Snake Pass
Dit is overigens een flink subjectief lijstje aan toffe games. Zo ben ik best fan van slangen – er zit er zelfs eentje over mijn schouder mee te kijken terwijl ik dit typ – en was ik blij verrast toen ik een paar dagen geleden de trailer van Snake Pass ontdekte. Een physics-platformer met een slang en een kolibrie die tempels verkennen, wat nogal een gehannes is zonder ledematen. In de trailer zie je Noodle de slang dan ook hendels wurgen, zichzelf in een knoop leggen tussen bamboestokken en tussen allerlei platformen glibberen. Hierbij moet je net als een echte slang zigzaggen om snelheid te maken en omslachtig je nek en staart (wacht, heeft een slang een staart? Of is een slang een staart?) overal omheen gooien om te klimmen. Denk als een slang. Wees een slang. Hoeveel games laten je dat nou doen? Behalve de klassiekers zoals die oude Nokia-game dan ...
Yooka-Laylee
Nu we het toch over Rare hebben, de spirituele opvolger van Banjo-Kazooie is 22 maanden geleden begonnen als Kickstarter project en is nu klaar voor release! Waar het oorspronkelijk nog een beetje vaag was in hoeverre Yooka-Laylee op een Rare-game zou lijken, is het nu zo klaar als een klontje. Yooka-Laylee is een nieuwe Rare-titel, voor zover dat legaal mag. In de recente Capital Cashino-trailer horen we bijvoorbeeld het bekende gemurmel van personages die de teksten opzeggen met maffe praatachtige geluidjes. Het titulaire duo is ook net zo kleurrijk en charmant, verzamelt kleurrijke objecten en rijdt zelfs in Donkey-Kong-stijl met mijnkarretjes in een sidescroller-segment.
FAST RMX
Ik houd van Miyamoto, maar de beste man is behoorlijk eigenwijs. Ooit heeft hij in een interview gezegd dat hij geen reden zag om een nieuwe F-Zero te maken, niet totdat ze iets vernieuwends kunnen doen. Wat lastig is gezien Mario Kart het twistende circuit en de hovervoertuigen ook al heeft gestolen. Dus wat nu, dan maar geen F-Zero? We maken er zelf wel eentje, moeten ze hebben gedacht in Duitsland, want heldenbedrijf Shin’en kwam plots met de retesnelle racer FAST Racing Neo op de Wii U. Niet iedereen heeft kans gezien om het daarop te spelen, dus komt het spel in verbeterde vorm alsnog naar de Nintendo Switch. Kunnen we toch nog een soort van F-Zero spelen.
Daarin heeft je schip namelijk twee modi en zijn er twee kleuren energie in de wereld, welke schadelijk zijn of juist helpen. Je moet dan voortdurend wisselen van modus om de twee kleurtjes op het juiste moment op te vangen. In FAST RMX hebben ze dit principe toegepast op de boosters die je tegenkomt op het circuit. Je moet ofwel in blauwe ofwel in oranje modus over twee verschillende kleuren boostbaantjes vliegen. Daarnaast zijn er ook nog blauw-oranje bolletjes die je verzamelt, om te gebruiken als normale boost die je zelf kan gebruiken wanneer je wilt. Deze toevoegingen zorgen voor ritmische gameplay, iets dat naar mijn mening veel beter past bij racen dan de wapens en power-ups van WipEout. Voor de mensen die het op de Wii U al gespeeld hebben, is het grotendeels dezelfde game. Wel met meer tracks, schijnbaar zo’n dertig in plaats van zestien. Het is misschien niet de F-Zero waar we echt naar smachten, maar door deze snoeiharde racer die zelfs met 4-player-splitscreen in 1080p en 60fps draait en ik ook onderweg kan spelen … tja daar word ik toch wel vrolijk van. FAST RMX is op de valreep nog toegevoegd als launchgame en is dus op 3 maart te vinden in de Nintendo Switch e-Shop.
