Games, games en games
Op een evenement als het Firstlook Festival mogen de drie grote spelers natuurlijk niet ontbreken.
Zo gaf Sony de mogelijkheid om de VR-bril te testen. Daarover hieronder meer. Microsoft pakte uit met een speelbare nieuwe demo van Rise of the Tomb Raider. Waar wij ons vooral veel ijs en gevechten met beren in de sneeuw konden herinneren, gaf deze demo ons een compleet ander beeld. We mochten Lara besturen terwijl ze een puzzel in een grote, tropisch ogende tombe probeerde op te lossen. Het lijkt erop dat Square-Enix hun woord houdt als het gaat om de grootte van de tombes. Qua graphics en besturing lijkt deze titel in ieder geval dik in orde.
Nintendo showde behoorlijk wat titels die nog niet in de winkels liggen. De meeste daarvan zijn echter al besproken in het Nintendo post E3 artikel. Toch was er een titel die we nog niet eerder hebben mogen testen en dat was niet de minste, namelijk Xenoblade Chronicles X. Hoewel we tijdens het spelen merkten dat de game niet de beste graphics bevat, hebben we wel enorm zin in deze game gekregen. De wereld lijkt immens, je kan later in een soort vliegtuig overal naartoe, de monsters zijn groot en gevarieerd en het vechtsysteem biedt veel variatie en uitdaging. Verwacht dus geen graphics als van de singleplayer in Mario Kart, maar bereid je voor op een geweldig avontuur. De medewerkster voorspelde weken, zo niet maanden, gameplezier. Hier zou ze best wel eens gelijk in kunnen krijgen.
Een partij die ook goed vertegenwoordigd was op het Firstlook Festival was Ubisoft. Helaas pisten wij bij Assassins Creed: Syndicate en The Division buiten de pot. De wachtrij was namelijk twee uur voor het einde van de dag al gesloten, doordat de speelsessies erg lang duurden. Wel was er tijd om de singleplayer van Rainbow Six Siege te proberen, omdat een speelsessie daar ophield op het moment dat je dood ging. En ehh, dat hebben we ondervonden. Als je meer informatie over deze game wilt, kan je dus beter de hands-on van Daniel checken.
Dark Souls III
Nadat we (in eerste instantie) uitgeshopt waren en het publiek letterlijk de hal in sprintte, mochten we direct door naar Vertigo. Dit is het bedrijf dat de marketing en PR van Bandai Namco voor zijn rekening neemt. We mochten een handvol games spelen, maar we bleven het grootste gedeelte van de tijd hangen bij Dark Souls III. Na een klein uurtje spelen in de alpha build, die er overigens nu al geweldig uitzag, mogen we natuurlijk nog niet al te veel conclusies trekken. Maar stiekem durven wij er nu al een hand voor in het vuur te steken dat Dark Souls III een absolute parel wordt. Waarom? Omdat het al het goede uit de Souls-series en Bloodborne mixt en de kracht van de current-gen consoles daarbij gaat benutten.
Het eerste wat ons opviel, is dat de mana (magic) bar weer terug is. Dit zat in Demon’s Souls, maar is er bij beide Dark Souls games en Bloodborne uitgehaald. Het lijkt er dus op dat elk karakter opnieuw op deze manier enige vorm van magie kan gebruiken. Als je balk leeg is, zul je dit aan moeten vullen met speciale flesjes of moeten rusten bij een vreugdevuur. Tijdens onze speelsessie konden we onze jubelkreten niet onderdrukken toen er een gigantische draak aan kwam vliegen en hij alle vijanden in het gebied in één keer verschroeide. Toegegeven, in Demon’s Souls zitten ook een aantal toffe draken, maar dit was zo’n fantastisch gezicht dat het ons deed denken aan Dark Souls. Je weet wel, het moment dat die gigantische draak aan het eind van de brug je voor het eerst het leven lastig heeft gemaakt en je de zuur bij elkaar verdiende souls mag proberen op te rapen. We begonnen er echt lekker in te komen op het moment dat we via een aantal trappetjes naar beneden afdaalden om in een nieuw gebied te raken. Het gebied zag er rauw en donker uit, zoals we dat eerder zagen bij Bloodborne. Nu we het toch over Bloodborne hebben, het ontwijken van aanvallen en het uitdelen van klappen gebeurt behoorlijk intuïtief en vloeiend, op een manier die we voor het eerst in Bloodborne ervoeren. Het lijkt erop dat Dark Souls III ook redelijk toegankelijk wordt. Dat is in ieder geval een pluspunt voor gamers die nog niet eerder een Souls game gespeeld hebben.
PlayStation VR
De grote publiekstrekker op de Sonystand was natuurlijk de nieuw speelbare PlayStation VR-demo. Iedereen die een plaatsje in de wachtrij had kunnen bemachtigen, kreeg de kans om zo’n tien minuten los te gaan met de 3v3 shooter/sportgame Rigs: Mechanized Combat League. Het wordt het best beschreven als “basketbal met geweren”, waarbij er een grote ring hoog in het midden van de map hangt en jijzelf als bal mag fungeren om te scoren. Het idee is dat twee teams in mechs elkaar binnen een arena afknallen, maar er worden pas echt punten gescoord wanneer je in de ring springt; iets dat alleen telt wanneer je minstens drie kills op je naam hebt staan, of genoeg ‘orbs’ hebt verzameld.
