Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Racestuur Trust GXT 570

Als je iets serieuzer aan de slag wilt gaan met racegames dan moet je eigenlijk wel een stuurtje en pedalen in huis halen. Een stuur geeft je meer controle over de virtuele auto dan een controller en geeft je bovendien nog meer het gevoel dat je echt achter het stuur zit. Merken als Logitech en Thrustmaster hebben enkele mooie stuurtjes op de markt met veel toeters en bellen, maar daar leg je al snel meer dan 100 euro voor neer. Lijkt het je wel leuk om een stuurtje in huis te hebben, maar wil je er niet teveel geld aan uitgeven dan zijn er gelukkig ook goedkopere varianten te vinden. In deze review behandel ik de Trust GXT 570, een stuurtje dat qua prijs (+/- 40 euro op moment van schrijven) aan de onderkant van de markt zit, maar redelijke specificaties heeft.


Installatie

Op de doos prijkt dat de GXT 570 niet minder dan 13 knoppen heeft en dat het stuurtje "responsive feedback" heeft. Dat laatste betekent dat het stuur zal gaan trillen als je in de game bijvoorbeeld ergens tegen aan knalt of als je over een hobbelige weg rijdt. Dat is een functie die over het algemeen alleen in de duurdere stuurtjes terug te vinden is en dus is het behoorlijk indrukwekkend dat het ook in de GXT 570 aanwezig is. Het stuurtje is verder vrij klein en heeft ergens wel wat weg van een stuur dat je in vliegtuigen ziet. Naast het stuurtje zit er in de doos ook nog een plankje met twee pedalen. Met een kabel verbind je de pedalen met het stuur en van daaruit gaat een USB-kabel naar de computer of PlayStation 3. Het stuur is namelijk enkel geschikt voor die twee systemen. Helaas is er dus geen optie om dit stuur aan te sluiten op je nieuwe PlayStation 4 Pro of een Xbox One. Voor deze review heb ik hem op mijn PC aangesloten en dat verliep allemaal heel makkelijk. Via de website van Trust moet je even de juiste driver downloaden en installeren. Daarna is het een kwestie van het stuur te verbinden met de PC en het wordt direct herkend. Ik ondervond geen gedoe met ingewikkelde instellingen of lastige drivers; alles werkte meteen goed. Binnen no time kon ik het stuur op de proef gaan stellen met DiRT Rally.


Prima pedalen

Na het opstarten van DiRT Rally werd het stuur direct herkend door het spel en koppelde het de verschillende acties aan de knoppen op het stuur. Daardoor kon ik het menu ook direct met de D-pad op het stuur bedienen en snel een race starten. Daar stond mijn rallywagen bij de startlijn en werd er afgeteld voor de start. Ik drukte alvast het gaspedaal in en klemde mijn handen stevig om het stuur. "3..2..1..Go!" Met volle kracht drukte ik het gaspedaal in en het racemonster ging er als een speer vandoor. De pedalen zijn, net als het stuur, vrij klein, maar voelen goed aan. Ze reageren goed en blijven ook goed liggen, ondanks dat ik ze flink in trap. De eerste meters gingen door het grind en waren een goede test voor de 'responsive feedback'. Het stuurtje trilt inderdaad redelijk en dit is vooral te vergelijken met het trillen van een controller. Het is niet heel bijzonder, maar het voegt wel net een beetje extra toe aan de beleving. Ondertussen kwam op mijn scherm de eerste bocht naar rechts. Ik draaide aan het stuur en ineens kwam het los van mijn bureau. Het stuur zat nog wel stevig in mijn handen, maar zweefde nu enkele centimeters boven het oppervlak. Op het scherm reed de raceauto ondertussen gewoon rechtdoor de afgrond in. Hiermee ontdekte ik het grootste minpunt van dit stuur: deze moet met drie zuignappen bevestigd worden op een tafel of bureau, maar dat werkt niet op een houten exemplaar.