Stardew Valley
Ik realiseer het mij nu pas, veel games op dit lijstje jatten hun inspiratie bij geliefde Nintendo-games. Weinig punten voor originaliteit dus. Maar mijn zwakke gamerhart kan de nostalgie soms niet tegenhouden. Zo ook bij Stardew Valley. Net als in het aandoenlijke Harvest Moon kan je naar hartelust tuinieren, mijnbouwen, vissen en van het boerenleven genieten. Alleen is Harvest Moon de laatste tijd de derde dimensie ingetrokken en stiekem trekt mij dat niet zo. Doe mij maar een overdaad aan platte vormpjes, van die mooie pixelige sprites enzo. Gelukkig pakt Stardew Valley het charmante stijltje dat Harvest Moon populair maakte, en maakt het deze lekker pixelachtig.
Kingdom
Wederom een pixelart-game, dit keer met een echt schilderachtige vormgeving. Gemaakt door een Nederlander – chauvinisme +1 – en nog iemand, waarin je als koning een fort opbouwt en het volk verdedigt tegen hordes griezelige monsters. Dit is echter geen Minecraft waarbij je elke pixel zelf mag plaatsen. Je mag rondlopen en geld uitgeven, waarna het volk dan aan de slag gaat met het bouwen en verdedigen. Zelf ben je eigenlijk, buiten je portemonnee om, aardig nutteloos. Het is verder ook een beetje een kunstzinnige game. De graphics zijn bijzonder pittoresk en de gameplay plus bijbehorende uitleg zijn aardig minimalistisch. Als je van dat soort ervaringen houdt, dan is Kingdom een vrij bijzonder spelletje om uit te proberen: een schitterende, sidescrollende, strategische survivalgame. Overigens zit er permadeath in, dus verlies je eenmaal je kroon, dan kan je helemaal opnieuw beginnen. Gekke term eigenlijk dat permadeath, de dood is altijd permanent toch? Dan is permadeath dus een oxymoron, oftewel een term die op zichzelf tegenstrijdig is (Martijn onderwijst, opletten kinderen! - red.). Eigenlijk moeten we iets beters bedenken terwijl we de trailer bekijken ...
Last-minute toevoegingen
Ik overwoog nog andere titels te noemen. Zo is Redout ook een futuristische racegame, meer in lijn met WipEout (maar FAST RMX is sinds kort een launchgame en lijkt mij eigenlijk veel toffer). Daarnaast is Shovel Knight een mooie game, maar ook al drie jaar oud en op allerlei platformen eerder uitgebracht. Er komt wel een verzameleditie genaamd ‘Shovel Knight: Treasure Trove’ met de originele game en drie extra campagnes. Waarvan er eentje uit 2015 komt, Specter of Torment juist splinternieuw is en je in de toekomst er gratis nog een vierde bijkrijgt met het personage King Knight. Voor een schappelijke prijs van zo’n vijfentwintig euro ontvang je dus zomaar een hele tetralogie aan games.
PS Tijdens het schrijven van dit artikel is Shovel Knight: Treasure Trove toch nog aangekondigd als launchgame op de e-Shop. Achteraf gezien had ik deze titel misschien wel officieel in dit lijstje moeten gooien. Toch ga ik zelf nog even wachten met het halen van deze game, er is namelijk een kans dat Treasure Trove een kleine fysieke uitgave krijgt zodra de vierde en laatste campagne af is.
Weten jullie er nog een paar?
Het originele rijtje aan launchgames voor de Nintendo Switch was niet wereldschokkend (behalve die ene systemseller die begint met een Z). Maar er zijn nog best wat mooie games die nauwelijks genoemd worden, of stilletjes zijn toegevoegd aan de launchlijst. Toffe platformers en racegames die zomaar uit de stal van Rare of Sega hadden kunnen komen. En later in het jaar komen er pittoreske pixelgames die mij persoonlijk veel meer trekken dan de zoveelste uitgave van Skyrim (heb ik al twee keer gekocht). En gisteren showde Nintendo zelf ook nog even een flinke hoeveelheid indiegames (link-klik). Hebben jullie hier nog wat mooie titels tussen gezien? Of misschien hebben jullie nog andere bijzondere titels in gedachten die weinig aandacht krijgen? Als er nog eentje is met slangen erin, wil ik het horen!