Nog een paar weken en dan verschijnt het negende deel in de hoofdserie van Assassin’s Creed (AC: Rogue ook meegeteld). Assassin’s Creed: Syndicate wordt in meerdere opzichten een spannende release voor Ubisoft.
Opnieuw is Assassin’s Creed namelijk het kroonjuweel van de Franse ontwikkelaar, annex uitgever. Met het uitstellen van The Division (naar 2016) en het naar achteren schuiven van Rainbow Six: Siege (naar december) zijn alle ogen gericht op AC: Syndicate. Maar de schaduw van voorganger Unity lijkt als een donkere wolk over de aankomende release te hangen.
Vorig jaar verscheen AC: Unity immers verre van gepolijst op de markt. De game kende talloze glitches en bugs, en al snel verscheen het internet vol met filmpjes van zwevende Fransmannen, Assassijnen die door muren heen vielen, een teruglopende framerate en wat dies meer zij. Het wrange is, dat nadat alles gepatched was er een prima game overbleef. Maar toen was het kwaad natuurlijk al geschied.
Al jaren roepen critici dat het misschien goed zou zijn als de serie een jaartje rust krijgt. Dat mensen na twee jaar wachten weer hongerig raken naar een nieuwe Assassins. Maar zolang de serie goed genoeg blijft verkopen, is dat verzoek aan dovemansoren gericht. Het maakt er de klus voor Ubisoft Quebec - tot voor AC: Syndicate vooral een studio die ondersteunend werk verrichtte - niet makkelijker op. Gamers zijn sceptisch, kijken de kat uit de boom en houden hun geld nog even in de knip, zo lijkt het. Ik heb geen harde cijfers, maar ik durf er mijn Altaïr-sokken om te verwedden dat de pre-orders voor Syndicate een stuk lager liggen dan die van Unity rond dezelfde tijd vorig jaar. Kortom; Syndicate moet zich veel harder bewijzen dan welke AC game tot nog toe.
Een aantal weken geleden speelde ik een preview-build van AC: Syndicate in Londen, op een door Ubisoft georganiseerd persevent. We konden daar drieënhalf uur lang een PS4 build spelen en die liep tijdens mijn sessie over het algemeen geolied.
Inmiddels zijn er verschillende geluiden naar buiten gekomen. Zo vond Videogamer.com opnieuw de nodige bugs en sprak daar haar zorgen over uit, terwijl Eurogamer.net vol lof was over de soepele besturing, de constante framerate en de stabiele staat waarin de preview-build zich bevond. Alsof de twee media twee totaal verschillende builds hebben gespeeld op het een en dezelfde event. Ik behoor tot het kamp Eurogamer. Ik ben tijdens mijn speelsessie één echte bug tegengekomen: Jacob ging een trein binnen, er volgde een cutscene en Jacob was niet meer in beeld terwijl ik hem wel hoorde. Een even hilarisch als pijnlijk gezicht. Ik skipte het filmpje, liet mezelf af gaan en bekeek de cutscene opnieuw. Nu was Jacob wel weer volledig in vlees en bloed in beeld. Tja.
Aan de setting, het verhaal en de nieuwe content zal het niet liggen. Het Victoriaanse Londen tijdens de industriële revolutie biedt een prikkelend decor vol interessante spelmogelijkheden. Naast de iconische gebouwen – de prachtig nagemaakte Big Ben, Westminster Palace, Westminster Abbey, de Tower of London en St Paul’s Cathedral – ren, klim, klauter en sluip je in sloppenwijken, morsige kroegen, fabrieken waar kinderen onder erbarmelijke omstandigheden aan het werk zijn, treinstations en zelfs op stoomboten in de Thames. Het koetsrijden, de rope launcher, het wisselen tussen de Assassins-tweeling Jacob en Evie… het zijn aangename vernieuwingen in een game die in principe de bekende kost opdient. Als verstokte fan heb ik opnieuw zin in de game, alleen steek ik een kaarsje aan wat betreft de afwerking. Lukt het Ubisoft Quebec en alle andere ondersteunende Ubisoft studio’s om alle bugs op tijd eruit te krijgen? Want dat zal toch, helaas, de overhand hebben in de rapportage rond de game. En niet dat het Victoriaans Londen, met zijn twee gezichten, gruwelijk fraai tot leven komt. Maar ja, dat heeft Ubisoft aan zichzelf te danken.
