Dat is de vraag die ik mezelf stelde naar aanleiding van het bericht dat Capcom zijn studio Clover Studios heeft gesloten. Over de oorzaak van het sluiten van de studio doen meerdere geruchten de ronde, maar het officiële verhaal is dat het financieel niet zo goed ging.
Clover Studios was een studio die speciaal door Capcom was opgericht om originele games op de markt te zetten, wat ook lukte. Viewtiful Joe, Okami & God Hand zijn daar de levende bewijzen van. Daarnaast droegen de topmensen van deze studio ook bij aan de reeksen van Resident Evil en Devil May Cry. Na een flink aantal jaren blijkt deze inspanning toch niet te lonen, met het gevolg dat de studio wordt gesloten. De medewerkers van deze studio zijn weer zoveel mogelijk in het moederbedrijf Capcom tewerkgesteld.
En ze zijn niet alleen in hun lot!
Maar er zijn meer bronnen die wijzen op het probleem, dat originele games niet zo goed verkopen. Zo is in het decembernummer van Official Playstation Magazine (Benelux) te lezen dat ook Shadow of The Colossus niet zo goed verkocht heeft als gehoopt. Hetzelfde verhaal geldt voor ICO. Het zijn prachtige games, maar ze verkopen niet zo goed. Je kunt je echter wel afvragen of de slechte verkoop niet mede te danken is aan het feit dat de games te kort zijn en dat gamers het geld er niet voor over hebben. In met name Shadow of The Colossus heeft men dit probleem willen ondervangen, doordat men een poging doet om het aantrekkelijker te maken om het spel vaker te (her)spelen. Maar het blijft een vervelende zaak dat de games niet goed verkocht hebben. De games zijn uniek in hun soort en leveren een beleving, die je in geen enkele andere game zult tegenkomen.
Een ander goed voorbeeld is de studio Oddworld Inhabitants. Deze studio pikte ooit het idee op om leuke & originele games te gaan maken. En dat is ze mijns inziens helemaal gelukt met de Abe’s Odyssee / Exodus, Stranger’s Wrath en in mindere mate met Munch’s Odyssee. Vorig jaar stopten ze met het maken van games. Het succes bleef namelijk uit bij met name de twee Xbox games. Inmiddels heb ik wel begrepen dat de ideeën van Oddworld Inhabitants niet helemaal verloren zullen gaan, omdat ze van plan zijn hun ideeën te verfilmen. Maar vooralsnog is dat wederom een verlies van de game-industrie.
Originele en erg goede game, maar originaliteit
is helaas geen garantie voor succes.
Nog een laatste voorbeeld. In een video-interview op Gametrailers.com inzake de consolewars zei Jason Rubin (Ex-Naughty Dog – bekend van Crash Bandicoot / Jak & Daxter reeks), dat de kosten van het ontwikkelen van een game voor de next gen consoles momenteel zo hoog geworden zijn, dat de meeste ontwikkelaars het risico niet durven nemen om een originele game te maken, omdat ze bang zijn dat ze de kosten er niet uit kunnen halen met alle gevolgen van dien.
Nu is dit argument in het verleden al eerder gebruikt en telkens blijkt toch weer dat er weer originele games ( Spore / The Movies / Viva Pinata ) gemaakt worden, maar het moet gezegd worden dat, als het verhaal van Jason waar is, dan vrees ik voor een overkill aan eenheidsworst, mainstreamgames en sequels van lopende reeksen. Dat is een duidelijk waarneembare trend. Er is een game waarmee ook maar enigszins succes is behaald en daar moet dan maar een vervolg op komen. Het gevolg daarvan is vaak gemakkelijke sequels, waar duidelijk van afstraalt, dat die game even snel is gemaakt om meer geld in het laatje te krijgen. Sequels hoeven niet zo vreselijk te zijn, mits ze maar fris en met dezelfde passie en inbreng gecreëerd worden. Kijk bijv. naar de Prince of Persia reeks of Splinter Cell reeks, die met Double Agent trouw aan de basis blijft, maar toch vernieuwend is.
Mijn vrees voor mainstream- en sequel-overkill (Overkill van vervolggames) is echter nu al niet ongegrond meer, want het verkoopt als een trein. 50 Cent: Bulletproof is daar een mooi voorbeeld van. (In de platinumreeks beland op de PS2). De enige reden dat die game zo goed verkoopt, is omdat je met 50 Cent kan spelen. Maar zo zijn er meer games. Zo worden er momenteel games met bekende namen verkocht als Babe en Jumanji, die ongetwijfeld vanwege de prijs (Ongeveer 15 euro) goed zullen verkopen, maar inhoudelijk absoluut niks voorstellen. Middelmatig zijn ze en dan ben ik nog mild. Maar ze verkopen dus goed, zoals ik al aangaf. Ik was laatst in een vestiging van Bart Smit, waar gebeld werd voor Babe the Game. Een mooier voorbeeld van een nieuw dieptepunt voor de kwaliteit van games kan ik haast niet geven.
