Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Hands-on: Nintendo Switch (Software)

Na de Nintendo Switch afgelopen week wat te hebben bekeken en bewonderd, mochten we de first-party titels eens aan de tand voelen. Welke games zijn het interessantst en wat zijn onze verwachtingen? Hier onze eerste indrukken.


Arms

De verrassing was voor ons toch wel Arms. De hypemachine draait nog niet zo hard voor deze titel, misschien omdat we met zijn allen bewegingscontrols een klein beetje zat zijn geworden. Wij hebben wél echt het gevoel dat deze game meer diepgang heeft en langer leuk zal zijn dan je misschien verwacht. Een gevalletje ‘easy to pick up, hard to master’. We hebben wel vaker virtuele boksgames gespeeld, waarbij je kan luchtvechten met je tegenspeler. Ook zijn er genoeg games die geprobeerd hebben iets anders te doen dan de standaard 2D-vechtarena in de meeste gewelddadige spellen. Arms heeft echter een interessante mix van gameplay-elementen waardoor het aanvoelt als een bijzondere vechtgame. In eerste instantie klooi je met het luchtvechten met je partner, reageren de controllers aardig op je bewegingen en lijkt het allemaal nog vrij simpel.

Al snel ga je rondspringen, stuur je vliegende vuisten met effect, en experimenteer je met het blokkeren van aanvallen. Je komt al gauw tegen een soort mentale blokkade aan, een knopje dat om moet. De combinatie van bewegingscontrols, het bewegen in alle richtingen op het veld, en wapens die je kan aanpassen voor elk gevecht laten de noedels in je hersenpan hard werken. Wen je er eenmaal aan, dan merk je dat dit een zeldzame vechtgame is die zichzelf echt een 3D-vechter mag noemen, in plaats van 2,5D. Het had voor ons een best verslavende werking om uit te vogelen hoe je het beste kan boksen vanuit de lucht, hoe je het beste kan ontwijken, en hoe je zo snel mogelijk rondbeweegt en vliegende vuisten kan spammen vanuit onverwachte richtingen.

Vergeet ook niet het kleurrijke stijltje en de mooi ontworpen personages: robots met raketvuisten en ninja’s met kettingen en messen als armen. Naarmate we steeds beter gingen spelen, begonnen we deze personages steeds meer te waarderen. Terwijl er maar vijf luttele personages waren in deze demo, schijnt het dat de volledige game er meer zal hebben.

We hopen dat de uiteindelijke game genoeg content heeft en mooi gebalanceerd is. Dan zou het zomaar een onverwacht pareltje van een vechtgame kunnen worden, in ieder geval een vrij unieke. De enige kanttekening die we moeten plaatsen gaat om de controllers; terwijl de Joy-Cons gemaakt lijken voor deze game, kan ik me voorstellen dat je liever een Pro Controller pakt als je echt competitief wilt gaan spelen. In alle hectiek is het best lastig om vlot je handen juist te bewegen, al is dat ergens juist een extra uitdaging. Ook is deze game zeker op zijn best als je speelt tegen een menselijke tegenspeler, en dan is een tweede Joy-Con-setje aardig aan de prijs. Mocht je toevallig een vriend of vriendin hebben met een eigen Switch, dan is Arms waarschijnlijk wel een musthave. 

Arms 


 
 

 

1-2 Switch
Natuurlijk wilden we ook even die game proberen waarin je cowboytje speelt, knikkers in je controller probeert te voelen en koeien melkt. De koeienmelkgame was technisch gezien de allereerste game die we probeerden op de Nintendo Switch, en het was even vreemd als je zou verwachten. Toch zat er daadwerkelijk een soort leercurve in. Eentje waarbij je elkaar ongemakkelijk aankijkt, terwijl je probeert uit te vogelen hoe die virtuele uier nou precies werkt. Als je met de verkeerde timing beweegt of niet juist de knopjes indrukt, dan geeft de koe een zielig straaltje melk, maar met wat oefenen gaat het steeds beter. Ook bij het schietgevecht in ouderwetse spaghettiwesternstijl baart oefening kunst. De game zelf roept dat je niet naar het scherm moet kijken, maar je tegenstander. Eerlijk is eerlijk, het helpt. Als je elkaar gefocust aanstaart of juist probeert af te leiden, heeft dat effect op je schietkunsten.

Het zijn best grappige minigames, die goed laten zien wat je allemaal kan doen met de Joy-Cons. Toch zit er een aantal dingetjes dwars; de minigames wekken niet echt de indruk dat ze lang boeiend blijven, maar misschien dat dit aangevuld wordt met leuke bonusmodes voor de variatie. Er is een aardig gevaar dat 1-2-Switch nog sneller de kast invliegt dan Wii Sports als een game die bij de eerste keer aanzetten superleuk is, maar gauw meer van hetzelfde wordt.

Daarnaast zijn de graphics, nouja, erg simpel. Je wordt weliswaar gestimuleerd om vooral naar elkaar te kijken. Als je een virtuele koe zit te melken wil je toch een beetje feedback over je melktechniek, en dan blijft het bij een simpele animatie van een uier en een hoeveelheid melk die eruit komt. Het oog wil ook wat, zeker voor een game van vijf tientjes. Hoe beoordeel je overigens eigenlijk een videogame die nauwelijks graphics heeft om van te spreken? Persoonlijk denk ik dat 1-2-Switch schreeuwt om een WarioWare-behandeling: het zou een leuk stijltje, humor en meer waarde toevoegen. Bovendien zou ik makkelijker doen alsof een Joy-Con een hamburger is en ik hem opeet, als er elk moment een WarioWare-bom kan ontploffen. Misschien moeten we 1-2-Switch beoordelen op wat het is, en niet op wat het zou kunnen zijn. Dan wordt het waarschijnlijk een launchgame die snel stof vergaart in de kast, tenzij je elke vrijdag een leuke borrel geeft met een paar aangeschoten vrienden.

