Tijdens de Wii-jaren heeft Nintendo zich steeds meer tot de casual gamesmarkt gericht. Met de Wii-mote zouden zelfs opa en oma in staat zijn om na het jaarlijkse kerstdiner een potje Wii-bowling te winnen. Met de Wii-balanceboard werd Nintendo verantwoordelijk voor de strakke lijnen van miljoenen huismoeders en de Mario- en Zelda-games werden uitgerust met eindeloze tutorials of ghosts die laten zien hoe je een level uitspeelt. Die tijd is nu voorbij! Alles wijst erop dat Nintendo zich weer tot gamers van de harde kern richt. Alles? Nou ja, alle bewijsstukken die ik in deze column aanhaal in ieder geval wel!
Bewijsstuk 1: Miyamoto
Shigeru Miyamoto is al jaren het meesterbrein achter zo’n beetje alles wat Nintendo doet. Zijn ideeën dragen bij aan de richting van nieuwe consoles en geen enkele Nintendo-game kan aan zijn kritische blik ontkomen. Het is dan ook veelzeggend dat Miyamoto vorig jaar, in een interview met Edge Magazine, aangeeft dat Nintendo zich niet meer wil richten op de mensen die ‘passief’ gamen:
"[These are] the sort of people who, for example, might want to watch a movie. They might want to go to Disneyland. Their attitude is, 'OK, I am the customer. You are supposed to entertain me.' It's kind of a passive attitude they're taking, and to me it's kind of a pathetic thing. They do not know how interesting it is if you move one step further and try to challenge yourself [with more advanced games]. Because of the spread of smart devices, people take games for granted now."
Hiermee lijkt Miyamoto zich af te keren van de gamers die simpel(ere) games willen spelen. Die kunnen ze immers wel op hun smartphone krijgen. En hoewel de aandeelhouders van Nintendo niets liever willen dan Nintendo-games op smartphones, is Satoru Iwata, president van Nintendo, stellig in zijn overtuiging dat Nintendo-games altijd op Nintendo-platforms behoren te blijven.
Bewijsstuk 2: Amiibo’s
Wat?? Amiibo’s? Die zijn toch zo mainstream als het maar kan? Nee joh, juist niet! Op de kermis zie ik al sinds jaar en dag grijpautomaten met Yoshi-, Toad-, en Mario-knuffels. Dát is mainstream.
De Amiibo’s zijn speciaal bedacht voor de verzamelaars. Voor hen die al sinds het NES-tijdperk, samen met Mario, kasteel na kasteel afstruinen eindeloos op zoek naar de prinses. Die op kleuterleeftijd hun eerste groene schildje gooiden en de gangen van Metroid op de NES uittekenden op ruitjespapier. Dat zijn de gamers die zo gehecht zijn aan de Nintendo-figuren dat ze deze thuis in hun kast willen hebben staan. Dat je er dingen mee kan ontgrendelen in bepaalde Nintendo-games is een mooie bijkomstigheid.
De Amiibo’s geven aan dat Nintendo zich eindelijk bewust is van de plek die de iconische Nintendo-figuren in onze gamerharten hebben veroverd. Dat de Amiibo’s nu een enorm succes zijn en ‘by the bucketload’ verkopen, bevestigt dat Nintendo op het juiste pad zit. Sowieso is het natuurlijk fijn om te zien dat er goed aan verdiend wordt, terwijl de Wii-U nog steeds kwakkelt.
Bewijsstuk 3: New Nintendo 3DS
De New Nintendo 3DS schreeuwt core gamer. Met zijn tepelvormige C-stick, de twee extra ZL- en ZR-knoppen, verwisselbare covers en misschien nog het meest van alles: de naam. Welke vader of moeder weet de New Nintendo 3DS nog te herkennen tussen de DS, DSi, 3DS, 3DS XL en 2DS? Alleen de gamers die goed op de hoogte zijn zullen precies weten hoe het zit. En waarschijnlijk is de New 3DS ook alleen voor hen een échte aanvulling op de toch al robuuste line-up aan verschillende 3DS systemen.
