Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

First Look Verslag

Het is alweer enige tijd geleden, maar door het recente afstuderen van één van onze redacteuren is de publicatie van dit verslag in het gedrang gekomen. V-Devil en ConAir doen alsnog hun verslag van de dag en ze belichten de game, die zij vooraf in de preview hadden belicht.

First Look Event (V-Devil)
Het was zaterdag 27 september, dé dag waarop een nieuw, exclusief gamesevent zijn intrede in de Nederlands gameswereld zou gaan maken. Zou dit event het uitblijven van een Gameplay enigszins kunnen compenseren, of zouden we na deze dag zelfs reikhalzend uit gaan kijken naar de volgende datum waarop dit event georganiseerd zou worden?

Voor ons bezoek had een filmpje op de website van Gamekings al duidelijk gemaakt waarom het aantal bezoekers beperkt was tot 2500. Zeker in de eerste uren was het erg warm en druk in de omgebouwde fabriekshal. Dit leverde ook redelijk lange rijen voor de verschillende demopods op. Desondanks waren de rijen korter en minder chaotisch dan bij een event als de Gameplay. De stands zelf waren meestal weinig aangekleed en soms zelfs kaal te noemen. Ook ontbraken, zoals eigenlijk ook was aangekondigd, de grote, chaotische goodiehunts. Desondanks had ik wel verwacht dat bij een exclusief event ook wat exclusieve hebbedingetjes werden uitgedeeld. Dit was helaas niet het geval en de meeste gamers kwamen er met alleen een Crown Magazine enigszins bekaaid af. Ten slotte waren de prijzen van de catering onnodig hoog. Gamen is toch al duur genoeg, zou je denken?



Ondanks dat er redelijk wat aangekondigde games afwezig waren, heb ik de nodige games uit kunnen proberen. Zeker toen de pers en ook de eerste bezoekers het voor gezien hielden, werden de wachtrijen bij de pods korter en kon je de games ook langer uitproberen. Ook de grote theaterzaal gaf veel gamers tegelijkertijd de kans om een nieuwe game uitgebreid te bekijken. Zelf had ik voor de afwisseling graag nog wat meer game-gerelateerde stands gezien. Beetje zoals op de Gameplay vorig jaar.

Ondanks mijn commentaar was First Look voor veel gamers een prima dagje uit, met de gelegenheid om de nieuwste games te zien en te spelen. Mijn mening is dat dit event een goede eerste poging is, waarbij desondanks duidelijk te merken was dat het event wel nog in de kinderschoenen stond. Toch heeft Nederland een kwalitatief goed gamesevent nodig, wat we waarschijnlijk niet gaan vinden in iets als het HME wat zal plaatsvinden in november van dit jaar. Ik wacht dus met spanning de volgende editie af om te kijken of en hoe dit event verder gaat groeien.

First Look Event (ConAir)
De laatste zaterdag van september van dit jaar zou een mooie dag gaan worden. Niet alleen vanwege het ontzettend mooie weer die dag, maar ook vanwege het evenement dat plaats zou vinden. Het First Look Event beloofde ons vooraf een echte beurs voor gamers te worden, maar dan met exclusieve previews van games die tot dan alleen voor de pers speelbaar waren geweest. Wat echter nog veel mooier was, was dat het evenement niet zo druk zou gaan worden als bij de Gameplay. Slechts 2000 man plus 500 man van de pers. Met de aankoop van een kaartje had je in ieder geval al dat exclusieve gevoel.

Vooraf waren we behoorlijk lekker gemaakt over de titels die zouden komen. De meeste eindejaarstoppers zouden er staan en zelfs al enkele games voor volgend jaar werden getoond. Helaas bleken enkele debug consoles het er niet mee eens en door dit technische euvel werd een aantal games toch uiteindelijk niet vertoond. Concreet betekende het dat onder meer Call of Duty: World at War en Street Fighter IV niet speelbaar waren. Het is jammer voor de organisatie, maar het neemt niet weg dat ze met onder meer Mirror`s Edge, Red Faction: Guerrilla en Resident Evil 5 ook een mooi setje hadden.

Eigenlijk was iedere grote speler van de gamesindustrie aanwezig en wat een weelde eigenlijk om te zien, dat iedere uitgever wel minimaal één vette titel in zijn assortiment, die je dit najaar wil hebben. En je kon je keuze gemakkelijk maken (of juist niet ;)) omdat iedere titel zo’n beetje speelbaar was. Dead Space, Fable 2, Far Cry 2, Gears of War 2, Mirror`s Edge, Little Big Planet, Midnight Club: LA, Saints Row 2, etc. Kortom: te veel om op te noemen eigenlijk.

Naast het spelen van games konden er ook een aantal presentaties bijgewoond worden. Zelf heb ik die van Little Big Planet bijgewoond, al kreeg ik daar niet echt iets nieuws te horen. Van collega`s begreep ik echter wel, dat de presentaties van Far Cry 2 en Operation Flashpoint erg vet waren en dat de zaal geregeld afgeladen was. Het was in ieder geval een mooie gelegenheid voor de gamers om eens te ervaren wat journalisten geregeld op drukke events als de Tokio Gameshow en de E3 meemaken.

