Deze week kreeg ik een mail binnen van het PR-bureau van Sony PlayStation. OPM Benelux, oftewel het officiële PlayStation magazine voor België en Nederland, houdt op te bestaan. Het is het zoveelste fysieke, papieren gamesmagazine dat het loodje legt. En dat doet mijn printhart pijn.
Natuurlijk, digitaal heeft de toekomst of beter gezegd is de toekomst. Maar het tempo waarmee de laatste maanden gamemagazines aan het verdwijnen zijn, ligt verontrustend hoog. Vorig jaar besloten de Belgische bladen Chief en 9Lives er al mee te stoppen. Die laatste is online doorgegaan, al ging dat niet zonder kleerscheuren. De site kreeg een broodnodige ‘overhaul’, maar werd direct gehackt door een boze forumbezoeker. De nieuwe website, amper in de lucht, stond drie weken op zwart! Chief probeerde nog door te gaan als tabletmagazine, maar dat was geen lang leven beschoren. Het doet pijn omdat ik bij beide magazines mensen ken. Zeer goed ken, mag ik wel zeggen. De echte talenten komen wel op hun pootjes terecht of hadden toch al niet al hun eieren in één mandje liggen, maar toch… als je opgegroeid bent met print, dan voelt het alsof je afscheid moet nemen van goede vrienden.
Nu valt ook voor OPM het doek. Noodlottige berichten gonsden al langer rond het blad. En het magazine was al meerdere keren door andere uitgevers van de hand gedaan. De vraag is of er, in de kleine afzetmarkt die België en Nederland samen vormen, wel ruimte is/was voor een platform-exclusive magazine, aangezien moderne gamers op alles spelen. Op hun PC, hun tablets, hun telefoons en op één of meerdere spelcomputers. Hoe dan ook, het doet opnieuw pijn want veel vakbroeders moeten hun heil elders zoeken. We hebben de afgelopen dagen talloze open sollicitaties ontvangen en als ik kon, bood ik iedereen een baan aan. Maar ook wij (Power Unlimited) moeten op de centjes letten en ons team is momenteel goed op sterkte.
Ik weet dat er de afgelopen twee decennia veel kritiek is geweest op ons blad. Te kinderachtig, te schreeuwerig, onprofessioneel… noem het allemaal maar op. Maar we zijn nu 22 jaar bezig en we bestaan nog steeds. Maar voor hoe lang, is de vraag? Voor de duidelijkheid: Ik schrijf deze column niet uit een gedachte ‘wij doen het zo goed en zij deden het fout, dus daarom zijn we er nog’. Nee, ik maak me al jaren zorgen om de interesse in print want, zoveel is duidelijk, die loopt bij alle media terug. Kranten, autobladen, glossy’s, lifestyle; iedereen heeft er last van. Alleen de vrouwenbladen blijven floreren. Vrouwen zijn veel trouwer en veel minder krenterig, maar dat is een heel ander verhaal.
Als het aan mij ligt bestaat Power Unlimited over tien jaar nog steeds. Ik zal daar alles aan doen, omdat het onderdeel van mijn leven is. Ik werk nu al zeventien jaar voor dat blaadje en ik kan niet anders dan uit de grond van mijn hart zeggen dat het ‘t leukste blad is dat er bestaat. Niet per se het beste blad, maar wel het leukste. Sowieso kun je in print dingen die je online, op websites of op YouTube, niet kan. Je kunt zoveel doen met een cover. Artikelen uitsmeren over 4, 5, 6 of 8 pagina’s en los gaan met artwork, prachtige screenshots of knotsgekke Photoshop creaties. Onze E3-specials zijn met recht legendarisch te noemen, maar ook de lange interviews met bekende en minder bekende helden uit de industrie. Dat leest gewoon zoveel lekkerder op print. Althans, dat vind ik en ik besef me dat dit een conservatief standpunt is.
Want de nieuwe generatie gamers is het ongetwijfeld hardvochtig met me oneens. Die leest geen bladen. Die leest überhaupt weinig (op) papier. Gamende kids kijken YouTube en wat hun YouTube-helden spelen, gaan zij ook spelen. Daarnaast zijn er de talloze gamewebsites waar mensen info vandaan plukken en is Twitch een steeds belangrijkere bron aan het worden. Een bron waar mensen leren over games en kijken naar nieuwe titels, alvorens ze besluiten tot aanschaf.
Ik maak me zorgen, maar ben ook realistisch. De combinatie van ons magazine en onze website, en de versterking van het gamecluster met Insidegamer.nl en Gamer.nl zorgt ervoor dat we nog wel even vooruit kunnen. Maar dat ook Power Unlimited, het magazine, eindig is, dat staat wel vast. En daaraan denkend word ik een beetje verdrietig…
Column Jan Meijroos: Weer een gamesmagazine minder…
Laatste reacties
Doen jullie daar officiële uitspraken over en wordt de fysieke PU niet steeds meer een manier om de site te ondersteunen ipv andersom, of zijn we nog niet zo ver?
Ik lees echt al jaren geen nederlandstalige gamesjournalistiek meer - omdat het aanbod aan zowel online als papieren magazines niet bij mijn interesses past, maar retrogamer (engels magazine) haal ik nog wel regelmatig.
Ik hoop niet dat magazines ooit helemaal weggaan, ik koop ook nog wel regelmatig 3D World en photoshop art magazines (afhankelijk van de artikelen) die ik er graag naast houd terwijl ik met de programmas aan het werken ben.
Een PC zet je ook niet snel op het toilet.
Waar games met je meegroeien blijft de PU grotendeels hetzelfde en dus ook hun doelgroep. Niets mis mee natuurlijk, al vraag ik me af hoe lang je het kan volhouden op grotendeels onderbroekenlol.
Een van de verbeteringen vind ik dat ze wel vaker bij devs een kijkje nemen en een uitgebreid artikel hierover schrijven. Een uitgebreide pro Xbox betoog van JJ is dan nog leuk om te lezen ook al ben je het er niet mee enns. Dit soort journalistiek lijkt me veel interessanter dan al die nieuwtjes en reviews die je al veel eerder en uitgebreider op het internet hebt kunnen lezen. Zelfs de puber doelgroep zal dat in de toekomst overbodig vinden.
De PU heeft het lang volgehouden door altijd hetzelfde te blijven, maar als je op print wilt blijven voortbestaan moet je juist een wat oudere doelgroep hebben lijkt mij?
@Ginne. Ik denk dat advertenties ter grootte van een A4 of zelfs A3 daarbij wel zullen helpen.
Quote:
Hey Jan, na het nieuws van OPM dat ik gister las dacht ik uiteraard meteen aan het bolwerk dat PU is en hoe jullie fier de orkaan doorstaan. Geïnteresseerd in hoeveel leden je ongeveer nodig hebt om een volledige redactie te kunnen betalen ging ik op zoek. Nu heb ik geen idee hoe betrouwbaar die cijfers zijn, maar ik zag dat jullie in 2014 maar +/- 25k leden hadden (ik meen zelfs nog wat minder), dat kan toch nooit kloppen?
Doen jullie daar officiële uitspraken over en wordt de fysieke PU niet steeds meer een manier om de site te ondersteunen ipv andersom, of zijn we nog niet zo ver?
Doen jullie daar officiële uitspraken over en wordt de fysieke PU niet steeds meer een manier om de site te ondersteunen ipv andersom, of zijn we nog niet zo ver?
Met 25.000 abonnees en met abonnementskosten van zo'n € 50,- (volgens hun shop) zit je op een omzet van € 1.250.000. Tel daar ook nog advertentie inkomsten bij op en maakt de PU wel leuk omzet lijkt mij zo. Is nog geen winst natuurlijk, maar kan me niet voorstellen dat ze met verlies draaien.
Overigens verwacht ik dat ik mijn abonnement ga opzeggen. Ben al lid sinds 1997 maar de kwaliteit van het blad is het afgelopen jaar hard achteruit gegaan. Maar heb niet langer het idee dat met mijn 27 jaar het blad nog voor mij bedoeld is. En dat vind ik jammer. Reviews voor gare mobile free to play games die pagina vullend zijn en grotere en betere games in een klein hokje op de pagina 'ook gespeeld' vind ik ook vreemd. Vervolgens wordt er op die pagina een rating gehanteerd die voor elk spel anders is (vreemde plaatjes bijvoorbeeld) en wordt de titel van de game weggemoffeld. Dan nog van die specials waarvan ik denk: waarom? 6 Pagina's gezever over voetbal en games rond het EK. Whoopdiedoo, er is FIFA en PES en daar moet je 't mee doen. Of dat een redacteur zelf een te gek gave kekke game bedenkt. Is het dan echt zo erg dat er zoveel ruimte aan iets fictief besteedt moet worden? Powerspy of hoe heten die stukjes in het begin van het blad aan de zijkanten van de pagina's ook alweer, vond ik altijd leuk om te lezen. Maar misschien al langer dan een half jaar heb ik dat niet meer gelezen. Sterker nog, tegenwoordig valt de nieuwe editie alweer op de mat terwijl ik nog maar amper door de vorige heen heb gebladerd. En de redactie, wat is daar mee gebeurd? Zo'n beetje alleen jij, Jan, JJ en Ed zijn nog van de oude garde. Naar mijn idee zijn er de laatste 2-3 jaar veel te veel redacteuren verdwenen en bijgekomen. Waar ik ze vroeger allemaal bij naam kende herken ik nu bijna geen kop meer. Beetje net als met Pokémon. Kende ze vroeger alle 151 en nu met X/Y/ORAS zijn ze allemaal nieuw voor me .
