Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Originaliteit games

Zal de originaliteit in games verdwijnen?
Dat is de vraag die ik mezelf stelde naar aanleiding van het bericht dat Capcom zijn studio Clover Studios heeft gesloten. Over de oorzaak van het sluiten van de studio doen meerdere geruchten de ronde, maar het officiële verhaal is dat het financieel niet zo goed ging.

Clover Studios was een studio die speciaal door Capcom was opgericht om originele games op de markt te zetten, wat ook lukte. Viewtiful Joe, Okami & God Hand zijn daar de levende bewijzen van. Daarnaast droegen de topmensen van deze studio ook bij aan de reeksen van Resident Evil en Devil May Cry. Na een flink aantal jaren blijkt deze inspanning toch niet te lonen, met het gevolg dat de studio wordt gesloten. De medewerkers van deze studio zijn weer zoveel mogelijk in het moederbedrijf Capcom tewerkgesteld.



En ze zijn niet alleen in hun lot!
Maar er zijn meer bronnen die wijzen op het probleem, dat originele games niet zo goed verkopen. Zo is in het decembernummer van Official Playstation Magazine (Benelux) te lezen dat ook Shadow of The Colossus niet zo goed verkocht heeft als gehoopt. Hetzelfde verhaal geldt voor ICO. Het zijn prachtige games, maar ze verkopen niet zo goed. Je kunt je echter wel afvragen of de slechte verkoop niet mede te danken is aan het feit dat de games te kort zijn en dat gamers het geld er niet voor over hebben. In met name Shadow of The Colossus heeft men dit probleem willen ondervangen, doordat men een poging doet om het aantrekkelijker te maken om het spel vaker te (her)spelen. Maar het blijft een vervelende zaak dat de games niet goed verkocht hebben. De games zijn uniek in hun soort en leveren een beleving, die je in geen enkele andere game zult tegenkomen.

Een ander goed voorbeeld is de studio Oddworld Inhabitants. Deze studio pikte ooit het idee op om leuke & originele games te gaan maken. En dat is ze mijns inziens helemaal gelukt met de Abe’s Odyssee / Exodus, Stranger’s Wrath en in mindere mate met Munch’s Odyssee. Vorig jaar stopten ze met het maken van games. Het succes bleef namelijk uit bij met name de twee Xbox games. Inmiddels heb ik wel begrepen dat de ideeën van Oddworld Inhabitants niet helemaal verloren zullen gaan, omdat ze van plan zijn hun ideeën te verfilmen. Maar vooralsnog is dat wederom een verlies van de game-industrie.


Originele en erg goede game, maar originaliteit
is helaas geen garantie voor succes.


Nog een laatste voorbeeld. In een video-interview op Gametrailers.com inzake de consolewars zei Jason Rubin (Ex-Naughty Dog – bekend van Crash Bandicoot / Jak & Daxter reeks), dat de kosten van het ontwikkelen van een game voor de next gen consoles momenteel zo hoog geworden zijn, dat de meeste ontwikkelaars het risico niet durven nemen om een originele game te maken, omdat ze bang zijn dat ze de kosten er niet uit kunnen halen met alle gevolgen van dien.

Nu is dit argument in het verleden al eerder gebruikt en telkens blijkt toch weer dat er weer originele games ( Spore / The Movies / Viva Pinata ) gemaakt worden, maar het moet gezegd worden dat, als het verhaal van Jason waar is, dan vrees ik voor een overkill aan eenheidsworst, mainstreamgames en sequels van lopende reeksen. Dat is een duidelijk waarneembare trend. Er is een game waarmee ook maar enigszins succes is behaald en daar moet dan maar een vervolg op komen. Het gevolg daarvan is vaak gemakkelijke sequels, waar duidelijk van afstraalt, dat die game even snel is gemaakt om meer geld in het laatje te krijgen. Sequels hoeven niet zo vreselijk te zijn, mits ze maar fris en met dezelfde passie en inbreng gecreëerd worden. Kijk bijv. naar de Prince of Persia reeks of Splinter Cell reeks, die met Double Agent trouw aan de basis blijft, maar toch vernieuwend is.