Zuignappen
De meeste racesturen worden met behulp van een klem vast gemaakt. Dit heeft als voordeel dat je het stuur goed vast kan zetten op een bureau, maar is misschien niet altijd even handig bij een salontafel voor een televisie. De GXT 570 heeft in plaats van zo'n klem dus drie zuignappen aan de onderkant waarmee je hem neer kan zetten. Het nadeel is echter dat zuignappen niet goed werken op elke ondergrond en dat het stuur daardoor eigenlijk onbruikbaar is op een houten bureau of tafel. De enige manier waarop ik kon rijden was door met één hand te sturen en met de andere hand de basis van het stuur vast te houden om te voorkomen dat het ging schuiven. Dat is niet een hele fijne manier om je door snelle racegames heen te scheuren. De zuignappen doen wel goed hun werk op een glazen ondergrond of een meubel met hoogglans afwerking. Ik krijg dan ook sterk de indruk dat Trust echt gemikt heeft op de console-gamers die dit stuurtje op een salontafel willen monteren. Bij een gemiddeld bureau waar een computer op staat, zal het niet werken.
 


Klein maar fijn?

Het kleine formaat en de lage prijs gaven me in eerste instantie het idee dat dit stuur ideaal zou zijn voor kleine kinderen. Stel, je hebt een jonger neefje dat fanatiek racegames speelt (achter een glazen bureau). Zou dit dan een mooi verjaardagscadeau kunnen zijn? Tijdens mijn speelsessies heb ik helaas moeten concluderen dat dit scenario niet opgaat. Dit racestuurtje voelt namelijk behoorlijk fragiel aan en ik vraag me af of het een wilde speelsessie van kinderen zal overleven. Bij mij gebeurde het dat tijdens het spelen van Eurotruck Simulator ik iets te hard op het stuur drukte om het op zijn plek te houden, maar dat daardoor verschillende knoppen werden geactiveerd. Daardoor reed ik ineens rond met knipperlichten die uit zichzelf aan- en uit gingen en werd het camerastandpunt constant veranderd. Gelukkig waren deze problemen bij een volgende speelsessie weer verdwenen, maar het laat zien dat het toch net niet lekker werkt. Mocht je neefje een keer net iets te fanatiek aan het spelen zijn dan zou het me niks verbazen als er wel meer permanente schade aan of in het stuur plaats zal vinden.


Conclusie

De Trust GXT 570 is makkelijk te installeren en heeft indrukwekkende specificaties voor deze prijsklasse. Toch kan ik dit stuurtje niet aanraden, omdat het niet fatsoenlijk te bevestigen is. De zuignappen doen hun werk op een beperkt aantal oppervlakten en voor andere materialen is er geen alternatief. Voor je het weet ligt het stuur dan ook met een flinke zwaai in een hoek van de kamer en het voelt niet degelijk genoeg om dat te kunnen overleven. Het enige voordeel is dat het heel klein is en waarschijnlijk dus niet in weg zal liggen. Mocht je toch dit stuur overwegen dan raad ik aan om echt even door te sparen en iets meer geld uit te geven voor een variant die je wel goed vast kan zetten.
 


Met dank aan Coolblue voor het beschikbaar stellen van het racestuur in het teken van hun
F1 Raceweken waarbij er veel deals zijn waarbij je F1 2017 straks bij een racestuur krijgt.


Geplaatst door Kevin Blokland op 16-08-2017
Aantal keer bekeken: 6964

Laatste reacties

avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 16-08-2017 08:02
Als we dachten dat de 570GTX van Nvidia ondertussen verouderd en slecht was
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 16-08-2017 09:02
Waar is de inbelverbinding aan de zijkant voor?
avatar van YdieresiS
YdieresiS ( 516   1) 16-08-2017 09:12
Gaat de eerder door mij en kennissen aangehaalde leus toch weer op: Never trust Trust
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39742   67) 16-08-2017 09:15
Quote:
Waar is de inbelverbinding aan de zijkant voor?
Om over het internet te kunnen scheuren.

Waarom legt een Belg een lepel naast de Trust GXT 570 Racestuur?
avatar van DnDoel
DnDoel ( 34   1) 16-08-2017 09:47
Quote:
Waar is de inbelverbinding aan de zijkant voor?
Om de pedalen aan te sluiten. Nog steeds een van de meest gebruikte aansluitingen voor pedalen op een racestuur.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 16-08-2017 09:48
Wat grappig, dat wist ik niet.
avatar van Kowichi
Kowichi ( 2498   4) 16-08-2017 11:54
Quote:
Waar is de inbelverbinding aan de zijkant voor?
Kun je handsfree bellen
avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 16-08-2017 12:09
Quote:
[..]

Om over het internet te kunnen scheuren.

Waarom legt een Belg een lepel naast de Trust GXT 570 Racestuur?

Om met de lepel te schakelen