Vandaag de dag ziet het apparaatje er misschien groot en lomp uit, maar toch was dit beestje een kwart eeuw geleden een revolutionair stukje technologie. De Game Boy introduceerde destijds namelijk ‘gaming on the go’, en is tot vandaag de dag één van de succesvolste handhelds ooit. We gaan terug naar de jaren tachtig, de tijd waarin de Game Boy werd gelanceerd in zowel Japan als Noord-Amerika.
Gunpei Yokoi – Geestelijk vader van de Game Boy
Voorafgaand aan de lancering van de Game Boy hadden verschillende bedrijven (zoals Mattel) al geprobeerd om hun eigen handheld te lanceren, maar zonder enig succes. De Amerikaan Milton Bradley was daarentegen iets beter af; hij bracht namelijk de eerste draagbare gamesysteem op de markt die gebruik maakte van verwisselbare cartridges. De Microvision, zoals hij genoemd werd, was echter nooit een echt succes gebleken door een gebrek aan games en het kleine schermpje waar op gespeeld moest worden.
Toen was daar Gunpei Yokoi, de bedenker van de Game & Watch-serie dat relatief succesvol was voor Nintendo. De Game & Watch sloeg aan en Yokoi borduurde voort op dit succes. Ruim negen jaar later, in 1989, ontwikkelde hij met het research & development team van Nintendo de Game Boy. Dat was een schot in de roos.
Now you’re playing with power, portable power!
Dat de Game Boy een sublieme zet was, werd meteen duidelijk; de eerste twee weken na de release was het apparaatje al ruim 300.000 keer verkocht in alleen Japan. Vandaag de dag zijn dergelijke verkoopcijfers een lachertje, maar in 1989 was dit een recordverkoop. Enkele maanden later startte de verkoop in Amerika en een jaar later zou Europa volgen. Uiteindelijk was het resultaat wel goed voor een totale verkoop van 66.42 miljoen exemplaren.
Zelfs met de groen/zwarte display trok de Game Boy veel mensen aan, vooral vanwege het grote aanbod aan kwalitatief goede games. Schappelijk geprijsde titels als Tetris en Super Mario Land waren de reden om een Game Boy in huis te halen. Ondanks dat de Game Boy technisch niet het meest krachtige apparaatje was, werden er later steeds meer accessoires aan toegevoegd. Het meest bekende voorbeeld is toch wel de Game Link-kabel, waarmee in 1996 Pokémon konden worden geruild tussen Pokémon Blauw, Geel en Rood.
De jaren daarop zouden vele verschillende versies van de Game Boy verschijnen. In hetzelfde jaar dat de Pokémon-games verschenen (1996), werd de Game Boy Pocket gelanceerd. Het was een kleinere en lichtere versie van de originele Game Boy en had minder batterijen nodig. Met twee AAA-batterijen kon dit apparaatje net zo veel uren draaien als zijn grote broer. Daarnaast was dit exemplaar voorzien van een zwart/wit scherm.
In 1998 kwam Nintendo met de Game Boy Color. Eindelijk was daar dan de gekleurde versie. Deze was niet alleen backward-compatible met de games van de originele Game Boy, ook konden gamedevelopers gedetailleerdere werelden maken door met kleuren te spelen. Uiteindelijk verscheen ook de Game Boy Color zelf in vijf verschillende kleuren. Iedere letter in het logo representeert een kleur die bij de release verkrijgbaar was. Ook deze variant was weer een regelrecht succes. Met games als The Legend of Zelda, Super Mario Bros., Wario Land 3 en een nieuwe generatie Pokémon-games, zat er voor ieder wel wat tussen.
Van Game Boy Advance tot Micro – Het einde van een tijdperk
Drie jaar na de Color stond de volgende versie alweer klaar om het stokje over te nemen. De Game Boy Advance (GBA) was een horizontale variant op de originele Game Boy, met de kracht van het toenmalige Super Nintendo Entertainment System (SNES). Dit zorgde ervoor dat vele games die oorspronkelijk gelanceerd waren op de SNES hun weg vonden naar de nieuwste handheld. Games als Super Mario World en The Legend of Zelda: A Link to the Past werden opnieuw uitgegeven voor de GBA. Ondanks het verkleinen van de cartridges kon de GBA ook de oude cartridges lezen. Toch ontving het beestje veel kritiek vanwege het donkere scherm dat geen achtergrondverlichting had.
Ondanks deze kritiek kreeg de GBA volop ondersteuning vanuit Nintendo. Niet veel later zou er dan ook een verbeterde versie in de winkels liggen die wél genoot van een fel scherm en daarnaast werd voorzien van een accu. Het duurde hierna twee jaartjes voordat de Game Boy SP verscheen. In de tussentijd werden er aan de lopende band games ontwikkeld. Hoewel er een hoop rotzooi tussen zat, kwamen er ook genoeg toppers uit. Mijn persoonlijke favorieten waren toch wel Golden Sun en Advance Wars.
In 2005, een jaar nadat de Nintendo DS het levenslicht zag, werd de Game Boy Micro gelanceerd. De backward-compatibility van de GBA werd de deur uitgedaan, zodat het apparaatje klein en compact zou worden. Helaas werd het geen succes en kwam er in 2008 officieel een einde aan de Game Boy-handhelds, die wereldwijd goed waren voor 200 miljoen verkochte exemplaren. Met de komst van de Nintendo DS een jaar eerder, werd het leven uit de Game Boy-serie gehaald. Al het geld dat in eerste instantie beschikbaar was voor de productie en ondersteuning van de Game Boy Micro, kwam uiteindelijk ten goede van de Nintendo DS. Niet heel wonderlijk als je kijkt naar de mogelijkheden die de Nintendo DS bood; het nieuwste speeltje van Nintendo kon immers niet alleen DS-spellen draaien, onderin was er ook nog ruimte voor een GBA-cartridge.
Kinderen reageren op de Game Boy
Hoewel voor de meeste van ons de Game Boy misschien wel het begin was van een leven vol games, kijkt de jeugd van tegenwoordig raar op als je het over de Game Boy hebt. Youtube-gebruiker Fine Brother Entertainment besloot dit te testen en schoof kinderen de eerste Game Boy onder hun neus. De reacties waren hilarisch.