurder dan PC games
Daar heb je gelijk in maar daarvoor hebben we Budgetgaming om de goedkoopste te vinden.
avatar van Pietdepad
Pietdepad ( 1995 ) 08-01-2015 13:51
Heb die hele discussie over consoles cs pc nooit begrepen. Totneen aantal jaar geleden kocht ik ieder jaar een compleet nieuwe high-end pc om hier op te gamen, maar kies toch voor consoles. Voornamelijk voor htlwt gemak en oom belangrijk de gamea. Hoop dan ook dat het stramen can games nog heel lang gaat duren. Wil mijn games graag boxed hebben, daarnaast kunnen een hoop interverbindingen streamen nog helemaal niet aan.

Verder vind ik die alian ware een vreemd ding. Waarom nu weer zo veel verschillende specs? Reken er maar op dat je met een i3/i5 over een jaar of drie al geen games meer kan spelen, maar met een ps4 ka ik over 5 jaar uncharted 5 nog wel gewoon op het mooist spelen. Mensen die een alianware / steambox kopen wetem ook niet hoe zik hardware moeten vervangen of software moeten upgraden. Anders koop je wel een mormale pc
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 08-01-2015 14:25
Quote:
Heb die hele discussie over consoles cs pc nooit begrepen. Totneen aantal jaar geleden kocht ik ieder jaar een compleet nieuwe high-end pc om hier op te gamen, maar kies toch voor consoles. Voornamelijk voor htlwt gemak en oom belangrijk de gamea. Hoop dan ook dat het stramen can games nog heel lang gaat duren. Wil mijn games graag boxed hebben, daarnaast kunnen een hoop interverbindingen streamen nog helemaal niet aan.

Verder vind ik die alian ware een vreemd ding. Waarom nu weer zo veel verschillende specs? Reken er maar op dat je met een i3/i5 over een jaar of drie al geen games meer kan spelen, maar met een ps4 ka ik over 5 jaar uncharted 5 nog wel gewoon op het mooist spelen. Mensen die een alianware / steambox kopen wetem ook niet hoe zik hardware moeten vervangen of software moeten upgraden. Anders koop je wel een mormale pc

Zit je op je mobiel ofzo? MIsschien even een spellingcheck doen.
En dat je op een i3/i5 over 3 jaar geen games kan spelen is onzin. Daarnaast is i3/5/7 alleen een naam voor low/mid/high end, en bepaald het daadwerkelijke model de rest.
avatar van Pietdepad
Pietdepad ( 1995 ) 08-01-2015 15:20
Quote:
[..]


Zit je op je mobiel ofzo? MIsschien even een spellingcheck doen.
En dat je op een i3/i5 over 3 jaar geen games kan spelen is onzin. Daarnaast is i3/5/7 alleen een naam voor low/mid/high end, en

bepaald het daadwerkelijke model de rest.

Type de tekst idd op een mobiel. Maak wel veel.fouten in een tekst, maar niet dat ik daadwerkelijk de verkeerde letters type.

Als je nu een low end i3 processor neemt dan kan je daar over 5 jaar wel games maar spelen, maar niet zo high end als op de ps4 bijvoorbeeld. Daarnaast moet je na een aantal jaar ook echt je video card wel vervangen. Daarom vind ik het zo gek dat deze systemen met verschillende specs aangeboden worden.

Neem dan gewoon een vette i7 met goede kaart dan kan je een flinke tijd vooruit. Maar zal je na verloop can tijd alsnog moeten upgraden.
avatar van MJB
MJB ( 4382   5) 08-01-2015 15:50
Dit is niet de game console die je meteen koopt idd. Veel te hoog geprijsd. Tot nu toe ben ik tevreden met min consoles.

Steeds een PC moeten upgraden om high - end te spelen, zit er in als ze met zo een compacte betaalbare game pc komen.
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 08-01-2015 15:55
@Pietdepad, zo werkt het helemaal niet. Een PC wordt niet langzamer.
Games worden niet lelijker na een tijd. Games worden gewoon mooier, indien je hardware ook mee gaat. Dit is op consoles bijna niet het geval.
Uiteraard zijn er optimalisaties hier en daar, maar dat is op PC ook.
avatar van Pietdepad
Pietdepad ( 1995 ) 08-01-2015 18:41
Quote:
@Pietdepad, zo werkt het helemaal niet. Een PC wordt niet langzamer.
Games worden niet lelijker na een tijd. Games worden gewoon mooier, indien je hardware ook mee gaat. Dit is op consoles bijna niet het geval.
Uiteraard zijn er optimalisaties hier en daar, maar dat is op PC ook.