Mijn vrees voor mainstream- en sequel-overkill (Overkill van vervolggames) is echter nu al niet ongegrond meer, want het verkoopt als een trein. 50 Cent: Bulletproof is daar een mooi voorbeeld van. (In de platinumreeks beland op de PS2). De enige reden dat die game zo goed verkoopt, is omdat je met 50 Cent kan spelen. Maar zo zijn er meer games. Zo worden er momenteel games met bekende namen verkocht als Babe en Jumanji, die ongetwijfeld vanwege de prijs (Ongeveer 15 euro) goed zullen verkopen, maar inhoudelijk absoluut niks voorstellen. Middelmatig zijn ze en dan ben ik nog mild. Maar ze verkopen dus goed, zoals ik al aangaf. Ik was laatst in een vestiging van Bart Smit, waar gebeld werd voor Babe the Game. Een mooier voorbeeld van een nieuw dieptepunt voor de kwaliteit van games kan ik haast niet geven.



Mainstream rules of is redding nabij?
Gelukkig zijn we nog niet helemaal verloren, want nog steeds zijn er ontwikkelaars die wel succesvol originele games op de markt zetten en geld investeren in het ontwikkelen van originele games. Natuurlijk is Nintendo het ideale voorbeeld, maar ook Ubisoft (Splinter Cell / Prince of Persia / Beyond Good & Evil ) en Sony (God of War / LocoRoco) zijn goede voorbeelden. Ook wil ik Rockstar (GTA / Bully) noemen, die ondanks het hoge gehalte van geweld & controverse in hun games toch ook geregeld de moeite nemen om met een originele game op de proppen te komen en zelfs een sequel/spin-off zodanig aanpassen/vernieuwen dat het toch weer de moeite waard is om deze te kopen. Zie Grand Theft Auto: Vice City Stories maar eens.

Laten we Nintendo als voorbeeld nemen. De Nintendo DS en de Wii zijn op hardwaregebied misschien wel de verpersoonlijking van originaliteit. Bediening met stylus & Wii-mote is nooit eerder vertoond op het gebied van gamen en speelt naar verluid erg aangenaam, hoewel mensen deze nieuwe wijze van spelen in eerste instantie niet gewend waren. Het enige wat ik wel constateer is dat niet iedere ontwikkelaar gebruik maakt van de mogelijkheden die de apparaten van Nintendo bieden. Het tweede scherm van de DS wordt nogal eens gebruikt als plattegrond o.i.d. en heeft als zodanig niet echt een functie en is dan helaas eerder een gimmick. Op gebied van games is Nintendo ook heel bekend voor wat betreft originaliteit. Mario Bros, Pilotwings, Donkey Konga, Pikmin, etc. Deze games verkopen over het algemeen erg goed, maar Nintendo is wel één van de weinige ontwikkelaars die dit continu voor mekaar krijgt. Waarschijnlijk doordat mensen de kwaliteit van Nintendo games kennen en die ligt gewoon erg hoog.



De sleutel tot het succes….
Waar ligt het dan aan dat originele games vaak niet zo goed verkopen? Zijn de games te apart/te vreemd die sommige ontwikkelaars brengen? Daar ligt het mijn inziens niet aan. In Japan komen pas echte, voor ons westerlingen vreemde games uit en de Japanners vinden het zelf helemaal geweldig. Enige tijd geleden was er de Tokyo Games Show en daar was een metro-/treinsimulatie spel te zien op de PS3. De Japanners vonden het geweldig en gaven de game meer aandacht dan een aantal van de spellen die al bij de release verkrijgbaar zijn. Dating-sims, paardenrenspellen, bordspelletjes, je kan het haast niet zo gek bedenken of ze vinden het echt geweldig. Uiteraard kopen ze het dan om het thuis nog eens te ervaren.

