De VR-bril in de realiteit
Het blijft vreemd om een ruimte binnen te lopen waar iedereen letterlijk in zijn eigen wereldje zit. Willekeurig kijken ze om zich heen en schreeuwen om gevaren die wij (nog) niet kennen.. Gelukkig kun je van de futuristisch uitziende PSVR-brillen op hun hoofd wel afleiden waar ze mee bezig zijn. De hoogste tijd dus om zelf ook het ding eens op onze bollekes te zetten. Qua design lijkt het in ieder geval helemaal goed te zitten. We gaan je verder niet vervelen met het ergonomische design etc., maar zeker is dat de PSVR lekker zit; ondanks het warme weer dat voor wat zweetwerk zorgde.
Erwin doet netjes mee met het volkslied in Headmaster.
Wanneer je de bril voor het eerst opzet, is het even goed zoeken hoe dit nu precies in zijn werk gaat. Aan de voorkant zit een knop om het schermdeel naar voren en naar achter te schuiven en aan de achterkant zit een tweede knop die de hoofdband groter of kleiner maakt. Op deze manier kun je de afstand van het VR-scherm aanpassen én hoe strak de bril op je hoofd zit. Belangrijk is dat je het schermgedeelte goed op je neus plaatst. Zit je er iets naast, dan kan het beeld wat onscherp zijn.
Voor brildragers is er overigens goed nieuws. Yorn heeft de VR-bril voornamelijk met zijn eigen bril op getest en was tevreden: “Wat ik meteen al kan melden is dat er genoeg ruimte in de VR-bril zit om met je eigen bril op te spelen. Wel had ik na een tijdje het gevoel dat het wat pijnlijk werd bij het oor-gedeelte van mijn bril, maar dat kan ook aan mij liggen.”
De VR-wereld om je heen
De besturing van de bril met je hoofd werkt echt fantastisch. De bewegingen die je maakt worden feilloos vertaald naar de PlayStation 4. Je hebt dan ook echt het gevoel dat je, zonder vertragingen, om je heen kunt kijken. Je wordt zelfs dusdanig diep in de VR-wereld ondergedompeld, dat je bijvoorbeeld tijdens het rijden in een achtbaankarretje écht het onderbuikgevoel krijgt dat je ook in een echte achtbaan zou ervaren. Dit kwam ook terug bij de ‘Into the Deep’ demo, waarbij je echt het gevoel had steeds dieper in het water te zinken. Het is heel gaaf gedaan en tegelijkertijd grappig om te bemerken dat je hersenen zo flink op de proef worden gesteld.
Chris snapt het nog niet helemaal en grijpt naar een virtuele vis in Into the Deep.
PlayStation Move: onmisbare accessoire
Naast het gebruik van de bril, werken de meeste games het beste wanneer je twee PlayStation Move controllers in je knuisten hebt. Deze fungeren namelijk als jouw handen. Het maakt het mogelijk om dingen op te pakken binnen de virtuele wereld en precies te richten waar je wilt schieten. De Move controllers werken over het algemeen goed, het richten gaat lekker en of je nu een zaklamp in je hand hebt of een wapen, het werkt heel natuurlijk. De controllers reageren iets minder goed dan de bril zelf, maar het pakken en gebruiken van een magazijn om je wapen te herladen is absoluut een bijzondere ervaring.
Yorn liep wel tegen wat technische problemen op: “Bij de demo’s die ik speelde leek mijn Move controller soms ‘kwijt’ te raken. Mijn arm zat bijvoorbeeld in-game opeens andersom of richtte een heel andere kant op. Chris en Erwin is dit niet overkomen, dus wellicht komt het doordat een batterij bijna leeg was, of omdat ik te dicht bij de camera zat.”
Al met al werken de Move controllers wel een stuk natuurlijker qua bewegingsbesturing dan het gebruik van de standaard DS4 controller waar je in principe ook alle spellen mee kunt spelen. De Move controllers zijn dus niet verplicht, maar voegen zeker wat toe aan de virtuele ervaring.
Yorn leeft zich uit met zijn Dual Move controllers.
Prijskaartje van € 399,- is nog niet het eindstation
Omdat we hier toch op ‘Budget’gaming zitten, mogen we de prijs niet buiten beschouwing laten. De laagste prijs voor een PlayStation VR-bril is momenteel € 398,95. Dit is natuurlijk vrij schappelijk als we dit vergelijken met andere brillen zoals de Oculus Rift (€ 699,-) en HTC Vive (€ 799,-). Wat echter belangrijk is om te weten, en wat momenteel minder duidelijk naar voren komt, is dat je er met deze eerste investering nog niet bent.
