Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (hands-on)

Nintendo deed iets nieuws op de afgelopen E3. Niets geen persconferentie of vooraf opgenomen filmpjes, de gamegigant trok z’n Twitchschoenen aan en startte gewoon de nieuwe Zelda op om een uurtje gameplay te streamen. Iedereen sprong direct op de hypetrain na alle supertoffe en vernieuwende beelden; Hyrule is nu tot een grootse wildernis geworden die gewoon schreeuwt om verkenning. Maar heel stiekem had ik zelf nog mijn twijfels. Naast dat de game er op momenten wat onaf uitzag, riep de nieuwe aanpak veel vragen bij mij op. Nee, niet of Link ditmaal een meisje was met zijn weelderige lokken. Wat ik me afvroeg: hoe speelt een openwereldgame van Nintendo eigenlijk?



Een nieuwe Nintendo-ervaring
Natuurlijk zijn er allerlei Nintendo games waarin je de vrijheid krijgt om rond te dwalen, maar veelal met flinke limitaties. Een echt grootse sandboxgame zoals we die tegenwoordig gewend zijn – of het nu Just Cause, The Witcher of The Elder Scrolls is – dat hebben ze in Kyoto eigenlijk nog nooit eerder gemaakt. In de tijd dat Nintendo nog lekker z’n eigen ding deed met motion controls, veroverde Skyrim ondertussen de (open) wereld. Wel 22 miljoen gamers foeterden Fus Ro Dah tegen het beeldscherm, terwijl maar zo’n 3 miljoen gamers leerden vechten met luchtzwaarden. Hoe tof Skyward Sword ook was, het was stiekem best een lineaire game en werd links en rechts ingehaald door Westerse zandbakavonturen. Met A Link Between Worlds heeft Nintendo echter bewezen dat men best veranderingen durft te maken in Hyruliaanse avonturen en met Breath of the Wild gaat Aonuma helemaal los om The Legend of Zelda volledig te vernieuwen. Afgelopen vrijdag mochten wij Breath of the Wild eventjes uitproberen en ik moet zeggen dat ik blij verrast ben door Nintendo’s visie voor een openwereld-Zelda.

Hey! Doe gewoon je eigen ding
De kies-je-eigen-volgorde-tactiek van A Link Between Worlds was namelijk nog maar het begin, Breath of the Wild gaat duidelijk voor vrijheid in elke zin van het woord. Na een honderdjarige siësta in een mysterieuze tombe ren je het Hyruliaanse zonlicht tegemoet en mag jouw Link direct doen wat hij maar wil. Je kan naar een cryptische oude man lopen om het verhaal in gang te zetten, maar je kan deze eerste vijf minuten net zo goed de dichtstbijzijnde bergtop beklimmen om op een houten schild naar beneden te surfen. Sterker nog, in de uiteindelijke game kan je meteen naar de eindbaas rennen als je echt zo ongeduldig bent. Ook al vindt Aonuma dit eigenlijk geen goed idee, het kan wel.



In de rij van televisies zag je dan ook dat iedereen het eerste kwartiertje volledig anders inrichtte: boompjes omhakken, ruïnes beklimmen, wapens zoeken achter watervallen, koken boven een kampvuurtje of ruzie zoeken met een groot rotsmonster dat plots uit een paar stenen ontstaat. Een enkeling ging ambitieus af op een Guardian – de technologische stenen octopus die in de allereerste trailer te zien was – om vervolgens met één gewelddadig laserschot al een Game Over-scherm te verdienen.

Pixelige voedselvergiftiging
Toch is het niet per se de grootte van de wereld of de vrijheid die de meeste indruk maakte. Al schepte het enorme demogebied best hoge verwachtingen, met één of twee procent van de speelwereld en vier van de uiteindelijk honderd Shrines, oftwel mini-dungeons, om in te puzzelen. Nee, wat Breath of the Wild bijzonder lijkt te maken is het enorme oog voor detail. Vaak zit je een game te spelen en vraag je je af “Zou het niet leuk zijn als ik ... (spontaan idee) ... kon doen?”. Tijdens een presentatie kwam er veelvuldig zo’n vraag vanuit het publiek en geen enkele keer was het antwoord nee.