Wat doen jullie? Toch de game halen op 23 oktober voor de PS4 of Xbox One? Of eerst rustig afwachten tot de recensies online verschijnen? En moet de serie inderdaad een jaartje vrijaf nemen? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Column Jan Meijroos: Erop of eronder voor AC: Syndicate
Laatste reacties
Ik zal de game toch niet kopen maar na wat er vorig jaar gebeurd is rondom Unity zou ik de game ook niet pre-orderen en dat zouden meer mensen moeten doen om een signaal af te geven dat ze maar eerst eens zorgen dat de game soepel loopt, bijna bug/glitch vrij is en mensen dus gewoon vanaf day one normaal kunnen gamen. Met andere woorden, als ze zelf al zien dat het een bugfest is, schuif die game dan gewoon door en neem de tijd ervoor om de game zo te maken dat het speelbaar is ipv. maar te releasen.
Het zou inderdaad een beter idee zijn geweest dat ze de franchise een jaar met rust hadden gelaten zodat er weer meer behoefte is voor het spel. Het zou de ontwikkelaars ook meer tijd geven om de game te perfectioneren. Maar ja, tijd is geld en moet er blijkbaar ieder jaar een nieuwe Assasins uitgepompt worden.
"het kroonjuweel van de Franse ontwikkelaar"
Jan jij moet ondertussen wel weten als game journalist dat het niks meer dan een dof stuk glas uit je vaatwasser is.
De volgende AC die ik waarschijnlijk wel ga spelen is Rogue. Puur omdat Black Flag zo tof was. Hoop alleen nog op een fatsoenlijke Xbox One release, al heb ik het vermoeden dat dit niet zal gebeuren.
Ze moeten maar eens wat rust nemen inderdaad en met iets komen wat niet alleen vernieuwend is, maar ook echt helemaal af voor een keer.
Op dit moment heb ik ze allemaal (inclusief PSP, Download only en DS games) - en ong. de helft ook uitgespeeld.
Wat ik vooral jammer vind is dat de scope van de game nauwelijks verandert. Ze hebben de basis-template van één historische setting met zelf-referentiele humor in de in-game teksten over historische onjuistheden, een standaard on-map checklist van bezigheden en een modern verhaal die verklaart waarom er een HUD is en die de games uit verschillende perioden verbind.
Wat de game écht goed zal doen is meer diversiteit. Op dit moment speel je met een Assassin met een grote moveset - maar waarbij je met één speelmethode prima bijna het hele spel door kan komen.
Ze hebben de set-up al: een persoon die meerdere tijdsperiodes meemaakt door de ogen van een specifiek persoon. Waarom moeten die games zich beperken tot één land en tijdsperiode?
Als ze nu een game maken waarbij de speler in het moderne gedeelte meerdere vrij te kiezen tijdsperiodes 'test', en ook met meerdere assassin's speelt, dan krijg je naast het grote overlappende verhaal meerdere kleinere en persoonlijke verhalen, meer diversiteit in omgeving en je kunt per hoofdrolspeler de vaardigheden beperken om de speler dwingen andere tactieken te gebruiken.
Je kunt zo ook vaker van de open-wereld afstappen en lineaire stukken maken voor de nodige diversiteit en hierbij gebruik maken van indrukwekkende set-pieces à la uncharted, modernere tijdsperiodes zijn door de per-assassin kleinere scope wat realistischer zonder dat het hele spel een shooter wordt en het moderne verhaal komt iets meer op de voorgrond.
Met deze set-up is het ook makkelijker om DLC-packs aan te bieden - met een extra assassin en tijdsperiode om te spelen. Op die manier blijft een AC game ook langer winstgevend en kun je 2/3 jaar doorontwikkelen om de volgende grote game-engine kan maken waar de volgende groep tijdsperiodes te beleven zijn.
Zo kun je ook de ontwikkelaarsteams verdelen; De een wordt dan verantwoordelijk voor de engine en hoofddeel en de andere voor de DLC-ondersteuning in de jaren erna.