Sorry, was niet mijn bedoeling om mijn ongenoegen over de PU hier uit te spreken. Maar in het kader van tijdschriften die verdwijnen ben ik bang dat de PU dezelfde kant op gaat als ze dit aanhouden. En dan is er denk ik helemaal niks meer qua Nederlandse games tijdschriften.
Power Unlimited vond ik als tiener wel een goed blad maar dat blad werd toen ook nog gerund met wat nu hoofdzakelijk GameKings is(&was). Wat nu Power Unlimited is heb ik eigenlijk maar weinig mee, het richt zich echt op een zeer jong publiek... (voor mij idd te kinderachtig, te schreeuwerig en onprofessioneel)
Al moet ik ook wel toegeven dat ik een stuk minder heb met de huidige redactie dan met de oude garde (jou, Jeroen, Jurjen, Boris, Steven). Al moet ik credit geven waar credit due is (uuh?), Samuel is een badass.
Moge de PU nog vele jaren bestaan!
De game-hobby van vroeger lijkt niet meer op die van nu. Veteranen hebben nu minder tijd door werk/gezin/etc. Even Neogaf checken en je bent bij. En mocht je een game willen, check je budgetgaming voor leuke deals. Zelfs een gezellig babbeltje hoort er hier bij.
Het kan met mijn leeftijd te maken hebben (37) maar ik zeg het abbo, ruim vtv weer op. Want dit is mijn geld niet waard.
Sinds vorig jaar ben ik op Edge magazine geabonneerd en dat vind ik een ontzettend fijn magazine om te lezen. Diepgang, goeie verbanden en conclusies en een echte mening (altijd goed onderbouwd), maken het een plezier om te lezen. Daarbij valt het op dat ik de reviews steeds vaker links laat liggen en voor de andere features ga, terwijl dat voorheen precies andersom was.
Edge is neit het goedkoopste magazine, maar doet het volgens mij nog steeds goed. Groot voordeel is natuurlijk de taal, waarmee veel makkelijker een groot publiek wordt bereikt. Toch geeft dit voor mij aan dat er voor print nog wel een toekomst is. Als je kwaliteit biedt of, waar de PU waarschijnlijk meer voor gaat, entertainment.
M'n zwager haalt het blad nog regelmatig en dan kan ik het toch niet laten om er even in te kijken. Of als we op vakantie gaan wil ik het weleens meenemen. Ik mis de oude redactie wel soms, maar tijden veranderen natuurlijk.
Toch denk ik wel dat jullie vooral zo door moeten gaan met de Abo acties, want dit is wel een sterk punt. Ik zie het echt van "Je koopt (in sommige gevallen goedkoop) een game en je krijgt er ook nog een jaar gratis de PU bij".
Dat was ook de reden van mijn OPM abo's. Daar heb ik o.a. games als SOCOM en Primal aan te danken. Ze zijn daar op een gegeven moment mee gestopt (of het waren alleen slechte titels) en toen was het voor veel mensen ook al klaar. Ook was de demo-disc vroeger een goede reden om de OPM te kopen, maar toen kwam het tijdperk met de PS3 waar demo's makkelijk te downloaden waren op de console zelf. Weer een reden minder om het boekje te kopen. De demo-disc verdween uiteindelijk, maar de prijs was toch nog erg hoog en het blad werd al snel achterhaald. De meeste info had je al elders gelezen en de redactieveranderingen had ze ook niet veel goeds gedaan. Het forum hadden ze ook plotseling veranderd van layout en daarna offline gegooid dus ook die community waren ze in 1 klap kwijt. Ik denk dat dat al die dingen samen zo'n ondergang niet konden voorkomen.
Na 2000 vooral op internet gamesnieuws en reviews gelezen. Eind 2013 door een gestrande trein de stoute schoenen aangetrokken en een combi aanbieding van OPM en Chief gekocht om te kijken hoe de gamesjournalistiek er voorstond en ik was behoorlijk teleurgesteld: veel minder diepgang en journalistiek dan ik van de PC Gameplay gewend was en ik vond het erg "Belgische" taalgebruik vervelend (heb ik me in de van oorsprong Begische PC Gampeplay nooit aan geërgerd). Vorig jaar ook het Engelse Retro Gamer ontdekt, die voldoet veel meer aan wat ik verwacht van een gamestijdschrift.
Ik lees het blad nogsteeds erg graag, maar het voelt wel anders. Misschien ff wennen aan de nieuwe redactie
Moest een bommetje tegen een muur met zo'n scheur erin neerleggen....b.l.o.n.t.
Tegenwoordig vind ik geschreven reviews een beetje achterhaald, zowel in magazines als op websites. Natuurlijk kan het een leuk geschreven stukje zijn, maar uiteindelijk lees ik een dergelijk artikel toch om te kijken of een spel iets voor mij is. En in dat opzicht krijg je een veel beter beeld van een game als je even wat gameplay opzoekt op bijvoorbeeld YouTube.
Ik zal het heel simpel maken: Gewoon veels te duur. Zoals zoveel andere tijdschriften tegenwoordig met prijzen waarbij je je 5x bedenkt voor je het aanschaft. En daardoor verkoop je gewoon stukken minder, heb je minder advertentie-inkomsten, en ben je dus stukken kwetsbaarder.
Toen OPM nog onder de 5,00 was, kocht ik het met enige regelmaat, maar eigenlijk vond ik het al vrij prijzig voor een blaadje met zo weinig content.
Een tijdschrift moet qua prijs wel op impuls-buy niveau blijven zitten, en als je nu steeds vaker zeer magere tijdschriften ziet met idiote prijzen, tja, dan kiezen ze er zelf voor om die gok te wagen...
Persoonlijk heb ik nu (al vele jaren) abo's op 2 tijdschriften, en niet toevallig zijn dat beide Engelse bladen, namelijk ImagineFX, en GamesTM. En zelfs met bezorging vanuit het buitenland krijg je dan prima kwaliteit voor je prijs. GamesTM is met afstand, en al jaren lang, het beste en leukste gamesblad op de markt. Schitterende vormgeving, goede dikte, goede kwaliteit papier, etc etc. En die abo's laat ik tegen de huidige prijzen ook gewoon jarenlang nog doorlopen.
In Nederland denkt men al snel de hoofdprijs te kunnen vragen voor middelmaat, en dat geldt niet alleen voor tijdschriften, maar ook voor boeken en stripboeken (9 euro voor een Storm 0 die al zo'n 30 jaar geleden ofzo op de markt kwam!? Rot op...), in de horeca, etc etc etc.
Tja, en dan sluit je gewoon een zeer grote groep buiten. Niet omdat ze het niet KUNNEN betalen, maar omdat ze er bewust voor kiezen dat ze het niet WILLEN betalen.
En ga me niet vertellen van 'Ja, die prijzen moeten zo hoog want anders is er te weinig animo': JUIST die hoge prijzen zorgen voor minder interesse.
Playstation is zo'n beetje de best verkochte console in Nederland. PS4 en PS3 hebben het uitstekend gedaan, Vita iets minder. Er is dus echt wel een markt voor een goed Playstation-blad. En als ze de prijs op een normale 4 euro ofzo hadden gezet, dan zou ik het iedere maand gekocht hebben. Nu hadden ze de prijs op 6 euro, en nu heb ik het dus welgeteld 0x gekocht.
Ik ben het trouwens geheel oneens met de stelling dat nieuwe generaties/kinderen niet meer zouden (willen) lezen. Er moet alleen wel goed en betaalbaar aanbod zijn. Als tegenwoordig de Donald Duck al 2,50 per blad moet kosten (meer dan 5 ouderwetse guldens), tja, dan is er nog een zeer grote groep volwassenen die het uit nostalgie en traditie misschien blijft kopen (voor zichzelf en de kinderen), maar ik weet niet of je er veel nieuwe aanwas mee binnen haalt.
Bladen verdwijnen, maar de pulp wordt steeds groter, onbegrijpelijk dat nog steeds niet iets is wat er uit springt. De kwaliteit van sommige bladen, die er echt wel was, is nergens te vinden op het interweb. Ik stoor me ook aan de krenterigheid van sommige websites, die enkel games reviewen die gratis worden opgestuurd. Mobiele games krijgen amper tot geen aandacht, de mindere/onbekendere games idem. Games worden amper 5 uur gespeeld en er ligt al een review klaar vol vooroordelen en aannames.
Bladen zijn te langzaam, terecht dat ze verdwijnen, maar het internet neemt de kwaliteit niet over, enkel de advertenties.
Quote:
Hoog Spel
Ik heb ze hier ook nog liggen Gewoon de Sierra PC spellen besproken naast de bordspellen, en de eerste reviews voor de SNES-games enzo, met bijbehorende idiote prijzen...
Ook de eerste Power Unlimiteds, en stapels buitenlandse bladen zoals Mean Machines, CVG, EGM, etc etc Heerlijke tijden, voor zo'n 8,50 GULDEN had je een fucking dikke Mean Machines bij je lokale bladenboer, met het laatste nieuws en reviews.
