Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom 2016: Batman VR, Driveclub VR, Robinson VR en Star Trek VR

Virtual Reality lijkt de toekomst. Mede door de opkomst van de Oculus Rift, Microsoft’s HoloLens, de HTC Vive en natuurlijk Sony PlayStation VR is er voldoende potentie om er ook echt wat van te maken. Op de Gamescom 2016 mochten ook wij Sony’s VR-bril opzetten. Of het (VR-)briljante game-ervaringen opleverde lees je hier! 

Met Virtual Reality is het mogelijk om jou als gamer in elk mogelijke wereld te laten stappen. En waarom, moet iemand bij Rocksteady Studios bedacht hebben, dan niet direct maar beginnen met het bieden van de mogelijkheid om Batman te worden? Goed, gelukkig ervaren we in Batman: Arkham VR niet hoe het is je beide ouders te verliezen en hoeven we ons ook niet in een spandex pakje te proppen, maar deze kleine game geeft je wel de mogelijkheid om je Batarangs te werpen en de Batcave in te dalen als ware we zelf de Duistere Ridder.

Op de Gamescom konden we aan de slag met een demo van het spel en dat was een flink indrukwekkende ervaring. Nu voelt natuurlijk vrijwel alles in VR nog als erg nieuw en enerverend, maar het gevoel wanneer je de Batsuit aantrekt en jezelf digitaal in de spiegel bekijkt is ongelofelijk. Arkham VR werkt naast de VR-bril met twee move-controllers. In de game kun je niet lopen, maar er wordt wel een indrukwekkende kijk gegeven op de potentie die deze instrumenten gezamenlijk hebben. De move-controllers worden meer dan ooit extensies van je eigen handen en doordat de virtuele realiteit je helemaal omsluit is er ook niets om je uit deze illusie te halen. Kijk je naar je handen, dan zie je ook echt de zwart omleerde Batman-vingers. En met die vingers gebruik je je wapens, maar kun je bijvoorbeeld ook de hand van Alfred vastpakken of een stukje pianospelen.


Het is duidelijk dat Batman: Arkham VR vooral een tech-demo is om de potentie van VR te laten zien. En pfoe, die potentie is meer dan duidelijk. Nu was deze demo nog erg rustig, dus het zou nog wel eens kunnen dat bij meer beweging de misselijkheidsfactor de overhand gaat krijgen. Vooralsnog geven we het zijn van Batman echter het voordeel van de twijfel.



 


Driveclub VR werd tijdens de Gamescom aangekondigd en we konden hem gelijk een rondje uitproberen. Het spel heeft als basis het originele Driveclub dat twee jaar geleden uitkwam en plakt daar wat nieuwe tracks en aangepaste uitdagingen aan vast. En het meest belangrijk natuurlijk: we kunnen nu racen in VR!

Op de Gamescom reden we een rondje in de nieuwe Cruise Control modus, waarin er geen tegenstand is en je dus in alle rust van je omgeving kunt genieten. En dat deden we; het rijden in VR werkte gewoon heel erg goed. Daarbij komt nu vooral goed van pas dat je bij de Sony VR je hoofd ook opzij kunt bewegen. Het ‘meebewegen’ in de bochten - wat we vaak onze vriendinnen/moeders/oma’s zien doen in racegames - gaat nu dus ineens ook daadwerkelijk effect hebben! En doordat je dus ook naar de achterbank en door het achterruit kunt kijken, voelt het alsof je echt in de auto zit. Het werkte ook mee dat de VR-set vergezeld werd door een racestuurtje inclusief pedalen, maar de ervaring was in ieder geval zó overtuigend dat we netjes afremden voor elke bocht en op een gegeven moment zelfs misgrepen in een poging om de achteruitkijkspiegel beter af te stellen.


Echt oordelen over Driveclub VR kunnen we nog niet. We hadden er een erg coole ervaring mee, maar de ontwikkelaar moet wel van goede huize komen om dit door te zetten tot een spel dat je met VR-set op je puntje van je stoel houdt, in plaats van met je controller lekker achterover te laten zitten. Ook is ook nog niet helemaal duidelijk hoe de VR-ervaring zal worden toegevoegd aan de game. Het lijkt erop dat gamers die Driveclub al in huis hebben in ieder geval gratis de nieuwe tracks en VR-mogelijkheid zullen krijgen, wat natuurlijk goed nieuws is. Of Driveclub VR ook apart op de markt zal komen zal pas later duidelijk worden.