Al met al heb ik me zeer vermaakt deze dag. In eerste instantie heb ik me niet al te veel tussen de games begeven, maar vooral genoten van de sfeer, een potje Airhockey bij 2K games, wat goodies verkregen en de podiumshows. Naderhand heb ik de schade echter wel ingehaald omdat het naar mate het einde van de beurs naderde rustiger werd bij de demopods, waar je zo’n beetje iedere game wel kon spelen. Eigenlijk ontbrak er nog maar één ding en dat was het gratis blikje Bullit wat me vooraf beloofd was. Wellicht een idee voor de organisatie om dat volgend jaar door middel van een bon per persoon te doen, want om bij het uitdeelpartijtje te constateren dat lange mensen steevast meerdere blikjes grepen, werd ook vervelend voor deze kleine gestalte. Ik spreek alvast over volgend jaar en wat mij betreft mag dat zeker en wellicht kunnen dan recente games gecombineerd worden met de exclusieve nieuwe games/previews. Dan zien de stands er een stuk voller uit qua aantallen demopods.

Guitar Hero World Tour
Vol goede verwachtingen ging ik naar de stand van Guitar Hero World Tour, klaar om mijn drumskills te testen. Helaas kon je alleen het zanggedeelte van de game testen, mits je je plankenkoorts kon overwinnen. Je moest namelijk meteen op een podium staan met een microfoon in je handen. Het spelen van de instrumenten was helaas uitbesteed aan een vaste crew. Qua zang, tja, dat weet je prima van jezelf of je daar punten mee kan scoren. (Ik zong uiteraard de sterren van de hemel, getuige de foto ;) ) Ook de gitaren zijn inmiddels bekend, dus het drumstel is het enige onbekende element. Aangezien drummen niet voor iedereen weggelegd is, had ik graag eens de drums uit willen proberen, zodat ik hier kon melden of het de moeite waard is om ruimte in je (woon) kamer te maken voor een plastic drumstel. De game zelf zag er in ieder geval als vanouds en vertrouwd uit en het concept van GH is verder geheel intact gebleven. Mijn oordeel over deze game en de bijbehorende instrumenten zal echter moeten wachten totdat ik een keer zelf gespeeld heb. Tot dan loop ik rond in mijn welverdiende GH-shirt!



Little Big Planet
In de preview van het evenement had ik aangegeven, dat ik erg uitkeek naar deze game. First Look bood me de kans om deze game zelf eens te ervaren. Zodra ik binnen was, ben ik vrij snel naar de stand gegaan. Het was meteen duidelijk dat dit de belangrijkste game van Sony is voor dit najaar. Een groot deel van hun stand was omgetoverd tot een tuin waar diverse demopods met LBP opgesteld stonden. Op het moment dat ik aankwam was het nog vrij rustig, maar achter me ontstond al gauw een steeds langere rij. Toen was het moment eindelijk daar! Er mocht gespeeld worden door drie man en een begeleider. Vluchtig werden we begeleid door de besturing en vervolgens begonnen we een level te spelen. De game zag er zeer fraai uit en speelde prima, al kostte het ons flink wat moeite om voorbij draaiende rollen te komen. Met wat meer tijd was het ons vast gelukt. De begeleider vertelde ons echter dat we door moesten met een ander onderdeel van de game. Daarna kregen we een demonstratie van de level-editor, waarbij we aangemoedigd werden om vooral eens wat te proberen en vervolgens de creatie zelf te kunnen doorlopen. De editor gaat heel diep. Er is zo ontzettend veel mogelijk, dat dit straks echt heel veel bijzondere creaties op kan gaan leveren. Neem echter wel de tijd om alles rustig uit te proberen. En anders heb je natuurlijk de mogelijkheid om andermans creaties te downloaden.



Volgend jaar weer?
Ondanks de minpunten van dit event, die we genoemd hebben, hebben we ons prima vermaakt. We zijn dus zeer benieuwd wat de Gamekings volgend jaar voor ons in petto hebben. We kijken er alvast naar uit. Tot die tijd zullen we ons echter niet vervelen, want Het Multimedia Event staat alweer bijna voor de deur. Dit event is de vervanger van de Gameplay zoals je hem ooit kende. Het zijn niet alleen maar games meer waarvoor we naar de beurs moeten komen, maar ook de nieuwste technische snufjes op het gebied van beeld en geluid, fotografie en PC hardware. Het evenement beslaat drie dagen (28, 29 en 30 november) en vindt plaats in de Jaarbeurs. Binnenkort komen we nog terug met een uitgebreidere preview.

Geplaatst door V-Devil en ConAir op 02-11-2008
Aantal keer bekeken: 7604

Laatste reacties

avatar van Chrono crosser
Chrono crosser ( 1847   1) 03-11-2008 12:20
Dit was een klote event.

Ik kwam voor een aantal games, en daarmee waren alleen amar problemen.

Call of Duty 5 was niet speelbaar, maar alleen een filmpje van het 1e level te zien.

MK vs DC was i.v.m. technische problemen geen presentatie op de aangegeven tijd. Na meer dan een uur uitlopen begonnen ze uit het niets over Operation Flashpoint. Geen excuses....niks.

StreetFighter4 was ook niet te zien door technische problemen. De code die bij de game hoorde bleek niet te werken, en daarom was er niks te zien van deze game.

Tja.....ik zal hier niet snel weer naartoe gaan. Vond er geen zak aan.
avatar van BlackI3lueDutch
BlackI3lueDutch ( 1072 ) 03-11-2008 21:43
De code van Street Fighter was erg oud. en wilde ze daarom niet laten zien op First Look.

maar de game wordt zeer netjes.

Ik vondt het algemeen ook niet een goed event.
Volgende keer meerdere dagen zal wel leuker zijn
avatar van Jordy14
Jordy14 ( 58 ) 19-11-2008 16:43
Doe mij maar de goede oude Gameplay, dit is echt een grote stap terug in mijneogen...