1-2 Switch


 
 

 
Splatoon 2
Splatoon was een vrij unieke game op de Wii U. Toffe verfgevechten met transformerende inktvismensen, waarbij de echte strategie zat in het veroveren van de map. Of als je minder strategisch ingesteld bent: verf ALLES wat je ziet. Het was zowel leuk voor strategisch knallen als rondschieten als een kip zonder kop, maar bovenal maakte Nintendo hiermee echt werk van online gamen. Het is dan ook hartstikke logisch dat er een tweede deel deze zomer naar de Nintendo Switch komt om de boel te testen voordat online spelen een betaalde service wordt. Splatoon 2 is nu ook een van de weinige shooters die je overal kan spelen tegen eenieder, met ieder zijn eigen schermpje.

Je kunt gelukkig ook gewoon de Pro Controller gebruiken en thuis op de televisie spelen. We merkten namelijk dat iedereen zijn eigen voorkeur had qua speelstijl. Je kan op de Switch spelen en deze in zijn geheel bewegen om te richten en wat bijsturen met een pookje, wat ik na eventjes wennen prima vond spelen. Sommige medespelers vonden dit echter geen doen en hadden toch echt liever alleen de Pro Controller. Sowieso is je eigen speelstijl misschien wel een van de belangrijkste aspecten van Splatoon, of het nou gaat om controller, de coole kleding waar Tony Hawk nog een puntje aan kan zuigen of om je favoriete wapen. Nieuw is het dubbele pistool, maar zelf vind ik het heerlijk om met een gigantische verfroller rond te rennen waar je nu ook verticaal mee kan slaan. Of met een snipergeweer in één schot een hele gang bekliederen. Het wordt dan al gauw een grote bende van Inklings die de verkeerde kleur verf induiken.

Het lijkt er verder op dat Splatoon 2 prima draait op de Nintendo Switch. Hier en daar merk je wel dat het origineel echt gemaakt was voor de Wii U. Je kan niet meer voortdurend naar je tweede scherm kijken en vlot aanklikken waar je heen wilt vliegen op de map. Dat kan nu door eerst op de X-toets te drukken, dan vliegt de map in beeld en transporteren de vier knopjes naast je pookje je naar teammaten toe. Het werkt ietsjes trager, maar lijkt een prima alternatief. Er zijn ook wat nieuwigheden vergeleken met het eerste deel, zoals nieuwe wapens en vaardigheden. Eigenlijk willen we nog iets meer zien voordat we er echt een oordeel over kunnen vellen. De originele Splatoon werd namelijk pas echt geliefd zodra alle extra content zoals de singleplayer werden toegevoegd, maar we weten nog niet hoe dat precies werkt bij het vervolg. Mocht je nooit Splatoon gespeeld hebben, dan is Splatoon 2 in elk geval wel een aanrader als je houdt van een maffe genremix. Eentje waarbij je naast knallen ook een beetje moet platformen, tactisch moet spelen en er een samenhorig gevoel is. Althans, we weten eigenlijk ook niet zo goed hoe ze Miiverse willen vervangen of hoe de voicechat zal werken. Wij zouden zeggen, probeer vooral eerst de gratis online demo, die beschikbaar is op 24, 25 en 26 maart.

Splatoon 2

 
 
 

 

Snipperclips
Snipperclips is echt tof. Ik had er net als vele gamers met mij al eerder van gehoord, maar was ik een beetje sceptisch. Nadat ik de demo gespeeld had, rende ik naar mijn collega en dirigeerde ik hem naar Snipperclips. Ook hij ging heen met een sceptisch hoofd en kwam terug met een glimlach op zijn gezicht. Waarom is deze ogenschijnlijk simpele game dan zo leuk?

Omdat het een échte co-op game is. Sommige games zeggen co-opgameplay te hebben, en gooien je dan met zijn tweeën in hetzelfde level met dezelfde vijanden. Vaak speel je allebei die game in je eentje, gewoonweg tegelijkertijd. Je doet je eigen ding, hetzelfde ding als in de singleplayer. Af en toe pest je je ‘teammaat’ en dan focus je weer op jezelf. Er zijn wel een paar uitzonderingen, games waarin je geforceerd wordt om samen te werken; Snipperclips is er zo eentje.

Eerst leer je dat je allebei een papieren vormpje bent en dat je elkaar kleiner kunt knippen. Is op zich wel grappig, maar pas zodra je geconfronteerd wordt met allerlei uitdagingen, merk je het echte puzzelaspect op. De demo die wij speelden stopte na een bepaalde tijd. We moesten dan ook voor elk klein level zo snel mogelijk proberen uit te vogelen wat we moesten doen, hoe we dat gingen bereiken, en het dan nog uitvoeren met de maffe physics.

Zo kom je bijvoorbeeld terecht in een ruimte met een basketbal en een hoepel. Deze is al vrij snel duidelijk en we klooien wat aan om te scoren. Dan een potlood en een potloodslijper. Wederom snappen we het doel, maar moeten we wat creatief samenwerken om dat verticale potlood horizontaal vast te houden en in de slijper te douwen. En dan een ruimte met ballonnen. Erhm. Wat nu dan?

Een paar puzzelseconden later realiseert mijn collega-Budgetgamer dat we elkaar kunnen verknippen tot figuren met een scherpe punt. We moeten de ballonnen lekprikken. Duh, natuurlijk. Hoe verder we kwamen in de demo, hoe subtieler de puzzels werden en hoe meer we moesten nadenken om uit te vogelen wat de bedoeling was. Kwamen we er eenmaal achter, moesten we steeds meer klungelen met de physics om de objecten de juiste kant op te krijgen. Puur dankzij wat creatief spring-, knip-, vang- en duwwerk.

We speelden dit in Tabletop Mode, met de Switch als losstaand scherm en de twee Joy-Cons als onze controllers. Zowel de game en de opstelling waren vrij simpel, maar het was verbazingwekkend leuk en ideaal om de lokale multiplayer van het apparaat uit te stallen. Er zijn wel games zoals Portal waarbij je in co-op kan puzzelen en platformen. Snipperclips heeft echter een simplistische charme, die elke skeptische gamer snel overtuigt en laat zien wat lokale multiplayer kan doen. Heb je straks een Switch en wil iemand een keer samen iets spelen? Misschien iemand die niet zo vaak games speelt? Geef Snipperclips dan een kans, het is misschien een simpel spel maar veel toffer dan je denkt.