Voor een goed gebruik van de VR-bril heb je namelijk ook een PlayStation Camera nodig t.w.v. minimaal € 55,89. Die futuristische LED-verlichting op de bril zit er namelijk niet voor niks. De PlayStation camera registreert waar deze verlichting zich bevindt en vertaalt zo jouw bewegingen naar de game. Tenzij je nog een PlayStation camera hebt liggen in een doos op zolder, komt er dus nog minimaal € 55,89 bij.
Daarnaast kun je alle spellen met de PlayStation 4 controller spelen, maar wil je écht de meest realistische ervaring, dan heb je eigenlijk ook nog twee PlayStation Move controllers nodig. Momenteel zijn ze tweedehands voor ongeveer € 20,88 te krijgen. Nieuw ben je € 39,95 kwijt. Je hebt er twee nodig, omdat elke controller fungeert als één van je handen. Heb je niet ergens nog een paar Move controllers liggen, dan moet je dus rekening houden met nog een extra uitgave van € 40,88 (tweedehands) of € 77,95 (nieuw). Hiermee komt de minimale prijs voor de PlayStation 4 bezitters onder ons op een totaalbedrag van € 495,72. Wil je alles nieuw, dan kom je uit op € 532,79.
Het is nog steeds goedkoper dan de meeste alternatieven, maar samen kost het dus iets meer dan de geadverteerde prijs van € 399,-. Heb je overigens nog geen PlayStation 4, dan moet je die natuurlijk ook nog aanschaffen. Dat zou uitkomen op nog minimaal € 335,- extra, wat een totaal maakt van € 867,79.
Tot slot is het goed om te weten dat de games zowel digitaal als fysiek zullen uitkomen, je kunt dus ook gewoon in de winkels straks de VR-games aanschaffen. Enkele games staan er ook bij ons sinds deze week in; je kunt ze vinden onder PlayStation 4 met in de naam het woordje PSVR.
De PlayStation VR-games
Nu je alles weet over de VR-headset en de prijs, wordt het tijd om de diverse games door te nemen die tijdens de release hoogstwaarschijnlijk direct beschikbaar zullen zijn. Speciaal voor jou hebben wij de demo’s voor je gespeeld … en oké toegegeven, ook wel omdat we het zelf leuk vonden.
Into the Deep
Into the Deep is de ‘potty training’ van de PSVR-ervaringen. Hiermee raak je rustig gewend aan het concept, zodat je daarna als grote jongen weet hoe VR werkt en je zonder al te veel kleerscheuren uitdagendere VR-ervaringen aan kan gaan. Als eerste VR-ervaring is het erg cool om te zien hoe je volledig in een omgeving op kan gaan.
Terwijl je veilig in je duikerskooi langzaam maar zeker afdaalt in steeds diepere wateren, word je omringd door de mooiste vissen die vriendelijk om je heen dartelen. Hoe dieper je komt, hoe duisterder de omgeving, tot je bij de gezonken onderzeeër aankomt waarvoor je op pad bent gestuurd. Meteen wordt duidelijk wat de stalen kolos heeft doen zinken: een supergemene haai met grote tanden.
Na de onderzeeër ben jij zijn volgende maaltje. Terwijl je letterlijk achterom moet kijken om de haai te volgen, kun je niets anders dan machteloos toezien hoe hij je duikerskooi stukje bij beetje in gruzelementen scheurt. Hoe het afloopt zullen we niet verklappen; we zijn in ieder geval blij dat we het trauma hier enigszins van ons af kunnen schrijven.
Headmaster
Met het EK voetbal in volle gang is deze game lekker actueel. Je mag namelijk ballen in de goal koppen, zonder risico op de al dan niet bewezen bijkomende hersenschade. In een portal-achtige setting moet je steeds moeilijker kop-opdrachten uitvoeren. Op een gegeven moment zelfs met exploderende ballen.
Headmaster laat goed zien hoe gedetailleerd de bewegingen van de bril worden bijgehouden. Met de kleinste bewegingen heb je al een merkbare invloed op het traject van de bal. We kunnen ons dan ook voorstellen dat je écht beter gaat koppen met deze simulatie. We zien overigens ook de mogelijkheid op een toename van het aantal nek-braces, maar laten we daar niet van uitgaan.
Bij Erwin was deze game favoriet en we hoorden meer positieve verhalen. Zo zie je hoe de simpelste concepten een mooie ervaring kunnen opleveren door de toevoeging van VR.
Until Dawn: Rush of Blood
Met Until Dawn had Sony een creepy exclusive te pakken die horrorfans goed wist te bekoren. Hoewel de setting met VR volgens ons nóg enger kan worden, heeft Sony ervoor gekozen om hier een on-rails shooter van te maken.
Met twee Move controllers in de hand begeef je je door een virtuele kermisattractie waar killer-duiven, enge gemaskerde mannen en natuurlijk een bezeten verpleegkundige je om proberen te leggen. De controllers fungeren als geweer, maar ook als zaklamp om je omgeving te belichten. Geen overbodige luxe. De besturing werkt heel natuurlijk en wanneer je eenmaal doorhebt waar je kogel precies terechtkomt als je ergens op richt, wordt het al snel een tweede natuur.