 



Na ons recente tripje naar Amsterdam om de PlayStation VR te proberen, waren we enthousiast, maar wisten we ook niet zo goed wat we er nu mee aan moesten; is er wel genoeg variatie en uitdaging in VR games te vinden? Robinson: The Journey is een fantastische ervaring en volgens ons een stap in de goede richting.

Je kruipt in de huid van Robinson, die op een exotische planeet is gecrasht die wordt bevolkt door dinosaurussen. Met hulp van een zwevend robotmaatje, dat een broertje zou kunnen zijn van je sidekick in Portal, baan je je een weg door het prehistorische landschap dat krioelt van het leven. Robinson is vlakbij een grote boom geland, die hij moet beklimmen om het gecrashte ruimteschip waarmee hij hier is beland te lokaliseren.

Zo begint je VR avontuur, dat mij persoonlijk erg deed denken aan First Person Adventures zoals Metroid Prime. Met de controller loop je vooruit, terwijl je kijkt in de richting waarin je wil lopen. Je beschikt over een apparaat waarmee je bepaalde objecten uit de omgeving kan verplaatsen of gooien en met je handen kun je klimmen. Dat doe je door te kijken in de richting van wat je wil vastpakken en dat te grijpen met de triggers van de gamepad. Het klinkt niet zo spannend, maar het werkt heel intuïtief en voelt heel echt.


De VR beleving sleept je dan ook helemaal mee. Na een stuk klimmen is het spannend om naar beneden te kijken en eens in de zoveel tijd moet je toch écht achterom kijken om te controleren of de bloeddorstige raptors je niet te veel op de hielen zitten. Ondertussen kom je steeds hoger in de boom, wat adembenemende vergezichten oplevert en enkele ‘close-encounters’ met de lokale fauna.

Hoewel de VR ons meer dan ooit wist mee te slepen, blijft de wat lage resolutie van de graphics een puntje van aandacht. Als die hoger zou zijn, vergeet je nog meer dat je eigenlijk gewoon op een stoel in een drukke hal zit. Ongetwijfeld zal dat een grafische kracht vergen die niet helemaal binnen het bereik ligt van de PlayStation 4 waarop we de demo speelden. Gelukkig voelde alles wel heerlijk soepel aan en was het nog steeds een zeer indrukwekkende ervaring. Robinson komt daarom hoog op onze must-have lijst te staan wat betreft VR-titels!

 


“This might sound crazy Martin, but disable our shields!”. Achter mij zwaait de Captain wild met zijn armen in de lucht en de Helmsman en Engineer aan weerszijden van mij kijken nerveus naar de twee Klingon oorlogsschepen die op ons afkomen. Als ietwat sceptische Tactical Officer schakel ik de schilden uit, waarna mijn collega’s direct spastisch beginnen te schuiven op virtuele paneeltjes. De één om zo veel mogelijk overlevenden in escapepods te transporteren naar ons schip, de ander om alle overgebleven energie naar de phasers te sturen. Onder bevel dirigeer ik alle phasers en torpedo’s die we hebben naar de Klingons in een poging ze eventjes bezig te houden. Het duurt niet lang voordat er panelen op onze brug in de fik vliegen en er iemand schreeuwt dat we de warpdrive aan moeten zetten om te ontsnappen. Eenmaal in veiligheid zegt de Captain trots dat we op het nippertje alle achttien onschuldige levensvormen gered hebben!

Op een stoeltje zitten en op wat knopjes drukken klinkt niet bepaald als een sensationele ervaring. Op de brug van een federatieschip is het echter een nerd-droom die uitkomt. Na een imponerende shuttlevlucht, waarbij je het federatieschip ‘Aegis’ van buiten kunt bewonderen, mag je plaatsnemen op de Applestore-achtige brug. Dankzij twee bewegingscontrollers kan je je beide handen in de virtuele ruimte gebruiken om de futuristische en levensechte panelen ‘aan te raken’. Het is al erg bijzonder om schepen te scannen, wapens te laden en op bevel af te vuren. Maar het is nog veel toffer om als hechte groep samen te werken en de Aegis te besturen in lastige situaties.


De game komt in november naar Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR en zal naast een verhaalmodus ook procedureel gegenereerde missies bieden. Stiekem voelt het toch ietwat kleinschalig aan, het lijkt er bijvoorbeeld niet op dat je kan rondlopen in het sterrenschip en we kunnen moeilijk inschatten hoe lang alles leuk blijft. Desalniettemin is het een van de meest indrukwekkende VR-demo´s op de beursvloer: droom vervullend, opvallend sociaal voor een VR-titel en weinig misselijkmakend dankzij een uitstekende setting. Deze nerdy en supertoffe demo heeft zeker de potentie om uit te groeien tot een killerapp voor VR.