Zo is er de mogelijkheid om eten te maken van allerlei ingrediënten die je vindt. Het eerste voorbeeld was een combinatie van Steak en Hylian Shrooms voor een vlezige lunch. Iemand was zo eigenwijs om te vragen of je ook de steentjes die op de grond lagen in de pan kon gooien. Zo gezegd zo gedaan en als resultaat kregen we een gerecht dat zo afschuwelijk was, dat het ingame plaatje gecensureerd moest worden als een pixelige brij.

Replay waar je U tegen zegt
Die onverwachte vrijheid komt steeds maar weer terug. Wil je een ijzige rivier oversteken om achter een waterval een tof wapen op te pakken, dan zal je iets warms aan moeten trekken om te voorkomen dat je doodvriest. Maar je kan net zo goed wat hete pepers grillen om een paar minuutjes te overleven. Om het dodelijke water daadwerkelijk over te steken kan je bijvoorbeeld met nieuwe magnetische krachten een metalen deur verplaatsen om een bruggetje te bouwen. Of je pakt een bijl en hakt wat bomen om, die dankzij physics de waterstroom volgen en zich ophopen tot een meer natuurlijk dammetje.



Zelfs als je vijanden wilt aanvallen komt er een soort Hitman-achtige creativiteit bij kijken. Waarom zou je een stel Bokoblins saai neermaaien met je zwaard, als je ook gebruik kunt maken van de omgeving? Wil je een stel stenen van de berg duwen en ze platwalsen? Of misschien als pyromaan het hele grasveldje in de hens steken? Of gewoon een spelletje met ze spelen en ze naar een zelfgebouwde wip lokken, waar je toevallig iets op laat vallen om ze te lanceren? En mocht het toch aankomen op een zwaardgevecht, dan kan je de vijand nog steeds ontwapenen en met zijn eigen wapens een kopje kleiner slaan.

Deze keer zijn ze echter slim en wanhopig genoeg om in zo’n situatie elk mogelijk ander object tegen je te gebruiken. Geef je ze de kans dan zullen de Bokoblins steentjes oppakken en op lullige wijze naar je gooien, die je ook weer terug kan meppen als een soort dodelijke honkbal. Het is tof om te zien hoe snel een groepje gamers creatief gaat spelen in zo’n situatie. Zo was iemand slim genoeg om de Wolf Link Amiibo in te laden vlakbij de Guardian. De pluizige viervoeter ging er vervolgens snel omheen rennen, waardoor de Guardian als een soort discolamp rondjes draaide en de speler het laseroog rustig kon aanvallen met pijl en boog.



Een immens avontuurlijk gevoel ... ook met gamepad?
Gezien de game pas over een maand of negen uitkomt, waren er nog wel wat technische vaagheden rondom de demo. Zo was er niet veel te doen omtrent de gamepad zelf, daarop stonden enkel de controls aangegeven en je kon er nog wat kleine dingen mee doen zoals bijrichten met je pijl en boog. Maar waar de map van Hyrule in 2014 nog op de gamepad te vinden was, wordt deze nu op het grote scherm getoverd. Zelfs gimmickgevoelige acties zoals verrekijkers en je inventory kwamen niet op het tweede scherm. De medewerkers van Nintendo konden er niet al te veel over ophelderen, maar Aonuma heeft zich er al over uitgelaten tijdens interviews. Het tweede scherm zou “de gameplay en de concentratie van de speler onderbreken”. Dus het lijkt erop dat de gamepad ditmaal achterwege gelaten wordt. Tenslotte waren er nog wat frameratehikjes op te merken en popups wanneer je met een zeiltje over het landschap rondzweeft, maar daar kunnen we natuurlijk niet al te streng over zijn als er nog geoptimaliseerd moet worden.