Quote:
Is edge niet dat ene bedrijfje dat ALTIJD reviews schrijft wat altijd zeer anders is dan de mainstream reviewers.Power Unlimited is een soort icoon van de Nederlandse gamespers en mag daarom wat mij betreft zeker voort blijven bestaan. Wel mag wat mij betreft de toon van het magazine wat serieuzer, maar dat zal wel met mijn leeftijd te maken hebben. Inhoudelijk zijn vooral de uitgebreidere features interessant, maar de reviews proberen doorgaans teveel popiejopie te zijn, waardoor de inhoud teveel naar de achtergrond verdwijnt. In de fotobijschriften en tekstballonnen gaat dat vaak nog een stuk verder, met 'grappen' die me soms ook echt tegen de borst stuiten. .
Sinds vorig jaar ben ik op Edge magazine geabonneerd en dat vind ik een ontzettend fijn magazine om te lezen. Diepgang, goeie verbanden en conclusies en een echte mening (altijd goed onderbouwd), maken het een plezier om te lezen. Daarbij valt het op dat ik de reviews steeds vaker links laat liggen en voor de andere features ga, terwijl dat voorheen precies andersom was.
Edge is neit het goedkoopste magazine, maar doet het volgens mij nog steeds goed. Groot voordeel is natuurlijk de taal, waarmee veel makkelijker een groot publiek wordt bereikt. Toch geeft dit voor mij aan dat er voor print nog wel een toekomst is. Als je kwaliteit biedt of, waar de PU waarschijnlijk meer voor gaat, entertainment.
Sinds vorig jaar ben ik op Edge magazine geabonneerd en dat vind ik een ontzettend fijn magazine om te lezen. Diepgang, goeie verbanden en conclusies en een echte mening (altijd goed onderbouwd), maken het een plezier om te lezen. Daarbij valt het op dat ik de reviews steeds vaker links laat liggen en voor de andere features ga, terwijl dat voorheen precies andersom was.
Edge is neit het goedkoopste magazine, maar doet het volgens mij nog steeds goed. Groot voordeel is natuurlijk de taal, waarmee veel makkelijker een groot publiek wordt bereikt. Toch geeft dit voor mij aan dat er voor print nog wel een toekomst is. Als je kwaliteit biedt of, waar de PU waarschijnlijk meer voor gaat, entertainment.
Krijgt bijvoorbeeld deze game gemiddeld een 9, dan geven hun het een 5.
Krijgt een andere game gemiddeld een 5, dan geven hun het een 9.
Heel leuk onderbouwend idd, maar als ze iets onderbouwen wat totaal niet klopt heb je er ook niks aan. Hele aparte magazine is dat.
Quote:
[..]
Is edge niet dat ene bedrijfje dat ALTIJD reviews schrijft wat altijd zeer anders is dan de mainstream reviewers.
Krijgt bijvoorbeeld deze game gemiddeld een 9, dan geven hun het een 5.
Krijgt een andere game gemiddeld een 5, dan geven hun het een 9.
Heel leuk onderbouwend idd, maar als ze iets onderbouwen wat totaal niet klopt heb je er ook niks aan. Hele aparte magazine is dat.
Is edge niet dat ene bedrijfje dat ALTIJD reviews schrijft wat altijd zeer anders is dan de mainstream reviewers.
Krijgt bijvoorbeeld deze game gemiddeld een 9, dan geven hun het een 5.
Krijgt een andere game gemiddeld een 5, dan geven hun het een 9.
Heel leuk onderbouwend idd, maar als ze iets onderbouwen wat totaal niet klopt heb je er ook niks aan. Hele aparte magazine is dat.
Zoals ik al aangaf lees ik Edge voornamelijk voor de rest van de artikelen. Ik moet wel zeggen dat een mening (wat een review uiteindelijk is, hoe objectief je ook probeert te zijn) in principe altijd klopt als deze goed onderbouwd is. Gelukkig kan je vervolgens, juist door die onderbouwing, beslissen of jij het met die mening eens bent of niet. Dat er soms scores uitrollen waar vraagtekens bij worden gezet, is volgens mij bij elke gamesmagazine/website regelmatig het geval.
Quote:
[..]
Is edge niet dat ene bedrijfje dat ALTIJD reviews schrijft wat altijd zeer anders is dan de mainstream reviewers.
Krijgt bijvoorbeeld deze game gemiddeld een 9, dan geven hun het een 5.
Krijgt een andere game gemiddeld een 5, dan geven hun het een 9.
Heel leuk onderbouwend idd, maar als ze iets onderbouwen wat totaal niet klopt heb je er ook niks aan. Hele aparte magazine is dat.
Is edge niet dat ene bedrijfje dat ALTIJD reviews schrijft wat altijd zeer anders is dan de mainstream reviewers.
Krijgt bijvoorbeeld deze game gemiddeld een 9, dan geven hun het een 5.
Krijgt een andere game gemiddeld een 5, dan geven hun het een 9.
Heel leuk onderbouwend idd, maar als ze iets onderbouwen wat totaal niet klopt heb je er ook niks aan. Hele aparte magazine is dat.
Sowieso is Edge een verschrikkelijk SAAI blad, zowel qua content alswel qua vormgeving. Er straalt vrijwel geen enkel plezier richting games vanuit, maar het wordt voor 90% gewoon heel zakelijk behandeld.
ik vind het zelf niets. Laatst voor 2-3 euro een Edge weer eens opgepikt uit het budgetrek bij ABC in Amsterdam voor in de trein, maar eigenlijk is er veels te weinig read-value, en dan vooral met terugwerkende kracht.
Ik kan nu nog steeds Mean Machines of GamesTM uit de kast trekken en me daar prima mee vermaken, ook al zijn ze jaren oud, omdat het echt gaat over de GAMES. Bij Edge heb ik dat absoluut niet. Ooit ook 1 jaar een abo geprobeerd, maar die hoef ik ook niet echt meer opnieuw te lezen ofzo.
Quote:
Wat ik niet zo goed begrijp, het is logisch dat bladen verdwijnen, maar het is onbegrijpelijk dat websites naar een steeds lager niveau gaan. Een website als Insidegamer (en gamer.nl) is tegenwoordig niets meer dan een advertentie pagina en vragen om aandacht dmv misleidende koppen. Ik walg van die site, nieuwsberichten van 3 regels, alles van eigen makelij is oppervlakkig, kort en karig. Het heeft al lang geen functie meer als onafhankelijke gamewebsite, maar een reclame uithangbord van Sanoma waar games als Call of Duty en GTA dagelijks door je strot worden geduwd.
InsideGamer? Bedoel je niet InsideSimon? Ben het helemaal met je eens. Site is hard bergafwaarts gegaan sinds ze Jelle hebben weggeschopt. De nieuwe website die hij doet, Pixelcake.nl, vind ik een leuke site die het net even anders doet dan klakkeloos alle persberichten te kopiëren. Nieuws melden ze wel, maar is niet het hoofditem van die website.
Maarja, ik ben ook zo een oude zeur... papieren tijdschrift is nostalgie. Zonde dat het verdwijnt. Maar toegegeven, de meeste bladen zijn de laatste jaren echt minder geworden.
Quote:
[..]
InsideGamer? Bedoel je niet InsideSimon? Ben het helemaal met je eens. Site is hard bergafwaarts gegaan sinds ze Jelle hebben weggeschopt. De nieuwe website die hij doet, Pixelcake.nl, vind ik een leuke site die het net even anders doet dan klakkeloos alle persberichten te kopiëren. Nieuws melden ze wel, maar is niet het hoofditem van die website.
InsideGamer? Bedoel je niet InsideSimon? Ben het helemaal met je eens. Site is hard bergafwaarts gegaan sinds ze Jelle hebben weggeschopt. De nieuwe website die hij doet, Pixelcake.nl, vind ik een leuke site die het net even anders doet dan klakkeloos alle persberichten te kopiëren. Nieuws melden ze wel, maar is niet het hoofditem van die website.
Off-topic, waarvoor excuus: Die Simon zag ik laatst, weet iemand of hij vroeger in de re-play in Den Bosch werkte? Hij kwam me zo bekend voor en 3 dagen ofzo erna dacht ik ineens dat hij het misschien was.
On topic: Dat Pixelcake heeft niet bepaald een uitnodigende site, maar ik zal ze dit weekend eens bekijken, want ondanks dat wij net zoveel gamesites hebben als dat er consoles zijn verkocht, mis ik het stukje diepgang dat bv IGN biedt.... Haha! Geintje! Maar ik mis dus achtergronden, analyses en een kritische blik op de industrie, ondanks dat Nederland zo'n groot aanbod aan sites heeft.
Quote:
Jammer dat die blaadjes steeds meer verdwijnen.
Ik lees echt al jaren geen nederlandstalige gamesjournalistiek meer - omdat het aanbod aan zowel online als papieren magazines niet bij mijn interesses past, maar retrogamer (engels magazine) haal ik nog wel regelmatig.
[...]
Ik lees echt al jaren geen nederlandstalige gamesjournalistiek meer - omdat het aanbod aan zowel online als papieren magazines niet bij mijn interesses past, maar retrogamer (engels magazine) haal ik nog wel regelmatig.
[...]
Jij hebt een winkel waar je die kan halen? Welke? Bestellen uit Engeland is namelijk behoorlijk prijzig!
