Fallout 3
Fallout 3 vindt plaats in het jaar 2277, twee eeuwen na de nucleaire oorlog die grote delen van Amerika in een ‘Nuclear Wasteland’ veranderde. Als speler groei je op bij je vader James in Vault 101, die zich bevindt in de buurt van het oude Washington D.C. Een plaats waar de bom weinig van over heeft gelaten. Op een dag word je wakker en is James nergens te bekennen. Al snel wordt pijnlijk duidelijk dat hij om een onbekende reden de Vault heeft moeten verlaten en zich waagt aan de Capital Wastelands, zoals de omgeving Washington D.C. nu wordt genoemd.
Wanneer je de leeftijd van negentien bereikt, besluit je enigszins noodgedwongen om Vault 101 te verlaten en op zoek te gaan naar James. De zoektocht naar je vader neemt je mee door de Wasteland, waar je als eerste het plaatsje Megaton zult doorkruisen, dat de naam te danken heeft aan de onontplofte bom die zich middenin de stad bevindt. Uiteindelijk reis je af naar Rivet City, een braakliggend vliegdekschip dat nu dient als nederzetting. Hier ontmoet je Doctor Li, een wetenschapper die ooit nog met je vader heeft samengewerkt. Hij vertelt je over Project Purity, een project dat ervoor moet zorgen dat alle straling uit de wateren van Tidal Basin verdwijnt en zodoende het mensenleven drastisch zal doen verbeteren.
Project Purity
Na het verder onderzoeken van Project Purity volg je de aanwijzingen die je naar Vault 112 leiden. Hier vind je James die door de corrupte Overseer is opgesloten. Nadat James uit handen is bevrijd van deze corrupte dictator, besluiten jullie samen terug te reizen naar Rivet City waar James samen met Doctor Li het nodige heeft te bespreken. Ook in Fallout 3 ga je weer op zoek naar een Garden of Eden Creation Kit (G.E.C.K.), die vermoedelijk te vinden is in de computer database van Project Purity. Terwijl James het lab opnieuw inricht en alles weer probeert op te starten, komt de welbekende Enclave binnenvallen. Om te voorkomen dat het project in de verkeerde handen valt, doet James een dappere daad waardoor hij zichzelf blootstelt aan de straling.
Je ontsnapt uit de handen van Enclave en vlucht samen met Li naar de Citadel of Brotherhood of Steel. Hier herstel je een tijdje van alle heftige en vooral ingrijpende gebeurtenissen. Toch besluit je om samen met Li het werk van je vader af te maken. Het doel is hierbij om een G.E.C.K. te zoeken om zo Project Purity te kunnen voltooien. Uiteindelijk vind je er één in Vault 87, maar helaas loop je kort daarna tegen een hinderlaag van de Enclave aan en word je gevangen genomen.
Dilemma: een open einde
Zodra je weer bij kennis bent, word je kort ondervraagd en vervolgens naar President Eden geroepen. Hij belooft je toegang te geven tot zijn Control Room. Toch blijkt dit niet helemaal waar en word je, terwijl je onderweg bent, tegengehouden door een flink leger van de Enclave. Al schietend moet je je een weg banen langs het leger, om zo toch de control room te bereiken. Uiteindelijk lukt dit en neem je mee waar je voor gekomen was, waardoor je de laatste hand kan leggen aan Project Purity. Wanneer je terugkeert naar de Citadel of Brotherhood of Steel, beland je opnieuw in een flink vuurgevecht die je weg naar Project Purity doet bemoeilijken. Wanneer het je uiteindelijk lukt om Project Purity te bereiken, blijkt dat het vuurgevecht veel schade heeft veroorzaakt. De schade is zelfs zo ernstig, dat iemand het hele systeem van het project opnieuw moet opstarten voordat het hele lab zal exploderen.
Jammer genoeg zal degene die het systeem opnieuw opstart het zelf niet kunnen navertellen. De kamer staat namelijk bol van de straling, en daar is niemand tegen opgewassen. Fallout 3 stelt je daarmee voor de keuze: zelf handmatig het systeem opstarten en het noodlot van je vader achterna gaan, of iemand anders overhalen om het voor jou te doen. Je hebt in ieder geval niet lang om deze keuze te maken, want wacht je te lang dan stort het gebouw in en gaat het werk van je vader verloren. Dat maakt Fallout 3 de eerste game in de serie met een open einde.