Wat missen de originele games dan? Ik denk, dat de invloed van naamsbekendheid en publiciteit erg groot is. Mijns inziens te groot. Er staat 50 Cent, FIFA, Babe, Mario (deze laatste in positieve zin) op de game, dus dan zal de game wel goed zijn. Het feit dat een gamemagazine een originele en goede game in hun review verwoordt als topper, wordt slechts door hun vaste lezerskring opgemerkt en zij zullen dan een aankoop overwegen, maar dat is slechts een schreeuw in de woestijn, die aan de rest van de wereld voorbijgaat. Een originele game moet het dan ook vaak hebben van mond- op mondreclame. Maar als niemand de game koopt of het niet door vertelt aan zijn vrienden, dan raakt een game in de vergetelheid.



Dat is voor mij dan ook de belangrijkste reden dat ICO bijvoorbeeld geen succes geworden is. Diegene, die het spel gespeeld hebben op hun PS2, weten dat het een uiterst sfeervolle game is, die bol staat van het puzzelwerk. Er is hier alleen in de gamemagazines aandacht aan geschonken en niet op t.v. en daarom hebben de meeste mensen deze game links laten liggen.

Doe jezelf en andere gamers een plezier als je van originaliteit in games houdt en koop meer games van ontwikkelaars die echt heel veel moeite doen om games te vernieuwen of oude formules op te frissen en laat de spellen, die op safe spelen, lekker links liggen. Uiteraard moet je ook je vrienden inlichten als je de toffe, originele game in huis hebt gehaald.

Geplaatst door ConAir op 13-01-2007
Aantal keer bekeken: 24528

Laatste reacties

avatar van Boyd
Boyd ( 472 ) 13-01-2007 22:32
Snitzels!

Ktugach: Waar slaat deze reactie op? First posts doen we hier niet aan!
avatar van Godzuki
Godzuki ( 474 ) 14-01-2007 02:00
dat een game kort is vind ik persoonlijk geen probleem, als het maar een mooie/spannende game is.Silent Hill is op zich een korte game maar wel een intense ervaring. Dead Rising is kort en origineel, duz het kan wel, ligt meer aan de reclame-airtijd die een game krijgt denk ik.

wel een leuke colum btw
avatar van Soepkoe
Soepkoe ( 1704 ) 14-01-2007 10:33
ik denk dat er genoeg originele games komen en dat zal in de toekomst ook wel zo zijn. te denken valt imo ook aan games als nintendogs, table tennis (rockstar) en dead rising
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 14-01-2007 12:28
Beetje loze stelling als je het mij vraagt. Kijk naar de Nintendo Wii en de Nintendo DS, en stel je deze vraag nog eens. Misschien is Clover Studios gesloten, maar dat betekent nog niet dat de originaliteit zal verdwenen, ook al zijn er veel sequels.
avatar van Soepkoe
Soepkoe ( 1704 ) 14-01-2007 13:37
Mee eens TimD. De inspanninge van Glover zijn toch wel beloond? Viewtiful Joe heeft goed verkocht en ze hebben er heel wat sequels van kunnen bakken die ook redelijk verkochten. ik denk dat het eerder is dat ze geen meerwaarde meer hadden tov andere capcom studio's (omdat RE4 bijvoorbeeld ook heel origineel was door echt veranderde gameplay).
avatar van Linkinparknl
Linkinparknl ( 1245   5) 14-01-2007 13:43
Quote:
Beetje loze stelling als je het mij vraagt. Kijk naar de Nintendo Wii en de Nintendo DS, en stel je deze vraag nog eens.

Hmm ben het niet helemaal met je eens, het idee van de Wii en DS bestaat ook al heel lang. Kijk naar de Arcade hallen met hun lightguns (Wii) en Pda's met touch screen (DS). Dus zo nieuw is het idee niet.