En hoe kan je de New Nintendo 3DS beter naar de core gamer marketen dan door ‘m aan te bieden in bundels met Zelda: Majora’s Mask en Monster Hunter 4? Zelda voor de gamers die de duistere inslag van deze telg in de serie kunnen waarderen. En Monster Hunter voor hen die zich uren weten te vermaken met het jagen op allesverslindende monsters, om met de juiste slag op het juiste moment op het juiste lichaamsdeel 2% kans te maken op die ene itemdrop die ze wellicht aan hun ultieme armor helpt.
Daarnaast kent de New Nintendo 3DS games die alléén daarop gespeeld kunnen worden. Cult Wii hit Xenoblade Chronicles, die wereldwijd naar schatting nog geen miljoen exemplaren heeft verkocht, is hiervan tot nu toe als enige aangekondigd. Niet bepaald een game waar de massa voor warmloopt, maar wel enorm wordt gewaardeerd onder de serieuze gamers.
Bewijsstuk 4: Bayonetta
Bayonetta is nog zo’n game. Met over de top actie, een wel heel zelfverzekerde vrouw in de hoofdrol en iedere paar minuten gevloek en seksuele toespelingen, is Bayonetta niet bepaald een game die je direct aan Nintendo toeschrijft. Laat het nou net Nintendo zijn die de ontwikkeling van Bayonetta 2 heeft gered van de ondergang, in ruil voor exclusiviteit op de Wii-U.
Hoewel critici en hardcore gamers de eerste Bayonetta juichend ontvingen, schonk het grote publiek de game niet veel aandacht. Bayonetta heeft dan ook minder verkocht dan in eerste instantie verwacht. Dat Nintendo dus zoveel moeite doet voor het tweede deel, is alleen maar om de hardcore gamer tevreden te stellen. Je hoeft de forumtopics op Neogaf er maar op na te slaan om te zien hoe lyrisch erop gereageerd is. Weer een puntje voor Nintendo dus!
I rest my case
Nintendo heeft de hardcore gamer weer in beeld en dat is maar goed ook. Miyamoto en Iwata lijken precies door te hebben wat Nintendo nodig heeft om het merk weer populair te maken onder de doelgroep waar het ooit om begonnen is: de echte gamers. Hopelijk laat Nintendo dit ook zien in zijn volgende console en de aankomende games. Vooral in de volgende Zelda-game hoop ik geen enkele keer herinnerd te worden aan het feit dat die blauwe rupee er vijf waard is.
Voorlopig bereid ik me alvast mentaal voor op alle verschillende maskers die ik volgende week ga dragen in Majora’s Mask, op mijn spiksplinternieuwe New Nintendo 3DS met custom cover.
Column: Gaat Nintendo voor de hardcore gamer?
Laatste reacties
Als mijn opa bij wijze spreken de hele dag op de Wii zit te bowlen en ik de hele dag Bayonetta speel, dan zijn we toch beide hardcore gamers in mijn optiek.
Ik denk dat het meer juist is om te zeggen dat Nintendo zich probeert te richten op de oude garde.
Quote:
En wat is een 'hardcore gamer' dan precies? Iemand die heel veel gamed? Welke spellen moet je dan wel spelen om een 'hardcore gamer' te zijn?
Als mijn opa bij wijze spreken de hele dag op de Wii zit te bowlen en ik de hele dag Bayonetta speel, dan zijn we toch beide hardcore gamers in mijn optiek.
Ik denk dat het meer juist is om te zeggen dat Nintendo zich probeert te richten op de oude garde.
Als mijn opa bij wijze spreken de hele dag op de Wii zit te bowlen en ik de hele dag Bayonetta speel, dan zijn we toch beide hardcore gamers in mijn optiek.
Ik denk dat het meer juist is om te zeggen dat Nintendo zich probeert te richten op de oude garde.
Sluit ik me bij aan, ik defineer een hardcore gamer als iemand die passie en tijd stopt in het spel waar hij/zij plezier in vind, of dat nu Bayonetta is of een doorsnee mario titel.
Ik skip de huidige nintendo generatie waarschijnlijk, voor het eerst sinds de NES.
Hoop dat de opvolger van de WiiU wel de moeite waard is.