Beetje vreemde opmerking. AC: Rogue is wat betreft velen (inclusief mezelf) één van de betere delen van de serie.
Anyway; 23-10 kan niet snel genoeg komen. Zin in!
Ik hoop dat dit jaar reviewers van AC: Syndicate niet alleen voorzichtiger gaan zijn als vorig jaar door ditmaal wél goed naar de technische staat van de game te kijken, maar dat ze de game ook eens beoordelen puur op "plezier". Natuurlijk is dit laatste uitzonderlijk moeilijk te bepalen, vooral omdat het heel persoonlijk is, maar waar Ubisoft games vaak heel goed zijn in het aanvinken van 'boxes' en hierdoor indrukwekkend en compleet lijken, is de som der delen vaak niet zo spectaculair als je zou verwachten; de games missen gewoon dat stukje "plezier" tijdens het spelen, iets wat heel moeilijk te forceren blijkt zoals Ubisoft heeft ondervonden. Om maar in de Franse hoek te blijven, doen Ubisoft games me altijd denken aan hoe Renault de veiligheidseisen van hun auto's benadert. Ze maken hun auto's precies volgens de richtlijnen die de Europese wetgeving heeft bepaald en scoren zo altijd hun 5 sterren, waar bijvoorbeeld een merk dat bekend staat om z'n veiligheid als Volvo dat niet voor elkaar krijgt. Maar als de perfect scorende Renault daadwerkelijk in een crash verzeild raakt, blijkt dat de auto toch een stuk minder veilig was dan de 5 sterren deden vermoeden, terwijl de lager scorende Volvo uitstekend presteert in de buitenwereld.
Ubisoft moet het idee loslaten dat zij in hun gamelab de perfecte formule hebben gevonden voor het maken van games. Ze moeten minder bezig zijn met het ticken van boxes en meer zoeken naar wat leuk is, naar wat werkt zodra de game in de consoles van de mensen gaat. Een rustperiode inlassen zou inderdaad het beste medicijn zijn voor AC, maar zolang zo'n serie meer dan 10 miljoen exemplaren verkoopt gaat dat niet gebeuren. Maar Ubisoft is groot genoeg om zelfs een jaarlijks terugkerende franchise fris te houden en misscbien is de promotie van een ondersteunend team naar een hoofdrol zoals bij Syndicate wel een hele goede. Ik wacht in elk geval in spanning af op wat de game gaat doen, met de nadruk op "ik wacht af".
Dat gezegd te hebben, raad ik iedereen een pre-order af. Je kan het spel tenslotte toch op de dag van release halen bij de plaatselijke Game Mania of Media Markt maar dan zijn de reviews tenminste bekend en weet je of je geen dief bent van je eigen portemonnee. Want daar gaat het tenslotte toch om op BG, zuinig zijn op de centen die je besteed aan games.
De besturing van je poppetje veranderd nooit. Dus als je eenmaal 3 spellen gedaan hebt, heb je (ik) het wel gezien.
Alleen het uitzicht veranderd. Maar of je nu een uitkijkpunt hebt bovenop een moskee of op een kerk. Je blijft dezelfde gameplay houden met hooiwagens, en 1voor1 aanvallen van bewakers.
Quote:
Ik koop AC games altijd 9 maanden later, als ze voor €20 in de budgetbakken liggen en ik hem voor 10/15 euro used kan halen.
Op dit moment heb ik ze allemaal (inclusief PSP, Download only en DS games) - en ong. de helft ook uitgespeeld.
Wat ik vooral jammer vind is dat de scope van de game nauwelijks verandert. Ze hebben de basis-template van één historische setting met zelf-referentiele humor in de in-game teksten over historische onjuistheden, een standaard on-map checklist van bezigheden en een modern verhaal die verklaart waarom er een HUD is en die de games uit verschillende perioden verbind.
Wat de game écht goed zal doen is meer diversiteit. Op dit moment speel je met een Assassin met een grote moveset - maar waarbij je met één speelmethode prima bijna het hele spel door kan komen.
Ze hebben de set-up al: een persoon die meerdere tijdsperiodes meemaakt door de ogen van een specifiek persoon. Waarom moeten die games zich beperken tot één land en tijdsperiode?