( nu wel op een pc )

Dat is dus precies wat ik bedoel, ieder jaar worden games gewoon mooier en zwaarder, waardoor jij de games niet optimaal of na verloop van tijd helemaal niet meer kan spelen met je steam box of normale pc. vanaf dat moment moet je de box gaan upgraden en word het gewoon een pc ipv een console. Dat is iets wat veel mensen gewoon niet zelf kunnen of willen doen. Daarom koop je dus een console. Deze zijn

a: vaak goedkoper
b: je zet de console aan en op wat updates na werkt deze dan ook gelijk
c: consoles gaan langer mee

.



avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 08-01-2015 18:58
Quote:
@Pietdepad, zo werkt het helemaal niet. Een PC wordt niet langzamer.
Games worden niet lelijker na een tijd. Games worden gewoon mooier, indien je hardware ook mee gaat. Dit is op consoles bijna niet het geval.
Uiteraard zijn er optimalisaties hier en daar, maar dat is op PC ook.

Nou als ik naar bijv. Uncharted 1 & 3 kijk zie ik wel degelijk verschil.
avatar van Dexter010
Dexter010 ( 4186 ) 08-01-2015 19:49
Deze discussie houdt ook nooit op hé.
Ik vind zelf dat als je echt een gamer bent je games op een console speelt, die zijn daar immers voor gemaakt. Een PC gebruik, ik althans, voor projecten, werk/school en belangrijke zaken. Dat is hoe ik het zie.
Wat betreft dat grafische en geluid e.d. Moet iedereen toch zelf weten? Ik game op een tv uit 2003 meen ik zo even uit mijn hoofd. Ik durf zelfs te wedden dat deze tv straks meer waard is dan welke game PC dan ook. En als je graag iets realistisch wilt, dan moet je geen sci-fi games spelen. Ga dan gewoon het leger in ofzo, dan zie je realisme.

Zo, mijn zegje gedaan. Benieuwd of er nu weer mensen zijn die hier wat op aan te merken hebben. Ben verder wel benieuwd naar jullie meningen en visies hier op.
avatar van UserVerwijderd123
UserVerwijderd123 ( 977 ) 08-01-2015 20:06
Quote:
Deze discussie houdt ook nooit op hé.
Ik vind zelf dat als je echt een gamer bent je games op een console speelt, die zijn daar immers voor gemaakt. Een PC gebruik, ik althans, voor projecten, werk/school en belangrijke zaken. Dat is hoe ik het zie.
Wat betreft dat grafische en geluid e.d. Moet iedereen toch zelf weten? Ik game op een tv uit 2003 meen ik zo even uit mijn hoofd. Ik durf zelfs te wedden dat deze tv straks meer waard is dan welke game PC dan ook. En als je graag iets realistisch wilt, dan moet je geen sci-fi games spelen. Ga dan gewoon het leger in ofzo, dan zie je realisme.

Zo, mijn zegje gedaan. Benieuwd of er nu weer mensen zijn die hier wat op aan te merken hebben. Ben verder wel benieuwd naar jullie meningen en visies hier op.

Eh wat? "Ik vind zelf dat als je echt een gamer bent je games op een console speelt, die zijn daar immers voor gemaakt." Waar slaat dit nou weer op? Deze zin is precies waarom die discussie nergens op slaat. De pc is net zoveel een game machine als de console, ze bestaan tenslotte uit dezelfde hardware. De software van een computer zorgt ervoor dat deze ook voor andere taken gebruikt kan worden. Doom, Quake, Wolfenstein, Command & Conquer, Age of Empires (and the list goes on...) zijn toch echt klassiekers van de pc. De laatste jaren zit ik zelf alleen nog maar op de PlayStation, maar dat is omdat dat het mij persoonlijk beter uitkomt.

En deze zin... "En als je graag iets realistisch wilt, dan moet je geen sci-fi games spelen. Ga dan gewoon het leger in ofzo, dan zie je realisme." Wat wil je hier überhaupt mee zeggen? Dat alleen het leger realistisch is? Ik ken weinig mensen die zo kortzichtig zijn.
avatar van Tyto_alba
Tyto_alba ( 537 ) 08-01-2015 20:18
De Wii U is de enige console. PS4 en Xbox-wan zijn een soort pc's voor mensen die er niet zelf eentje kunnen bouwen. Dezelfde infrastuctuur, installeren van spelletjes, day 1 DLC, microtransacties, bugs, glitches en patches. Het is een pot nat. Spellen zijn alleen duurder en je moet betalen voor online.
avatar van Taken NL
Taken NL ( 260 ) 08-01-2015 20:30
Mijn PC blaast mijn PS4 weg op gebied van hardware maar toch ga ik voor het gemak van mijn console.
Bij first of third person games geef ik de voorkeur aan een controller, laatst wilde ik het verschil bekijken tussen Battlefield 4 op de PS4 en PC (Origin gratis), ik mijn xbox controller aangesloten op de PC kon ik niet alle functies instellen op de controller !
Dreamfall chapters gedownload kan ik de game verdomme niet eens met en controller spelen , ikvind het niet echt natuurlijk aanvoelen wanneer ik met die pijltjes op mijn toetsenbord moet lopen.