Wat wel vaststaat na het spelen van de demo is de nieuwe insteek van Nintendo. Zo wordt de lijn van het geweldige A Link Between Worlds groots doorgezet; Zelda-tradities die een gevoel van avontuur in de weg staan worden overboord gegooid. Niets geen handjes vasthouden of het herhalen van speelgebieden, maar een immense wereld vol imponerende vijanden en allerlei verborgen plekjes die je helemaal zelf mag ontdekken. Zelfs blijvertjes zoals de staminameter worden nu beter ingezet. Zo kan je vrijwel alles beklimmen – ook een rotsmonster met een zwak punt op zijn rug – en voelt stamina hier veel meer op zijn plaats dan in Skyward Sword. Trailers kunnen best alle nieuwigheden opnoemen, dat je van alles kan: beklimmen, koken, beïnvloeden met physics, besluipen, besurfen, etcetera. Maar zodra je het zelf speelt merk je pas echt dat dit een avontuurlijkheid creeërt die van Zelda een compleet andere ervaring maakt dan we gewend zijn.



All aboard the Spirit... erm ... Hypetrain!
The Wind Waker is een van mijn persoonlijke favorieten, vooral omdat ik het rondzeilen over de grote oceaan toentertijd betoverend vond. Waarschijnlijk zou mijn twaalfjarige zelf spontaan ontploffen als hij de Breath of the Wild demo had mogen spelen. Het onder water gelopen Hyrule is namelijk niets in vergelijking met de oneindige grasveldjes en bergen op de Wii U. The Wind Waker bood eerder een illusie van vrijheid, dobberend op de oceaan maar altijd op zoek naar gelimiteerde en kleinschalige eilandjes. Breath of the Wild biedt een wereld waarin veel meer te doen en te ontdekken is; zoals velen al hebben aangegeven doet het tevens denken aan de allereerste Zelda qua vrijheid. Maar bovenal brengt The Legend of Zelda dat avontuurlijke onderbuikgevoel weer terug en is het de eerste keer sinds Ocarina of Time dat een Zelda game als een volledig nieuwe ervaring of een keerpunt in de serie aanvoelt.



De flink veranderde controls – voor het eerst een standaard springknop! – zijn nog even wennen, het verhaal blijft nog even mysterieus en waar we in de tijdlijn zitten weten we ook al niet (vlak na The Wind Waker gok ik, gezien de schattige Koroks). Wat we wel zeker weten is dat na een uurtje met The Legend of Zelda: Breath of the Wild, we nu echt niet langer kunnen wachten. We zijn geïntrigeerd door alle avontuurlijke veranderingen en bijzonder benieuwd naar alle nieuwe dungeons, eindbazen, wapens en verhalen die we begin volgend jaar mogen ontdekken. Graag niet nog een keertje uitstellen meneer Aonuma. Tenzij je nóg meer toffe gameplaydetails bedenkt. Die maken namelijk een wereld van verschil.

Deze game is al beschikbaar als pre-order, bekijk hier de prijzen.

Geplaatst door Martijn Hamerling op 06-07-2016
Aantal keer bekeken: 6425

Laatste reacties

avatar van Thatanas
Thatanas ( 683 ) 06-07-2016 08:29
Quote:
startte gewoon de nieuwe Zelda op om een uurtje gameplay te streamen.

Je bedoelt 6 uur? kan niet wachten op dit pareltje!
avatar van Jvalks
Jvalks ( 298 ) 06-07-2016 08:59
Het was inderdaad een toffe ervaring, ik was vrijdag 1 juli ook daar. Enne 2e scherm niet ingezet... viel mij ook op.. wellicht omdat de game ook op de NX komt en die geen 2e scherm op z'n controller heeft
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39742   67) 06-07-2016 09:00
Mensen. Lees niet verder. Dit is het belangrijkste;

Quote:
Zelfs gimmickgevoelige acties zoals verrekijkers en je inventory kwamen niet op het tweede scherm. De medewerkers van Nintendo konden er niet al te veel over ophelderen, maar Aonuma heeft zich er al over uitgelaten tijdens interviews. Het tweede scherm zou “de gameplay en de concentratie van de speler onderbreken”. Dus het lijkt erop dat de gamepad ditmaal achterwege gelaten wordt.
Nintendo won Next Gen! Microsoft and Sony blowndafakout!

