Ik herinner me de launch van Halo 3 in Nederland nog goed (opa vertelt). Het was in het Tuschinksi bioscooptheater in Amsterdam, en de toenmalige baas van Xbox Nederland noemde Halo 3 het grootste entertainment moment van 2007.
LL Cool J - voor de mensen die dat niets zegt; dat was vroeger een beroemd rapper en de goede man speelt nu alweer jaren in de serie NCIS: Los Angeles - was de beroemde gast van de avond. De rapper/acteur was ongetwijfeld voor heel wat tienduizenden dollars naar Nederland ingevlogen om het live in de bioscoop op te nemen tegen onder andere Pharrell Williams, die op dat moment in een andere Europese hoofdstad de publiekstrekker was. Het niveau van LL Cool J was zo slecht, dat de journalisten en genodigden in de zaal plaatsvervangende schaamte kregen. Echter, Pharrell maakte het helemaal bont door gewoon de hele tijd stil te blijven staan, zodat LL tenminste nog een paar kills op zijn naam kon schrijven. Het was gênant en knullig, maar ergens ook wel weer grappig.
Gamesmakers willen graag dat hun creaties met films en series worden vergeleken en ik snap die vergelijking tot op zekere hoogte. Beide hebben overeenkomstige disciplines, beide leunen zwaar op sequels en beide hebben in sommige gevallen overeenkomstige budgetten.
Toch gaat de vergelijking in veel gevallen mank. Films onderga je passief, games speel je zelf, actief. Inhoudelijk zijn er nog tientallen verschillen op te merken, maar de belangrijkste is het verschil in bereik. Waar films honderden miljoenen mensen bereiken - zeker bij blockbusters als James Bond, Star Wars of een nieuw Marvel vehikel - blijft het bereik van games in veel gevallen nog steeds beperkt tot enkele miljoenen en in uitzonderlijke gevallen tientallen miljoenen (GTA, Call of Duty). Voor de duidelijkheid; ik heb het niet over free to play games als World of Tanks of Candy Crush, die bereiken net als films wel degelijk honderden miljoenen gamers, maar over klassieke Triple A games als Halo, Call of Duty, Assassin’s Creed en de overige ‘usual suspects’.
Het grootste probleem is nog steeds dat die Triple A franchises verre van mainstream zijn … vooral in hun bediening. Nintendo’s Wii introduceerde simpele controls door games met een afstandsbediening te laten besturen. Het was een schot in de roos, maar naar verloop van tijd droogde de relevante sofware voor de console al snel op. Apple heeft met aanraakschermen laten zien dat laagdrempelige besturing de sleutel is tot grootschalig succes. Maar klassieke Triple A-achtige games schitteren vooralsnog door afwezigheid op Apple producten. Wellicht dat daar met de nieuwe Apple TV verandering in gaat komen, maar dat blijft voor nu nog gissen.
Neem Halo 5, Assassin’s Creed: Syndicate of GTA V en pak de controls erbij. Het aantal knoppen en de verschillende functies die daarmee corresponderen is voor de fanatieke gamer gesneden koek. Maar iemand die door de fraaie beelden geïntrigeerd raakt maar geen goede gamer is, wordt weggejaagd door de overweldigende hoeveelheid knoppencombinaties en input die hij of zij moet doen om mee te komen. Moeten games daarom makkelijker te besturen worden? Van mij niet. Ik geniet met volle teugen van bovenstaande titels, stuk voor stuk. Maar zolang je nog minstens 16+ functies en dito knoppen bij een Triple A game houdt, zolang je nog door een woud aan menuutjes moet scrollen om online te gaan om met andere te mogen spelen en zolang je updates en patches moet draaien om überhaupt een game werkend te krijgen, zullen Triple A games nooit die massale mainstream appeal krijgen die films (en series) wel hebben. Vergelijk het gemak van een serie kijken bij Netflix tot een game betalen, downloaden, installeren, updaten en spelen in de Xbox Games Store of de PlayStation Store. Een wereld van verschil. Dus laten we ophouden met net doen of die twee vergelijkbaar zijn.
Column Jan Meijroos: Games (geen) mainstream?
Laatste reacties
Ben het niet eens met je Jan over het probleem "input", ken geen mensen die hier problemen mee hebben en de meeste mensen hebben een mobiel, pc, laptop, tablet met meer functies.
Iedereen kan het leren en is geen drempel.
In het begin misschien even lastig, maar geen opstakel.
