Ashes of Ariandel was kort. Misschien wel te kort. Met slechts een nieuw overkoepelend gebied en twee bazen, waarvan een optioneel, was je er vrij snel doorheen. Helemaal wanneer je Ariandel vergeleek met eerdere DLC uit de stal van FROM Software. The Ringed City lijkt het over een andere boeg te gooien, want het duurt echt wel wat langer voor je er dit keer doorheen bent. Oh ja, deze review zal minimale spoilers bevatten.
De laatste baas
Aangezien de gebeurtenissen in The Ringed City plaatsvinden tegen het eind van de game kun je het gebied enkel betreden door middel van een bonfire die vlak voor de eindbaas geplaatst is. Spelers die Ashes of Ariandel gespeeld hebben kunnen ook via dat gebied naar The Ringed City reizen, maar dat is niet aan te raden. Het is namelijk een vrij pittig gebied.
Wie voor het eerst naar The Ringed City reist zal eerst door ‘The Dreg Heap’ moeten gaan. Dit is een voornamelijk verticaal gebied bedekt met as dat je val zal breken wanneer je van grote hoogtes naar beneden duikt. Onderweg word je beschoten met lasers door engelen, moet je je een weg banen door moerassen die je ‘cursen’ en staat je een toffe eerste baas te wachten. The Ringed City zelf is een prachtig gebied dat ver weg qua kleurenpalet wel iets weg heeft van het Oolacile Township uit de expansion van de eerste Dark Souls. Het gebied voelt fris aan, zit vol met geheimen, nieuwe vijanden en een aantal hele toffe bazen.
Eentje met een mankement
In totaal kent The Ringed City vier verschillende boss fights. Een hiervan is optioneel en zit goed verstopt. Fans van de Looking Glass Knight uit Dark Souls II kunnen een feestje vieren, want ook Dark Souls III kent nu een boss fight waar echte spelers in gesummoned worden om te verslaan. Hoewel dit erg tof is, werkte het niet altijd lekker. Meerdere keren liep ik door de ‘fogwall’ en trof ik een lege kamer aan zonder baas, waardoor ik niet verder kon en m’n savegame opnieuw moest laden om opnieuw de fogwall door te kunnen in de hoop dat er dan wel een baas aanwezig zou zijn. Gelukkig is dit gelijk ook het enige technische mankement wat wij tijdens onze speelsessie hebben ervaren.
Lastig te volgen
Wie bekend is met Dark Souls weet dat het verhaal vaak lastig te volgen is. Beetje bij beetje wordt er duidelijk gemaakt wat er allemaal aan de hand is door het voeren van cryptische dialogen en het lezen van vage omschrijvingen van wapens en armorsets die je vindt. The Ringed City is hier geen uitzondering in en dat zorgde ook voor verwarring toen duidelijk werd wie de eindbaas was. Gelukkig maakt dit gevecht veel goed. Met een van de tofst uitziende boss battles in de serie gaat Dark Souls III eruit met een knal. In totaal ben je wanneer je alles wil zien wat de DLC te bieden heeft, afhankelijk van hoe snel je de bazen neer hebt, zo’n zes tot acht uur bezig met The Ringed City.
Level up
Hoewel The Ringed City helaas het niveau van Bloodborne’s DLC-meesterwerk ‘The Old Hunters’ zelden haalt, is het zonde om de DLC te laten liggen. De expansion biedt content dat beter is dan gedeeltes van vanilla Dark Souls III en is samen met Ashes of Ariandel een fantastisch pakket voor de Soulsfan die niet genoeg kan krijgen van de serie. Voor de gamer die de Soulsserie speelt voor het avontuur en de uitdaging is er genoeg nieuws te vinden en ook voor de PVP’ers is er vanzelfsprekend weer een nieuwe arena. Zorg wel dat je flink op level bent, anders is de kans groot dat je blijft hangen bij de PVP boss fight, wat overigens een van de tofste gevechten uit de serie kan opleveren, mits je oog in oog komt te staan met een speler die weet wat ‘ie doet.
Framerate
Tegelijk met The Ringed City is er ook een patch verschenen voor de PS4-versie van de game, die op PS4 Pro-systemen de framerate unlockt. Dit zorgt ervoor dat Dark Souls III op momenten de 60 frames per seconde aantikt, wat natuurlijk fantastisch lijkt voor de snelle handelingen die je uit moet voeren in de game. Echter haalt het spel nauwelijks de 60 frames, waardoor het eerder blijft schommelen tussen de 40 en de 50 frames per seconden. Het is erg jammer dat er geen optie is toegevoegd om de framerate vast te zetten op 30 frames per seconde, want hoewel een soepele framerate vaak beter is, is een schommelende framerate juist slechter voor de spelervaring omdat het nog wel eens haperig aan wil voelen. Dit is een patch die voor de hele game telt en niet enkel voor de DLC-gebieden, dus dit wordt niet meegenomen in de beoordeling van The Ringed City, maar het mag wel even vermeld worden.
Conclusie
De Dark Souls serie is ten einde. Helemaal klaar. Of de serie ooit uit haar as zal herrijzen is op moment van schrijven een mysterie, maar in de tussentijd is er genoeg hitte te vinden in The Ringed City. Met een fantastisch nieuw gebied en een aantal bazen waar je u tegen zegt kan de serie zich bijna geen beter einde wensen.