Als ze nu een game maken waarbij de speler in het moderne gedeelte meerdere vrij te kiezen tijdsperiodes 'test', en ook met meerdere assassin's speelt, dan krijg je naast het grote overlappende verhaal meerdere kleinere en persoonlijke verhalen, meer diversiteit in omgeving en je kunt per hoofdrolspeler de vaardigheden beperken om de speler dwingen andere tactieken te gebruiken.
Je kunt zo ook vaker van de open-wereld afstappen en lineaire stukken maken voor de nodige diversiteit en hierbij gebruik maken van indrukwekkende set-pieces à la uncharted, modernere tijdsperiodes zijn door de per-assassin kleinere scope wat realistischer zonder dat het hele spel een shooter wordt en het moderne verhaal komt iets meer op de voorgrond.
Met deze set-up is het ook makkelijker om DLC-packs aan te bieden - met een extra assassin en tijdsperiode om te spelen. Op die manier blijft een AC game ook langer winstgevend en kun je 2/3 jaar doorontwikkelen om de volgende grote game-engine kan maken waar de volgende groep tijdsperiodes te beleven zijn.
Zo kun je ook de ontwikkelaarsteams verdelen; De een wordt dan verantwoordelijk voor de engine en hoofddeel en de andere voor de DLC-ondersteuning in de jaren erna.
Op dit moment heb ik ze allemaal (inclusief PSP, Download only en DS games) - en ong. de helft ook uitgespeeld.
Wat ik vooral jammer vind is dat de scope van de game nauwelijks verandert. Ze hebben de basis-template van één historische setting met zelf-referentiele humor in de in-game teksten over historische onjuistheden, een standaard on-map checklist van bezigheden en een modern verhaal die verklaart waarom er een HUD is en die de games uit verschillende perioden verbind.
Wat de game écht goed zal doen is meer diversiteit. Op dit moment speel je met een Assassin met een grote moveset - maar waarbij je met één speelmethode prima bijna het hele spel door kan komen.
Ze hebben de set-up al: een persoon die meerdere tijdsperiodes meemaakt door de ogen van een specifiek persoon. Waarom moeten die games zich beperken tot één land en tijdsperiode?
Als ze nu een game maken waarbij de speler in het moderne gedeelte meerdere vrij te kiezen tijdsperiodes 'test', en ook met meerdere assassin's speelt, dan krijg je naast het grote overlappende verhaal meerdere kleinere en persoonlijke verhalen, meer diversiteit in omgeving en je kunt per hoofdrolspeler de vaardigheden beperken om de speler dwingen andere tactieken te gebruiken.
Je kunt zo ook vaker van de open-wereld afstappen en lineaire stukken maken voor de nodige diversiteit en hierbij gebruik maken van indrukwekkende set-pieces à la uncharted, modernere tijdsperiodes zijn door de per-assassin kleinere scope wat realistischer zonder dat het hele spel een shooter wordt en het moderne verhaal komt iets meer op de voorgrond.
Met deze set-up is het ook makkelijker om DLC-packs aan te bieden - met een extra assassin en tijdsperiode om te spelen. Op die manier blijft een AC game ook langer winstgevend en kun je 2/3 jaar doorontwikkelen om de volgende grote game-engine kan maken waar de volgende groep tijdsperiodes te beleven zijn.
Zo kun je ook de ontwikkelaarsteams verdelen; De een wordt dan verantwoordelijk voor de engine en hoofddeel en de andere voor de DLC-ondersteuning in de jaren erna.
Vind het een geweldig idee, wat de serie zeker weer in een nieuw daglicht zal stellen, maar qua development is dit simpel weg niet haalbaar, hoewel de scope een stuk kleiner zal zijn zoals je al aangaf, moeten er veel meer verschillende soorten assets worden ontwikkeld die met de setting matchen.
Nu kunnen assets gewoon gecopy-paste worden om de speelwereld groter te doen lijken dan deze eigenlijk is, met hier en daar tussendoor een herkenningspunt a la touristische attractie.
Ik sluit me volledig aan met je visie, het zou een droom van een spel worden, maar van een ontwikkelingsperspectief zie ik het niet echt gebeuren...