Ik ben het wat mainstream wel met je eens maar misschien heeft het ook een andere oorzaak. Dat wat me ook opvalt is dat er nog steeds iets heerst tegen gamers, het wordt wel minder met jaren en wat meer geaccepteerd. Maar nogsteeds zie je mensen kijken naar gamers met een lange nek en denkt de massa aan donkere kamertjes tray's met redbull etc.
Ik denk niet dat complexiteit van controls werkelijk een groot obstakel vormt. Vaak worden de controls in stappen geïntroduceerd (en uitgelegd) in een spel. Je raakt er geleidelijk mee bekend. Dit zal hoogop iets langer duren als je niet of niet vaak gamet. Maar als een game je in potentie aanspreekt is dit geen probleem.
Tot slot zou ik willen stellen dat games nu wel behoorlijk mainstream zijn. In de reguliere pers is er regelmatig aandacht voor games en er in menig huishouden staat nu een console. Er zijn waarschijnlijk nog niet zoveel mensen die games consumeren als films, maar het gaat wel die kant op.
Quote:
[..]
Ben ik het mee eens.
Ben ik het mee eens.
Als je kritiek hebt, onderbouw het aub dan ook. Wat moet Jan met jullie input, sterker nog, wat moeten de andere BG'ers met deze input? Wat jullie zeggen voegt weinig toe op deze manier. Eigenlijk zeg je: "Ik vind dit kut, enter"
Daarnaast zijn er veel mensen die het simpelweg zien als zinloos tijdverdrijf. Hier kan ik mijzelf nog het beste in vinden. Hoewel ik al sinds mijn 4e levensjaar 'hardcore' game, heb ik retrospectief spijt van de vele uren die ik in de digitale wereld heb gestoken. Hoewel ik veel plezier heb beleefd aan alle verschillende games, ben ik wel van mening dat ik mijn tijd 'beter' had kunnen besteden, dan wel beter had kunnen verdelen.
Het is maar goed dat hardcore gaming niet mainstream is. De meeste game communities zijn toch zo toxic als maar kan (LoL I'm looking at you).
Quote:
Wat zijn 16+ knoppen? Ik probeerde ze op mijn PS4 te vinden om eens lekker in te drukken, maar ik vind ze echt nergens.
Je moet daarvoor bij Sony ook bewijzen dat je daadwerkelijk 16+ bent.
Ik ben het niet eens met deze column. Wat betreft controls, ja, vroeger op Atari had je 1 knop. Op de NES had je 2 knoppen, Genesis 3, SNES 6 etc etc. Maar controllers worden gemaakt voor ALLE spellen, niet voor enkel je Triple A titels of enkel voor de meest ingewikkelde spellen (uitbreidingen/alternatieve controllers zoals arcadesticks of steel batallion controllers daargelaten). Daarom heb je 2 pookjes voor 3D omgevingen (want zonder is geen optie), triggers voor autorijden/schieten etc, een paar optie-knoppen en een d-pad.
Quote:
Ahem, de Wii controller had een pookje, een d-pad en 8 knoppen. Dus dat argument van teveel knoppen zou ook hiervoor op moeten gaan.Nintendo’s Wii introduceerde simpele controls door games met een afstandsbediening te laten besturen
Apple TV gaat in elk geval niet de oplossing worden. Lees maar eens de review van arstechnica die bevestigt wat ik al vreesde: de controls zijn heel erg beperkt. Leuk voor tap-spelletjes, maar zo gauw er iets van precisie moet worden geregistreerd gaat het mis. Dus hoe zie je Triple A games werken op Apple TV als je enige input een touchpad ter grootte van je duim is?
Quote:
Dit vind ik veel te kort door de bocht. Waarom heb je het niet over die games? Je zegt dat games niet mainstream zijn, maar deze spellen zijn juist het absolute voorbeeld dat games wel mainstream zijn. Voor de duidelijkheid; ik heb het niet over free to play games als World of Tanks of Candy Crush, die bereiken net als films wel degelijk honderden miljoenen gamers, maar over klassieke Triple A games als Halo, Call of Duty, Assassin’s Creed en de overige ‘usual suspects’.
Het verschil tussen deze mobile/free-to-play games en de "klassieke" Triple A games is dat je voor de laatste een aparte machine nodig hebt (hetzij een console, hetzij een gaming PC) en de eerste kan iedereen spelen met een tablet en/of telefoon.
Net zoals films zo mainstream zijn omdat iedereen voor een tientje een filmzaal inloopt om een film te kijken. Of nog makkelijker thuis op netflix kijken. Bij games zijn de instapkosten veel hoger. Behalve bij de free-to-play games. En dat zie je terug: de candy crushes van de gamewereld bereiken iedereen, jong en oud, welke doelgroep dan ook. Dat is de definitie van mainstream.
