De highlights van Firstlook 2017
Als je eenmaal bij Gamescom bent geweest, is Firstlook natuurlijk relatief klein. Maar voor ons kikkerlandje is dit nog altijd het grootste gamesevenement van Nederland. Is Keulen een stapje te ver, dan is Firstlook een goed alternatief.
Dit jaar pakten voornamelijk Sony Entertainment en Ubisoft groots uit. Sony doet de laatste jaren goede zaken door telkens een ultieme topper mee te nemen waar veel gamers naar nieuwsgierig zijn. Was vorig jaar Horizon Zero Dawn al speelbaar, dit jaar werd deze rol zonder twijfel vertolkt door Detroit: Become Human (je leest nog veel meer over deze game verderop in dit artikel). Ook Ubisoft had een paar mooie titels speelbaar waaronder Assassin’s Creed Origins, The Crew 2 en Far Cry 5.
Waar Nintendo vorig jaar een beetje de plank missloeg qua titels die ze hadden meegenomen (er was weinig te spelen), waren ze dit jaar helemaal terug. Goed, veel titels zoals Splatoon 2, Mario Kart 8 Deluxe en Arms zijn al lang en breed uit, toch stal Nintendo de show met een speelbare uitvoering van Super Mario Odyssey. Een titel die waarschijnlijk weer heel wat Nintendohartjes sneller zal doen kloppen. Zelfs Skyrim voor de Switch was al uit te proberen.
Microsoft liet het weliswaar een tikkeltje afweten qua exclusives (geen Sea of Thieves), maar de Xbox One X zorgde voor genoeg bekijks. Forza Motorsport 7 is een van de – zo niet dé – mooiste racegames die we hebben gezien. Verder lieten EA en Bethesda het dit jaar ook een beetje afweten, zij schitterden door afwezigheid. Geen Star Wars Battlefront 2, Need for Speed Payback en Wolfenstein 2 dus om uit te proberen. Toch was er genoeg te doen en moest je weer keuzes maken, want bij de topgames waren de rijen aardig lang.
Firstlook zoekt verder al een tijdje naar combinaties met andere soorten media en entertainment om het concept verder uit te breiden, sommige zijn hierbij meer succesvol (cosplay, marktkraampjes), dan anderen (comics, vorig jaar). Gelukkig wordt er niet stug doorgezet en leert men snel, daarom was het goed om te zien dat er dit jaar een halve hal volledig was ingericht om lekker te kunnen shoppen. Minder succesvol dit jaar leek het Speedrun-concept: er was een stand waar je een record kon vestigen, maar qua aankleding en duidelijkheid over welke games je nu precies kon speedrunnen, liet het wat te wensen over en zorgde dit ervoor dat het vrij rustig was.
Met een prijskaartje van twintig euro (voor het meest simpele ticket) is een bezoekje aan Firstlook wel wat duur voor de Budgetgamer. Al met al mogen we in Nederland echter blij zijn met dit evenement: je kunt je op tal van manieren vermaken (zo was er zelfs een indrukwekkende motorstuntshow), er hangt een gemoedelijke sfeer en er is een handvol aan topgames die al ver voor release te spelen zijn. We sluiten af met een korte impressie van drie van zulke titels die ons in het bijzonder opvielen:
Far Cry 5
Waar de Far Cry-serie begon met grote vernieuwingen en vele fans, is de serie de afgelopen jaren wat sleets geraakt en nemen veel gamers Ubisoft de vaste en voorspelbare structuur van de game kwalijk. In de demo konden we helaas nog niet veel te weten komen over de algemene opzet van dit nieuwste deel. Wel zagen we hoe goed deze game eruitziet, met tal van details, en hoe de nieuwe omgeving van het Noord-Amerikaanse Montana een heel andere visuele context geeft dan we gewend zijn. De combinatie van hillbilly’s, wilde dieren en een sekte-gone-wrong belooft spanning en sensatie. In de demo was er geen tijd om rustig met de nieuwe setting kennis te maken, want we moesten direct een dorpje zien te overmeesteren. Wat hierin opviel is dat enerzijds Far Cry 5 een fantastische knalgame is, maar dat anderzijds de AI van de tegenstanders wel erg dommig uit de hoek kan komen. Dat de gameplay, graphics en setting van Far Cry 5 zullen zorgen voor een vermakelijke game is vrijwel zeker, maar of er genoeg vernieuwing en oog voor detail aanwezig is om het echt over langere tijd te laten beklijven, zoals het de vorige Far Cry-delen niet lukte, dat moeten we nog gaan zien.