Snipperclips


 
 
 
 

 

Mario Kart 8 Deluxe
Mario Kart 8 is, als je het mij vraagt, de beste Mario Kart-game uit de serie. Ik heb Mario Kart 64, Super Circuit en Double Dash!! ook helemaal kapotgespeeld, en sommige games houden wat nostalgische of historische waarde. Kijk je naar de strakke controls waarmee je door de bochten drift, tezamen met optionele bewegingscontrols, prachtige graphics en een gebalanceerde funfactor, dan is Mario Kart 8 onverslaanbaar. Dat de game inclusief alle DLC en wat nieuwe extraatjes ook naar de Nintendo Switch komt vind ik dan ook een prima plan.

Het speelt vrijwel exact hetzelfde, op wat kleine details na. Zo is opeens de Double Item Box terug uit Double Dash!!, welke je twee items tegelijk geeft. Verder draait de game nu ’native’ op 1080p in plaats van 720p, zolang de Switch op de televisie is aangesloten. We krijgen daarnaast een vijftal nieuwe personages bij: King Boo, Dry Bones, Bowser Jr., Inkling Girl en Inkling Boy. De grootste verandering is echter de vernieuwde Battle Mode. Op de Wii U was het de enige modus die een beetje een teleurstelling was. Zo kon je wel tegen elkaar vechten en ballonnen van andere racers lekprikken met Power-ups. De levels waren jammer genoeg dezelfde als degene waarin je normaal racet. Je was voortdurend aan het rondrijden op zoek naar andere spelers, in plaats van deelname aan een hectisch gevecht in een speciale arena. Dat is helemaal opgelost, met terugkerende arena’s zoals Luigi’s Mansion uit Double Dash!!, maar ook nieuwe arena’s zoals eentje met een Splatoon-thema. Het werkt allemaal net iets anders dan voorheen; zo kan je met Bob-omb Blast een hele rits bommen tegelijk oppakken en achter elkaar gooien. Net zoals in een aantal andere Mario Kart-games kan je doorspelen als je ballonnen opgeblazen zijn, maar verlies je flink wat punten. Het speelt in ieder geval even chaotisch als altijd, en gelukkig is de Battle Mode dus in ere hersteld.

Met de originele game, alle DLC en deze extra foefjes kan je er niet omheen. Mario Kart 8 Deluxe is een must-have. Alleen als je de game al veelvuldig hebt gespeeld op de Wii U zou je hem kunnen laten liggen. Zelfs dan is het een sterke game om in huis te halen voor je Nintendo Switch. Uit alle games die we gespeeld hebben is Mario Kart 8 Deluxe namelijk de beste in alle opstellingen van het apparaat. Of je nu onderweg Mario Kart wilt spelen, in Full HD op de televisie, of in Tabletop-modus met een tweede speler ergens op deze aardbol: in elke opstelling maakt MK8D zich nuttig. Dit wordt dus een moeilijke game om te overtreffen.

Mario Kart 8 Deluxe 


 
 
 



Super Mario Odyssey en The Legend of Zelda: Breath of the Wild maken natuurlijk wel een kans. Voor die eerste is het nog te vroeg. Voor Breath of the Wild... de demo die we konden spelen was grotendeels dezelfde die we eerder al hebben gespeeld. Het enige detail wat we eraan kunnen toevoegen, is dat de game er scherper uitziet op de Switch dankzij de hogere resolutie in televisiemodus. Wij zijn nog steeds flink enthousiast voor de nieuwe Zelda, al raakt de hype na al het lange wachten nu een beetje ondergesneeuwd door hype voor de Nintendo Switch zelf. Hoe zit het met jullie hypeniveau? Welke games vinden jullie het meest interessant, en dringt het al tot jullie door dat we over een paar weekjes allemaal Breath of the Wild kunnen spelen?
 

Geplaatst door Martijn Hamerling op 21-02-2017
Aantal keer bekeken: 11710

Laatste reacties

avatar van Eli
Eli ( 1445   5) 21-02-2017 21:50
Over een paar weekjes Breath of the Wild? 10 dagen!!
avatar van Hennie286
Hennie286 ( 482   1) 21-02-2017 22:07
De belangrijkste vraag: Is Zelda zo met de tijd meegegaan dat het net zo goed (of zelfs beter) is dan the witcher 3.
avatar van Nand00w
Nand00w ( 286   1) 21-02-2017 22:42
Quote:
De belangrijkste vraag: Is Zelda zo met de tijd meegegaan dat het net zo goed (of zelfs beter) is dan the witcher 3.
Appels met peren.

De pre-orders voor de Switch en BoTW Limited Edition staan in ieder geval, ik kan niet wachten!
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 21-02-2017 23:40
Quote:
De belangrijkste vraag: Is Zelda zo met de tijd meegegaan dat het net zo goed (of zelfs beter) is dan the witcher 3.

De belangrijkste vraag is of het weer een steengoede zelda is. Ik hoop echt dat de game niet op the witcher lijkt. Of op fallout. Of op skyrim. Allemaal goede games maar van zelda verwacht ik iets heel anders.
avatar van Curly1991
Curly1991 ( 2225 ) 22-02-2017 12:41
Ik heb zin om snipperclips te gaan spelen, ik ben gek op dit soort puzzel spelletjes. Ik begin wel nieuwsgierig te worden naar arms maar ik denk niet dat ik die snel zal halen. Splatoon en Mario Kart 8 wacht ik ook nog even mee. Voorlopig kan ik die nog prima op de Wii U spelen.
avatar van Nonexistinghero
Nonexistinghero ( 496   1) 22-02-2017 13:57
Quote:
De belangrijkste vraag: Is Zelda zo met de tijd meegegaan dat het net zo goed (of zelfs beter) is dan the witcher 3.