Misschien is dat ook iets voor de PU, een retro deel in het tijdschrift. Je zult je toch moeten onderscheiden van de massa. Of in samenwerking met een gameshop een budgetreview onderdeel, met een bestelmogelijkheid met een kortingscode er aan vast van een beproefde wat oudere titel?
Quote:
Yup....1 x de hotline gebeld voor een dungeon in Links Awakening.
Moest een bommetje tegen een muur met zo'n scheur erin neerleggen....b.l.o.n.t.
Moest een bommetje tegen een muur met zo'n scheur erin neerleggen....b.l.o.n.t.
OMG... Ik game al sinds 1990 en ik heb in mijn hele leven ook exact 1x de hotline gebeld. En ik kan het bijna niet geloven, maar ik heb precies om dezelfde reden gebeld als jij!!! O_O
Haha, ik kom hier alleen maar voor uit, omdat jij het hebt opgebiecht. Maarja, het was niet geheel duidelijk op zo'n klein gameboy schermpje... Je bent in ieder geval niet de enige!!!
*On topic
Ik ben nog steeds lid van de PU vanaf (net) voordat de N64 uitkwam. Zelf ben ik het blad steeds minder gaan lezen, vroeger las ik echt alles. Nu al een paar jaar dat ik alleen maar het blad een beetje doorblader en soms het totaal links laat liggen. Door dit artikel vraag ik me af waarom ik nog eigenlijk abonnee ben. Misschien toch maar na al die jaren mijn abonnement opzeggen. Als ik interesse in een game heb, dan hoef ik maar 5 minuten gameplay te zien en dan weet ik precies hoe het speelt en wat ik kan verwachten. Dat in combinatie met het cijfer op Metacritic en een paar mini-reviews van gamers (geen professionele reviewers) geeft mij de doorslag of ik wel of niet een game koop, wacht totdat de game goedkoper is, of dat ik de game in zijn algemeenheid links laat liggen.
Ik denk dat hetzelfde geldt als met bijna elk onderwerp op internet. Mensen zoeken liever zelf iets uit, zodat ze zelf kunnen bepalen hoeveel tijd ze aan iets besteden en hoeveel ze ergens in willen verdiepen.
Quote:
[..]
Maar ik mis dus achtergronden, analyses en een kritische blik op de industrie, ondanks dat Nederland zo'n groot aanbod aan sites heeft.
Maar ik mis dus achtergronden, analyses en een kritische blik op de industrie, ondanks dat Nederland zo'n groot aanbod aan sites heeft.
Dit dus... Mensen beginnen tegenwoordig maar makkelijk een site en kopiëren gewoon alles wat ze tegenkomen. Ik zag het toen op een forum van Ngamer waar alle 14 jarige kinderen ruzie onderling hadden over hun "eigen site" die ze gemaakt hebben waar gewoon alle nieuwsberichten ge-copy-paste werden met een iets andere volgorde.
Natuurlijk is het jammer dat enkele iconen elders zijn gaan werken (Boris, Skate, Steven ect) maar de huidige redactie mag zeker niet onderschat worden. Met name Samuel is een aanwinst voor de PU.
Twee verbeter punten; De brieven rubriek moet zo snel mogelijk terugkomen, liefst gisteren nog. Geef lezers desnoods de mogelijkheid om vragen te stellen aan redacteuren. Yo Post was niet alleen leuk om te lezen maar het schept ook een band tussen de lezers en het tijdschrift.
De nieuwe vervangende rubriek is voor niemand leuk.
Een andere tip is een pagina of twee met als thema het "verre oosten". Er komen iedere maand minstens twee games van Japanse makelij die momenteel vrijwel geen aandacht krijgen. Verder zou je de pagina kunnen vullen met Japanse nieuwtjes (variërend van game nieuws tot aankondigingen van nieuwe game figures). Ik denk dat er voor zo'n rubriek interesse is.
Ik vermoed dat de meerwaarde van recensies minder is dan in de jaren 90. Toen koste een SNES game iets van 140 gulden, dat was prijzig en dacht je wel goed na waaraan je geld besteedde in de winkel (of videotheek). Nu zijn games (sneller) goedkoop. Waarom zou ik nog uitgebreid een recensie lezen wanneer de game voor een paar euro te koop is? (budgetbak, steam, gratis bij Xbox Live, etc)
Van mij mag de PU nog lang blijven en ik hoop dat ze altijd anders zullen blijven.
Quote:
[..]
Dit dus... Mensen beginnen tegenwoordig maar makkelijk een site en kopiëren gewoon alles wat ze tegenkomen. Ik zag het toen op een forum van Ngamer waar alle 14 jarige kinderen ruzie onderling hadden over hun "eigen site" die ze gemaakt hebben waar gewoon alle nieuwsberichten ge-copy-paste werden met een iets andere volgorde.
Dit dus... Mensen beginnen tegenwoordig maar makkelijk een site en kopiëren gewoon alles wat ze tegenkomen. Ik zag het toen op een forum van Ngamer waar alle 14 jarige kinderen ruzie onderling hadden over hun "eigen site" die ze gemaakt hebben waar gewoon alle nieuwsberichten ge-copy-paste werden met een iets andere volgorde.
Over eigen sites beginnen gesproken. Sinds ik Ginne's stukkie las over Brabantgamer.nb - gamen met een zachte G - heb ik zo ontiegelijk de neiging om dat domein daadwerkelijk aan te vragen en die site te beginnen.
Het is dat ik er he-le-maal geen tijd voor heb. (Iets dat ik vaak aan mezelf moet vertellen)
Ps ik kan me nog herinneren dat ik op brugklaskamp met een PU met Starfox zat. Ahh the good old days and damn i'm getting old.
Quote:
[..]
Off-topic, waarvoor excuus: Die Simon zag ik laatst, weet iemand of hij vroeger in de re-play in Den Bosch werkte? Hij kwam me zo bekend voor en 3 dagen ofzo erna dacht ik ineens dat hij het misschien was.
Off-topic, waarvoor excuus: Die Simon zag ik laatst, weet iemand of hij vroeger in de re-play in Den Bosch werkte? Hij kwam me zo bekend voor en 3 dagen ofzo erna dacht ik ineens dat hij het misschien was.
Ja, is dezelfde Simon.
Tja, veeeeeeel gelezen vroegah, de PU en de OPM...vaste prik elke maand.
OPM op een geven moment mee gestopt omdat ik meerdere consoles had, maar ook omdat het blad best duur was voor jong gastje.
Bovendien was het me net té Belgisch...
PU heb ik langer volgehouden, maar het verloor zijn ziel imo toen de Gamekings er weg gingen.
Boris die Dead or Alive eXtreme beach volleyball een 9 gaf omdat ie niet begreep waarom Zelda zo'n hoog cijfer kreeg; geniaal.
(was het nog met hem eens ook...Zelda games zijn echt overrated imo)
Maar abo stopgezet omdat ik ouder werd, en het blad niet.....
Ik lees het liefste een blad wat ik vast kan houden.
Zelfde met comics....moet dat vast kunnen houden, bladeren.....heerlijk.
Maar game-nieuws gaat zo ongelooflijk snel...je loopt met een blad gewoon erg snel achter.
Quote:
[..]
PU heb ik langer volgehouden, maar het verloor zijn ziel imo toen de Gamekings er weg gingen.
Boris die Dead or Alive eXtreme beach volleyball een 9 gaf omdat ie niet begreep waarom Zelda zo'n hoog cijfer kreeg; geniaal.
(was het nog met hem eens ook...Zelda games zijn echt overrated imo)
Maar abo stopgezet omdat ik ouder werd, en het blad niet.....
PU heb ik langer volgehouden, maar het verloor zijn ziel imo toen de Gamekings er weg gingen.
Boris die Dead or Alive eXtreme beach volleyball een 9 gaf omdat ie niet begreep waarom Zelda zo'n hoog cijfer kreeg; geniaal.
(was het nog met hem eens ook...Zelda games zijn echt overrated imo)
Maar abo stopgezet omdat ik ouder werd, en het blad niet.....
Exact. Die review van boris was echt geniaal. Was nooit zo van boris zijn stijl. Maar hier sloeg hij de spijker op de kop. Zijn hele rant over dat de borsten los van elkaar konden bewegen. Nooit zo hard moeten lachen om een review. En dat mist de pu nu wel een beetje. En je wordt ouder en de pu blijft jong, ook door de redacteurs die ze nu hebben. De stijl ging een kant op die ik niet zo trok. En toen al die jongens van gamekings weg gingen hield het voor mij op. Maar hetzelfde gebeurd met GK. De oude garde gaat verder, er komt veel nieuw volk bij en mij trekt het nu minder. Gaming has changed, not for the better.
Quote:
[..]
Exact. Die review van boris was echt geniaal. Was nooit zo van boris zijn stijl. Maar hier sloeg hij de spijker op de kop. Zijn hele rant over dat de borsten los van elkaar konden bewegen. Nooit zo hard moeten lachen om een review. En dat mist de pu nu wel een beetje. En je wordt ouder en de pu blijft jong, ook door de redacteurs die ze nu hebben. De stijl ging een kant op die ik niet zo trok. En toen al die jongens van gamekings weg gingen hield het voor mij op. Maar hetzelfde gebeurd met GK. De oude garde gaat verder, er komt veel nieuw volk bij en mij trekt het nu minder. Gaming has changed, not for the better.
