Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Star Trek Bridge Crew: The Next Generation (dlc)

Kapiteins logboek, aanvulling. Op sterrendatum 70875.4* kwam Star Trek: Bridge Crew uit. Het was misschien niet de meest diepgaande ervaring binnen dit fictieve universum. Echter bleek het een bijzonder tof sociaal experiment. Een 21ste-eeuws brilsysteem zorgde voor een indrukwekkende virtuele stoelendans: crewleden die zwaaien, kapiteins die op gesimuleerde knopjes rammen en natuurlijk kon je de splinternieuwe Aegis of de antieke Enterprise van binnen bewonderen. Maar het beste schip van allemaal, die miste nog …

*sterrendatums zijn ingewikkeld


Dat is uiteraard de Enterprise-D! Het schip waarin je bent opgegroeid als je ook in de jaren negentig aan de buis gekluisterd zat voor je dagelijkse portie Star Trek. Start je de game op en staar je naar al die houten paneeltjes, fluwelen stofjes en dat paars/oranje-kleurenschema van de LCARS-computers, dan moet er toch wel een gevoel van nostalgie opzwellen. Leuke bijkomstigheid is dat de interface van de kapitein is veranderd naar Picard’s 24ste-eeuwse Ipad en je daar alles op mag doen als je de bevelen geeft. Anders mag je jezelf verkleden als een androïde, zodat je er net als Data uitziet zodra je plaatsneemt achter het nieuwe station ‘operations’.

Re-route life support!

Er is namelijk meer veranderd dan het jaren-negentig-sfeertje, er is ook zat vernieuwing in de gameplay. Normaal heb je de rollen van Captain, Helm, Tactical en Engineer. Dat vertaalt zich in principe naar: schreeuwen naar je incompetente crewleden, proberen niet tegen asteroïden te vliegen, Phasers en Photon Torpedos spammen of … reparaties en energie omleiden tussen subsystemen. De Engineer-rol kan best leuk zijn, maar als je geen creatieve kapitein hebt zit je soms een beetje voor je uit te staren achter je paneeltje. Operations is een aangepaste variant van Engineering, waarbij je voor de reparaties ook de monteurs moet managen die door je schip kruipen. Het is een chaotisch balansspelletje wat een beetje doet denken aan FTL en de Engineer-rol een stuk interessanter maakt.


Active Reload Phasers
Overigens mag je dit keer knokken tegen de Romulans en de Borg in twee nieuwe soorten missies. De Romulans kunnen klooien met je subsystemen en onzichtbaar worden, wat zorgt voor wat welkome variatie. De Borg zijn net als in de serie een flinke uitdaging om te verslaan: je kan het beste meteen vluchten en op zoek gaan naar manieren om de Borg te verslaan in een ander sterrensysteem. Dit wordt al gauw ingewikkeld doordat je verzeild raakt in nieuwe subscenario’s met andere vijanden, mensen die gered moeten worden en wapenprototypes die je beschadigde schip hard nodig heeft. Zowel de Romulans als de Borg zijn een mooie toevoeging voor de ‘ongoing’ willekeurig gegenereerde missies, maar het is niet bijster veel content. Maar met een goed team kan je er wel wat leuke uurtjes uit halen. Verder zijn er een hoop kleine verbeteringen aangebracht, zoals een ‘active reload’ voor de Phasers van de Enterprise-D, precies zoals het herladen in Gears of War. Of toevoegingen voor echte Star Trek-fans, zoals de Planet Killer die je tegen kan komen.