Desondanks weet ik wel zeker dat er genoeg orginele games komen, heb alleen het idee dat er nog veel games gaan komen die te veel op elkaar gaan lijken.
De Wii heeft de meeste potentie om orginele games te krijgen, maar zoals ik al zei, er komt nog een te groot lijstje met games die teveel op elkaar lijken.
avatar van Chaoot
Chaoot ( 902 ) 14-01-2007 15:00
Interessant column, wellicht wat aan de lange kant.
Overigens vind ik Nintendo weinig origineel hoor met nog meer Wario minispelletjes voor de Wii, een nieuwe Mario en waarschijnlijk ook nieuwe Mario Kart, Zelda. Hoezo origineel?
Toegegeven, de manier van besturen is origineel (hoewel het allemaal al bestond), maar de spellen zeker niet.
Elke console heeft een aantal 'unieke' series die alleen voor die console uitkomen, Nintendo is hierin echt niet de enige zoals het artikel een beetje doet vermoeden.

Overigens komen er tegenwoordig heel veel spellen uit, de games industrie groeit maar door, er zal dus altijd wel iets origineel tussen zitten. Een mix van bestaande elementen kan ook iets heel moois en origineels voortbrengen.

Daarbij heb ik liever een goed vervolg dan een magere originele game, sequels vind ik soms prima, vooral als het eerste deel goed was en het vervolg alleen maar beter.
avatar van Denden 100 Piek
Denden 100 Piek ( 691 ) 14-01-2007 15:02
Originaliteit in games zal zelden de game verkopen, er zijn talloze voorbeelden. Maar het zal ook nooit verdwijnen, daar ben ik zeker van. Er is altijd een doelgroep voor dit soort games, ook al is het geen grote groep. Tussen alle sequels en franchises is er altijd een uniek pareltje, eens in de zoveel tijd. Het is echt jammer van Clover Studios, maar het zal niet het einde betekenen van originaliteit. Het is niet de eerste originele studio die gesloten wordt en het zal helaas ook niet de laatste zijn. Games als BG&E, Psychonauts, Ico en Shadow of the Collosus zijn te vreemd om goed te verkopen, maar dit soort titels zullen niet verdwijnen. En waar we over een paar jaar een titel als 50 Cent allang vergeten zijn, zullen de originele games nog steeds herinnerd worden door de mensen die zichzelf met recht een echte games kunnen noemen.

Leuke column trouwens, voordat ik het vergeet.
avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 14-01-2007 16:46
Aardige column, alleen ben ik het niet altijd met je eens.

Dit zit hem met name in de titels die wel genoemd mogen worden voor hun blijvende originaliteit.
Zo vind ik juist de prince of persia reeks in deel 2 en 3 afgezwakt tot mainstream **duistere held met veel slice-&-dice** verhaaltje, waarbij de platformactie niet verwaarloosd wordt, maar niet het spel boven het maaiveld uit laat steken.
Ook beyond good & evil is ook zeker geen slechte game, maar doet niets wat niet al eerder is gedaan. Hierbij moet ik denken aan een zekere connectie met Zelda, alleen dan in een andere wereld en met een iets grotere focus op verhaal.
Over Rockstar zal ik het maar niet hebben, elke volgende GTA is een halve kloon van de vorige en Bully (zelf nooit gespeeld) lijkt mij een soort GTA op het schoolplein.
Op het moment dat GTA vormen aan begon te nemen zoals we die vandaag de dag nog altijd kennen (circa GTA2) bleek het spel ook veel te lijken op Driver, die enkele maanden eerder was uitgekomen. Dit spel lijkt dan weer eerder bij dit onderwerp te horen, aangezien Driver buiten Europa nooit erg populair geworden is.

Mijn hoop wat betreft originaliteit ligt op dit moment in Xbox Live Arcade, Wii Virtual Console en de PS3 download service van de PS3.
Op dit moment zie je al dat vele developers een licentie vragen om te ontwikkelen voor de Xbox Live Arcade, waar voor een beperkt budget leuke titels kunnen worden ontwikkeld, zoals Marble Blast Ultra en Geometry Wars: Retro Evolved.
Ook op de DS wordt originaliteit namelijk niet beloond. Zo verkoopt in Amerika het spel Phoenix Wright, op het moment dat het uitkwam origineel, zeker niet goed. Veel spellen van Atlus zoals Trauma Center overkomt hetzelfde lot.
avatar van Deryck
Deryck ( 1599 ) 14-01-2007 21:56
heel goede column