Alles wijst erop dat Nintendo dezelfde strategie houd die ze al jaren houden. Ze maken games die toegankelijk zijn maar ook veel diepgang hebben en uitdagend kunnen zijn. Ik denk niet dat titels zoals Kirby and the Rainbow Curse, Mario Party 10, Yoshi's Wooly World, Captain Toad's Treasure Tracker, Mario Maker en Splatoon echt indicatief zijn dat ze casual gamers 'laten vallen' en alleen voor hardcore gamers gaan.
Definities Hardcore gamer (zover ik ze ben tegengekomen maar toch onder hardcore gamer valt):
1. Iemand die erg veel tijd in een spel steekt. Deze mensen spelen vaak spellen zoals MMO's zoals Final Fantasy XIV, (MOBA) League of Legends of spellen zoals Call of Duty. Misschien kun je tegenwoordig waardeloze app games erbij aan toevoegen sinds veel mensen nogal verslaafd zijn.
2. Iemand die erg veel tijd in een spel steekt. De andere definitie dat een stuk productiever is. Dit zijn de achievers, mensen die spellen 100% compleet halen en er vaak honderd tot een paar honderd uur in stoppen.
3. Iemand die een grote collectie aan spellen speelt van verschillende genres. Tegenwoordig meer bekend als "retro gamer". Deze mensen zijn de mensen die spellen spelen om dezelfde reden dat mensen boeken lezen. Ze herkennen wat een goed spel maakt. Als een spel leuk genoeg is, proberen ze vaak sidequests en gaan ze voor 100% als het een echt goed spel is. Dit zijn vaak de mensen die naast een grote variatie van spellen speelt, verschillende spellen zoals Zelda's of Dark Souls een aantal keer (compleet) hebben uitgespeeld.
Quote:
Ik dacht juist dat de New 3DS de oudere versies zou vervangen, dan zou het zelfs ouders niet in verwarring brengen.
Welke vader of moeder weet de New Nintendo 3DS nog te herkennen tussen de DS, DSi, 3DS, 3DS XL en 2DS?
Quote:
3. Iemand die een grote collectie aan spellen speelt van verschillende genres. Deze mensen zijn de mensen die spellen spelen om dezelfde reden dat mensen boeken lezen. Ze herkennen wat een goed spel maakt. Als een spel leuk genoeg is, proberen ze vaak sidequests en gaan ze voor 100% als het een echt goed spel is. Dit zijn vaak de mensen die naast een grote variatie van spellen speelt, verschillende spellen zoals Zelda's of Dark Souls een aantal keer (compleet) hebben uitgespeeld.
3. Iemand die een grote collectie aan spellen speelt van verschillende genres. Deze mensen zijn de mensen die spellen spelen om dezelfde reden dat mensen boeken lezen. Ze herkennen wat een goed spel maakt. Als een spel leuk genoeg is, proberen ze vaak sidequests en gaan ze voor 100% als het een echt goed spel is. Dit zijn vaak de mensen die naast een grote variatie van spellen speelt, verschillende spellen zoals Zelda's of Dark Souls een aantal keer (compleet) hebben uitgespeeld.
Alleen die laatste zin ben ik het niet zo mee eens. Voor de rest wel. Variatie en nieuwe dingen willen uitproberen (genres/ganeplay/etc.) en zoeken naar verbreding en verdieping in games, is voor mij een beetje de definitie van de 'echte' gamer.
Er is te veel te spelen om games meerdere keren compleet uit te spelen
En een echte gamer noemt de kleurige en vrolijke games van Nintendo niet 'kiddy'!. Bovendien zijn, zoals hier al gezegd is, Nintendo games voor iedereen. De 'casual' gamer zal niet zomaar Mario Galaxy 1/2 of 3D World 100% uitspelen Die games worden echt moeilijk naar het eind toe.
Ik vind de gevonden punten in de column wel lichtelijk vergezocht, maar toch vind ik dat Nintendo het erg goed doet met de Wii U. Ik ben in ieder geval weer helemaal fan.
Quote:
Woord van de dag: " tepelvormige C-stick"
Ik zal het voortaan in mijn dagelijkse routine gaan verwerken, zwoel en teder langs mijn 'Tepelvormige C-Stick' strelen.