Strategy games en point n click games speel ik op mijn PC de rest op mijn consols gewoon een persoonlijke voorkeur
avatar van Dexter010
Dexter010 ( 4186 ) 08-01-2015 20:53
Quote:
[..]


Eh wat? "Ik vind zelf dat als je echt een gamer bent je games op een console speelt, die zijn daar immers voor gemaakt." Waar slaat dit nou weer op? Deze zin is precies waarom die discussie nergens op slaat. De pc is net zoveel een game machine als de console, ze bestaan tenslotte uit dezelfde hardware. De software van een computer zorgt ervoor dat deze ook voor andere taken gebruikt kan worden. Doom, Quake, Wolfenstein, Command & Conquer, Age of Empires (and the list goes on...) zijn toch echt klassiekers van de pc. De laatste jaren zit ik zelf alleen nog maar op de PlayStation, maar dat is omdat dat het mij persoonlijk beter uitkomt.

En deze zin... "En als je graag iets realistisch wilt, dan moet je geen sci-fi games spelen. Ga dan gewoon het leger in ofzo, dan zie je realisme." Wat wil je hier überhaupt mee zeggen? Dat alleen het leger realistisch is? Ik ken weinig mensen die zo kortzichtig zijn.
Precies wat daar staat, dat is wat ik duidelijk maak. Misschien nog eens lezen?
avatar van Kh_puma
Kh_puma ( 1888   1) 08-01-2015 20:55
Ikzelf vind dat iedereen gewoon moet spelen wat goed voelt. Zelf heb ik bij PC games nooit het echte gevoel dat ik op ga in de game als bij m'n PS4, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn PS4 met alleen gamen associeer en m'n laptop met eigenlijk al het andere wat een laptop te bieden heeft. Ook vind ik met een controller gamen zelf fijner, omdat ik het zo gewend ben. En ja, ik weet dat je ook een controller op een laptop aan kan sluiten en de laptop weer op een TV, alleen voelt het dan alsnog niet hetzelfde. Dat heb ik ook bij omgebouwde consoles. Ik was gek op m'n PS2, maar na deze omgebouwd te hebben en spellen gratis te kunnen downloaden, had ik er toch wat minder plezier van. Maar dat zal wel aan mij liggen
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6736   4) 08-01-2015 22:49
Quote:
[..]


Eh wat? "Ik vind zelf dat als je echt een gamer bent je games op een console speelt, die zijn daar immers voor gemaakt." Waar slaat dit nou weer op? Deze zin is precies waarom die discussie nergens op slaat. De pc is net zoveel een game machine als de console, ze bestaan tenslotte uit dezelfde hardware. De software van een computer zorgt ervoor dat deze ook voor andere taken gebruikt kan worden. Doom, Quake, Wolfenstein, Command & Conquer, Age of Empires (and the list goes on...) zijn toch echt klassiekers van de pc. De laatste jaren zit ik zelf alleen nog maar op de PlayStation, maar dat is omdat dat het mij persoonlijk beter uitkomt.

En deze zin... "En als je graag iets realistisch wilt, dan moet je geen sci-fi games spelen. Ga dan gewoon het leger in ofzo, dan zie je realisme." Wat wil je hier überhaupt mee zeggen? Dat alleen het leger realistisch is? Ik ken weinig mensen die zo kortzichtig zijn.

Volgens mij is console in het Nederlands vertaalt een spelcomputer. Dus dat dit voor games wordt gemaakt lijkt me niet meer dan logisch. Dat een console uit computeronderdelen bestaat lijkt me ook niet meer dan logisch (console moet nog steeds berekeningen uitvoeren). Gamen op een computer is bijzaak voor de meeste gebruikers. En die lijst voor klassiekers die je noemt zijn allemaal nog uit de tijd dat je cartridges gebruikte bij spelcomputers, die games passen daar normaal gesproken niet op. En strategiegames met een controller uit de jaren 90? veel succes!!
avatar van YurEnami
YurEnami ( 991 ) 09-01-2015 01:02
3 jaar geleden een 'game laptop' gekocht. Wordt nog amper gebruikt. Sowieso niet meer voor gaming. Binnenkort maar eens verkopen..

2 jaar geleden een game PC gekocht. Doet vooral dienst als dure Youtube-machine. Uiteindelijk ook een miskoop geweest, aangezien ik snel weer naar de consoles overstapte.