Het zijn 2 zeer verschillende games. En naar mijn mening is The Witcher 3 ook lang niet zo goed als de meeste Zelda games.
avatar van Blackdevil235
Blackdevil235 ( 725   3) 22-02-2017 20:50
als je mario kart 8 zo'n hoge score geeft klopt er toch iets niet, ik heb 8 + alle dlc dus wat zou ik nou extra krijgen wat het een hoge score waard maakt?
de 1ste splatoon was echt dom, 2 multiplayer maps dan de volgende dag kreeg je 2 anderen.. waarom kon ik die 1ste 2 niet meer spelen dan.. als deel 2 hetzelfde zou doen verdiend het dus ook een lage score..
je kan geen cijfers geven als je hyped bent, mario kart is leuk maar veel mensen hebben 8 al gespeeld.. het is geen nieuwe game..

de beste mario kart uit de serie? mensen krijgen crazy 8 als ze 2de liggen. multiplayer is gewoon slecht samen met de ranking..
95% easy tracks 0.1% rainbow road dat noem jij een ranking? ik niet.. geen optie om zeker te zijn dat alle tracks gekozen worden.
ik denk eerder dat double dash en 64 de betere waren, geen online ok maar wel leuker ook een unlocking systeem die veel beter is.. toen deed ik moeite, heb op de wii zelfs rosalina unlockt door die 3 sterren te krijgen overal.. in mk8 unlock je alles met domme muntjes op die gouden kart na dan.. ik gebruik geen karts.. op 150cc unlock ik helemaal niks meer? ok vandaar dus 1ste mario kart die ik niet heb uitgespeeld alleen online tot 3000-4000vr gegaan en was er klaar mee. als je niet kan winnen op snes rainbow road en altijd maar voor moo moo meadows kiest ben je gewoon een noob.. ik kocht dlc maar die tracks werden zelden gekozen op die zelda track na dan
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 23-02-2017 07:02
Rol: Forum Moderator
Quote:
als je mario kart 8 zo'n hoge score geeft klopt er toch iets niet, ik heb 8 + alle dlc dus wat zou ik nou extra krijgen wat het een hoge score waard maakt?
de 1ste splatoon was echt dom, 2 multiplayer maps dan de volgende dag kreeg je 2 anderen.. waarom kon ik die 1ste 2 niet meer spelen dan.. als deel 2 hetzelfde zou doen verdiend het dus ook een lage score..
je kan geen cijfers geven als je hyped bent, mario kart is leuk maar veel mensen hebben 8 al gespeeld.. het is geen nieuwe game..

Ik weet dat ik hier beter niet op kan reageren, maar goed. Waarom krijgt Mario Kart 8 Deluxe van Martijn een hoog cijfer? Omdat het een steengoeie game is. Het was al een fantastische game op de Wii U en de game biedt alleen maar meer op de Switch. Jij hebt het al gespeeld op de Wii U, ja, maar dat neemt niet weg dat het de slechtst verkopende Mario Kart is (op de slechtst verkopende Nintendo console in jaren) en dat er een hele grote markt is die de game juist nog niet heeft gespeeld. En een ijzersterke game die al een tijdje uit is, is nog steeds een ijzersterke game. Een game verdient niet ineens maar een half cijfer omdat 'ie al een tijdje te spelen is. Daar word de game als game zijnde niet beter of slechter van. Het is beter voor Nintendo om een dikke titel als Mario Kart 8 Deluxe te hebben in april, dan om niks te hebben in april. Daar bovenop is het voor velen een nieuwe Mario Kart, en voor de trouwe Nintendo gamer een hele goeie Mario Kart met het grootste aantal maps + een nieuwe Battle Mode. Natuurlijk zal Mario Kart 9 ooit verschijnen, maar dat kan nog wel een jaar of twee duren. Dan is het toch fijn dat je in de tussentijd lekker je oude vertrouwde Mario Kart 8 kan blijven spelen? En wil je er niet het volle bedrag voor neerleggen? Dan blijf je 'm lekker spelen op de Wii U, of slinger je MK64 aan in de Virtual Console.

Mensen rennen massaal naar de winkel om een game als GTA V een jaar na de release voor de volle pond te halen op de PS4 of Xbox One, of zelfs anderhalf jaar na de release op de PC, maar als Nintendo hetzelfde doet met een fan favorite game dan is de game ineens een lage score (en niet het volledige bedrag, ook al is het een uitgebreide versie met alle (betaalde) DLC en een extra gamemode met nieuwe maps) waard omdat het "oud" is? Kom op... Een goeie game is een goeie game.

En over Splatoon. In mijn herinnering roteerden de maps elke 2 of 3 uur. Niet elke dag. En dat was zodat iedere map even veel gespeeld werd ipv dat er iedere keer 2 of 3 maps gekozen werden door de hardcore spelers die alle goeie plekjes kenden en dat de wat minder goeie spelers nooit de andere maps te spelen kregen. Ook was het zo dat de maps per gamemode verschilden, dus als je geen zin had in map A kon je een andere gamemode aanzetten, en de verschillende maps roteerden op een manier dat stel dat je iedere dag om 16:00 Splatoon aanzette, je toch iedere dag om 16:00 andere maps te spelen kreeg en je dus niet vast zat in hetzelfde patroon van maps.

Misschien is het een systeem dat niet bij iedereen in de smaak valt. Ik vond het tof omdat ik op deze manier alle maps regelmatig te spelen kreeg, wat in veel andere shooters niet het geval is. Maar om, als dat systeem je niet ligt, de hele game af te schrijven met "een lage score" slaat natuurlijk nergens op. De gameplay zelf wordt er niet minder van. De sfeer van de game wordt er niet minder van. Alles aan de game, behalve de matchmaking (puur smaak, maar oké), wordt er niet minder van. En daarbij; juist het geen waar je Mario Kart 8 om bekritiseert ("geen optie om zeker te zijn dat alle tracks gekozen worden") is waar je nu Splatoon om afkraakt.

Ik speel veel games waarvan regelmatig online games, variërend van Overwatch tot Plants vs Zombies: Garden Warfare (2), en Splatoon is denk ik mijn favoriete multiplayer game van de afgelopen jaren (en zo heel extreem veel heb ik Splatoon nou ook weer niet gespeeld). Laat Splatoon 2 maar komen. Met hetzelfde map rotatie systeem graag .
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 23-02-2017 08:19
Quote:
als je mario kart 8 zo'n hoge score geeft klopt er toch iets niet, ik heb 8 + alle dlc dus wat zou ik nou extra krijgen wat het een hoge score waard maakt?
Quote:
Omdat het een steengoeie game is.
Dus.

