Ik denk dat we met zijn allen mogen concluderen dat 2015 een prima gamejaar was. Alleen al games als Batman: Arkham Knight, The Witcher III, Fallout 4 en Metal Gear Solid V waren goed voor vele honderden uren gaming. Tegelijkertijd betreft het hier vier sequels in bestaande franchises. Nieuwe IP’s waren er volgens sommigen dan ook te weinig. Daarvoor waren we aangewezen op indie-studios met pareltjes als Everybody’s Gone to the Rapture en Ori and the Blind Forest. Even voorspelbaar als een tikje saai was dan ook de top drie van bestverkochte games van 2015: FIFA 16, Call of Duty: Black Ops 3 en Grand Theft Auto V. Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk, maar iets spannender zou best mogen. Deze top drie komt trouwens uit een onderzoek van webwinkel Bol.com, maar ik denk dat je - met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - deze top drie 1-op-1 kunt doorvertalen naar andere grote winkels en e-tailers.
2016 heeft sowieso spannendere kaarten. Naast nieuwe delen in bestaande series (Hitman, Deus Ex: Mankind Divided, Street Fighter V, Uncharted 4, Gears of War 4, Crackdown 3,
Mass Effect: Andromeda, Homefront: The Revolution, Mafia III, XCOM 2 en Dark Souls III; om er maar eens een paar te noemen), heeft dit gamejaar ook lekker veel nieuw IP’s op stapel staan. Wat te denken van Horizon: Zero Dawn, No Man’s Sky, Quantum Break, Sea of Thieves, ReCore, The Division, For Honor, Ghost Recon: Wildlands, Unravel, Battleborn en Overwatch. En dan vergeet ik er vast nog een paar.
Nog spannender wordt het aan het indie-front. Daar zijn alleen maar nieuwe IP’s. Noem een The Witness, Firewatch, Cuphead, Below, Tacoma, Yooka Laylee, Hyper Light Drifter, RiME en ABZU; stuk voor stuk games die qua vormgeving en sfeer buiten de gebaande paden durven te treden en stuk voor stuk games die ik heel graag wil spelen. Sommige van deze indie-titels weten me meer te interesseren dan de grote, traditionele blockbusters. Vanwege de originaliteit, vormgeving en muziek. Anders gezegd, de ziel die sommige grote producties soms lijken te ontberen, druipen hier door iedere pixel.
2016 wordt tevens het jaar waarin Nintendo een diepe indruk kán gaan maken. Enerzijds weten we dat de NX (de nieuwe spelcomputer van de Japanse grootmeester) onthuld en uitgerold wordt. Anderzijds gaat Nintendo, na jarenlang de boot te hebben afgehouden, eindelijk mobiel. In 2016 moeten minstens vijf Nintendo titels voor smartphones en tablets verschijnen, waarbij Pokémon GO zonder twijfel de belangrijkste titel is. Een zeer spannend jaar voor Nintendo dus. En niet in de minste plaats omdat ook een nieuwe Legend of Zelda in de komende 12 maanden nog het licht ziet. Woei!
En dan is er natuurlijk Virtual Reality dat dit jaar groot moet gaan doorbreken dankzij de introductie van maar liefst drie VR-sets voor het grote publiek: Oculust Rift, HTC Vive en PlayStation VR. Vorige week werd op de CES in Las Vegas echter pijnlijk duidelijk dat VR nog lang niet voor iedereen binnen handbereik komt in 2016. Zo moet de Oculus Rift 700 euro gaan kosten, en daar zijn verzendkosten nog niet bij opgeteld. HTC Vive zou nog duurder kunnen gaan worden en Sony heeft al aangegeven dat de PlayStation VR ‘minstens’ de prijs van een nieuw spelplatform zal bedragen. En dan komen daar de prijs van losse games natuurlijk nog bij. Bovendien vragen Oculus en HTC behoorlijk krachtige PC’s van hun VR-gebruikers. VR is, kortom, in 2016 een dure grap. Als Sony de prijs wel schappelijk houdt, dan heeft het bedrijf dé troefkaart in handen om VR wel naar de massa te brengen.
