War, war never changes.
Iedereen die Fallout heeft gespeeld herkent dit zinnetje direct. Daarmee begon de indringende introfilm van de eerste Fallout, waarin je de nucleaire bommen ziet vallen die in het Fallout-universum een einde maakten aan de beschaafde wereld. Het resultaat is een ‘nuclear wasteland’; een woestenij waarin bijna geen boom of grassprietje meer groeit. Het enige groen dat er nog te vinden is, zie je in radioactief vervuild water of het gif van gewelddadig gemuteerd fauna. Dit is ook de wereld die je zonder enige voorkennis betreedt in de eerste Fallout.
Het ontstaan van de Vault Dweller
Ter voorbereiding op een nucleaire oorlog, zijn in heel Amerika speciale Vaults gebouwd. Ondergrondse complexen waar een paar honderd mensen hun toevlucht zochten vóór de bom viel. Vault 13 kampt na 80 jaar intensief urine recyclen met een defecte waterchip, waardoor de watervoorraad snel slinkt. Iemand zal er dus op uit moeten om een nieuwe waterchip te vinden. Wellicht heeft Vault 15, die in de buurt is, nog een reserve liggen. Zo komt het dat jij de ‘gelukkige’ bent die de Vault en al haar inwoners moet redden met een tocht in de wasteland. Vergezeld door je Pip-Boy, een handig computertje dat om je arm zit, trek je het onbekende tegemoet waar je geschiedenis zal schrijven als de Vault Dweller.
Referenties naar andere games en zwarte humor zijn geliefde aspecten van de Fallout-games.
Shady Sands
Eenmaal aangekomen bij Vault 15, blijkt dat deze Vault al eerder met tegenslag te maken kreeg. De bewoners hebben vlakbij een nederig stulpje opgebouwd: het dorpje Shady Sands. Hier leer je veel van de gameplay van Fallout kennen met toegankelijke quests en (voor de echte dieven) héél veel stimpacks die je levenspunten weer aanvullen.
Hier kom je ook meer te weten over de wasteland, inclusief de locatie van enkele grotere nederzettingen. Helaas is in Shady Sands ook geen waterchip te vinden, dus vervolg je je weg naar Junktown en The Hub. Hier wordt het serious business, met enkele quests die behalve je uitrusting ook je geweten uitdagen. Speel je de held en bevrijd je Junktown uit de criminele greep van het casino? Of help je de casinobaas een handje en kies je voor een crimineel leven van gokopbrengsten en afpersing?
Leven na de waterchip
Na verdere omzwervingen vindt onze Vault Dweller de waterchip onder een stad die wordt bewoond door vriendelijke mutanten, Ghouls genaamd. Bij terugkeer naar de Vault krijgt hij in plaats van een bedankje te horen dat er een groter gevaar op de loer ligt; een leger van supermutanten. Deze groene, uit de kluiten gewassen spierbundels bedreigen de hele wasteland.
Natuurlijk ga je op onderzoek uit en zo blijkt dat een gemuteerde ‘evil genius’, The Master, zijn eigen supermutantenleger creëert om met harde hand te heersen over de wasteland. Verkleed als één van zijn onderdanen, infiltreer je de basis van The Master. Kun je zijn mooie woorden niet weerstaan, dan ben je vrij om je aan te sluiten bij zijn mutantenbende. Je kan ‘m ook gewoon een kopje kleiner maken, de rest van zijn plannen dwarsbomen en de grote held van de wasteland worden! Toch?
In gesprek met The Master, probeer ‘m vooral niet te beledigen met zijn uiterlijk.
Stank voor dank
Trots keer je terug naar Vault 13, waar je echter angstvallig buiten de deur wordt gehouden. Je krijgt te horen dat je misschien wel teveel van de buitenwereld hebt gezien, en die straling waar je aan bent blootgesteld vinden ze ook maar niks. Misschien groei je wel een derde arm of kieuwen. Zo ben je het ene moment een held en het volgende een verstotene zonder thuis, overgeleverd aan de wasteland…
Arroyo: nederzetting van de Vault Dweller
Natuurlijk is de Vault Dweller niet bij de pakken neer gaan zitten, of gaan protesteren voor het recht op gelijke behandeling. Hij trok ver naar het noorden, waar hij zijn eigen nederzetting heeft gesticht: het plaatsje Arroyo. Hier begint Fallout 2, waar je als speler in de huid kruipt van een directe nakomeling van de Vault Dweller. Deze is inmiddels overleden, en zijn bezittingen worden vereerd in zijn nagedachtenis.
Voorouderverering is helemaal ‘in’ bij volkeren van de wasteland.
Wanneer Arroyo te maken krijgt met vreselijke droogte, word jij aangewezen als ‘The Chosen One’ om het dorp te redden. Daarvoor moet je, gehuld in de Vault 13-jumpsuit en de Pip-Boy om je arm, op zoek naar een Garden of Eden Creation Kit (GECK). Daarnaast gebeurt er nog veel meer in de wasteland, waardoor jouw zoektocht wordt bemoeilijkt. Zo is er een nieuwe drug die hele bevolkingsgroepen in zijn greep krijgt en wordt er een nieuwe regering gevormd, de ‘New California Republic’. Als klap op de vuurpijl is er een mysterieuze macht in opkomst die met behulp van zeer geavanceerde technologie hele nederzettingen uitroeit.
Ik ben toch niet GECK?
Na vele omzwervingen (of niet, als je weet waar je kijken moet), vind je de GECK waarmee je dorp weer nieuw leven kan worden ingeblazen. Helaas blijkt bij terugkeer dat dat nieuwe leven niet meer zoveel zin heeft. De mysterieuze macht, waarvan je inmiddels weet dat die ‘The Enclave’ heet, heeft ook Arroyo gevonden, en alle inwoners zijn uitgemoord of verdwenen. Daar sta je dan met je GECK. Gelukkig gaat ook The Chosen One niet bij de pakken neerzitten, en na enig navragen kom je erachter dat de Enclave een basis heeft op zee, waar ze experimenten uitvoeren op gekidnapte wastelanders.
Mensen van The Enclave zijn gehuld in toepasselijk enge uitrusting.
Met behulp van een olietanker weet je een weg te vinden naar de basis van The Enclave. Hier blijken de inwoners van Vault 13 én de inwoners van Arroyo gevangen te zitten. Op hen wordt geëxperimenteerd met het virus dat in de eerste Fallout door The Master werd gebruikt om zijn mutanten te creëren. Natuurlijk weet je hun experimenten met het virus dat je in de eerste Fallout al tegenkwam te dwarsbomen. Met behulp van de GECK en de goodwill die je hebt opgebouwd door iedereen te redden, sticht je een nieuwe nederzetting waar iedereen (heel misschien) nog lang en gelukkig leeft.
Fallout 3 en New Vegas
Houd BudgetGaming in de gaten voor het vervolgartikel, waarin we je geheugen opfrissen wat betreft Fallout 3 en spin-off New Vegas. Dit zijn de eerste Fallout-games gemaakt door Bethesda, die het stokje heeft overgenomen van ontwikkelaar Interplay, en daarmee voor het eerst laat zien hoe Fallout er in 3D uitziet.