Dus: zijn games mainstream? Absoluut, al vele jaren. En dat zie je terug aan het feit dat de gameindustrie twee keer zo groot is (qua omzet) als Hollywood.
Vroeger maakte ik een scherp onderscheid tussen het ontspannen via film/tv en via gaming: ik kon de dag niet echt afsluiten met een gaming-sessie, maar een uurtje TV serie of een film was veel ontspannender. Als ik eindigde met een uur gamen dan voelde dat niet prettig.
Alsof ik de avond vergooid had, omdat je niet echt iets bereikt: als je een tv-serie kijkt, ben je weer een aflevering verder. Als je een film kijkt, heb je in ieder geval die film gezien. Maar als je een game speelt, 99 van de 100 keer speel je hem niet uit die avond, en het lukt zelden om precies te stoppen dat je ook een gevoel van afsluiting hebt.
Nu ik ouder ben, maakt me dat allemaal minder uit, ik stop films en series halverwege als ze me niet bevallen, als ik moe ben, en kan games ook als pure ontspanning spelen, zonder dat er nog een tv serie achteraan moet. Maar dat zijn wel de verhalende games zoals The Last Of Us of The Witcher, en niet eindeloze grinds als Destiny (hoe goed die game ook is qua gameplay) en Diablo.
Een aantal games in de industrie zetten hard in op de verslavingsfactor. Eigenlijk zijn Destiny en Diablo (en COD/Battlefield) de GTST (soaps) onder de games. Ze gaan maar door, eindeloze grind, de verschillen met de voorgaande levels en delen zijn vaak minimaal, maar je wil wel elke dag even inloggen om verder te leveren/spelen.
Andere games spelen weer meer als films, en ik vind het dan ook niet gek dat deze daar mee worden vergeleken. En tegenwoordig zijn er zelfs episode-games (o.a. Telltale) wat meer lijkt op tv-series.
En dan zijn er nog games die eigenlijk meer (ingewikkelde) puzzels zijn.
Het gaming landschap is eigenlijk veel diverser dan je zo kan samenvatten. Je kan niet stellen dat alle games mainstream moeten worden of juist niet. Sommige genres lenen zich daar wel voor omdat de beoogde doelgroep ook meer mainstream is. En daarbij komt, zodra een franchise meer mainstream gaat (bv. fallout), zie je dat er een antwoord komt voor mensen die dat liever niet hadden gezien (want die markt is er dan ook nog steeds, zie bv. Wasteland en Divinity: OS).
Quote:
[..]
Als je kritiek hebt, onderbouw het aub dan ook. Wat moet Jan met jullie input, sterker nog, wat moeten de andere BG'ers met deze input? Wat jullie zeggen voegt weinig toe op deze manier. Eigenlijk zeg je: "Ik vind dit kut, enter"
Als je kritiek hebt, onderbouw het aub dan ook. Wat moet Jan met jullie input, sterker nog, wat moeten de andere BG'ers met deze input? Wat jullie zeggen voegt weinig toe op deze manier. Eigenlijk zeg je: "Ik vind dit kut, enter"
Prima. De daadwerkelijke link tussen de eerste twee alinea's en de rest van het artikel wordt nooit gelegd en een duidelijk punt ontbreekt. Daarnaast springt de schrijver van de hak op de tak.
Quote:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik had hier ook beter enorm kunnen gaan ranten en de hele column onderuit moeten halen in plaats van op deze manier mijn ongenoegen te uiten en het beschaafd te houden. Want alles heeft immers verdere uitleg nodig.[..]Als je kritiek hebt, onderbouw het aub dan ook. Wat moet Jan met jullie input, sterker nog, wat moeten de andere BG'ers met deze input? Wat jullie zeggen voegt weinig toe op deze manier. Eigenlijk zeg je: "Ik vind dit kut, enter"
Deze hele column is gestoeld op de op de stelling “Gamesmakers willen graag dat hun creaties met films en series worden vergeleken”. Wie heeft dat gezegd dan?? En hoe heeft deze persoon dat bedoeld dan?? Dit is de rode draad van de column. Het wordt totaal niet duidelijk waar dit vandaan komt en er wordt helemaal niet vermeld op grond waarvan gamesmakers dit zouden willen. Vervolgens worden er allemaal voor de hand liggende voorbeelden gegeven waarom deze vergelijking mank loopt, welke waarschijnlijk, mits een dergelijke uitspraak in de goede context wordt geplaatst niet eens meer van toepassing zijn.