Hoewel de demo leuk was om te spelen, heeft het niet heel veel om het lijf. Het is een echte Arcade-shooter zoals bijvoorbeeld House of the Dead. We vonden deze game dan ook het minst meeslepend van alles wat we hebben gespeeld. Het viel ons vooral bij Rush of Blood op dat de beelden van een wat lagere resolutie zijn dan je tegenwoordig gewend bent. We hopen dat dit niet te veel zegt over de eventuele limitaties van de hardware.
London Heist
London Heist was de andere on-rails shooter en voor Yorn een van de favorieten van het evenement. Het idee van de demo is dat je je in een bestelbusje bevindt om vervolgens van alle kanten beschoten te worden door moordenaars op motoren en vanuit dikke SUV’s. Het doet enerzijds denken aan een filmscenario, en anderzijds, qua speelstijl, aan het spelen van een arcade shooter.
Het doel is, je raadt het al, om iedereen om je heen genadeloos af te schieten. Het toffe daarbij is dat je écht uit het raam kunt gaan hangen om zo de motoren achter je te kunnen raken. Tijdens het schieten houd je in één hand je wapen vast. Met de ander moet je je wapen herladen, wat door VR echt een bijzondere ervaring wordt. Je moet namelijk met je linker hand een magazijn oppakken en deze in je wapen schuiven. Doordat het zo natuurlijk aanvoelt, werkt dit echt fijn.
Voordat het schietgeweld begint, krijg je overigens de kans om een beetje te stoeien met wat in het busje zelf ligt. Je kunt bijvoorbeeld een milkshake oppakken, het zonneschermpje openklappen, etc. En zo zitten er meer kleine details in de demo. Mik je bijvoorbeeld richting de bestuurder, dan duikt deze naar achter, zodat je beter zicht hebt op wat daar gebeurt en die kant op kunt schieten.
Alles bij elkaar genomen voelde het nog wel wat arcade aan, dus we zijn dan ook benieuwd hoe de volledige game gaat spelen. Yorn bleef maar vertellen hoe tof het was om uit de auto te hangen: “Hoe je uit de auto kunt hangen en schieten is een geweldige ervaring, eentje die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ik probeerde zelfs een keer te staan, om zo uit de voorruit te hangen, maar dan verlies je wel wat van je oriëntatie. Het is dan ook bij dezen aan te raden om te blijven zitten!”
Battlezone
Chris is normaal gesproken niet zo van de shooters, het liefst had hij Summer Lesson in een privé-hoekje van het event uitgeprobeerd (geintje natuurlijk!), maar de tank-shooter Battlezone kon zijn stem als favoriete game ontvangen.
Direct wanneer de demo begint, komt de tank waar je in zit tot leven: schermpjes lichten op, een voice-over informeert je over je missie en door het hoofdscherm zie je hoe je tank door de hangar wordt gereden richting de uitgang. Je zit er meteen helemaal in. Dan krijg je zelf controle over de tank, deze keer met de DS4 controller. De besturing voelt direct vertrouwd en in no-time scheur je al boostend door de omgeving, links en rechts vijanden uitschakelend met je dikke granaatwerper of machinegeweer.
We kunnen ons voorstellen dat deze game niet voor de zwakste magen bestemd is, maar de solide framerate en goede bediening maken een hoop goed. Deze game laat zien hoe je ook met meer controle over je beweging een meeslepende VR-ervaring kan bieden. Iets wat hopelijk meer games gaan doen.
Is VR klaar voor Budgetgamers?
PSVR staat nog in zijn kinderschoenen en dat is wel te zien aan de games. Deze zijn nu vooral interessant omdat het een eerste VR-ervaring is. Toch laten ze ook de potentie zien van wat er nog komen gaat. Hoewel de resolutie soms wat te wensen overliet, waren we allemaal heel erg te spreken over de strakke framerate en de nauwkeurigheid van de headset. Bij VR is dat gewoon nodig om je helemaal in de ervaring onder te dompelen en dat heeft Sony zeker goed begrepen.
Dan de hamvraag: is PSVR je geld waard? Hoewel de headset heel solide aanvoelt en een erg goede VR-ervaring mogelijk maakt, wachten wij nog even af wat de games ons gaan bieden. Met name omdat er toch wel een fors prijskaartje aanhangt voor de gamer die op zijn budget wil letten. Zoals het er nu voorstaat, is het vooral iets dat erg leuk is om eens te proberen. Tegelijk kunnen we ons goed voorstellen dat met de juiste games, ons hele mooie VR-tijden te wachten staan op de PlayStation 4. De potentie is in ieder geval aanwezig.