Echt wel klaar mee na Unity en Rogue.
Moeilijkheidsgraad ligt ook veel te laag bij de AC games.
Quote:
Allang gepreordered because Live by the Creed. De statues gaan ook beest staan
We hadden ook niet anders verwacht van jou
Assassin's Creed 2 GOTY was geweldig, maar alle delen daarna om die reden eigenlijk gewoon laten schieten.
Black Flag lijkt me zeer leuk, maar zolang ze niet met een complete release komen (en die zal inmiddels ook wel niet meer komen), koop ik die game dus niet. Hopelijk komt hij straks eens langs in de PS+, of gooien ze een complete bundel in de aanbieding op PS+.
Syndicate ziet er best leuk uit, al spreekt Londen me niet echt aan als setting, en het hangt dan dus af of dit keer de hoofdpersonages interessant zijn, en de gameplay een beetje uitdagend en leuk is.
Oh, en sowieso dat hele sci-fi laagje eroverheen hadden ze wat mij betreft compleet weg mogen laten.
Buiten dat heb ik er stiekem toch wel weer zin in hoor.
Assassin's Creed II: veel meer te doen, en Rome was een ontzettend mooie omgeving om in te spelen. Veel plezier mee gehad.
Assassin's Creed III: buggy en saai. Een paar uur gespeeld en vervolgens nooit meer naar omgekeken. Verhaal trok me gewoon niet en de omgeving ook niet.
Assassin's Creed: Revelations: meer van hetzelfde geloof ik. Heb em wel gespeeld maar kan me er weinig van herinneren. Iets met Assassins geloof ik.
Assassin's Creed: Brotherhood: ook gespeeld, maar ik weet nooit welk verhaal Revelations was en welk Brotherhood. Ik raak in de war.
Assassin's Creed IV: door de Naval Combat en de opzet met varen en eilanden, en de piraterij, ineens leek het een hele andere game, maar onder water toch weer meer van hetzelfde. Deze staat nog op mijn backlog, en af en toe speel ik hem weer.
Assassin's Creed Rogue: erg jammer dat deze niet op nextgen is verschenen. Ik ga de PS3 versie zeker niet kopen en spelen. AC gaat ook om prachtige graphics en de PS3 is daar nu toch echt in achterhaald.
Assassin's Creed Unity: heb de boot nog afgehouden maar nu de bugs zijn opgelost haal ik em wel uit de budgetbak. Lijkt me een leuke omgeving maar ik verwacht weinig vernieuwing in gameplay.
Assassin's Creed Syndicate: ik ben benieuwd, maar ik kan wachten. De setting is wat mij betreft wel de meest gave sinds de piratensetting.
Maar als je na het debacle van vorig jaar nog preordert dan wil ik je niet achteraf op de forums horen klagen over bugs of dat het speelt als Ubigame X, ook niet in de klaagcorner! (ik heb je naam genoteerd I_Riskbreaker!)
Quote:
Maar als je na het debacle van vorig jaar nog preordert dan wil ik je niet achteraf op de forums horen klagen over bugs of dat het speelt als Ubigame X, ook niet in de klaagcorner! (ik heb je naam genoteerd I_Riskbreaker!)
Maak je geen zorgen, Risk zal je echt niet horen klagen, die vindt AC sowieso da bomb! of het nou buggy is of niet
Quote:
Al jaren roepen critici dat het misschien goed zou zijn als de serie een jaartje rust krijgt. Dat mensen na twee jaar wachten weer hongerig raken naar een nieuwe Assassins. Maar zolang de serie goed genoeg blijft verkopen, is dat verzoek aan dovemansoren gericht
Dat zou voor die jaarlijkse COD update, die nog steeds op de COD4 last gen engine draait ook eens goed zijn. Kunnen ze eindelijk een 'next gen' engine bouwen. Althans, current gen dan alweer 2 jaar.
Deel 1 beloofde revolutionair te zijn. Het bleek helaas uiteindelijk toch te repetitief.
Met de geperfectioneerde delen AC:II en Brotherhood daarna echt heel veel lol gehad.
Met Revelations en AC:III kwam er wat klad in al vond ik de keuze voor Amerika en de indianencultuur wel verrassend en gedurfd. Maar al dat Animus gedoe hoeft voor mij niet.