Het feit dat een derde van zijn al vrij kleine column bestaat uit een voorbeeld van wat hij zich nog kan herinneren van… zegt al genoeg over de tijd die hij hier in heeft gestoken. De column was karig en die heeft hij hiermee proberen op te vullen.
Er is nog meer aan te merken, maar hier laat ik het bij.
Vergis je niet, ik vind de columns van Jan vaak de moeite waard om te lezen, maar dit is gewoon slecht en heeft hij zo even uit zijn mouw geschud.
Als je kunt zien kun je ook een film kijken, er is geen een hobby toegankelijker dan het kijken van TV toch? Bovendien kun je het TV kijken vaak combineren met een andere hobby (voetbal kijken op TV bijv).
Er zijn ook mensen die tegenwoordig al helemaal niet meer gamen maar enkel let's plays kijken. Over tien jaar om 19:30 op SBS6: Pewdiepie speelt Resident Evil 8?
Als publishers daadwerkelijk de film en serie doelgroep willen dan ben ik snel weg bij deze hobby denk ik, dat kan de kwaliteit namelijk nooit geen goed doen...
Quote:
Er zijn ook mensen die tegenwoordig al helemaal niet meer gamen maar enkel let's plays kijken. Over tien jaar om 19:30 op SBS6: Pewdiepie speelt Resident Evil 8?
Er zijn ook mensen die tegenwoordig al helemaal niet meer gamen maar enkel let's plays kijken. Over tien jaar om 19:30 op SBS6: Pewdiepie speelt Resident Evil 8?
ik heb nieuws voor je...
Ook zouden games gebruiksvriendelijker worden. Zo zouden PS4 games geen laadtijden krijgen bijvoorbeeld. Well look how that turned out.
Zeker niet uit de mouw geschud maar wat meer uitleg had zeker wel gemogen...
Groet Jan
Quote:
Hoewel de essentie van de column mij ontgaat, is de strekking wel degelijk waar. Echt 'gaming' is niet mainstream. Veel mensen beginnen er niet aan omdat het in beginsel inderdaad niet toegankelijk genoeg is. Mijn non-gamer vriendin vindt games bijvoorbeeld niets aan, omdat de controls voor haar simpelweg te geavanceerd zijn bij de meeste spellen. Grappig wel hoe ik haar laatst Castle Crashers liet spelen, en dat vond ze helemaal geweldig. Veel mensen investeren daarom simpelweg niet in een console of high-end PC, omdat ze geen moeite willen doen voor het leren van gamen.
Daarnaast zijn er veel mensen die het simpelweg zien als zinloos tijdverdrijf. Hier kan ik mijzelf nog het beste in vinden. Hoewel ik al sinds mijn 4e levensjaar 'hardcore' game, heb ik retrospectief spijt van de vele uren die ik in de digitale wereld heb gestoken. Hoewel ik veel plezier heb beleefd aan alle verschillende games, ben ik wel van mening dat ik mijn tijd 'beter' had kunnen besteden, dan wel beter had kunnen verdelen.
Het is maar goed dat hardcore gaming niet mainstream is. De meeste game communities zijn toch zo toxic als maar kan (LoL I'm looking at you).
Daarnaast zijn er veel mensen die het simpelweg zien als zinloos tijdverdrijf. Hier kan ik mijzelf nog het beste in vinden. Hoewel ik al sinds mijn 4e levensjaar 'hardcore' game, heb ik retrospectief spijt van de vele uren die ik in de digitale wereld heb gestoken. Hoewel ik veel plezier heb beleefd aan alle verschillende games, ben ik wel van mening dat ik mijn tijd 'beter' had kunnen besteden, dan wel beter had kunnen verdelen.
Het is maar goed dat hardcore gaming niet mainstream is. De meeste game communities zijn toch zo toxic als maar kan (LoL I'm looking at you).
Je tijd beter besteden? Ontspanning en plezier is toch heel belangrijk in het leven.
Zou best nog een alinea bij kunnen.
Quote:
Ik herinner me de launch van Halo 3 in Nederland nog goed (opa vertelt).
Quote:
Als ik nu over Kerst ochtend 1989 begin dat ik mijn eerste eigen spelcomputer kreeg, een Game Boy. Maakt mij dat dan een dinosaurus?
2007
Quote:
[..]
[..]
Als ik nu over Kerst ochtend 1989 begin dat ik mijn eerste eigen spelcomputer kreeg, een Game Boy. Maakt mij dat dan een dinosaurus?