@marijn

je zegt dat nintendo de wario reeks uitmelkt en dat het daarom niet orgineel is. Oke ik moet je gelijk geven nintendo melkt het spelletje uit. Maar ik vind wario zeker een aparte game en als ik wario speel heb ik een hele andere beleving van computerspelletjes spelen als ik bijvoorbeeld een spel als fifa of fable speel.

nintendo is het gelukt om met wario een apart genre op terichte wat heel erg leuk en vernieuwend is. veel mensen vinden wario dan weer op mario party lijken, maar dat vind ik helemaal niet. Wario Ware vind ik het leukste spelletje ooit en dat meen ik oprecht. en juist door de vernieuwing!
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 14-01-2007 22:28
Ja. Misschien zijn de Nintendo games wel games in een serie, vanwege de nieuwe besturing zeker origineel. En ik vergelijk gamen niet met het tikken op een PDA Linkinparknl.
avatar van Darth Nielz
Darth Nielz ( 68 ) 15-01-2007 08:28
De gamesindustrie moet mijns inziens een meer de kant van de filmindustrie opgaan: deel opbrengsten van 'veilige' sequels gebruiken om originele ip op de markt te brengen, met als kans dat enkele hiervan misschien weer een nieuwe rendabele sequelreeks kan gaan voortbrengen, enzovoort (als filmvoorbeeld noem ik de Saw-serie). Zo houd je vernieuwing op de markt, en voorkom je dat er alleen maar meuk verschijnt, wat uiteindelijk slecht is voor de gehele industrie.
avatar van Chaoot
Chaoot ( 902 ) 15-01-2007 11:41
Overigens worden sommige spellen als origineel en revolutionair aangeduid terwijl ze dat helemaal niet zijn, vooral Molyneux heeft hier een handje van: Black & White was (mijns inziens) waardeloos en origineel was het ook (Tamagochi anyone? Creatures voor de PC), ook Fable was gewoon een rpg, die mij nogal teleurstelde. Zo vernieuwend was het namelijk niet.

Volgens mij gaat het trouwens al redelijk zoals in de filmwereld, ook bij games worden nieuwe successen gevonden, soms niet altijd heel origineel (Splinter Cell, Halo, Farcry, Pikmin, The Sims), die vervolgens verbeterd worden.
avatar van Hedgehog
Hedgehog ( 838 ) 15-01-2007 14:33
Aan de enen kant is het te danken aan de mainstream dat de spellen zo snel zo goed zijn geworden (in grafisch opzicht) Er wordt immers veel geld verdient aan de mainstream.
Je ziet hierdoor dat de gameplay ook redelijk "mainstream" blijft hierdoor. Dit is een jammerlijk gevolg die hier helaas bij hoort.

Misschien dat computer concerns een soort logo op de hoes kunnen plakken zodat men weet dat wat men gaat kopen bijzonder is (desnoods een goudenhoes). De diehard gamer weet dat ICO een vette game is, maar de andere "get rich or die trying" 50 cent mainstreamers lopen er met een boog omheen en graaien naar"een nieuwe fifa sucker2009....
avatar van Linkinparknl
Linkinparknl ( 1245   5) 15-01-2007 15:58
Quote:
Ja. Misschien zijn de Nintendo games wel games in een serie, vanwege de nieuwe besturing zeker origineel. En ik vergelijk gamen niet met het tikken op een PDA Linkinparknl.

Dat zeg ik ook veder niet.. maar er zijn wel dergelijk games voor de pda (o.a. worms) die ook met behulp van touch screen werkt. Dus enorm nieuw is het niet.

Kwa games, eigenlijk is niets nieuw. Maar in een verfrissend jasje gestoken. En dat is al helemaal het geval bij de Wii. Je kan wel nieuw soort games verzinnen maar altijd lijkt het wel ergens op.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 15-01-2007 20:24
Niet mee eens.
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 15-01-2007 21:35
Dank voor de vele reacties/complimenten/kritiek! Ik zal er de tijd voor nemen om al jullie opmerkingen te beantwoorden.