Quote:
[..]
Sluit ik me bij aan, ik defineer een hardcore gamer als iemand die passie en tijd stopt in het spel waar hij/zij plezier in vind, of dat nu Bayonetta is of een doorsnee mario titel.
Sluit ik me bij aan, ik defineer een hardcore gamer als iemand die passie en tijd stopt in het spel waar hij/zij plezier in vind, of dat nu Bayonetta is of een doorsnee mario titel.
Jan defineert aan t brgin vrij duidelijk het verschil tussen smartphone/simpele spellen voor non hardcore gamers en spellen met meer inhoud voor de core gamers.
Quote:
Ik vind niet dat je tot die conclusie kunt komen gebaseerd op je argumenten. Het is een beetje far-fetched (pun intended), maar ik waardeer het zeer dat je het gepost hebt
Welke pun?
Arabyus edit: Gelieve gebruik te maken van "wijzig" ipv te dubbelposten.
Ze moeten wel, anders hebben ze in deze tijd geen bestaansrecht meer. Daarom melken ze daarnaast ook aan alle kanten hun IP's uit. Van Thema's tot Faceplates.
Aankomende E3 wordt cruciaal in mijn ogen.
Quote:
[..]
Jan defineert aan t brgin vrij duidelijk het verschil tussen smartphone/simpele spellen voor non hardcore gamers en spellen met meer inhoud voor de core gamers.
[..]
Jan defineert aan t brgin vrij duidelijk het verschil tussen smartphone/simpele spellen voor non hardcore gamers en spellen met meer inhoud voor de core gamers.
[..]
Niet alle columns hier zijn geschreven door Jan.
Nintendo is en blijft een heerlijk bedrijf voor mij. Volgende console sterkere hardware en nog meer samenwerkingsverbanden aangaan (want daar komen echt heerlijke titels uit) en het zit weer dik in orde.
Men moet ook niet vergeten dat de Wii U op het moment gewoon winstgevend is: amiibo helpen mee en er is genoeg hardware verkocht om winst te maken met de software. Geen verkoopkanon, maar wel voldoende.
Komen natuurlijk nog top titels uit dit jaar (Mario Party 10, Zelda, Splatoon ziet er veel belovend uit etc.) maar zoals Lukky NL zegt, deze E3 moeten ze echt weer gaan knallen om veel gamers over de streep te trekken om toch een Wii U aan te schaffen en dan inderdaad de "hardcore gamers". Vorig jaar zijn de verkopen natuurlijk flink opgekrikt mede door Mario Kart 8 en Smash Bros. Ben benieuwd, ik moet zeggen dat de Wii U mijn beste aankoop van 2014 is geweest.
"Alles wijst erop dat Nintendo zich weer tot gamers van de harde kern richt"
Hier zijn ze nooit mee opgehouden. Dat ze met de wii en DS de blue ocean van mensen die nog geen games speelden aan wisten te spreken betekende niet dat ze hun kernpubliek (door nintendo zelf gedefineerd als de 'core gamer' - wat niet gelijk staat aan enige definitie van 'hardcore') de rug toekeerde.
Met exclusives als de Project Zero 2 remake tot The Last Story, de exclusieve Resident evil chronicles series, Tatsunoku vs. Capcom, Xenoblade chronicles, Metroid Prime 3/Trilogy, Red steel 2, Xenoblade chronicles, Pandora's tower, Trauma center/team, Batallion wars 2, Deadly creature, Madworld, Sonic colours, Donkey kong country returns, Sin and punishment 2, Punch-out en veel meer games gericht op de core (of in elk geval non-casual) gamer heb ik het wii=casual argument nooit goed begrepen.
Neem de DS. Okee, je had brain training en sight training erop. We kregen een luxe versie van tamagotchi onder de naam Nintendogs maar we hebben ook meer Castlevanias gekregen dan op welk ander platform dan ook, twee uitstekende megaman games, enorm veel RPGs, Portable horror met Dementium, Star fox, Metroid... the list goes on.
Ik hoor niemand de DS ooit afkraken omdat er ook casual titels op te krijgen zijn - maar de Wii wel terwijl die ongeveer evenveel 'core' titels heeft.