 

Geplaatst door Martijn Hamerling, Wouter Versluijs en Chris van Breda op 21-08-2016
Aantal keer bekeken: 3656

Laatste reacties

avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5960   21) 22-08-2016 02:14
Volgens mij is het de bedoeling dat Driveclub VR 20$/€ moet gaan kosten, en dat de nieuwe tracks (gratis) naar de normale versie van Driveclub komen.
avatar van Dr Games
Dr Games ( 635   4) 22-08-2016 07:41
DRIVECLUB VR; Ik heb afgelopen woensdag op Gamescom een volledige race EN 6 rondes timetrial gereden. Ik speel zelf al Driveclub al (af en aan) sinds de release en ben erg enthousiast over de ervaring. Had al eerder wat VR gespeeld bij Sony, dus had het idee wat ik kon verwachten, maar werd weggeblazen. Het snelheidsgevoel, het inschatten van de bochten en rempunten, het rondkijken in de cockpit en het gebruik van spiegels. Het is allemaal even indrukwekkend en tegelijkertijd logisch. Het is ook bizar hoe je lichaam bewegingen waar lijkt te nemen die er niet zijn.

De setup op Gamescom was uiteraard inclusief hoogwaardig stuurtje en racestoel. Dit is direct het enige waarover ik mij zorgen maak. Ga ik Driveclub VR zo direct nog leuk vinden om met controller te spelen of moet de spaarrekening geplunderd worden...
avatar van Wouter
Wouter ( 1087 ) 22-08-2016 09:01
Quote:
Volgens mij is het de bedoeling dat Driveclub VR 20$/€ moet gaan kosten, en dat de nieuwe tracks (gratis) naar de normale versie van Driveclub komen.

Na het schrijven was er meer duidelijk geworden inderdaad, bedankt voor je opmerking! Ik heb het aangepast in het stukje. Over die 20 euro heb ik helaas nog geen bevestiging kunnen vinden.
avatar van Nr|Five
Nr|Five ( 683 ) 22-08-2016 09:45
Zelf ben ik positief gestemd over de potentie van PSVR, alleen nog "on the fence" ivm de noodzaak voor de PS Neo.

Ik wil dat eerst uitgesloten hebben, anders ga ik dus liever voor de HTC Vive.
avatar van Vloetje
Vloetje ( 4456   70) 22-08-2016 13:06
"en op een gegeven moment zelfs misgrepen in een poging om de achteruitkijkspiegel beter af te stellen."

Briljant. Zin in.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5960   21) 22-08-2016 15:00
Quote:
[..]


Na het schrijven was er meer duidelijk geworden inderdaad, bedankt voor je opmerking! Ik heb het aangepast in het stukje. Over die 20 euro heb ik helaas nog geen bevestiging kunnen vinden.

Volgens mij wordt de VR ervaring NIET gratis voor bestaande Driveclub eigenaars, maar alleen de TRACKS zullen naar DC komen, beetje als 'beloning' voor de jarenlange support...
avatar van RGroenen
RGroenen ( 422   7) 23-08-2016 23:25
Nog misselijk geworden van Driveclub Vr? Juist het stil zitten terwijl je in game beweegt zou je snel misselijk maken. Heb zelf geen ervaring met vr racegames maar kijk zeker naar deze titel uit.
avatar van Dr Games
Dr Games ( 635   4) 24-08-2016 07:30
Quote:
Nog misselijk geworden van Driveclub Vr? Juist het stil zitten terwijl je in game beweegt zou je snel misselijk maken. Heb zelf geen ervaring met vr racegames maar kijk zeker naar deze titel uit.

Ik had hier eigenlijk geen last van. Ietwat duizeligheid in de eerste ronde, maar daarna helemaal los. Ik vind t juist ook wel logisch voelen. Je zit, net als in je auto. Dus vergelijkbaar gevoel op g krachten na. Ik vind VR overall toegankelijker dan ik had verwacht.
avatar van RGroenen
RGroenen ( 422   7) 25-08-2016 17:23
Quote:
[..]


Ik had hier eigenlijk geen last van. Ietwat duizeligheid in de eerste ronde, maar daarna helemaal los. Ik vind t juist ook wel logisch voelen. Je zit, net als in je auto. Dus vergelijkbaar
gevoel op g krachten na. Ik vind VR overall toegankelijker dan ik had verwacht.

Top dan laat ik mijn preorder voorlopig staan, anders bestel ik er een emmer bij.