Mijn consoles, vooral de PS3 en PS4, draaien overuren. Ik kan op PC niet dezelfde ervaring krijgen als die ik op consoles wel heb, ook al draaien alle games op mijn PC superieur t.o.v. de consoles.

Nu ben ik wel van plan om binnenkort een mini-pc'tje te bouwen van €300 max om mijn PS1 games in 1080p mee af te kunnen spelen in de woonkamer. Tips zijn welkom.
avatar van Trunx
Trunx ( 1428   7) 09-01-2015 07:55
Console all the way,vooral playstation.PC alleen voor werk en meer niet.
avatar van Migil
Migil ( 350   2) 09-01-2015 08:54
Quote:
De Wii U is de enige console. PS4 en Xbox-wan zijn een soort pc's voor mensen die er niet zelf eentje kunnen bouwen. Dezelfde infrastuctuur, installeren van spelletjes, day 1 DLC, microtransacties, bugs, glitches en patches. Het is een pot nat. Spellen zijn alleen duurder en je moet betalen voor online.

Wii U is net zo in principe. Updates van het OS, dag 1 updates van spellen en reguliere updates. Steeds meer spellen krijgen DLC en lang niet alle spellen draaien foutloos.

Verder heb ik echt geen tijd (en de kennis) om echt een pc gamer te worden. Sommige spellen speel ik toch niet als ik het met een toetsenbord en muis moet doen (heb mijn pc niet aangesloten op de tv en er geen controller voor). Ook ga ik niet mijn pc upgraden en met mods voor spellen aan de gang. Ik wil gewoon een console waar alles al voor geregeld is, prima als dit dan niet de beste graphics zijn of dat de spellen wat duurder zijn, veel meer tijd dan om 1 spel per maand uit te spelen heb ik toch niet echt.
avatar van Bezherk
Bezherk ( 560 ) 09-01-2015 09:05
Kom op zeg, laat iedereen gewoon daar op gamen waar 'ie op wíl gamen.
Komen er ook geen rare discussies met nóg vreemdere argumenten.

In de kern zijn we tenslotte allemaal gewoon gamers, op welk platform dan ook.

Laat je toch niet zo opnaaien door een weinig inhoudelijk artikeltje als dit.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 09-01-2015 09:17
Quote:
3 jaar geleden een 'game laptop' gekocht. Wordt nog amper gebruikt. Sowieso niet meer voor gaming. Binnenkort maar eens verkopen..

2 jaar geleden een game PC gekocht. Doet vooral dienst als dure Youtube-machine. Uiteindelijk ook een miskoop geweest, aangezien ik snel weer naar de consoles overstapte.

Mijn consoles, vooral de PS3 en PS4, draaien overuren. Ik kan op PC niet dezelfde ervaring krijgen als die ik op consoles wel heb, ook al draaien alle games op mijn PC superieur t.o.v. de consoles.

Nu ben ik wel van plan om binnenkort een mini-pc'tje te bouwen van €300 max om mijn PS1 games in 1080p mee af te kunnen spelen in de woonkamer. Tips zijn welkom.

Tip: Gebruik gewoon de PS3 om je PS1 games mee te spelen... emulatie is nog steeds niet zo goed op PC als op PS3. pSX is wel een goede emulator en heeft niet veel nodig om soepel te draaien. ePSXe is een heel erg goede, maar vergt wat moeite om aan de gang te krijgen omdat deze met losse plugins werkt.

Het is raar, ze kunnen games in betere resolutie draaien met lagere laadtijden. Ze kunnen bepaalde renderings verbeteren, lichteffecten verbeteren... maar een waarheidsgetrouwe emulatie kost moeite.

Niet dat de PS3 het perfect doet. X-files, bijvoorbeeld, ontbreekt de cursor bij en zijn veel graphics messed up.

Er is niet veel nodig om ze aan het werk te krijgen... ik speelde FF8 vroegah op mijn Pentium II...

Huidige specs om op te richten is min. 1GHz in single core, 512MB RAM en een 3D capable videokaart... dus erg laag.

Ik zou voor een : Intel Core 2 Duo @ 3.2 GHz of i3/i5/i7 @ 2,8 GHz of AMD Phenom II @ 3,2 GHz gaan, met een 8800gt GPU (voor Direct3D10 support) en 1GB RAM (2GB als je Vista of windows 7 draait)

Dit zijn namelijk de ideale specs voor (volgens mij de enige) PS2 emulator.
avatar van UserVerwijderd123
UserVerwijderd123 ( 977 ) 09-01-2015 09:19
Quote:
[..]


