Return to the Wild
Het leuke van een stukje schrijven over DLC, is dat je ook nog wat kunt zeggen over een game waar je al vele, vele uren in hebt gestoken. BotW is waarschijnlijk het spel waar ik de allermeeste tijd aan heb gespendeerd dit jaar. BotW is ook de game waar ik het meest van genoten heb dit jaar. Met de hedendaagse concurrentie (Horizon, Mario, Destiny 2) is dat veelzeggend en de titel ”Game of the Year” bewijst dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt. BotW gaat dan ook de boeken in als een moderne klassieker en heeft de weg vrij gemaakt voor de Switch om de wereld te veroveren. Het knappe aan BotW was dat het een wijde, grootschalige wereld schepte, maar tegelijkertijd toch een klein en persoonlijk avontuur kon vertellen. De kracht zat hem zodoende in een meeslepend verhaal, continue ontwikkeling van je spelfiguur (Link) en het ontdekken van het gigantische Hyrule. Logischerwijs zou je dus verwachten dat de DLC deze lijn doorzet. Helaas is niets minder waar.
Titel
De season pass voor BotW bestaat uit twee delen. The Master Trials kwam op de laatste dag van juni uit en fungeerde als een opwarmertje voor The Champions’ Ballad. De Master Trials DLC bracht een challenge mode in de vorm van de Trial of the Sword en een ultieme moeilijkheidsgraad. De opbrengst van de trial was aardig en het bood zeker een uitdaging, maar anderzijds bracht het niets nieuws in de wereld van Hyrule. Master mode deed dat wel, door een soort van New game+ in de Legend of Zelda franchise te introduceren. Verder werd het DLC-pakket aangevuld met extra features zoals wat nieuwe stukken harnas die gevonden konden worden in sidequests. Voor het bedrag dat de eShop van je verlangt was dit een karig pakket en was BotW in zijn kern niet zo’n goede game geweest hadden we het over de DLC nooit meer gehad. The Champions’ Ballad moest voor een ommekeer zorgen.
Laten we positief beginnen: het pakket in Champions’ Ballad is een stuk uitgebreider dan Master Trials. Champions’ Ballad voegt een fors stuk verhaal gedreven content toe en daarnaast een flink aantal zijmissies voor meer dan stukjes kleding alleen. Deze verhaal gedreven extra toevoeging is een missie die niet geheel verrassend The Champions’ Ballad heet. De vier kampioenen waar het verhaal in de main game om draait staan dan ook centraal. Helaas heeft Nintendo ook hier gekozen om alle nieuwe content plaats te laten vinden in de reeds bestaande wereld. Behalve nieuwe kerkers/shrines (waarvan een bijzonder groot) worden er dus geen nieuwe elementen geïntroduceerd: geen nieuwe gebieden, noch vijanden. Wel wordt er op een creatieve wijze een uitdaging geschapen. De gedachte dat dit allemaal geschrapte ideeën zijn die de main game niet hebben gehaald bleef door mijn hoofd spoken, eveneens het idee dat de gemaakte toevoegingen aan het verhaal wat geforceerd aanvoelen na al mijn uren die ik reeds in Hyrule spendeerde om mij voor te bereiden op de slag met Ganon. De leukste toevoeging, waar ik niets over zal zeggen, vind je aan het einde van de DLC. Jammer is dan wel dat er op dat moment werkelijk niets meer te ontdekken valt in Hyrule en zodoende voelt het aan als mosterd na de maaltijd.
Waar voor je geld?
De DLC voor BotW is niet goedkoop en gezien de kwaliteit van BotW is de verwachting hoog. Ik kan niet anders concluderen dat in dat opzicht de inhoud van de season pass matig is. De main game biedt voldoende content om je lang zoet te houden, maar op gegeven moment moet zelfs de meest verstokte fan door met z’n backlog en nieuwe releases. Deze DLC geeft je een reden om terug te keren naar Hyrule, maar eenmaal daar stellen de nieuwe toevoegingen teleur en voegen ze niets toe. Weggezet tegen de main game is deze DLC dan ook prijs/kwaliteit-technisch gezien niet op par.
Conclusie
Op papier had de eerste DLC in de Legend of Zelda franchise zo goed kunnen uitpakken. Nieuwe gebieden, met nieuwe uitdagingen en nieuwe tegenstanders!? Gemakkelijker gezegd als gedaan blijkbaar. Veel ideeën in deze DLC voelen als concepten die de main game niet hebben gehaald. De toevoegingen aan het verhaal voegen wat achtergrond toe, maar nergens voelt dat noodzakelijk. Uitdagend zijn beide delen DLC zeker, maar ook deze uitdagingen lijken gerecycleerd en zijn niet van het hoge niveau dat BotW wel is.
Prijstechnisch is de DLC ook scheef en stiekem. Ergens in mijn achterhoofd speelde het idee dat alle nieuwe content prima gratis beschikbaar gemaakt kan worden middels een serie updates. Dat is nooit goed nieuws voor DLC. Heb je werkelijk alles gedaan in BotW en wil je Hyrule absoluut niet verlaten, dan is deze DLC de logische vervolgstap. Heb je echter zoals ik tegen de 60 uur in de main game zitten, dan zijn er ook zonder de DLC nog redenen zat om terug te keren in Hyrule, zonder dat daar forse kosten aan verbonden zitten.