Dat de demo indruk op het publiek heeft gemaakt is zeker. Ik hoorde al naast me: “Dit is de beste game-ervaring die ik ooit heb meegemaakt!” Ook ik moet toegeven dat het rondleunen in je cockpit, richten door simpelweg te kijken en het bewonderen van de mechs in 3D toch wel iets in je losmaakt. Overigens merk je nauwelijks dat je de VR-headset op hebt (buiten de heftige beelden). Hij is namelijk superlicht, maar zit toch stevig op je knar. Wel is het even wennen aan de oogballen, vooral om goed te kunnen focussen op een scherp 3D-beeld zo dicht op je visage. PlayStation VR heeft met 960x1080 pixels per oog dan ook minder pixels dan een Rift of een Vive, plus een iets kleinere kijkhoek. Echter wordt dit enigszins gecompenseerd door de prima headtracking (met behulp van PlayStation Eye) en de hoogste beeldverversing van alle bekende VR headsets (120 Hz).
Je hersenen worden er misschien een beetje gaar van, maar geen enkele andere manier van gamen brengt zoveel immersie, een intuïtieve manier om te spelen, of onderbuikgevoelens door alle virtuele beweging. Van de drie soorten mechs waarmee je kan spelen, kreeg ik natuurlijk (met mijn hoogtevrees) de enige die kon vliegen. Wanneer je al schietend naar beneden kijkt, begint je evenwichtsorgaan toch wel even aan de bel te trekken. Geen aanrader dus voor mensen die liever niet naar de kermis gaan. Het valt nog te bezien hoelang je zo’n game kan spelen zonder migraines te activeren en hoeveel het mag gaan kosten. Desalniettemin heeft de demo van Rigs zeker bewezen dat VR en multiplayer-shooters prima kunnen samensmelten. Er is dus meer te spelen in VR dan enkel genuanceerde (horror)games.
Festival
Vorig jaar was er op Firstlook al een mooi hoekje ingericht voor de indiegames, en dit jaar is er nog veel meer bijgekomen om de beurs uit te breiden. Zo was er een flinke markt aanwezig met kraampjes en al, gevuld met t-shirts, geeky actiefiguren, Japanse snacks en Master Sword replica’s die sneller uitverkochten dan je “Doe maar die van Skyward Sword” kon zeggen. Verder was er ook een ‘foodcourt’ met Vietnamese foodtrucks, parasols, hekjes en daadwerkelijke bomen. Een beetje extra gezellige aankleding dus, met extra keuze in eten naast de welkbekende (en prijzige) Unoxworst. Om de gezellige sfeer helemaal af te maken was er de ‘cosplayville’, waar het straatbeeld verfraaid werd door een menigte verklede gamers en animefans in zeer indrukwekkende cosplay outfits.
Als echte verzamelaar heb ik me persoonlijk het meest vermaakt op de markt. Wel was het hier echt bijzonder gevaarlijk voor menig budgetgamer. De Funko’s stonden namelijk rijendik opgesteld. Mijn portemonnee had geluk dat ik mezelf verplichtte maximaal één Funko te kopen per game, serie of film. Ook had ik voor twee jaar aan t-shirts kunnen kopen en had ik mijn vriendin makkelijk kunnen bedelven onder een enorme lading knuffels. Daarnaast werkte het kraampje met schilden en zwaarden met hele schappelijke prijzen, namelijk zo’n vijftig euro voor een Master Sword of Keyblade. Helaas was de volledige kraam aan het eind van de dag leegverkocht. Het zegt genoeg over het succes van deze geweldige markt voor gamers en liefhebbers van anime, strips en retrospullen. De festivalinsteek is dus een uitstekende toevoeging gebleken, die de games en gear van Firstlook mooi combineert met de nerdy gamercultuur die er natuurlijk ook bij hoort.
Impressie
Door alle mooie toevoegingen deed Firstlook Festival dit jaar zijn naam echt eer aan. De markt, foodcourt en cosplay zorgden voor een betere verspreiding van de drukte en voor meer activiteiten om een volledig dagje te vullen. Wat het allemaal net even wat gezelliger en ontspannen maakt dan het sardientjesgehalte van Gamescom. Terwijl er in zijn geheel meer te doen was, bleef de gamende beursvloer zelf wel de welbekende wachtrijen behouden. Er is dan ook een limiet aan het aantal games dat neergezet kan worden. Toch was het mooi geweest als EA en Bethesda iets meer van zich hadden laten zien. De Vault Boy maskers waren leuke goodies, maar met de release van Fallout 4 zo dichtbij had een mooie demo de hype helemaal compleet gemaakt. Gelukkig waren er met PlayStation VR, Battleborn, Rise of the Tomb Raider, Xenoblade Chronicles X en previews van Dark Souls III en Halo 5 in het theater, best wat pareltjes aanwezig. Een mooie plek om weer helemaal enthousiast te raken voor het drukke kerstseizoen en de stortvloed van games en geekcultuur die het met zich meebrengt. Firstlook 2016 is inmiddels alweer aangekondigd en we hopen dat de hele opzet van het Firstlook Festival gewoon weer wordt doorgezet, om daarmee hét game-evenement van Nederland langzaamaan te transformeren in het gezelligste game-evenement van allemaal.