Volgens mij is console in het Nederlands vertaalt een spelcomputer. Dus dat dit voor games wordt gemaakt lijkt me niet meer dan logisch. Dat een console uit computeronderdelen bestaat lijkt me ook niet meer dan logisch (console moet nog steeds berekeningen uitvoeren). Gamen op een computer is bijzaak voor de meeste gebruikers. En die lijst voor klassiekers die je noemt zijn allemaal nog uit de tijd dat je cartridges gebruikte bij spelcomputers, die games passen daar normaal gesproken niet op. En strategiegames met een controller uit de jaren 90? veel succes!!

Ik vind het geweldig dat jij console kan vertalen naar het Nederlands. Heb ik ergens gezegd dat een console niet voor spelletjes is? Oh, en gamen is dus een bijzaak... wil je spellen van nu? World of Warcraft, League of Legends, Counter Strike. Moet ik doorgaan? Deze spellen hebben allemaal toernooien met prijzengeld waar je u tegen zegt. Daarnaast heeft Steam sinds september 2014 meer als 100 miljoen actieve gebruikers, en breekt de laatste tijd record na record als het aankomt op actieve gebruikers tegelijk online. Wat ik hier mee wil zeggen is dat, ook al kun je gigantisch veel op een computer, gamen een heel groot onderdeel is van en zeker geen bijzaak. En ik weet niet, maar Command & Conquer was gewoon te verkrijgen voor de PS1, of dat lekker speelt mag je zelf weten.
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6736   4) 09-01-2015 10:03
Quote:
[..]


Ik vind het geweldig dat jij console kan vertalen naar het Nederlands. Heb ik ergens gezegd dat een console niet voor spelletjes is? Oh, en gamen is dus een bijzaak... wil je spellen van nu? World of Warcraft, League of Legends, Counter Strike. Moet ik doorgaan? Deze spellen hebben allemaal toernooien met prijzengeld waar je u tegen zegt. Daarnaast heeft Steam sinds september 2014 meer als 100 miljoen actieve gebruikers, en breekt de laatste tijd record na record als het aankomt op actieve gebruikers tegelijk online. Wat ik hier mee wil zeggen is dat, ook al kun je gigantisch veel op een computer, gamen een heel groot onderdeel is van en zeker geen bijzaak. En ik weet niet, maar Command & Conquer was gewoon te verkrijgen voor de PS1, of dat lekker speelt mag je zelf weten.

Wow die eerste regel, wat een niveau chapeau!
Wat zijn actieve gebruikers bij Steam is daar een definitie van? als ik 1 keer in het jaar en inlog ben ik dan actief of 1 keer in de 2 jaar? Gamen op pc blijft een bijzaak want 100 miljoen is niet veel als je globaal kijkt naar het aantal pc-gebruikers. Vooral als je weet dat meeer mensen meer dan 1 account hebben.

Leuk dat je prijzengeld hanteert maar goed het gaat nog steeds om een selecte groep gebruikers....
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 09-01-2015 10:25
Quote:
[..]
Dat is dus precies wat ik bedoel, ieder jaar worden games gewoon mooier en zwaarder, waardoor jij de games niet optimaal of na verloop van tijd helemaal niet meer kan spelen met je steam box of normale pc. vanaf dat moment moet je de box gaan upgraden en word het gewoon een pc ipv een console.
Hier zit enige waarheid in, maar dan hebben we het over 6+ jaar voordat het echt ernstig is. Tot die tijd kan je de game gewoon lager zetten, wat vaak nogsteeds mooier is dan consoles. Games worden "NOOIT" lelijker over loop van tijd. En consoles worden niet vanzelf sterker.

Quote:
[..]Nou als ik naar bijv. Uncharted 1 & 3 kijk zie ik wel degelijk verschil.
Klopt, daarom zij ik ook niet "altijd". Echter komt dit ook door de studio en de PS3 was een appart geval vanwege zijn apparte architectuur (Cell). Hierdoor werd er niet gelijk het maximale uit gehaald.
De PS4 en X1 zijn beide x86, wat al superlang bestaat (PC).
avatar van UserVerwijderd123
UserVerwijderd123 ( 977 ) 09-01-2015 11:29
Quote:
[..]


Wow die eerste regel, wat een niveau chapeau!
Wat zijn actieve gebruikers bij Steam is daar een definitie van? als ik 1 keer in het jaar en inlog ben ik dan actief of 1 keer in de 2 jaar? Gamen op pc blijft een bijzaak want 100 miljoen is niet veel als je globaal kijkt naar het aantal pc-gebruikers. Vooral als je weet dat meeer mensen meer dan 1 account hebben.

Leuk dat je prijzengeld hanteert maar goed het gaat nog steeds om een selecte groep gebruikers....