Het was leuk om te lezen. Ik vermijd artikelen over de nieuwe Zelda omdat iedereen er wel zijn zegje over heeft en dat het GotY is. Maar voor de verandering nam ik even mijn tijd voor dit artikel. Eerlijk gezegd was ik de stream van Nintendo na 45 minuten wel een beetje zat. Dat je uren een spel speelt; Ok. Dat je een uren een demo speelt waar elementen uit zijn gehaald om spoilers te voorkomen; Ja. Dan hoeft het voor mij niet.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 06-07-2016 09:14
Quote:
Een echt grootse sandboxgame zoals we die tegenwoordig gewend zijn – of het nu Just Cause, The Witcher of The Elder Scrolls is – dat hebben ze in Kyoto eigenlijk nog nooit eerder gemaakt.

Nou...















Verder een leuke write-up! Skyward sword heeft trouwens 4 miljoen verkocht. Vechten met luchtzwaarden deden echter al zo'n 7,5 miljoen mensen in de tijd van Oblivion (toen twilight princess op wii alleen bijna zoveel verkocht) - Oblivion liet er toen iets meer dan 7,5 miljoen verdeeld over drie platformen over de toonbalk gaan.


De stream heb ik overigens grotendeels vermeden omdat ik zelf verrast wil worden. Al heb ik wel dit stuk gekeken, om de een of andere reden:



avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8302   3) 06-07-2016 09:25
Hmm ik heb sinds de nes geen zelda game gespeeld omdat het niet mijn ding was, maar als ik dit zo lees zou ik het wel willen proberen. Stiekem toch een beetje enthousiast geworden.
avatar van MesserAltair
MesserAltair ( 771 ) 06-07-2016 10:06
kunnen jullie geen budgetgamers meenemen naar een press event ;D?
lijkt me super gaaf!!!

De game is echt fantastisch, ik heb helaas geen Nintendo wii u :l
avatar van DarkLink
DarkLink ( 30 ) 06-07-2016 12:07
*heavy breathing*
avatar van Madman0223
Madman0223 ( 105 ) 06-07-2016 14:16
The Legend of Zelda en Metroid voor de NES zijn echt geen goede voorbeelden van "grootse sandboxgame zoals we die tegenwoordig gewend zijn", Samael.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6097   21) 06-07-2016 14:29
Japanse stemmen?
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8302   3) 06-07-2016 14:32
Quote:
Japanse stemmen?

Ik zou een psychiater inschakelen, en een tolk
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 06-07-2016 15:02
Quote:
Dat was inderdaad een enorm belangrijk stuk!
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 06-07-2016 15:07
Je kunt zelfs eten maken uit ingrediënten die je vind. Zo hey, dat is echt totaal nieuw. Ik val bijna van mijn stoel over zoveel innovatie.
Ik hoor de Nintendo boys altijd maar over die vernieuwing in de games, maar na het stukje gelezen te hebben kwam ik er geen eentje tegen. Niet erg natuurlijk, maar ze doen altijd of je met het achtste wereldwonder van doen hebt.
avatar van Henkdepotvis
Henkdepotvis ( 1133 ) 06-07-2016 15:09
chibi-robo is ook geen grote open wereld
ha ha
omdat hij niet groot is snap je hem

avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 06-07-2016 15:38
Quote:
Je kunt zelfs eten maken uit ingrediënten die je vind. Zo hey, dat is echt totaal nieuw. Ik val bijna van mijn stoel over zoveel innovatie.
Ik hoor de Nintendo boys altijd maar over die vernieuwing in de games, maar na het stukje gelezen te hebben kwam ik er geen eentje tegen. Niet erg natuurlijk, maar ze doen altijd of je met het achtste wereldwonder van doen hebt.

Het schildsurf-idee hadden ze zelf al zo'n 27 jaar geleden bedacht.



Het is gewoon dat het nú pas technisch mogelijk is die innovatie speelbaar te maken.
(Ik ga teleurgesteld zijn als de bom-truc niet werkt in-game)
avatar van Baklap
Baklap ( 54 ) 06-07-2016 16:15
Quote:
Je kunt zelfs eten maken uit ingrediënten die je vind. Zo hey, dat is echt totaal nieuw. Ik val bijna van mijn stoel over zoveel innovatie.
Ik hoor de Nintendo boys altijd maar over die vernieuwing in de games, maar na het stukje gelezen te hebben kwam ik er geen eentje tegen. Niet erg natuurlijk, maar ze doen altijd of je met het achtste wereldwonder van doen hebt.