Terwijl 2016 nog maar net is begonnen, is het dus in vele opzichten al een spannender jaar dan 2015. Waar kijken jullie in het bijzonder naar uit? En denken jullie dat VR daadwerkelijk gaat doorbreken dit jaar? Ik ben benieuwd naar de comments.
Column Jan Meijroos: Games in 2015 vs. 2016: terug- en vooruitblikken
Laatste reacties
Persoonlijk kijk ik het meest uit naar The Last Guardian, Gravity Rush (2) en Horizon. En niet te vergeten, Trackmania Turbo!
Quote:
Eerst maar eens lekker de backlog van 2015 wegwerken
Nee hoor, die komt gewoon april dit jaar uit. Bedoel je misschien Scalebound?
Quote:
[..]
Nee hoor, die komt gewoon april dit jaar uit. Bedoel je misschien Scalebound?
Nee hoor, die komt gewoon april dit jaar uit. Bedoel je misschien Scalebound?
heheh, had hem al gewijzigd, maar ik bedoelde idd Scalebound
Ik ben al eens eerder early-adopter geweest, en dat is me slecht bevallen. Ik heb bijvoorbeeld de eerste Android telefoon geïmporteerd uit de USA (HTC G1 (Dream) developer edition). Ja, je hebt het als eerste. Maar er is nog bijna geen software voor, de software is brak, het operating system was brak, het toestel was lomp en klaptoetsenbord brak, en na 1 software update al niet meer vooruit te branden. Maar wel de hoofdprijs voor betaald.
Zelfde geldt voor de iPad 1. Een jaar later komt er een superversie (iPad 2) uit die nu nog steeds wordt ondersteund en goed werkt, met veel betere specs. Op de iPad 1 kun je bijna geen website meer inladen zonder crash.
Early adopters staan in de kou. Ik doe daar dus niet meer aan mee, dat is het mij niet waard. Ik ben wel dankbaar dat er anderen zijn die dat doen zodat het sneller een succes wordt .
Verder geloof ik niet dat 2016 mijn gamejaar van 2015 gaat overtreffen aangezien er zoveel gigantisch goede games zijn uitgekomen (je noemt er al een aantal), maar dat mag de pret niet drukken omdat de helft daarvan nog op de backlog staat. Oh en dat geldt eigenlijk voor games vanaf 2007 (Ik ga je ooit uitspelen, Bioshock 1, ik beloof het!)...
Het is voor gamers een bizar goed jaar geweest en bovenstaande lijst getuigt dat we voorlopig nog niet klaar zijn;
Ik kijk erg uit naar firewatch, maar eerst zien wat die game gaat doen. Hopelijk maakt hij zijn verwachting waar die ik heb. Verder heb ik ook heel veel zin in the division maar ben bang dat deze game gruwelijk tegen gaat vallen.
VR ziet er allemaal heel leuk uit maar ik moet het eerst allemaal nog maar zien. Heb nog nooit een VR-bril op gehad dus weet ook niet helemaal of mijn verwachtingen realistisch zijn. Hoop dat Sony het iets slimmer doet met de prijs, moet haast wel maar het moet toch goedkoper zijn de dan PS4 wil ik er eentje gaan halen.
VR verwacht ik nog niet veel van dit jaar. Simpelweg nog veel te duur om mainstream te worden. Pas als het mainstream is wordt het echt interessant voor developers om er echt in te stappen en te investeren in grote projecten. Ik hoop alleen dat het niet als een nachtkaars uit zal gaan.
Mijn droom wat VR bereft: VR silent hills online multiplayer met 3 man story mode. (misschien meer een nachtmerrie). Maar die mogelijkheid zal nog heel erg lang op zich laten wachten. Hopelijk niet te lang dat ik niet meer zonder gezondheidsrisico kan spelen.
Verwacht overigens nog steeds veel van The Division.