Exact. Die review van boris was echt geniaal. Was nooit zo van boris zijn stijl. Maar hier sloeg hij de spijker op de kop. Zijn hele rant over dat de borsten los van elkaar konden bewegen. Nooit zo hard moeten lachen om een review. En dat mist de pu nu wel een beetje. En je wordt ouder en de pu blijft jong, ook door de redacteurs die ze nu hebben. De stijl ging een kant op die ik niet zo trok. En toen al die jongens van gamekings weg gingen hield het voor mij op. Maar hetzelfde gebeurd met GK. De oude garde gaat verder, er komt veel nieuw volk bij en mij trekt het nu minder. Gaming has changed, not for the better.
Bij Gamekings loopt iedereen er inmiddels ook bij als tuinkabouters die bij een motorclub zitten...
Daarnaast gaat het me net iets te vaak om hun eigen pret-tripjes, en iets te weinig over de games.
Quote:
Ice, Lukky, amen. Op een gegeven moment heb je de 'klik' niet meer met het blad. We worden oud.......
Ah joh, aan de positieve kant hebben we weer wel heeeeeel wat meegemaakt op gamegebied toch?
Quote:
[..]
Ah joh, aan de positieve kant hebben we weer wel heeeeeel wat meegemaakt op gamegebied toch?
Ah joh, aan de positieve kant hebben we weer wel heeeeeel wat meegemaakt op gamegebied toch?
Oh man, prachtige herinneringen. Je hebt gelijk, die worden niet van je afgepakt, die moet je koesteren. En om nog steeds op de consoles van weleer te kunnen spelen, het blijft prachtig.
Internet is de toekomst maar ik kijk liever niet heel de dag naar een beeldscherm
Ik hoop dat het blad nog heel lang blijft bestaan want ik zou het niet in de steek laten dus mocht t tenondergaan ligt het NIET aan mij....De gamekiddies van nu mogen dan online hun nieuws checken, toch leest het blad veel lekkerder in fysieke vorm. En naast PU koop ik ook nog maandelijks Gameplay, wat eerst een PC-blad was maar waar ik met pijn in mijn ogen heb moeten zien gebeuren dat het een all consoles blad werd.. Nog steeds jammer... Maargoed ze zijn er nog wel gelukkig... Vroeger in de jaren 90 waren er asociaal veel gamebladen. UIteindelijk waren dat er gewoon teveel. Maar de grootste blijven over en ben ervan overtuigd dat ze hiermee ook sterker worden. Maar OPM heeft toch ook een Engelse editie? Blijft die wel bestaan dan want volgens mij is die ook in NL te koop (als ik het goed heb).
Het heeft denk ik ook een beetje met de band te maken die je hebt met de redacteuren. Ik kan snappen dat mensen al die nieuwe gezichten bij de pu maar niks vinden. Ze proberen grappig te doen en je weet niet wat je van ze kan verwachten, dat heb ik nu ook nog een beetje met Nino(de nieuwste aanwinst). Maar als je eenmaal een paar stukjes van ze heb gelezen en wat video items van ze hebt gezien krijg je toch een band met ze. Ik heb dan ook nog nooit zo een shit gevoel gehad over iemand die ik persoonlijk helemaal niet ken dan toen Jeroen, Maarten en Ward weg gingen. Wetend dat ik hun stukjes in de Pu voortaan moest missen.
Dus Jan, hou vol. En probeer gewoon wat nieuwe dingen uit. In het begin is daar altijd gezeik op maar dat kan ook een redding bieden.
Quote:
[..]
Is edge niet dat ene bedrijfje dat ALTIJD reviews schrijft wat altijd zeer anders is dan de mainstream reviewers.
Krijgt bijvoorbeeld deze game gemiddeld een 9, dan geven hun het een 5.
Krijgt een andere game gemiddeld een 5, dan geven hun het een 9.
Heel leuk onderbouwend idd, maar als ze iets onderbouwen wat totaal niet klopt heb je er ook niks aan. Hele aparte magazine is dat.
Is edge niet dat ene bedrijfje dat ALTIJD reviews schrijft wat altijd zeer anders is dan de mainstream reviewers.
Krijgt bijvoorbeeld deze game gemiddeld een 9, dan geven hun het een 5.
Krijgt een andere game gemiddeld een 5, dan geven hun het een 9.
Heel leuk onderbouwend idd, maar als ze iets onderbouwen wat totaal niet klopt heb je er ook niks aan. Hele aparte magazine is dat.
BS. EDGE is gewoonweg een zeer goed en zeer kritisch blad. Tuurlijk. We kunnen ook kiezen voor de populistische bladen, die in koor roepen dat FIFA weer zo geweldig is dit jaar. Geef mij maar een kritisch blad. Vind het überhaupt te gek voor woorden dat EDGE veelal alleen wordt afgerekend op zijn reviews, het blad is zoveel meer dan dat. Er staan onderwerpen, editorials en scoops in die je vrijwel nergens anders vindt...en over diepgang gesproken...als en op de PU gesproken wordt van 8 pagina's over game X dan zijn het 4 pagina's met foto's, grote banners en eigenlijk verdomd weinig inhoud. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar vooral inhoudelijk schiet het blad helaas soms tekort. Ik zou graag minder onderbroekenlol zien en meer feiten. Gelukkig voorzien vnl. Jan en Jurjen hier wel in en is Samuel goed bezig, maar mis ik de oude garde wel.
Diepgang als EDGE uitpakt....damn....dan krijg je echt een lading info voor je kiezen die echt meerwaarde heeft.
Ik blijf van print houden ( onderuitgezakt op de bank voelt toch lelkerder met een 'mag' ) en heb een grote lading op zolder liggen....heerlijk om daar nog eens door heen te bladeren. Ik doe ze in ieder geval niet weg. Als het op snel nieuws aankomt, bieden veel bladen gewoon een opgewarmde kliek aan...dat kun je van EDGE niet zeggen.
Ik vrees dat Jan gelijk krijgt overigens...ondanks het feit dat ik nog 3 abbo's op fysieke bladen heb lopen ( een daarvan toch ook PU, jeugdsentiment denk ik ) zijn mags minder noodzakelijk dan vroeger. Toen haalde je het nieuws uit magazines. Bladerend bij de AKO wat scoops pakken en na heel lang twijfelen tussen de EGM en Nintendo Power toch maar met de GameInformer huiswaarts....het had toch iets magisch.
Als ik nu surf naar Neogaf, Gematsu, Eurogamer, Gamasutra, Kotaku, Tiny Cartridge, SIliconera of RPS hoef ik eigenlijk geen mag meer te lezen...maar lekker blijft het wel. Heerlijk zelfs.
Grappig in dit verband....check deze Neogaf thread die vandaag verscheen
I miss gaming magazines
Quote:
[..]
Jij hebt een winkel waar je die kan halen? Welke? Bestellen uit Engeland is namelijk behoorlijk prijzig!
Misschien is dat ook iets voor de PU, een retro deel in het tijdschrift. Je zult je toch moeten onderscheiden van de massa. Of in samenwerking met een gameshop een budgetreview onderdeel, met een bestelmogelijkheid met een kortingscode er aan vast van een beproefde wat oudere titel?
Jij hebt een winkel waar je die kan halen? Welke? Bestellen uit Engeland is namelijk behoorlijk prijzig!
Misschien is dat ook iets voor de PU, een retro deel in het tijdschrift. Je zult je toch moeten onderscheiden van de massa. Of in samenwerking met een gameshop een budgetreview onderdeel, met een bestelmogelijkheid met een kortingscode er aan vast van een beproefde wat oudere titel?
Ze liggen regelmatig bij de bruna. Die op t station in Den Bosch, maar niet die op het station in Eindhoven.
Alle nummers heb ik weggegooid paar jaar terug. Demo's heb ik volgens mij ergens nog.
Vroeger ook net als bijna iedereen hier een PU abonnement gehad met een game. Toen ik het pas las vond ik het wel een leuk blad, maar was toen ook maar een jochie van 15 ongeveer. Na een jaar de abonnement opgezegd en nooit meer de blad gelezen.
Poep en pies grappen kwamen me neus uit en elk nieuweling die erin kwam ging de niveau nog lager.
Ik kan me nog goed herinneren dat een maat van mij een nummer kocht met een DVD. Hoorde ik voor het eerst Ed (toch?) met een muizen stem, terwijl ik altijd dacht dat hij een zeer strenge man is met een zware stem ^^
Snap niet dat mensen op een oudere leeftijd de blad blijven steunen, lezen whatever. Maar ja, misschien is het jeugdsentiment of houden ze van zulk humor. Ieder zijn ding. Voor de informatie hoef je niet bij de PU te zijn. Ik heb ze net als de OPM 7 jaar terug met plezier in de prullenbak gegooid.
Volgens mij heb ik rond de release van de XBOX 360 ook 2 nummers van een XBOX magazine gekocht. Daarna een abonnement genomen met Hitman Blood Money en vlak daarna waren ze ook ermee gestopt en werd het vervangen door een multiplatform gameblad. De naam kom me nu niet op. Uiteraard ook vlak daarna de abonnement opgezegd en geld terug gekregen.