Mag het ook zonder VR?
Eind vorig jaar heeft Red Storm Entertainment ook het VR-brilletje optioneel gemaakt, waardoor je Bridge Crew ook kan spelen op je PS4; gewoon met je Dualshock 4. Het leek mij wel interessant voor de budgetgamers onder ons, die hartstikke graag de brug van de Enterprise willen zien, maar niet willen investeren in zo’n dure skibril. De game blijft vrijwel hetzelfde zonder VR, je kan ook gewoon spelen met mensen die wel een brilletje dragen. Je bestuurt simpelweg je digitale handen met de twee pookjes plus de triggers. Wel wordt het opeens duidelijk dat de game niet erg mooi is als je deze op je televisie ziet. Vooral de schepen zien er goedkoop uit en de nieuwe intro bij het opstarten maakt niet echt een goede indruk. Maar goed, het was nooit bedoeld voor de televisie. En in eerste instantie werkt Bridge Crew ook best aardig met een controller.

Toch ga je merken dat het niet echt intuïtief is. Als je met je handen werkt hoef je niet na te denken over het gebruiken van een paneel. Maar zodra je ingewikkelde dingen gaat doen en voortdurend wisselt tussen allerlei schermpjes, subsysteempjes en commando’s … vormt die Dualshock 4 plots een uitdaging. Je moet net iets te veel nadenken over je acties, zodat je in een chaotisch gevecht niet echt aan het stoeien bent met je vijand, maar met de gebruikersinterface.


Het viziertje van Geordi
Tot op zekere hoogte is dat de aantrekkingskracht van Bridge Crew. Een beetje zoals Overcooked is het expres onhandig of omslachtig ontworpen. De lol komt uit het uitvogelen en besturen van je ruimteschip samen met je teammaten, om je ruimteschip zonder krasjes weer naar huis te vliegen. Maar er is een fijne lijn tussen uitdaging en frustratie. De VR-ervaring weet veel interfaceproblemen weer goed te maken omdat het zo tof is, die immersie. Maar de gewone controller benadrukt juist het omslachtige gebeuren. Kan het zonder VR-bril? Zeker. Is het even leuk? Alleen als je je wilt inleven in Geordie La Forge en alles gewoon net even wat onhandiger moet. 

Geen campagne voor de Enterprise

Red Storm Entertainment heeft duidelijk geluisterd naar de fans. Die worden getrakteerd op nieuwe gameplay en visuele foefjes uit The Next Generation, en het zijn vrijwel allemaal verbeteringen. Toch is het wel jammer dat de Enterprise-D niet speelbaar is in de gewone campagne. Het zou mooi zijn geweest om er een Next Generation-verhaalmodus aan toe te voegen, aangezien Bridge Crew daarin vrij weinig te bieden heeft. Maar helaas, de Enterprise-D moet het doen met de willekeurig gegenereerde missies.


Virtual rea- uhhh … Space! The final frontier!
Daarmee blijft Bridge Crew een eigenaardige game. Het lijkt zelfs een beetje op een ouderwetse roleplaying-game. Het heeft qua verhaalcontent, graphics en andere details namelijk niet zoveel om het lijf, je moet er echt zelf wat in steken. Ga je in je eentje de campagne spelen of willekeurige missies doen, dan is er niet zoveel aan. Maar ga je met een paar vrienden jagen op een Borg Cube, dan creëer je samen misschien een fantastisch avontuur, waarbij je op creatieve wijze het gevaarte opblaast. Of je de bedoelde ervaring echt uit de game haalt, hangt een beetje af van je opstelling (wel/geen VR-bril, fatsoenlijke microfoon) en je team (vrienden, vreemden, of AI die overal tegenaan vliegt). Voor de mensen die Bridge Crew al hebben omarmd, brengt deze uitbreiding alleen maar mooie extra’s en is het zeker interessant. Maar ben je een budgetgamer zonder VR-brilletje of houd je van prachtige graphics en flink wat verhaal, dan zal deze uitbreiding je waarschijnlijk niet overhalen.
 


 

Geplaatst door Martijn Hamerling op 18-06-2018
Aantal keer bekeken: 3548

Laatste reacties

avatar van GTRobster
GTRobster ( 32 ) 18-06-2018 09:20
Het ziet er wel mooi uit. Toch zie ik graag nog een keer een nieuwe Star Trek: Armada en Elite Force. Maar dit ziet er wel leuk uit