@ Godzuki: Ik ook niet, maar je leest het veel in reviews, waardoor mensen al gauw denken/zeggen (lees diverse fora er maar op na, bijv. ten aanzien van Tomb Raider Legend), dat de game dan het geld niet waard (iig niet de volle mep) is en dus de game links laten liggen. Ik heb ook liever een intense korte game (ICO is ook een zeer mooie/goede game, maar vrij kort), dan een game waar ik echt uitkijk waar het einde blijft.

@ Soepkoe: Dat weet ik ook wel, maar toch worden originele/goede games minder verkocht dan Fifa of Need for Speed. De naam alleen is al genoeg. Ik zou het proces graag wat anders zien lopen. Wat meer beloning voor ontwikkelaars die echt heel wat moois maken van hun game. Nu moet er eerst een hoop mainstream verschijnen, voordat er wat origineels komt. Jammer is dat. :|

@ TimD: Ik stel me zelf een vraag en ik loop wat voorbeelden af om te zien of mijn vrees terecht is. Vooralsnog niet, maar kijk maar eens naar launchtitels van nieuwe consoles. De meeste (niet alle) titels spelen op safe of zijn sequels. De originaliteit komt pas later. (Zoals Hedgehog zegt, als de mainstream zoveel opgeleverd heeft, dan volgt de originaliteit pas.) Bovendien mixt Nintendo het gamen met een al bestaand concept. Bewegingssensoren/touchscreen bestond al langer. Er was alleen nog niemand echt op het idee gekomen om daar goed gebruik van te maken tijdens het gamen.

@ Soepkoe: lees ook wat ik schrijf. Het officiële verhaal luidt dat het financieel niet zo goed liep. Maar als je oorzaken wil, zijn er nog wel meer aan te wijzen. Zo zijn er o.a. 2 belangrijke directors vertrokken voor het sluiten van de studio.

@ Marijn: Ik heb ook expres de titels waar al extreem veel sequels van zijn eruitgelaten toen ik Nintendo noemde. Ik heb alleen geprobeerd titels te noemen, die voor hun tijd revolutionair waren van Nintendo. Pikmin/Donkey Konga/Pilotwings. Mario Bros voor de NES was destijds ook zeer revolutionair. Maar die laatste is misschien een slecht voorbeeld, omdat er zoveel gedaan is met Mario ondertussen.

@ Denden 100 Piek: Dank voor je commentaar. Ik houd het daarnaast ook op een gebrek aan naamsbekendheid. Daarnaast zat ik ook nog te denken, dat een game als Shadow of the Colossus ook lastig te promoten is via beurzen. Een potje voetbal of racen, maakt in korte tijd indruk dan een originele game, die je pas op waarde kan schatten na enkele uren er thuis in je kamer mee gespeeld te hebben.

@ Talicus: Even tussen de regels door gelezen: Sommige series verkopen wel goed, krijgen een sequel, maar de ontwikkelaar maakt er dan ook wel weer iets moois van. PoP serie evolueert, en dat spreekt bij mij wel tot de verbeelding in het kader van frisheid van sequels. Ook bij GTA wordt telkens toch weer iets nieuws in de game gestopt, wat de serie enigzins fris houdt. Al ben ik het absoluut met je eens, als je zegt, dat GTA 4 echt met iets anders op de proppen moet gaan komen.

En Bully is zeker niet hetzelfde als GTA, maar dat terzijde.

@ Derreyck: Thanks Ik kan er eigenlijk alleen maar aan toevoegen, dat Nintendo vaak concepten opstart, die je daarna heel veel terugziet in andere games.

@ Darth Nielz: Klinkt interessant wat je zegt. Misschien bestaat dat nu toch al enigzins. Je ziet een reeks 'veilige' launchtitels, waarna de stroom games op gang komt en ergens in die stroom, verschijnen er enkele pareltjes. Zoals Hedgehog ook zegt, btw.