Black Flag was echt fantastisch door alle vernieuwingen. Ook de zomerse relaxte sfeer en het prachtige tropische klimaat hielpen hierin mee.
Unity is tamelijk ongeïnspireerd en herkauwt veel te veel van wat we al kennen.'
Ik koop deze spellen voortaan meestal minimaal drie maanden tot een half jaar na release. Alle reviews/ervaringen zijn dan bekend, de bugs zijn er grotendeels uit en de prijs is acceptabel (+/- € 25,-).
Waar Rogue een geweldige game was, zowel qua gameplay als verhaal, als je het varen uit AC3&4 nog niet helemaal beu was en dan ook nog eens heel goed gepolished was, had Unity inderdaad de nodige bugs in het begin. Ook de finale patch versie had nog een miniem scala aan bugs.
Wel wordt vergeten dat we hier over het launchperiode van current-gen ps4 & xbox one praten, waar developers nog de nodige ervaring met de consoles missen. Daar is het verschil tussen Rogue en Unity qua bugs ook meteen mee verklaard.
Mensen zijn daarbij ook nog eens veeleisender geworden. Door de visuele verwenning en strakke afwerkingen van gameplay wordt de lat steeds hoger gelegd voor developers. Neem de playstation 1, 2, 3 en 4 levensloop. Hoe hoger het nummer, hoe hatelijker mensen zijn gaan doen tegen bugs aan het begin van een nieuwe console. Misschien dat nu ook begrepen wordt waarom er vaker op safe wordt gespeeld en nieuwe consoles (wii u, ps4 en xb1) nog weinig nieuwe topspellen hebben afgeleverd.
Nu is het begrijpelijk dat je, zeker voor de prijzen tegenwoordig, van een game gewoon kwaliteit verwacht. Maar houdt ook een beetje rekening met de developers. Als jij nieuw en anderswerkend gereedschap in je handen krijgt en meteen aan het werk moet, reken maar dat er het een en ander fout gaat. Dat Ubisoft zoveel geld in de patches van Unity heeft willen steken, is bewonderenswaardig. Ook denk ik dat ze wel begrepen hebben dat het met Syndicate erop of eronder is. Wel moet meegenomen worden dat de ervaring met de current-gen gegroeit is.
Al met al denk ik dat (op de enkele youtube bughunters na) weinig mensen echt hinderende bugs zullen vinden. Verwacht daarom een spectaculair werk als vanouds. Mocht het niet zo zijn, dan zou ik de game alleen al willen omdat het de laatste AC zou zijn.
Daarnaast wil ik nog even duidelijk maken dat er bij zo'n persconferentie eisen zitten aan wat je wel en niet mag zeggen. Doemet die informatie wat je wil
Laten we trouwens ook nooit vergeten dat Ubisoft vorig jaar een Tetris uitbracht die stotterde op de PS4...!!
Quote:
Een stabiele framerate en een glitchloze game horen geen lof the krijgen. Dat hoort standaard te zijn. Daarnaast is er nog het feit dat syndicate microtransacties heeft, iets wat voor een spel als Assassins creed geen recht heeft om te bestaan.
Daarnaast wil ik nog even duidelijk maken dat er bij zo'n persconferentie eisen zitten aan wat je wel en niet mag zeggen. Doemet die informatie wat je wil
Daarnaast wil ik nog even duidelijk maken dat er bij zo'n persconferentie eisen zitten aan wat je wel en niet mag zeggen. Doemet die informatie wat je wil
Als je games afschrijft omdat het micro transacties heeft moet je alle games afkeuren die dit hebben. En ik ben bij veel verschillende persconferenties geweest en de meeste mag je altijd zeggen wat je wil, dit betekent niet dat ze je alles laten zien wat evt slecht is. Er zijn er zeker een paar geweest waarvan ik niks mocht zeggen omdat de game simpelweg nog niet was aangekondigd.
Ik haal hem van het begin omdat ik de beeldjes spaar en ik geen zin heb om ze voor een meer prijs te halen na de release. Dit is de eerste AC game sinds het matige brotherhood waar ik naar uitkijk