Horizon: Zero Dawn
De grote publiekstrekker was zonder twijfel Horizon: Zero Dawn, dat was duidelijk te merken aan de urenlange wachtrij. Gelukkig kregen de geduldige gamers daar wel iets tofs voor terug. In eerste instantie leek het jammer dat het in feite om de originele E3-demo ging. Toch kregen we een behoorlijk uitgebreide presentatie over het recalcitrante hoofdpersonage en hoe zij de kunstmatige dieren anders bekijkt dan haar medemens. Na een demonstratiegevecht met een eindbaas mochten we zelf aan de slag in een andere demo. Pas toen we zelf mochten rondklooien met robotvee in de nieuwe actie-RPG van Guerilla vielen ons een paar dingen op.
De presentatie kwam aanzetten met een hele waslijst aan gameplaymogelijkheden, dat leek ons lastig om snel onder de knie te krijgen, maar niets is minder waar. We waren zelden op zoek naar het juiste knopje en zonder al te veel moeite konden we robotbuffels berijden, technoherten scannen en mechanische krabben hacken. Verder merkten we op hoe mooi de kunstdieren reageren. Geef je bijvoorbeeld een buffel een paar pijl-piercings, dan komen er plots wolfachtige robots naar je zoeken. Probeer je een krab zijn met loot gevulde schelp te jatten, dan doet het z’n stinkende best de buit te beschermen. En ren je als een knurft op een hert af omdat je denkt “die zijn wel lief”, dan is het handig als je een gehackte buffel naast je hebt staan. Die wil namelijk best meeknokken als je uiteindelijk angstig vlucht voor het monsterhert dat er aan komt stormen. We zijn benieuwd of de hele game zo intuïtief is en lekker wegspeelt.
Firstlookert Awards
Winnaar van de ‘Knoepert van een Stand Award’ was net aan PlayStation, met een aardige verzameling VR-demo’s en natuurlijk de Horizon-wachtrij die zijn naam waarmaakte. “Best Weggemoffelde Stand” gaat naar Tekken 7, wat heerlijk draaide op de Unreal Engine 4 met uitzicht over de beursvloer, maar die tegelijkertijd ook uiterst goed verstopt was. “Meest Tactisch Geplaatste Stand” gaat zeker naar de flinke Xbox-stand, waar je na een brute demo van Gears of War 4 meteen door kon lopen om het te kopen bij de superdrukke Firstlook Mediamarkt. “Onuitspeelbare Demo” is gewonnen door Final Fantasy XV. Eenmaal een plekje gejat kon je namelijk aardig lang genieten van de ontzettend mooie cutscenes, lekker lang een auto door een woestijn duwen en vechten met monsters tussen woestijnstruikjes. Het gevechtssysteem is nog eventjes wennen, maar de naadloze overgang van open wereld naar een gevecht was toch wel indrukwekkend. Behalve misschien in kleine ruimtes, daar begon de camera wel wat spastisch te doen. En als laatste viel de “Gekste Stand” op in de vorm van Para parachute, een VR-demo waar je in een daadwerkelijk parachute-harnas speelt.
Ubi
Bij Ubisoft trok de vulgaire demo van South Park: The Fractured But Whole ook aardig wat aandacht. Deze staat nog steeds hoog op onze wishlist en stiekem is het toch jammer dat die ruftgeurmachine “Nosulus Rift” niet op de markt komt. Wel kan je binnenkort adelaar spelen in VR met Eagle Flight, wat opvallend goed werkt. De demo draaide op een Oculus Rift, maar we verwachten wel dat de cartooneske graphics goed de grafische limitatie van PlayStation VR zullen verhullen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Driveclub VR). Het vliegen zelf werkte ook bijzonder goed door je nek te gebruiken als een soort menselijke joystick. Het nadeel van de soepele controls die hieruit volgen, is dat je bijzonder snel duizelig wordt als je gekke toeren uithaalt, mogelijk omdat je nek als ‘controller’ niet helemaal overeen komt met jouw oriëntatie binnen het spel. Een game waarin je heerlijk kan rondvliegen, maar alleen als je evenwichtsorgaan wel een stootje kan hebben.
Nintendo
Jammer genoeg was het kraampje van Nintendo een van de allerkleinste. Er stonden flink wat Pokémontrainers Vulcanion-codes te hamsteren, maar helaas waren er geen toffe demo’s van Pokémon Sun & Moon te bekennen. Daarvoor zullen we toch echt moeten wachten tot 18 oktober. Ergens op de beursvloer stonden nog Wii U’s verstopt met het splinternieuwe Paper Mario: Color Splash, maar dan moest je wel eventjes zoeken. Gelukkig stond er vlakbij de ingang van Firstlook Festival nog een verzameling Wii U’s, met onder andere Super Smash Bros om het gezellig te maken.
De Marketplace
Vorig jaar werden we ontzettend vrolijk van de nieuwe markt en deze keer was er nog meer merchandise te vinden. Meer dan mijn portemonnee aan kon: T-shirts, Funko’s, goedkope gameposters, Zeldazwaarden, etcetera. Er was zelfs een vunzige stand waar Hentai-liefhebbers, nouja ... aan hun trekken komen zeg maar. Gaat misschien wat ver voor een beurs voor alle leeftijden, maar gelukkig doen we daar in Nederland niet zo moeilijk over. Ook was er dit jaar weer flink wat aandacht voor Cosplay en voor het ontmoeten van heuse comic artists. Jammer genoeg leek laatstgenoemde, tijdens ons bezoek althans, wel het meest rustige plekje op de beurs.
Thema van het jaar: Entertainment
Firstlook Festival 2016 pakte qua entertainment groots uit, met een grote fuif voor de vijftiende verjaardag van Gamekings op de eerste avond. De tweede avond stond in het teken van NYCC, met onder andere een internationaal potje Street Fighter, waarbij de Amerikanen genadeloos werden ingemaakt door ‘Amsterdam’ (want welke Amerikaan kent Utrecht nou). Met meer stands voor de comicfans en gekkigheden zoals droneraces, airsoft en parachute-simulators, was er genoeg leuks te zien. Ook waren er echte videogamepareltjes aanwezig zoals Horizon: Zero Dawn. Maar stiekem hopen we wel dat voor de tiende editie alle uitgevers groot uitpakken, om evenveel variatie in de games te krijgen als in de (te) gekke merchandise.