Mainstream rules of is redding nabij?
Gelukkig zijn we nog niet helemaal verloren, want nog steeds zijn er ontwikkelaars die wel succesvol originele games op de markt zetten en geld investeren in het ontwikkelen van originele games. Natuurlijk is Nintendo het ideale voorbeeld, maar ook Ubisoft (Splinter Cell / Prince of Persia / Beyond Good & Evil ) en Sony (God of War / LocoRoco) zijn goede voorbeelden. Ook wil ik Rockstar (GTA / Bully) noemen, die ondanks het hoge gehalte van geweld & controverse in hun games toch ook geregeld de moeite nemen om met een originele game op de proppen te komen en zelfs een sequel/spin-off zodanig aanpassen/vernieuwen dat het toch weer de moeite waard is om deze te kopen. Zie Grand Theft Auto: Vice City Stories maar eens.
Laten we Nintendo als voorbeeld nemen. De Nintendo DS en de Wii zijn op hardwaregebied misschien wel de verpersoonlijking van originaliteit. Bediening met stylus & Wii-mote is nooit eerder vertoond op het gebied van gamen en speelt naar verluid erg aangenaam, hoewel mensen deze nieuwe wijze van spelen in eerste instantie niet gewend waren. Het enige wat ik wel constateer is dat niet iedere ontwikkelaar gebruik maakt van de mogelijkheden die de apparaten van Nintendo bieden. Het tweede scherm van de DS wordt nogal eens gebruikt als plattegrond o.i.d. en heeft als zodanig niet echt een functie en is dan helaas eerder een gimmick. Op gebied van games is Nintendo ook heel bekend voor wat betreft originaliteit. Mario Bros, Pilotwings, Donkey Konga, Pikmin, etc. Deze games verkopen over het algemeen erg goed, maar Nintendo is wel één van de weinige ontwikkelaars die dit continu voor mekaar krijgt. Waarschijnlijk doordat mensen de kwaliteit van Nintendo games kennen en die ligt gewoon erg hoog.
De sleutel tot het succes….
Waar ligt het dan aan dat originele games vaak niet zo goed verkopen? Zijn de games te apart/te vreemd die sommige ontwikkelaars brengen? Daar ligt het mijn inziens niet aan. In Japan komen pas echte, voor ons westerlingen vreemde games uit en de Japanners vinden het zelf helemaal geweldig. Enige tijd geleden was er de Tokyo Games Show en daar was een metro-/treinsimulatie spel te zien op de PS3. De Japanners vonden het geweldig en gaven de game meer aandacht dan een aantal van de spellen die al bij de release verkrijgbaar zijn. Dating-sims, paardenrenspellen, bordspelletjes, je kan het haast niet zo gek bedenken of ze vinden het echt geweldig. Uiteraard kopen ze het dan om het thuis nog eens te ervaren.
Wat missen de originele games dan? Ik denk, dat de invloed van naamsbekendheid en publiciteit erg groot is. Mijns inziens te groot. Er staat 50 Cent, FIFA, Babe, Mario (deze laatste in positieve zin) op de game, dus dan zal de game wel goed zijn. Het feit dat een gamemagazine een originele en goede game in hun review verwoordt als topper, wordt slechts door hun vaste lezerskring opgemerkt en zij zullen dan een aankoop overwegen, maar dat is slechts een schreeuw in de woestijn, die aan de rest van de wereld voorbijgaat. Een originele game moet het dan ook vaak hebben van mond- op mondreclame. Maar als niemand de game koopt of het niet door vertelt aan zijn vrienden, dan raakt een game in de vergetelheid.
Dat is voor mij dan ook de belangrijkste reden dat ICO bijvoorbeeld geen succes geworden is. Diegene, die het spel gespeeld hebben op hun PS2, weten dat het een uiterst sfeervolle game is, die bol staat van het puzzelwerk. Er is hier alleen in de gamemagazines aandacht aan geschonken en niet op t.v. en daarom hebben de meeste mensen deze game links laten liggen.
Doe jezelf en andere gamers een plezier als je van originaliteit in games houdt en koop meer games van ontwikkelaars die echt heel veel moeite doen om games te vernieuwen of oude formules op te frissen en laat de spellen, die op safe spelen, lekker links liggen. Uiteraard moet je ook je vrienden inlichten als je de toffe, originele game in huis hebt gehaald.