Je hebt gelijk. De meeste van de innovatieve toevoegingen hebben hun primeur al gehad in andere games. Veelal bedoelt men met vernieuwing dan ook eerder vernieuwing binnen de Zelda-serie. Desalniettemin bespeurde ik ook een beetje van die Nintendo-bias om mij heen (en bij mezelf). Wat ik graag nog had willen toevoegen maar waar ik geen plekje meer voor kon vinden in de tekst is dit:

The Witcher III was ook nergens ultra-bijzonder of innovatief. Maar die game was/is geweldig door het samenvoegen van ontzettend veel gameplaydetails. Het gaat niet zozeer om een enkel gimmicky innovatiepuntje, het gaat om de som van de details in die spelwereld waardoor het gaat 'leven'. En dat is best lastig om over te brengen in een video of een artikel, ik was zelf ook wat skeptisch voordat ik bij die demosessie aanschoof. Ik zou zeggen probeer het zelf een keer uit als je de kans krijgt
avatar van Zorewin
Zorewin ( 248 ) 06-07-2016 16:39
We gaan het zien.. ik ben benieuwd of nintendo zich nog kan meten met de games van tegenwoordig.. grafisch hebben ze de kracht niet om zichtzelf te meten met het uitstekende witcher 3.. Ik ben benieuwd wat ze nog kunnen doen om mij als gamer te kunnen verassen zoals ze vroeger altijd deden tegenover, ja komt ie weer.. witcher 3.. We gaan het zien...
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 06-07-2016 16:43
Quote:
We gaan het zien.. ik ben benieuwd of nintendo zich nog kan meten met de games van tegenwoordig...
XD ga eerst wat games van vroeger doen voordat je zo'n uitspraak doet. Gaming van vroeger was sowieso beter dan de huidige generatie. Het gaat om de gameplay niet om de graphics of een verhaal in een game.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 06-07-2016 16:52
Quote:
[..]

XD ga eerst wat games van vroeger doen voordat je zo'n uitspraak doet. Gaming van vroeger was sowieso beter dan de huidige generatie. Het gaat om de gameplay niet om de graphics of een verhaal in een game.

Valt allemaal reuze mee hoor. Start maar eens een oude game nog eens op, het valt dan dikwijls best tegen. Tuurlijk goed blijft goed, maar een hoop dingen gaan tegenwoordig toch echt wel veel beter dan vroeger. En dan doel ik natuurlijk niet enkel en alleen op grafische verbeteringen.
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 06-07-2016 17:02
Quote:
[..]


Valt allemaal reuze mee hoor. Start maar eens een oude game nog eens op, het valt dan dikwijls best tegen. Tuurlijk goed blijft goed, maar een hoop dingen gaan tegenwoordig toch echt wel veel beter dan vroeger. En dan doel ik natuurlijk niet enkel en alleen op grafische verbeteringen.
Ik start minimaal 1x per week wel een oude game op, ik heb dat nooit. Ik doe natuurlijk ook vooral de betere games, maar die waren er toen een stuk meer dan nu.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6097   21) 06-07-2016 18:41
Ik ben het er niet mee eens dat er vroeger meer goede games uitkwamen. Ik denk wel dat als je nu terugkijkt op een periode dat je terugkijkt op veel toppers die voor je gevoel allemaal dicht op elkaar volgden, maar als je dat objectief bekijkt dan waren dat er waarschijnlijk minder dan tegenwoordig.

We mogen deze generatie echt absoluut niet klagen over een gebrek aan goede games. Wel vind ik het jammer dat bepaalde genre's inmiddels vrijwel uitgestorven zijn, zoals de flight-sims, terwijl je juist met de moderne specs ongelooflijk mooie games nu zou kunnen maken.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 06-07-2016 18:46
Quote:
Ik ben het er niet mee eens dat er vroeger meer goede games uitkwamen. Ik denk wel dat als je nu terugkijkt op een periode dat je terugkijkt op veel toppers die voor je gevoel allemaal dicht op elkaar volgden, maar als je dat objectief bekijkt dan waren dat er waarschijnlijk minder dan tegenwoordig.

