Gaan en staan waar je wilt
Steep is een game waar met name plezier maken en vrijheid centraal staat. Vanaf het moment dat je je snowboard of ski’s hebt aangeklikt, wordt er alles aan gedaan om je te laten genieten van je rit op de berg, zonder dat je wordt afgeleid door allemaal keuzemenu’s of andere zaken. Daarom is een kleine kaart nagenoeg het enige dat je op je scherm ziet, de rest is gevuld met het imposante uitzicht van de afdaling. Wil je naar een andere gebied van de berg, dan kan je via de kaart de locatie selecteren en vlieg je er zonder enige laadtijden (!) direct naar toe. Niets is afgesloten, de gehele berg staat vanaf het begin tot je beschikking.
In totaal zijn er vier disciplines waarmee je aan de slag kunt. Zo kun je snowboarden en skiën, waarbij beide redelijk hetzelfde spelen en alleen de trukendoos bij de sprongen verschilt. Met je wingsuit kun je nog gewaagdere en vooral supersnelle afdalingen maken. Het minst interessant vond ik de laatste discipline, het paragliden, waarbij je simpelweg aan een parachute bungelt. Dit komt denk ik vanwege het gebrek aan snelheid en de beperkte mogelijkheden om stunts uit te halen. Wisselen tussen de vier disciplines gaat wel dusdanig vloeiend, dat je als het ware vanuit je wingsuit-manoeuvres zo op je ski’s moet kunnen landen. Het is mij nog niet gelukt, maar oefening baart kunst.
Wat betreft de verschillende gebieden zit het verder wel goed. De locaties variëren hierbij voornamelijk in terreintype. De Aiguilles is een erg ruig gebied en daardoor een paradijs voor je wingsuit en paraglider. De Alpen (bij Tirol) zijn juist weer perfect om op te skiën, maar bevatten mistige gebieden die je zicht belemmeren. En dan heb je nog de kerst op de taart: de top van de Mont Blanc. Een enorm hoog gebergte en ideaal om lekker van af te sjezen op je snowboard. Een locatie met werkelijk fantastische vergezichten en mooie routes. In Steep zijn al deze gebieden overigens bij elkaar gezet tot één enorm skigebied. Het voordeel is dat je hierdoor nooit uit de game hoeft om te wisselen tussen locaties.
Realistisch of arcade?
We hebben de afgelopen jaren heel wat snowboardgames voorbij zien komen. Van realistische games als Stoked, tot meer arcade-achtige titels zoals SSX Tricky. Waar kunnen we Steep hierin plaatsen? De besturing valt eigenlijk een beetje tussen realisme en arcade in. Je kunt bijvoorbeeld alleen realistische tricks uitvoeren, maar de computer lijkt je toch altijd een beetje te helpen zodat je weer precies op beide benen met je snowboard landt. Als je bijvoorbeeld twijfelt of je nog een derde salto kan maken, doet de computer dit automatisch voor je als dit inderdaad past. Dit betekent overigens niet dat je niet goed en hard kunt crashen, want dat is zeker mogelijk. De ‘Autsj!’ en ’Oeoeoei!’ geluiden vulden dan ook regelmatig de kamer. Je kunt deze trucs uitvoeren op speciale schansen, maar er zijn ook omgevingselementen die je kunt gebruiken. Zo zijn er diverse dorpjes waarin je spectaculaire sprongen via de besneeuwde daken kunt maken.
De verschillende trucs zijn verder vrij gemakkelijk uit je controller te toveren. Je springt, stuurt je pookje een richting op en voilà. Wel is het in het begin echt even wennen om de timing onder de knie te krijgen. Vooral het moment van springen en wanneer je de pookjes moet draaien, kunnen soms voor wat strubbelingen zorgen. Het gebeurde net iets te vaak dat ik een geweldige dubbele salto in gedachten had, maar vijf seconden later druk bezig was om mijn ski’s uit de boom te halen, of dat er juist eigenlijk bar weinig gebeurde. Ik ga er echter wel vanuit dat dit met wat oefening een stuk beter zal gaan.
En als je eenmaal Dé Koning van de Berg bent, is er de “replay feature” die ervoor zorgt dat je je gehele rit nog eens uitgebreid vanuit alle hoeken en standen kunt bekijken; van begin tot eind. Je kunt deze filmpjes ook heel gemakkelijk delen, of gewoon opslaan om later nog eens terug te bekijken. Een soort van vakantiefilmpjes, maar dan net even anders.