Quote:
Bravely Second, Final Fantasy Explorers, Dragon Quest VII en VIII, daar zal ik een tijdje mee zoet zijn dit jaar. Allemaal op de N3DSXL, lovin' it
Geen DQ Builders love? Ben daar ook nog wel benieuwd naar maar niet officieel bekend of hij naar t westen komt.
Game waar ik persoonlijk heel erg naar uitkijk: Hyper Light Drifter.
Kan zelf niet wachten op:
The Division
Deus Ex
For Honor
Quantem break
Horizon
Mass effect
Mass effect
En natuurlijk MASS EFFECT (huge fan)
Klein opgemerkt foutje, Ghost Recon is geen nieuwe IP Wildlands wordt het nieuwste deel in een juist vrij grote serie maar goed, enthousiasme kan veel met je doen
Een Jan column is altijd <3
Quote:
Ik mis iets, waar blijven de reacties van de azijnpissers die Jan's columns altijd afbranden?
Het is niet azijnzeiken als je kritiek hebt op een column. In een vorige editie liet de kwaliteit nogal te wensen over en leek de column geschreven in een paar vlugge minuten. Dat is nu niet het geval.
Ik kijk denk ik het meest uit naar Cuphead. Wat een onwijs gave stijl heeft dat spel, en run-'n-gun is een van mijn favoriete genres.
Oh en Unravel ziet er ook ongelooflijk mooi uit
En persona 5 wacht ik ook al erg lang op, deel 4 was voor mij de eerste kennismaking met de serie en die was super.
Quote:
[..]
Geen DQ Builders love? Ben daar ook nog wel benieuwd naar maar niet officieel bekend of hij naar t westen komt.
Geen DQ Builders love? Ben daar ook nog wel benieuwd naar maar niet officieel bekend of hij naar t westen komt.
Niet eens ervan op de hoogte lolz. Lijkt mij een Minecraft game oid? If so, dan is het niks voor mij, bro!
Quote:
Ik mis iets, waar blijven de reacties van de azijnpissers die Jan's columns altijd afbranden?
Die zijn azijnpissen denk ik. Het ziet er wel raar uit zonder flamewars onder dat artikel though.
Quote:
[..]
Niet eens ervan op de hoogte lolz. Lijkt mij een Minecraft game oid? If so, dan is het niks voor mij, bro!
Niet eens ervan op de hoogte lolz. Lijkt mij een Minecraft game oid? If so, dan is het niks voor mij, bro!
Het heeft simpele build elementen het is meer een mix van MC met RPG.
Quote:
Precies, en ook die van 2012,2013 en 2014, maar goed ben ook beginnende gamer.
Eerst maar eens lekker de backlog van 2015 wegwerken
Kortom een beetje ongenuanceerd Jan.
Quote:
Lol, voor R&D moeten betalen terwijl de schooiers ook nog een kickstarter hadden, laat jij jezelf altijd zo gewillig naaien?Nieuwe techniek is altijd duur. Als je dan spreekt over schappelijke prijzen dan ontken je al de innovatie en onderzoekskosten die ermee gemoeid gaan. Als early-adopter moet er flink in de buidel getast worden, dat is nooit anders geweest. VR is evenmin een grap, het is de volgende belangrijke stap op het gebied van gaming.
Kortom een beetje ongenuanceerd Jan.
Kortom een beetje ongenuanceerd Jan.
Ditmaal ben ik het met Jan eens, nog even een flink marge meenemen op de dollar naar euro berekening en daar bovenop nog eens R&D rekenen, ik ben benieuwd hoeveel het apparaatje daadwerkelijk kost als Sony een VR voor 399 kan verkopen met betere specs.
Quote:
Haha, ben nog bezig met een backlog van 1990 tot nu >_>
Eerst maar eens lekker de backlog van 2015 wegwerken
Verder kijk ik uit naar de vele Indie titels het komende jaar. Ook op VR gebied verwacht ik hier de meeste innovatie.