Een selecte groep gebruikers... dat prijzengeld is er toch alleen maar omdat het desbetreffende spel gigantisch veel wordt gespeeld? (zelfde als een populaire sport). Als er geen animo voor is, dan is er natuurlijk ook geen prijzengeld. Dit nieuws is al bijna een jaar oud, maar begin 2014 had League of Legends 27 million dagelijke gebruikers (!!!), en dat spel groeit maar door. De definitie van een actieve user weet ik niet, maar hier ze je dat er laatst meer als 7,5 miljoen mensen tegelijk op Steam waren. World of Warcraft trekt ook bijna 10 miljoen betalende spelers aan. Nu kun je wel zeggen dat gamen een bijzaak is, en dat 100 miljoen niet veel is (PlayStation 2 is in totaal bijna 160 miljoen keer verkocht, als meest verkochte console), maar dat is omdat je een PC voor verschillende doeleinden kan gebruiken. Ik vraag me namelijk af waarvoor een PC dan wel gemaakt is volgens jou. Ik deel je mening dat het een bijzaak is voor computers op het werk (aangezien de meesten daar geen spelletjes mogen doen ), maar voor een grote groep mensen thuis is het alles behalve een bijzaak. Die sterke videokaart wordt niet voor Microsoft Word in een computer gezet. Gaming is vanaf het begin een groot onderdeel geweest van de PC, en dat is in de loop der jaren alleen maar gegroeid.
avatar van Db87
Db87 ( 73 ) 09-01-2015 11:50
Laat die console peasants toch...
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 09-01-2015 12:13
Quote:
Laat die console peasants toch...

Hahaha, laat mij maar lekker peasant zijn. Durf te wedden dat ik net zoveel van mijn games geniet (misschien nog wel meer) op mijn 'peasant'console als jij op je 'master'pc. En daar gaat het voor mij uiteindelijk om.
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 09-01-2015 12:38
Ik snap voor mezelf de meerwaarde van een gaming pc niet. Al een tijdje wil ik een nieuwe PC aanschaffen voor de kinderen ivm school enzo, maar er is niets wat ze niet al kunnen op onze huidige laptop of IMac, dus eigenlijk zou ik enkel een PC aanschaffen voor games. Nou ben ik verre van een kenner en zelf assembleren gaat niet, maar dat hoef ik bij de PS4 en One ook niet. Als ik dan een PC samenstel waarbij ik ongeveer het "peasant" niveau benader, dan zit ik al snel over de €800.
Ik begrijp dan gewoon niet wat de meerwaarde zou zijn voor me: de PS4/ One doen uiteindelijk hetzelfde voor me voor de helft van de prijs en in een behuizing die wél gezien mag worden. De beperkingen zijn groot bij een console, maar dat is in termen van optimalisatie van games juist weer een voordeel. Dan rest nog enkel het Steam Sale argument waardoor het op de langere termijn geld bespaart, iets waarvan ik niet overtuigd ben. Console gamen, op Nintendo na, wordt al stukken goedkoper dan het was en meer dan eens tref je grotere titels al snel voor €35 - €40 aan na een paar weken. Verder heb ik bij m'n console ook de garantie dat ik niet tussendoor componenten moet vervangen enzo.
Ik ben niet tegen PC gaming of iets dergelijks en games als WoW en een hoop MOBAs zorgen ervoor dat je het nodig kán hebben, maar in mijn persoonlijke situatie probeer ik al een tijd de aanschaf van een game PC te rechtvaardigen, wat simpelweg niet lukt. Het enige grote voordeel is dat online spelen geen geld kost en dat m'n digitale games niet ineens onspeelbaar zijn over 4 jaar, tenzij ik ervoor wil betalen...nog een keer.
Dus even los van de mensen die houden van de vrijheid van de PC, wat ik begrijp, wat heeft een gamer zoals ik dan aan een gaming PC? Ik gebruik het dus enkel voor mailen en tekstverwerken, maar de beoogde games zorgen ervoor dat m'n specs wél goed moeten zijn en de meeste van die games zijn ook speelbaar op de consoles. Het is dus geen onwil van mijn kant om de voordelen niet te willen zien, maar misschien ben ik inderdaad een "peasant" die niet wil betalen voor iets dat hij elders goedkoper kan krijgen. Als ik er zo over na denk is er geen slechte keus, maar verwachten verschillende mensen gewoon verschillende dingen van hun apparatuur.
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 09-01-2015 12:47
^ In mijn opinie heb je er niks aan Ginne als je gewoon een prima laptopje hebt staan.
Enige wat ik mis: is de optie om een lekkere RTS te spelen, maar ik haal zodra deze laptop 'op' is gewoon een nieuwe van zeg maar 500,- dan kan ik die games die ik wil prima spelen.
Die paar exclusives die de pc heeft kan ik wel missen. Speel ook geen MOBA's of MMO's dus dat scheelt. Ik hou van de consoles ook door wat jij noemt. 360,- betaald voor mijn PS4 met Fifa waar ik jaren op kan spelen.
avatar van Bezherk
Bezherk ( 560 ) 09-01-2015 12:56
Quote:
[..]


