Firstlook Festival 2018: Firstlook meets/needs BattleCon
Net als vorig jaar bleef Firstlook Festival dicht bij zijn roots. Geen uitstapjes naar de Comics scene of andere zij-activiteiten, het ging vooral om games, games en nog meer games. Ook Cosplay gooide dit jaar weer hoge ogen met diverse shows en zelfs een on stage tutorial rondom wat een goede Cosplay sketch op het podium nu precies allemaal in zich moet hebben. En ook de markt werd weer goed bezocht waar, naast de zwaardenkoning die met zijn Zelda zwaarden altijd hoge ogen gooit bij de bezoekers, ook bordspellen dit jaar op opvallend veel standjes werden verkocht.
Qua games kwam dit jaar het Firstlook BattleCon concept meer dan ooit naar voren. Dit was ooit een los Gamekings-evenement waarin je aan allerlei competities mee kon doen en wat kon winnen, maar deze lijkt nu verweven met Firstlook. Zo waren er meer dan 22 verschillende kleine competities waaraan je mee kon doen, waaronder wedstrijdjes Mario Kart Double Dash op de Nintendo-stand (waar het superdruk was), DOTA bij Vodafone en FIFA 19. Zodra je een keer won kreeg je al een prijsje. Daarnaast was er ook de Money Pit, waar je bijvoorbeeld een euro kon inleggen om, als je succesvol was, vervolgens je inleg kon verdubbelen. Kortom, als je goed was in een game of een keertje geluk had, dan waren er heel wat prijzen te winnen.
Het werd echter wel duidelijk dat Firstlook Festival, het BattleCon idee dit jaar ook echt nodig had, want er schitterden dit jaar toch wel wat uitgevers door afwezigheid. EA Games was er vorig jaar ook al niet bij, maar dit jaar was bijvoorbeeld ook Activision er niet en dat terwijl net deze week Call of Duty: Black Ops 4 uit moet gaan komen. Mogelijk omdat Black Ops 4 alleen online speelbaar is, de servers nog niet klaar waren (meestal worden die een dag van tevoren aangezet), of dat men wist dat men met tien pc’s nogal lastig een rondje Battle Royale konden tonen op een map waar honderd man op kunnen; maar het viel wel op.
Daarnaast was Ubisoft voor het eerst geheel afwezig en ook Rockstar, die lange rijen had kunnen veroorzaken met Red Dead Redemption 2, was niet aanwezig. Beiden zijn enigszins verklaarbaar (Assassin’s Creed Odyssey is al uit, Red Dead Redemption 2 gaat toch iedereen kopen), maar het zorgde een beetje voor een wat karig gevoel qua toptitels die we dit jaar mochten aanschouwen. Lang geleden, ooit tijdens de lancering van Red Dead Redemption 1, had je tenminste nog de Rockstar pokerlounge die wat sfeer in de brouwerij bracht, maar goed. Zelfs Sony Entertainment, die toch een enorme stand had, zette voornamelijk in op VR-games (Astro Bot, Blood & Truth) en games die al uit waren zoals Spider-Man. Ze misten dit jaar een Blockbuster-titel, zoals Horizon Zero Dawn twee jaar terug en Detroit: Become Human vorig jaar, om ons mee weg te blazen. Het gevolg was in ieder geval dat Firstlook Festival dit jaar minder groots aanvoelde en ook al waren er ‘meer pc’s dan ooit’, ging het veelal om games die al in de winkels lagen, wat natuurlijk de ‘Firstlook’ minder spannend maakt.
Ruimte voor andere uitgevers om flink te shinen: Nintendo, Square & Deep Silver
Gelukkig hebben alle nadelen ook voordelen en dat was dat de games die er wél waren, nu de spotlight konden pakken. Zo stond Nintendo flink te shinen met Pokemon Let’s Go Eevee! en Let’s Go Pikachu!. Ook Super Smash Bros: Ultimate was aanwezig en trok lange rijen en Super Mario Party kon in korte sessies worden ervaren. Nintendo had een goede mix van oud en nieuw en was voor ons dan ook dit jaar de winnaar, want wat kwamen ze enorm sterk uit de hoek.