@ Hedgehog: Dat vind ik idd ook jammer. Je ziet ook veel games waar dus vrijwel geen uitdaging in zit om ze uit te spelen. Het is meer de lengte van de game waar je dan tegen aan kijkt. Nee, vroeger waren games echt veel moeilijker (van voor de tidj van passwords). Nu zie je die titels nog sporadisch. Gradius V.
avatar van Deryck
Deryck ( 1599 ) 15-01-2007 21:35
@Con Air

lol
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 16-01-2007 08:46
@ TimD: Ik stel me zelf een vraag en ik loop wat voorbeelden af om te zien of mijn vrees terecht is. Vooralsnog niet, maar kijk maar eens naar launchtitels van nieuwe consoles. De meeste (niet alle) titels spelen op safe of zijn sequels. De originaliteit komt pas later. (Zoals Hedgehog zegt, als de mainstream zoveel opgeleverd heeft, dan volgt de originaliteit pas.) Bovendien mixt Nintendo het gamen met een al bestaand concept. Bewegingssensoren/touchscreen bestond al langer. Er was alleen nog niemand echt op het idee gekomen om daar goed gebruik van te maken tijdens het gamen.

Het gaat om het feit hoe het gebruikt wordt nu. Ik vind bijvoorbeeld een game als Rayman Raving Rabbids op de Wii erg vernieuwend, net als bijvoorbeeld een Phoenix Wright of een Trauma Center op de DS. Ook zie ik in de aankomende releaselijst genoeg nieuwe toppertjes zitten (dus geen sequels en prequels ook al kunnen dat toppertjes zijn). Niemand was op het idee gekomen er goed gebruik van te maken, en nu wel, en nu kunnen we goed gamen op zo'n systeem, en dat kon eerder niet dus dat maakt het wat mij betreft erg vernieuwend.
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 16-01-2007 20:59
Dan denk ik dat we het wel eens zijn, TimD.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 16-01-2007 21:11
Zal best, haha
avatar van Herman
Herman ( 503 ) 17-01-2007 15:59
Hey Conair, leuke column.
Misschien is het wel handig om jouw begrip van "originaliteit" eerst eens goed te definieren. Aangezien de definitie daarvan nogal afhangt van de doelgroep waar je in zit. Wat vind jij nu precies origineel? En is origineel ook per definitie leuk of verslavend?
avatar van Soepkoe
Soepkoe ( 1704 ) 21-01-2007 10:24
Het komt ook grotendeels doordat bijvoorbeeld spelontwikkelaars gebruik maken van de onwetendheid van velen. Nintendo doet het door voor elk sportspel mario te plakken (wisselende resultaten, maar ouders kopen het blind voor het kind omdat het wel goed zal zijn..), dit geld ook voor Fifa, Need For Speed en nog wel vele andere. Er is gewoon een meuk die sowieso wel gekocht wordt. Naast bovenstaande die ik net noemde geld dat ook voor titels als Happy Feet, afkomstig van films/ andere bekende franchises en daarom gekocht door mensen alszijnde de franchise is goed dus de game ook.

Helaas is er voor deze games dus een heel grote markt. Aan de andere kant, je bent niet verplicht om deze te kopen . De achterliggende gedachte is volgens mij bij capcom in dit voorbeeld dan ook meer gekomen dat er a) een aantal wegliepen en b) de mensen nodig waren in andere studios om games af te ronden. dan is het logisch dat het financieel niet meer gaat (want er wordt in deze studio niets meer gemaakt....)

Maar ik zie voor de toekomst genoeg games die vernieuwend genoeg zijn!
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 23-01-2007 20:04
@ Soepkoe: kortom naamsbekendheid zorgt voor extra verkoop. Zoals ik ook al aangaf.

En misschien is idd door het vertrek van de 2 topmensen de studio overbodig geworden, maar vooralsnog beschouw ik het als een verlies voor de industrie.

@ Herman: Bedankt voor deze goede vraag. Originaliteit is voor mij per definitie is dat wat nog niet nooit vertoond is. Maar je kunt het niet in 1 element samenvatten. Het kan gameplay zijn, wat origineel is, maar ook de graphics kunnen het zijn.

