Clockwork mansion
Tijdens deze hands-on kon ik op mijn gemak een paar uur aan de gang met zowel Corvo als Emily in de Clockwork mansion-missie. Dit is de vierde missie die je na ongeveer 3 à 4 uur spelen kunt bereiken. Wat er voorafgaand aan deze missie allemaal gebeurd is en wat de huidige staat van Karnaca is bleef echter onbekend. Wel werd al snel duidelijk met welk doel we naar dit immense bouwwerk zijn gekomen. Uitvinder Sokolov is namelijk ontvoerd door Kirin Jindosh. Aan ons de taak om Sokolov te bevrijden en Jindosh uit te schakelen.
In eerste instantie klinkt dit als een typisch Dishonored-klusje zoals we deze kennen uit het eerste deel, maar al snel bleek dat het iets ingewikkelder zou worden. Het ‘stulpje’ van Jindosh staat namelijk vol met schakelaars die ieder een ander effect heeft op de kamer waar jij je op dat moment in bevindt. Zo verandert het ene moment de entreehal in een soort museum vol met bizarre uitvindingen en relikwieën, terwijl het andere moment de slaapkamer plaatsmaakt voor een badkamer. Hoewel menig binnenhuisarchitect hiervan zou smullen, voelde ik mij al snel een proefpersoon in het programma van Mindfuck.
Oud en vertrouwd
Mijn eerste poging met Corvo om Sokolov uit de klauwen van Jindosh te redden ging dan ook niet geheel vlekkeloos. Ondanks dat het met Corvo ouderwets vertrouwd aanvoelde. Mijn plan om zo voorzichtig mogelijk mijn doel te naderen viel meteen in het water toen ik bij de eerste schakelaar middels een plateau een Clockwork soldier omhoog liet komen. Vrijwel meteen werd mijn aanwezigheid opgemerkt door het mechanische en kon ik het verassingselement wel op mijn buik schrijven. Met grof geweld heb ik vervolgens mij een weg door de staff moeten banen om uiteindelijk uit te komen bij Jindosh.
Nadat ik zijn mechanische bedienden elkaar een kopje kleiner liet maken door met een simpel pijltje hun hoofd eraf te schieten, was het de beurt aan Jindosh. Gezien de enorme keuzevrijheid die je in Dishonored II krijgt kan je zelf kiezen hoe het doelwit zijn of haar laatste moment beleeft. In mijn eerste poging besloot ik Jindosh een ravijn in te gooien, maar later werd duidelijk dat je ook voor bijvoorbeeld een elektrische stoel kon kiezen. Deze bevindt zich ergens in de kamer. Hiervoor moest je eerst een kleine puzzel oplossen zodat de stoel genoeg vermogen zou hebben om te functioneren.
Deze keuzevrijheid werd later nog eens extra benadrukt toen een Bethesdamedewerker ons liet zien dat het klusje ook binnen 5 á 10 minuten geklaard kon worden. Via een paar sneaky trucjes wist de Bethesdamedewerker op het dak te komen en kon hij Jindosh onopgemerkt uitschakelen. ‘’Vrijwel alles wat je kunt bedenken is mogelijk, waardoor ik de afgelopen dagen nog geen een keer dezelfde aanpak heb gezien’’ vertelde dezelfde Bethesdamedewerker. Met deze gedachten in het achterhoofd probeer ik dezelfde missie nog een keer, dit keer met Emily.
Nieuwe manier van spelen
Net als Corvo heeft Emily een aantal bovennatuurlijke vaardigheden tot haar beschikking. Tijdens de hands-on waren drie van deze vaardigheden beschikbaar. De eerste en gelijk ook meest toffe is Shadow Crawl: hierbij verander je voor korte tijd van gedaante en kruip je als een schaduw langs vijanden zonder dat je opgemerkt wordt. Het is zelfs mogelijk om tijdens het gebruik van deze vaardigheid vijanden om te leggen, waardoor het een enorm bruikbare vaardigheid is om onopgemerkt mee rond te sneaken. Mede dankzij Shadow Crawl verliep de tweede poging dan ook stukken soepeler; binnen no-time was ik onopgemerkt voorbij de bewaking gekropen en vond ik gangetjes en routes die ik tijdens mijn eerste poging straal voorbijgelopen was.
Naast Shadow Crawl konden we ook los met ‘Domino’. Deze vaardigheid maakt het mogelijk om vijanden aan elkaar koppelen. Wanneer je vervolgens een van de gekoppelde personen omlegt vindt de ander automatisch dezelfde dood. In een later stadium is het zelfs mogelijk om tot vier personen aan elkaar te koppelen. Enorm handig dus om hele kamers met een pijltje om te ruimen.
Met een lijst aan nieuwe vaardigheden, waarvan de zojuist genoemde slechts een kleine greep is uit het wapenarsenaal van Emily, lijkt het erop dat er in ieder geval genoeg verschil zit in de vaardigheden van beide personages. Of dit verschil uiteindelijk groot genoeg zal zijn om een tweede playthrough te rechtvaardigen is nog even afwachten, want al vroeg in het verhaal dient ment een keuze te maken tussen het spelen met Corvo of Emily.
Na een middagje door te hebben gebracht met zowel Emily als Corvo is het duidelijk dat je met Emily levels op een geheel andere manier benadert. Dat ik mij ongeveer drie uur met een missie heb weten te vermaken zegt al genoeg over de gameplay. Want net als bij het voorgaande deel is de gameplay ook dit keer weer dik in orde. Dat Dishonored II in dit geval iets meer van hetzelfde lijkt, kan ik dan ook alleen maar toejuichen. 11 november trek ik in ieder geval de stekker uit de bel van mijn voordeur om ongestoord rond te sluipen in Karnaca.
Dishonored II komt 11 november uit voor PC, PS4 en Xbox One. Pre-orders krijgen gratis Dishonored: Definitive edition erbij geleverd.