Quote:
Mijn 2 centen.
"Alles wijst erop dat Nintendo zich weer tot gamers van de harde kern richt"
Hier zijn ze nooit mee opgehouden. Dat ze met de wii en DS de blue ocean van mensen die nog geen games speelden aan wisten te spreken betekende niet dat ze hun kernpubliek (door nintendo zelf gedefineerd als de 'core gamer' - wat niet gelijk staat aan enige definitie van 'hardcore') de rug toekeerde.
Met exclusives als de Project Zero 2 remake tot The Last Story, de exclusieve Resident evil chronicles series, Tatsunoku vs. Capcom, Xenoblade chronicles, Metroid Prime 3/Trilogy, Red steel 2, Xenoblade chronicles, Pandora's tower, Trauma center/team, Batallion wars 2, Deadly creature, Madworld, Sonic colours, Donkey kong country returns, Sin and punishment 2, Punch-out en veel meer games gericht op de core (of in elk geval non-casual) gamer heb ik het wii=casual argument nooit goed begrepen.
"Alles wijst erop dat Nintendo zich weer tot gamers van de harde kern richt"
Hier zijn ze nooit mee opgehouden. Dat ze met de wii en DS de blue ocean van mensen die nog geen games speelden aan wisten te spreken betekende niet dat ze hun kernpubliek (door nintendo zelf gedefineerd als de 'core gamer' - wat niet gelijk staat aan enige definitie van 'hardcore') de rug toekeerde.
Met exclusives als de Project Zero 2 remake tot The Last Story, de exclusieve Resident evil chronicles series, Tatsunoku vs. Capcom, Xenoblade chronicles, Metroid Prime 3/Trilogy, Red steel 2, Xenoblade chronicles, Pandora's tower, Trauma center/team, Batallion wars 2, Deadly creature, Madworld, Sonic colours, Donkey kong country returns, Sin and punishment 2, Punch-out en veel meer games gericht op de core (of in elk geval non-casual) gamer heb ik het wii=casual argument nooit goed begrepen.
Wii was ook casual. MAAR, wii was inderdaad ook voor de non-casual/hardcore gamers. Alleen viel dit soms wat minder op doordat de vele non-casual games. Hoop pareltjes op de Wii hebben ook nooit het grote publiek gezien (Zack & Wiki bijvoorbeeld), ondanks dat ze er genoeg waren.
Over het artikel zelf, tja, ik kan het er niet echt mee eens zijn. In het hele artikel worden 4 games genoemd, dit zijn dan ook de enige punten waar ik het mee eens ben. Alhoewel, je kan je afvragen hoeveel hardcore gamers warm lopen voor een remake. Dat zal ook wel weer afhangen van wat je definitie is van hardcore gamer.
Ik ken in ieder geval genoeg mensen die nintendo de rug hebben gekeerd vanwege remake na port na remake. Maar goed, zolang de huidige wat nieuwere fanbase er tevreden mee is.
Ik heb ook een PS4 gekocht wanneer Destiny uit kwam. Het is een leuke console. Dit heb ik ook gekocht voor de exclusives en hier en daar ook een third party. Xbox one gaat hier niet komen, pas op het einde van de generatie ga ik een xbox one halen en de exclusives spelen die ik heb gemist.
Nu over het artikel. Ik denk dat Nintendo meer voor de gamers gaat en niet meer voor de casual gamers. Dit lijk mij het verschil tussen Wii en Wii U.
Ik ken mensen die een console enkel voor die twee games hebben. Die gamen verder niet. Dus casual.
Quote:
Maar... fifa en CoD zijn de meest casual franchises die er zijn.
Ik ken mensen die een console enkel voor die twee games hebben. Die gamen verder niet. Dus casual.
Ik ken mensen die een console enkel voor die twee games hebben. Die gamen verder niet. Dus casual.
Eens, al die games die ieder jaar uit komen zijn casual as f*ck. CoD, Fifa, PES, Assassin's Creed, NFS, moet ik nog even doorgaan? Walgelijke franchises tegelijkertijd ook. Als ik een game speel wil ik het verhaal in gezogen worden. De zoveelste melkkoe-titel kennen we nu wel.