Square Enix deed overigens goede zaken met een twintig minuten demo van Kingdom Hearts 3 (waarover hieronder meer) en ook Metro Exodus was een hele dikke titel die wachtrijen trok van meer dan 2,5 uur. Verder mogen we ook zeker de uitgebreide demonstratie van Hitman 2 niet vergeten. Kortom, er waren zeker nog de nodige titels die je gespeeld wilt hebben. Hieronder doen we meer uit de doeken over enkele toppers die we hebben gezien.
Kingdom Hearts 3
Meer dan vijf jaar na de eerste aankondiging, konden we op Firstlook eindelijk met Sora’s vertrouwde Keyblade aan de slag, en dát enkele maanden voor de launch. We speelden twee korte levels: één in de wereld van Hercules en één gebaseerd op Toy Story. Tijdens het spelen hiervan viel ons vooral op dat KH3 meer variatie biedt dan de voorgaande games. Droge knisperscherpe Toy Story scènes, worden afgewisseld met vermakelijke gevechten en actievolle eindbaasgevechten.
Het vechtsysteem van Kingdom Hearts heeft dezelfde basis als voorgaande games en staat nog steeds een grote portie button-bashing toe. Er staan nu echter een stuk meer special aanvallen tot je beschikking. Zo konden we bijvoorbeeld zelfs een vliegende trein tevoorschijn toveren om van daaruit de vijand te beschieten. Ook is het cool om te zien hoe de omgevingen nu een belangrijkere rol spelen; Sora kan zich bijvoorbeeld lanceren van een bergklif en op de vijand storten. Hiermee lijkt het vechten een enerverender deel van het spel te worden wat de Kingdom Hearts serie zeker ten goede zal komen.
Daarnaast leek het er in de demo op dat KH3 weleens meer verhaal-gefocust zou kunnen zijn. De tussenfilmpjes waren lang en van hoge kwaliteit. De twee werelden die we kort konden bezoeken waren onderling ook compleet verschillend in opzet en kleurgebruik. Dit doet hopen dat elke wereld weer een heel nieuwe ervaring gaat bieden. KH3 komt eind januari naar je PlayStation of Xbox en het zou ons niet verbazen als het ook direct een van de leukste games van het jaar gaat worden!
Metro: Exodus
Metro: Exodus was dit jaar een van de showstelers, met rijen tot vier uur. Een cynicus zou kunnen opmerken dat dit kwam door een gebrek aan grotere namen. Maar het zou juist ook illustrerend kunnen zijn voor hoe de Metro-serie zich van een niche aan het opwerken is tot een gigantische Blockbuster. Het nieuwste deel Exodus lijkt het in zich te hebben dit te gaan waarmaken. De relatief kleine demo laat geen uitgebreide preview toe, maar we sommen enkele opvallendheden op:
- Wat een kleur! Nu we de metrostations verlaten heeft de ontwikkelaar besloten het er goed van te nemen en de (vergane) pracht van de buitenwereld prachtig in beeld te brengen
- Bereid je voor op een uitdaging. Het gebeurt niet vaak dat je tijdens een beursdemo virtueel overlijdt, maar het gebeurde ons meerdere malen omdat ammunitie heel schaars is en de vijanden je slim in het nauw drijven
- Een eigen feel. Net als de eerste Metro-games kan ook deze zich weer goed op zijn eigen krachten richten en heeft een enorm onderscheidend karakter van de vele andere first person shooters op de markt
Het is nog even wachten, maar van wat we speelden lijkt Metro: Exodus zeker zijn echte plek op de markt te gaan verdienen, want deze serie verdient het niet om langer ondergronds te blijven!
Arizona Sunshine – Location Based VR-Edition
De mogelijkheden van VR zijn talrijk, maar worden thuis al snel gelimiteerd door fysieke beperkingen zoals een tafeltje dat in de weg staat of de grootte van je huiskamer (behalve voor de extreem Big BudgetGamers misschien). Location Based VR speel je daarom niet thuis, maar in een speciale ruimte waar je met meerdere mensen het spel induikt en je zeker weet dat alles ideaal is afgespeeld.