Het is een port met een paar tweaks. Nou en? Er zitten zelfs een paar extra dingen bij. Als ze er tracks uit hadden gehaald of modi hadden gesloopt zoals bij Mario Maker op de 3DS had het vast een lager cijfer gekregen. Als een nieuwkomer deze op de Switch gaat spelen zal diegene net zo enthousiast zijn van het spel als jij het voor de eerste keer speelde op de WiiU.
avatar van Eli
Eli ( 1445   5) 23-02-2017 08:27
Quote:
De belangrijkste vraag: Is Zelda zo met de tijd meegegaan dat het net zo goed (of zelfs beter) is dan the witcher 3.

Als Zelda net zo wordt als TW3 dan hang ik mezelf op
avatar van Hlabrand1981
Hlabrand1981 ( 12 ) 23-02-2017 16:41
Quote:
[..]


Ik weet dat ik hier beter niet op kan reageren, maar goed. Waarom krijgt Mario Kart 8 Deluxe van Martijn een hoog cijfer? Omdat het een steengoeie game is. Het was al een fantastische game op de Wii U en de game biedt alleen maar meer op de Switch. Jij hebt het al gespeeld op de Wii U, ja, maar dat neemt niet weg dat het de slechtst verkopende Mario Kart is (op de slechtst verkopende Nintendo console in jaren) en dat er een hele grote markt is die de game juist nog niet heeft gespeeld. En een ijzersterke game die al een tijdje uit is, is nog steeds een ijzersterke game. Een game verdient niet ineens maar een half cijfer omdat 'ie al een tijdje te spelen is. Daar word de game als game zijnde niet beter of slechter van. Het is beter voor Nintendo om een dikke titel als Mario Kart 8 Deluxe te hebben in april, dan om niks te hebben in april. Daar bovenop is het voor velen een nieuwe Mario Kart, en voor de trouwe Nintendo gamer een hele goeie Mario Kart met het grootste aantal maps + een nieuwe Battle Mode. Natuurlijk zal Mario Kart 9 ooit verschijnen, maar dat kan nog wel een jaar of twee duren. Dan is het toch fijn dat je in de tussentijd lekker je oude vertrouwde Mario Kart 8 kan blijven spelen? En wil je er niet het volle bedrag voor neerleggen? Dan blijf je 'm lekker spelen op de Wii U, of slinger je MK64 aan in de Virtual Console.

Mensen rennen massaal naar de winkel om een game als GTA V een jaar na de release voor de volle pond te halen op de PS4 of Xbox One, of zelfs anderhalf jaar na de release op de PC, maar als Nintendo hetzelfde doet met een fan favorite game dan is de game ineens een lage score (en niet het volledige bedrag, ook al is het een uitgebreide versie met alle (betaalde) DLC en een extra gamemode met nieuwe maps) waard omdat het "oud" is? Kom op... Een goeie game is een goeie game.

En over Splatoon. In mijn herinnering roteerden de maps elke 2 of 3 uur. Niet elke dag. En dat was zodat iedere map even veel gespeeld werd ipv dat er iedere keer 2 of 3 maps gekozen werden door de hardcore spelers die alle goeie plekjes kenden en dat de wat minder goeie spelers nooit de andere maps te spelen kregen. Ook was het zo dat de maps per gamemode verschilden, dus als je geen zin had in map A kon je een andere gamemode aanzetten, en de verschillende maps roteerden op een manier dat stel dat je iedere dag om 16:00 Splatoon aanzette, je toch iedere dag om 16:00 andere maps te spelen kreeg en je dus niet vast zat in hetzelfde patroon van maps.

Misschien is het een systeem dat niet bij iedereen in de smaak valt. Ik vond het tof omdat ik op deze manier alle maps regelmatig te spelen kreeg, wat in veel andere shooters niet het geval is. Maar om, als dat systeem je niet ligt, de hele game af te schrijven met "een lage score" slaat natuurlijk nergens op. De gameplay zelf wordt er niet minder van. De sfeer van de game wordt er niet minder van. Alles aan de game, behalve de matchmaking (puur smaak, maar oké), wordt er niet minder van. En daarbij; juist het geen waar je Mario Kart 8 om bekritiseert ("geen optie om zeker te zijn dat alle tracks gekozen worden") is waar je nu Splatoon om afkraakt.

Ik speel veel games waarvan regelmatig online games, variërend van Overwatch tot Plants vs Zombies: Garden Warfare (2), en Splatoon is denk ik mijn favoriete multiplayer game van de afgelopen jaren (en zo heel extreem veel heb ik Splatoon nou ook weer niet gespeeld). Laat Splatoon 2 maar komen. Met hetzelfde map rotatie systeem graag .



Ik sluit me letterlijk bij GJ aan. Ik erger me kapot dat mensen altijd Nintendo Bashen.
En nu zeiken op Mario Kart 8, maar alle remakes op de Xbone en PS4 worden maar geslikt met de rede, ja er zijn zat mensen die het niet gespeeld hebben. JA MARIO KART 8 DUS OOK NIET
ik overigens heb hem in bezit maar dat terzijde. Feit dat ik hem nu on the go kan spelen is me al de aanschaf opnieuw waard want dat is wel iets van toegevoegde waarde ipv 3 pixels meer.

Maar mensen bashen ook op:

de switch heeft maar 32gb flash geheugen... ja de ipads ook en die zijn 2x zo duur en niet uitbreidbaar en maar een tablet ipv gameconsole....maar dat is normaal

de games zijn duur..... net zo duur of soms goedkoper als op de andere consoles

de accessoires zijn duur........ de gamepad pro is net zo duur als dat de xbox one en ps4 controllers bij launch waren of hadden jullie de consoles toen nog niet......toch niet zo fanboy blijkbaar? ik had ze namelijk wel en kosten me gewoon 64,99 in de winkel minimaal waarvan bij de xbox nog een play and charge kit bijgekocht mocht worden...

de nieuwe joycons zijn nieuwe techniek en ja die kosten geld. wat denk je dat de move controllers bij launch kosten? moest je ook de controller en andere stick etc hebben.

er zijn zo weinig launch games: uhh de n64 had er 2 de snes 3
en van mijn ps4 en xbone had ik het eerste half jaar ook 2 games ofzo omdat er dan misschien veel waren maar niks dat de moeite waard was behalve cross platform games.....

