In de beelden die volgden zagen we een verouderde Kratos die zijn zoon Atreus leert jagen, vechten en om op zijn eigen benen te staan. Een concept dat al snel doet denken aan games als The Last of Us en Bioshock: Infinite waar de relatie tot het kind ook een grote rol speelt. Iets totaal anders dan we gewend zijn, maar daardoor juist heel interessant voor een veteraan als Kratos. Bovendien draait de nieuwe God of War niet meer om de Griekse mythologie, maar om de Noorse Mythologie. Er waait dus een frisse wind door de franchise. Wij werden uitgenodigd om de eerste uurtjes uit Kratos’ nieuwe hoofdstuk aan de tand te voelen.
Frisse wind
Er zijn inmiddels heel wat jaren verstreken sinds Kratos wraak heeft genomen op de Griekse goden. Samen met zijn zoon Atreus probeert hij de rust op te zoeken in het land van de Noorse goden en monsters. Ook in de prachtige Scandinavische landschappen, waar hij relatief onbekend is, zal hij moeten vechten, overleven en tegelijkertijd Atreus dezelfde levensstijl aan te leren.
Kratos, die zichtbaar een paar jaartjes ouder is geworden, heeft nog steeds last van opgekropte woede waar hij zichtbaar mee worstelt. Deze woede én de rol als vader en mentor is dan ook iets waar hij in eerste instantie aan moet wennen. Hierdoor zien we een compleet andere Kratos, namelijk die van een teder vaderfiguur. Hij mag zijn zoon dan wel in het diepe gooien als het gaat om jagen en vechten, maar wanneer het uit de hand loopt dan is Kratos in de buurt voor een helpende hand en raadgevend advies. In de loop van de game zie je de rol van Atreus toenemen en vecht hij zij aan zij met zijn vader.
Kratos als leermeester
Dit betekent vanzelfsprekend ook dat je tijdens gevechten op Atreus moet blijven letten. Gewapend met enkel pijl en boog is het voor de jongen lastig om meerdere vijanden van dichtbij uit te schakelen en zal hij geregeld in de problemen komen. Gelukkig vormt dit nooit enige vorm van hinder en fungeert de pupil ook als sidekick. Zo kan je hem vragen vijanden op afstand te bestoken met pijlen om Kratos tijdens de gevechten een korte adempauze te gunnen. Kratos wordt immers ook een dagje ouder en het zorgt soms voor een opening bij vijanden.
Het is inmiddels wel bekend dat Kratos zijn oude wapenarsenaal heeft ingewisseld. In de nieuwe God of War maakt hij gebruik van zijn Leviathan Axe. Een magische, doch brute bijl waarmee je in gevecht niet alleen koppen laat rollen, maar ook vijanden mee kan bevriezen. De welbekende elementen spelen dan ook een grote rol tijdens de gevechten. Zo kwam het meerdere keren voor dat de Leviathan Axe weinig doeltreffend was tegen bepaalde vijanden. Op zo’n moment zit er niets anders op dan met blote handen op de vijand in te rossen of gebruik te maken van Kratos’ inklapbare schild om iemands schedel mee in te slaan. De combo’s mogen er dan weliswaar minder toe doen, de finishing moves daarentegen zijn nog altijd bruut en zullen nooit vervelen.
De zojuist besproken elementen die op de Leviathan Axe van Kratos zitten zijn aanpasbaar en kunnen helemaal naar wens worden aangepast. Zo bestaat er, later in de game, de mogelijkheid om een ander element aan het wapen toe te voegen. Niet alleen zal dit van invloed hebben op de gevechten, maar ook op de puzzels die her en der verspreid zijn door de wereld. Door slim gebruik te maken van het ijselement kan je bijvoorbeeld bewegende voorwerpen bevriezen en zodoende een doorgang creëren. Een leuk puzzelelement dat soms voor een kleine breinbreker en voor welkome afwisseling zorgt.
Al spelende ontvang je punten welke te verzilveren zijn in een skill tree. Hier kan je Kratos en Atreus nieuwe aanvallen en combinaties aanleren. Daarnaast is er dus de mogelijkheid om voor zowel Kratos als Atreus nieuwe uitrusting te maken. Dit kost Hacksilver, in-game valuta, en diverse middelen die in de wereld gevonden of vergaard worden. De game stimuleert de speler dan ook om vooral van de gebaande paden af te wijken en op zoek te gaan naar voorwerpen en relikwieën.
Over de schouder meekijken
De keuze om het camerastandpunt te veranderen is een schot in de roos. Hoewel het zeker de eerste uren zal moeten wennen zorgt de over-the-shoulder camera ervoor dat je een stuk dichter op de actie zit en maakt het de gevechten uitdagender. Aanvallen in je rug zijn niet of nauwelijks te zien. Gelukkig is er dan Atreus die regelmatig de locaties doorgeeft van aanstormende vijanden en wordt het aangegeven middels een roodgloeiende pijl die richting de vijand wijst. Echter gaat het te snel om fatsoenlijk te kunnen anticiperen.
We kunnen dan ook wel stellen dat God of War niet meer de hack ’n slash game is die het vroeger was. De game vraagt om een rustige en gecontroleerde manier van vechten. Soms loont het meer om een paar stappen naar achter te doen en je Leviathan Axe te gooien en op commando terug te roepen. Zodoende kan je de magische bijl ook gebruiken als boemerang en op de terugweg de vijand(en) enkele ledenmaten afhandig te maken.
Indrukwekkend
Of dat de gehele game even vermakelijk zal blijven is nog even afwachten. Naar verluidt doe je circa 25 tot 30 uur over de campagne. Wie alles uit de game wilt halen zal daar nog zo’n 10 uur bij op kunnen tellen. Daarna kan je de game nog aanslingeren voor de soundtrack, want niemand minder dan Bear McCreary verzorgt de magische melodieën. Hoe dan ook heeft de game een goede eerste indruk weten achter te laten. Op een paar kleine puntjes na speelde de game ontzettend soepel en zagen de Scandinavische locaties er bijzonder mooi uit. Regelmatig werd ik betrapt op het rondkijken zonder ook maar enig moment bezig te zijn met het daadwerkelijke doel: het neermaaien van monsters.
Binnen het tijdsbestek van drie uur wist de game mij compleet mee te slepen. Het is werkelijk waar bijzonder om Kratos en zijn Atreus zij aan zij te zien vechten, samenwerken en discussiëren over diverse onderwerpen. God of War probeert meer te vertellen dan alleen het verhaal tussen een vader die zijn zoon leert jagen en overleven. Wat die boodschap is mag je op 20 april 2018 zelf ontdekken, want dan ligt God of War in de winkels.