Assassin’s Creed: Origins
Een van de titels die dit jaar wist op te vallen was Assassin’s Creed Origins, mijn god wat ziet die game er grafisch geweldig uit. De manier waarop het water zich splijt wanneer je aan het varen bent is heel bijzonder. Ook de omgevingen in hun Egyptische stijl zien er puntgaaf uit. Wel vielen de gezichtsanimaties in de korte tijd dat we speelden een tikkeltje uit de toon, maar ze voldeden. Verder speelt het qua besturing lekker weg, het klim- en klauterwerk voelt soepeler dan ooit en je wisselt gemakkelijk van stealthy over daken kruipen naar het nodige hak- en slachtwerk. Het wordt ook al gauw duidelijk dat het gevechtssysteem verder is ontwikkeld, maar we hebben er nog te weinig tijd in zitten om te kunnen concluderen of het nu lekkerder werkt of niet. Grafisch zit het in ieder geval wel snor, voor een oordeel over de andere aspecten zullen we op wat meer speeltijd moeten wachten.
Detroit: Become Human
Detroit: Become Human is de nieuwe game van Quantic Dream, ontwikkelaar van Fahrenheit, Heavy Rain en Beyond: Two Souls. Mocht je geen van die games gespeeld hebben: deze ontwikkelaar heeft haast een eigen genre weten te scheppen waarin de ‘interactieve film’ tot een hoogtepunt is gekomen, omdat het de verhaalstructuur en emotie van een goede film weet te combineren met het gevoel van onvoorspelbaarheid en verantwoordelijkheid dat games eigen is. Dat deze blauwdruk ook voor Detroit: Become Human wordt gebruikt, is direct duidelijk als we de controller ter hand nemen. We krijgen waanzinnig realistische menselijke gezichten en situaties voorgeschoteld, die direct overlopen van zware emotie. Interessant is dat in deze hyperrealistische omgeving, jij juist als ‘android’ aan de slag zal moeten. In de demo die we speelden moesten we een kind uit de handen van een andere android weten te redden die haar gegijzeld had. We zullen niet teveel spoilen, maar waren zwaar onder de indruk van de diepgang die binnen enkele minuten werd neergezet.
In het gespeelde stuk moesten we als eerst op zoek naar aanwijzingen om de situatie ter plaatse te kunnen doorgronden. Daarin heb je maar beperkt de tijd en moet je dus effectief te werk gaan. Het speurwerk werkt goed en is leuk, met name omdat je hierdoor een fragment kunt inzien van wat er gebeurd is en je subtiele hints ontdekt die van (levens)belang kunnen zijn om de context waarbinnen je je begeeft goed te begrijpen. Nu kennen we natuurlijk de term ‘keuzes maken’ al uit tal van games, maar Quantic Dream gaat echt een stap verder omdat je je als speler in de hyperrealistische omgevingen echt verantwoordelijk voelt voor wat er gebeurt. In de demo waren er bijvoorbeeld al zes eindes en zaten we dus echt met ons hart in de keel toen de gijzelnemer het meisje bedreigde.
Het voelt bijna alsof de nieuwste generatie consoles uiteindelijk voor dit soort games bedoeld is; niet om knalvoer net wat scherper te maken of een voetbal beter te animeren, maar om gezichten en gevoelens zo dichtbij de gamer te leggen dat er ervaringen worden geschapen die qua emotionele diepgang de beste boeken, films en muziek weten te evenaren en heel misschien zelfs wel weten te overstijgen. Het duurt nog even voor we deze stelling volledig kunnen gaan onderzoeken: een releasedatum is nog niet aangekondigd.