ja nieuwe consoles kosten geld. ja soms krijg je remakes.
Als je dat er niet voor over hebt koop je hem over een jaar. Maar klaag dan niet. de PS4 was bij launch 399 zonder game de xbone 499 met kinect want zonder was hij er niet.
ja ik had hem uit duitsland day one
avatar van Nonexistinghero
Nonexistinghero ( 496   1) 23-02-2017 17:59
Die argumenten die je gebruikt zijn wel heel erg krom. Heb je zeker hard voor moeten trainen om ze zo ver te buigen?
avatar van Nand00w
Nand00w ( 286   1) 23-02-2017 19:47
Quote:

Ik sluit me letterlijk bij GJ aan. Ik erger me kapot dat mensen altijd Nintendo Bashen.
En nu zeiken op Mario Kart 8, maar alle remakes op de Xbone en PS4 worden maar geslikt met de rede, ja er zijn zat mensen die het niet gespeeld hebben. JA MARIO KART 8 DUS OOK NIET
ik overigens heb hem in bezit maar dat terzijde. Feit dat ik hem nu on the go kan spelen is me al de aanschaf opnieuw waard want dat is wel iets van toegevoegde waarde ipv 3 pixels meer.

Maar mensen bashen ook op:

de switch heeft maar 32gb flash geheugen... ja de ipads ook en die zijn 2x zo duur en niet uitbreidbaar en maar een tablet ipv gameconsole....maar dat is normaal

de games zijn duur..... net zo duur of soms goedkoper als op de andere consoles

de accessoires zijn duur........ de gamepad pro is net zo duur als dat de xbox one en ps4 controllers bij launch waren of hadden jullie de consoles toen nog niet......toch niet zo fanboy blijkbaar? ik had ze namelijk wel en kosten me gewoon 64,99 in de winkel minimaal waarvan bij de xbox nog een play and charge kit bijgekocht mocht worden...

de nieuwe joycons zijn nieuwe techniek en ja die kosten geld. wat denk je dat de move controllers bij launch kosten? moest je ook de controller en andere stick etc hebben.

er zijn zo weinig launch games: uhh de n64 had er 2 de snes 3
en van mijn ps4 en xbone had ik het eerste half jaar ook 2 games ofzo omdat er dan misschien veel waren maar niks dat de moeite waard was behalve cross platform games.....

ja nieuwe consoles kosten geld. ja soms krijg je remakes.
Als je dat er niet voor over hebt koop je hem over een jaar. Maar klaag dan niet. de PS4 was bij launch 399 zonder game de xbone 499 met kinect want zonder was hij er niet.
ja ik had hem uit duitsland day one
Enige waar ik mij echt in kan vinden zijn de Joy-Cons, daar heeft gewoon een bak R&D in gezeten om dat van de grond te krijgen.

Je kan ook andersom redeneren. Een iPad heeft dan wel 32GB maar beperkt zich niet door alleen maar een gameconsole te zijn (vandaar de hogere prijs. De Switch heeft 32GB en blijft niks anders dan een gameconsole (en heel misschien een browser en Netflix applicatie). Het feit dat er nu al een game is (Dragon Quest Heroes) die überhaupt niet eens past op de standaard internal storage is vreemd.

Nintendo houdt zijn games belachelijk duur. 30 euro voor Mario Kart Wii, een game van nota bene bijna 10 jaar oud, is te idioot voor woorden. Maar Nintendo komt ermee weg, omdat ze weten dat de massa die prijs zal blijven betalen.

Launch games Switch: 10
Launch games PS4: 26
Launch games Xbox One: 22

Dat het voor jou niet de moeite waard was betekent niet dat anderen er geen plezier mee hadden. 10 is gewoon niet.

Overigens geen bash naar Nintendo of naar jou. Maar je redeneringen zijn gewoon vreemd.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 24-02-2017 08:07
Quote:
[..]


Het zijn 2 zeer verschillende games. En naar mijn mening is The Witcher 3 ook lang niet zo goed als de meeste Zelda games.

HAHAHAHAHA
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 24-02-2017 08:49
Die voortdurende vergelijkingen met PS4 zijn wat onzinnig. Het is overduidelijk dat Nintendo een andere doelgroep aanspreekt (er is wel een overlap, maar over het algemeen - de 'gewone' consument die ze aanspreken - is het een andere doelgroep).

Ze hoeven niet de concurrentie te kopieëren om succesvol te zijn. De meeste consumenten hebben pas door dat er wel/geen netflix op zit na aanschaf. Evenals trophies/achievements. Die services zijn zo gewoon dat het geen USP meer is.

Als iemand die meerdere consoles kan veroorloven vind ik het dan ook prima dat Nintendo meer zijn eigen ding doet, meer diversiteit in games en mogelijke ervaringen die je daarmee hebt is een goed gegeven. Een PS4 kloon maken, waar veel mensen die zich negatief uitspreken over het apparaat op lijken aan te willen sturen, zou van alle consoles een eenheidsworst maken. Dat zou ik eigenlijk zonde vinden.

Hetzelfde met Horizon / Witcher 3 / Zelda. Dat is een beetje alsof je Power rangers, Galtar en He-man vergelijkt. Gingen wij vroeger op het schoolplein lopen argumenteren welke serie het beste was? Nee! We keken die shit gewoon allemaal en besteedden onze tijd gewoon aan het in elkaar slaan van de grootste nerd uit de klas, zoals dat hoort!
En flippo's.
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 24-02-2017 09:47
Quote:
Gingen wij vroeger op het schoolplein lopen argumenteren welke serie het beste was? Nee!

pokemon of digimon?
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 24-02-2017 09:49
Pff, dat was jaren later. De oorzaak van een dikke schoolfight in Havo 5...
de pokémon fans waren met veel meer, maar de Digimon fans waren vuil aan het vechten waardoor we bijna verloren hadden.

Pokémon masterrace!

Maar stiekem wist iedereen dat Yu-Gi-Oh! het beste was.
avatar van Sephiroth1989
Sephiroth1989 ( 625 ) 24-02-2017 09:55
Quote:
[..]


pokemon of digimon?

