Toch is de game inmiddels voorzien van ontzettend veel updates en gratis content die de game alleen maar ten goede zijn gekomen. Uiteindelijk heeft dit ervoor gezorgd dat Siege vandaag de dag een mooi totaalpakket is geworden. De game is nu dan ook op een punt aangekomen waarop je de game een tweede kans zou moeten geven. Laten we terug- en vooruitkijken op twee bewogen jaren Rainbow Six: Siege.
Stroeve start
Het eerste jaar na de lancering in december 2015 was de Siege allesbehalve perfect te noemen. Spelers uitten op diverse fora hun ongenoegen over de vele bugs en glitches die het spel rijk was. Zo waren de grootste problemen: instabiele matchmaking, regelmatige server errors en slechte hitbox detection. Zelfs na de eerste weken waren deze problemen nog niet verholpen. Siege was weliswaar niet onspeelbaar, maar ook niet zoals men voor ogen had. Ook het gebrek aan content kwam de game niet ten goede. Er waren vanaf het eerste moment slechts 20 operators, 11 maps, drie game modi en een magere singleplayer modus genaamd Terrorist Hunt. Al met al was de launch van Siege verre van vlekkeloos en is het een wonder dat de shooter nog zo in leven is.
Dat laatste is met name te danken aan de filosofie van Ubisoft Montreal. Siege moet een shooter worden die ook op de lange termijn mee zou draaien met de gevestigde competitieve titels. Geen denken aan dus dat dit project een stille dood zou sterven. Maar dat zou alleen kunnen door de community voorop te stellen en alle toekomstige content, waaronder operators, voor iedereen beschikbaar te stellen. Season passes zijn weliswaar te koop, maar bieden de speler alleen cosmetische extra’s en een week vroegtijdig toegang tot toekomstige operators.
Vertrouwen
Na de release was er dus genoeg werk aan de winkel. Het eerste half jaar van Siege werden er welgeteld 17 grote updates uitgerold. De ergernissen namen stukje bij beetje af en dit werd dan ook opgemerkt door een groot gedeelte van de spelers. Binnen de kortste keren waren de server errors en matchmaking-problemen zo goed als verholpen, de wat kleinere problemen verdwenen en was het geheel een stuk meer gebalanceerd. Het bleek de fundering voor enkele grote updates die later nog zouden volgen. Nog steeds worden spelers via de officiële blog wekelijks op de hoogte gehouden van ontwikkelingen binnen de game. Ook op het gebied van content werd de game het eerste jaar uitgebreid: acht nieuwe operators en vier nieuwe maps werden er toegevoegd.
Het tweede jaar namen de problemen opnieuw toe. Ubisoft Montreal besloot halverwege het tweede jaar geen nieuwe content meer toe te voegen, maar in plaats daarvan eerst alle huidige problemen op te lossen. Drie maanden werd er gewerkt aan de game. ‘Operation Health’, zoals deze periode genoemd werd, moest een einde maken aan alle bugs, matchmaking-wachttijden en alle sporadische serverproblemen. De ontwikkelaar hield woord en bleef dus ook in Year 2 hard werken aan de shooter.
Later werden de geplande operators alsnog toegevoegd aan de game en werden er, net als in het eerste jaar, acht nieuwe operators toegevoegd. Allen totaal verschillend met hun eigen specialiteit, die ieder op hun eigen manier de game totaal hebben veranderd. Zo heb je met Valkyrie een compleet nieuwe manier gekregen om je team van informatie te voorzien. Kleine cameraatjes zijn in vrijwel alle uithoeken van de map te plaatsen en zijn een van de vele manieren waarop je de tegenstander een stap voor kunt zijn. Of neem Hibana die net als Thermite gaten kan maken in versterkte oppervlakten; Vigil die op zijn beurt onzichtbaar is voor alle drones en Dokkaebi die alle camera’s (waaronder die van Valkyrie) kan hacken om vervolgens zelf te gebruiken.
Het vertrouwen in Ubisoft Montreal nam zichtbaar toe net als de resultaten: afgelopen maand werd namelijk het aantal meeste gelijktijdige spelers verbroken. De teller stond op ruim 175.000 van de inmiddels ruim 30 miljoen geregistreerde spelers. Best opmerkelijk gezien de meeste online games na verloop van tijd te maken krijgen met een teruglopende achterban. Wellicht dat dit laatste ook te maken heeft met de verslavende factor van de game, want samenwerken was nog nooit zo intens.
