Tipje van de sluier
Aangezien Get Even een singleplayer avontuur is dat zwaar leunt op het verhaal, kan ik daar niet te veel over uit de doeken doen. Toch zal ik wel iets vertellen over de setting en het hoofdpersonage, zodat je het plaatje wel een beetje in kan kleuren. In Get Even kruip je in de huid van een privédetective en vind je jezelf in een verlaten gekkenhuis waar je op zoek bent naar een vermist meisje. Al snel ontdek je dat er zwaar bewapende mannen op het terrein rondlopen, maar dat jij het moet doen met alleen een simpel pistool.
Na een korte zoektocht vind je het meisje, vastgebonden op een stoel en met een bom om haar middel. Natuurlijk probeer je haar te redden, maar vanaf dat moment gaat het verhaal helemaal los, gebeuren er allerlei vreemde dingen en word je gedwongen om verder op onderzoek uit te gaan. Het hoofdpersonage twijfelt daarbij constant aan alles wat er om hem heen gebeurt, wat ervoor zorgde dat ik ook over alles wat in de game gebeurde ging twijfelen. Wat doe ik hier? Waarom doe ik dit? Wie kan ik vertrouwen? Zonder verder te veel te verklappen, kan ik je zeggen dat het verhaal goed in elkaar steekt en de verschillende losse eindjes op een mooie manier aan elkaar worden geknoopt.
Geen First Person Shooter
Op sommige websites wordt Get Even gespecificeerd als een First Person Shooter, maar daarmee zet je de game toch echt in het verkeerde hokje. Het klopt dat je de game in de eerste persoon speelt en af en toe mag je ook even met pistolen spelen, maar die momenten zijn eigenlijk zeer schaars. Get Even noemt zichzelf een thriller en dat lijkt inderdaad beter te passen bij de gameplay van de game. Het is een mix van (simpele) puzzels, ruimtes ontdekken, bewakers ontwijken en soms ook een beetje schieten.
Daarbij heeft de game bijna constant een spanning over zich, die ervoor zorgt dat je nooit helemaal op je gemak door de verschillende levels heen loopt. In ruimtes met veel bewakers word je gestimuleerd om vooral te sluipen en zo min mogelijk mensen om te leggen. Dit vond ik een van de moeilijkste opgaven in Get Even, want je moet echt goed de looproutes van de bewakers observeren en proberen daar tussendoor te glippen. Uiteindelijk mondde het voor mij toch vaak uit in een vuurgevecht, maar ik heb niet het idee dat ik daardoor een andere (of mindere) ervaring heb gehad. Al is het wel jammer dat dit niet beter is uitgewerkt.
Hightech telefoon
Bij je speurwerk heb je gelukkig een hightech telefoon tot je beschikking met allerlei handige snufjes. Zo zit er een plattegrond op die je onder andere de locatie van vijandelijke NPC's laat zien. Superhandig, alleen kan je helaas niet tegelijk je telefoon én een pistool in je handen houden. Op een aantal momenten merkte ik dan ook dat ik continu als een bezetene aan het wisselen was tussen die twee items. Even snel op de plattegrond kijken of die ene vijand nog om het hoekje staat, snel switchen naar het pistool, een paar meter lopen en dan weer snel de telefoon erbij pakken. Het zorgde voor een goede spanning, waarbij ik de hele tijd op mijn hoede was.
Ook komt de telefoon van pas bij verschillende puzzels, waarbij de warmtecamera je helpt om bepaalde kabels en leidingen te volgen. De meeste van deze puzzels moet je oplossen om verder te komen in het level, maar er zitten ook optionele elementen in de game. Zo krijg je al vrij snel in de game de optie om een gevangen persoon in het gekkenhuis uit zijn cel te bevrijden. De game waarschuwt je daarbij dat jouw acties niet zonder consequenties zijn, maar uiteindelijk vallen die consequenties heel erg mee. Daar had meer mee gedaan kunnen worden, want nu is het niet echt de moeite waard om de game opnieuw te spelen en andere keuzes te maken.
Bewijs verzamelen
Als privédetective is het natuurlijk ook belangrijk om bewijs te verzamelen. Dat is tenslotte je werk en in deze game ben je daar dan ook constant mee bezig. Op je telefoon zit een bewijs-scanner waarmee je de mogelijkheid hebt om bepaalde voorwerpen te scannen, voor bijvoorbeeld vingerafdrukken of DNA-materiaal. De game probeert je te stimuleren om zoveel mogelijk van deze bewijsstukken te verzamelen door je daar beloningen voor te geven, in de vorm van bijvoorbeeld een nieuw wapen. In een centrale hub in de game kan je zien hoeveel bewijs je in de verschillende levels hebt verzameld en van daaruit kan je de levels ook opnieuw spelen om toch nog die laatste bewijsstukken te vinden. Ik ben niet echt fan van dit soort manieren om de speeltijd van een game op te rekken en eerlijk gezegd waren de extra items die ik kreeg ook niet echt de moeite waard. Gelukkig is het geen vereiste om alle levels 100% te halen om verder te kunnen spelen.
Geweldige voice-acting
Zoals gezegd zit het verhaal van Get Even dus goed in elkaar, maar ook de audiovisuele presentatie is dik in orde. Ik speelde de pc-versie en die zag er in ieder geval bovengemiddeld goed uit. Ook de muziek is heel goed gekozen en voegt veel toe aan de sfeer. Op de juiste momenten weet de muziek de spanning te verhogen en het gevoel van naderende dreiging nog nét even sterker te maken. Voor de voice-acting is gebruik gemaakt van typisch Britse stemmen, wat ook heel goed bij de game past. Bovendien zijn de dialogen die de hoofdpersoon voert prima geschreven en ook de dialogen van de personages die je tegenkomt zijn absoluut niet vervelend om naar te luisteren. Dit alles zorgt ervoor dat je nog meer in het verhaal en de spelwereld wordt gezogen.
Conclusie
Get Even is een heerlijke thriller-game die je bijna constant op het puntje van je stoel laat zitten door het sterke verhaal en de aankleding. De game weet daarbij een goede mix te verzorgen van verschillende gameplay-elementen, zodat je niet het idee hebt dat je iedere keer hetzelfde aan het doen bent. Helaas is de game daardoor ook heel vergeeflijk en nergens echt uitdagend, maar het verhaal en het hoofdpersonage maken gelukkig veel goed. Zoek je een snelle, actievolle First Person Shooter? Dan kan je deze game beter laten liggen. Maar ben je op zoek naar een spannende thriller in game-vorm, dan is Get Even absoluut een game voor jou.
Graphics 80
Gameplay 75
Originality 90
Sound 85
Replay 55
Eindcijfer 77