Digimon natuurlijk! Pokemon komt uit op een nintendo systeem BAH!

On-Topic: Thanks voor de hands-on, kijk zelf het meest uit naar Zelda en Snipperclippers, wat een geniaal bedacht spel die laatste. Erg veel zin in!
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 24-02-2017 10:34
Quote:
[..]

Enige waar ik mij echt in kan vinden zijn de Joy-Cons, daar heeft gewoon een bak R&D in gezeten om dat van de grond te krijgen.

Je kan ook andersom redeneren. Een iPad heeft dan wel 32GB maar beperkt zich niet door alleen maar een gameconsole te zijn (vandaar de hogere prijs. De Switch heeft 32GB en blijft niks anders dan een gameconsole (en heel misschien een browser en Netflix applicatie). Het feit dat er nu al een game is (Dragon Quest Heroes) die überhaupt niet eens past op de standaard internal storage is vreemd.

Nintendo houdt zijn games belachelijk duur. 30 euro voor Mario Kart Wii, een game van nota bene bijna 10 jaar oud, is te idioot voor woorden. Maar Nintendo komt ermee weg, omdat ze weten dat de massa die prijs zal blijven betalen.

Launch games Switch: 10
Launch games PS4: 26
Launch games Xbox One: 22

Dat het voor jou niet de moeite waard was betekent niet dat anderen er geen plezier mee hadden. 10 is gewoon niet.

Overigens geen bash naar Nintendo of naar jou. Maar je redeneringen zijn gewoon vreemd.

Dat Nintendo de prijzen van games (kunstmatig) hoog houdt is eigenlijk hoe het zou moeten zijn in de industrie. Denk je dat ik bij launch nog HZD ga kopen, hoe ongelofelijk vet me die ook lijkt, als ik weet dat ik hem binnen 2 maanden voor €30 kan aanschaffen? De markt is ziek, maar Nintendo kan niet mee in die 'race to the bottom' omdat Nintendo compleet afhankelijk is van hun games; er zijn geen andere bedrijfsonderdelen om verliezen mee te compenseren of te verhullen.

Nintendo maakt kwaliteit games en durft daar een premium voor te vragen, dat zouden andere bedrijven ook moeten doen. Een HZD zou het eerste jaar niet onder de €60 moeten mogen duiken en als er dan voldoende is verdiend, pas dan kan de prijs omlaag. Je ziet bij de consoles al dat er hardware wordt aangeboden waarop geen verlies meer wordt genomen zoals vroeger, bij games zouden ze dit ook moeten doen; dan hoeven we ook niet doodgegooid te worden met nietszeggende DLC en consumables.

Statistieken over hoeveel games er uitkomen zeggen helemaal niets: Steam en IOS (wat beide zijn geworden althans) willen je even spreken. Ik heb liever elk jaar een keuze uit 50 games die passen bij het systeem, die verschillend genoeg van elkaar zijn om een launch te rechtvaardigen en waar de kwaliteit gewaarborgd is, dan 1000 games waarvan er 900 sowieso nooit hadden mogen verschijnen in die vorm.

Het is duidelijk dat als jij elk jaar je CoDje en FIFA wil hebben dat je bij Nintendo niets te zoeken hebt, dan is er de One. En als je dan ook nog af en toe een heftige Japanse game wil dan koop je een PS4. Maar een Nintendo console koop je voor Nintendo games: games die leuk zijn voor alle leeftijden, games die altijd "af" zijn, games die je over 10 jaar nog speelt omdat ze mooi oud worden (Hmm, Nintendo is een beetje de GinneSchrik van de gamesindustrie. Inderdaad, voor álle leeftijden ).
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 24-02-2017 11:37
Quote:
[..]


Dat Nintendo de prijzen van games (kunstmatig) hoog houdt is eigenlijk hoe het zou moeten zijn in de industrie. Denk je dat ik bij launch nog HZD ga kopen, hoe ongelofelijk vet me die ook lijkt, als ik weet dat ik hem binnen 2 maanden voor €30 kan aanschaffen? De markt is ziek, maar Nintendo kan niet mee in die 'race to the bottom' omdat Nintendo compleet afhankelijk is van hun games; er zijn geen andere bedrijfsonderdelen om verliezen mee te compenseren of te verhullen.

Nintendo maakt kwaliteit games en durft daar een premium voor te vragen, dat zouden andere bedrijven ook moeten doen. Een HZD zou het eerste jaar niet onder de €60 moeten mogen duiken en als er dan voldoende is verdiend, pas dan kan de prijs omlaag. Je ziet bij de consoles al dat er hardware wordt aangeboden waarop geen verlies meer wordt genomen zoals vroeger, bij games zouden ze dit ook moeten doen; dan hoeven we ook niet doodgegooid te worden met nietszeggende DLC en consumables.

Statistieken over hoeveel games er uitkomen zeggen helemaal niets: Steam en IOS (wat beide zijn geworden althans) willen je even spreken. Ik heb liever elk jaar een keuze uit 50 games die passen bij het systeem, die verschillend genoeg van elkaar zijn om een launch te rechtvaardigen en waar de kwaliteit gewaarborgd is, dan 1000 games waarvan er 900 sowieso nooit hadden mogen verschijnen in die vorm.

Het is duidelijk dat als jij elk jaar je CoDje en FIFA wil hebben dat je bij Nintendo niets te zoeken hebt, dan is er de One. En als je dan ook nog af en toe een heftige Japanse game wil dan koop je een PS4. Maar een Nintendo console koop je voor Nintendo games: games die leuk zijn voor alle leeftijden, games die altijd "af" zijn, games die je over 10 jaar nog speelt omdat ze mooi oud worden (Hmm, Nintendo is een beetje de GinneSchrik van de gamesindustrie. Inderdaad, voor álle leeftijden ).

Kunstmatig hoog houden kunnen ze eigenlijk niet. Ze mogen winkels niet verbieden om de games voor dumpprijzen te verkopen. Het is geen kwestie van prijsafspraken of zo.