Met vrienden de berg af
Een van de tofste features in de game vormt het gegeven dat als je op de kaart kijkt, je je vrienden kunt zien snowboarden. Sterker nog, als je inzoomt zie je ze als miniatuurtjes hun trucs doen. Hoe tof is dat! Ook hier werkt het simpele druk-op-de-knop-principe om jezelf zo in hun spel te teleporteren. Je kunt vervolgens, maximaal met zijn vieren, evenementen of uitdagingen kiezen en proberen daar met zijn allen de snelste tijd of hoogste score neer te zetten. Dit werkt enorm verslavend en we waren dan ook al gauw bezig om elkaars tijden te verbeteren. Eén journalist bleef zelfs net zo lang zitten tot hij het record eindelijk had verbroken, dit terwijl de rest al lang naar huis was. Zo verslavend kan Steep dus zijn. Hierbij moet ik wel zeggen dat je niet letterlijk tegelijkertijd naar beneden kan racen. Je racet namelijk in Time Trial of Trick Score Challenges, waarbij je elkaar wel ziet, maar niet à la Mario Kart tegelijk begint en ziet wie het eerste beneden is. Iets wat ik persoonlijk wel leuk had gevonden. De multiplayer was overigens een belangrijk element tijdens de productie en is niet door de minste of geringste onder handen genomen. Onder andere oud-medewerkers van de Assassin’s Creed en Splinter Cell multiplayer hebben hard gewerkt aan dit multiplayer gedeelte van Steep.
Ben je de platgetreden paden zat? Dan kun je heel gemakkelijk customized parcourtjes uitzetten om met je vrienden te spelen. Je skiet of vliegt simpelweg de route, selecteert hem op de kaart en klaar is kees: je hebt een nieuw parcours. Het enige nadeel is het vinden van een route van iemand anders. Het gebied op de kaart is namelijk zo groot, dat het soms nogal lastig zoeken is waar je nu precies moet zijn. Ook dit zal waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn.
In giraffepak de berg af
Je hoeft overigens niet bang te zijn dat alle karakters op elkaar zullen lijken, want er zijn meer dan 600 items waarmee je jouw rijder kunt aankleden. Van mutsen, broeken en rugzakken, tot gekke outfits zoals een regenboog-eenhoorn of een giraffepak. Nieuwe accessoires koop je met geld dat je verdient door gouden medailles te behalen, of kun je winnen door specifieke opdrachten succesvol af te ronden.
Medailles kun je behalen in vele events, er zijn er in totaal meer dan 100. Van de standaard races en ‘behaal een X aantal punten’ opdrachten, tot de interessante Mountain Story Missions. Bij deze Story Missions moet je niet denken aan verhalen rondom je karakter, want het gaat hier juist om uitdagingen waarbij een bepaalde mythe of legende rondom de berg centraal staat. De gebieden zijn tenslotte op echte locaties gebaseerd. Alle Mountain Story Missions bevatten filmpjes die deze legendes uit de doeken doen, waarna je door het gebied moet skiën of vliegen om specifieke opdrachten uit te voeren. Mountain Story Missions kunnen echter ook een soort Sightseeing tour beslaan, waarbij je langs diverse unieke, doch verstopte, plekjes wordt geleid. Dit zijn bijvoorbeeld enorme jumps die je misschien normaal niet zo snel had gevonden. Ze bieden in ieder geval wat anders dan hetgeen we al kennen uit vele andere games. Voor elke missie krijg je tevens de nodige ervaringspunten, waarmee je weer een level omhoog kunt gaan. Hoe hoger je in level stijgt, hoe meer opdrachten je vrijspeelt. Je kunt uiteindelijk zelfs met je wingsuit vanuit een luchtballon springen.
Qua geluid een pareltje
Tot slot moet ik nog een complimentje uitdelen naar de sound afdeling. De soundtrack is namelijk fantastisch en voegt echt iets toe aan de sfeer. Ook het geluid van de knisperende sneeuw onder je snowboard klinkt likkebaardend lekker. Ik betrapte mezelf er op dat ik regelmatig meedeinde op het ritme van de muziek, terwijl ik ondertussen heerlijk van de berg afstormde. Er wordt sowieso alles in staat gesteld om je zo min mogelijk uit het wintersportgevoel te halen. Dit komt mede door het gebrek aan laadtijden, de mogelijkheid om op je kaart vrienden te zien skiën (en te joinen) en het feit dat de winkel waar je items koopt, in principe een ingame schermpje is. Al deze zaken zorgen ervoor dat je nooit uit het spel, en daarmee de ervaring wordt gehaald.
Eerste conclusie
Mijn eerste indruk van Steep is dan ook positief. Ik heb voornamelijk genoten de soepele gameplay en hoe alles in het werk wordt gesteld om jou lekker te laten rondklooien, zonder dat je uit de game wordt gehaald. Het werkt gewoon lekker. Wel moet ik nog even werken aan mijn timing, want net iets te vaak gebeurde er te weinig bij een sprong. Het staat dan ook bijna vast dat dit een feest gaat worden voor iedere snowboardfanaat, en hier draagt de soepele multiplayer natuurlijk een flink steentje aan bij. Ik ben zelf in ieder geval enorm enthousiast geworden na deze eerste speelsessie. Snowboardfans hebben weer een game om naar uit te kijken en dat allemaal vanuit je luie stoel voor de buis, zonder een koude neus te krijgen.
Ben je zelf ook nieuwsgierig geworden? Dan hebben we goed nieuws, want je kunt de game binnenkort ook zelf uitproberen. Van 10 tot 14 november vindt er een gesloten Beta plaats waar op diverse locaties codes voor worden weggegeven. Loop je deze mis, dan is er altijd nog de open Beta van 18 tot 21 november. Dan hoef je nergens als een berg tegenop te zien en kun je straks zelf Steep uitgebreid aan de tand voelen.