De enige blad die ik wel leuk vond om te lezen was [N]Gamer en jaren lid was geweest. Volgens mij stond ooit eens mijn naam in de blad met een review request. Ik vond dat geweldig toen ^^ lol.
Nadat hun gestopt waren kreeg ik weer voor het eerst in jaren een PU deel.... Meteen de abonnement gestopt uiteraard. Volgens mij heb ik de [N]Gamer bladen nog liggen ergens verstopt.
Voor mij betreft hoef er geen gameblad meer te zijn. Ik zal ook geen traantje wegpinken als de PU ooit ermee moet stoppen na zoveel jaren.
De laatste tijd kijk ik wel eens filmpjes van youtubers met meningen, gamehistorie of reviews. Vind ik veel interessanter persoonlijk. Soms lees ik ook wel eens een reviewtje op een site.
Heb het gevoel dat ik ouder ben geworden maar PU niet. Nog steeds een stapel meest nostalgische PUs in mijn gameroom.
Blijft jammer dat bladen verdwijnen maar er is gewoon weinig vraag naar gamenieuws dat al weken online staat.
Quote:
Ik zal het heel simpel maken: Gewoon veels te duur. Zoals zoveel andere tijdschriften tegenwoordig met prijzen waarbij je je 5x bedenkt voor je het aanschaft. En daardoor verkoop je gewoon stukken minder, heb je minder advertentie-inkomsten, en ben je dus stukken kwetsbaarder.
...
In Nederland denkt men al snel de hoofdprijs te kunnen vragen voor middelmaat, en dat geldt niet alleen voor tijdschriften, maar ook voor boeken en stripboeken (9 euro voor een Storm 0 die al zo'n 30 jaar geleden ofzo op de markt kwam!? Rot op...), in de horeca, etc etc etc.
...
In Nederland denkt men al snel de hoofdprijs te kunnen vragen voor middelmaat, en dat geldt niet alleen voor tijdschriften, maar ook voor boeken en stripboeken (9 euro voor een Storm 0 die al zo'n 30 jaar geleden ofzo op de markt kwam!? Rot op...), in de horeca, etc etc etc.
Het is een beetje een kip-eiverhaal. De prijzen zijn zo hoog, omdat de afzetmarkt aan de kleine kant is. Wat ook niet helpt is dat we er een crisis op hebben zitten. Weet je nog dat een van de eerste adviezen die geldbespaarexperts gaven 'zet je abonnementen stop' was? Ja, dat hebben alle bladen gevoeld. En dan maar proberen te compenseren door het aantal pagina's te verminderen of de prijs iets omhoog te gooien.
Aan de redactiekant hebben we het ook gemerkt. Het gemiddelde blad werkt met een kleine, vaste redactie (hoofdredacteur, eindredacteur, vormgever, misschien een bladmanager) en een vijver vol freelancers. Toen de wereld nog mooi was, kregen de freelancers per pagina een bedrag betaald waarvan ze, als ze genoeg opdrachten binnen konden slepen, gewoon konden leven. Dat is nu zelden meer zo. De meeste bladen betalen (of beter gezegd: betaalden) ongeveer de helft. Websites? Een kwart.
Kijk, dan wordt het heel lastig om ook echt kwaliteit neer te zetten. Als je in Nederland of België het wilt volhouden als gamejournalist/-recensent, moet je of een grote opdrachtgever vinden die je bijvoorbeeld een contract wil geven (als eind- of hoofdredacteur) of het naast een baan doen waar je wel je geld mee verdient.
Als je betere gamebladen wilt, moet je dus bereid zijn er geld aan uit te geven. Maar ja, dat willen de meeste mensen niet, want ze willen eerst kwaliteit zien. Niet dat ik ze ongelijk geef, maar die moderne mentaliteit van én we willen kwaliteit én we willen het gratis (én we zetten lekker adblock aan) is een beetje frustrerend.
Quote:
[..]
Het is een beetje een kip-eiverhaal. De prijzen zijn zo hoog, omdat de afzetmarkt aan de kleine kant is. Wat ook niet helpt is dat we er een crisis op hebben zitten. Weet je nog dat een van de eerste adviezen die geldbespaarexperts gaven 'zet je abonnementen stop' was? Ja, dat hebben alle bladen gevoeld. En dan maar proberen te compenseren door het aantal pagina's te verminderen of de prijs iets omhoog te gooien.
Aan de redactiekant hebben we het ook gemerkt. Het gemiddelde blad werkt met een kleine, vaste redactie (hoofdredacteur, eindredacteur, vormgever, misschien een bladmanager) en een vijver vol freelancers. Toen de wereld nog mooi was, kregen de freelancers per pagina een bedrag betaald waarvan ze, als ze genoeg opdrachten binnen konden slepen, gewoon konden leven. Dat is nu zelden meer zo. De meeste bladen betalen (of beter gezegd: betaalden) ongeveer de helft. Websites? Een kwart.
Kijk, dan wordt het heel lastig om ook echt kwaliteit neer te zetten. Als je in Nederland of België het wilt volhouden als gamejournalist/-recensent, moet je of een grote opdrachtgever vinden die je bijvoorbeeld een contract wil geven (als eind- of hoofdredacteur) of het naast een baan doen waar je wel je geld mee verdient.
Als je betere gamebladen wilt, moet je dus bereid zijn er geld aan uit te geven. Maar ja, dat willen de meeste mensen niet, want ze willen eerst kwaliteit zien. Niet dat ik ze ongelijk geef, maar die moderne mentaliteit van én we willen kwaliteit én we willen het gratis (én we zetten lekker adblock aan) is een beetje frustrerend.
Het is een beetje een kip-eiverhaal. De prijzen zijn zo hoog, omdat de afzetmarkt aan de kleine kant is. Wat ook niet helpt is dat we er een crisis op hebben zitten. Weet je nog dat een van de eerste adviezen die geldbespaarexperts gaven 'zet je abonnementen stop' was? Ja, dat hebben alle bladen gevoeld. En dan maar proberen te compenseren door het aantal pagina's te verminderen of de prijs iets omhoog te gooien.
Aan de redactiekant hebben we het ook gemerkt. Het gemiddelde blad werkt met een kleine, vaste redactie (hoofdredacteur, eindredacteur, vormgever, misschien een bladmanager) en een vijver vol freelancers. Toen de wereld nog mooi was, kregen de freelancers per pagina een bedrag betaald waarvan ze, als ze genoeg opdrachten binnen konden slepen, gewoon konden leven. Dat is nu zelden meer zo. De meeste bladen betalen (of beter gezegd: betaalden) ongeveer de helft. Websites? Een kwart.
Kijk, dan wordt het heel lastig om ook echt kwaliteit neer te zetten. Als je in Nederland of België het wilt volhouden als gamejournalist/-recensent, moet je of een grote opdrachtgever vinden die je bijvoorbeeld een contract wil geven (als eind- of hoofdredacteur) of het naast een baan doen waar je wel je geld mee verdient.
Als je betere gamebladen wilt, moet je dus bereid zijn er geld aan uit te geven. Maar ja, dat willen de meeste mensen niet, want ze willen eerst kwaliteit zien. Niet dat ik ze ongelijk geef, maar die moderne mentaliteit van én we willen kwaliteit én we willen het gratis (én we zetten lekker adblock aan) is een beetje frustrerend.
Dank je, Tamara
1: Ik weet precies hoe het bij tijdschriften werkt, want ben zelf vormgever en heb ook bij een gamesblad gewerkt Voorheen kregen veel freelancers zo'n 100 euro per pagina, en op zich is dat vrij weinig tekst als je bedenkt dat er meestal ook wel plaatjes op zo'n pagina staan die de nodige ruimte innemen
Daarnaast had je een aantal freelancers die hetzelfde artikel schreven, in iets andere bewoordingen, voor verschillende tijdschriften, en soms ook voor verschillende uitgevers. Een bepaalde uitgeverij kan bijvoorbeeld 4-5 verschillende bladen hebben over PC's, en als er dan een stuk hardware gereviewed werd, dan ga je dat uiteraard niet door 3-4 verschillende mensen doen. En die freelancers waren zelf ook wel zo snugger om zich ook bij andere uitgeverijen te melden als schrijver, desnoods onder een pseudoniem
2: Ik zeg nergens dat ik het gratis wil. Ik wil wel gewoon een normale prijs. Laten we eerlijk zijn, na de komst van de euro zijn de prijzen voor tijdschriften met ongeveer 100% gestegen. Ik begrijp best dat er IETS inflatie is, maar dat is natuurlijk nooit 100%, en in andere landen zijn de papier- en drukkosten enzo ook niet zo hard gestegen.
Hier in Nederland is de branche gewoon iets te hoogmoedig en graaierig geworden, en dus idiote prijzen vragen voor een blad met relatief weinig content, en dat kost je dan heel veel lezers. Ik weet zeker dat als OPM op een prijs van 4 euro ofzo had ingezet, dat ze dan 2-3x zoveel hadden verkocht, want die doelgroep/markt is er echt wel.
Nu kostte het blad 6 euro, en tja... als je dat afzet tegen gewoon een abo nemen op GamesTM, wat een VEEL beter blad is, qua inhoud, qua dikte, etc etc, dan is het logisch dat veel mensen die overstap naar een buitenlands blad maken. 13 nummers voor ongeveer 80 euro ofzo.