Daarom pakken ze het op een andere manier aan; mogelijk voor winkels kleine verschepingen te bestellen / bulkkortingen weigeren (de reden dat Mediamarkt altijd stapels heeft liggen met launch en nog steeds winst draait als ze het restant voor €10 dumpen), vaak maar een/twee games per franchise per console zodat een bestaand deel zijn waarde niet verliest (zoals bij AC, CoD e.d.). 'Duurzame' advertising (games die 3 jaar na release nog reclames hebben, maar geen 'flash-advertising' voor nieuwe releases).

Het gaat Nintendo geloof ik niet zo zeer om het 'hoog houden' van de prijzen, maar meer om te zorgen dat zoveel mogelijk games consistent blijven verkopen i.p.v. alleen tijdens een launch-day-hype. Daar is de marketing dan ook op gebaseerd. Ondanks het falen in marketing van de Wii U vind ik dat ze dát stukkie best wel goed doen.

De rest van de gamesindustrie - op Blizzard en Rockstar games na, die de waarde van hun games ook hoog houdt door kwaliteit, constante updates en niet te snel uitbrengen van een vervolg - lijkt geobsedeerd met verkoopcharts. Launchweek moet je game nummer 1 staan anders heb je gefaald. Een tijdje na de launch kun je de rest afprijzen en dumpen want dan doen de cijfers er toch niet meer toe.

Na een klein jaartje liefst bijna gratis, zodat mensen hem proberen en zin krijgen in het vervolg + season pass die binnenkort komt.

Wel goed voor ons, zo goedkoop games kunnen scoren. Maar het is overigens echt zonde. Ik begreep die aanpak wel in de GC/PS2 tijd. Ik vond toen Nintendo games een wezenlijk kwaliteitsverschil hebben met andere studios m.b.t. bugs, framerate, hoe 'gepolijst' de spelervaring was. Tegenwoordig zijn er veel meer ontwikkelaars die de 'Nintendo-kwaliteit' evenaren, terwijl Nintendo wat blunders heeft gemaakt zoals Amiibo Festival en Mario Tennis Ultra smash. Met slimmere marketing en leveringsvoorwaarden aan winkels kunnen third parties hun titels nu even goed wegzetten als evergreen titel als Nintendo dat al jaren met hun hoofd-franchises doet.
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 24-02-2017 12:48
@Sam: Het wordt een beetje gezeur over semantiek, maar wat jij beschrijft is evengoed artificieel de prijs sturen. Nintendo levert itt andere publishers geen extreme hoeveelheden van een game bij launch en belangrijker: zij accepteren vaak geen retour of sale van het product. Bedrijven als mediamarkt kopen fors in als er een nieuwe game verschijnt en krijgen niet alleen bulkortingen, ze krijgen de kortingen die ze geven op games die niet goed verkopen gewoon terug van de leverancier of uitgever door een "tegoed" te bedingen voor de volgende keer dat ze games afnemen.

Dus even met een voorbeeld: Squeenix wilde dat de winkels vol lagen met FFXV bij launch om zo het aantal verscheepte exemplaren heel hoog te laten zijn. Als na een maand (of zelfs eerder in dit geval) dan blijkt dat maar 50% van de stock verkocht is dan trekt MM aan de bel. Ze spreken dan af dat de game voor €40 in de winkel komt te liggen en dat ze over het restant een "tegoed" krijgen bij Squeenix of de leverancier voor een volgende partij (meestal nemen zij zelf ook genoegen met een kleinere marge als de prijs omlaag gaat omdat games voor MM bijzaak zijn, maar een goede aanbieding wel mensen naar de winkel lokt).

Nintendo doet hier in de regel niet aan mee, tenzij het een duidelijke inschatting van hun kant is óf als het met hardware te maken heeft. Nu werkt het in Nederland iets anders dan in de VS, waar prijsafspraken wél oogluikend worden toegestaan (de reden dat Amazon de Prime prijs niet mag laten zien op de website en dat die pas duidelijk wordt in je mandje), maar Nintendo beïnvloedt wel degelijk de prijs, door oa het aanbod te sturen. Nintendo is qua uitlevering van games wat prudenter, maar vaak wel realistisch.

Uiteindelijk staat alles in het teken van het niet ondergraven van de onderliggende waarde van hun IP/ merk en Nintendo is mijns inziens de enige van de grote 3 die economisch verantwoord handelt. Prijzen van €220 voor een Xbox One met game zorgen wel voor een boost in sales, maar over 5 maanden verwacht je een bundel van €200; de intrinsieke waarde van het merk Xbox wordt aangetast. Hetzelfde zien we nu met de meeste games, de door jou genoemde uitzonderingen daargelaten, die binnen enkele maanden voor dumpprijzen weg moeten; de industrie is ziek en wij als consument lijken nu even spekkoper, maar ervaren negatieve gevolgen inmiddels al met nietszeggende DLC, consumables en 13 in een dozijn games.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 24-02-2017 13:04
Mijn punt was meer dat het niet kunstmatig te noemen is, maar ben het inderdaad volkomen met je eens. Het is een gezondere wijze om met je verschillende merken om te gaan op lange termijn.

De consistente aanlevering en weigering tot terugname zorgt er tevens voor dat de games langer op de schappen blijven staan en uit de dumpbakken wegblijven, wat zorgt voor een consistente verkoop (door Nintendo 'evergreen-titles' genoemd).

Dit heeft voor mij als resultaat dat ik een nintendo game met een beetje hype vaak al op lanceringsdag haal, omdat ik weet dat hij toch niet snel zal zakken. (De games zonder hype echter, een mario party of een marketingloze release zoals Punch-out op Wii destijds... daar wacht ik toch altijd even mee)

Ondertussen wacht ik bij veel PS4 releases (met uitzondering, zoals Overwatch en Rockstar's games) rustig een jaartje tot alle DLC uit is, dan nog een maandje tot de GOTY/Ultimate/Complete editie gereleased wordt en dan nog twee maandjes voor die in de budgetbakken ligt voor 1/3e van de prijs. Maar genoeg mensen die deze games wel halen op launch (publishers als Ubisoft, Sony zelf en EA weten erg goed hun games te hypen vlak voor release), anders zouden ze deze cyclus niet al drie generaties volhouden. (Startte zo rond de PS2-gen, denk ik - in de PS1 + N64 tijd was er nog niet veel sprake van dumpprijzen en overstock van games, voor zover ik me dat kan herinneren.)