Met de komst van Virtual Reality hebben we veel bestaande games gezien die ook een VR-optie kregen. Een speciaal level dat je in VR kan spelen of een nieuw camerastandpunt speciaal voor VR, meer is het meestal niet en het voelt vaak toch als 'net niet'. Gelukkig zijn er ook games die vanaf de grond af aan opgebouwd worden voor VR. Batman Arkham VR is zo'n game en tijdens het spelen is dat heel goed te merken. Kruip samen met mij in de huid van Batman en ontdek de ware kracht van Virtual Reality.
Jij bent Batman
Laat ik meteen beginnen met de bewering dat Batman Arkham VR eigenlijk wel een must-buy is als je fan bent van deze donkere vleermuisman en je een PlayStation VR in huis hebt. Zo dichtbij de ervaring om zelf Batman te zijn, ben je nog nooit gekomen. Maar ook als je niet zo'n grote Batman-fan bent, dan is dit een game die ik je zeker aan kan raden. Meteen als de game begint zal je merken dat je helemaal in de game gezogen wordt en het gevoel hebt in een andere wereld te staan. In de eerste minuten ben je een kleine Bruce Wayne en zie je hoe jouw ouders recht voor je ogen worden doodgeschoten in een donkere steeg. Daarna word je wakker als de volwassen Bruce Wayne en ga je op pad als Batman om puzzels op te lossen en mysteries te ontrafelen. Daarbij hoef je echter niet heel veel te bewegen, want je wordt steeds naar de nieuwe locaties 'geteleporteerd'. Die locaties variëren van de Batcave tot de daken van Gotham en overal heb je wel enige bewegingsvrijheid om een paar stappen rond te lopen en de omgeving te verkennen. Het is dus wel handig als je een beetje ruimte om je heen hebt, zodat je niet over de salontafel struikelt of de lamp omver loopt.
Virtuele handen
De ontwikkelaars hebben een zeer overtuigende gamewereld neer weten te zetten en ik was zeer positief verrast door de graphics van deze game. De animaties van de personages zien er behoorlijk goed uit voor een VR-game en de omgevingen zien er ook heel overtuigend uit. Natuurlijk haalt het niet het grafische niveau van een titel als Uncharted 4, maar dit is naar mijn mening wel een van de mooiste VR-games die nu beschikbaar is. Zoals gezegd word je echt opgeslokt in deze duistere wereld en dat komt vooral door de vertaling van jouw bewegingen in de game. Je speelt de game met twee bewegingscontrollers en als je die beweegt dan zie je in het spel jouw virtuele handen. Deze bewegingen worden zo soepel vertaald naar de game dat je hier heel natuurlijk mee om kan gaan. De eerste minuten is het even wennen hoe het werkt met het vastpakken van voorwerpen en dan zal je nog weleens iets uit je virtuele handen laten vallen. Daarna heb je het door en pak je met gemak allerlei voorwerpen op en werp je met gemak bijvoorbeeld een reeks Batarangs de lucht in. Die Batarangs zweven wel bijna altijd automatisch naar hun doel, maar de bewegingen en physics van de verschillende voorwerpen komen heel overtuigend over. Je waant je echt even in Gotham.
Beetje een techdemo
Daarmee komt wel het gevoel om de hoek kijken dat dit misschien meer een hele goede techdemo is dan een game. Het is wat aan de korte kant (in een uur of twee heb je het wel uitgespeeld) en je staat ook wel heel vaak gewoon rond te kijken, naar wat er in de wereld gebeurt. De invloed die je hebt is over het algemeen beperkt tot het oprapen van voorwerpen en het oplossen van kleine puzzels. Geen immense vuistgevechten of spannende achtervolgingen door de straten van Gotham. Er zitten ook een aantal iconische Batman-voertuigen in de game, maar zodra je achter het stuur probeert te stappen, gaat het beeld op zwart. Je hoort dan enkel wat 'spectaculaire' geluidseffecten die je het idee moeten geven dat je nu naar de volgende locatie aan het reizen bent. Een beetje jammer, maar waarschijnlijk hadden de meeste gamers hun vloerkleed niet schoon kunnen houden bij een VR-ritje in de Batmobile.
Conclusie
Desondanks is Batman Arkham VR wel een van de beste games voor de PlayStation VR. De korte duur wordt goedgemaakt door het zachte prijskaartje (± twintig euro) en het is werkelijk fantastisch om even in de huid van Batman te kunnen kruipen. Voor je het weet heb je echt het gevoel in die donkere wereld te staan en met allerlei voorwerpen in de weer te zijn. Dit voelt echt als de volgende stap in VR-gaming en hopelijk gaan veel ontwikkelaars hier een voorbeeld aan nemen.
Graphics 90
Gameplay 80
Originality 90
Sound 80
Replay 60
Eindcijfer 80