Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Dark Souls III: Ashes of Ariandel (PS4)


Dark Souls III is dit jaar één van de hoogst scorende games op Budgetgaming. Hoewel dit derde deel in de geliefde Souls-reeks voorlopig het laatste is, verschijnen er nog wel twee uitbreidingen. De eerste, Ashes of Ariandel genaamd, nemen we vandaag onder de loep.


Dark Souls III had veel overeenkomsten met het eerste deel in de reeks. Iets dat echter ontbrak was de aanwezigheid van een zogeheten ‘Painted World’. In deel 1 is dit een optioneel gebied, Painted World of Ariamis, en zelfs het eerst ontworpen gebied door de gamedesigners van FROM SOFTWARE. Met Ashes of Ariandel, de eerste van twee uitbreidingen, krijgt Dark Souls III haar eigen Painted World. De Painted World of Ariandel welteverstaan.


Verboden toegang
De toegang naar de Painted World of Ariandel is weer net zo obscuur verstopt als in de eerdere Souls-games en Bloodborne. Je moet maar net weten waar het mannetje te vinden is die je naar het nieuwe gebied brengt en daarnaast is Ariandel een gebied voor spelers van een hoog niveau. Het is dus te hopen dat je een geschikt personage hebt wanneer je direct wil beginnen aan de DLC. Bij mijn speelsessie was het mannetje zelfs helemaal niet te vinden op de plek waar hij moest zijn, wat voor een flinke dosis verwarring zorgde. Blijkbaar moet je ‘Ashen One’ na het installeren van de expansion eerst een keer de Firelink Shrine bezocht hebben, voordat de nieuwe NPC zijn plek inneemt naast het altaar in de Cleansing Chapel.

Nieuwe vijanden
Eenmaal aangekomen in de Painted World, word je als speler getrakteerd op een met sneeuw bedekte open vlakte en een handjevol nieuwe vijanden. Hier en daar staan wat bomen die je bekogelen met vuurballen en voor je het weet ben je omsingeld door een roede wolven. Deze wolven gedragen zich ook écht als wolven, in tegenstelling tot de hondsdolle honden die we kennen uit de serie, en vallen alleen aan in een groep. Ben je niet snel genoeg, dan word je al gauw overmeesterd door deze viervoeters. Wees dus op je hoede.


Prachtig schilderij
De nieuwe omgevingen van Ariandel zijn echt prachtig om te zien. Variërend van de eerdergenoemde sneeuwvlakte tot een kasteel aan de andere kant van een lange touwbrug. Zoals het Dark Souls betaamt krijg je regelmatig de keuze om links of rechts te gaan of bij de trap naar beneden te gaan of juist bij het gebouw naar binnen. Wanneer je naar het einde toe de ‘grote’ shortcut opent, geeft dat perfect het “wow, ben ik hier?”-gevoel zoals we dat van de Dark Souls-games gewend zijn. Helaas is de wereld van Ariandel niet zo groot. Hoewel het dus vele soorten omgevingen kent, zijn deze allemaal net iets te klein, waardoor er eigenlijk geen enkele echt goed tot zijn recht komt. Ook is om iedere hoek zo’n beetje een bonfire te vinden, waardoor je grote gebieden vrijwel nooit opnieuw hoeft te doorlopen om verder te komen. Jammer, maar wanneer je voor het eerst weer een prachtige nieuwe omgeving binnenwandelt ben je al gauw vergeten dat die vorige niet zo lang was.