Quote:
[..]
Eens, al die games die ieder jaar uit komen zijn casual as f*ck. CoD, Fifa, PES, Assassin's Creed, NFS, moet ik nog even doorgaan? Walgelijke franchises tegelijkertijd ook. Als ik een game speel wil ik het verhaal in gezogen worden. De zoveelste melkkoe-titel kennen we nu wel.
Eens, al die games die ieder jaar uit komen zijn casual as f*ck. CoD, Fifa, PES, Assassin's Creed, NFS, moet ik nog even doorgaan? Walgelijke franchises tegelijkertijd ook. Als ik een game speel wil ik het verhaal in gezogen worden. De zoveelste melkkoe-titel kennen we nu wel.
Maar betekent melkkoe meteen slechte kwaliteit? Mario is tenslotte misschien wel de grootste melkkoe.
Amiibo is voor het geld gedaan omdat Skylanders zo'n groot succes is. Mario verkoopt al jaren goed dus waarschijnlijk heeft het bestuur hier om gevraag, net als mobiele games die het bestuur graag wil zien.
New 3DS is hoe de 3DS vanaf dag 1 had moeten zijn en niet na 4 jaar pas! Als je kijkt wat we gekregen hebben en wat ze nu beschikbaar maken is de 3DS totaal niet bijzonder
Bayonetta is gewoon weg gekocht net als wat Sony en Microsoft ook wel is doen, Titanfall bijv., alleen voor het geld en niet voor de (hard) core gamer.
Wat Nintendo moet doen is de casual laten vallen, niet proberen iedereen aan het gamen te krijgen, als mensen het niet doen hebben ze er ook geen interesse in. Mijn hele familie heeft een Wii gekocht maar ik ben de enige die er iets mee gedaan heeft. Een goed online plan maken ala Xbox Live, wat op dit moment nog steeds de sterkste online dienst is voor consoles, en wat oude games uit de stal halen en niet iedere keer maar weer Mario pushen. Mario is leuk maar F-Zero, Ice Climbers, Metroid, WiiU Pokemon evt een MMO, games die ze links laten liggen, Star Fox stond ook al veel te lang droog evt. nieuwe IP's.
Daarnaast moet Nintendo er voor zorgen dat Third Party goed geregeld is, het mogen dan voornamelijk schijt spellen zijn zonder weinig verandering maar een FIFA en een Call of Duty zijn wel games die in het oog springen bij mensen die opzoek zijn naar een console, dit is wat de meeste vrienden spelen dus die heb je nodig als EA dan besluit om FIFA niet meer voor je nieuwste console uit te brengen ben je eigenlijk al klaar...
Daarnaast hoef je niet perse nieuwe controllers uit te vinden, de WiiU is heel vet hoor maar de meeste gamers zitten daar ook niet zo op te wachten.
Ik zal iedere Nintendo Console vanaf dag 1 kopen maar na de GameCube heeft Nintendo mij niet meer kunnen verrassen
En een hardcore gamer zijn wij hier vrijwel allemaal, casual gamers kochten de wii voor het leuke zwaaien en speelde niet meer als Wii Sports en misschien een random andere titel, core gamers spelen meer.
Conclusie, onzin column
Het is trouwens 'amiibo', met kleine letter en zonder veranderende meervoudsvorm. Gewoon een tip voor volgende keer. Verder leuke column Chris, hier kunnen hele leuke en interessante discussies over gevoerd worden
Quote:
Kijk naar het recente Paper Mario wat door Miyamoto compleet verneukt is. (het zou in eerste instantie een traditionele Paper Mario worden)De eindeloze tutorials waren er al voor de Wii, en daar gaan ze heus niet mee ophouden (helaas). Ik denk dat The Legend of Zelda: A Link Between Worlds een 'accident' was.
Hoe ironisch het ook klinkt en de schrijver van de column denkt er duidelijk anders over, alles waar Miyamoto zich mee bemoeit verandert in casual crap. Ergens heb ik het idee dat Miyamoto nogsteeds best veel te zeggen heeft binnen Nintendo door de Japanse hiërarchie en dat is jammer.