We mogen deze generatie echt absoluut niet klagen over een gebrek aan goede games. Wel vind ik het jammer dat bepaalde genre's inmiddels vrijwel uitgestorven zijn, zoals de flight-sims, terwijl je juist met de moderne specs ongelooflijk mooie games nu zou kunnen maken.

Ik mis vooral het echte platform genre, ala Pandemonium en Crash bandicoot..
avatar van Hercule
Hercule ( 7395   4) 06-07-2016 19:15
We leven qua games echt in een geweldige tijd. Echt slechte games verschijnen nog maar zelden.

Iedereen die anders denkt moet zijn nostalgische bril afzetten en de Nerd/Jontron gaan kijken.
avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 06-07-2016 19:44
Ik heb echt zin in zelda maar ik vind over het algemeen dat mensen Zelda wel teveel hypen, ja, het ziet er leuk uit maar ik zie niks revolutionairs.
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 06-07-2016 20:28
Het ging overigens niet om wel of geen hype rond Zelda. De hype bij die game is sowieso erg groot ja (misschien te groot). Het ging erom dat iemand zich dit afvroeg: 'Ik ben benieuwd of Nintendo zich nog kan meten met de games van tegenwoordig...' Heeft die persoon in een atoomkelder gewoond? Daar hebben we geen Zelda BotW voor nodig om dat al te weten. Daarnaast ligt het niveau eerlijk gezegd vrij laag bij de concurrentie... bij Nintendo is het nog redelijk in orde met de 3ds en wii u.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6097   21) 06-07-2016 20:31
Quote:
[..]


Ik mis vooral het echte platform genre, ala Pandemonium en Crash bandicoot..

Beide games die je opnoemt scoorden ook maar gewoon so-so toen ze uitkwamen. Pandemonium kreeg ik trouwens destijds gratis bij een 3DFX card. Aardige game. Niet supergeweldig ofzo.

Maar ongetwijfeld komen er nu ook 'so-so' games uit, die WIJ niet zo bijzonder vinden, maar voor een jonge generatie voor wie het wellicht 1 van de eerste games is die ze spelen in een bepaald genre, zullen dat wellicht voor altijd bijzondere games blijven.

Goede platformers zijn er tegenwoordig nog best wel, maar Super Meat Boy, Shadow Complex, Rayman Origins en Legends, etc etc. Ik zou er idd graag nog veel meer zien in dat genre, zowel 2D alswel 3D, maar goed, in principe hebben we weinig te klagen.

avatar van Canyarion
Canyarion ( 1027   3) 06-07-2016 21:11
Deze Zelda wordt echt geweldig... De trailer alleen al was epic!

Hier een 12-in-1 mix van reacties op de trailer, hype!
https://www.youtube.com/watch?v=VprDc7kfxIs
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 06-07-2016 22:47
Quote:
[..]


Beide games die je opnoemt scoorden ook maar gewoon so-so toen ze uitkwamen. Pandemonium kreeg ik trouwens destijds gratis bij een 3DFX card. Aardige game. Niet supergeweldig ofzo.



Ik was dan ook niet degene die zei dat vroeger alle games vroeger beter waren.
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 07-07-2016 00:43
Quote:
[..]
Ik was dan ook niet degene die zei dat vroeger alle games vroeger beter waren.
Klopt jij was de persoon die zei: 'Valt allemaal reuze mee hoor. Start maar eens een oude game nog eens op, het valt dan dikwijls best tegen. ' Dat is niet zo vreemd als je titels als pandemonium gaat noemen...
avatar van Hercule
Hercule ( 7395   4) 07-07-2016 01:54
Quote:
[..]


Beide games die je opnoemt scoorden ook maar gewoon so-so toen ze uitkwamen. Pandemonium kreeg ik trouwens destijds gratis bij een 3DFX card. Aardige game. Niet supergeweldig ofzo.