Hahaha, laat mij maar lekker peasant zijn. Durf te wedden dat ik net zoveel van mijn games geniet (misschien nog wel meer) op mijn 'peasant'console als jij op je 'master'pc. En daar gaat het voor mij uiteindelijk om.

Is dat sowieso niet waar het uiteindelijk om gaat? Dat iedereen gewoon lekker kan gamen op een platform naar eigen keuze zonder daarbij anderen of hun (keuze voor een bepaald) platform naar beneden te halen?
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 09-01-2015 13:09
Ja vind ik wel. Je kunt gewoon niet voor iemand anders bepalen of jouw platform/pc/whatever beter is. Ligt voor iedereen toch anders. Het gaat erom dat je plezier beleeft van hetgene wat je hebt.
avatar van Bezherk
Bezherk ( 560 ) 09-01-2015 14:29
Quote:
[..]... wil je spellen van nu? World of Warcraft, League of Legends, Counter Strike. Moet ik doorgaan? Deze pc-spellen hebben allemaal toernooien met prijzengeld waar je u tegen zegt.

Gewoon, omdat ik dit toevallig net tegen kwam en wel grappig vond.
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 09-01-2015 14:52
Quote:
wil je spellen van nu? World of Warcraft, League of Legends, Counter Strike. Moet ik doorgaan? Deze spellen hebben allemaal toernooien met prijzengeld waar je u tegen zegt.
Het punt is dat deze mensen wel een 'spel' spelen, ze zijn alleen helemaal niet relevant voor de video game industrie. Ja, er kunnen miljoenen arme chinezen, koreanen en brazilianen zijn die dag en nacht League of Legends spelen en na wekenlang zwoegen in de sweatshop eindelijk een skin kunnen kunnen kopen.

En wie weet hoeveel mensen er wel niet zijn die een of andere F2P vage MMORPG spelen, zullen er vast ook ontelbaar veel zijn... Als je het zo bekijkt zullen er vast meer mensen op de PC gamen dan op de console. 60€/$ voor een game betalen is alleen iets wat wij rijke westerners en japanners zich kunnen veroorloven en daarom zijn wij de doelgroep waar het om draait.

Sowieso heeft een fulltime LoL/WoW/DotA speler geen behoefte om meerdere games te spelen, ik speel zelf ook al zeven jaar WoW en de meeste WoW spelers spelen exclusief WoW, er gaat nou eenmaal veel tijd in zitten.

Hoeveel mensen er zijn die een degelijke gaming PC bezitten en verlepte consoleports kopen op Steam? 500.000? Dat is een kleine market hoor...
avatar van UserVerwijderd123
UserVerwijderd123 ( 977 ) 09-01-2015 15:46
Quote:
[..]

Het punt is dat deze mensen wel een 'spel' spelen, ze zijn alleen helemaal niet relevant voor de video game industrie. Ja, er kunnen miljoenen arme chinezen, koreanen en brazilianen zijn die dag en nacht League of Legends spelen en na wekenlang zwoegen in de sweatshop eindelijk een skin kunnen kunnen kopen.

En wie weet hoeveel mensen er wel niet zijn die een of andere F2P vage MMORPG spelen, zullen er vast ook ontelbaar veel zijn... Als je het zo bekijkt zullen er vast meer mensen op de PC gamen dan op de console. 60€/$ voor een game betalen is alleen iets wat wij rijke westerners en japanners zich kunnen veroorloven en daarom zijn wij de doelgroep waar het om draait.

Sowieso heeft een fulltime LoL/WoW/DotA speler geen behoefte om meerdere games te spelen, ik speel zelf ook al zeven jaar WoW en de meeste WoW spelers spelen exclusief WoW, er gaat nou eenmaal veel tijd in zitten.

Hoeveel mensen er zijn die een degelijke gaming PC bezitten en verlepte consoleports kopen op Steam? 500.000? Dat is een kleine market hoor...

Dus jij wil zeggen dat League of Legends, World of Warcraft en Counter Strike niet relevant zijn voor de game industrie? En wat maakt het uit of iemand alleen één spel speelt? Genoeg mensen spelen alleen FIFA of Call of Duty. Zelf zit ik bijna alleen nog maar op de console (ik ben lui geworden, heb geen tijd meer voor configuraties. Lekker plug and play), maar ik denk dat Microsoft en Sony dromen van het succes van een spel als League of Legends. Stel je voor, 27 miljoen dagelijkse gebruikers. Dan schiet je console verkoop torenhoog.
avatar van Bezherk
Bezherk ( 560 ) 09-01-2015 20:32
Quote:
[..]


Wat?