Boss battles
Let op: deze alinea zal een paar minimale spoilers bevatten.
Naast dat de wereld van Ariandel niet zo groot is —als je niet per se ieder hoekje grondig wil onderzoeken als een echte Souls-speler ben je er in een uurtje of drie, op de bosses na, wel doorheen— kent de uitbreiding ook slechts twee boss battles. Dit betekent echter niet dat je je snel zult vervelen. De boss aan het eind van het gebied is namelijk de eerste in de serie die drie fases kent, en dus drie levensbalken achter elkaar heeft om leeg te hakken. Dit is zeker een toffe toevoeging, al geeft het in het geval van deze eindbaas wel een beetje het gevoel dat het er in is gestopt om tijd te rekken. De tweede fase kan namelijk vrij lang duren, en als je in de derde fase van het gevecht sterft kun je weer lekker opnieuw beginnen bij het begin. Gelukkig is er nóg een boss. Deze battle, die zeker een belletje doet rinkelen bij fans van het eerste uur, zit wat meer verstopt en levert na de overwinning een speciaal voorwerp op waarmee je de nieuwe PVP arena kunt betreden.


Veel voor PVP
Waar Ashes of Ariandel qua singleplayer content een beetje mager is, vooral in vergelijking met eerdere DLC-packs van FROM SOFTWARE, biedt de uitbreiding ditmaal extra veel voor de PVP’ers onder ons. Naast de speciale arena waar je lekker kunt duelleren, zijn er in de Painted World maar liefst veertien nieuwe wapens, twee schilden, vier spells en ook nog eens vijf nieuwe armor sets te vinden. Waar Dark Souls III door de community nog wel eens Fashion Souls genoemd wil worden, omdat de armor sets over het algemeen weinig invloed hebben op je stats, is dat ook in Ashes of Ariandel weer het geval. Sterker nog, de endgame sets hebben betere stats dan menig set die je vindt in Ariandel. Gelukkig zien ze er heel tof uit!

Conclusie
Ashes of Ariandel biedt voor de Dark Souls-gamer die graag online speelt genoeg nieuws. Voor de eenzame gamer is er, ongeacht hoe goed je bent en wat voor personage je gebruikt, zo’n vier tot acht uur aan content te vinden. Als dit nou net zo sterk was als de DLC’s van de eerdere Souls-games, dan viel de lengte nog een beetje goed te praten. Maar de vrij kleine omgevingen, vele bonfires en toch wel het gebrek aan bosses (de Souls DLC’s hebben er normaal gesproken minstens drie) maken van Ashes of Ariandel een zeer toffe, maar helaas te korte ervaring.

 

Geplaatst door Gert Jan Naber op 01-11-2016
Aantal keer bekeken: 11205

Laatste reacties

avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 01-11-2016 22:15
Goeie review! Helemaal mee eens.

Na honderden uren met alle Souls games en Bloodborne blijft voor mij qua speelbaarheid en vooral replay value Dark Souls 2 koning. Die heeft overigens ook de meest fantastische en uitgebreide DLC's. Het is inmiddels hip om de game te haten, maar ik raaad hem iedereen aan. Vooral de Scholar edition!

Dark Souls 3 boeide me zoiezo het minste van de hele reeks. Deze DLC voegt te weinig toe om de game als geheel naar een hoger niveau te tillen. Ik speel voor lore en exploration, wat dat betreft haalde ik weinig uit dit deel en deze DLC.
avatar van Brepsel
Brepsel ( 194 ) 02-11-2016 10:07
Ja mee eens, ben er gisteren ook binnen no time doorheen gegaan en vond het toch wel wat teleurstellend. Gewoon te weinig in vergelijking tot dlcs van de eerdere souls games.
avatar van Patrick_nintendo
Patrick_nintendo ( 747 ) 02-11-2016 12:43
Ik heb pas bloodborne uit en wil aan dark souks beginnen..
Kan ik dan berer deeltje 2 halen?
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 02-11-2016 13:27
Rol: Forum Moderator
Quote:
Ik heb pas bloodborne uit en wil aan dark souks beginnen..
Kan ik dan berer deeltje 2 halen?
Haal deel 3. Check de review voor meer info, maar over het algemeen is dat de meest gebruiksvriendelijke Souls game. 2 voelt heel anders aan dan de rest van de serie en 1 is ontzettend verouderd.
avatar van Learned2Believe
Learned2Believe ( 112 ) 02-11-2016 17:11
Ook Fromsoft is aangestoken door season passes. 35 euros voor een belofte en dan snel eventjes wat eruit persen. Persoonlijk vind ik het beter als men aan dlc werkt zonder die tijdsdruk en gewoon uitbrengen wanneer het af is (maar dan ook geen 10-15 jaar aan werken!)
Ik ben er zelf doorheen gegaan in zo'n vier uurtjes (een avondje.) Hoe vet ik het ook vond, in de dlc van DS1 en DSII daar was ik echt weken zoet mee!

avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 03-11-2016 00:13
Quote:
Ook Fromsoft is aangestoken door season passes. 35 euros voor een belofte en dan snel eventjes wat eruit persen. Persoonlijk vind ik het beter als men aan dlc werkt zonder die tijdsdruk en gewoon uitbrengen wanneer het af is (maar dan ook geen 10-15 jaar aan werken!)
Ik ben er zelf doorheen gegaan in zo'n vier uurtjes (een avondje.) Hoe vet ik het ook vond, in de dlc van DS1 en DSII daar was ik echt weken zoet mee!


Artorias of the Abys had fantastische bazen (als je daar van houd) en was een perfecte toevoeging wat betreft lore! Wat een onthulling...

De drie Dark Souls 2 uitbreidingen voelden vooral heel groot aan, met zelfs een ander einde voor de main game!

Ashes of Ariandel voelt meer aan als "wat kunnen we eraan vast plakken" in plaats van "wat moet er echt nog toegevoegd worden". ZO VEEL VRAGEN in de base game, en in plaats van uitleg daarover, gaan ze op de Dark Souls 1 nostalgie tour.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 03-11-2016 00:18
Quote:
[..]

Haal deel 3. Check de review voor meer info, maar over het algemeen is dat de meest gebruiksvriendelijke Souls game. 2 voelt heel anders aan dan de rest van de serie en 1 is ontzettend verouderd.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, Gj, maar toch hoop ik dat hij/zij nu niet afgeschrikt is.

Dark Souls 1 heeft de meest gruwelijk goede, achterlijk fantastische en eindeloos memorable spelwereld die ooit in elkaar gezet is. Daar kan mijn favoriet Dark Souls 2 in geen honderd jaar tegenop, en Dark Souls 3 was helemaal een treurige worst of both worlds van DS1 en 2. Nog steeds een topgame, maar qua world design zo ontzettend saai.

Demons Souls voelt wat verouderd aan, Dark Souls 1 valt ontzettend mee. Gewoon proberen!
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 03-11-2016 01:30
Quote:
[..]
Dark Souls 1 heeft de meest gruwelijk goede, achterlijk fantastische en eindeloos memorable spelwereld die ooit in elkaar gezet is.
Dat is een gewaagde uitspraak, volgens mij doe je daar andere IP's tekort mee.
avatar van Mysticmaus
Mysticmaus ( 65 ) 03-11-2016 10:03
Deze DLC is ook voor Xbox One , niet alleen PS4 ....
avatar van Daniel
Daniel ( 2420   19) 03-11-2016 14:05
Quote:
Deze DLC is ook voor Xbox One , niet alleen PS4 ....

Dat klopt. De review is alleen gebaseerd op de PS4-versie.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 03-11-2016 18:23
Quote:
[..]

Dat is een gewaagde uitspraak, volgens mij doe je daar andere IP's tekort mee.

Het blijft natuurlijk een mening, maar ik ga voorzichtig vragen of je voorbeelden hebt van game werelden die zo groot zijn en toch zo naadloos in elkaar passen. Horizontaal, verticaal, diagonaal. Uren struinen, denken dat je kilometers van je startpunt bent, deur ontgrendelen, en je staat ineens bij je startpunt en bent een shortcut rijker die je uren reistijd bespaart.

Van Skyrim tot Farcry heb ik wel grote werelden gezien, en complexe werelden. Maar lordran is voor mij gewoon qua detail en complexiteit ongeƫvenaard!

Stiekem hoop ik dat je een game noemt die ik nog niet ken want ik wil wel honderd van deze werelden verkennen