Ik begrijp ook wel dat GamesTM, als Engelstalig blad, een VEEL grotere markt bereikt dan een Nederlandstalig blad, maar het gaat me er vooral om dat je als Nederlands blad wel een beetje je plaats moet weten, en dus een realistisch bedrag moet vragen als je wilt dat het een beetje aanslaat. Met de relatief kleine redacties is een prijs van boven de 5 euro voor een maandblaadje vrij prijzig.
Dat geldt trouwens niet alleen voor tijdschriften hoor, want ook de stripmarkt is al jaren bezig om zichzelf compleet uit de markt te prijzen met achterlijke prijzen. 8-9 euro voor strips van 30-40 jaar oud, gemaakt door tekenaars en schrijvers die al jaren dood zijn, maar waar nog steeds meer dan de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Tja... dan spoor je niet. Vroeger haalde je een nieuwe Asterix of Kuifje voor 7,95/8,95 GULDEN, en nu is dat de europrijs. En dan hebben z ein het geval van Asterix nog de namen compleet verkloot ook, en de kwaliteit van het papier is ook niet bepaald geweldig.
Gevolg is dan ook dat ik mijn strips dan mooi vanuit Engeland ofzo bestel.
Nederlandse bedrijven/branches prijzen zichzelf uit de markt. Wil je 2 bladen per winkel verkopen voor 6 euro per stuk, of wil je er 7-8 verkopen per winkel voor 4 euro per stuk!? En wil je als schrijvers en vormgevers nou een zeer select publiek bereiken met je werk, of zoveel mogelijk mensen!?
Ik heb laatst een jaar in Hong Kong gewoond, en hoewel daar iedereen al jaren non-stop ieder moment van de dag met hun neus in een smartphone of desnoods phablet/tablet zit, verkopen bladen nog steeds redelijk goed. Waarom? Normale prijzen. Een gamesblad als GameWeekly (http://www.gameweekly.net/ ) komt WEKELIJKS uit, ongeveer net zo dik als OPM, zelfde kwaliteit papier, maar het wordt prima verkocht. Niet alleen vanwege een prijs van ongeveer 1,50 euro, maar ook omdat er bijvoorbeeld iedere week aanbiedingscoupons inzitten voor PerfectDenki.
En naast GameWeekly zijn er nog minstens 4-5 gamesbladen, puur en alleen gericht op de HK markt.
Om over showbizbladen enzo nog maar te zwijgen, die nog veel populairder zijn, en retedik, en vaak met gratis kadootjes, en ook maar 1-2 euro kosten.
Het is dus onzin om de schuld af te schuiven op de nieuwe media. Het ligt voor het grootste deel gewoon aan de prijzen hier. Daar ben ik 100% van overtuigd. En ik zeg niet dat OPM dan maar op 2-3 euro had moeten gaan zitten, maar 4 euro maximaal was een prima prijs geweest en ik zou het dan maandelijks gekocht hebben. Nu was het 6 euro en heb ik het welgeteld 0x gekocht. Ik vond het blad er verder prima uitzien, en had ook wel interesse om de inhoud te lezen, maar puur en alleen door die prijs besluit ik om het te laten liggen, omdat het gewoonweg te duur is voor wat het te beiden heeft.
Quote:
Dank je, Tamara
1: Ik weet precies hoe het bij tijdschriften werkt, want ben zelf vormgever en heb ook bij een gamesblad gewerkt Voorheen kregen veel freelancers zo'n 100 euro per pagina, en op zich is dat vrij weinig tekst als je bedenkt dat er meestal ook wel plaatjes op zo'n pagina staan die de nodige ruimte innemen
Dank je, Tamara
1: Ik weet precies hoe het bij tijdschriften werkt, want ben zelf vormgever en heb ook bij een gamesblad gewerkt Voorheen kregen veel freelancers zo'n 100 euro per pagina, en op zich is dat vrij weinig tekst als je bedenkt dat er meestal ook wel plaatjes op zo'n pagina staan die de nodige ruimte innemen
Beetje lullig om de tijd die het schrijven van er achter zo'n artikel steekt niet mee te tellen. Als je meer dan 10 uur aan een game besteedt, zak je al beneden het minimunloon als je er één pagina over schrijft. Je moet hopen dat je ook een lading previews mag tikken, want dat compenseert elkaar lekker.
Ik wil niet beweren dat recensenten altijd alles uitspelen, maar het wordt een stuk aantrekkelijker om dat wel te doen wanneer er een eerlijke betaling tegenoverstaat.
En dat dubbelwerken? Gaat alleen als je over grotere zaken schrijft waar bijna elke gerelateerde publicatie naar vraagt. En zelfs dan lukt het waarschijnlijk niet, omdat de concurrentie best heftig is. Kijk, zoiets als Call of Duty, dat is toch vaak een recensie van 4 pagina's en op websites kun je misschien ook wel een hoger tarief krijgen. De kans is alleen klein dat je er ook daadwerkelijk meerdere keren over zult kunnen schrijven. Iedere gamepublicatie heeft wel een CoD-mannetje of twee.
Daarnaast proberen diverse redacties wel degelijk te voorkomen dat freelancers dubbelschrijven. Bij Insidegamer en Gamer doen ze het tegenwoordig alleen als ze echt niemand anders kunnen vinden.
(Al moet ik hier zeggen dat het inderdaad niet altijd even zichtbaar is. Thinkmedia wordt enorm pissig als 'hun' schrijvers elders aan de bak zijn (elders = OPM), dus die mensen houden er vaak pseudoniemen op na. Dat betekent overigens niet automatisch dat ze meerdere malen dezelfde game bespreken. Je valt bij elk blad toch wel in een niche. Bij Chief was ik een van de zeldzame mensen met een Wii U, bij OPM ben/was ik meer bezig met JRPG's. Wat ik overigens wel altijd onder mijn eigen naam deed, iets waar Think Media volgens mij niet al te blij mee was...)
Maar goed, ik kan het mensen eigenlijk niet kwalijk nemen als ze voor meerdere publicaties schrijven. Het is een van de zeldzame mogelijkheden om nog een beetje rond te kunnen komen. En zelfs dat lukt tegenwoordig steeds moeilijker. Die €100? De meeste gamepublicaties bieden de helft. Wat een vetpot...
Quote:
2: Ik zeg nergens dat ik het gratis wil. Ik wil wel gewoon een normale prijs. Laten we eerlijk zijn, na de komst van de euro zijn de prijzen voor tijdschriften met ongeveer 100% gestegen. Ik begrijp best dat er IETS inflatie is, maar dat is natuurlijk nooit 100%, en in andere landen zijn de papier- en drukkosten enzo ook niet zo hard gestegen.
Het is niet alleen de inflatie of de euro. Sinds de introductie van het internet zijn de verkopen van bladen gewoon achteruit gehold. Gooi alles bij elkaar en je krijgt een ander evenwicht tussen prijs en vraag. Geen gunstige, helaas.
Quote:
Hier in Nederland is de branche gewoon iets te hoogmoedig en graaierig geworden, en dus idiote prijzen vragen voor een blad met relatief weinig content, en dat kost je dan heel veel lezers. Ik weet zeker dat als OPM op een prijs van 4 euro ofzo had ingezet, dat ze dan 2-3x zoveel hadden verkocht, want die doelgroep/markt is er echt wel.
Om eerlijk te zijn betwijfel ik dat. Mensen halen veel van hun informatie online. Ze hebben weinig zin meer om een bonk informatie te kopen, en zoeken in plaats daarvan gericht naar wat ze willen weten of lezen.
En zelfs al zou het waar zijn, even de prijs van het blad met 25-50% omlaag gooien is niet eenvoudig. Veel bladen komen nu net rond van wat ze verdienen. Verlaag structureel de prijs en de kans is groot dat ze meerdere nummers verlies zullen maken. Veel verlies. Tegelijkertijd is er geen enkele garantie dat de verkopen zullen aantrekken.
Quote:
Nu kostte het blad 6 euro, en tja... als je dat afzet tegen gewoon een abo nemen op GamesTM, wat een VEEL beter blad is, qua inhoud, qua dikte, etc etc, dan is het logisch dat veel mensen die overstap naar een buitenlands blad maken. 13 nummers voor ongeveer 80 euro ofzo.
Of het veel of weinig is, hangt af van wat je in een blad zoekt. Als je het bekijkt als een paar uur leesplezier, is het geen slechte deal.
Quote:
Ik begrijp ook wel dat GamesTM, als Engelstalig blad, een VEEL grotere markt bereikt dan een Nederlandstalig blad, maar het gaat me er vooral om dat je als Nederlands blad wel een beetje je plaats moet weten, en dus een realistisch bedrag moet vragen als je wilt dat het een beetje aanslaat. Met de relatief kleine redacties is een prijs van boven de 5 euro voor een maandblaadje vrij prijzig.
Tja, je kunt moeilijk én een blad voor een schijntje aanbieden, én een volledige redactie compleet met ervaren freelancers klaar hebben staan, én je blad op iets anders dan pleepapier drukken én binnen het Nederlandse taalgebied blijven. Ergens moet iets opgeoffert worden; er zijn compromissen nodig.