Fallout: New Vegas
Fallout: New Vegas, het meest recente deel tot vandaag, speelt zich (heel verrassend) af in voormalig Las Vegas, dat grotendeels intact is gebleven na de bominslag. Vier jaar na de gebeurtenissen uit Fallout 3 mag je als speler dus opnieuw de Wastelands gaan verkennen. Ditmaal ben je een belangrijke koerier in dienst van Mojave Express. Aan jou de taak om een verdacht pakketje, met daarin de Platinum chip, naar de New Vegas strip te transporteren. Echter, nog voordat je daar aankomt word je aangevallen door de Great Khans stropersbende. Met twee schoten in het hoofd word je omgelegd en kort daarna begraven. Maar het is nog niet voorbij, want een tijdje later word je opgegraven door een Securitron genaamd Victor, die je direct naar een dokter brengt.
Mitchell is de lokale arts van het dorpje en doet zijn best om je weer op te lappen. Met succes: een week later ontwaak je op miraculeuze wijze uit je coma. Wanneer je eindelijk weer op eigen benen kunt staan, besluit je het enige spoor te volgen dat je hebt. Johnson Nash is de eigenaar van de Mojave Express in Primm en weet hopelijk meer over de mannen die jou hebben aangevallen. Eenmaal in Primm aangekomen blijkt de gehele stad bezet te zijn door Powder Gangers, een groep ontsnapte gevangenen. Toch bereik je Johnson Nash , die echter geen idee heeft wie jou heeft aangevallen en je niet veel verder kan helpen. Wel kent hij iemand die je misschien wat meer kan vertellen over de stropersbende en aangezien je geen andere aanwijzingen hebt, is het de beste mogelijkheid om de daders te vinden.
Van het kastje naar de muur
Zo bereik je uiteindelijk Deputy Beagle, maar ook van hem word je niet veel wijzer. Wel zag hij de mannen vertrekken en heeft daarbij een aantekening gemaakt van de richting die ze opgingen. Beagle stuurt je vervolgens richting Novac, om ook daar weer informatie in te winnen over de mogelijke daders. Op deze manier word je in Fallout: New Vegas steeds van het kastje naar de muur gestuurd, zonder nog ook maar iets meer te weten over de drie daders.
In Novac blijkt er maar één man te zijn die je meer kan vertellen. Manny Vargas is de naam, maar hij staat niet bepaald te trappelen om deze informatie met jou te delen. Manny Vargas is namelijk ex- Great Khans lid en voormalig sluipschutter; hij weet dus wel met wat voor personen je te maken hebt. In ruil voor de informatie moet je daarom enkele tegenprestaties verrichten. Nadat je de vuile klusjes van Manny opgeknapt hebt, krijg je eindelijk de informatie waar je echt wat mee kunt. Je weg vervolgt zich daarom naar de spookstad Boulder City, waar de Great Khans vroeger de dienst uitmaakten en ze zich waarschijnlijk nog schuilhouden.
In Boulder City blijkt dat de Great Khans, en daarmee waarschijnlijk de daders, zijn gepakt door de manschappen van de New California Republic (NCR). Nadat je de legeraanvoerder hebt weten te overtuigen om jou voor eigen rechter te laten spelen, blijkt dat niet alle drie de daders vastzitten. Je vindt slechts twee van de mannen, waarvan één al het loodje heeft gelegd. Ondanks dat reken je wel af met het schorem dat nog in leven is, om je vervolgens te focussen op de missende, derde dader.
Benny, leider van de Chairmen en daarmee opperhoofd van een casino dat zich op de Strip van New Vegas bevindt, is de man waar je naar op zoek bent. Op de Strip vind je Benny en kan je als speler de keuze maken om met hem af te rekenen. Na vele omzwervingen, heb je de Platinum Chip weer in handen en is het Fallout-boek weer even gesloten.
Tijd voor Fallout 4
Maar vandaag begint weer een nieuw Fallout hoofdstuk en gaat het grootste gedeelte van de community ongetwijfeld los met het vierde genummerde deel van de succesvolle franchise. Ook al betrof deze special natuurlijk een beknopte weergave van het hoofdverhaal, toch hopen we dat we op deze manier jullie Fallout-geheugen enigszins hebben opgefrist. Veel gameplezier!