Hoewel teamwork in Siege vele malen belangrijker is dan individuele skill, wordt er ontzettend veel gevraagd van het individu. Dankzij alle destructieve mogelijkheden die je krijgt is iedere map enorm dynamisch en dien je je als speler aan te passen aan je omgeving. Door de constante toestroom van nieuwe en unieke operators is het tevens noodzaak om je strategie continue aan te passen en bepaalde situaties op een andere manier te benaderen. Een belangrijk punt daarbij is dat iedere verdedigende strategie een aanvallende oplossing kent en vice versa. De juiste combinatie van operators speelt hierbij een grote rol. Het maakt van Siege nog altijd de game waarbij je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit met een te hoge hartslag, zelfs als je vroegtijdig wordt uitgeschakeld.
Start van Year 3
Ook het begin van het derde jaar Rainbow Six: Siege werd onlangs ingeluid met een tweetal nieuwe operators en een speciaal event. Onlangs zijn Lion en Finka toegevoegd; twee aanvallende operators die de hele community (opnieuw) bezighouden. Beide geven je de mogelijkheid om je team te ondersteunen vanaf een afstandje, met Finka’s vaardigheid om ieder teamlid een tijdelijke adrenaline boost te geven en Lion’s drone die vijandelijke bewegingen in het gebouw waarneemt. Combineer je deze capaciteiten met die van andere operators, dan kom je vanzelf op heel tactische aanvallen.
Het Outbreak event was een co-op event dat tijdelijk speelbaar was voor iedereen. De modus pakte de Rainbow Six: Siege gameplay en plaatste deze in een mysterieuze apocalyptische setting. Samen met twee andere spelers baan je je een weg door drie unieke levels die groter waren dan welke map dan ook. Het combineren van diverse operators maakte iedere ronde compleet anders. De feedback vanuit de community was dan ook lovend waardoor soortgelijke events ongetwijfeld vaker zullen terugkeren.
Roadmap
De plannen voor dit derde jaar zijn in grote lijnen al uitgetekend en bekendgemaakt. Ook dit jaar zal bestaan uit vier seizoenen. Ieder seizoen brengt twee nieuwe operators met zich mee én een nieuwe map of event. In dat opzicht zal de game ook dit jaar weer volop worden voorzien van content. Bovendien is deze content voor iedereen beschikbaar, ook als je niet in het bezit bent van een season pass.
Naast nieuwe operators heeft Year 3 nog meer nieuws in petto. Zo zullen ook een aantal bestaande maps onder handen genomen worden. Hereford Base is hier een goed voorbeeld van. Deze zal als eerste door Ubisoft Montreal worden voorzien van een rework. Het doel hiervan is niet alleen om het uiterlijk van de map te verbeteren, maar ook het level-design. Door het toevoegen van een aantal kamers, gangen en verdiepingen wordt geprobeerd de gehele ervaring van de map te verbeteren. Bovendien zijn een aantal maps, waaronder ook Chalet, niet even geschikt voor alle game modi. Tussendoor zullen ook nog kleine aanpassingen volgen aan andere maps. Deze aanpassingen zijn weliswaar minder ingrijpend, maar niet minder belangrijk om de balans tussen aanvallen en verdedigen in evenwicht te houden. Ook dit gegeven laat eens te meer zien hoe druk Ubisoft nog bezig is met het uitbreiden en bijschaven van hun shooter.
Slot
Rainbow Six: Siege biedt op dit moment een stuk meer plezier aan liefhebbers van tactische shooters dan twee jaar geleden. Ubisoft lijkt een nieuwe weg te zijn ingeslagen en pompt ontzettend veel tijd en liefde in Siege. Voor een paar tientjes haal je de game al in huis en kan je vrijwel direct aan de slag met een groot gedeelte van de operators, alle maps en word je ook de komende jaren nog voorzien van gratis nieuwe content. Heb je de game nog liggen? Roep dan je vrienden weer bij elkaar en slinger de game nog eens aan. De game verdient het en ik weet haast zeker dat je er geen spijt van zal krijgen.