Voorbeelden zijn er legio:

Abe's Odyssee & Exodus: origineel door de communicatie met je soortgenoten. Overnemen van vijanden. Ook de wereld is uniek.

Stranger's Wracth: Originele wereld, bijzondere wapens.

ICO & Shadow of The Colossus: De sfeer. In ICO de band met Yorda. Ook de grafische stijl

Okami: de grafische stijl en de Celestial Brush-techniek. (Soort van schilderen incl magische krachten)

Pikmin: de game zelf.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 25-01-2007 19:55
Ik vind Stranger's Wrath helemaal niet zo origineel..
avatar van Soepkoe
Soepkoe ( 1704 ) 23-02-2007 12:14
waarom dan niet Tim?? die valt eigenlijk onder het Abe odyssee label. daarnaast vind ik games als odama (gamecube), billy hatcher en nintendogs en brain training heel origineel
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 28-02-2007 11:22
Helaas voorziet TimD ons voorlopig niet van argumenten. We hopen op beterschap.

Bedankt voor de andere voorbeelden, Soepkoe. Ik zeg er meteen bij, dat het doel van de column ook nooit is geweest om aandacht te geven aan iedere originele titel. Dan had het artikel nog vele malen langer geworden en zou het doel een beetje verloren zijn gegaan. Ik had ook Loco Roco willen noemen. Ook al was het concept van de bewegingen niet helemaal nieuw. Het was hier zeker wel goed en functioneel in de game verwerkt.

Odama: zeker origineel, maar niet helemaal geslaagd in de afwerking. Nintendogs doet mij erg aan Tamagotchi denken en komt voor mij niet origineel over. Brain Training is daarentegen wel weer een goed voorbeeld.

Billy Hatcher ken ik niet, dus daar oordeel ik dan niet over. Wat is het voor game? Wat is de doel van het spel?
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 02-03-2007 22:15
Quote:
waarom dan niet Tim?? die valt eigenlijk onder het Abe odyssee label. daarnaast vind ik games als odama (gamecube), billy hatcher en nintendogs en brain training heel origineel

Alleen originele humor en originele wapens zorgen niet voor een origineel spel.
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 03-03-2007 14:29
Quote:
[..]


Alleen originele humor en originele wapens zorgen niet voor een origineel spel.

Maar wel voor originaliteit in games en daar ging het ook om in deze column. Niet alleen 100% originele games, al passeren velen de revue, maar ook games die originaliteit bieden zonder in zijn geheel origineel te zijn.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 04-03-2007 20:16
Dan kun je ontiegelijk veel games toevoegen...
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 02-05-2007 18:46
Als je die games nu eens beperkt naar games, die origineel zijn maar ook nog eens geslaagd zijn. Kijk naar Odama: leuk idee, maar slechte uitwerking.

Ik denk, dat je hiermee de titels flink inperkt.
avatar van The-Evil-Reaper2
The-Evil-Reaper2 ( 47 ) 25-07-2007 21:30
Leuke column, ik heb hem met plezier gelezen. Ik ben er persoonlijk niet zo bang voor dat orginaliteit zal verdwijnen, het aantal gamers neemt namelijk toe. Het is dus logisch dat er meer games gekocht worden, hoewel dit vooral commercieële games zijn. Maar als er meer gamers komen, komen er ook meer "echte" gamers, met oog voor de betere spellen als "Psychonauts" en "Oddworld: Stranger's Wrath". En soms is orginaliteit ook niet alles, ik vind het ook wel eens leuk om gewoon lekker dom weg te knallen in de zoveelste WOII shooter...
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 05-08-2007 08:49
Bedankt voor je reactie.

Maar ik denk dat de echte gamer wel goed op zoek moet naar die games tbh. De minder originele games krijgen zoials altijd veel minder aandacht bij marketing.

Haha, dat gevoel ken ik. Ik frag nog met veel plezier wat medemensen in UT & Tactical OPS. Is gewoon leuk.
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 07-08-2011 01:33
Nice one!