[..]
Als ik nu over Kerst ochtend 1989 begin dat ik mijn eerste eigen spelcomputer kreeg, een Game Boy. Maakt mij dat dan een dinosaurus?
Nee een leugenaar. Game Boy kwam in europa pas uit in september 1990
Tevens ben ik het niet met je eens dat het leren van een aantal knoppen moeilijk is. Het is bijna letterlijk kinderspel.
Waarom denk je dat Dark Souls serie zo populair is. Niet omdat het makkelijk is. Vroeger op de Nintendo 8 bit had je 3 levens.. en speelde je slecht.. dan kon je gewoon overnieuw beginnen. Dus.. games zijn al stukken meer mainstream.
Waar ik mee meer aan stoor is aan moneygrabbers zoals activision.. vroeger kreeg je een bij een patch een gratis map voor het ongemak.. nu moet je betalen en de bugs en glitches maar voor lief nemen. WB is de enige die ooit een spel teruggetrokken heeft.. respect daarvoor.
Quote:
[..]
Nee een leugenaar. Game Boy kwam in europa pas uit in september 1990
Nee een leugenaar. Game Boy kwam in europa pas uit in september 1990
Ssst, het geheugen takelt vaak als eerste af...
Je zou een game net zoals vroeger in de videotheek moeten kunnen huren, maar dan digitaal 2 euro per dag 10 euro p
er week ofzo, daarnaast voor een x bedrag per maand onbeperkt toegang tot games.
Quote:
Niet helemaal waar. Het was al bekend dat het een bagger port was voor hij uitkwam.Games zijn in mijn ogen over de jaren heen juist makkelijk gemaakt..
Waarom denk je dat Dark Souls serie zo populair is. Niet omdat het makkelijk is. Vroeger op de Nintendo 8 bit had je 3 levens.. en speelde je slecht.. dan kon je gewoon overnieuw beginnen. Dus.. games zijn al stukken meer mainstream.
Waar ik mee meer aan stoor is aan moneygrabbers zoals activision.. vroeger kreeg je een bij een patch een gratis map voor het ongemak.. nu moet je betalen en de bugs en glitches maar voor lief nemen. WB is de enige die ooit een spel teruggetrokken heeft.. respect daarvoor.
Waarom denk je dat Dark Souls serie zo populair is. Niet omdat het makkelijk is. Vroeger op de Nintendo 8 bit had je 3 levens.. en speelde je slecht.. dan kon je gewoon overnieuw beginnen. Dus.. games zijn al stukken meer mainstream.
Waar ik mee meer aan stoor is aan moneygrabbers zoals activision.. vroeger kreeg je een bij een patch een gratis map voor het ongemak.. nu moet je betalen en de bugs en glitches maar voor lief nemen. WB is de enige die ooit een spel teruggetrokken heeft.. respect daarvoor.
Bovendien heeft bijv blizzard een spel wat al af was nooit gereleased omdat het ondermaats was (warcraft adventures)
Het is beter als je stopt in de game wereld en een andere job gaat zoeken.
Ik vind zelf de vergelijking een beetje onzinnig. Games maken verkoopcijfers bekend, maar films enkel de omzet. Hoe kun je die twee cijfers vergelijken?
Waar wel cijfers van bekend zijn zijn boeken. Boeken zijn toch mainstream, lijkt me. Over het algemeen verkoopt de top 10 boeken in Nederland minder goed dan de top 10 games. Gamen is dus ongeloofelijk mainstream geworden sinds de NES; evenveel mensen hebben Mario Bros gespeeld als een van de delen van de Harry Potter reeks - en het dubbele aantal mensen hebben Wii Sports aangeschaft.
Quote:
Mooi om te zien dat mensen op deze column verschillend reageren. Wellicht had ik erbij moeten zetten dat de Halo launch niet op zichzelf staat. Bij iedere grote titel proberen uitgevers een mainstream haakje te zoeken.
Ook zouden games gebruiksvriendelijker worden. Zo zouden PS4 games geen laadtijden krijgen bijvoorbeeld. Well look how that turned out.
Zeker niet uit de mouw geschud maar wat meer uitleg had zeker wel gemogen...
Groet JanM.
Ook zouden games gebruiksvriendelijker worden. Zo zouden PS4 games geen laadtijden krijgen bijvoorbeeld. Well look how that turned out.
Zeker niet uit de mouw geschud maar wat meer uitleg had zeker wel gemogen...
Groet JanM.
Reageer je nu op je eigen column?