Wisselen
De scène die ik hierboven beschrijf, overkwam me letterlijk tijdens het spelen van de bèta van The Crew 2. Het was niet alleen een geweldige ervaring, maar het laat ook goed zien op welke vlakken Ubisoft het origineel heeft weten te verbeteren. Behalve in stuntvliegtuigen is het nu ook mogelijk om met speedboten het virtuele Amerika te gaan verkennen, waarbij je op elk moment in de game kunt wisselen tussen de voertuigen die je bezit. Zo kan het dus zijn dat je eerst lekker een stukje aan het rijden bent, maar bij een rivier besluit om een speedboot te pakken. Je hoeft vervolgens niet naar een garage of steiger te rijden, maar wisselt direct naar de boot om de reis op het water voort te zetten. Waar je in The Crew slechts de auto tot je beschikking had, kun je in dit vervolg op drie verschillende manieren door Amerika reizen. Ik heb het tijdens de bèta niet geprobeerd, dat duurde me net even te lang, maar het klinkt absoluut als een mooie uitdaging. Ik zie de races al voor me, in de stijl van Top Gear, waarbij bijvoorbeeld auto's het opnemen tegen speedboten. Of rallywagens tegen stuntvliegtuigen. Dat kan best nog wel eens tof worden!
Veel vrijheid
Tijdens de bèta was het mogelijk om te proeven van vrijwel alle onderdelen uit de game. Een beetje stuntvliegen, wat varen en een lekker stukje rijden. De hoeveelheid races was nog niet heel uitgebreid, maar gelukkig kon ik wel het hele land verkennen. Dat lijkt ook een groot pluspunt te worden van dit vervolg. Want waar je in deel 1 het hele land eerst moest “vrijspelen”, heb je nu direct toegang tot alle staten én dus tot alle mooie gebieden. Die vrijheid zie je ook terug in andere delen van de game. Bijvoorbeeld bij de optie om op elk moment te kunnen wisselen van voertuig of in het feit dat je alle type races gewoon door elkaar kan uitvoeren. Begin je met de straatrace-tak van de game, dan wil dat niet zeggen dat je die eerst een flink stuk moet spelen voordat je iets anders kan doen.
Tijdens de bèta was het namelijk heel goed mogelijk om op elk moment te wisselen. Zo ging ik van een straatrace naar een offroad-race om daarna een sessie met mijn stuntvliegtuig te beginnen. Allemaal met de optie om de race direct te starten, waardoor lange (saaie) ritten richting de races me bespaard bleven. En wil je wel lekker kilometers maken en zelf naar een race rijden? Dan staat dat je natuurlijk ook gewoon vrij om te doen. The Crew 2 laat de keuze helemaal aan jou en ik denk dat juist dit gegeven een groot publiek aan kan spreken.
Fotogeniek
Dat publiek zal ook ongetwijfeld bestaan uit creatieve gamers die aan de slag gaan met de replay editor. De game biedt je namelijk standaard de mogelijkheid om op elk willekeurig moment te pauzeren en over te stappen naar de fotomodus. In die modus kan je niet alleen de camera vrij rond bewegen om de perfecte camerahoek te zoeken, maar je kan ook de game voor- en achteruit spoelen. Ben je bijvoorbeeld net met je vliegtuig overdwars tussen twee wolkenkrabbers door gevlogen? Spoel dan even terug naar dat moment, maak er een mooi shot van en deel die met je vrienden.
De mogelijkheden van deze fotomodus zijn al heel tof, maar daar bovenop bezit The Crew 2 ook nog een uitgebreide video-editor. Deze geeft je de mogelijkheid om clips op te nemen vanuit verschillende camerahoeken. Helaas was ik iets te lang aan het pielen met de verslavende fotomodus om deze video-editor ook nog te kunnen testen, maar bij de release van de game ga ik die zeker even flink aan de tand voelen. Overigens zitten er ook nog wel een paar rariteiten in de fotomodus. Zo merkte ik dat er bij het terugspoelen bandensporen vóór mijn auto verschenen. Het lijkt dus alsof alleen de herhaling van jouw voertuig is opgeslagen en dat de wereld daar nog real-time op reageert. Het is een kleinigheidje, maar hopelijk past Ubisoft dit nog wel even aan.
Conclusie
Na deze eerste game-uurtjes met de bèta van The Crew 2 staat één ding vast: ik heb gewoon heel veel plezier gehad. Ubisoft lijkt de grootste kritiekpunten op het eerste deel goed aangepakt te hebben. Spelers krijgen veel vrijheid om zelf te bepalen hoe ze de game spelen en ook de gameplay lijkt genoeg variatie te gaan bieden. Hopelijk blijft de uiteindelijke game ook na een lang weekend leuk om te spelen, want dit smaakte zeker naar meer.