Quote:
Dat geldt trouwens niet alleen voor tijdschriften hoor, want ook de stripmarkt is al jaren bezig om zichzelf compleet uit de markt te prijzen met achterlijke prijzen. 8-9 euro voor strips van 30-40 jaar oud, gemaakt door tekenaars en schrijvers die al jaren dood zijn, maar waar nog steeds meer dan de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Tja... dan spoor je niet. Vroeger haalde je een nieuwe Asterix of Kuifje voor 7,95/8,95 [GULDEN, en nu is dat de europrijs. En dan hebben z ein het geval van Asterix nog de namen compleet verkloot ook, en de kwaliteit van het papier is ook niet bepaald geweldig.
Ik weet het... Ik kan me de tijd herinneren dat een weekblad iets meer dan f2,00 was en je f5,95 betaalde voor een herdrukte strip van een populaire reeks. Maar ja, kinderen van tegenwoordig lezen niet veel strips meer en de Nederlandse stripmarkt heeft gigantisch slecht z'n best gedaan om niet publiek aan te trekken.
Manga was een leuke poging. De prijzen waren netjes (€5,95-€6,95 voor een boekje), vertalingen goed, kwaliteit hoog. Maar nee, de Nederlandse mangalezer moest er niets van weten. Die ging liever voor de Engelse editie, ook al was de prijs-kwaliteitverhouding slechter. Engels voelde stoerder en exotischer. Veel lezers wisten overigens niet eens wat het Nederlandse aanbod nu eigenlijk was. De boekjes lagen in de tijdschriftenhandels, maar zij bestelden hun manga online.
Quote:
Nederlandse bedrijven/branches prijzen zichzelf uit de markt. Wil je 2 bladen per winkel verkopen voor 6 euro per stuk, of wil je er 7-8 verkopen per winkel voor 4 euro per stuk!? En wil je als schrijvers en vormgevers nou een zeer select publiek bereiken met je werk, of zoveel mogelijk mensen!?
Dat laatste vertaalt helaas naar: Call of Duty op de cover en dan maar hopen op die impulsaankopen. Mensen roepen wel dat ze ook iets anders willen, maar vaak is het te niche om een plek in het blad te verantwoorden.
Ik bedoel, naar het Nederlandstalige animeblad AniWay is ook vraag. Er is alleen veel te weinig vraag om de medewerkers te betalen. En zelfs wij merken dat nummer beter verkoopt als er Attack on Titan op de cover staat.
Quote:
Ik heb laatst een jaar in Hong Kong gewoond, en hoewel daar iedereen al jaren non-stop ieder moment van de dag met hun neus in een smartphone of desnoods phablet/tablet zit, verkopen bladen nog steeds redelijk goed. Waarom? Normale prijzen. Een gamesblad als GameWeekly (http://www.gameweekly.net/ ) komt WEKELIJKS uit, ongeveer net zo dik als OPM, zelfde kwaliteit papier, maar het wordt prima verkocht. Niet alleen vanwege een prijs van ongeveer 1,50 euro, maar ook omdat er bijvoorbeeld iedere week aanbiedingscoupons inzitten voor PerfectDenki.
Dat is leuk, maar:
1. Andere lonen/kosten.
2. Hier hebben we weinig adverteerders, winkels die kortingsbonnen willen aanbieden zijn nog zeldzamer. De GM heeft weleens een actie lopen in samenwerking met de PU, maar dat is het dan ook wel.
Quote:
Om over showbizbladen enzo nog maar te zwijgen, die nog veel populairder zijn, en retedik, en vaak met gratis kadootjes, en ook maar 1-2 euro kosten.
Dat kan alleen als er industriën zijn die daar aan mee willen werken. De gameïndustrie is eigenlijk best wel krenterig, vooral in Nederland. Bovendien kun je je afvragen of lezers zo'n constructie (moeten) willen. Een mondige groep is er in elk geval van overtuigd dat er 'meer ethiek' nodig is.
Quote:
Het is dus onzin om de schuld af te schuiven op de nieuwe media. Het ligt voor het grootste deel gewoon aan de prijzen hier. Daar ben ik 100% van overtuigd. En ik zeg niet dat OPM dan maar op 2-3 euro had moeten gaan zitten, maar 4 euro maximaal was een prima prijs geweest en ik zou het dan maandelijks gekocht hebben. Nu was het 6 euro en heb ik het welgeteld 0x gekocht. Ik vond het blad er verder prima uitzien, en had ook wel interesse om de inhoud te lezen, maar puur en alleen door die prijs besluit ik om het te laten liggen, omdat het gewoonweg te duur is voor wat het te beiden heeft.
Het is niet alleen de nieuwe media. De manier waarop mensen hun vrije tijd inrichten is gewoon (snel) aan het veranderen. Ergens voor gaan zitten, zoals het lezen van een blad, is iets wat nu (even) uit de mode is. Nieuwe media merken net zo goed dat de het internet niet de schuld of de oplossing is. Grote gamesites moeten contracten beëindigen of stoppen zelfs helemaal. Hier in Nederland en België krijgen de freelancers nog net niet betaald in monopoliegeld. Het zal nog wel even duren voordat er weer een soort van balans is.
Ik lees bijvoorbeeld erg graag nog een papieren krant en niet voor het laatste nieuws, maar wel voor de leuke artikelen en wat meer achtergrond van het nieuws.
Een gameblad zou er denk ik ook goed aan doen om het snelle wat naar de achtergrond te laten verdwijnen en met goede uitgebreide artikelen te komen uit de gamewereld.
Hoe staat het nu ? Verder koop ik net als Samael wel eens Retrogamer bij bijv. de AKO, puur als grote liefhebber van oude parels, de pixelgeneratie en een slick vormgeven blad die echt voor mij is. Als er goede goodies bij de Britse Official Nintendo Magazine zaten, had ik ook wel eens de neiging die te halen. Als er interessante (3D-)art/Photoshop-magazines zijn die mijn aandacht opwekken, koop ik ze ook. Qua tijdschriften van een ander kaliber is mijn keuze tegenwoordig vaak gevestigd op leerzame, wetenschappelijke, culinaire of historische bladen als Quest, Foodies, Men's Health, Navenant en National Geographic. Donald Duck's blijf ik ook een zwak voor hebben.
Een soort mini docu over een game, flashy uitgevoerd, waar video, foto en feiten aan bod komen. Dus niet alleen een berichtje, met misschien een youtube filmpje tussen de tekst en wat foto's, dat zet je niet apart. Maar open een nieuw scherm waar de review/preview zich afspeelt en geef de lezer/kijker een "glossy ervaring".
Dit zou je misschien weer terug kunnen voeren naar een evt. hardcopy uitvoeren van de PU, want zoals misschien ook al veel gelezen heb, is veel van jullie achterban al rond de 30. Wat willen die in een magazine? onderbroekenlol op mindere kwaliteit papier gedrukt? of een kwaliteitsmag met een aantal diepte items en mooie lay out? (denk Carros of Top Gear <<< UK editie). In dit geval ondersteunt de glossy je webcontent ipv andersom (de toekomst). Dit betekent niet dat je de huidige PU moet oprollen, maar for the long game zou ik misschien wel kijken wat levensvatbaar is, aangezien je toch print in de mix wilt houden.
En zoals ik ook al eerder las in de reactie, een zeer valide punt, de volume van de nederlandse/benelux markt, dit betekent hogere penetratieratio of grotere markt. Misschien toch over gaan op engels of google translate edities voor de rest van de wereld.
Maargoed voor nu hebben jullie nog kleur op de wangen en dat wens ik jullie eigenlijk eindeloos toe en met mij denk ik de meeste mensen die de PU ooit gelezen hebben. Dit is geen garantie voor een eindeloze one trick pony act, maar wel een relatie die jullie als PU met tienduizenden, al dan niet honderdduizenden gamers delen, die als jullie hier in kunnen tappen het voortbestaan van de PU misschien wel kan garanderen. Ik wens het jou en je collega's toe.
Wat voor mijzelf van belang is is het gegeven dat ik iets te lezen moet hebben tijdens mijn dagelijks toiletbezoek en, nog veel belangrijker, dat ik in een blad minstens 2 reviewers heb die dezelfde 'smaak' hebben als ik (op gamegebied dan). Dat was bij de PU steeds het geval. Het voordeel van ouder worden met het blad is ook dat je beter kan inschatten wat de waarde is van een cijfer voor jezelf.
Nu ik het hier zo neerpen kom ik ook op een nieuw item voor het blad. 'De oudjes van PU', en nee, dan heb ik het niet alleen over het Ed. Toen en nu en wat komen 'moet'
Quote:
Vrouwen zijn veel trouwer en veel minder krenterig
Zo kun je twee slechte eigenschappen toch een positief tintje geven. Blijven terwijl je na enig periodiek onderzoek al betere opties had kunnen vinden en geld teveel spenderen voor content die je ook gratis had kunnen krijgen als je online wat handiger was, is iets waar vrouwen in uitblinken dus?
Quote:
Onzin, dat kun je gemakkelijk digitaal. Beter zelfs want je bent niet gelimiteerd aan de beperkte ruimte die je is toegewezen. Sowieso kun je in print dingen die je online, op websites of op YouTube, niet kan. Je kunt zoveel doen met een cover. Artikelen uitsmeren over 4, 5, 6 of 8 pagina’s en los gaan met artwork, prachtige screenshots of knotsgekke Photoshop creaties.
Digitaal is daarbij ook beter voor de natuur.