We kregen de kans om op deze manier met zijn drieën Arizona Sunshine in te duiken. Wow! Dit doet er nog een flinke stap bovenop vergeleken bij ‘reguliere’ VR. De twee belangrijkste verschillen zijn: 1. Je speelt met een soort rugzak op je rug, zodat je daadwerkelijk fysiek in-game kunt rondlopen. Je staat echt in de wereld! 2. Je virtuele medespelers zijn ook fysiek aanwezig samen met jou in de game. Je bent dus continue bewust van je eigen lichaam en kunt het lichaam van anderen zien in het spel. Ook kregen we twee controllers in de vorm van pistolen in onze handen gedrukt. Hierdoor wordt gaming meer dan ooit een allesomvattende ervaring. Arizona speelt hier ook nog eens leuk op in door je bijvoorbeeld in liften of treinen te laten plaatsnemen, waardoor ook binnen de kleine ruimte toch een relatief grootse ervaring kan worden gegeven. Het bizarre is ook dat als je bijvoorbeeld naar een lift moet springen, je dit ook echt doet. Je durft simpelweg niet ingame gewoon ‘over het gat te lopen’, ook al weet je dat de virtuele wereld natuurlijk niet echt is.
In Arizona Sunshine is in ieder geval het doel om horden zombies, à la Left 4 Dead, een kopje kleiner te maken. Ze komen van alle kanten en al begint het simpel op een terrein met barakken, ga je uiteindelijk met een lift de raketsilo basis in. Daar is het pas echt spooky en ik schrok dan ook flink op het moment dat ik een zombie had gemist, die opeens op mij in begon te hakken. Wat een ervaring! Ook de puzzels zijn leuk gedaan, je moet bijvoorbeeld hendels overhalen om een bakje te bewegen, het lijkt dan ingame dat je opeens ver weg bent van je medespelers, terwijl ze waarschijnlijk, als je je VR-bril af doet, gewoon nog naast je staan. Heel apart.
Wel waren we ietwat teleurgesteld in de wat simpele AI en de redelijk matte omgevingen, al bevind je je natuurlijk voor het eerst in een echte gamewereld. Hopelijk wordt hier toch nog een schepje bovenop gedaan, zodat dit langer dan twintig minuten leuk blijft. Al is het sowieso de vraag of deze game zich ook in de spaarzame LBVR-locaties in Nederland gaat laten zien. De potentie die wij ervaarden is gigantisch en we zijn benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen! De demo smaakte in ieder geval naar meer.
Hitman 2
Tot slot hebben we ook nog even geproefd aan de nieuwe Hitman 2 en oh oh oh, wat wordt dat een lekkere game voor de fans. Hitman 2 borduurt logischerwijs voort op de episodical Hitman, die al goed werd ontvangen, en lijkt net als zijn voorganger hoge ogen te gooien. Vooral de hoeveelheid mogelijkheden om een moord succesvol te volbrengen was opvallend. Alleen al om bijvoorbeeld de VIP-area in te komen, waren er dozijnen aan mogelijkheden. Verkleed je je als crewlid, steel je een VIP-pas, gebruik je een flamingopak zodat niemand je gezicht kan zien etc. etc. Ook zie je, als je op de startknop drukt, een overzicht van alle kansen die je hebt om iemand om te leggen. Je kunt daarvan gebruikmaken, of het op je eigen manier doen. Wat verder opviel was hoe enorm ‘druk’ het was in de speelwereld, er liepen zo enorm veel NPC’s rond, dat hebben we nog niet vaak eerder gezien. Helaas lukte het ons nét niet om iemand succesvol om te leggen, maar we kijken alvast uit naar de herkansing in november!
Tot slot
We misten dit jaar een échte killertitel om ons letterlijk naar Firstlook Festival te slepen. Maar al met al, hebben we zeker een paar mooie titels mogen ervaren, die je normaal niet zo gemakkelijk eerder zult kunnen spelen. Vooral de games van Nintendo, Kingdom Hearts 3 en zelfs de Arizona Sunshine ervaring zijn perfecte voorbeelden van welke kansen een evenement als Firstlook Festival nog steeds biedt, maar het blijft een tikkeltje karig. Het lijkt alsof ‘Firstlook’ als naam de lading niet meer volledig dekt, je ziet dat het geheel meer verschuift naar een combinatie van nieuwe games en een ‘Lets play games en have fun’ geheel. Wat dat aangaat zou een hoek niet misstaan waar je gewoon met vrienden wat toffe games kunt spelen. Gewoon even relaxen op een bank na een 3,5 uur durende wachtrij met een potje FIFA of Mario Party. De tijd moet het gaan leren of de trend wordt doorgezet, waarbij we steeds meer games te zien krijgen die al uit zijn. We zijn dus stiekem alvast benieuwd wat volgend jaar ons gaat brengen. Ben jij er dit jaar bij geweest en wat vonden jullie ervan?