Maar ongetwijfeld komen er nu ook 'so-so' games uit, die WIJ niet zo bijzonder vinden, maar voor een jonge generatie voor wie het wellicht 1 van de eerste games is die ze spelen in een bepaald genre, zullen dat wellicht voor altijd bijzondere games blijven.

Goede platformers zijn er tegenwoordig nog best wel, maar Super Meat Boy, Shadow Complex, Rayman Origins en Legends, etc etc. Ik zou er idd graag nog veel meer zien in dat genre, zowel 2D alswel 3D, maar goed, in principe hebben we weinig te klagen.


Rachet and Clank heeft goed verkocht. Misschien dat dat andere ontwikkelaars overtuigd meer platformers te maken.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 07-07-2016 09:12
Ik mis 2D en 3D platformers helemaal niet, vooral omdat er genoeg uitkomen.
Vorige gen was ik goed voorzien - met name dankzij de PSP met een castlevania remake, Megaman games, Prinny, Medievil, Rayman origins etc.

Ook kwam er genoeg op PS3 uit, waaronder the Puppeteer, Little big planet, Sly 4 etc. Deze gen vooral verwend op dat gebied door Nintendo, met meerdere kirbys, yoshis, 2D en 3D marios - maar ook Rayman legends, veel indies (wat niet betekent dat het geen kwaliteitproducties zijn... ik kan niet wachten tot Psychonauts 2 en Yooka-laylee)

Zelfs als ik alle indies niet meereken; Ik heb niet het idee dat er minder van dit genre wordt uitgebracht dan in bijv. de PS1/N64 tijd. Er zat toen echt een flinke tijd tussen releases bij N64 games en al had de PS1 een drukke releaselijst (met meer gave games dan de N64 had - en dat zeg ik als Nintendo fanboy!), veel van de releases bestond echter uit best slechte games of matige PC ports waardoor het moeilijk was de gave games te vinden via magazines en ICQ-groepen (want ja, goede gameforums en nieuwssites waren er toen nog niet echt)
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6097   21) 07-07-2016 12:38
Quote:
[..]


Rachet and Clank heeft goed verkocht. Misschien dat dat andere ontwikkelaars overtuigd meer platformers te maken.

Ik hoop het, al verwacht ik niet dat veel developers er zoveel liefde en moeite in zullen stoppen en er dus ook zo'n pracht-product uit weten te krijgen.

Misschien dat Beyond Good & Evil (2) ons straks allemaal positief zal verrassen.

avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 08-07-2016 07:53
Hoe Nintendo het doet met open wereld games? Je doet net alsof dit de eerste open wereld game is? Man ocarina of time was al open wereld. Windwaker? Hoe open wereld wil je het hebben? En grotere wereld betekent alleen maar dat er dan wat meer te doen valt. Voor de rest veranderd er niks dus die vraag is allang beantwoord
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 08-07-2016 08:13
Quote:
Ik ben het er niet mee eens dat er vroeger meer goede games uitkwamen. Ik denk wel dat als je nu terugkijkt op een periode dat je terugkijkt op veel toppers die voor je gevoel allemaal dicht op elkaar volgden, maar als je dat objectief bekijkt dan waren dat er waarschijnlijk minder dan tegenwoordig.

We mogen deze generatie echt absoluut niet klagen over een gebrek aan goede games. Wel vind ik het jammer dat bepaalde genre's inmiddels vrijwel uitgestorven zijn, zoals de flight-sims, terwijl je juist met de moderne specs ongelooflijk mooie games nu zou kunnen maken.

Mee eens games waren vroeger wel goed als we het over de echt goede hadden. Maar de games van tegenwoordig vangen die kwaliteit weer op een andere manier. Er zijn inderdaad zat echt goeie games, meer dan we tijd hebben om ze te spelen. Am I right? Ik mis eerder games zoals roller coaster tycoon, command and conquer achtige games. En wat meer arcade achtige games zoals rocket league en Trackmania. Maar vroeger was het ook goed. Als ik terug denk aan ocrina of time, majora's mask, banjo kazooie. Waren toch wel unieke ervaringen terwijl het tegenwoordig meer om het boembastische gaat. Mooie beelden maar toch een wat legere ervaring als wat die games me gaven. Maarja misschien is het ook wel leeftijd