@Maxubachs, Asharon gaf in een eerdere reactie aan dat de PC het beste platform zou zijn, onder andere omdat bij PC-spellen grote toernooien worden gehouden met een flink geldbedrag als prijs.
Even later kwam ik dat artikel in mijn link (klik op de tekst in mijn eerdere reactie) tegen waarin wordt gemeld dat er een CoD-toernooi komt met een prijs van $ 1.000.000 als hoofdprijs... Op de Xbox One. Vond ik grappig...
avatar van UserVerwijderd123
UserVerwijderd123 ( 977 ) 09-01-2015 21:05
Quote:
[..]


@Maxubachs, Asharon gaf in een eerdere reactie aan dat de PC het beste platform zou zijn, onder andere omdat bij PC-spellen grote toernooien worden gehouden met een flink geldbedrag als prijs.
Even later kwam ik dat artikel in mijn link (klik op de tekst in mijn eerdere reactie) tegen waarin wordt gemeld dat er een CoD-toernooi komt met een prijs van $ 1.000.000 als hoofdprijs... Op de Xbox One. Vond ik grappig...

Gast, nergens zeg ik dat het 't beste platform is, want die is er niet. Alleen iemand noemt gaming op een pc bijzaak, terwijl dat natuurlijk nergens op slaat.
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 11-01-2015 15:39
Hoe relevant is de discussie? blijkbaar erg, de nodige "ruzie's" beginnen al te komen
avatar van JacksPuppy
JacksPuppy ( 7 ) 11-01-2015 17:48
Deze discussie komt altijd voor maar het is gewoon maar net wat je het liefst op speelt. Geen nut om dan de ander de grond in te trappn.
avatar van Blackdevil235
Blackdevil235 ( 725   3) 12-01-2015 20:50
Quote:
[..]


+1 Leuk voor de mensen die dat willen dat streamen. Maar ik denk dat veel mensen het nog veel fijner vinden om een game in de winkel te halen. Ook omdat je deze games nog kunt verkopen etc.

ik koop bijna geen 2de hands spellen tenzij ik iets voor een oude console zoek. xbox one, ps4 en wii u koop ik dus alleen nieuw als je van games houd dan support je de industrie natuurlijk. 2de hands spellen verdienen hun niks mee ;-)
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 13-01-2015 00:22
Quote:
[..]


ik koop bijna geen 2de hands spellen tenzij ik iets voor een oude console zoek. xbox one, ps4 en wii u koop ik dus alleen nieuw als je van games houd dan support je de industrie natuurlijk. 2de hands spellen verdienen hun niks mee ;-)

Indirect wel.
Zonder het tweedehands verkopen van mijn NES kon ik vroeger mijn SNES kopen - en die kon ik weer verkopen om een N64 te kunnen veroorloven. Voor mensen met minder middelen is tweedehands verkoop de manier om de nieuwste spullen te kopen. Ik support veel van die mensen, dus op die manier geef ik veel support aan de industrie!
avatar van Linguist
Linguist ( 5808 ) 13-01-2015 16:51
PC Masterrace ? Nuh-uh, niks voor mij *plakt zich vast aan de Wii U*
avatar van Xelfer
Xelfer ( 105 ) 16-01-2015 08:42
Hoewel de Alienware Alpha toch wel een mooi apparaatje is, zit je bij het gebruiken van degelijke specs toch gauw op de prijzen van een PS4 en Xbox One samen.

Persoonlijk game ik op consoles vanwege de exclusives die ik daar kan spelen. De populaire PC titels (bv. Wow, LOL etc) trekken mij persoonlijk ook iets minder.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 16-01-2015 09:06
Het is erg apart dat iedereen zó reageerde op die verkapte iPhone 6 advertorial, maar niemand hetzelfde heeft op deze ogenschijnlijk verkapte Alienware Alpha advertorial in de eerste paragraaf... ik zie namelijk geen linkje naar diens grootste concurrent, de diverse steambox modellen, staan.

Grote verschil is natuurlijk de tweede en derde paragraaf.

Ik vind het trouwens best - prima dat deze site geld verdient. Is een toffe site en de makers verdienen het.

Ik zou wel graag transparantie willen zien over welke artikelen voor zijn betaald en welke niet. Niet voor mezelf, maar om problemen of claims van een kwaadwillend persoon te voorkomen en de site problemen te besparen.

Ik geloof nu trouwens dat échte columns de naam van de schrijver onderaan hebben, en advertorials 'budgetgaming.nl'?
avatar van Xelfer
Xelfer ( 105 ) 17-01-2015 15:10
Quote:
Ik zou wel graag transparantie willen zien over welke artikelen voor zijn betaald en welke niet.

Vanwege het feit dat dit niet gebeurt neem ik budgetgaming als site gewoon 0,0 serieus wat betreft nieuwswaarde en columns e.d.